لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

چگونگی محاسبه هزینه تمام شده کالای وارداتی

فهرست مطالب

مقدمه

واردات کالا به طور کلی به عملیاتی که یک کالایی توسط کشور تولید کننده (مبدا) به کشور دیگر (مقصد) فرستاده میشود گفته میشود که قبل آن اجازه ورود کالا از گمرک صادر شده باشد. برای وارد کردن کالا باید مراحل مختلفی طی شود و می‌تواند هزینه واردات به همراه داشته باشد. یکی از ارکان ضروری که فرد تقاضا کننده برای وارد کردن کالا باید در نظر داشته باشد اخذ کارت بازرگانی است. اگر شخص متقاضی کارت بازرگانی نداشته باشد حتی اجازه ثبت کالا را هم نخواهد داشت.

در این مطلب سعی کرده‌ایم تمام آنچه که از واردات کالا باید بدانید و هزینه واردات که می‌تواند به همراه داشته باشد و همچنین نحوه محاسبه هزینه واردات با روش سیف به شما آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه فرایند ترخیص کالا بدون هیچ مشکل و سریع‌تر صورت بگیرد از یک شرکت ترخیص کالا کمک بگیرید.

تعریف واردات کالا

واردات در واقع وارد کردن کالاها و خدماتی است که توسط شهروندان، مشاغل و دولت یک کشور تولید شده و به کشور دیگر فرستاده میشود.

کالاها یا خدمات وارداتی زمانی مناسب هستند که صنایع داخلی نتوانند کالاها و خدمات مشابه را ارزان یا کارآمد تولید کنند.

شرایط آب و هوایی و اقلیم کشور می‌تواند بر واردات کالا کشور تاثیر به سزایی داشته باشد. برای مثال کشورهایی که سردسیر هستند نمی‌توانند از امکان کاشت محصول بهره‌ کافی ببرند و در نتیجه کشورهای گرمسیر می‌توانند با وارد کردن محصولات عامل تاثیر گذاری به همراه داشته باشد.

سیاستگذاران و اقتصاددانان در مورد تأثیرات مثبت و منفی واردات کالا اختلاف نظر دارند. برخی از منتقدان استدلال می‌کنند که اتکای مداوم به واردات به معنای کاهش تقاضا برای محصولات تولید داخل است و بنابراین می تواند کارآفرینی و توسعه سرمایه گذاری‌های تجاری را با مشکل مواجه کند. برخی از  موافقان هم می‌گویند که واردات کالاها باکیفیت و ارزان‌ قیمت ممکن است باعث جلوگیری از تورم افسارگسیخته شود.

واردات کالا

آنچه قبل از واردات باید بدانید

قبل از ثبت سفارش به یک شرکت خارج از کشور، باید تمام هزینه‌هایی را که باید پرداخت کنید بدانید. این هزینه واردات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • هزینه های حمل و نقل و بیمه
  • عوارض گمرکی
  • هزینه های مالی
  • هزینه خدماتی مانند استفاده از کارگزاران گمرکی یا حمل و نقل و…

هنگامی که قصد وارد کردن یک کالا را دارید، بررسی کنید که آیا واردات این کالاها گزینه‌ای مقرون به صرفه برای تجارت هست یا خیر. می‌توانید از حسابدار، مشاور تجاری یا کارگزار رسمی گمرک بخواهید محاسبات شما را انجام دهد تا اطمینان شود که تمام هزینه‌هایی را که ممکن است متحمل شوید را محاسبه کند.

انواع مختلفی از واردات کالا از جمله: واردات کالای مرجوعی، واردات قطعی، واردات موقت، ترانزیت داخلی و ترانزیت خارجی که به هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

1. واردات کالای مرجوعی

واردات کالاهای مرجوعی در واقع وقتی است که کالایی به کشوری صادر می‌شود و به دلایل مختلف نیز ممکن است بدون حقوق گمرکی بازگردانده شود و کالا باید در شرایطی که در آن صادر شده است برگردانده شود.

2. واردات قطعی

واردات قطعی، وارداتی است که از طریق آن گمرک اجازه قطعی ورود قانونی کالاهایی از خارج از کشور را برای استفاده یا مصرف در کشور می‌دهد.

فرم های مورد نیاز:

  • فرم اظهارنامه
  • اظهارنامه کالاهای ورودی یا گمرکی

مدارک مورد نیاز:

  • اسناد خرید: شامل فاکتور(تاریخ ارسال کالا، قیمت و شرایط در آن درج می‌شود)، ریز مشخصات کالا، لیست عدل بندی، گواهی مبدا است که برای اثبات
  • اسناد حمل کالا: شامل بارنامه(ریز اطلاعات شخصی ارئه می‌دهد)، ترخیصیه کالا
  • برگ ترخیصیه و قبض انبار: برگ ترخیصیه توسط شرکت حمل و نقل بین المللی و قبض انبار توسط مرجع تحویل گیرنده صادر می‌شود.
  • ثبت سفارش بازرگانی: برای اینکه مجوز قانونی واردات کالا داشته باشید نیاز به ارائه ثبت کارت بازرگانی می‌باشد.
  • گشایش اعتبار از طریق سیستم بانکی: شامل اعتبار اسنادی، حواله، برات

3. واردات موقت

واردات موقت کالا عبارت است از وارد کردن کالا به مدت محدود به کشور دیگر می‌باشد که به یک هدف وارد کشور می‌کند و نیاز به پرداخت عوارض و حقوق گمرکی تا مدت زمان معین نمی‌باشد.

طبق آیین نامه اجرایی ورود اولیه ماده (12) واردات اجازه ورود کالا به موارد زیر می‌باشد:

  • اجازه ورود موقت مواد اولیه فقط به کارخانجات، شرکت‌ها و واحدهای صنفی یا صنعتی داده می‌شود.
  • برای ورود موقت کالاها با رعایت آیین نامه اجرایی با ضمانت بانکی، تعهد و یا سفته معتبر صورت می‌گیرد.
  • گمرک موطف است

4. ترانزیت داخلی

ترانزیت داخلی در واقع جابجایی کالا در داخل مرزهای ملی یک کشور است؛ که این جابجایی از طریق ماشین‌های کمپرسی، کامیون‌های مختلف و ترانزیت چادری در داخل کشور انجام می‌شود و در گمرک مبدا بررسی می‌شود تا از مطابقت داشتن کالا مورد نظر اطمینان داشته باشند و در صورت مشاهد هرگونه مغایرت و تخلف رسیدگی شود.

کالا باید در تاریخی که تعیین شده در گمرک مقصد وجود داشته باشد در غیر اینصورت کالا قاچاقی در نظر گرفته می‌شود و تا حداکثر مدت زمان 5 روز از زمانی که تعیین شده، فرصت دارید نسبت به ترخیص آن اقدام نمایید.

عواملی که می‌تواند در هزینه ترازیت موثر باشد از جمله: نوع کالا، نوع ترانزیت کالا، میزان فاصله مبدا تا قصد، ارزش کالا و مسیر ترانزیت باشد. مراحلی که برای ترانزیت داخلی کالا باید طی شود به ترتیب زیر است:

  • فاکتورهای فروش کالا
  • فهرست عدل بندی
  • گواهی مربوط به مبدأ
  • قبض مربوط به انبار گمرک
  • ترخیصیه
  • بارنامه
  • گواهی ثبت سفارش کالا

5. ترانزیت خارجی

ترانزیت خارجی که به عبارت دیگر ترانزیت بین المللی هم گفته می‌شود؛ در واقع خدمات جابه جایی کالا از یک کشور به کشور دیگر صورت میگیرد. خدمات ترانزیت خارجی با توجه به نوع کالا، وزن کالا آن متفاوت می‌باشد.

کالاهایی که به کشور دیگر صادر می‌شود معمولا از راه های هوایی، زمینی و دریایی صورت می‌گیرد. کالاهایی که از طریق ترانزیت خارجی انجام می‌شود نیاز به پرداخت سود بازرگانی و حقوق گمرکی نمی‌باشد اما هزینه‌های گمرکی را باید پرداخت می‌کنند.

چه کالاهای برای واردات میتوانید انتخاب کنید؟

برای آشنایی و انتخاب کالای وارداتی ابتدا باید شرایط و ضوابط کالا را سنجید و میزان سود و هزینه واردات که می‌تواند برای یک تاجر داشته باشد در نظر گرفت و سپس اقدام به خرید کرد. اگر محصولات غیراستاندارد و غیر قانونی وارد کنید، می‌تواند باعث زیان اقتصادی به‌همراه داشته باشد.

برای محصولات وارداتی خوراکی ابتدا باید اطلاعات و مجوزهای مربوطه را دریافت کرد. محصولات خوراکی یکی از اجناس پرمتقاضی در این زمینه می‌باشد که پیش از خرید باید مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو اقدام کرد. در ادامه پرسودترین محصولات وارداتی اشاره خواهیم کرد که می‌توانید با توجه به شرایط و بودجه مناسب انتخاب کنید:

1. واردات لوازم و ابزار تکنولوژی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری یکی از پرمتقاضی‌ترین واردات در ایران به حساب می‌آید و با انتخاب کردن می‌تواند سود زیادی بدست آورد. کالاهایی که در زمینه می‌توان نام برد به شرح زیر است:

  • شارژرهای موبایل
  • ساعت‌های هوشمند ورزشی
  • لپ تاپ
  • گوشی‌های همراه
  • دوربین مداربسته امنیتی
  • اسپیکرهای هوشمند
  • دوربین دیجیتال
  • لوازم الکترونیکی و…

با انتخاب و وارد کردن این کالاها با هزینه واردات ارزان می‌توان سود زیادی را حاصل کرد. حتی بازی‌هایی که در بازار ارائه می‌شود با توجه به اینکه از تنوع زیادی برخوردار هستند می‌تواند محصولات مناسبی برای انتخاب باشند.

2. واردات محصولات آرایشی

یکی دیگر از کالاهای پرمتقاضی واردات محصولات آرایشی است. ایران یکی از 10 کشور پر مصرف محصولات آرایشی می‌باشد که با انتخاب و وارد کردن آن سود خوبی بدست آورد.

علاوه بر محصولاتی که به شما معرفی شد کالاهای زیادی وجود دارد اما شاید برای بعضی افراد شناخته شده نباشد. بنابراین کالایی که برای وارد کردن انتخاب می‌کنید، شرایطی مثل: میزان هزینه واردات، میزان سود کالا، میزان مصرف آن در کشور، مشتریان بالقوه و عوامل دیگر باید در نظر گرفته شود تا بهترین بازدهی را به همراه داشته باشد.

انتخاب بهترین کشورها خرید و واردات کالا

یکی از مهمترین بخش‌های تجارت، واردات و صادرات می‌باشد و انجام هر کدام در کشورمان می‌تواند فرایند خاصی را به‌همراه داشته باشد.

طبق آماری که از سازمان تجارت ایران بدست آمده کشورهای آسیای شرقی مانند: امارات، کره، چین هند،ترکیه و دیگر کشورها بیشترین واردات کالا به ایران می‌باشند. آشنایی با با شرایط و نیاز اقتصادی جامعه برای واردن کردن کالا و همچنین آشنایی و انتخاب بهترین کشور که کالای موردنیاز مردم با قیمت مناسب عرضه کند از مواردی است که بازرگانان در این حوزه باید به آن توجه داشته باشند. در ادامه به برخی از کشورهای واردات کالا اشاره خواهیم کرد.

واردات کالا از چین

وارد کردن کالا از چین، ابتدا لازم است که نمونه‌ای از کالای وارداتی از چین را دریافت کنیم و اطمینان حاصل شود که کالای مورد نظر از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار باشد و در مرحله بعد هر دو طرف نسبت به هزینه واردات آن توافق کنند.

واردات کالا از امارات

هر تاجر و بازرگانی قصد ترخیص کالا از امارت را دارد باید با قوانین داخلی و بین المللی آگاهی لازم داشته باشد. زیرا تا زمان خریداری کالا، حمل و ترخیص آن باید طبق قوانین صورت گیرد. با توجه به اینکه کشور امارات از اقتصاد قدرتمندی از برندهای مختلفی دارد و کالاهای بی ‌کیفیت و غیر اورجینال از چین وارد می‌کنند در هنگام خرید از فیک نبودن کالا اطمینان حاصل شود.

واردات کالا از ترکیه

دو کشور ایران و ترکیه به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه جغرافیایی تبادلات تجاری زیادی دارند و قراردادهای زیادی در بخش واردات، صادرات، بخش های گمرکی به دنبال داشته باشد. کشور ترکیه به دلیل نزدیکی و استفاده از تکنولوژی مدرن تعامل مالی و تجاری زیادی با کشور ما داشته باشد.

اظهار نامه گمرکی چیست و چه کاربردی دارد؟

اظهارنامه گمرکی یک سند رسمی است که فهرست و جزئیات کالاهایی را که وارد یا صادر می‌شوند را نشان می‌دهد. در اصطلاح حقوقی، اظهارنامه گمرکی عملی است که به موجب آن شخص تمایل خود را برای قرار دادن کالا در یک رویه گمرکی مشخص نشان می‌دهد.

به طور معمول، کنترل دو هدف عمده را انجام می‌دهد:

  • برای واردات: برای محافظت از کشور در برابر کالاهای مضر یا خطرناک برای اقتصاد و محیط زیست.
  • برای صادرات: به دستورات اجرایی محدود کردن کالاهای خاص برای صادرات و انجام اقدامات نظارتی.

افرادی که کالاهای وارداتی یا صادر شده را به درستی اظهار نکنند ممکن است مشمول جریمه یا مصادره کالای خود شوند. با این حال، در برخی موارد، عوارض وارداتی بالایی برای برخی کالاها وضع می‌شود تا شهروندان یا شرکت‌ها را از واردات آن‌ها منصرف کند.

سیف کالا چیست و چگونه محاسبه میشود ؟CIF

ارزش سیف کالا یا به عبارت دیگر (CIF) یک توافق نامه حمل و نقل بین المللی است که نشان دهنده هزینه‌ واردات پرداخت شده توسط فروشنده برای پوشش هزینه‌ها، بیمه و حمل و نقل سفارش خریدار، اعمال می‌شود و تحویل کالا بر روی عرشه‌ی کشتی صورت می‌گیرد.

هنگامی که کالا به بندر خریدار درج شده در قرارداد فروش صادر می شود؛ تا زمانی که کالا به بندر مقصد تحویل داده نشود، هزینه های مفقود شدن یا آسیب دیدن کالا به عهده فروشنده است. علاوه بر این، اگر محصول نیاز به عوارض گمرکی اضافی، اسناد صادراتی یا بازرسی یا تغییر مسیر داشته باشد، فروشنده باید این هزینه‌ها را پوشش دهد.

بنابراین، پس از رسیدن کالا به بندر مقصد، خریدار مسئولیت هرگونه هزینه تخلیه و تحویل محموله به مقصد نهایی را بر عهده می‌گیرد. CIF مشابه حمل و نقل و بیمه پرداختی به (CIP) است، اما CIF فقط برای محموله های دریایی و آبی استفاده می‌شود، در حالی که CIP می‌تواند برای هر نوع حمل و نقل مانند کامیون استفاده شود.

نحوه محاسبه سیف (CIF) کالا به شکل زیر است:

سیف کالا = ارزش کالا +  هزینه بیمه  + کرایه ‌حمل

چرا برای واردات کالا به ترخیص کار نیاز دارید؟

ترخیص کالا از گمرک از سلسله مراحلی تشکلیل شده است که باید بر قواعد آن رعایت شود. نداشتن تجربه در زمینه ترخیص کالا می‌تواند عملیات ترخیصیه کالا را برای شما دشوار کند. برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی فرایند واردات کالای خود را به یک شرکت ترخیص کار معتبر بسپارید.

اگر از دانش و آگاهی لازم از ترخیص کالا برخوردار نباشید؛ ممکن است فرایند ترخیص کالا مدت زمان زیادی طول بکشد و طولانی شدن مدت زمان نگهداری کالا در انبارداری گمرک باعث هزینه‌های زیادی برای شما متحمل شود. در چنین شرایطی تاجر ممکن است قیمت کالای خود را افزایش دهد تا جبران خسارت شود و در نتیجه تاثیر منفی در بازار به‌همراه داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای رفع این مشکلات حتما از یک شرکت ترخیص کالا مشاوره بگیرید.

جمع بندی

در این مطلب سعی ما بر این بود تا شما را با واردات کالا، هزینه واردات و همچنین اطلاعاتی که قبل از واردات کالا باید بدانید آشنا کنیم.

انتخاب بهترین شرکت برای واردات کالا و ترخیص کالا از گمرک نیاز به آگاهی و دانش لازم دارد که شرکت های ترخیص کار می‌توانند در این زمینه به شما کمک شایانی کنند تا فرایند ترخیص کالای شما هنگام واردت کالا با سرعت بیشتری صورت گیرد. زیرا اگر مدت زمان نگهداری کالای شما در انبارداری گمرک افزایش یابد می‌تواند در محاسبه هزینه واردات ضرر اقتصادی به همراه داشته باشد.
در صورت نیاز به مشاوره و کمکی در این زمینه همکاران ما در اسرع وقت صمیمانه در کنار شما هستند. امیدواریم این مطالب برای شما سودمند واقع شده باشد در صورت هر گونه سوال و انتقاد در قسمت نطرات با ما در میان بگذارید

سوالات متداول

منظور از واردات کالا چیست؟

یک کشور کالا یا خدمات تولید کرده را به کشور دیگر صادر کند. صادرات همراه با واردات، تجارت بین المللی را تشکیل می دهند.

نمونه کالای وارداتی چیست؟

کالای وارداتی می تواند محصولات نهایی مانند اتومبیل، تلویزیون، کامپیوتر یا کفش ورزشی باشد یا می تواند مواد خام مانند روی، روغن، چوب یا غلات باشد و همچنین می توانند خدماتی مانند خدمات مالی، خدمات مسافرتی و بیمه باشند.

چرا کالا وارد می کنیم؟

واردات برای اقتصاد مهم است زیرا به یک کشور اجازه می دهد تا محصولات یا خدمات خاصی را که وجود ندارد،کمیاب، هزینه بالا یا کیفیت پایین دارند با محصولات دیگر کشورها به بازار خود عرضه کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط