لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

آشنایی با گمرک فرودگاه امام خمینی (آنچه باید بدانید)

فهرست مطالب

حمل و نقل هوایی در بسیاری از مواقع بهترین انتخاب برای انتقال بار به کشور است؛ به همین دلیل بهره گیری از گمرکات مناسب برای هر کشوری بسیار ضروری است و امکان برقراری یک منطقه اقتصادی و تجاری فعال را دارد. گمرک فرودگاه امام خمینی یکی از بزرگترین گمرکات فعال کشور است که توانسته با ارائه خدمات مناسب و موقعیت عالی که دارد، در انجام امور و تشریفات گمرکی، انتقال، بارگیری بار و انبارداری بسیار موفق عمل کند. واردات قطعی، واردات موقت، ترانزیت، صادرات، پست سریع و سایر امور گمرکی بخش مهمی از فعالیت‌هایی هستند که توسط گمرک فرودگاه امام صورت می‌گیرند؛ بنابراین اگر قصد ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی را دارید، با ما همراه باشید.

معرفی گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی

هر تاجر یا بازرگانی که قصد فعالیت در زمینه واردات و صادرات کالا را دارد، قطعا می‌داند جهت ورود قانونی محموله خود به کشور نیاز به انجام امور گمرکی و مراحل ترخیص کالا دارد. یکی از مهمترین مراحل طی فرایندهای تجاری برون مرزی، انتخاب بهترین و مناسبترین شیوه حمل و نقل بار اعم از راه زمینی، دریایی یا هوایی است و لازم است متناسب با چنین شرایطی بهترین گمرک فعال با خدمات و مزایای خوب را جهت تخلیه بار انتخاب کرد.

از آنجا که معمولا تجار حمل هوایی را برای انتقال محموله خود انتخاب می‌کنند، انتخاب فرودگاه امام خمینی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای دریافت و ترخیص کالا از گمرک باشد. گمرک فرودگاه امام یکی از مهمترین پایگاه‌های تجاری برای واردات و صادرات کالا می‌باشد که قوانین و مقررات خاص خود را جهت انجام امور گمرکی دارد و با توجه به ظرفیت بسیار بالایی که دارد، توانسته تاکنون حجم بالایی از محموله‌ها را دریافت و مدیریت کند.

این گمرک درحال حاضر یکی از بزرگترین گمرکات فعال خاورمیانه می‌باشد و تمام امور گمرکی و ترخیص بار هوایی نظیر تخلیه، انتقال و انبار داری به صورت کاملا تخصصی در این گمرک صورت می‌گیرند. واردات قطعی، موقت و پست سریع نیز از دیگر فعالیت‌های قابل انجام در این گمرک هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل به بررسی مزایا، اهمیت، موقعیت مکانی، قوانین و مقررات، مراحل و مدارک ترخیص از گمرک فرودگاه امام بپردازیم.

ترخیص از گمرک فرودگاه امام خمینی
ترخیص از گمرک فرودگاه امام خمینی

انواع روش‌های گمرکی ترخیص کالا

همانطور که اشاره کردیم، چند شیوه مختلف برای ترخیص کالا از گمرک در کشور ما وجود دارند که عبارتند از ورود و ترخیص قطعی کالا، واردات موقت و دارای مدت محدود، کالاهای مرجوعی، ترانزیت خارجی و داخلی، صادرات قطعی و موقت.

  • واردات و ترخیص قطعی کالا به کشور: در چنین روشی، محموله مورد نظر به طور قطعی و دائمی از گمرکات کشور ترخیص می‌شود.
  • واردات موقت و دارای مدت محدود: در این روش تنها محصولاتی که جنبه نمایشگاهی یا ازمایشگاهی برای استفاده دارند، می‌توانند برای مدت زمان معینی وارد کشور شوند و پس از اتمام مهلت باید از کشور خارج شوند یا مجوز ادامه فعالیت را مجددا دریافت کنند.
  • کالاهای مرجوعی: ممکن است ورود برخی کالاها به کشور با مشکلاتت فنی یا قانونی مواجه شده باشد که در این صورت باید مرجوع گردند و تشریفات گمرکی بار مرجوعی صورت بگیرد.
  • ترانزیت خارجی: این روش برای محموله‌هایی انجام می‌گیرد که ایران فقط راه ترانزیتی آنها قرار گرفته است و مبدا آنها کشوری غیر از ایران می‌باشد.
  • ترانزیت داخلی: شیوه‌ای است که کالاها به منظور واردات قطعی از یک گمرک به گمرک دیگر منتقل می‌شوند.
  • صادرات قطعی: چنین روشی برای صادرات کالاهایی با مصرف دائمی صورت می‌گیرد.
  • صادرات موقت: صدور محصولات به صورت موقت و برگشت مجدد کالا که اغلب برای تعمیر محصولاتی که امکان تعمیر آنها در داخل وجود ندارد، انجام می‌شود.

تمام شیوه‌های گمرکی ترخیص کالا از گمرک که ذکر کردیم در گمرک فرودگاه امام خمینی هم قابل انجام هستند و انجام امور گمرکی را برای شما راحت‌تر و سریع‌تر خواهد کرد.

مزایای ترخیص کالا از گمرک فرودگاه

گمرک فرودگاه امام خمینی باتوجه به موقعیت جغرافیایی بسیار خوب و مساحت بسیار بزرگی که دارد، توانسته به یکی از بزرگترین و مهمترین گمرکات فعال کشور تبدیل شود. این گمرک در 30 کیلومتری جنوب تهران واقع شده و با مساحتی حدود 27 هزار و 856 متر مربع قابلیت پذیرش بیش از 30 هزار تن محموله را در لحظه دارد. علاوه بر این، مجهز بودن به انبارهای بزرگ، ایمن و مدرن از دیگر ویژگی‌های مثبت این گمرک هستند که امکان بارگیری هر نوع کالایی را در هر ساعت از شبانه روز فراهم کرده‌اند.

موقعیت مکانی بسیار مناسب گمرک فرودگاه سبب تسریع روند ترخیص کالا از گمرک و کاهش مدت زمان نگهداری محموله‌ها در انبار گمرک شده؛ زیرا این گمرک با اتوبان‌های ترانزیتی و شهر تهران فاصله کمی دارد و با فعالیت 24 ساعته به تسریع امور کمک بسیاری می‌کند. بنابراین گمرک فرودگاه یکی از بزرگترین مرزهای هوایی کشور است و می‌تواند بهترین انتخاب برای ترخیص بار هوایی باشد. هر سال بیش از نیم میلیارد محموله به وسیله همین گمرک وارد کشور می‌شوند و ظرفیت بالا و خدمات مناسب گمرک فرودگاه توانسته نظر تجار بسیاری را به خود جلب کند.

موقعیت مکانی گمرک فرودگاه امام خمینی

همانطور که اشاره کردیم، موقیت مکانی بسیار مناسب گمرک فرودگاه در تسریع انجام امور ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی بسیار تاثیرگذار بوده و امکان انتقال سریع محموله‌ها را برای صاحبان کالا فراهم کرده است. این گمرک در حدود 30 کیلومتری تهران توسط جاده قم _ تهران و یا بزرگراه تهران _ ساوه قابل دسترسی می‌باشد و امکان دسترسی سریع و راحت به گمرک را فراهم کرده است. به همین منظور آشنایی بیشتر با حوزه‌های فرودگاه امام، چگونگی انتقال کالا، ترخیص کالا و مرجوع شدن آن در این گمرک بسیار حائز اهمیت است.

حوزه‌های گمرک فرودگاه

حوزه مسافری، امانات پستی، وارداتی و ورود و خروج کالا، حوزه‌های مختلف فرودگاه امام خمینی می‌باشند. باتوجه به امکانات خوبی که گمرک فرودگاه با ایجاد انبارها و سردخانه‌هایی بزرگ، امن و مدرن ارائه می‌دهد، توانسته شرایط ترخیص کالاهای اساسی و ضروری همچون دارو و مواد اولیه نمونه جهت کارخانجات تولیدی را فراهم نماید و امکان ترخیص کالا جهت کالاهای مورد نیاز شرکت‌های تولیدی، آزمایشگاهی، دارویی و نمونه‌های ارسالی به صورت شبانه روزی را فراهم نماید. در واقع در حوزه تجاری، ورود کالاهای موقت، مرجوعی، ترانزیت داخلی و خارجی و صادرات موقت و قطعی صورت می‌گیرد؛ بنابراین حوزه‌های تجاری، امانات پستی و مسافری گمرک فرودگاه امام خمینی توانسته‌اند با ارائه خدمات مناسب و کاربردی، انتخاب اول بسیاری از تجار جهت ترخیص سریع کالا باشند.

نحوه انتقال کالا از فرودگاه امام خمینی

با ورود محموله به گمرک، توسط نماینده‌های خطوط هوایی تحویل گرفته می‌شود تا به انبار مربوطه تحویل و قبض انبار دریافت شود. پس از انجام چنین اموری تاجر یا حق العملکار قانونی گمرک که دارای کارت بازرگانی است، می‌تواند فرایند ترخیص از گمرک فرودگاه امام را انجام دهد تا بتواند کالای خود را ترخیص و آزاد نماید. البته توجه داشته باشید برای اینکه اجازه انجام فرایند ترخیص کالا صادر شود باید کالای خود را در سامانه تجارت ثبت کنید.

تمام محصولاتی که منع قانونی نداشته باشند، امکان ترخیص از گمرک فرودگاه امام را دارند و چنین کالاهایی معمولا حجم و وزن کم و دارای حساسیت زیادی هستند. درواقع با ورود کالاهایی با حساسیت بالا و ضرورت انجام فوری فرایند، به سرعت در گمرک فرودگاه تخلیه می‌شوند تا به انبار مورد نظر منتقل و در مدت زمانی که مراحل ترخیص کالا و پرداخت هزینه‌های گمرکی صورت می‌گیرد، آنجا نگهداری شوند.

گمرک فرودگاه امام خمینی
گمرک فرودگاه امام خمینی

کالاهای قابل ترخیص از گمرک فرودگاه

به طور کلی انواع کالا به سه دسته کالاهای مجاز، کالاهای مشروط و کالاهای ممنوع تقسیم می‌شوند. کالاهایی که برای ورود آنها به کشور هیچ قانونی وجود ندارد، کالای مجاز هستند. کالاهای مشروط فقط با رعایت کردن قوانین و اخذ مجوزهای ضروری امکان ورود را خواهند داشت و کالاهای ممنوع نیز محصولاتی هستند که ورود آنها طبق شرع به کشور ممنوع می‌باشد. باتوجه به این موارد، تمام کالاهای قانونی می‌توانند از گمرک امام ترخیص شوند و محدودیتی جز برای کالاهای ممنوعه وجود ندارد.

دلایل انتخاب گمرک فرودگاه برای ترخیص کالا

همانطور که اشاره کردیم، ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام با سرعت خوبی انجام می‌شود و حدود 2 یا سه روز انجام تشریفات لازم طول خواهد کشید. انبارهای بزرگ و مسقف در کنار سردخانه‌های مجهز، به شما این اطمینان را می‌دهند که هرگونه محصول به خوبی نگهداری خواهد شد و از  فاسد شدن مواد غذایی و خوراکی هم جلوگیری می‌شود. از آنجا که این گمرک بزرگ به طور شبانه روزی فعال و در حال ارائه خدمات است، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ترخیص بار هوایی باشد. فراموش نکنید که در این راه پرچالش حتما با کارشناسان مجرب و مسلط مشورت کنید و با آشنایی کامل با مراحل، هزینه‌ها و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرکات، به آزادسازی محموله خود بپردازید.

مرجوع شدن کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

در بعضی مواقع به دلیل برخی مشکلات یا روند کند انجام مراحل ترخیص کالا، محموله برای مدت زمان زیادی در انبار گمرک باقی می‌ماند که در این صورت متروکه محسوب خواهد شد؛ در چنین شرایطی با ابلاغ به صاحب کالا به فروش می‌رسند. به همین دلیل اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، می‌توانید با مشورت با کارشناسان ما در حوزه تشریفات گمرکی بار مرجوعی، به خوبی از پس چنین مشکلی برآیید.

مقررات گمرک فرودگاه امام خمینی

گمرک فرودگاه امام خمینی به عنوان یکی از راه های ورود و خروج کالا به کشور چه از نوع تجاری و چه از نوع غیر تجاری باید برای ورود کالاهای مختلف به کشور قوانین گوناگونی داشته باشد. بر اساس این قوانین و طبق ماده ۱۳۸ آیین نامه اجرایی در رابطه با امور گمرکی، کالاهایی که غیر تجاری هستند و در واقع جزء وسایل شخصی مسافران می باشد معاف از پرداخت حقوق ورودی به گمرک می باشند، اما باید به این نکته نیز توجه شود که مسافران موظف به اظهار کامل کالاهای همراه خود به گمرک هستند.

قوانین گمرک فرودگاهی امام خمینی برای کالاهای گوناگون به شرح زیر است:

  • میوه خشک: حمل و نقل مقدار ۱۰ کیلو گرم میوه خشک و ۱۰۰ گرم زعفران برای هر مسافر دارای گذر نامه مجاز است.
  • انواع فرش: حمل و نقل فرش های دستباف با متراژ ۲۰ متر مربع مجاز است اما کشور مقصد در هنگام حمل این کالا نباید جزء کشور های ممنوعه باشد. فرشی که قرار است با گذر از این گمرک از کشور خارج شود نباید جنبه فرهنگی _ تاریخی داشته باشد.
  • حیوانات: حمل و نقل حیوانات خانگی در صورتی که مجوز های لازم برای این منظور از گمرک دریافت شده باشد و شرایط لازم مهیا شده باشد ممنوعیتی ندارد.

انتقال کالا در گمرک فرودگاه امام خمینی چند مرحله دارد؟

روند انتقال کالا در گمرک فرودگاه امام خمینی به این صورت است که ابتدا باید تجاری یا غیر تجاری بودن کالاها مشخص شود، در صورتی که کالاهای وارد شده به این گمرک به عنوان کالای تجاری شناخته شود نیاز دارد تا روند ترخیص کالا از گمرک طی کند؛ اما در صورتی که به عنوان کالای غیر تجاری شناخته شود و مدارک لازم توسط صاحب کالا به گمرک ارائه شود، کارشناسان پس از بررسی مدارک کالاها را بارگیری کرده و برای انتقال آن ها به درون هواپیما و یا به خارج از گمرک اقدام می کنند.

۳ مورد از ویژگی های گمرک فرودگاه امام خمینی

گمرک فرودگاه امام خمینی به عنوان یکی از بزرگ ترین گمرک های هوایی کشور دارای ویژگی های مختلفی است که باعث می شود تاجران زیادی محموله های تجاری خود را از این گمرک ترخیص نمایند. از جمله ویژگی های این گمرک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نزدیکی این گمرک به فرودگاه امام خمینی
  • استفاده از تجهیزات و امکانات به روز و تخصصی در این گمرک در راستای سرعت بخشیدن به روند ترخیص کالا
  • دسترسی آسان به خطوط ترانزیتی کشور

جمع بندی

گمرک فرودگاه امام خمینی یکی از بزرگترین گمرکات فعال کشور است که توانسته با ارائه بهترین خدمات و امکانات به تجار و بازرگانان در تسریع فرایند ترخیص کالا بسیار موثر باشد. موقعیت مکانی مناسب، انبارهای امن و مدرن، سردخانه‌های مجهز و نظم کافی باعث شده‌اند تا این گمرک به انتخاب اول بسیاری از واردکنندگان و صادرکنندگان کالا تبدیل شود.  همانطور که می‌دانید انجام هرگونه فعالیتی در زمینه واردت و صادرات کالا به دقت و توجه بالایی نیاز دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم با مشاهده خدمات ققنوس ترخیص در حوزه ترخیص کالا از گمرک فرودگاه و سایر مشاوره‌های بازرگانی، تجارتی موفق داشته باشید.

گمرک فرودگاه امام چه خدماتی ارائه میدهد؟

گمرک فرودگاه امام خمینی مجهز به انبارهای بزرگ و مدرن با ارتفاع بالا و سردخانه‌های مناسب است که توانسته در نگهداری از کالاها بسیار موفق عمل کند.

چه کالاهایی میتوانند از گمرک فرودگاه امام ترخیص شوند؟

امکان ترخیص تمام کالاهای مجاز و کالاهای مشروط با ارائه مدارک و مجوزهای لازم وجود دارد. تنها کالاهای ممنوعه طبق شرع نمیتوانند وارد کشور شوند.

گمرک فرودگاه امام خمینی کجا واقع شده است؟

این گمرک حدود 30 کیلومتری جنوب تهران واقع شده است و امکان ترخیص سریع کالا را به دلیل نزدیکی به شهر فراهم کرده است.

چه اموری در حوزه تجاری گمرک فرودگاه صورت میگیرند؟

واردات قطعی، ورود موقت کالا، صادرات قطعی و موقت، ترانزیت داخلی و خارجی از جمله اموری هستند که در حوزه تجاری این گمرک صورت میگیرند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط