لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

چگونه هزینه ترخیص کالا را محاسبه کنیم؟ (راهنمای کامل)

فهرست مطالب

به طور کلی تجارت، بازرگانی و فعالیت در زمینه صادرات و واردات کالا مشمول هزینه‌های مختلف گمرکی است که در هر مرحله از انجام امور بازرگانی و تجاری نظیر تشریفات ترخیص کالا از گمرک باید محاسبه و پرداخت شوند. آگاهی و شناخته هزینه‌ها و نحوه محاسبه هزینه ترخیص کالا که شامل عوارض، تعرفه‌های گمرکی، انبارداری و.. می‌شود قبل از شروع فعالیت بخش مهمی از فعالیت تجار و بازرگانان است؛ بنابراین به منظور جلوگیری از توقف کالا در گمرک و افزایش هزینه‌های اضافی، با ققنوس ترخیص جهت آشنایی با چگونگی محاسبه و انواع هزینه‌های گمرکی همراه باشید.

محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک چگونه است و شامل چه مواردی می‌شود؟

عمدتا تمام مبالغی که در طی فرایند و عملیات گمرکی پرداخت می‌شوند بخشی از هزینه ترخیص کالا محسوب می‌شوند. هزینه انبارداری، باربربری، تعرفه‌های آزمایشگاهی، تخلیه بار، صفافی، کارشناسی کالا و.. از جمله مبالغی هستند که باید به عنوان هزینه‌های ترخیص از گمرک و صدور اجازه تحویل کالا از گمرک پرداخت کرد. هزینه‌های ذکر شده به صورت مستقل و جداگانه از حقوق ورودی گمرک دریافت می‌شوند.

شناخت و اطلاع از هزینه‌های مختلف گمرکی بسیار حائز اهمیت است و در بسیاری از مواقع به دلیل عدم آشنایی کامل تجار با شیوه محاسبه هزینه ترخیص کالا و چگونگی پرداخت آنها با مشکلاتی همچون نگهداری طولانی مدت محموله در انبارهای گمرکی و افزایش هزینه‌های اضافی، موجب بروز خسارت‌های مالی هنگفت می‌شوند؛ بنابراین همواره پیشنهاد می‌کنیم پیش از ورود به عرصه صادرات و واردات کالا با مراحل، هزینه‌ها، مجوزها و مدارک مورد نیاز ترخیص از گمرک آشنا شوید.

همانطور که اشاره کردیم هزینه‌های گمرکی شامل مواردی همچون انبارداری، تخلیه، بارگیری و کارشناسی‌ها می‌شوند که خوب است بدانید تمام این مبالغ باید برای خدمات ارائه شده توسط گمرک پرداخت شوند و به باقی هزینه‌ها و سایر نهادها مربوط نمی‌شوند. چنین مبالغی توسط هیئت وزرا تعیین شده‌اند و گمرک موظف است طبق همان تعرفه‌های تعیین شده، مبالغ مربوط به کالای مورد نظر را دریافت کند. برای اینکه بتوانید به موقع کالای خود را از گمرک تحویل بگیرید، لازم است تمام هزینه‌ها را پرداخت کنید. انواع هزینه‌ها و شیوه محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک همواره یکی از دغدغه‌های افراد فعال در این زمینه است؛ به همین منظور با ما همراه باشید.

ترخیص کالا از گمرک
ترخیص کالا از گمرک

حقوق گمرکی چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از هزینه‌هایی که توسط گمرک برای تمامی کالاهای وارداتی قطعی دریافت می‌شود، حقوق گمرکی کالاست که به صورت مستقل از هزینه ترخیص کالا محاسبه می‌شود. برای محاسبه حقوق گمرکی لازم است 4 درصد از ارزش گمرکی کالا را با سود بازرگانی جمع کنید تا مبلغ مورد نظر را به دست بیاورید. همانطور که اشاره کردیم، تمامی این مبالغ و تعرفه‌ها توسط هیئت وزرا تعیین می‌شوند و مقداری از این هزینه‌ها باید به بخش خصوصی پرداخت شود؛ اما وظیفه دریافت همه این موارد با گمرکات است.

حقوق گمرکی در کدام مرزها و گمرکات باید پرداخت شود؟

لازم است بدانید یکی از اصطلاحات رایج بین المللی و از درآمدهای عمومی دولت‌ها، حقوق گمرکی است که توسط گمرک دریافت می‌شود؛ بنابراین یکی از هزینه‌های الزامی در تمامی مرزها و گمرکات برای ترخیص کالا از گمرک است که باید پرداخت شود. عوارض و مالیات‌های ورودی کالا بخشی از این حقوق هستند؛ در واقع به عنوان مثال حقوق گمرکی قابل پرداخت در گمرک فرودگاه امام خمینی با هزینه همان کالا در گمرک بازرگان یا سایر گمرکات کشور یکسان است.

شیوه محاسبه هزینه انبارداری گمرک

از دیگر مواردی که باید در محاسبه هزینه ترخیص کالا بدانید، هزینه‌های مربوط به نگهداری کالاها در انبار گمرک است. هنگام ترخیص کالا حتما باید تمام هزینه‌های مربوط به انبارداری را پرداخت کنید تا با ارائه قبض انبار به مسئول مربوطه بتوانید اجازه خروج کالا از انبارهای گمرک را دریافت کنید. هزینه انبارداری به حجم و مقدار کالا بستگی دارد و در صورت عدم پرداخت به موقع نیز هزینه‌ای تحت عنوان دموراژ اضافه خواهد شد.

پرداخت جریمه کد تعرفه کالا

هنگام تکمیل و تنظیم مدارک اظهارنامه حتما باید به نکات و اطلاعات خواسته شده توجه کنید تا در ثبت برخی موارد همچون کد تعرفه کالا یا محاسبه سایر هزینه ترخیص کالا دچار اشتباه نشوید. اگر هنگام تکمیل مدارک مورد نیاز ثبت اظهارنامه دچار اشتباه در وارد کردن کد تعرفه کالا شوید و اطلاعات وارد شده با خود کالا تطابق نداشته باشند، ملزم به پرداخت جریمه خواهید شد. تعرفه گمرکی کالا یا HS  Code، شماره‌ای 8 رقمی است که در کادر  BOX33 و BOX34 اظهارنامه گمرکی درج می‌شود و برای محاسبه حقوق گمرکی لازم است.

چگونگی محاسبه هزینه‌های استاندارد گمرک

برای محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک لازم است با تعدادی فرمول و معادله آشنا شوید و محاسبه دقیق هر یک نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ارزش کالا، سیف نرخ ارز و نرخ تعرفه برای محاسبه حقوقی گمرکی جهت انجام امور گمرکی مورد نیاز هستند. علاوه بر این هزینه انبارداری از زمان ورود کالا تا ترخیص و تحویل آن محاسبه می‌شود و شامل مدت زمان نگهداری کالا در انبار، وزن ناخالص بار و نرخ انبارداری است. نرخ تعرفه کالا، قیمت ارز و ارزش سیف کالا برای محاسبه سود بازرگانی لازم هستند و ارزش سیف کالا به مبلغ ارزی کالا و نرخ ارز اعلام شده توسط گمرک و هزینه بیمه بستگی دارد. نوع بیمه، فاصله مبدا تا مقصد و میزان آسیب پذیری کالا نیز بر هزینه بیمه تاثیر زیادی دارد.

  • ارش سیف کالا = مبلغ ارزی کالا * هزینه بیمه + نرخ ارز اعلامی توسط گمرک (اگر کالا FOB خریداری شود)

ارزش سیف کالا به صورت ریالی محاسبه می‌شود و برای به دست آوردن آن لازم است ارزش کالا، کرایه حمل و هزینه بیمه را با هم جمع کنید.

  • سود بازرگانی = ارزش سیف * نرخ تعرفه * نرخ ارز
  • هزینه انبارداری = مدت * وزن ناخالص * نرخ انبارداری

همانطور که اشاره کردیم، هزینه انبارداری به مدت زمان توقف کالا در گمرک و نوع انبار بستگی دارد. البته توجه داشته باشید که هزینه‌های گمرکی را با سود بازرگانی و حقوق ورودی کالا اشتباه نگیرید؛ زیرا حقوق ورودی جهت واردات قطعی به صورت جداگانه توسط گمرک دریافت می‌شود. خوب است بدانید برای صادرات کالا نیاز به پرداخت تعرفه گمرکی نیست و محموله‌های صادراتی از پرداخت 75 درصد هزینه تخلیه، باربری، بارگیری و انبارداری معاف هستند.

نحوه محاسبه هزینه ترخیص کالا
نحوه محاسبه هزینه ترخیص کالا

بهترین زمان محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک

هزینه‌های ترخیص کالا شامل تمام هزینه‌ها و تعرفه‌های مختلفی می‌شود که از ورود کالا به گمرک تا زمان خروج و ترخیص آن باید پرداخت شود. همواره پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع فعالیت تجاری و بازرگانی خود نسبت به برنامه ریزی اقتصادی اقدام کنید و با اطلاع کامل از نحوه محاسبه و انواع مبالغ تعیین شده امور تجاری خود را به انجام برسانید. برنامه ریزی اقتصادی و بررسی سرمایه‌ها و هزینه‌های مختلف این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا هنگام پرداخت هزینه‌ها با مشکل مواجه نشوید و آمادگی کافی داشته باشید.

علاوه بر این توجه داشته باشید که هزینه ترخیص از گمرک با سایر هزینه‌های کالاهای وارداتی متفاوت است و این نوع هزینه‌ها توسط اداره گمرک دریافت می‌شوند و برای پرداخت آنها با یک نهاد دولتی رو به رو هستید؛ بنابراین برنامه ریزی دقیق جهت پرداخت هزینه‌های گمرکی نظیر انبارداری، تعرفه گمرکی و تخلیه بار بسیار حائز اهمیت است. هزینه‌های گمرکی مربوط به مبالغی هستند که باید در طی مراحل ترخیص کالا پرداخت کنید و محاسبه هزینه ترخیص کالا نیز باتوجه به عوامل مختلفی همچون حجم و مقدار کالا تعیین می‌شود.

بنابراین از نظر کارشناسان این زمینه، بهترین زمان جهت محاسبه هزینه ترخیص کالا هنگامی است که کالا هنوز وارد کشور نشده است یا هنگامی است که هنوز در مراحل اولیه فعالیت تجاری خود هستید و باید نسبت به خرید و سفارش کالا اقدام کنید. در چنین شرایطی شما می‌توانید هزینه‌ها را باتوجه به تعرفه‌های گمرکی محاسبه کنید و توجه داشته باشید تمام این تعرفه‌ها براساس قوانین کشور در تمام گمرکات ایران یکسان هستند. هزینه‌های لازم را به موقع پرداخت کنید تا هنگام ترخیص از گمرک با کمبود سرمایه یا بروز خسارت و جریمه‌های مالی مواجه نشوید.

برگ سبز گمرک چه کاربردی دارد؟

برگ سبز گمرکی از جمله مدارک مهمی است که تاجران باید با ارائه یک سری مدارک دیگر به گمرک این سند را از کارشناسان گمرک دریافت کرده و از آن در جهت ترخیص و خارج کردن محموله تجاری وارداتی خود از گمرک استفاده نمایند. کاربرد برگ سبز گمرکی در روند ترخیص کالا از گمرک به این صورت است که در برگ سبز گمرکی تمامی اطلاعات مربوط به محموله تجاری وارداتی، هزینه هایی که باید برای ترخیص این محموله پرداخت شود، نوع مسیری که برای بازرسی این محموله انتخاب می شود و… درج می شود و پس از این که کارشناس گمرک با مهر و امضا اطلاعات درج شده در این سند و پرداخت شدن هزینه های گمرکی را تایید کرد تاجران می توانند برای دریافت بیجک و خارج نمودن محموله تجاری خود از گمرک اقدام نمایند.

هزینه برگ سبز چگونه محاسبه میشود؟

در برگ سبز گمرکی همانطور که اشاره شد یکی از اطلاعات درج شده مربوط به تمامی هزینه هایی است که تاجران از ابتدا تا انتهای روند واردات کالا و ترخیص آن باید بپردازند، که روند محاسبه هر کدام از این هزینه ها بر اساس فرمولی خاص و توسط نهاد یا شرکت مربوطه باید محاسبه گردد. از جمله هزینه هایی که در سند برگ سبز گمرکی درج می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حقوق ورودی گمرک
  • سود بازرگانی
  • عوارضی که باید به نهاد هایی چون هلال احمر پرداخت شود
  • هزینه تخلیه و بارگیری محموله تجاری
  • هزینه حمل و نقل بین المللی محموله تجاری
  • هزینه ثبت سفارش کالا
  • هزینه دریافت مجوزهای مورد نیاز
  • هزینه انبار داری
  • و …

چه تفاوتی میان برگ سبز انواع کالا وجود دارد؟

برگ سبز گمرکی همان طور که اشاره شد سندی است که در آن تمامی اطلاعات مربوط به محموله تجاری وارداتی درج می شود از این رو برگ سبزی که برای ورود هر محموله تجاری به داخل کشور صادر می گردد با یکدیگر تفاوت دارند. به طور مثال برگ سبز گمرکی که برای یک محموله تجاری تجهیزات پزشکی صادر می شود با توجه به اطلاعاتی که در آن در رابطه با محتوای محموله تجاری، هزینه ها و … درج می شود، با برگ سبز گمرکی که برای یک محموله تجاری محصولات آرایشی _ بهداشتی از طرف کارشناسان گمرک صادر شده است متفاوت می باشد.

جمع بندی محاسبه هزینه ترخیص کالا

بررسی و محاسبه هزینه‌های گمرکی به ویژه حقوق و عوارض ورودی اغلب اوقات برای بسیاری از تجار و بازرگانان دشوار و وقت گیر است. از آنجا که انجام چنین محاسباتی نیاز به دقت و اطلاعات کافی دارد، لازم است علاوه بر آشنایی با فرمول محاسبه آنها با قوانین و مقررات گمرکی موجود نیز جهت جلوگیری از جریمه مالی آشنا باشید. نداشتن برنامه ریزی اقتصادی و نبود سرمایه کافی نیز از دیگر مواردی است که باعث افزایش هزینه‌ها و مشکلات مالی احتمالی در هر مرحله از فرایند ترخیص کالا خواهد شد؛ به همین منظور بهتر است با کمک کارشناسان متخصص اقدام به پرداخت هزینه‌های ضروری کنید. ققنوس ترخیص با ارائه خدماتی گسترده در زمینه واردات و صادرات کالا نیز همواره در مسیر ترخیص از گمرکات مختلف کشور و تعیین تعرفه و ارزش کالا با شما همراه خواهد بود.

نرخ بیمه به چه عواملی بستگی دارد؟

نوع مبدا، میزان آسیب پذیری کالا و فاصله‌ای که محموله از کشور مبدا تا مقصد طی میکند، عوامل تاثیرگذار بر نرخ بیمه هستند.

ارزش سیف کالا چگونه محاسبه میشود؟

برای محاسبه ارزش سیف کالا لازم است نرخ ارز تعیین شده توسط گمرک را با هزینه بیمه جمع و در مبلغ ارزی کالا ضرب نمایید.

تا چه زمانی میتوان کالا را در انبار گمرک نگهداری کرد؟

کالا به محض ورود به انبار گمرک، شامل هزینه انبارداری می‌شود و  نمایندگی یا اظهار کننده موظف است در مدت زمان 4 ماهه تمام امور تشریفاتی قطعی گمرکی و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارد را انجام دهد، در غیر این صورت کالا متروکه محسوب خواهد شد.

هزینه انبارداری چگونه محاسبه میشود؟

از زمان ورود کالا به انبار گمرک و تا زمان تحویل آن، هزینه انبارداری محاسبه می‌شود و این هزینه شامل نرخ انبارداری، وزن ناخالص بار و مدت زمان نگهداری آن در انبار گمرک است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط