لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ارزش گمرکی کالا چیست و چگونه آن را تعیین کنیم؟

ارزش گمرکی کالا

فهرست مطالب

یکی از مسائل مهم در بحث واردات کالا برای تجار و بازرگانان، تعیین ارزش کالای وارد شده است طوری که بازرگان به سود نسبی خوبی برسد و در عین حال کالا با ارزش واقعی خودش روانه بازار شود. در این حوزه کارشناسان متعددی ناظر و اجراکننده ی قیمت گذاری هستند و خود فرایند تعیین ارزش گمرکی پیچ و خم ها و قلق هایی دارد که در این مقاله قصد داریم به برخی از آنان بپردازیم. پاسخ سوالات خود مربوط به چیستی ارزش گمرکی به زبان ساده، ارزش سیف کالا در گمرک، ارزش CIF کالا، چیستی و کاربرد سامانه تعیین ارزش گمرکی tsc، ادرس سامانه tsc، نحوه محاسبه ارزش گمرکی کالا و همچنین دسته بندی ارزش گمرکی کالا (tsc) را در این مقاله بخوانید.

ارزش گمرکی چیست و چگونه آن را تعیین کنیم؟

باید بگوییم ارزش گمرکی کالا یعنی هر نوع هزینه‌ای که برای یک کالا تا رسیدن به مقصد صرف می شود که این مبلغ را تماما صاحب کالا پرداخت می کند. ارزش گمرکی کالا هزینه خرید در مبدا، هزینه های حمل و نقل، هزینه های بیمه، هزینه های مربوط به افتتاح حساب و حتی نوع بسته بندی را هم شامل می شود. ارزش کالا همچنین نسبی است و می تواند به عوامل مختلفی از جمله کیفیت، کشور محل تولید، مبدا و مقصد کالا و.. بستگی داشته باشد.

با این تعریف، تعیین ارزش گمرکی کالا اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند و تجار و بازرگانان باید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشند. ارزش گمرکی یک کد چهار رقمی است که به کالاها اختصاص داده شده، نامیده می شود؛ در واقع ارزش هر کالا وابسته به این کد چهار رقمی است.

ارزش گمرکی tsc
ارزش گمرکی tsc

منظور از روش سیف در گمرک چیست؟

پیشرفت زندگی بشر و ماشینی شدن ابزارها و گسترش تکنولوژی سبب شده معاملات بین المللی به روش های مختلفی انجام شود و بتوان برای هر موقعیت و شرایطی، روش خاص و کاربردی انتخاب کرد. برای صادرات و واردات کالا روش های مختلفی وجود دارد و یکی از مواردی که باعث بالا رفتن بازدهی و تعامل بهتر بین المللی می شود، اینکوترمز سیف است. این ترکیب در لعت به معنای هزینه های بیمه و حمل و نقل بار است که بسیار در فضای حمل و نقل بین المللیمطرح است.

روش سیف در وافع تحویل بار روی عرشه کشتی است که در این حالت تمام هزینه های کالا بدون استثناء برعهده فروشنده است. فروشنده موظف می شود کالا را به نزدیک ترین بندر ارسال کند و به دست خریدار در مقصدش برساند و همچنین علاوه بر هزینه های متعدد مربوط به حمل و نقل، بیمه بارها را هم بپردازد.

تعیین قیمت در روش سیف به صورت مجموعه هزینه های بارنامه، حمل بار تا مقصد، هزینه های بنادر، هزینه های گمرکی ، هزینه های بیمه، هزینه های شرکت حمل و نقل دریایی، ارزش سیف کالا و THC میباشد. درروش سیف خریدار وظیف دارد مبلغ طی شده را در زمان مقرر پرداخت کند. با این حال وظیفه فروشنده بیشتر است و او همچنین موظف است مدارک مشخصات بار و مدارک قرارداد با شرکت بیمه و حمل و نقل را هم آماده کند. این روش با اینکه در ظاهر به ضرر فروشنده است، اما سودآوری بالایی دارد و اتفاقا هزینه تمام شده را ارزان تر می کند.

سامانه تعیین ارزش گمرکی tsc چیست و چه کاربردی دارد؟

 Tsc کدی چهار رقمی است که درانتهای هر ردیف کالا پیش بینی شده و نشان دهنده ارزش گمرکی کالا می باشد. این کد براساس مدل و مشخصات فیزیکی، فنی، شیمیایی و.. تعیین می شود. سامانه‌ای برای مدیریت این کدها طراحی شده که بانک اطلاعاتی وسیعی از ارزش کالاهای بازرگانی ایجاد کرده. کاربرد این سامانه یکسان سازی مولفه های ارزش گذاری است به طوری که از اعمال سلیقه افراد به طور کامل جلوگیری شود و پرونده های اختلافی کمیسیون رسیدگی اختلافات گمرکی کاهش پیدا کنند.

در این سامانه انواع کالاها، ارزش گذاری و مشخصات فروشنده کالا به طور دقیق ضبط شده و امکان جستجو میان انبوه اطلاعات وجود دارد. این سامانه علاوه بر کاهش چشمگیر اختلافات موجب رعایت عدالت مالیاتی و یکسان سازی تعیین ارزش گمرکی شده. همچنین این سامانه فرایند ترخیص کالا از گمرک را سریعتر و آسان تر کرده و روان سازی تجاری صورت گرفته است.

  • ادرس سامانه: tsc.irica.co

نحوه محاسبه tsc

برای تعیین ارزش گمرکی کالا، متخصصان وارد عمل می شوند. تعیین درست تعرفه کار حساسی است. اگر در این مرحله اشتباهی صورت بگیرد یا گمرک ارزش تعیین شده را متناسب با کالا نداند، مشکلاتی برای صاحب کالا به وجود می اید. این مغایرت ها باعث اختلاف گمرک و فروشنده کالا می شود و برای حل این اختلاف لزوما باید پرونده سازی شود و این پرونده مرجوع شود به کمیسیون رسیدگی اخلافات گمرکی و این یعنی دردسر بسیار زیاد. بنابراین تعیین دقیق ارزش کالا توسط یک کارشناس متخصص و دقیق، می تواند از تمام این ضررها پیشگیری کند.

برای تعیین ارزش فروشنده باید فاکتورهای دقیقی به عنوان مدرک و سند در دست داشته باشد. چند سند بسیار مهم وجود دارد که مبنای ارزش گذاری قرار می گیرند و ارتباط مستقیمی با خرید کالا دارد. این اسناد شامل گواهی مبدا و فاکتور خرید می شود که باید زمان تحویل کالا به گمرک همراه فرشونده باشد و ارائه شود. اگر گمرک به این اسناد اطمینان نکند، خودش ارزش کالا را تعیین می کند. گمرک بر مبنای قیمت عمده فروشی آن کالا در کشور مبدا، قیمت گذاری را انجام می دهد.

گمرک در این فرایند وظیفه دارد ارزش کالا را پس از کسر حقوق ورودی و دیگر هزینه های مربوط به گمرک، بر اساس بازارهای داخلی تعیین کند. پس اگر کالای مورد نظر فاکتور نداشته باشد یا ارزشی که صاحب کالا تعیین میکند مورد تایید و اطمینان نباشد، خود گمرک بر اساس قوانین از راه های مختلفی مثل ارزش استنباطی و محاسباتی، ارزش معاملاتی کالاهای یکسان و مشابه و بررسی معکوس ارزش گذاری را انجام می دهد.

تعیین تعرفه گمرکی کالا
تعیین تعرفه گمرکی کالا

ارزش گمرکی tsc به چند دسته تقسیم میشود؟

ارزش گمرکی که روی کالا تعیین می شود دو دسته است. یک سری هزینه ها مربوط به حقوق و عوارض است و در اصل نوعی مالیات غیرمستقیم محسوب می شود و دیگری هزینه خدمات گمرک است. گمرک در فرایند واردات خرماتی ارائه می کند که شامل بارگیری و تخلیه، انبارداری و آزمایش و.. می شود که فروشنده موظف است این هزینه را به گمرک پرداخت کند.

خود حقوق ورودی دو دسته است، حقوق گمرکی و سود بازرگانی. حقوق گمرکی 4 درصد ثابت تعیین شده است و برای همه کالاها الزاما باید پرداخت شود و سود بازرگانی هم مبلغی است که از طرف دولت تعیین می شود و برای ترخیص کالا از انبارداری باید تسویه شود.

چه اسنادی ارزش کالا را مشخص می کنند؟

اسنادی که در هنگام ترخیص محموله های تجاری وارداتی از گمرک مورد استفاده قرار می گیرد تا مسئولان گمرک بتوانند ارزش واقعی کالا را با ارزش تعیین شده در اظهار نامه گمرکی مطابقت دهند شامل سند گواهی مبداء و فاکتور خرید محموله تجاری می باشد که توسط فروشنده مهر و امضاء شده است. گاهی اوقات ممکن است در روند ترخیص کالا از گمرک شاهده این مسئله باشیم که ارزش درج شده در اظهار نامه ارائه شده به گمرک با میزان ازرشی که برای محموله وارداتی توسط دفتر تعرفه و ارزش گمرک ایران مشخص شده است همخوانی ندارد و ارزش اظهار نامه کمتر می باشد.

این مسئله نشان دهنده مسئله کم اظهاری کالا از سوی تنظیم کننده ی اظهار نامه می باشد، از این رو لازم است تا علاوه بر اظهار نامه گمرکی، گواهی و فاکتور خرید کالا نیز توسط کارشناسان گمرک بررسی شود تا تخلفی در تعیین ارزش محموله تجاری وارداتی رخ ندهد.

کد tsc چیست؟

کد tsc که مخفف عبارت Tariff specification code به معنی کد شناسه کالا است. این کد همان طور که از نام آن نیز مشخص است جهت تعیین ازرش گمرکی کالا استفاده می شود. با استفاده از این کد که به کالاهای وارداتی و صادراتی اختصاص داده می شود به راحتی می توان تعرفه گمرکی هر کالا را به دست آورد. کد tsc در واقع یک کد هشت رقمی است که در آخر هر ردیف تعرفه کالایی درج شده است و از طریق آن می توان کالاهای وارداتی و یا صادراتی را طبقه بندی نمود.

چهار رقم ابتدایی این کد در تمام جهان ثابت می باشد اما چهار رقم دوم آن مربوط به هر کشور می باشد و دولت آن کشور است که در خصوص هر کالا چهار رقم دوم را تعیین می نماید.

هدف از ارزش گذاری گمرکی چیست؟

ارزش گذاری گمرکی فرایندی است که شامل هر دو دسته کالاهای وارداتی و صادراتی خواهد شد و اهداف گوناگونی برای این کار وجود دارد که در ادامه به این اهداف اشاره خواهیم نمود.

هدف از ارزش گذاری کالاهای صادراتی موارد زیر می باشد:

  • استفاده در هنگام دریافت تسهیلات بانکی
  • دریافت جوایز صادراتی با توجه به ارزش محموله صادراتی
  • دریافت یارانه های صادراتی
  • صادرات در برابر واردات به میزان ارزش محموله صادراتی
  • صادرات در برابر تعهد ارزی به ارزش محموله صادراتی
  • و ….

هدف از ارزش گذاری کالاهای وارداتی:

  • مشخص شدن مبلغ دقیق حقوق ورودی و عوارض گمرکی
  • بر آورده کردن تعهدات ارزی صاحب کالا در ازای ارزش محموله وارداتی
  • اطمینان یافتن بانک از این مسئله که تمامی تسهیلات ارزی که به فرد ارائه شده است در راستای واردات کالا مصرف شده
  • واردات در برابر صادرات به میزان ارزش محموله وارداتی
  • جلوگیری از مشکلات اقتصادی در بازار همچون گران فروشی
  • جلوگیری از مفاسد اقتصادی همچونه پول شویی
  • به دست آوردن آمارهای دقیق و درست از میزان درآمد کشور از روند واردات کالا
  • جلوگیری از بیش اظهاری و یا کم اظهاری کالا در روند ترخیص محموله تجاری وارداتی از کشور
  • و ….

جمع بندی

واردات کالا فرایند پیچیده و مفصلی است. هر تاجری ترجیح می دهد کارش با دردسر هرچه کمتر، بازدهی و سود بالاتر و زمان محدودتر انجام شود. تگنولوژِی و ابزارهای علمی در جوامع امروزی به کمک انسان آمده تا بتواند سهل و آسان تر به اهدافش برسد. بنابراین بهترین کار برای یک تاجر، استفاده از سامانه های پیشرفته و روش های نوین حمل و نقل است. در مبادلات بین المللی مهمترین هدف سود است و مبلغ فروش بنابراین ارزش گمرکی کالا به اندازه کل مبادله ارزش و اهمیت دارد. تعیین ارزش گمرکی کالا الزاما باید توسط کارشناسی متخصص انجام شود که کار به اختلاف و پرونده سازی و معطلی های مختلف و هزینه های اضافی نرسد.

کارشناسان ققنوس ترخیص اماده ارائه بهترین خدمات جهت تعیین تعرفه و ارزش کالا میباشند تا بدون هیچ گونه اشتباهی، بتوانید هزینه ها را محاسبه و سایر مراحل ترخیص کالا را در کنار تیم ترخیص کار حرفه‌ای ققنوس ترخیص به انجام برسانید.

تقسیم بندی ارزش گمرکی tsc به چه صورت است؟

ارزش گمرکی کالاهای وارداتی شامل دو دسته می شوند، دسته اول شامل هزینه ها و در واقع مالیات های غیر مستقیمی است که صاحب کالا باید آن را پرداخت نماید مانند سود بازرگانی که به محموله تعلق می گیرد و دسته دوم شامل هزینه ی خدماتی گمرک مانند تخلیه و بارگیری کالا، ترانزیت کالا در داخل گمرک و.. می شود.

چگونه می توان ارزش گمرکی کالا یا همان کد tsc را تعیین نمود؟

تعیین ارزش گمرکی کالا فرایندی دقیق و بسیار حساس می باشد از این رو این کار تنها باید توسط کارشناسان مربوط و با استفاده از اسناد و مدارکی چون گواهی مبداء مربوط به محموله تجاری و فاکتور خرید آن ها انجام شود.

کد tsc چه نوع کدی می باشد؟

کد tsc در واقع یک شناسه 8 رقمی است که برای تعیین ارزش گمرکی کالا مورد استفاده قرار می گیرد. چهار رقم ابتدایی این کد در تمام جهان ثابت می باشد اما چهار رقم دوم آن در هر کشور توسط دولت آن کشور تعیین می شود.

هدف دولت از تعیین کد تعرفه گمرکی و ارزش گذاری کالاهای وارداتی چیست؟

از جمله اهداف دولت برای تعیین کد تعرفه گمرکی برای کالاهای وارداتی می توان به مواردی چون جلوگیری از پول شویی، گرانی کالا در بازار مصرف، جلوگیری از بیش اظهاری و کم اظهاری کالا، پرداخت تعهدات ارزی  در برابر واردات و… اشاره نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاه ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط