لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

واردات و ترخیص فولاد از گمرکات کشور چگونه است؟

واردات و ترخیص فولاد

فهرست مطالب

طبق تحقیقات انجام شده در مورد واردات و ترخیص فولاد، مجموع واردات انواع فولاد به کشور در سال 97 تقریبا 28 میلیون دلار بود. امروزه نیز با وجود تحریم‌های گوناگون و کمبود امکانات داخلی برای تولید فولاد، واردات آن از کشورهایی چون چین و کره به کشورمان انجام می‌شود تا نیازهای صنایع تولیدی کشور تامین گردد. در حقیقت واردات و ترخیص فولاد از گمرک یکی از انواع تجارت‌های بین‌المللی پر سود در کشور است و آشنایی با این موضوع برای بازرگانان داخلی بسیار اهمیت دارد. البته واردات و ترخیص ورق فولادی و انواع فولاد علاوه بر کشور ما، در کشورهای قدرتمند جهان مانند آلمان و آمریکا نیز با نرخ بالایی انجام می‌شود.

واردات فولاد به کشور ما اغلب از کشورهای چین، کره جنوبی، تایوان، ژاپن، روسیه، امارات متحده عربی و کشورهای اروپایی انجام می‌گردد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با واردات و ترخیص فولاد بیشتر آشنا شوید.

اهمیت واردات و ترخیص فولاد

ترخیص فولاد از گمرک از آن جهت اهمیت دارد که فولاد یک کالای راهبردی و بسیار مهم در صنعت می‌باشد که کشور نیاز ضروری به آن دارد؛ از این رو می‌توانیم بگوییم که واردات و ترخیص فولاد قسمت عمده محصولات وارداتی در گمرک را تشکیل می‌دهد. از سویی، با توجه به این که تولید فولاد در کشور هزینه بالایی دارد، لازم است تا حجم بالایی از نیاز کشور از طریق واردات تامین گردد. بنابراین واردات این کالای مهم در رونق صنایع مختلف نقشی اساسی بازی می‌کند.

آمارهای واردات هم نشان می‌دهند که واردات و ترخیص ورق فولادی و انواع محصولات فولادی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. همین موضوع هم بیانگر این مطلب است که مصرف فولاد در کشور با افزایش همراه بوده و به بیانی صنعت ساخت و ساز و صنایع مختلف رونق گرفته است. همچنین طبق این آمارها عمده این واردات به ورق گرم و سرد فولادی و ورق‌های پوشش‌دار اختصاص دارد که میزان واردات آن نسبت به سال پیش تقریبا 60 درصد افزایش نشان می‌دهد.

واردات و ترخیص ورق فولادی
واردات و ترخیص ورق فولادی

فولاد چیست؟

فولاد به انواع گوناگونی از آلیاژها اشاره دارد که عنصر اصلی آنها از آهن تشکیل می‌شود. البته کربن هم مهمترین ماده آلیاژی فولاد می‌باشد و ممکن است مواد آلیاژی دیگری هم به میزان کم و زیاد در انواع مختلف فولادها، یافت گردد. مقدار کربن موجود در فولاد بین 3 تا 5/1 درصد متغیر است و شاید در مواردی نیز به 25/2 درصد هم برسد. به آلیاژهای آهنی با کمتر از 3 درصد کربن، آهن می‌گوییم و آلیاژهایی با بیشتر از 5/1 درصد کربن، چدن نام دارند. به فرم خام آن نیز آهن خام می‌گویند و در نهایت آلیاژهایی با کمتر از 50 درصد آهن، فولاد نام دارند.

فولادها در واردات و ترخیص فولاد با توجه به ترکیبات شیمیایی و شکل ظاهری طبقه‌بندی‌های گوناگونی دارند. چگالی یا دانسیته فولاد، 7.85 گرم بر سانتی متر مکعب است. از آنجا که فولاد در صنایع کاربرد زیادی دارد و از نیازهای مهم کشور است، امروزه واردات و ترخیص فولاد از گمرک مورد استقبال فراوان تجار است. شما نیز می‌توانید جهت آشنایی با مراحل واردات و ترخیص ورق فولادی از گمرک با کارشناسان ما در ققنوس ترخیص تماس بگیرید.

خطرات واردات فولاد از کشورهای خارجی

واردات و ترخیص فولاد اگر بیش از حد صورت گیرد، موجب ضرر به صنعت پایه‌ای کشور خواهد شد. با کاهش قیمت جهانی فولاد انگیزه واردکنندگان فولاد نیز افزایش یافته است و تولیدکنندگان داخلی نگرانند با ادامه این روند، خط تولید برخی از واحدها به پایان کارش برسد. به گفته مسئولان فولادی، ایران سالانه به 16 میلیون تن فولاد نیاز دارد و تولید شرکت‌های داخلی هم به همین مقدار می‌رسد؛ بنابراین نیاز بیش از حد به واردات نیست.

با این وجود رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران می‌گوید: همچنان واردات و ترخیص فولاد از گمرک به ویژه در محصولات فولادی تخت و در برخی از ورق‌های فولادی افزایش 50 درصدی واردات را شاهدیم. با افزایش قیمت سنگ آهن و انرژی در ایران، هزینه تولید فولاد هم بالا می‌رود و تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با تولیدکنندگان خارجی رقابت کند.

درنتیجه افزایش واردات و ترخیص ورق فولادی در کشور، انگیزه دامپینگ تولیدکنندگان چینی را بالا می‌برد تا بازار فولاد ایران را قبضه کنند. از سویی بسیاری از بخش‌های استفاده‌کننده صنعت فولاد در ایران مانند بازار مسکن دچار رکود می‌باشند و موجب کاهش تقاضا برای این کالا می‌شود. مشکل دیگر صنعت فولاد در ایران این است که فناوری تولید فولاد داخلی قدیمی می‌باشد و این امر موجب افزایش قیمت تمام شده این کالا می‌شود و رغبت برای واردات فولاد با قیمت کمتر، افزایش می‌یابد.

با توجه به اینکه فولاد یک صنعت مادر است، می‌تواند موجب رونق بسیاری از بخش‌های دیگر در جهت بهبود روند تولید، عرضه و اشتغال‌زایی شود. مسئولین جهت حمایت از تولید داخلی تعرفه واردات فولاد را 15 درصد افزایش دادند. این یکی دیگر از مشکلات واردات و ترخیص فولاد از کشورهای خارجی است.

لیست انواع صنایع فولادی وارداتی 

ققنوس ترخیص واردات و ترخیص فولاد را در انواع آن برای شما انجام می‌دهد. از جمله موارد صنایع فولادی وارداتی به قرار زیر است:

واردات و ترخیص ورق های سرد (روغنی)، واردات و ترخیص ورق‌های گرم (سیاه)، واردات و ترخیص ورق رنگی، واردات و ترخیص ورق سفید یا همان گالوانیزه، واردات و ترخیص ورق‌های اسید شویی، واردات و ترخیص ورق تین پیلت و واردات و ترخیص ورق‌های استیل.

کارشناسان ما آماده راهنمایی شما در واردات و ترخیص ورق فولادی و ترخیص فولاد از گمرک می‌باشند.

مراحل ترخیص فولاد از گمرک

افرادی که قصد واردات این محصول را دارند، باید با تمام مراحل واردات و ترخیص ورق فولادی آشنا باشند. قوانین واردات فولاد نیز همانند قوانین سایر کالاهای وارداتی است و فقط در برخی موارد تفاوت‌هایی دارد. مراحل ترخیص فولاد از گمرک به قرار زیر است:

ثبت اظهارنامه

به سامانه گمرک ایران وارد شوید و فرم‌های لازم را پر و مدارک خود را بارگذاری کنید. دقت کنید که سامانه برای افرادی که به هر دلیل اطلاعات را نادرست وارد سیستم کنند، جریمه نقدی در نظر می‌گیرد.

احراز هویت کالا

در مرحله احراز هویت برای واردات و ترخیص فولاد، بخش فنی گمرک اطلاعات شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت تایید، یک کد شناسایی برای کالای شما صادر می‌کند.

کنترل کالا و مشخص کردن مسیر

در این مرحله باید مسیرگمرکی کالا را مشخص نمایید. یعنی ترخیص هر نوع کالا از گمرک از سه مسیر سبز، قرمز و زرد انجام می‌شود. کالاهایی که باید آزمایش شوند، در مسیر سبز، کالاهای نیازمند خدمات هم در مسیرهای قرمز یا زرد قرار خواهند گرفت. ترخیص فولاد از گمرک از مسیر زرد یا قرمز انجام می‌شود.

دریافت مجوز

شما باید از سازمان‌هایی چون استاندارد، قرنطینه، اداره مالیات، وزارت راه و … مجوزات لازم را برای واردات و ترخیص ورق فولادی دریافت کنید. اگر هیچ مشکلی در هیچ کدام از سازمان‌ها نداشتید، کالای شما برای تسویه صورتحساب به قسمت مالی گمرک ارسال خواهد شد.

تسویه صورتحساب

پس از این که مبالغ لازم برای واردات و ترخیص فولاد دریافت شد، سند ترخیص کالای شما صادر می‌شود. این سند با نام فیش پروانه سبز نیز در گمرک معروف است.

مراجعه به انبار

هزینه مربوط به انبار را پرداخت کنید تا مجوز لازم برای بارگیری صادر گردد.

ترخیص کالا از گمرک

انباردار پروانه سبز شما را مهر می‌زند. اکنون می‌توانید برای ترخیص فولاد از گمرک اقدام کنید.

ترخیص فولاد از گمرک
ترخیص فولاد از گمرک

لیست هزینه ها و تعرفه های واردات فولاد

در این قسمت هزینه‌ها و تعرفه واردات و ترخیص ورق فولادی و انواع فولاد را طبق تجربیات و سابقه کاری ققنوس ترخیص برایتان می‌آوریم:

هزینه خرید خود جنس و حواله، هزینه ثبت سفارش و امور بانکی، هزینه بیمه، بازرسی و استاندارد، هزینه حمل تا گمرک ورودی کشور، ترخیصیه، انبارداری در واردات و ترخیص فولاد، دموراژ، هزینه ترخیص کالا، حقوق ورودی بر اساس ارزش CIF کالا، 9 درصد ارزش افزوده،4  درصد مالیات علی‌الحساب و کارمزد کارت بازرگانی.

  • تعرفه گمرکی لوله فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی با درز جوش 7305، 7306
  • تعرفه گمرکی لوله بدون درز از جنس فولاد و چدن73030000، 7304
  • تعرفه گمرکی برای ترخیص ورق روغنی تحت ردیف‌های 7208 و 7209
  • تعرفه گمرکی جهت ترخیص فولاد از گمرک از نوع ورق سیاه 72191100 
  •  تعرفه گمرکی جهت ترخیص ورق گالوانیزه 72103000

شما می‌توانید جهت استعلام دقیق هزینه‌های واردات و ترخیص فولاد با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس ارتباط برقرار کنید.

راه های کاهش هزینه واردات و ترخیص فولاد چیست؟

بطور کلی برای کاهش هزینه‌های واردات فولاد و ترخیص آن 9 راه حل زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • مهم‌ترین راه کاهش هزینه‌های ترخیص کالا طبقه‌بندی صحیح یا انتخاب کد تعرفه درست برای کالاست. با کد تعرفه صحیح، حقوق گمرکی کمتری در واردات و ترخیص ورق فولادی پرداخت می‌کنید و جریمه‌ نخواهید شد.
  • شما باید نظام تعرفه‌ای صحیح کالا را جهت تعیین حقوق ورودی در هر کدام از مبادی ورودی مشخص کنید.
  • شما باید ارزش صحیح کالا را جهت محاسبه حقوق واردات و مالیات به گمرک اعلام کنید. اگر مأموران هنگام ترخیص فولاد از گمرک ارزش اعلامی شما را تأیید نکنند، حقوق گمرکی‌تان افزایش و جریمه خواهید شد.
  • خطا در کد تعرفه یا ارزش گمرکی در واردات و ترخیص فولاد به جریمه‌هایی منجر می‌شود و هزینه کارگزاری را بالا می‌برد. بنابراین انتخاب یک کارگزار متخصص و باتجربه گمرکی در کاهش هزینه‌ها مهم است.
  • هزینه کارگزاری در واردات و ترخیص ورق فولادی طبق توافق بین کارگزار و واردکننده بر اساس تعداد اقلام، ماهیت محصول و تعداد کانتینر در اظهارنامه مشخص می‌شود. شما باید با کارگزاران در مورد کل هزینه بسته ترخیص صحبت کنید و قیمت کمتری بگیرید.
  • کارگزاران گمرک با مدیریت زمان و برنامه‌ریزی طبق تاخیرها، هزینه واردات را کاهش می‌دهند. کندی در فرایند واردات و تاخیرهای هفتگی و ماهانه سبب هزینه‌های انبارداری و دموراژهای سنگینی برای واردکننده می‌شوند.
  • برخی کشورها زمان بیشتری برای پرداخت عوارض واردات می‌دهند و واردکنندگان می‌توانند از پرداخت معوق حقوق گمرکی تحت ضمانت نامه گمرکی استفاده ‌کنند. کارگزار باید آخرین مقررات مربوط به این موضوع را به شما اطلاع دهد.
  • گاهی اوقات اگر کالایی موقتا وارد شود، گمرک مبلغ پرداختی را به وارد کننده بازمی‌گرداند. شما باید با هماهنگی کارگزار خود از این موارد مطلع باشید.
  • کارگزار شما می‌تواند با تسهیل در تهیه اسناد و مدارک لازم حمل‌و نقل بین‌المللی در کاهش هزینه‌های ترخیص فولاد از گمرک کمک کنند.

اسناد و مدارک لازم برای ترخیص فولاد

جهت انجام واردات و ترخیص انواع فولاد از گمرکات کشور نیازمند دریافت اسناد و مدارکی در این زمینه می‌باشید که مهم‌ترین این اسناد عبارتند از:

  • بارنامه کالا
  • پیش فاکتور و فاکتور کالا
  • گواهی مبدا کالا
  • پکینگ لیست یا عدل‌بندی
  • اسناد مربوط به حمل و نقل کالا
  • اسناد مربوط به بیمه کالا
  • گواهینامه‌های صادرات

مجوزهای لازم جهت واردات و ترخیص ورق های فولادی

علاوه بر اسناد و مدارکاتی که در طی انجام واردات و ترخیص فولاد از گمرکات اخذ کردید، مجوزاتی نیز باید در این زمینه دریافت نمایید که مهمترین این مجوزات عبارتند از:

مجوز استاندارد کالا

یکی از مجوزات اصلی که در زمینه واردات و ترخیص فولاد گمرک کشور بسیار مهم و حیاتی است مجوز استاندارد محصول می‌باشد. به صورت که این مجوز نشان دهنده استاندارد بودن و قانونی بودن کالا می‌باشد.

مجوز قرنطینه

از دیگر مجوزاتی که جهت ترخیص و واردات بسیار مهم و حیاتی است، مجوز قرنطینه می‌باشد‌. البته این مجوز بیشتر برای کالاهای نباتی و حیوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجوز ارشاد

این مجوز نیز از دیگر مجوزات لازم جهت انجام ترخیص فولاد از گمرکات می‌باشد، همچنین کالاهای دیگری مانند محصولات چاپی نیز به ارائه این مجوز نیاز دارند.

مجوز سازمان اتمی

یکی دیگر از مجوز که جهت انجام واردات و ترخیص فولاد از گمرکات لازم و ضروری می‌باشد، مجوز سازمان اتمی در نظر گرفته می‌شود. این مجوز برای ترخیص کالاهای مانند انواع فلزات مانند مس، آلومینیوم و فولاد مهم و ضروری است. همچنین جهت ترخیص دستگاه‌های فرستنده و گیرنده نیز به این مجوز نیاز دارید.

خدمات ققنوس ترخیص در زمینه ترخیص فولاد از گمرک

انجام واردات و ترخیص فولاد از گمرک بدون شناخت قوانین و تشریفات گمرکی، پروسه ای پیچیده و دشوار در نظر گرفته می‌شود. دریافت مجوزات که به عنوان یکی از مراحل مهم واردات و ترخیص در نظر گرفته می‌شود، و نیازمند تجربه و دقت بالایی دارد. از این رو ما به شما عزیزان در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از یک مشاور شرکت ترخیص کالا در این زمینه کمک بگیرید. همچنین جهت دریافت مجوزات لازم حتماً در ابتدا نوع کالای خود را بررسی نموده و در سامانه جامع امور گمرکی ثبت نمایید.

همانطور که اشاره کردیم استفاده از خدمات شرکت ترخیص کالا در افزایش تسهیل فرایندهای گمرکی بسیار موثر از این رو شرکت ققنوس ترخیص را در نظر داشته باشید تا بتوانید از خدمات ما مانند ترخیص کالا از گمرکات فرودگاه امام خمینی و همچنین سایر گمرکات کشور، ثبت سفارش کالا و مشاوره بازرگانی با اطمینان خاطر به فعالیت‌های تجاری خود بپردازید.

انواع فولاد وارداتی

ترخیص فولاد به عنوان یکی از فرایندهای پیچیده در نظر گرفته می‌شود که اگر فردی بدون آگاهی‌های لازم وارد آن گردد، پیچیدگی های موجود ممکن است او را بسیار آزرده خاطر نماید، چرا که عدم آگاهی در مورد مواردی مانند پرداخت هزینه‌های گمرکی موجب کاهش سرعت روند نیز ترخیص خواهد شد. از این رو شرکت ققنوس‌ترخیص می‌تواند با داشتن کارشناسان مجرب این مشکلات را رفع نماید. در ادامه به شرح انواع فولادهای وارداتی می‌پردازیم:

  • واردات فولاد گرمکار
  • واردات فولاد آلیاژی
  • واردات فولاد کربنی
  • واردات فولاد اتومات
  • واردات فولاد کربنی
  • واردات فولاد ابزار
  • واردات و ترخیص آهن آلات
  • واردات و ترخیص مفتول
  • واردات و ترخیص آلومینیوم
  • واردات و ترخیص فولاد

جمع بندی

واردات و ترخیص فولاد یک تجارت سودآور برای شماست؛ البته به شرطی که با تمام مقررات و روندهای واردات آن آشنا باشید. ما به شما توصیه می‌کنیم که از خدمات مشاوره شرکت‌های معتبر و باسابقه در این زمینه مانند شرکت ققنوس ترخیص استفاده کنید. ققنوس ترخیص یکی از برترین شرکت‌های فعال در حوزه خدمات مشاوره و همراهی شما در تمام مراحل واردات و ترخیص ورق فولادی می‌باشد.

چه مدارکی جهت واردات و ترخیص فولاد لازم و ضروری است؟

مدارکاتی مانند بارنامه کالا، فاکتور کالا، گواهی مبدا کالا، لیست عدل‌بندی  یا اسناد مربوط به حمل و نقل کالا از مهمترین مدارک واردات فولاد در نظر گرفته می‌شود.

دریافت چه مجوزاتی جهت واردات فولاد مهم و ضروری است؟

مجوزاتی مانند مجوز ثبت سفارش کالا، استاندارد کالا، مجوز وزرات راه، مجوز انرژی اتمی از جمله مهمترین مجوزات واردات و ترخیص فولاد از گمرکات در نظر گرفته می‌شود.

واردات کدام انواع فولاد به ایران صورت می‌گیرد؟

واردات فولاد گرمکار، آلیاژی، فولاد کربنی، فولاد اتومات، فولاد ابزار از جمله اصلی ترین انواع فولاد در نظر گرفته می‌شود.

کد تعرفه گمرکی واردات فولاد در چه ردیفی قرار می‌گیرد؟

تعرفه گمرکی جهت ترخیص ورق روغنی فولادی تحت ردیف‌های 7208 و 7209 است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط