لوگو-ققنوس-ترخیص

ارزش سیف کالا (CIF) چیست؟

ارزش سیف کالا

فهرست مطالب

مقدمه

گسترش و افزایش پیچیدگی معاملات تجاری بین المللی و تعاملات مالی، از اصلی‌ترین دلایل برای ایجاد و شکل گیری روش‌های مختلف حمل و نقل کالا و شیوه‌های مختلف پرداخت هزینه‌ها بوده‌اند. در زمینه واردات و صادرات کالا همواره یکی از مهمترین مسائل جهت انجام امور و تشریفات گمرکی، محاسبه هزینه‌ های ترخیص کالا از گمرک مانند ارزش سیف (CIF) کالا است. محاسبه ارزش سیف کالا جهت پرداخت بسیاری از هزینه‌های ضروری گمرکی لازم است؛ بنابراین شناخت چگونگی محاسبه و کاربرد آن برای تجار و بازرگانان کاربردی است.

ارزش سیف کالا چیست؟

هزینه‌های گمرکی شامل محاسباتی نظیر حقوق گمرکی، عوارض گمرکی و سود بازرگانی می‌شوند که در محاسبه هر یک به یکی از مهمترین موارد یعنی ارزش کالا نیاز دارید. جهت محاسبه ارزش کالا که در بسیاری از مراحل ترخیص کالا از گمرک کاربرد دارد، نیاز به بررسی و تعیین هزینه‌هایی همچون محاسبه ارزش سیف کالا ، نرخ ارز و.. دارید؛ بنابراین در اولین مرحله از آشنایی با هزینه‌های گمرکی و درنهایت محاسبه ارزش سیف کالا باید با شیوه محاسبه ارزش کالا آشنا شوید.

همانطور که اشاره کردیم، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و در برخی مواقع عوارض گمرکی بر پایه ارزش کالا محاسبه می‌شوند؛ بنابراین تعیین ارزش کالا براساس قواعد و دستورالعمل‌های موجود برای پرداخت هزینه‌های ضروری گمرکی لازم است. عدم پرداخت به موقع هزینه‌ها یا اشتباه در شیوه محاسبه آنها، ممکن است سبب توقف کالا در گمرک یا بروز خسارت‌های هنگفت شود؛ به همین دلیل تعیین صحیح ارزش کالا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به طور کلی براساس قوانین گمرکی، ارزش کالا تمام هزینه‌های مربوط به سیف کالا (هزینه خرید کالا در مبدا و هزینه بیمه حمل و نقل)، هزینه گشایش اعتبار یا واریز بروات، حق استفاده از مدل، امتیاز نقشه، علامت بازرگانی و سایر هزینه‌های مشابه مربوط به کالا و دفاتر گمرکی را در برمی‌گیرد. محاسبه ارزش کالا طبق فاکتور خرید، اسناد ارائه شده توسط صاحب کالا، نرخ ارز و برابر‌ی‌های اعلام شده از طرف بانک مرکزی صورت می‌گیرد.

ارزش سیف کالا (CIF) چیست؟
نحوه محاسبه ارزش سیف کالا

چگونگی محاسبه ارزش سیف کالا و هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک

باتوجه به اهمیت محاسبه صحیح ارزش سیف کالا و سایر هزینه‌ های ترخیص کالا جهت جلوگیری از مشکلات مالی و بروز خسارت، باید با معادلات و چگونگی محاسبه هر هزینه پرداختی برای مراحل متعدد ترخیص کالا از گمرک نیز آشنا باشید. همانطور که گفتیم، بهای CIF در محاسبه بسیاری از هزینه‌ها از جمله سود بازرگانی کاربرد دارد؛ بنابراین باید با دقت زیادی تعیین و بررسی شود.

  • ارزش سیف کالا = ارزش فوب کالا (ارزش کالای ورودی) * هزینه بیمه) + نرخ ارز رسمی اعلامی توسط گمرک
  • سود بازرگانی = ارزش CIF کالا * نرخ تعرفه * نرخ ارز
  • ارزش ورودی کالا = [مبلغ خرید کالا در مبدأ + هزینه حمل‌ و نقل + بیمه + تمامی هزینه‌ های مربوط به اعتبار و واریز برات + باربندی و تمام هزینه‌هایی که هنگام ورود به دفتر گمرکی لحاظ میشوند]
  • عوارض گمرکی = سود بازرگانی+ حقوق گمرکی * 8 درصد

ارزش گمرکی کالا چیست؟

برای پرداخت هزینه‌های واردات یا ترخیص کالا از گمرک لازم است ارزش کالا و نحوه تعیین آن را بشناسید. برای محاسبه ارزش سیف کالا و بسیاری از هزینه‌های گمرکی دیگر مانند عوارض ورودی گمرک نیاز به تعیین ارزش گمرکی کالا دارید. تمام هزینه‌های کالا از مبدا تا مقصد مانند هزینه خرید کالا، بیمه، هزینه‌های مربوط به افتتاح حساب و حمل و نقل برای محاسبه ارزش گمرکی کالا نیاز هستند. تمام این موارد شامل همه انواع کالاهای وارداتی می‌شوند و برای تعیین آن پیشنهاد می‌کنیم حتما از متخصصان این زمینه کمک بگیرید.

سامانه ارزش گمرکی کالا چیست؟

با تعیین ارزش کالا در گمرک، یک کد 8 رقمی به کالا تعلق می‌گیرد که 4 رقم اول آن در سراسر جهان یکسان و 4 رقم اخر آن باتوجه به قوانین هر کشور تغییر می‌کند. از این کد برای نشان دادن طبقه بندی و ارزش کالا استفاده می‌شود و لازم است هنگام انجام امور واردات کالا ارائه شود. این کد در سامانه ارزش گمرکی به نشانی https://epl.irica.ir/TscViewPage قابل بررسی است و می‌توانید مواردی همچون مشخصات کالا، ارزش سیف کالا ، اطلاعات مربوط به طبقه بندی و سایر جزئیات ثبت شده را پیگیری کنید.

ارزش گمرکی کالا با ارزش سیف چه تفاوتی دارد؟

طبق ماده 14 از قوانین و مقررات گمرکی، ارزش گمرکی کالا که برای محاسبه حقوق و عوارض ورودی کاربرد دارد از مجموع ارزش سیف کالا (CIF) و تمام هزینه‌هایی که از لحظه ورود تا اولین دفتر گمرکی به کالا تعلیق می‌گیرد، به دست می‌آید. این هزینه‌ها می‌توانند به عنوان مثال 10 درصد از کرایه درصورت حمل کالا با ناوگان خارجی یا هزینه نقشه، حق لیسانس و.. باشند.

به طور کلی می‌توان گفت ارزش گمرکی کالا همان ارزش سیف یا مجموع کرایه از مبدا تا گمرک کشور، بیمه بین راهی و قیمت کالا در مبدا است که در برخی موارد و درصورت وجود مانند هزینه حمل کالا با ناوگان خارجی، به آن مبالغی افزوده می‌شوند. همانطور که اشاره کردیم حقوق ورودی برای ترخیص کالا نیز به تعیین ارزش گمرکی کالا برای محاسبه نیاز دارد.

روش سیف کالا چیست؟

به هزینه‌های یبمه و حمل و نقل بارCOST INSURANCE FREIGHT یا CIF گفته می‌شود که در محاسبات هزینه‌های صنعت حمل و نقل بسیار کاربردی است و از رایج‌ترین اصطلاحات طی مراحل ترخیص کالا از گمرک به شمار می‌رود. سیف یکی از روش‌های پرداخت هزینه‌هاست که مورد توافق فروشنده و قرارداد است و باتوجه به شرایط و شیوه حمل و نقل بار، انتخاب می‌گردد. در این روش فروشنده موظف است تمام هزینه‌های بیمه و عقد قرارداد را پرداخت کند و تحویل کالا بر روی عرشه کشتی صورت می‌گیرد. علاوه بر این فروشنده باید قبل از ارسال محموله به مقصد انتخابی خریدار، کالا را به نزدیک‌ترین بندر گمرکی بفرستد و هزینه بیمه بار را در کنار باقی هزینه‌های حمل و نقل پرداخت کند.

در چنین قراردادی ممکن است در برخی موارد، خریدار برای هنگام حمل و نقل درخواست بیمه مازاد برای کالاها داشته باشد. در این شرایط خریدار از فروشنده انتظار دارد که بیمه مازاد کالا را هم پرداخت کند. البته توجه داشته باشید تمام این شرایط باید در قرارداد ذکر شوند و با توافق طرفین انجام بگیرند. درصورتی که این مورد در قرارداد ذکر شود، فروشنده به جای خریدار موظف به پرداخت بیمه برای کالاها است.

ارزش سیف کالا (CIF) چیست؟
ترخیص کالا از گمرک

مزایای حمل و نقل با روش CIF

علاوه بر نحوه محاسبه ارزش سیف کالا ، خوب است با روش CIF و مزایا و معایب آن آشنا شوید. پیش از شروع هر معامله تجاری حتما باید با آگاهی و تحقیقات کافی، روش حمل و انتقال بار را انتخاب کنید تا از ضرر و زیان‌های احتمالی جلوگیری کنید. از مزایای انتخاب روش سیف برای حمل و نقل می‌توان به سود بیشتر فروشنده اشاره کرد؛ زیرا فروشنده می‌تواند هزینه‌ای را از خریدار جهت خدماتی که ارائه می‌دهد، دریافت کند و خریدار نیز تنها با پرداخت این مبلغ، از پرداخت تمام هزینه‌های قرارداد و شرکت‌های حمل و نقل مطمئن است.

معایب استفاده از روش سیف

اگر روش سیف را برای انتقال کالای خود انتخاب کرده‌اید، توجه داشته باشید در برخی کشورها قوانین و مقرراتی وجود دارند که ممکن است درصورت عدم توجه به آنها باعث افزایش هزینه‌ها شوند. از دیگر معایبی که این روش با خود به همراه دارد، هزینه بالایی است که فروشنده می‌تواند جهت ارائه خدمات از خریدار دریافت کند؛ به همین دلیل هزینه‌ها بسیار بالا و پایین می‌شوند. بنابراین قواعد و شرایط هر روش بین المللی جهت واردات یا ترخیص کالا از گمرک را بشناسید و درباره آنها تحقیق کنید تا درگیر مشکلات مالی نشوید.

فروشنده و خریدار در روش سیف چه وظیفه ای دارند؟

زمانی که در یک معامله بین المللی دو طرفه معامله توافق می کنند که با استفاده از روش سیف کالا معامله ی خود را انجام دهند، باید به این نکته توجه نمایند که وظایفی شامل حال هر دو طرف یعنی هم فروشنده و هم خریدار خواهد شد. از جمله وظایفی که فروشنده محموله تجاری در روش سیف کالا باید بر عهده گرفته و بر طور کامل آن را به انجام برساند، می توان به مواردی چون  تهیه تمامی مدارکی که تعیین کننده مشخصات بار هستند، تهیه مدارک مربوط به قرار داد شرکت بیمه و پرداخت هزینه های بیمه، تهیه تمامی مدارک مربوط به حمل و نقل و قرار داد منعقد شده با شرکت حمل و نقل و پرداخت هزینه های حمل و نقل و.. اشاره کرد.

همچنین از جمله وظایفی که خریدار محموله تجاری در استفاده از روش سیف کالا باید برعهده گرفته و درست و به موقع به آن عمل کند می توان به پرداخت درست و به موقع تمامی هزینه هایی که در بندهای مختلف قرار داد فروش به آن اشاره شده است اشاره نمود.

روش سیف در پرداخت هزینه چطور عمل میکند؟

در روند تجارت بین المللی روش های گوناگونی برای پرداخت هزینه های اصلی و جانبی تجارت وجود دارد که هر کدام از این روش ها دارای قواعد گوناگونی می باشد. یکی از این روش های پرداخت روش سیف می باشد. نحوه پرداخت هزینه های تجارت در روش سیف به این صورت است که فروشنده باید تمامی هزینه های مربوط به حمل و نقل محموله تجاری را از کشور مبداء تا کشور مقصد یا محل تعیین شده در قرار داد پرداخت نماید. همچنین پرداخت تمامی هزینه های مربوط به بیمه محموله تجاری نیز بر عهده فروشنده این محموله می باشد و در صورتی که خریدار درخواست بیمه های مازاد را داشته باشد و فروشنده پرداخت هزینه ی بیمه های مازاد را قبول نکند، پرداخت این هزینه های اضافی بر عهده خود خریدار خواهد بود.

در روش سیف کالا فروشنده محموله تجاری موظف است این محموله را بر روی عرشه کشتی به خریدار تحویل دهد و مسئولیت هایی را که در قبال این محموله بر عهده دارد را به خریدار واگذار نماید.

سایر هزینه های ترخیص کالا

در روند تجارت بین المللی تاجران برای این که بتوانند محموله تجاری وارداتی خود را به کشور وارد کرده و در بازار عرضه و تقاضا به فروش برسانند باید هزینه های گوناگونی را علی الخصوص در مرحله ترخیص کالا از گمرک به این نهاد و سایر نهاد های دخیل در امر ترخیص کالا پرداخت نمایند. از جمله هزینه هایی که باید برای ترخیص محموله تجاری وارداتی از گمرک پرداخت شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هزینه ثبت سفارش کالا
  • هزینه مجوزهایی که باید برای ترخیص کالا صادر گردد
  • مبلغی که باید برای بارگیری و تخلیه محموله تجاری پرداخت شود
  • هزینه مربوط به حمل و نقل محموله تجاری از کشور مبداء به کشور مقصد
  • مبلغی که باید برای بیمه کردن محموله تجاری به شرکت بیمه پرداخت شود
  • هزینه مربوط به انبارداری
  • مبلغی که باید به عنوان سود بازرگانی به گمرک پرداخت شود
  • مبلغی که باید به عنوان حقوق ورودی گمرک پرداخت شود
  • و …

جمع بندی

محاسبه هزینه‌های گمرکی همواره یکی از مهمترین مسائل در زمینه واردات و صادرات کالا بوده است. ارزش گمرکی کالا، حقوق و عوارض گمرکی، هزینه انبارداری و ارزش سیف کالا نیز از اصلی‌ترین هزینه‌هایی هستند که تاجر باید پرداخت کند تا بتواند تمام مراحل ترخیص کالا از گمرک را به سرانجام برساند. محاسبه ارزش سیف کالا و روش حمل و نقل سیف از مهمترین مواردی هستند که در معاملات تجاری با آنها مواجه خواهید شد. ارزش CIF برای محاسبه صحیح ارزش کالا ضروری است و انتخاب روش سیف از مناسب‌ترین روش‌های حمل و نقل برای فروشنده و خریدار می‌تواند باشند. در این مقاله سعی کردیم به معرفی تمام جوانب و تفاوت‌ها بپردازیم تا بتوانید با محاسبه دقیق هزینه‌های گمرکی از خسارت‌ جلوگیری کنید. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از خدمات ققنوس ترخیص در زمینه ترخیص کالا از گمرکات کشور و تعیین تعرفه و ارزش کالا ، تجارتی موفق داشته باشید.

برای محاسبه ارزش کالا به چه مواردی نیاز داریم؟

برای محاسبه ارزش گمرکی کالا باید تمام هزینه‌هایی که از ابتدای ورود کالا تا اولین دفتر گمرکی به کالا تعلق می‌گیرد را با نرخ کالا، هزینه بیمه و باربندی جمع کنید.

محاسبه ارزش سیف کالا چه کاربردی دارد؟

با تعیین ارزش کالا و درنهایت محاسبه ارزش سیف کالا می‌توانید مفدار حقوق و عوارض ورودی مربوط به کالای خود را به دست آورید.

اطلاعات مربوط به کالا را در کدام سامانه می‌توانیم پیگیری کنیم؟

شما می‌توانید مقدار ارزش کالا، ارزش CIF، طبقه بندی و سایر اطلاعات مربوط به کالا را در سامانه ارزش گمرکی پیگیری و بررسی کنید.

پرداخت هزینه‌ها در روش سیف به عهده چه کسی است؟

در این شیوه پرداخت باتوجه به توافق بین فروشنده و خریدار، فروشنده موظف است تمام هزینه‌های بیمه و عقد قرارداد را بپردازد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاه ها

نوشته های مرتبط