لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

قبض انبار گمرکی چیست؟ 0 تا 100 دریافت قبض انبار الکترونیکی

قبض انبار گمرکی

فهرست مطالب

یکی از اسنادی که برای ترخیص کالا از گمرک به آن نیاز دارید، قبض انبار گمرکی است. با استفاده از این قبض می‌توانید نسبت به ترخیص کالا خود از گمرک اقدام کنید. علاوه بر این قبض، قبض دیگری نیز وجود دارد که به آن قبض انبار الکترونیکی گفته می‌شود. برای دریافت این قبض باید وارد سامانه شده و اقدام به دریافت قبض انبار الکترونیکی کنید. با ققنوس ترخیص همراه باشید تا در ادامه مقاله به نکات بیش‌تری در مورد قبض انبار گمرکی و قبض انبار الکترونیکی بپردازیم.

قبض انبار گمرکی چیست؟

قبض انبار گمرکی سندی است که طبق آن انباردار تحویل کالا را با مشخصات معلوم شده از تحویل گیرنده در یک تاریح مشخص، گواهی می‌کند. براساس قوانین گمرکی، هر کالایی که در انبار نگهداری می‌شود، باید در انبار ثبت شده و برای هر ردیف آن، باید صورت مجلس یا اظهارنامه صادر و به دست تحویل گیرنده کالا برسد. به طور کلی قبضی که انبار‌دار جهت نگهداری کالا صادر می‌کند، قبض انبار گمرکی است. این قبض در هر جایی از جهان ارزشمند بوده و جهت ترخیص کالا از گمرک به آن نیاز است. قبض انبار گمرکی طبق اصول و قواعد مشخصی تنظیم می‌شود. همین موضوع سبب ارزشمند شدن این قبض شده است.

در مرحله اول پس از تحویل کالا و ورود کالا به انبار، صورت برداری انجام می‌گیرد. صورت برداری انجام شده باید با اسناد مربوط به حمل و نقل تطبیق داده شود. پس از طی این مرحله، قبض انبار گمرکی بررسی شده و تنظیم می‌گردد. تصور اینکه قبض انبار قبضی واحد و یک شکل است، تصوری غلط است. تنها قسمت‌هایی از این قبض، نظیر تاریخ و نوع کالا جز بخش‌های اصلی می‌باشد. همچنین همانند تمام سند‌های رسمی صادر شده، این قبض نیز باید استاندارد بوده و براساس قوانین مربوطه تنظیم شده باشد.

قبض انبار گمرکی چیست؟
قبض انبار گمرکی چیست ؟

معرفی انواع قبض انبار‌ها

قبض انبار گمرکی در انواع مختلف وجود داشته و صادر می‌شود‌. از جمله انواع این قبض‌ها میتوان به قبض اولیه اشاره کرد. پس از به پایان رسیدن ثبت مشخصات، این قبض باید به وسیله انبارداران صادر شود. از دیگر انواع قبض، میتوان به قبض تفکیکی اشاره کرد‌. به وسیله این قبض میتوان کالاهایی را که ترخیص نمی‌شوند را از کالا‌های ترخیص جدا کرد. صدور قبض تفکیکی در این حالت اهمیت بسیار زیادی دارد. نوع سوم قبض انبار گمرکی، قبض قابل معامله است. همانطور که از نام قبض‌ها پیداست، آن‌ها قابل معامله بوده و همچنین قابل خرید و فروش می‌باشند.

چه مواردی در قبض انبار گمرکی درج میشوند ؟

این قبض از نظر حسابداری انبار بسیار اهمیت داشته و در دسته اسناد اصلی محسوب می‌شود. در این قبض‌ها مانند هر قبض دیگری باید مواردی درج شود که از جمله آن‌ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • محل انبار : یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام ترخیص کالا از گمرک باید در قبض انبار گمرکی ثبت شود، محل انبار می‌باشد. محل دقیق انبار باید در این قبض ثبت شده و فرقی میان انبار عادی یا انبار گمرکی ندارد. ثبت آدرس دقیق از مهم‌ترین مواردی است که در قبض انبار گمرکی جهت ترخیص کالا از گمرک باید ثبت شود.
  • تاریخ رسید : با استفاده از درج تاریخ رسید متوجه خواهیم شد که کالا چه زمانی برای انجام حسابرسی‌های لازم به انبار داده شده است.
  • ثبت تعدادمتوالی رسید‌ها : ثبت تعداد متوالی رسید‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در این سند ثبت شود. تحویل گیرنده کالا برای پیپگیری وضعیت کالا‌های خود و طی مراحل قانونی به شماره ردیف متوالی رسید‌ها نیاز دارد.‍
  • هزینه‌های رسیدگی : بحث هزینه‌ها همواره و در هر کاری مهم بوده است. در بحث قبض انبار گمرکی و ترخیص کالا از گمرک نیز باید هزینه‌های رسیدگی ثبت شوند.
  • امضا انباردار یا نمانده قانونی او : امضا انباردار یا نماینده قاونی او دارای رسمیت و ارزش بسیار زیادی است. در صورتی که بر روی قبض انبار گمرکی این امضا وجود نداشته باشد، قبض انبار گمرکی فاقد هرگونه اعتبار می‌باشد. با این امضا فرد در قبال کالا موجود در انبار مسئولیت داشته و هنگام رخداد اشتباه، مسئول اشتباه می‌باشد.
  • هزینه‌های مرتبط : از دیگر مواردی که در این قبض ثبت می‌شود، هزینه‌های مرتبط است. در اظهارنامه‌های مالیاتی ردیفی مخصوص ویژه این هزینه‌ها در نظر گرفته شده است. بنابراین درج هزینه‌های مرتبط از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در امور حسابداری باید رعایت شود.
  • مشخصات کالا : از دیگر مواردی که در قبض انبار گمرکی باید ثبت شود، شامل نوع بسته بندی، تعداد بسته‌ها، نوع کالا و علامت‌های مرتبط به کالا است.

نحوه دریافت قبض انبار الکترونیکی

برای دریافت قبض انبار الکترونیکی سامانه‌ای احداث شده است. راه اندازی سامانه صدور قبض انبار الکترونیکی برای آن دسته از افرادی که به صادرات و واردات کالا می‌پردازند، اهمیت بسیار زیادی دارد. برای انجام این کار ابتدا به سامانه مورد نظر ( سامانه epl ) وارد شده، سپس از حساب کاربری خود به بخش پروفایل روید. حال نوبت آن رسیده است که از قسمت پرینت قبض انبار، اقدام به دریافت قبض انبار الکترونیکی کنید. توجه داشته باشید که در این سامانه، مواردی مانند شناسه ملی شرکت حمل و نقل، نام گمرک، شماره بارنامه دریایی، هوایی یا زمینی و شماره مانیفست ثبت شود. سپس می‌توانید نسبت به دریافت پرینت قبض انبار الکترونیکی اقدام کنید.

البته توجه داشته باشید که هنگام دریافت این قبض ممکن است با ارور‌هایی مواجه شوید. این ارور‌ها انواع مختلفی داشته که هرکدام از آن‌ها بیانگر یک مشکل است. اولین خطایی که هنگام دریافت قبض انبار الکترونیکی ممکن است باید با آن رو به رو شوید، عدم ثبت شرکت یا فرد مورد نظر در سیستم است. برای رفع این ارور باید به واحد آی تی گمرک مراجعه کرده و مشخصات فرد صاحب سند ترخیصیه را ثبت کنید.

دومین خطایی که ممکن است هنگام پرینت قبض الکترونیکی با آن رو به رو شوید، عدم دسترسی به چاپ انبار است. توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار، باید از صاحب ترخیصیه وکالت الکترونیکی بگیرید.

گاهی مواقع ممکن است بارنامه بارگذاری نشود. در این صورت مجدد کد شرکت و شماره بارنامه را بررسی کرده و به کوچک و بزرگ بودن حروف توجه کنید. سپس اعداد و حروف را به صورت صحیح وارد کنید.

سامانه صدور قبض انبار الکترونیکی
سامانه صدور قبض انبار الکترونیکی

قبض انبار دستی و قبض انبار الکترونیکی چه تفاوت‌ هایی باهم دارند ؟

مهم‌ ترین تفاوت قبض انبار گمرکی دستی با قبض انبار الکترونیکی این است که قبض انبار دستی به صورت کاغذی است که توسط انباردار یا تحویل گیرنده کالا صادر می‌شود. با دارا بودن قبض انبار گمرکی یا قبض انبار الکترونیکی، شما حق مالکیت نسبت به دارایی‌ها و کالا‌ها را دارید. در بسیاری از انبار‌ها و بندر‌های گمرکی قبض انبار الکترونیک به صورت مجازی صادر می‌شود و امور ارتباطی نظیر تحویل کالا‌ها و سایر موارد دیگر به وسیله این قبض‌ها انجام می‌شود.

فرم تالی گمرک چیست ؟

فرم تالی به فهرست اطلاعاتی گفته می‌شود که شامل اطلاعات مورد نیاز برای شرکت‌های حمل و نقل است. این اطلاعات برحسب شرکت حمل و نقل متفاوت می‌باشد. اما به طور کلی 6 نوع اطلاعات در فرم تالی مشترک است که عبارتند از:

  • مشخصات کامل شرکت حمل و نقل و نماینده آن
  • مشخصات محموله نظیر شماره بارنامه، شماره کامیون و …
  • نام صاحب کالا
  • مشخصات کالا نظیر نوع بسته بندی، تعداد، وزن، علامت و …
  • شماره انبار
  • ردیف مرزی داده شده

مشکلات موجود هنگام صدور قبض انبار الکترونیکی گمرک

در هنگام صدور قبض انبار گمرکی وجود مشکلاتی امری معمول و متداول است. برای اینکه صدور قبض انبار الکترونیکی به سرعت انجام گیرید و ترخیص کالا از گمرک به راحتی انجام شود، عیب یابی و رفع این مشکلات امری بسیار مهم است. بسیاری از این مشکلات به دلایل ندانستن روند کار رخ می‌دهد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام اینکار از یک فرد متخصص کمک بگیرید. علاوه بر این موضوع برخی مشکلات به دلیل خطا سیستمی رخ می‌دهد. مشکلات ناشی از خطا سیستمی اغلب به دلیل بی دقتی رخ می‌دهند که با بررسی مجدد اطلاعات، رفع خواهند شد.

اهمیت حضور یک ترخیص کار حرفه‌ای جهت ترخیص کالا

ترخیص کالا از گمرک یکی از مراحل بسیار مهم و طولانی است که نیاز به صبوری فراوان دارد. ترخیص کالا از گمرک کار آسانی نیست و فرد باید باتجربه و حرفه‌ای باشد. همچنین تسلط کامل به امور گمرکی شرطی بسیار حیاتی است. بسیاری از افراد برای ترخیص کالا از گمرک اقدام به استخدام ترخیص کار حرفه‌ای می‌کنند. ترخیص کار حرفه‌ای می‌تواند در سود رسانی حداکثری به تجار کمک بسیار زیادی کند. در صورتی که ترخیص کار حرفه‌ای و ماهر باشد، ترخیص کالا سریع‌تر و با هزینه کم‌تر انجام می‌شود. این فرد باید پیگیری و حضوری مستمر در تجارت بین المللی داشته باشد تا با قوانین روز گمرکی آشنا شود. وجود یک ترخیص کار حرفه‌ای برای هر کسب و کاری بسیار لازم است.

ترخیص کالا از گمرک
ترخیص کالا از گمرک

گمرک در قبال خسارات وارد شده به کالا چه وظیفه ای دارد؟

گمرک در برابر تاجران و محموله های تجاری وارداتی آن ها به کشور دارای یک سری وظیفه می باشد که یکی از این وظایف در رابطه با خسارت هایی است که پس از ورود محموله تجاری به گمرک و تا قبل از ترخیص و خروج این محموله از این نهاد بر اساس بی دقتی و کم کاری مسئولان و کارمندان گمرک به محموله تجاری وارد می شود. زمانی که چنین اتفاقی در روند ترخیص محموله تجاری از گمرک رخ دهد، گمرک وظیفه دارد هزینه خسارت وارد شده به محموله تجاری را مطابق با میزان آسیب برآورد کرده و این هزینه را به صاحب محموله تجاری پرداخت نماید.

خطاهایی که ممکن است در هنگام صدور قبض انبار رخ دهد

یکی از مدارکی که تاجران یا ترخیص کاران گمرک باید در روند ترخیص محموله تجاری وارداتی از گمرک تهیه نمایند قبض انبار می باشد. این قبض نشان دهنده تحویل دادن محموله تجاری توسط تاجران به انبار گمرک است؛ اما گاهی اوقات در روند تهیه این سند از سامانه مربوطه ممکن است خطاهایی رخ دهد. از جمله خطاهایی که ممکن است در هنگام تهیه این سند رخ دهد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دسترسی نداشتن به پرینت قبض: نحوه دسترسی پیدا کردن به پرینت قبض انبار به این صورت است که فرد متقاضی باید یک وکالت نامه الکترونیکی از صاحب ترخیصیه دریافت نماید. در صورتی که با صاحب ترخیصیه آشنایی ندارد، می تواند برای شناخت او از پنل بررسی وضعیت ثبت ترخیصیه استفاده کند.
  • خطای بارگذاری نشدن بارنامه معادل در هنگام دریافت پرینت قبض انبار: این خطا زمانی رخ خواهد داد که شماره بارنامه و یا کد شرکت حمل و نقلی که ترخیصیه را صادر نموده اشتباه وارد شده باشد. البته در هنگام وارد کردن این اطلاعات باید به بزرگ و کوچکی حروف دقت شود؛ زیرا ممکن است خطای اعلام شده به همین دلیل رخ بدهد.
  • اعلام خطا در رابطه با دریافت اطلاعات قبض انبار الکترونیک از انبار گمرک: زمانی که در روند ثبت کوتاژ سامانه الکترونیک نتواند اطلاعات درج شده در قبض انبار الکترونیک را تایید نماید این خطا رخ خواهد داد. برای جلوگیری از این خطا باید به صفحه تایپ اظهار نامه مراجعه شود و شماره درج شده در کادر شماره قبض انبار الکترونیک پاک شده و مجددا وارد شود.

چه دلیلی برای صدور قبض انبار وجود دارد؟

زمانی که تاجران محموله تجاری خود را به انبار گمرک تحویل می دهند، سندی تحت عنوان قبض انبار گمرک را دریافت می کنند. در این سند اطلاعاتی مهمی چون زمان ورود محموله تجاری به انبار، مدت زمان ماندگاری این محموله در انبار، نوع کالاهای موجود در این محموله، تعداد کالاهای موجود در این محموله و.. ذکر می شود و تمامی این اطلاعات با اسناد مربوط به حمل و نقل محموله تجاری مطابقت داده می شود. این سند باید بر اساس استاندارد های اسناد و مدارک اداری دارای مهر امضا باشد. دلیل این صدور این سند با توجه به اطلاعاتی که در آن درج می شود روشن است و هدف از صدور این سند وجود مدرکی برای تاجر جهت ثابت کردن امر تحویل محموله تجاری وارداتی به انبار گمرک در صورت بروز مشکل می باشد.

نحوه استعلام قبض انبار گمرکی

قبض انبار گمرک یکی از مدارک بسیار مهمی است که در هنگام ترخیص کالا از گمرک به آن نیاز خواهیم داشت. دلیل اهمیت این قبض به این خاطر است که پس از این که روند بازرسی محموله تجاری وارداتی به گمرک به پایان رسید و مسئولین گمرک محموله را به بخش انبار تحویل دادند، صاحب کالا تنها در صورتی که قبض انبار را، که حاوی تمامی اطلاعات مربوط به محموله بوده و نشان دهنده مالکیت او بر روی محموله تجاری می باشد، در اختیار داشته باشد می تواند مالکیت خود را به مسئول انبار ثابت نماید و محموله تجاری وارداتی خود را دریافت نماید.

با توجه به دلیل اهمیتی که برای قبض انبار ذکر شد نیاز است به روند دریافت استعلام از قبض انبار نیز اشاره شود تا صاحبان کالا بتوانند در صورت نیاز به دریافت این استعلام به راحتی این مدرک را تهیه نمایند. صاحب کالا برای دریافت استعلام قبض انبار باید به سایت جامع امور انبارها مراجعه نموده و بر روی گزینه مربوط به استعلام قبض انبار کلیک نموده تا صفحه مربوط به استعلام ها باز شود. اکنون در صحفه باز شده باید از مرحله عبور کرد تا موفق به رویت قبض انبار شد. ابتدا در مرحله اول باید نوع استعلام از قبض انبار را مشخص نمود که شامل دو مورد زیر می باشد:

  • روش اول: دریافت استعلام از اصالت شناسه یکتای رسید انبار
  • روش دوم: دریافت استعلام از اصالت شناسه یکتای رسید انبار و مشاهده جزئیات مربوط به رسید انبار

در صورت انتخاب روش اول گزینه تایید که در حالت غیر فعال می باشد به حالت فعال تغییر خواهد کرد و مرحله دوم آغاز خواهد شد اما در صورت انتخاب روش دوم استعلام، فیلد مربوط به انتخاب شخصیت حقیقی و شخصیت حقوقی برای مالکیت کالا نمایش داده خواهد شد و با انتخاب یکی از این دو گزینه مرحله دوم آغاز خواهد شد. در مرحله دوم در صورتی که روش اول استعلام را انتخاب کرده باشید تنها با وارد کردن کد یکتار رسید انبار کد امینتی سایت مرحله سوم که رویت قبض انبار است آغاز می شود؛ اما در صورت انتخاب روش دوم استعلام باید علاوه بر کد یکتای رسید انبار، کد ملی مالک کالا، کد ملی مدیر عامل ( برای گزینه شخصیت حقوقی )، شماره تلفن مالک کالا و کد امنیتی سایت را وارد نمود و با کلیک بر روی گزینه تایید و مرحله بعد وارد مرحله سوم شوید.

تفاوت قبض انبار با ترخیصیه در چیست؟

قبض انبار و گواهی ترخیصیه کالا دو سند کاملا متفاوت از یکدیگر می باشند که هر دو روند ترخیص محموله های تجاری وارداتی از گمرک نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و نبود هر کدام از آن ها می تواند باعث ایجاد مشکلات قانونی و به تعویق افتادن روند ترخیص کالا شود. از جمله تفاوت های قبض انبار با گواهی ترخیصیه کالا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

قبض انبار

  • این قبض توسط سامانه جامع انبار ها صادر می شود.
  • هدف از صدور این قبض این است که صاحب کالا مدرکی در رابطه با محل نگهداری محموله تجاری خود در دست داشته باشد و از این محل آگاهی داشته باشد و زمانی که قصد دریافت محموله تجاری خود را دارد مدرکی برای اثبات مالکیت خود داشته باشد و آن را به مسئول انبار تحویل دهد.

گواهی ترخیصیه

  • این قبض توسط شرکت حمل و نقل بین المللی که مسئولیت حمل محموله تجاری از کشور مبداء تا کشور مقصد را بر عهده گرفته است صادر می شود.
  • هدف از صدور این گواهی این است که شرکت حمل و نقل به گمرک اعلام نماید که صاحب کالا تمامی هزینه های حمل و نقل را پرداخت نموده است و از طرف این شرکت مانعی برای ترخیص شدن محموله تجاری از گمرک وجود نخواهد داشت.

ظهر نویسی قبض انبار و انتقال مالکیت کالا

ظهر نویسی به روندی گفته می شود که در آن با پشت نویسی کردن یک سند مالکیت به صورت کاملا قانونی و با رعایت کردن اصول لازم بین دو طرف معامله یعنی صاحب سند مورد نظر و مطالبه کننده آن، سند مالکیت انتقال پیدا کند. بر اساس این تعریف ظهر نویسی قبض انبار، روندی است که در آن فردی که قبض انبار به نام او صادر شده است، حق مالکیت این قبض را به فرد دیگری انتقال می دهد. این کار برای این که در مراجع قانونی حقانیت قانونی داشته باشد باید کاملا بر اساس ماده های قانونی وضع شده در این رابطه انجام شود. صاحبان کالا برای انجام این کار به صورت کاملا قانونی می توانند به مشاوران حرفه ای و با تجربه ی ما در گروه ققنوس ترخیص مراجعه نمایند.

نتیجه گیری

یکی از مراحل ترخیص کالا از گمرک، دریافت قبض انبار دستی یا الکترونیکی است. برای انجام این کار باید مراحلی را طی کنید. در این مقاله به چگونگی دریاقت قبض انبار گمرکی و قبض انبار الکترونیکی پرداختیم. همچنین نکاتی را در مورد مزایای استخدام ترخیص کار حرفه‌ای بیان کردیم. امیدواریم که با استفاده از مطالب گفته شده، ترخیص کالا از گمرک به راحتی و در کم‌ ترین زمان ممکن انجام شود. ترخیص کاران حرفه‌ای ایران ترخیص آماده انجام کلیه امور گمرکی شما از جمله اخذ مجوزها و تهیه مدارک لازم میباشند تا تجربه موفقی از ورود محموله خود به کشور داشته باشید. برای راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سامانه صدور قبض انبار الکترونیکی چیست؟

برای دریافت قبض انبار الکترونیکی در ابتدا باید وارد سامانه epl شوید و پس از ورود به بخش قبض انبار الکترونیکی، درخواست خود را ثبت کنید.

مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا چیست؟

قبض انبار گمرکی، بارنامه، پکینگ لیست، اسناد حمل، بیمه نامه، پروفرما و.. از جمله مهمترین مدارک جهت ترخیص کالا از گمرک هستند.

آیا قبض انبار قابل معامله است؟

قبض انبار انواع مختلفی دارد که یکی از آنها قبض انبار قابل معامله نام دارد. همانطور که مشخص است، این قبض قابلیت معامله و واگذاری دارد.

برای دریافت قبض انبار الکترونیکی به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

شماره بارنامه، شماره مانیفست، نام گمرک، شناسه ملی شرکت حمل کننده کالا و.. برای دریافت آن ضروری هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط