لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

چالش‌های ترخیص کالا | راه کارهایی برای سهولت در فرایند

راه-کارهایی-برای-سهولت-در-فرایند

فهرست مطالب

ترخیص کالا از گمرک مهم‌ترین بخش واردات محصولات تجاری به کشور محسوب می‌شود. علت اهمیت بالای این مرحله به دلیل پیچیدگی‌های اداری آن است. این مرحله به عنوان آخرین قسمت واردات، به نحوی تعیین کننده سرنوشت محموله تجاری است و در صورتی که با مشکل روبه رو شود به علت پیوستگی مراحل به یکدیگر، واردکننده را با چالش‌های ترخیص کالا روبه رو می‌کند.

بر همین اساس ققنوس ترخیص با علم به اهمیت این مرحله‌ی حیاتی در حیطه تجارت بین المللی، با تهیه این مقاله برای افرادی که تجربه کافی درباره ترخیص کالاهای وارداتی را ندارند، به معرفی چند مورد از چالش‌ها و راه حل‌های آن‌ پرداخته است.

چالش‌های ترخیص کالا

چالش‌های ترخیص کالا از گمرک ایران چیست‌؟

در هر کشور بر اساس صلاح دید و سیاست‌ها آن دولت، قوانین به خصوصی برای روند ترخیص کالا از گمرک وضع می‌شود.

این قوانین باعث شده روند ترخیص کالا به مرور زمان دشوارتر از قبل شده و چالش‌های مختلفی را برای واردکنندگان به وجود آورد. در واقع امروزه چالش‌های ترخیص کالا، این مرحله را به سخت‌ترین مرحله‌ی واردات کالا تبدیل کرده است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به موارد ذکر شده در جدول زیر اشاره کرد.

چالش‌های ترخیص کالا از گمرک ایران چیست‌؟

راه حل‌های مواجهه با چالش‌های ترخیص کالا

به طور معمول برای هر مشکلی یک راه حل وجود دارد. این مسئله درباره چالش‌هایی که در روند ترخیص کالا از گمرک برای تاجران ایجاد می‌شود نیز به همین صورت است. هر یک از این چالش‌ها راه حلی دارد که می‌توان آن را پیش از مواجهه یا پس از روبه رو شدن با چالش به کار گرفت. در جدول زیر به راه حل چالش‌ها عنوان شده در بالا اشاره می‌شود.

راه حل‌های مواجهه با چالش‌های ترخیص کالا

چگونه می‌توانیم از تاخیر در ترخیص کالا جلوگیری کنیم؟

در روند ترخیص بخش‌های مختلفی وجود دارد که اشتباه در هر کدام از آن‌ها می‌تواند روند ترخیص کالا از گمرک را به تاخیر بیندازد. برای جلوگیری از به تعویق افتادن روند ترخیص و درگیر شدن با چالش‌های ترخیص کالا لازم است با مواردی که باعث این مشکل و نحوه جلوگیری آشنا شد. در ادامه به چند مورد از این مسائل اشاره خواهد شد:

  • دریافت به موقع مدارک ترخیص: در روند ترخیص کالا از گمرک به مدارک زیادی نیاز است. با توجه به این که دریافت هر یک از این مدارک به زمان کافی نیاز دارد، باید به موقع برای تهیه آن‌ها اقدام نموده تا باعث به تعویق افتادن روند ترخیص نشود.
  • اظهارنامه گمرکی: اظهارنامه گمرکی شامل اطلاعات کلی و جزئی محموله تجاری وارداتی است. اگر این اطلاعات به درستی در اظهارنامه ثبت شود روند تطبیق نتیجه بازرسی به با اطلاعات اظهارنامه به تعویق نمی‌افتد.
  • پرداخت هزینه‌ها: یکی از مواردی که در هنگام صدور مجوز خروج کالا از گمرک چک می‌شود در زمینه پرداخت هزینه‌های گمرکی است. کوچک‌ترین خطا درباره میزان هزینه‌های پرداختی که ممکن است از سوی صاحب کالا یا کارشناسان گمرک باشد باعث درگیر شدن واردکننده با چالش‌های ترخیص کالا و به تعویق افتادن این روند می‌شود.

اهمیت استخدام ترخیص کار برای ترخیص فوری کالا از گمرک

در قسمت بالا به چند مورد از چالش‌های ترخیص کالا و راه حل‌های برطرف کردن آن‌ها اشاره کردیم. همچنین چند مورد از مشکلاتی که موجب به تعویق افتادن روند ترخیص کالا از گمرک می‌شود را نیز ذکر کردیم، اما چرا این مشکلات ایجاد می‌شود که واردکننده به دنبال راه حلی برای برطرف کردن آن‌ها باشد؟

در پاسخ به این سوال می‌توان به اهمیت استخدام ترخیص کار برای گذر از روند ترخیص کالا از گمرک اشاره کرد. زمانی که واردکننده بدون داشتن تجربه، دانش و مهارت کافی اقدام به ترخیص محموله تجاری خود از گمرک می‌کند، با توجه به پیچیدگی این مرحله و بخش‌های متعدد آن طبیعی است که با چالش‌های ترخیص کالا روبه رو شود.

اما اگر انجام این مرحله به ترخیص کاران حرفه‌ای و مجرب شرکت‌های بازرگانی معتبر واگذار شود دیگر نیاز به نگرانی برای ایجاد چالش یا به تاخیر افتادن این مرحله نیست.

شرکت بازرگانی ققنوس ترخیص با داشتن ترخیص کاران مجرب و حرفه‌ای که در زمینه ترخیص کالا از گمرک تجربه، دانش و مهارت کافی برخوردار هستند با ارائه خدمات مختلفی مانند ثبت سفارش کالا، تهیه اظهارنامه گمرکی، محاسبه دقیق هزینه های ترخیص، داشتن نیروهای متخصص و مسلط به چندین زبان مختلف و … از ایجاد هر گونه چالش و تاخیر در روند ترخیص جلوگیری می‌کنند. این افراد با تجربه‌ای که در این زمینه دارند زمان ترخیص کالا را به حداقل ممکن می‌رسانند.

سوالات متداول

در روند ترخیص کالا چه نوع چالش‌هایی وجود دارد؟

از جمله چالش‌های موجود در مسیر ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک می‌توان به اموری مانند آشنا نبودن به زبان خارجی گمرک کشور مبدأ، ناآگاهی از قوانین گمرکی، برآورد اشتباه هزینه‌های ترخیص و …. اشاره کرد.

برای برطرف کردن چالش‌های موجود در روند ترخیص کالا چه راه حل‌هایی وجود دارد؟

واردکنندگان برای درگیر نشدن با چالش‌های روند ترخیص می‌توانند اقدامات مختلفی مانند شناخت قوانین، محاسبه هزینه‌های گمرکی قبل از شروع کار، استخدام مترجم و … را انجام دهند. اما مطمئن‌ترین روش در مرحله ترخیص استخدام ترخیص کاران حرفه‌ای و واگذاری این مرحله به آن‌ها است.

چرا باید در هنگام ترخیص کالا از ترخیص کار کمک گرفت؟

ترخیص کاران در مرحله ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک با استفاده از نهایت تلاش و تجربه خود در این زمینه می‌توانند از ایجاد چالش‌های زمان‌بر جلوگیری کنند و با عمل درست و به موقع باعث سرعت یافتن روند ترخیص شوند.

برای سرعت بخشیدن به روند ترخیص چه کاری باید انجام داد؟

برای این که روند ترخیص کالا با وقفه و مشکل روبه رو نشود لازم است اقداماتی انجام شود. از جمله این اقدامات می‌توان به مواردی چون تهیه به موقع مدارک مورد نیاز، محاسبه و پرداخت درست هزینه های گمرکی، ثبت دقیق اطلاعات محموله تجاری در اظهارنامه گمرکی و … اشاره کرد.

جمع بندی

در یک مسیر ناشناخته آشنایی با موانع و تله‌های موجود در راه می‌تواند مسافران را از آسیب دیدن نجات دهد. بر همین اساس تاجرانی که با چالش‌های ترخیص کالا آشنایی ندارند می‌توانند با مطالعه این مقاله محموله تجاری خود را از تله آن‌ها حفظ کنند.

روند ترخیص کالا از گمرک یک مرحله به هم پیوسته است که انجام یک خطای کوچک در بخش اول را به یک خطای بزرگ در بخش بعدی تبدیل می‌کند زیرا روند کار بخش دوم بر مبنای نتایج حاصل از بخش اول انجام می‌شود.

ققنوس ترخیص با ارائه خدمات مختلف در زمینه ترخیص کالا از گمرک همواره تلاش کرده تا کالاهای وارداتی مشتریان خود را بدون وقفه در کوتاه ترین زمان ممکن و با پایین هزینه از گمرک به صورت کاملا قانون ترخیص نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط