لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

عوارض گمرکی | هرآنچه باید بدانید

عوارض گمرکی

فهرست مطالب

مقدمه

گمرک چیست؟ عوارض گمرکی چیست؟ پاسخ به چنین سوالات و هر آنچه که باید درباره عوارض گمرکی بدانید در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

اداره گمرک در واقع به سازمان یا ارگانی گفته می‌شود که می‌تواند عوارض و مالیاتی را برای کالای وارداتی و صادراتی برای تاجران بین المللی در نظر بگیرد. برای اینکه ترخیصیه کالای خود را از گمرک بگیرید نیاز به کد تعرفه گمرکی می‌باشد که داشتن این کد باعث می‌شود تا عملیات ترخیص کالا شما سریع‌تر انجام شود که ما در این مطلب این مسئله را برای شما با ذکر مثال آشنا خواهیم کرد. همچنین در این مطلب کوشیدیم تا به طور خلاصه و مفید شما را با شیوه محاسبه عوارض گمرکی برای ترخیص از گمرک آشنا کنیم و نکاتی در این خصوص شرح دهیم.

گمرک چیست؟

گمرک یک سازمان یا مرجع دولتی است که جریان کالا به داخل و خارج از کشور را تنظیم می‌کند. به عبارت دیگر گمرک به معنای مکانی در بندر، فرودگاه یا مرزی است که در آن مأموران دولتی کالاهای ورودی افراد (مسافران) و سایر بارها را کنترل می‌کنند.

عوارض گمرکی چیست؟

عوارض گمرکی تعرفه یا مالیاتی است که هنگام حمل و نقل از مرزهای بین المللی بر کالاها اعمال می شود. هدف از عوارض گمرکی حفاظت از اقتصاد، مشاغل، محیط زیست و … و کنترل ورود کالاها به ویژه کالاهای محدودکننده و ممنوعه به داخل و خارج از کشور می‌باشد.

به عبارت دیگر عوارض گمرکی هزینه‌هایی هستند که هنگام عبور از مرزهای بین المللی از کالاها اخذ می‌شود و بر اساس کشور مبدأ و محصولات مختلف می‌تواند نرخ‌های متفاوتی داشته باشند.

هنگام پر کردن فرم‌های گمرکی صادقانه و دقیق باشید، زیرا نقض مقررات گمرکی می‌تواند منجر به مجازات‌هایی از جمله جریمه و مصادره کالا شود.

عوارض گمرکی می‌تواند به دلایل زیادی سودمند باشد؛ به عنوان مثال: ثبات اقتصادی، مشاغل و همچنین حمل و نقل کالا در داخل و خارج از کشور را به خوبی مدیریت کند.

کد تعرفه گمرکی

کد تعرفه گمرکی چیست؟

کد تعرفه گمرکی یا به عبارت دیگر HS Code معمولاً در سراسر کشورها در فرآیند صادرات کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

HS Code یا تعرفه گمرکی یک روش استاندارد برای طبقه‌بندی محصولات معامله شده است که توسط مقامات گمرکی در سراسر جهان برای شناسایی محصولات هنگام ارزیابی عوارض و مالیات و جمع آوری آمار استفاده می‌شود.

معمولا کدهای 8 یا 10 رقمی هستند که برای طبقه بندی‌ها و کالاهای مختلف اختصاص می‌دهند که 4 یا 6 رقم اول آن در سراسر ثابت می‌باشد. کشورها مجازند برای طبقه‌بندی بیشتر کدهای طولانی‌تری را به 6 رقم اول اضافه کنند.

این سیستم توسط بیش از 200 کشور و اقتصاد به عنوان مبنایی برای تعرفه های گمرکی و جمع آوری آمار تجارت بین المللی استفاده می شود. بیش از 98 درصد از کالاها در تجارت بین المللی بر اساس HS طبقه بندی می شوند.

برای اینکه بهتر کد تعرفه گمرکی را درک کنید به مثال زیر توجه کنید:

همانطور که در شکل زیر می‌بینید کد تعرفه گمرکی گلابی در واردات و صادرات 08083000 می‌باشد.

کد تعرفه گمرکی چه کاربردی دارد؟

با توجه به اینکه کد تعرفه گمرکی به طور گسترده که توسط دولت‌ها، سازمان های بین المللی و بخش خصوصی استفاده می‌شود، می‌تواند برای مالیات های داخلی، سیاست های تجاری، نظارت بر کالاهای کنترل شده، قوانین مبدا، تعرفه های حمل و نقل، آمار حمل و نقل، نظارت بر قیمت، کنترل های سهمیه بندی و… کاربرد داشته باشد.

HS Code به هماهنگی رویه‌های گمرکی و تجاری و مبادله داده‌های تجاری غیرمستند کمک می‌کند، بنابراین می‌تواند هزینه‌های مربوط به تجارت بین‌المللی را کاهش دهد.

چگونه کد تعرفه گمرکی محصول را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن کد تعرفه گمرکی کافی است مراحل زیر را طی کنید:

1. ابتدا وارد سایت ایران کد شوید.

2. در قسمت ابتدای سایت روی درختواره ایران کد کلیک کنید.

3. صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که دارای تب‌های محصول، تامین کننده، کاتالوگ، تناظرات کدهای بین ‌المللی وجود دارد که در قسمت تناظرات کدهای بین ‌المللی با وارد کردن نام کالای خود طبقه بندی HS Code خود را پیدا کنید.

دسته بندی حقوق و عوارض گمرکی

در هنگام پیدا و استفاده کردن از کد تعرفه گمرکی باید به‌طور کامل دقت کرد؛ در صورت هرگونه اشتباه کوچکی می تواند به مشکلات احتمالی تاخیر در حمل و نقل، افزایش بازرسی، جریمه و سایر مجازات های اداری بر بخورد.

حقوق و عوارض گمرکی می‌تواند چندین دسته‌بندی داشته باشد و هزینه‌هایی که دریافت می‌شوند در قبال خدمات ارائه شده مثل: حمل و نقل کالا، انبارداری و…  صورت می‌گیرد. حقوق گمرکی با توجه به تعریف امور گمرکی به دو قسمت تقسیم می شود:

  • حقوق گمرکی: برای انواع مختلف محصولات و کالاها 4% در نظر گرفته شده است.
  • سود بازرگانی: دولت آن را تنظیم می‌کند.

برای دسته بندی حقوق و عوارض گمرکی کارگزار رسمی گمرکی و تأمین‌کنندگان حرفه‌ای می‌تواند مسولیت میزان هزینه درآمد در قالب عوارض و مالیات بر عهده بگیرد. و همچنین با درک نحوه عملکرد فرآیند طبقه‌بندی تعرفه، واردکنندگان می‌توانند با ارائه‌ دسته بندی خود با کمک یک کارگزار یا مشاور گمرکی از طبقه‌بندی صحیح کالاها اطمینان حاصل کنند.

شیوه محاسبه عوارض گمرکی برای واردات کالا

مقامات گمرکی برای کالاهایی که به یک کشور وارد و خارج می‌شوند، عوارض گمرکی و مالیات دریافت می‌کنند که همانطور که اشاره کردیم دسته بندی حقوقی کالا جدا از هزینه‌های گمرکی بوده که به دو قسمت حقوق گمرکی و سود بازرگانی تقسیم می‌شود و شیوه محاسبه عوارض گمرکی کالاها به شکل زیر صورت می‌گیرد.

شیوه محاسبه سود بازرگانی

برای محاسبه سود بازرگانی باید نرخ تعرفه، نرخ ارز و ارزش سیف را با یکدیگر ضرب کنیم که فرمول آن به ترتیب زیر می‌باشد:

سود بازرگانی = ارزش سیف(CIF) * نرخ ارز * نرخ تعرفه

شیوه محاسبه حقوق گمرکی

برای محاسبه حقوق گمرکی به همین ترتیب عمل می‌کنیم:

حقوق گمرکی = ارزش سیف(CIF) * نرخ ارز * نرخ تعرفه

محاسبه هر کدام از ارزش سیف(CIF)، نرخ ارز و  نرخ تعرفه می‌توانید از فرمول‌های زیر استفاده کنید:

  • شیوه محاسبه ارزش سیف(CIF) :

ابتدا باید حاصل ضرب ارزش وروری کالا و نرخ ارز اعلامی توسط گمرک را بدست آوریم و سپس مقدار هزینه بیمه کالا را جمع می‌کنیم. در واقع فرمول کلی آن به شکل زیر است:

ارزش سیف (CIF) = (ارزش ورودی کالا * نرخ ارز اعلامی توسط گمرک) + هزینه بیمه

  • شیوه محاسبه ارزش کالای ورودی:

برای انجام این کار، ارزش کالا، هزینه حمل و نقل، بیمه و هر هزینه اضافی را با هم جمع کنید، نتیجه مقدار ارزش کالا ورودی است که باید برای حمل و نقل خود گمرک بپردازید.

ارزش ورودی کالا = هزینه بیمه + هزینه حمل و نقل + مبلغ خرید کالا + (کلیه هزینه‌های دیگر)

شیوه محاسبه هزینه انبارداری

اگر کالای شما در صورت عدم ترخیص از گمرک در زمان تعیین شده هزینه انبارداری به‌همراه داشته باشد، این هزینه از زمان ورود کالا تا زمان خروج از گمرک برای شما محاسبه می‌شود که شیوه محاسبه آن به ترتیب زیر است:

هزینه انبارداری = مدت زمان * نرخ انبارداری * وزن ناخالص کالا

هزینه‌ های دیگر که باید بدانید!

هنگام ارسال کالا در سطح بین المللی، داشتن آگاهی کامل از هزینه‌های کل حمل و نقل مهم است. سایر هزینه‌هایی که در طول مسیر برای حمل و نقل شما اعمال می‌شود می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مالیات بر ارزش افزوده : هزینه‌های دولتی هستند که برای کالاهای خریداری شده که وارد یک کشور می شوند. با وجود اینکه کالا در خارج از کشور خریداری شده است، این مالیات مصرف همچنان اعمال می‌شود و هنگام ورود کالا به کشوری باید توسط گمرک وصول شود.

عوارض هلال احمر : عوارض هلال احمر 1% در نظر گرفته می‌شود که از مجموع هزینه سود بازرگانی و حقوق گمرکی بصورت جداگانه محاسبه می‌شود.

هزینه های اضافی و هزینه های جانبی : هزینه های اضافی برای کالاهایی که خارج از حمل و نقل و جابجایی استاندارد هستند. مانند کالاهای خطرناک و واردات موقت.

هزینه بیمه: برای بیمه کردن کالای خود در صورت مفقود شدن یا آسیب دیدن در حین حمل و نقل می‌توانید از طریق اپراتور خود یا جداگانه خریداری کنید.

3 نکته اصلی که باید درباره عوارض گمرکی بدانید

 سه نکته‌ اساسی که باید درباره عوارض گمرکی آگاهی داشته باشید؛ برای شما آورده‌ایم:

1. وظیفه ملی بلایای احتمالی

با توجه به اینکه قانون مقررات گمرکی وضع شده است؛ عوارضی بر کالاهایی مانند تنباکو، دخانیات یا هر اقلامی که برای سلامتی مضر هستند، وضع می‎شود. نرخ مالیات از 10٪ تا 45٪ متغیر است و نرخ های متفاوتی به دلایل مختلف اعمال می‌شود.

2. معافیت در مورد عوارض گمرکی

هنگام واردات کالا از گمرک برخی از کالاها معافیت هایی در نظر گرفته می شود. اگر کالا به طور کامل معاف از عوارض باشد یا مشمول عوارض صفر باشد یا بدون پرداخت عوارض طبق روال مقرر مانند کالا تحت ضمانت ترخیص شود، هیچ گونه کسری اخذ نخواهد شد.

3. وظیفه ضد دامپینگ

اغلب تولیدکنندگان بزرگ خارج از کشور ممکن است کالاها را با قیمت‌های بسیار پایین در مقایسه با قیمت‌های موجود در بازار داخلی صادر کنند. چنین دامپینگی ممکن است به قصد فلج کردن صنعت داخلی یا دفع موجودی مازاد آن‌ها باشد؛ که به اصطلاح به آن “دامپینگ” می‌گویند.

به منظور جلوگیری از چنین دامپینگی، دولت مرکزی می‌تواند بر اساس ماده قانون تعرفه گمرکی، در صورتی که کالا به کمتر از ارزش عادی خود فروخته شود، عوارض ضد دامپینگ تا سقف دامپینگ بر این اقلام وضع کند. اخذ چنین عوارض ضد دامپینگ طبق موافقتنامه WCO مجاز است.

جمع بندی

برای صادر و وارد کردن کالا به کشور دیگر نیاز به پرداخت مالیات و عوارض از گمرک می‌باشد که بر اساس کالایی که دارید نرخ و هزینه آن تعیین می‌شود.

برای اینکه عملیات ترخیص از گمرک زودتر صورت گیرد نیاز به کدی دارید که به آن کد تعرفه گمرکی می‌گویند؛ که این کد را می‌توانید متناسب با کالای خود در سایت ایران کد که در بالا به آن اشاره کردیم، خیلی راحت پیدا کنید.

در این مطلب سعی ما بر این بود که شما را گمرک چیست؟، عوارض گمرکی چیست؟ و کد تعرفه گمرکی با مثال کاربردی به شما آشنا کنیم و همچنین اگر نیاز به محاسبه هزینه عوارض گمرکی کالای خود داشتید با فرمول‌های که ارائه شده میزان هزینه را بدست آورید.

اگر نیاز به کمک و مشاوره‌ای در رابطه با عوارض گمرکی دارید شرکت ققتوس ترخیص صمیمانه در کنار شما هستند و اگر نکته‌ و اطلاعاتی را جا انداخته‌ایم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید؛ از همراهی شما سپاسگزاریم.

عوارض گمرکی بر چه اساسی است؟

حقوق گمرکی معمولاً بر اساس ارزش کالا یا بر اساس وزن، ابعاد یا سایر معیارهای خاص محصول است.

چرا برای واردات کالا باید عوارض گمرکی پرداخت شود؟

عوارض و مالیات برای ایجاد درآمد و حفاظت از صنعت محلی وضع می شود. تقریباً تمام محموله‌هایی که از مرزهای بین‌المللی عبور می‌کنند، مشمول مالیات توسط دولت کشور واردکننده هستند. در برخی از کشورها قبل از خروج کالا از گمرک باید عوارض و مالیات پرداخت شود.

کد تعرفه گمرکی یا HS در حمل و نقل چیست؟

کدهای تعرفه گمرکی (HS) بر اساس توضیحات کالا هستند. آنها در سراسر جهان برای طبقه بندی محموله های بین المللی و ارزیابی مالیات ها، عوارض و محدودیت ها استفاده می شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط