لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

کارگزار رسمی گمرک کیست و چه وظایفی دارد؟

فهرست مطالب

هر کالای وارداتی برای ورود به کشور باید فرایندی پیچیده و تخصصی را طی کند. تشریفات گمرکی که جهت ترخیص کالا از گمرک صورت می‌گیرند، برای ورود قانونی بار به کشور لازم و ضروری هستند و با توجه به نوع و هدف ورود کالا، ارائه اسناد و مدارک مختلفی نیز لازم است. از آنجا که ترخیص کالا از گمرک سلسله مراتب مختلفی دارد و هر مرحله از آن به مجوزها و مدارک خاصی نیاز دارد، حضور افرادی متخصص همچون کارگزار رسمی گمرک به تجار و بازرگانان کمک زیادی خواهد کرد. کارگزاران رسمی در شرکت ترخیص کالا با دریافت وکالت از صاحب کالا، به انجام تمام تشریفات گمرکی می‌پردازند؛ بنابراین به دلیل نقش و اهمیت زیادی که در زمینه صادرات و واردات کالا دارند، در ادامه وظایف و شرایط حق العملکاری را معرفی خواهیم کرد.

کارگزار رسمی گمرک کیست؟

اگر در واردات و صادرات کالا فعالیت می‌کنید، قطعا با اصطلاحاتی همچون کارگزار رسمی گمرک، حق العملکار و ترخیص کار گمرکی مواجه شده‌اید. این اصطلاحات به اشخاصی گفته می‌شوند که در حوزه امور بازرگانی، تشریفات گمرکی و ترخیص کالا دارای وظایفی هستند و نسبت به قوانین و مقررات موجود، مجوزهای لازم و مدارک مورد نیاز آگاهی و دانش کافی دارند.

کارگزاران گمرکی یا حق العملکاران به صورت مستقل یا استخدام در شرکت ترخیص کالا و به نیابت از صاحب کالا، تمام امور واردات کالا را برعهده می‌گیرند؛ اما لازم است بدانید انجام وظایف حق العملکاری نیازمند شرایط و مدارک خاصی است. کارگزاران گمرکی، اشخاص حقیقی یا حقوقی مورد تائید سازمان گمرک هستند که باید پروانه مخصوص حق العملکاری را از اداره گمرک دریافت کنند تا اجازه انجام مراحل ترخیص کالا را داشته باشند.

علاوه بر این، مراحل پیچیده تشریفات گمرکی به دقت بالایی نیاز دارند و لازم است هر مرحله از این فرایند با دانش و اطلاعات کافی صورت بگیرد تا از بروز هرگونه خسارت مالی و مشکلات اعتباری و قانونی جلوگیری شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما با انتخاب بهترین شرکت ترخیص کالا ، امور تجاری و بازرگانی خود را به افراد متخصصی بسپارید که با انجام درست و به موقع وظایف خود به صورت کاملا قانونی به شما در تمام مراحل کمک خواهند کرد.

کارگزار رسمی گمرک کیست
کارگزار رسمی گمرک کیست

وظایف کارگزار رسمی گمرک چیست؟

  • کارگزار رسمی گمرک موظف تمام دستورات صاحب کالا جهت ترخیص کالا را به درستی انجام دهد.
  • این افراد باید تمام مراحل واردات کالا را پیگیری و کنترل کنند.
  • کارگزاران گمرکی موظف به حفظ منافع صاحب کالا با استفاده از قانون هستند.
  • یکی از مهمترین وظایف این افراد، امانتداری و حفظ اطلاعات صاحب کالا است.

تجار و دولت‌ها، کارگزار رسمی گمرک را استخدام می‌کنند تا انتقال کالا به داخل یا خارج از کشور با آگاهی کامل از قوانین و مقررات گمرکی و اسناد و مدارک لازم ترخیص کالا صورت بگیرد. از آنجا که قوانین گمرکی با توجه به هر کشور متفاوت است و از لحاظ جغرافیایی بسیار حائز اهمیت است، صاحبان کسب و کارها نیز با استخدام چنین افرادی به توسعه فعالیت تجاری برون مرزی خود کمک می‌کنند.

علاوه بر این، حق العملکاران یا کارگزاران گمرکی وظیفه رسیدگی و تکمیل تمام اسناد مورد نیاز سازمان‌های مربوطه را دارند و لازم است با شناخت مدارک ضروری هر مرحله از تشریفات گمرکی، از کند شدن یا توقف کالا در گمرکات جلوگیری کنند. از آنجا که این افراد واسطه میان تجار و دولت هستند، مسئولیت محاسبه هزینه‌های گمرکی نظیر حقوق و عوارض ورودی را نیز برعهده دارند و لازم است هزینه‌های بیمه را نیز پرداخت کنند. همچنین کارگزار رسمی گمرک به مشتریان خود کمک می‌کند تا بازارهای هدف را شناسایی کنند و با معرفی بازارهای سودآور، نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت کسب و کارها دارد؛ بنابراین حضور آنها طی مراحل واردات و صادرات کالا، موجب اطمینان خاطر از انجام درست تمام امور مربوطه خواهد شد.

شرایط دریافت پروانه کارگزاری چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم، کارگزار رسمی گمرک افراد متخصصی هستند که به صورت انفرادی یا همراه با یک شرکت ترخیص کالا اقدام به انجام تمام امور بازرگانی می‌کنند که صاحب کالا از آنها انتظار دارد. این افراد برای دریافت مجوز حق العملکاری لازم است برخی شرایط تعیین شده توسط اداره گمرک را داشته باشند تا بتوانند با شرکت در آزمون مربوطه، پروانه کارگزاری را جهت فعالیت قانونی خود اخذ کنند.

اگر قصد دریافت پروانه کارگزاری را دارید، باید دارای شرایط زیر باشید:

  • تابعیت ایرانی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه به گمرک
  • دارای حداقل مدرک کاردانی در رشته‌های امور گمرکی یا حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های بازرگانی یا سایر رشته‌ها
  • عدم اشتغال دولتی
  • دارای حداقل 26 سال سن
  • اخذ کارت بازرگانی جهت دریافت پروانه کارگزاری

از آنجا که تهیه و جمع آوری مدارک مورد نیاز ترخیص کالا می‌تواند پرهزینه و زمان‌بر باشد، استخدام کارگزار رسمی گمرک یا عقد قرارداد با شرکت ترخیص کالا این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از انجام قانونی و سریع تمام مراحل مطمئن باشید؛ به همین دلیل کارگزاران گمرکی با گذراندن دوره‌های تخصصی و داشتن اطلاعات به روز، همواره بهترین انتخاب برای سپردن امور تجاری و بازرگانی هستند.

نحوه اخذ پروانه کارگزاری گمرکی

اگر شرایطی همچون تابعیت ایرانی و مدرک کاردانی یا کاشناسی، عدم اشتغال دولتی و حداقل 26 سال سن را دارا هستید، می‌توانید نسبت به دریافت پروانه گمرکی با ثبت نام در آزمون مربوطه اقدام کنید. ثبت نام آزمون پروانه کارگزاری هرساله در سامانه سنجش صورت می‌گیرد. ظرفیت پذیرش در گمرکات مختلف، متفاوت است و شرط صدور و تمدید پروانه کارگزاری، شرکت در دوره‌های آموزشی است. لازم است کارگزار رسمی گمرکی اطلاعات اظهارنامه و پروانه‌های گمرکی را در دفتری ثبت کند تا هنگام صدور پروانه کارگزاری، توسط گمرک شماره گذاری و پلمپ شود.

چرا به کارگزار رسمی گمرک نیاز داریم؟

دریافت مجوزهایی نظیر گواهی سلامت و بهداشت، جمع آوری و تهیه مدارکی همچون بارنامه، مانیفیست، قبض انبار و گواهی ترخیصیه تنها بخشی از اموری هستند که جهت ترخیص کالا از  گمرک باید انجام شوند و هر یک از مراحل نیز قوانین خاص خود را دارد. در بسیاری از مواقع به دلیل عدم آشنایی کافی تجار و بازرگانان با تشریفات گمرکی یا محاسبه نادرست هزینه‌های بیمه و حمل و نقل، دچار اشتباهات زیادی می‌شوند.

حق العملکار یا کارگزار گمرکی با ارائه خدمات مختلف در زمینه واردات و صادرات کالا، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند و با انجام سریع امور اداری و تشریفات گمرکی، بسیاری از هزینه‌های اضافی و ریسک ایجاد خسارت را کاهش می‌دهد؛ بنابراین استفاده از تجربه و دانش حق العملکاران در رابطه با ارائه مشاوره بازرگانی، اخذ مجوزهای ضروری ترخیص کالا، پرداخت بیمه و… از ضروری‌ترین اقداماتی است که برای توسعه تجارت بین المللی صاحبان کالا پیشنهاد می‌شود.

شرکت ترخیص کالا
شرکت ترخیص کالا

محل کار حق العملکار گمرک کجاست؟

محل کار کارگزار رسمی گمرک یا حق العملکاران دائما در حال تغییر است و گاهی از کشوری به کشور دیگر نیز متفاوت است. این افراد زمان زیادی را صرف ورود انواع کالاها به گمرکات مختلف، کشتی‌ها و سایر مکان‌ها می‌کنند و لازم است کار با وسایل الکترونیک و هوشمند همچون تبلت، گوشی هوشمند و.. را بلد باشند. باتوجه به اینکه کارگزار رسمی گمرک باید با مقامات گمرکی و مسئولان حمل و انتقال کالا در ارتباط باشد، زمان زیادی را نیز در اتومبیل میگذراند.

مزایای استفاده از کارگزار گمرک چیست؟

از جمله سخت ترین مراحل در روند تحارت بین المللی و روند واردات کالا می توان به فرایند ترخیص محموله تجاری وارداتی از گمرک اشاره نمود. از آن جایی که تاجران باید برای پشت سر گذاشتن این مرحله به تهیه مدارک و طی کردن مراحل گوناگونی اقدام نمایند، این مرحله سخت و پیچیده شده است، اما یکی از راه هایی که تاجران در این مرحله می توانند در این مرحله یا حتی قبل تر از آن استفاده نمایند واگذار نمودن روند ترخیص کالا به ترخیص کاران و کارگزاران گروه ایران ترخیص می باشد. از جمله مزیت های استفاده از یک کارگزار در روند ترخیص کالا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تهیه مدارک مورد نیاز در زمان مناسب: از آن جایی که ترخیص کاران و کارگزاران گروه ایران ترخیص از تجربه، دانش و مهارت بالایی در امر ترخیص کالا از گمرک برخوردار هستند، بر اساس برنامه زیزی های دقیق مناسب ترین زمان را برای تهیه مدارک ترخیص کالا انتخاب می نمایند.
  • کوتاه کردن زمان ترخیص کالا: کارگزاران گروه ایران ترخیص با استفاده از مهارت های خود فرایند ترخیص کالا از گمرک را در کوتاه ترین زمان ممکن یه پایان می رسانند.
  • طبقه بندی اصولی: کارگزاران گروه ایران ترخیص با استفاده از دانش خود در زمینه ترخیص کالا، کد تعرفه مربوط به محموله تجاری وارداتی را به درستی و بر اساس قوانین انتخاب و طبقه بندی کرده و از بروز هر گونه مشکل قانونی برای تاجر در این زمینه جلوگیری می کنند‌.
  • پیش برد تجارت بر اساس قوانین: از آنجایی که کارگزاران گروه ایران ترخیص به صورت مداوم اطلاعات خود را در زمینه قوانین مربوط به صادرات و واردات از کشورهای مختلف بروز می نمایند از ایجاد هر گونه مشکل قانونی جلوگیری کرده و کلیه مراحل تجارت را در چهارچوب قوانین هر دو کشور صادر کننده و وارد کننده پیش خواهند برد‌.

چه شرایطی برای کارگزاری گمرک الزامی است؟

فعالیت در زمینه کارگزاری گمرک دارای یک سری شرایط می باشد و افرادی که قصد دارند به عنوان یک کارگزار در گمرک کشور ایران در این زمینه فعالیت داشته باشند موظفند شرایط زیر را دارا باشند:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از مراجعه قانونی کشور
  • حداقل مدرک مورد نیاز در این زمینه مدرک کاردانی در رابطه با امور گمرکی و یا مدرک کارشناسی در سایر رشته های دانشگاهی است.
  • فردی که قصد دارد در این زمینه فعالیت نماید به هیچ عنوان نباید در یکی دیگر از نهادهای دولتی فعالیت کرده و کارمند آن نهاد باشد.
  • حداقل سن مورد نیاز در این شغل ۲۶ سال به بالا می باشد
  • فردی که قصد فعالیت در این زمینه را دارد باید کارت بازرگانی داشته باشد ‌و یا برای دریافت آن اقدام نماید.
  • فردی که در این زمینه قصد تمدید کردن پروانه کارگزاری گمرک را دارد، نباید هیچ گونه بدهی مالیاتی داشته باشد.
  • و ….

مراحل تمدید کارت بازرگانی

کارگزاران، ترخیص کاران و تاجرانی که کارت بازرگانی دارند و مدت اعتبار آن تمام شده است، لازم است برای تمدید این کارت با تهیه یک سری مدارک به یکی  شعب های اتاق بازرگانی مراجعه نمایند‌. از جمله مدارک مورد نیاز برای تمدید کردن کارت بازرگانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به همراه داشتن اصل کارت بازرگانی
  • دو صفحه از فرم کارت بازرگانی و یا همان پرینت مربوط به سامانه هوشمند کارت بازرگانی به همراه امضای مدیر عامل شرکت تجاری
  • ارائه اصل مفاصاحساب مالیاتی مربوط به آخرین سال کاری اعتبار کارت بازرگانی برای بررسی نحوه عملکرد و تایید تمدید مجدد کارت بازرگانی
  • در صورت تغییر کردن مدیر عامل شرکت تجاری باید دو قطعه عکس شش در چهار از مدیر عامل جدید به همراه مدارک ارائه گردد‌.
  • ارائه اجاره نامه محضری یا تمدید شده شرکت تجاری به همراه کد رهگیری در صورت استیجاری بودن دفتر شرکت تجاری
  • و …..

کارت بازرگانی چیست؟

یکی از مدارک بسیار مهمی که تاجران در زمینه تجارت بین المللی و علی الخصوص در هنگام ترخیص کالا از گمرک به آن نیاز خواهند داشت کارت بازرگانی می باشد. کارت بازرگانی در واقع یک نوع مجوز برای صادرات و واردات کالا به داخل و خارج از کشور می باشد و افرادی که موفق به دریافت این کارت شده اند می توانند در زمینه تجارت بین المللی به فعالیت بپردازند.

کارت بازرگانی به دو دسته افراد حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد و فردی که قصد دریافت این کارت را دارد بسته به حقیقی یا حقوقی بودن باید مدارک مورد نیاز خود را تهیه نموده و آن ها را به یکی از شعب اتاق بازرگانی کشور تحویل نماید. تاجرانی که به هر دلیلی کارت بازرگانی ندارند و نمی توانند این کارت را دریافت نمایند، می توانند برای فعالیت در زمینه تجارت بین المللی به کارگزاران گروه ایران ترخیص مراجعه نمایند.

سخن پایانی

تنظیم اظهارنامه گمرکی، ثبت سفارش کالا، دریافت پروفرما، هماهنگی با شرکت حمل و نقل و پرداخت هزینه‌هایی همچون مالیات، تنها بخشی از مراحل ترخیص کالا هستند که باید به سرعت و به درستی جهت جلوگیری از متروکه شدن کالا در انبار یا کند شدن روند تشریفات گمرکی صورت بگیرند. کارگزار رسمی گمرک و شرکت ترخیص کالا از جمله افراد و تیم متخصصی هستند که با دانش  و آگاهی کافی از قوانین بازرگانی و تجاری کشور، تمام امور مربوطه را با دریافت دستمزد انجام خواهند داد.

کارگزار یا حق العملکاران گمرکی به نیابت از صاحب کالا و با استفاده از تجربه و مهارت خود در زمینه واردات و صادرات کالا، خدمات مهمی نظیر مشاوره بازرگانی را ارائه می‌دهند و به تجار در جهت توسعه تجارت بین المللی کمک بسیاری می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم امور تجاری خود را به تیم حرفه‌ای ققنوس ترخیص بسپارید تا از روند سریع و بی‌نقص ترخیص کالای خود از گمرک مطمئن باشید.

آزمون پروانه کارگزاری چگونه صورت می‌گیرد؟

افراد متقاضی می‌توانند براساس تاریخ اعلام شده توسط سازمان گمرک، نسبت به ثبت نام آزمون در سامانه سنجش اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز ترخیص کالا چیست؟

ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه (تعداد و علامت کالا، شرح بسته‌ها، وزن ناخالص کالا)، پروفرما اینویس یا پیش فاکتور و پکینگ لیست برخی از اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک هستند.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی به نوعی شناسنامه تجاری محسوب می‌شود و برای اثبات قانونی بودن فعالیت تجاری لازم و ضروری است.

کارگزار رسمی گمرک چه وظایفی دارد؟

ارائه مشاوره بازرگانی، تهیه مجوزها و مدارک لازم، پرداخت هزینه‌ها و پیگیری تمام مراحل ترخیص کالا از جمله وظایف کارگزاران گمرکی هستند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط