لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

گواهی بازرسی جهت ارائه به بانک (IC) چیست و چه کاربردی دارد ؟

گواهی بازرسی ic

فهرست مطالب

تمام بازرگانان و تاجرانی که در زمینه ترخیص کالا فعالیت میکنند، از اهمیت داشتن مدارک مورد نیاز جهت انجام امور مربوطه اطلاع دارند. شما برای اینکه بتوانید بدون هیچ مشکلی فعالیت خود را به اتمام برسانید، باید از دارا بودن اسناد مورد نیاز اطمینان حاصل کنید. انواع گواهی بازرسی کالا نیز بخشی از اسنادی هستند که با توجه به نوع کالا برای شروع فعالیت در این زمینه الزامی هستند. در تجارت های بین المللی با توجه به اینکه فاصله بین خریداران و فروشندگان زیاد است و هرکدام در کشورهای مختلف هستند، یکسان بودن ویژگی های کالا از نظر کمی و کیفی با بیانات فروشنده از دغدغه های بازرگانان است. قبلا بازرگانان برای حل این مشکل مجبور بودند خودشان در زمان تولید، بسته بندی و تحویل کالا حضور داشته باشند؛ اما از زمانی که گسترش تجارت بین المللی شکل گرفت، این وظیفه به شرکت های بازرسی واگذار شد. این شرکت ها با بررسی مشخصات کمی و کیفی کالا، انواع گواهی بازرسی کالا از جمله گواهی بازرسی IC را صادر می کنند. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در زمینه دریافت گواهی بازرسی کالا بسیار مهم است. در ادامه با ققنوس ترخیص همراه باشید تا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

گواهی بازرسی جهت ارائه به بانک ( IC ) چیست ؟

 یکی از انواع گواهی بازرسی کالا که باید به طور کامل از آن مطلع باشید، گواهی بازرسی IC  می ‌باشد. اگر قصد دارید کالایی را از نظر ظاهری و کمیت مورد بررسی قرار دهید، نیاز به گواهی بازرسی IC دارید. در این نوع بازرسی مشخصه‌های کمی، مانند مقدار و تعداد و همچنین مشخصات ظاهری کالا کنترل می شوند. گواهی بازرسی IC به عنوان گواهی بازرسی جهت ارائه به بانک نیز شناخته شده است. بانک مرکزی واردکنندگان کالا را ملزم کرده که طبق فرمت اعلام شده به شرکت های بازرسی، بابت هر بار وارداتی که انجام می دهند گواهی بازرسی IC اخذ کنند. سپس گواهی بازرسی IC را در سامانه گمرک آپلود کرده و اصل این گواهی را به بانک عامل تحویل دهند. در غیر این صورت صاحبین کالا نمی توانند ترخیص کالا خود را به اتمام برسانند و قادر به رفع تعهد ارزی از بانک مرکزی نیستند.

اهمیت صدور گواهی بازرسی IC

صدور گواهی بازرسی IC از این جهت حائز اهمیت است که دریافت آن می تواند کیفیت محصولات و نحوه صحیح فرایندهای تولید را تضمین کند. داشتن گواهی بازرسی IC این اطمینان را می دهد که کالا با استانداردهای مشتری، صنعت و مقررات دولتی مطابقت دارد و محصولات با کیفیت تولید می شوند. بازرسان کالا به ما در شناسایی ناهماهنگی‌ های محصولات و تاخیرهای احتمالی حمل و نقل کالاها کمک می کنند.

دریافت گواهی بازرسی ic کالا
دریافت گواهی بازرسی ic کالا

انواع روش‌ های بازرسی کالاها

بررسی و بازرسی کالا انواع مختلفی دارد که در ادامه نمونه هایی از آن را بیان می کنیم.

  • بازرسی هنگام تولید (During Production Inspection) : اگر اجازه بازرسی کالایی بعد از تولید وجود نداشته باشد، می بایست کالا در حین فرآیند تولید بازرسی شود که به صورت حضور دائم و یا متوالی نماینده شرکت در محل است.
  • بازرسی قیمت کالا (Price Verification) : این نوع بازرسی معمولا برای پروژه های فاینانس در شرکت های غیر خصوصی انجام می شود.
  • بازرسی قبل از حمل (Pre Shipment Inspectio) : این بازرسی صرفا به این منظور انجام می شود که خریدار از ظاهر کالای خود اطمینان حاصل کند و کالا با دستورالعمل های خریدار مغایرتی نداشته باشد.
  •  بازرسی ظاهری کالا (Inspection Certificate) : این نوع بازرسی بیشتر برای ارائه گواهی بازرسی IC به بانک انجام می شود. به این منظور، کالا از لحاظ ظاهری در گمرک مبدا یا مقصد تا قبل از صدور مجوز ترخیص جهت انطباق آن ها با اسناد حمل بررسی می شود. اگر روش پرداخت بانکی باشد، دریافت گواهی بازرسی IC الزامی است. گواهی بازرسی IC در حین ترخیص کالا می بایست در سایت گمرک بارگزاری شود و سپس شرکت بازرس گواهی را بصورت اینترنتی تایید کند.
  • بازرسی استاندارد اجباری : (Certificate of conformit) بر اساس قانون افراد برای تولید، توزیع، واردات و صادرات یکسری کالاها مستلزم اخذ گواهینامه انطباق با استاندارد ایران هستند. لیست این کالاها در سایت موسسه استاندارد مشخص شده است.

چه مواردی در بازرسی پیش از حمل کالا بررسی می‌شوند ؟

مواردی که در بازرسی پیش از کالا بررسی می شوند، اسناد حمل هستند. انواع گواهی بازرسی کالا نیز جزئی از اسناد حمل محسوب می شوند. اسناد حمل به نوعی شناسنامه کالا هستند. در این اسناد اطلاعات مختلفی وجود دارد که نشان دهنده هویت کالاها است. افرادی که در زمینه حمل و نقل فعالیت می کنند به خوبی با این اسناد آشنا هستند و درباره آنها اطلاعات دارند. اسناد حمل از اهمیت ویژه ای در صنعت باربری برخوردار هستند. این اسناد از مهم ترین مدارکی هستند که باید در حمل و نقل کالا آن ها را به همراه داشت زیرا عملیات ترخیص کالا نیز با آن ها انجام می شود و از مهمترین مدارک لازم برای ترخیص کالا به شمار میروند.

اسنادی که پیش از حمل کالا از آن ها استفاده می شود به دو دسته کلی تقسیم می شوند. اولین دسته مربوط به اسنادی است که برای حمل کالاهای متداول و رایج مورد استفاده قرار می گیرند (انواع گواهی بازرسی کالا نیز بخشی از آن است) و دسته دوم مربوط به کالاهایی هستند که به طور اختصاصی حمل می شوند.

بازرسی پیش از حمل کالا به چند شیوه صورت میگیرد ؟

 اکثر اوقات خریدار جهت پیشگیری از هرگونه کلاهبرداری و برای دوری از تخلفات احتمالی اقدام به این نوع از بازرسی می‌ کند. بازرسی قبل از حمل، طبق قرارداد و بر اساس دستورالعمل در چهار حوزه مختلف صورت می‌گیرد. این حوزه ها عبارتند از کیفیت، کمیت، بسته ‌بندی و بارگیری. در این بازرسی ها از بین انواع گواهی بازرسی کالا، گواهی بازرسی IC به آن ها تعلق می گیرد. از آنجایی که در این نوع بازرسی کیفیت ظاهری و فیزیکی کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد، به عنوان بازرسی چشمی یا ظاهری نیز شناخته شده است. بازرسی قبل از حمل، طبق درخواست مشتری انجام می‌شود؛ بنابراین ارائه دستورالعملی واضح که تمام خواسته ها و نیازهای مشتریان را دربر داشته باشد، لازم و ضروری است. در واقع تمام عملیات بازرسی کالا در قرارداد عنوان می‌شود تا بر اساس آن کالا بررسی و کنترل شود.

آیا اخذ گواهی بازرسی IC الزامی است ؟

برخی از صاحبین کالا و خریداران به دلیل اینکه با شرکت تولید کننده کالا آشنایی دارند و یا بنا به دلایل دیگر، نیاز به بازرسی کمی و ظاهری کالاهای خود پیش از حمل را ندارند. در این مواقع ممکن است این سوال برای بازرگانان و تاجران به وجود بیاید که آیا دریافت گواهی بازرسی کالا از نوع IC الزامی است؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت بر طبق قوانین وضع شده، داشتن گواهی بازرسی IC به هنگام ترخیص کالا از گمرک لازم و ضروری است. برای اینکه بتوان ترخیص کالا از گمرک را بدون هیچ مشکلی به اتمام رساند و برای رفع تعهد ارزی بانک مرکزی، باید مدارکی به بانک تحویل داده شوند؛ گواهی بازرسی IC جزء مهمترین این مدارک است. پس حتی در صورتی که کالا به بازرسی نیازی نداشته باشد، دریافت گواهی بازرسی IC جهت ارائه به بانک ضروری است. بنابراین می توانید مراحل اداری ترخیص کالا از گمرک را طی کرده و سپس به شرکت‌های بازرسی مراجعه نمایید، تا با انجام اقدامات لازم و صدور گواهی بازرسی IC راه ترخیص کالا از گمرک را برای شما هموار سازند.

تفاوت گواهی بازرسی COl با گواهی بازرسی IC

گواهی بازرسی COI از انواع گواهی بازرسی کالا است که در خصوص کیفیت محصول مورد بررسی قرار می گیرد. این گواهی بر اساس استانداردهای بین الملللی تطبیق داده می شود و بیان می کند که کالا از لحاظ کمی، کیفی و بسته بندی با شرایط موجود در پروفرما مطابقت دارد. روند ارزیابی این نوع گواهی بازرسی بر اساس بررسی اسناد کالا و بازرسی آن توسط مامور شرکت صورت می گیرد. در صورتی که کالا نیاز به آزمایش شدن داشته باشد، آزمایش کالا در یکی از آزمایشگاه های مجاز انجام می شود. زمانی دریافت این گواهی بازرسی کالا نیاز است که کالا ارزش و اهمیت بالایی داشته باشد و یا خود خریدار درخواست دریافت آن را داشته باشد. این نوع گواهی به خریداران این اطمینان را می دهد که کالا دقیقا همان کالای خریداری شده می باشد. هزینه های دریافت گواهی بازرسی کالا به عهده خریدار کالا می باشد.

همانطور که گفتیم گواهی بازرسی Col با هدف انطباق کالاهایی که شامل مقررات استاندارد هستند با الزامات فنی و استانداردهای بین المللی مرتبط با کالا صادر می گردد؛ اما گواهی بازرسی IC برای همه کالاهای دارای انواع اعتبار اسنادی براساس الزامات مندرج در مقررات ارزی بانکی مرکزی صادر میگردد. برای اطلاعات بیشتر درخصوص چگونگی گشایش اعتبار اسنادی و انواع آن میتوانید مقاله جامع اعتبار اسنادی چیست؟ را بخوانید.

انواع روش های بازرسی کالا
انواع روش های بازرسی کالا

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تا هر آنچه نیاز است که شما درباره انواع بازرسی کالا و گواهی های مربوط به آن را بدانید، به طور جامع برای شما شرح دهیم. در ابتدا گواهی بازرسی IC را به طور کامل توضیح دادیم، اهمیت صدور آن را بیان کردیم و تفاوت های گواهی بازرسی IC وگواهی بازرسی Col را عنوان کردیم؛ همچنین درباره لزوم دریافت گواهی بازرسی IC، انواع روش های بازرسی کالاها و نحوه بازرسی پیش از حمل کالا مطالب مهمی را ذکر کردیم. شما با خواندن این مقاله می توانید آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید و تمام ابهامات خود را در این خصوص بر طرف سازید. همچنین می توانید از خدمات دیگر ققنوس ترخیص استفاده کنید و در صورت نیاز با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

در بازرسی جهت ارائه به بانک (IC) چه مواردی مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

در بازرسی جهت ارائه به بانک، مشخصه های کمی مانند مقدار و تعداد کالا و همچنین مشخصات ظاهری کالا کنترل می شود.

در صورتی که فردی با شرکت تولید کننده کالا آشنایی داشته باشد، دریافت گواهی بازرسیIC لازم است؟

برای اینکه بتوانید ترخیص کالا از گمرک را بدون هیچ مشکلی به اتمام برسانید باید تمامی مدارک مورد نیاز جهت انجام امور مربوط به ترخیص کالا را تهیه کنید؛ گواهی بازرسی IC نیز جزئی از این مدراک است؛ بنابراین دریافت آن الزامی است.

انواع اسناد پیش از حمل کالا کدام اند؟

اسناد پیش از حمل دو دسته کلی تقسیم می شوند. یک دسته اسنادی است که برای حمل کالاهای رایج مورد استفاده قرار می گیرند و دسته دیگر مربوط به کالاهایی هستند که به طور اختصاصی حمل می شوند.

بازرسی قبل از حمل به چه منظور انجام می شود؟

این بازرسی صرفا به این منظور انجام می شود که خریدار از ظاهر کالای خود اطمینان حاصل کنند و کالا با دستورالعمل های خریدار یکسان باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط