لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

قیمت تمام شده کالای وارداتی چگونه محاسبه میگردد؟

قیمت تمام شده کالای وارداتی

فهرست مطالب

امروزه تکنولوژی و ارتباطات، به عنوان یکی از عناصر اصلی و موفق در کسب و کار، اشتغال زایی و کارآفرینی تجارت به سبک نوین می‌باشد؛ از این رو بازرگان و یا افرادی که قصد واردات کالا به این صنعت را دارند، باید از مباحثی مانند قیمت کالاهای وارداتی گمرک، باخبر باشند تا بتوانند تصمیم درستی را در این زمینه بگیرند. ما در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص تصمیم داریم تا شما را با چگونگی قیمت گذاری کالای وارداتی و  محاسبه قیمت تمام شده کالای وارداتی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

اهمیت پیش بینی قیمت تمام شده کالای وارداتی

یکی از دلایلی که در تجارت و بازرگانی مهم است و نرخ ارز می‌باشد. همچنین رقابت قیمت کالای خارجی با قیمت تولیدات داخلی مشابه در این زمینه بسیار مهم است؛ از این رو پیش‌بینی پارامترها و قیمت کالاهای وارداتی در گمرک و چگونگی قیمت گذاری کالای وارداتی برای وارد‌کننده بسیار اهمیت دارد، چرا که می‌تواند در نتیجه قیمت تمام شده کالای وارداتی را محاسبه نماید و از پرداخت هزینه های اضافی امتناع کند.

فرایند واردات کالا چیست؟

فرایند واردات کالا از کشورهای گوناگون، به عنوان یکی از فعالیت های تجاری و اقتصادی مهم در هر کشوری به شمار می‌رود که از گذشته تا الان به منظور تامین احتیاجات جامعه در میان جوامع گوناگون رواج داشته است. در واقع همان طور که می‌دانید، تولید و تهیه بعضی از کالاها به علت عدم وجود امکانات کافی یا نبود موقعیت جغرافیایی مناسب در کشور، به راحتی قابل انجام نبوده و از این رو جهت تولید این دسته از تولیدات خاص دولت باید هزینه های سنگین و هنگفتی را پرداخت کند‌؛ در نتیجه دولت سعی دارد تا با روی آوردن به انجام عملیات واردات، شرایط مناسب را جهت انجام واردات، نیازهای جامعه را تامین کند.

در واقع می‌توان گفت واردات کالا در مرحله اول امری حیاتی و مهم در تامین نیازهای یک جامعه می‌باشد. به گونه‌ای که در صورت عدم وجود، این فعالیت مهم اقتصادی ممکن است تا دولت در آینده‌ای نه چندان دور، با مشکلات بزرگی مواجه شود.

از این رو می‌توان گفت که توجه نشان دادن به این فعالیت اقتصادی در پیشرفت و توسعه کشور به عنوان امری ضروری و حیاتی شناخته می‌شود. اما دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که واردات کالا توسط بازرگانان و تاجران سود کلانی را برای آنها نیز به دنبال خواهد داشت. در نتیجه به طور کلی می‌توان گفت که واردات کالاهای مهم، در جوامع گوناگون به عنوان امری در تامین نیازهای جامعه شناخته شده و دولتمردان و سیاستگذاران در هر کشور، می‌بایست پاسخی مناسب جهت این انجام این احتیاج حیاتی را در نظر بگیرند؛ از این رو با وضع قوانین مربوطه در این زمینه شرایط مناسبی را جهت انجام فرایند واردات کالا برای تاجران و بازرگانان در نظر گرفته می‌شود.

در مقابل این اقدامات، تجار و بازرگانان نیز موظف هستند تا با شناخت این قوانین و اصول مربوطه با انجام درست مراحل واردات کالا، به واردات و صادرات کالا بپردازند و در تامین نیازهای جامعه به دولت کمک کنند. لازم است بدانید که واردات کالا به عنوان یک تجارت بین المللی در سطح جهان در نظر گرفته می‌شود، از این رو تاجر و بازرگان فعال در این حوزه باید از قیمت کالاهای وارداتی گمرک و نیز با نحوه قیمت گذاری کالای وارداتی آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند در نهایت قیمت تمام شده کالای وارداتی را محاسبه نماید.

قیمت کالاهای وارداتی گمرک
قیمت کالاهای وارداتی گمرک

انواع روش های محاسبه قیمت تمام شده کالاهای وارداتی

زمانی که شما با روش های محاسبه قیمت تمام شده کالای وارداتی آشنایی داشته باشید، تجارتی کم خطر تری را نیز تجربه خواهید کرد. پس لازم است تا قبل از انجام کار، ضوابط و شرایط محصول وارداتی و قیمت کالاهای وارداتی گمرک را بعد از تعیین ارزش سیف کالا به دست آورده و بعد از آنکه ارزش سیف کالا برای شما مشخص گردید، می‌توانید قیمت گذاری کالای وارداتی و مبلغ ترانشیپ و حمل و نقل با کشتی را محاسبه کنید و این دو را باهم جمع کنید.

در ادامه این روند نرخ ارز که به طور ماهانه و رسمی توسط گمرک تعیین می‌گردد را ضرب کرده و با در نهایت مبلغی که به عنوان بیمه کالا در نظر گرفته جمع کنید. اینگونه قیمت کالاهای وارداتی گمرک مشخص می‌گردد. همچنین لازم به ذکر است علاوه بر مواردی که گفته شد، در هنگام قیمت گذاری کالای، وارداتی هزینه های دیگری نیز وجود دارد که هنگام ترخیص کالا از گمرک باید پرداخته شود.

قیمت کالاهای وارداتی گمرک که شامل حقوق ورودی، دستمزد برای هلال احمر ،مالیات بر ارزش افزوده که حدود ۹ درصد و همچنین کارمزد و هزینه محاسباتی می‌باشد. در نتیجه جهت محاسبه قیمت تمام شده کالای وارداتی، بهتر است تعرفه ورودی کالا بر اساس ارزش سیف را ضرب در نرخ حقوق ورودی کنید که با انجام این امورات در نهایت، هزینه قیمت تمام شده کالای وارداتی را به دست آورید.

در نتیجه ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر فردی هستید که به تازگی پا در صنعت تجارت و همچنین واردات و صادرات کالا گذاشته اید و با اموراتی مانند قیمت گذاری کالای وارداتی و همچنین محاسبه قیمت تمام شده کالای وارداتی آشنایی کامل ندارید، میتوانید انجام این امور را به همکاران ما در ققنوس ترخیص بسپارید. کارشناسان و متخصصان زبده ما در این گروه با آشنایی از قیمت کالاهای وارداتی گمرک، می‌توانند در کمترین زمان ممکن قیمت تمام شده کالای وارداتی را برآورد کنند.

یک نمونه از نحوه محاسبه قیمت تمام شده کالاهای وارداتی

جهت محاسبه قیمت کالاهای وارداتی گمرک و نحوه قیمت گذاری کالای وارداتی فرض کنید، محصولی که قصد واردات آن را به کشور دارید ۲۰۰۰ دلار قیمت دارد و هزینه حمل کالا ۲۰۰ دلار می‌باشد، اگر بیمه کالا را ۹ دلار فرض کنیم در نهایت سیف کالا ۲۲۰۹ به دست می‌آید. سپس باید این مبلغ را در نرخ رسمی ضرب کنید و بعد از آن در نرخ حقوقی را در سیف کالا ضرب کرده تا در نهایت نتیجه ورودی به دست آید. سپس بعد از انجام این مراحل باید هزینه هلال احمر، مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد را نیز محاسبه کرده تا در نهایت بتوانید قیمت تمام شده کالای وارداتی را برآورد کنید.

عوامل موثر در قیمت گذاری کالای وارداتی

مهمترین عواملی که در چگونگی قیمت گذاری کالای وارداتی و قیمت کالاهای وارداتی گمرک تاثیر گذار هستند، بسیارند؛ از این رو در ادامه به  مهمترین آنها می‌پردازیم.

خصوصیات و ویژگی بازارهای داخلی

یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت گذاری کالای وارداتی، ویژگی ها و خصوصیات بازار می‌باشد. که این ویژگی ها به مقدار رقابت در بازار داخلی، فاصله تا بازار، قوانین دولتی، عوامل حمل و نقل، فصلی بودن محصول، حمل و نقل بین المللی کالا اعم از حمل بار زمینی، دریایی، هوایی یا حمل و نقل داخلی بستگی دارد.

ویژگی‌های مربوط به محصول

از عوامل دیگری که در قیمت کالاهای وارداتی گمرک تاثیرگذار است، ویژگی های کالا میباشد. ویژگی های کالا شامل مواردی مانند حجم کالا و اندازه کالا می‌شود، که این عامل یکی از موارد تاثیر گذار در قیمت گذاری کالای وارداتی می‌باشد؛ از این رو فردی که قصد واردات و صادرات محصولات را دارد، با در نظر گرفتن این عوامل می‌تواند قیمت تمام شده کالای وارداتی را محاسبه نماید.

وزن و حجم کالا

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت کالاهای وارداتی گمرک وزن کالا و حجم کالا می‌باشد، چرا که ممکن است بعضی از کالاها وزن زیادی داشته باشند و بعضی دیگر وزن چندان زیادی نداشته باشند، اما حجم بسیار زیادی را اشغال کنند‌. از این رو جهت مشخص شدن قیمت تمام شده کالای وارداتی، باید از میزان دقیق وزن و حجم کالا مطلع شوید؛ زیرا این عامل یکی از عوامل موثر بر قیمت گذاری کالای وارداتی می‌باشد.

فضای درگیر شده توسط کالا

شاید تا اینجای مقاله، عوامل ذکر شده به نظرتان به عنوان عواملی شناخته می‌شود که از اهمیت بالایی برخوردار نیستند و ممکن است با خود بگویید این عوامل چه تاثیری می‌تواند بر قیمت گذاری کالای وارداتی داشته باشد. در نتیجه باید این نکته را یادآور شویم، که همین عوامل به ظاهر کم اهمیت، تاثیر بسیار زیادی بر قیمت کالاهای وارداتی گمرک و همچنین حمل و نقل کالاهای وارداتی دارد.

فضای اشغال شده توسط کالا، هم یکی دیگر از این عوامل می‌باشد که در قیمت گذاری کالای وارداتی بسیار مهم است؛ از این رو شما باید از این موضوع اطلاع داشته باشید تا بتوانید کالاهای وارداتی خود را با توجه به اینکه چه مقدار از فضای کانتینر را اشغال میکند، بسنجید. همچنین برخی از کالاها وارداتی فضای  کانتینر را به خوبی پر نمی‌کند. از این رو این عامل نیز در قیمت تمام شده کالای وارداتی نیز تاثیر گذار است .

دسترسی دشوار به کالا

از دیگر از عوامل موثر بر قیمت کالاهای وارداتی گمرک، دسترسی به آن است که این جمله به این معنا است که هرچه دسترسی به کالای شما و جابجایی آنها دشوارتر باشد، مسلما قیمت‌گذاری کالای وارداتی و قیمت تمام شده کالای وارداتی بیشتر خواهد بود.

حقوق ورودی گمرک چیست؟

در تعریف حقوق ورودی گمرک می‌توان چنین گفت که عوارضی که صاحب کالا و یا نماینده وی هنگام ورود به اداره گمرک باید پرداخت کند، حقوق ورودی گمرک گفته می‌شود. همچنین در تعریف دیگری از حقوق ورودی گمرک می توان چنین گفت که صاحب کالا باید درصدی از سود کالاهای وارداتی خود را به عنوان حقوق ورودی به اداره گمرک پرداخت کند. لازم به ذکر است که حقوق ورودی به عنوان درآمدی برای دولت به شمار می‌آید که با توجه به سیاست های هر کشور تعیین حقوق ورودی متفاوت است. به طور مثال در کشور ایران، به علت حمایت از تولیدات داخلی کالاهایی که مشابه داخلی دارند، حقوق ورودی ورودی بیشتری دریافت خواهد شد.

روش های محاسبه حقوق ورودی

جهت تعیین محاسبه حقوق ورودی جهت اطلاع از قیمت تمام شده کالای وارداتی می‌توان از سه روش بهره گرفت.این سه روش عبارتند از:

  • روش ارزشی

در این روش، حقوق ورودی کالا تابعی مستقیم از ارزش کالا میباشد، به این شکل که نرخ تعرفه گمرکی ضرب در ارزش گمرکی می‌شود تا حقوق  گمرکی برآورد شود.

  • روش معین یا خاص

در این روش حقوق ورودی کالاها تابعی از مقدار و کمیت کالا می‌باشد.

  • روش ترکیبی یا مرکب

با این روش از هر دو روش فوق استفاده می‌شود، و هر کدام از این دو روش که بیشتر بود جهت دریافت حقوق ورودی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است یکی از راه هایی که می‌توان حقوق ورودی گمرک را با توجه به سیاست های جدید برآورد کرد، کمک گرفتن از شرکت های بازرگانی فعال در این زمینه می‌باشد؛ از این رو میتوانید سوالات مربوط به چگونگی محاسبه حقوق و تعرفه گمرکی را از متخصصان ما در ققنوس ترخیص به صورت رایگان بپرسید.

هزینه حمل کالای وارداتی به ایران به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از بازرگانان در ذهن خود دارند، این است که چگونه می‌توان قیمت کالاهای وارداتی را محاسبه نمود و یا هزینه حمل کالای وارداتی از ابتدا تا انتهای فرایند واردات چه میزان خواهد بود؛ از این رو، در ادامه مقاله ما به هزینه حمل کالاهای وارداتی می‌پردازیم تا بتوانید با بهره‌گیری از این موارد قیمت تمام شده کالای وارداتی را بدست آورید.

قیمت گذاری کالای وارداتی
قیمت گذاری کالای وارداتی

هزینه خرید محصول

بیشترین هزینه واردات ،هزینه خرید خود محصول می‌باشد.

هزینه بازرسی کیفی کالا

بسیاری از مشکلاتی که موجب تاخیر در انجام فرایند ترخیص کالا از گمرک می‌شود، با بازرسی کالا از قبل رفع خواهد شد، اما این بازرسی هزینه هایی را نیز در برخواهد داشت.

هزینه مربوط به حمل و نقل

قیمت گذاری کالا های وارداتی به چگونگی حمل و نقل آنها نیز بستگی دارد. همچنین قیمت تمام شده ی کالای وارداتی به حجم سفارش، چگونگی حمل ونقل، نوع تحویل در مقصد و مبدا نیز مربوط است. از این رو لازم است تاجر و بازرگان  حمل و نقلی مناسب کالا را انتخاب کند.

هزینه بیمه باربری

هنگام محاسبه قیمت کالاهای وارداتی گمرک باید حتماً هزین معنی باربری را در نظر بگیرید خدمات خسارت به محموله خیالتان راحت باشد لازم به ذکر است که شرکت حمل و نقل در این زمینه در هنگام بروز مشکلی بازپرداخت به شما نخواهند داد

هزینه انبارداری کالا

هنگام محاسبه قیمت تمام شده کالای وارداتی، باید هزینه انبارداری را نیز فاکتور کنید، چرا که اگر در هنگام هماهنگی های لازم جهت حمل و نقل این هزینه را در نظر نگیرید بعدا دچار مشکلات مالی خواهید شد. لازم به ذکر است هزینه انبارداری کالا با توجه به حجم محموله، میزان و مقدار آن متفاوت است.

هزینه دموراژ

یکی دیگر از هزینه هایی که در قیمت گذاری کالای وارداتی موثر است، هزینه دموراژ می‌باشد. هزینه دموراژ به هزینه ای گفته می‌شود که اگر محموله شما قبل از یک تاریخ معین توسط اداره گمرک ترخیص نگردد، مشمول پرداخت این هزینه خواهید شد.

دلیل افزایش قیمت تمام شده کالاهایی وارداتی چیست؟

در روند واردات کالا به داخل کشور عوامل گوناگونی وجود دارد که تعیین کننده قیمت هستند؛ از این رو لازم است افرادی که اقدام به واردات کالا به داخل کشور می نمایند با تمامی این عوامل به صورت دقیق آشنایی داشته باشند. از جمله عوامل تاثیر گذار در افزایش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قیمت خرید کالا در کشور مبداء
  • هزینه حمل و نقل محموله تجاری از کشور مبداء به کشور مقصد
  • هزینه مربوط به بیمه کردن محموله تجاری
  • هزینه های مربوط به امور بانکی
  • هزینه هایی که باید برای بارگیری و تخلیه کالا تجاری پرداخت شود.
  • هزینه های مربوط به بازرسی محموله تجاری قبل و بعد از ارسال کالا
  • نرخ ارز مورد استفاده برای واردات کالا
  • میزان حقوق گمرکی که بستگی به نوع کالا دارد
  • میزان سود بازرگانی که بستگی نوع کالا دارد
  • درصد تعرفه های گمرکی
  • نرخ مربوط به ثبت سفارش کالا
  • نرخ مربوط به دریافت مجوزهای مورد نیاز
  • تحریم های موجود
  • و ….

کدام کشورها برای واردات کالا محبوبیت بیشتری دارند؟

کشورهای زیادی هستند که با توجه به محصولاتی که تولید می کنند می توانند گزینه بسیار خوبی برای واردات کالا باشند؛ اما تاجران باید در هنگام  واردات کالا کشورهایی را انتخاب نمایند که دارای بهترین مزیت ها برای تجارت باشد. از جمله کشورهای محبوب تاجران جهت تجارت بین المللی و واردات کالا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چین: کشور چین با توجه به این که یکی از قطب های تجاری جهان است از جمله کشورهای بسیار محبوب در امر تجارت به حساب می آید، که به دلیل مزیت هایی چون منابع تهیه کالای فراوان، راه های حمل و نقل مختلف، وجود بسترهایی چون سایت علی بابا، شرایط پرداخت آسان و… اشاره نمود.
  • روسیه: کشور روسیه با توجه به روابط سیاسی که با کشور ایران دارد یکی دیگر از کشورهای مناسب برای واردات کالا می باشد.  از دیگر مزیت های واردات کالا از کشور روسیه می توان به وجود انواع راه های حمل و نقل، فاصله کوتاه بین دو کشور و.. اشاره نمود.
  • امارات: از دیگر کشورهای محبوب برای تاجران ایرانی جهت واردات کالا کشور امارات می باشد که گذرگاه بسیار خوبی برای حمل و نقل محموله های تجاری می باشد.
  • ترکیه: کشور ترکیه از جمله کشورهای بسیار محبوب جهت واردات پوشاک به ایران است که به دلیل فاصله کوتاه و رفت و آمد آسان گزینه بسیار مناسبی می باشد.

نحوه محاسبه هزینه های گمرکی

هزینه های گمرکی شامل گزینه ها و موارد مختلفی می باشد که محاسبه هر کدام از آن ها بر اساس فرمول خاصی انجام خواهد شد. به طور مثال:

  • فرمول محاسبه حقوق گمرکی: برای محاسبه حقوق گمرکی باید نرخ ارز مورد استفاده، ارزش سیف کالا و همچنین نرخ تعرفه کالا را در هم ضرب نمود.
  • فرمول محاسبه سود بازرگانی: برای محاسبه سود بازرگانی ارزش سیف کالا، ارزش تعرفه کالا و همچنین نرخ ارز را باید با یکدیگر ضرب نمود.
  • فرمول محاسبه هزینه انبار داری: برای محاسبه هزینه انبار داری باید وزن ناخالص محموله تجاری را به همراه مدت زمان ماندگاری محموله در انبار را در نرخ انبار ضرب نمود.

جمع بندی

واردات کالا همواره ارتباط تنگاتنگی با تجارت و بازرگانی و همچنین رونق اقتصادی کشور داشته است. همچنین واردات کالا به عنوان یکی از  فاکتورهای مهم در کارآفرینی و ارتباط بین المللی به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که واردات کالا غالبا به عنوان یکی از مهمترین فعالیت‌های جهانی در سطح کشور به شمار می‌رود، چرا که وارد کردن کالاهای اساسی از خدمات بسیار مهمی است که نیازهای جامعه را برآورده می‌کند. از این رو تاجران و بازرگانان باید هنگام واردات کالا، با قیمت کالاهای وارداتی گمرک و نیز چگونگی قیمت گذاری کالای وارداتی آشنایی داشته باشند که در این مقاله مفصلا به این موارد پرداخته شد.

ققنوس ترخیص با سال ها تجربه و با به کارگیری متخصصان مجرب در این حوزه می‌تواند تمامی مراحل از مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش، خرید کالا، انجام کلیه گمرکی و ترخیص کالا از گمرک و تحویل آن به مقصد گرفته تا محاسبه هزینه ها و قیمت تمام شده کالای وارداتی را برعهده بگیرد و همواره آماده خدمت رسانی به شما بازرگانان و تاجران عزیز می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط