لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

اخذ پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی چگونه است؟

اخذ پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی

فهرست مطالب

در روند واردات و ترخیص ماشین آلات راهسازی و معدنی به مدارک متعدد و گوناگونی نیاز است که هر کدام نقش خاصی را در این فعالیت تجاری بین المللی بر عهده دارند. یکی از مدارک بسیار پر اهمیت در این فعالیت تجاری پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی است. با توجه به اهمیت سند پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی در این تجاری لازم است تمامی افرادی که قصد خرید و واردات این نوع ماشین آلات به کشور را دارند با آن آشنا شوند. این سند پر اهمیت در روند واردات و ترخیص ماشین آلات راهسازی و معدنی باید بر اساس چهارچوب های خاصی تهیه شود تا بتواند نقش خود را در مواقع لزوم به خوبی ایفا نماید.

بر همین اساس ققنوس ترخیص برای معرفی کامل سند پروفرما به شما تاجران کم تجربه و تازه وارد به این حرفه اقدام به تهیه این مقاله نموده است. برای دریافت اطلاعات جامع درباره پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

ویژگی های پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی

همان طور که در ابتدای مقاله نیز به این نکته اشاره شد پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی برای این که یک سند کارآمد و به درد بخور برای واردات و ترخیص این ماشین آلات به کشور باشد باید در چهارچوب های خاصی تهیه شده و دارای یک سری ویژگی ها باشد. از جمله ویژگی های پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی
پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی

نام سازنده

لازم است در سر برگ پروفرما نام فروشنده، سازنده و یا تامین کننده ماشین آلات راهسازی و معدنی درج شود.

شماره حساب صادر کننده

در پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی باید شماره حساب صادرکننده کالا و یا تولید کننده به همراه کد اقتصادی فرد ثبت شود.

موضوع پروفرما

با توجه به این که پروفرما برای واردات و ترخیص تمامی محصولات تجاری مورد استفاده قرار می گیرد لازم است موضوعی که پروفرما برای آن صادر شده است به وضوح در این سند ذکر شود. پروفرمایی که برای ماشین آلات راهسازی و معدنی تهیه می شود باید به همراه لیست ماشین آلات و تجهیزات آن ها باشد.

درج زمان های مهم

با توجه به میزان اهمیت پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی لازم است تمامی زمان های مهم در روند صادرات این ماشین آلات به ایران در این سند درج شود. این زمان ها شامل مواردی چون مدت سال ساخت محصول، مدت زمان تولید، زمان حمل و نقل، زمان تحویل کالا به خریدار و …. می باشد.

تعهدات فروشنده

فروشنده در برابر فروش ماشین آلات راهسازی و معدنی به خریدار یک سری تعهدات و وظایف را بر عهده دارد. این تعهدات که شامل مواردی چون آموزش افراد برای استفاده از ماشین آلات، نصب و راه اندازی، تامین قطعات جانبی و یدکی، ضمانت نامه کیفیت و… می باشد باید در پروفرمای ماشین آلات راهسازی ذکر شود.

کشور سازنده

لازم است نام و کد تجاری کشور سازنده ماشین آلات راهسازی و معدنی در سند پروفرما ذکر شود.

مدت اعتبار

پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی دارای تاریخ انقضا می باشد و اعتبار آن برای استفاده در روند ترخیص محدود است. بر همین اساس لازم است مدت اعتبار پروفرما بر روی آن درج شود تا واردکننده از آن مطلع شود.

شماره پروفرما

پروفرما به عنوان یک سند رسمی در روند واردات و صادرات شماره گذاری می شود.

شرایط پرداخت

لازم است شرایط پرداخت وجه خرید، تعهدات طرفین و میزان 25 درصد پیش پرداخت در این سند قید شود.

اطلاعات بار

در پروفرما اطلاعات ماشین های راهسازی و معدنی همچون وزن خالص و ناخالص ماشین ها، ابعاد دستگاه، تعداد دستگاه و… درج میشوند.

اطلاعات حمل

روش حمل و نقل دستگاه های راهسازی و معدنی باید در پروفرمای ماشین های راهسازی و معدنی تعیین شود.

نوع ترم اینکوترمز

نوع قوانین اینکوترمز که برای واردات مشخص شده است باید در پروفرما درج شود.

مشخصات فنی محموله

مشخصات فنی دستگاه راهسازی و معدنی باید در این سند درج شود که از جمله آن ها می توان به مواردی چون مصرف انرژی، ظرفیت دستگاه و … اشاره کرد.

رزومه سازنده

پرونده و رزومه تولید کننده دستگاه لازم است ضمیمه سند پروفرما شود.

لیست هزینه های تفکیک شده

لازم است تمامی هزینه های تولید محصول شامل دانش پایه، فنی، مهندسی، نصب و راه اندازی و … به صورت تفکیک شده لیست شود و همراه پروفرما باشد.

توافقات طرفین

هر نوع توافقی که بین فروشنده و خریدار انجام شده است باید در این سند درج شود.

قید ضمانت نامه ها

تمامی ضمانت نامه های ارائه شده از سمت فروشنده همچون ضمانت ظرفیت، ضمانت کیفیت و … با مهر و امضای مدیر فروش باید در این سند درج شود.

پروفرما اینوس چیست؟

پروفرما اینوس ( Proforma Invoice ) اولین سندی است که در روند خرید و فروش کالا صادر می شود. این سند که از سوی فروشنده یا تامین کننده محصول تجاری مورد نظر صادر می شود شامل تمامی اطلاعات مربوط به فروش محموله تجاری مانند وزن، تعداد و … است. این سند قبل از تنظیم قرار داد خرید و فروش کالا صادر می شود تا خریدار امکان مقایسه قیمت بین چندین شرکت تولید کننده را داشته باشد. به طور معمول پروفرما اینوس در هنگام معاملات بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد.

اطلاعاتی که در پروفرما اینوس ثبت می شود تنها تا مدت زمان معینی اعتبار دارد زیرا با تغییر قیمت محصولات مهم ترین اطلاعات این سند که در زمینه قیمت است سوخته محسوب می شود.

اهمیت اخذ پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی

دلیل اهمیت دریافت پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی به علت کاربرد و نقشی است که این سند در روند واردات و ترخیص این گونه دستگاه ها ایفا می کند. زمانی که فروشنده و خریدار صحبت های اولیه درباره تجارت ماشین آلات راهساز و معدنی را انجام می دهند این سند از سمت فروشنده صادر می شود و خریدار به صورت دقیق به بررسی پروفرما می پردازد. در صورتی که اطلاعات ثبت شده مورد تایید خریدار قرار گیرد اکنون زمان آن است که این اطلاعات توسط نهادهای مربوطه در داخل کشور نیز بررسی و تایید شود. برای این کار خریدار اطلاعات موجود در پروفرمای ماشین آلات راهسازی را در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت به ثبت می رساند.

در صورتی که اطلاعات محموله تجاری توسط این وزارت خانه تایید شود، مجوز ورود دستگاه های راهسازی و معدنی به همراه مجوز ثبت سفارش آن ها در سامانه epl صادر می شود. اکنون روند واردات این دستگاه ها به کشور قالب رسمی تری به خود گرفته و خریدار و فروشنده می توانند برای تنظیم قرار داد و انجام دیگر مراحل مربوط به آن اقدام نمایند. به عبارت دیگر تهیه پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی اولین قدم برای واردات و صادرات این دستگاه ها به حساب می آید بر همین اساس از اهمیت بالایی برخوردار است.

واردات و ترخیص ماشین آلات راهسازی
واردات و ترخیص ماشین آلات راهسازی

مدارک لازم جهت ترخیص ماشین آلات راهسازی و معدنی

ترخیص ماشین آلات راهسازی و معدنی از گمرک یکی از مراحل واردات این دستگاه ها به کشور می باشد. در این مرحله به مدارک مختلفی نیاز است که یکی از آن ها پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی می باشد. از جمله دیگر مدارک مورد نیاز برای ترخیص این دستگاه ها از گمرک که صاحب کالا موظف به اخذ آن ها می باشد می توان به موارد ذکر شده در جدول اشاره کرد:

مدارک لازم جهت ترخیص ماشین آلات راهسازی و معدنی

جمع بندی

پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اطلاعاتی که در این سند به عنوان پیش فاکتور درج می شود نه تنها در روند ترخیص این دستگاه ها از گمرک کاربرد دارد بلکه راهنمایی برای خریدار است؛ زیرا خریدار می تواند با بررسی قیمت و اطلاعات فنی درج شده در این سند و مقایسه آن ها به محصولات مشابه دیگر شرکت های سازنده ماشین آلات راهسازی و معدنی اطمینان حاصل کرده و سپس به صورت رسمی وارد روند ماشین آلات راهسازی و معدنی شود.

صاحبان کالا می توانند پس از دریافت این سند پر اهمیت از فروشنده روند مربوط به ثبت اطلاعات این سند در سامانه وزارت راه و دیگر مراحل ترخیص دستگاه های راهسازی و معدنی از گمرک را به ترخیص کاران حرفه ای و با تجربه ما در گروه ققنوس ترخیص واگذار نمایند.

رعایت چه ویژگی هایی برای تهیه پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی لازم است؟

از جمله ویژگی های پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی می توان به مواردی چون اطلاعات فنی بار، اطلاعات هویتی صادرکننده، اطلاعات حساب صادر کننده، درج زمان های پر اهمیت مربوط به محموله، موضوع پروفرما، مدت اعتبار آن، شماره پروفرما و … اشاره کرد.

برای ترخیص دستگاه های راهسازی و معدنی به چه مدارکی نیاز است؟

از جمله مدارک مورد نیاز برای ترخیص دستگاه های راهسازی و معدنی می توان به مواردی چون اظهارنامه گمرکی، بارنامه، گواهی مبدأ، پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی، پروانه سبز گمرکی، بیمه نامه، اعلامیه تامین ارز، مجوزهای مورد نیاز و … اشاره کرد.

علت اهیمت پروفرمای ماشین آلات راهسازی و معدنی چیست؟

این سند با توجه به کاربردهای مهمی که در روند ترخیص و برای خود خریدار به همراه دارد بسیار پر اهمیت می باشد. این کاربرد ها شامل دریافت مجوز ثبت سفارش کالا، دریافت مجوز ورود کالا به کشور، مقایسه قیمت محصول با سایر شرکت ها و … است.

پروفرما اینوس چه نوع سندی است؟

این سند به عنوان پیش فاکتور و اولین سند در روند واردات دستگاه های راهسازی به کشور صادر می شود. این سند حاوی اطلاعاتی چون نوع کالا، تعداد کالا، قیمت کالا و … است که در روند تجارت های بین المللی صادر می شود و تا قبل از تغییر قیمت محصولات اعتبار دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط