لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

پروانه صادراتی گمرک برای ترخیص کالا چه کاربردی دارد؟

پروانه صادراتی گمرک

فهرست مطالب

روند صادرات کالا همچون روند واردات محموله های تجاری به کشور با عبور از گمرک انجام می شود. این مسئله به این معنا است که برای ترخیص کالاهای صادراتی از کشور تولید کننده نیاز به یک سری مجوز و مدارک خواهیم داشت. یکی از این مدارک مورد نیاز پروانه صادراتی گمرک است. حال ممکن است این سوال برای افرادی تازه وارد به روند تجارت بین المللی ایجاد شود که پروانه صادراتی ترخیص کالا چیست؟ چگونه می توان این مجوز را دریافت نمود؟

پاسخ این سوالات و دیگر مباحثی که در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت از جمله نکات مهمی است که دانستن آن برای هر تولید کننده ای که قصد صادر کردن محصولات تولیدی خود را دارد لازم و ضروری است. بر همین اساس گروه ققنوس ترخیص با تهیه این مقاله تلاش نموده است تا پروانه صادراتی گمرک و تمامی اطلاعات وابسته به این مجوز را به شما همراهان گرامی معرفی نماید. در ادامه این مقاله به ما همراه باشید.

پروانه صادراتی گمرک چیست؟

امروزه با توجه به این که ارزش پول ملی کشور نسبت به دیگر ارزهای رایج در بازارهای تجارت جهانی پایین آمده است، بسیار از تولید کنندگان داخلی برای کسب سود بیشتر تمایل دارند محصولات خود را به خارج از کشور صادر نموده و در ازای آن ارزهایی چون دلار را دریافت نمایند. اما مسئله دیگری که امر صادرات را بسیار پر اهمیت نموده است تاثیر این تجارت بر روی چرخه اقتصادی کشور می باشد. بر همین اساس آشنایی با پروانه صادراتی گمرک که یکی از مهم ترین مجوزهای در این روند تجاری است ضروری می باشد.

پروانه صادراتی ترخیص کالا مجوزی است که از طرف گمرک پس از بازرسی و تایید محصولات تجاری برای محموله مورد نظر صادر می شود. صاحب محموله تجاری صادراتی پس از ارائه مدارکی که در ادامه به آن اشاره می کنیم پروانه صادراتی گمرک را دریافت کرده و می تواند محموله تجاری خود را از گمرک و کشور خارج نماید.

پروانه صادراتی گمرک
پروانه صادراتی گمرک

نحوه دریافت پروانه صادراتی ترخیص کالا

قبل از معرفی روش دریافت پروانه صادراتی ترخیص کالا لازم است به نکته مهمی اشاره کنیم. برای صادرات کالا به کشورهای خارجی سه روش وجود دارد:

  • صادرات کالا به صورت قطعی
  • صادرات کالا به صورت موقت
  • صادرات کالا به صورت مجدد

 پروانه صادراتی گمرک برای هر کدام از این سه روش دارای اطلاعات متفاوتی خواهد بود، بر همین اساس لازم است در هنگام دریافت پروانه صادراتی ترخیص کالا به روش صادرات محموله تجاری اشاره شود.

افرادی که قصد صادرات کالا به خارج از کشور را دارند لازم است برای دریافت پروانه صادراتی گمرک سه مراحل را طی نمایند. مراحل دریافت پروانه صادراتی ترخیص کالا در جدول زیر قید شده است:

نحوه دریافت پروانه صادراتی ترخیص کالا

پس از صدور پروانه صادراتی، محموله تجاری با پلمپ گمرکی در وسیله نقلیه ای بین المللی قرار گرفته تا محموله تجاری را به کشور و گمرک مقصد برساند.

صادرات کالا به شیوه موقت و قطعی چگونه است؟

همان طور که در قسمت بالا نیز به این مسئله اشاره کوچکی شد، برای صادرات کالا به کشورهای خارجی سه روش وجود دارد. در این قسمت قصد داریم در رابطه با دو روش صادرات قطعی و صادرات موقت توضیحات لازم را به شما همراهان همیشگی ارائه دهیم. صادرات کالا به صورت قطعی و موقت به شرح زیر می باشد:

صادرات قطعی

در روش صادرات قطعی محموله تجاری مورد نظر به قصد فروش به خریداران خارجی از کشور خارج خواهد شد بر همین اساس دیگر اجازه بازگشت به کشور به آن داده نمی شود. در این روش صادر کننده محموله تجاری باید اسناد و مدارک مربوط به صادرات قطعی را تهیه کرده و به گمرک ارائه دهد. نکته مهم در این روش صادراتی این است که هزینه هایی چون مالیات، سود بازرگانی و … به محموله صادراتی تعلق نمی گیرد و تنها باید هزینه تشریفات گمرکی صادرات پرداخت شود.

صادرات موقت

در این روش همان طور که از نام آن نیز مشخص خواهد بود محصولات تجاری به صورت موقت از کشور خارج شده و مجددا به کشور باز می گردند. این روش معمولا برای کالاهایی که برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی، به قصد تعمیر و یا تکمیل قرار است به کشورهای خارجی ارسال شوند مورد استفاده قرار می گیرد. برای این روش لازم است اظهارنامه خروج موقت کالا از کشور تهیه شود و در صورت نیاز سپرده ای تا زمان برگشت کالا به کشور از طرف صاحب کالا به گمرک ارائه شود. در پروانه صادراتی گمرک در روش صادرات موقت کالا، مدت زمان حضور کالا در کشور خارجی مورد نظر درج می شود.

مراحل واگذاری پروانه صادراتی

یکی از شیوه هایی که در تجارت بین المللی شاهد آن هستیم روند واردات کالا در ازای صادرات است. در این روش صاردکنندگان موظف هستند ارز به دست آمده از تجارت خود را به کشور وارد کنند تا چرخه اقتصادی کشور تقویت شود. اما بعضی از تاجران شرایط واردات کالا را ندارند به همین دلیل مطابق با قانون این امکان برای آن ها وجود دارد که پروانه صادراتی ترخیص کالا خود را به یک وارد کننده محصولات تجاری غیر نفتی واگذار نموده و در واقع به خرید و فروش پروانه صادراتی گمرک بپردازند. روند واگذاری پروانه صادراتی گمرک به دیگر واردکنندگان در طی 14 مرحله انجام می شود. این مراحل به شرح زیر می باشند:

مرحله اول: واگذاری اطلاعات

در مرحله اول لازم است تمامی اطلاعات مربوط به پروانه صادراتی در اختیار فرد واردکننده قرار می گیرد.

مرحله دوم: ثبت سفارش

لازم است اطلاعات محموله تجاری وارداتی در سامانه جامع امور گمرکی ثبت شود.

مرحله سوم: تامین ارز

در این مرحله واردکننده به جهت تامین کردن ارز مورد نیاز خود به بانک عامل مراجعه کرده و برای محموله ثبت سفارش شده درخواست تامین ارز می کند.

مرحله چهارم: گواهی ثبت آمار

در این مرحله بانک عامل درخواست گواهی ترخیص ارز یا گواهی ثبت آماری را در سامانه پرتال ارزی برای بانک مرکزی ارسال می کند.

مرحله پنجم: اخذ تعهد

بانک عامل در صورتی که گواهی ثبت آماری تایید شود در این مرحله تعهدات لازم را از واردکنندگان دریافت کرده و آن را در سامانه تامین ارز اعلام می کند.

مرحله ششم: ثبت اطلاعات پروانه صادراتی

در این مرحله بانک عامل در سامانه تامین ارز اطلاعات مربوط به پروانه صادراتی گمرک را ثبت می کند و از طریق سامانه جامع تجارت رضایت صادرکننده را برای واگذاری استعلام می کند.

مرحله هفتم: واگذاری پروانه صادراتی

صادرکننده در این مرحله وظیفه دارد وارد سامانه جامع تجارت و بخش مدیریت ارز حاصل از صادرات شود و واگذاری پروانه صادراتی به واردکننده را تایید کند.

مرحله هشتم: ثبت ابزار پرداخت

در این مرحله بانک عامل از طریق سامانه سمتاک ابزار پرداخت ارز را تعیین و ثبت می کند.

مرحله نهم: ارائه مدارک حمل

واردکننده کالا به کشور باید مدارک حمل و نقل محموله تجاری خود را به بانک عامل ارائه کند.

مرحله دهم: ثبت مدارک حمل

بانک عامل پس از دریافت اسناد حمل و نقل محموله تجاری وارداتی آن ها را در سامانه سمتاک ثبت می کند.

مرحله یازدهم: ثبت اطلاعات منشأ ارز

وارد کننده با مراجعه به سامانه جامع تجارت در بخش مدیرت عملیات ارزی بانکی اطلاعات مربوط به منشأ ارز را ثبت می کند.

مرحله دوازدهم: صدور اعلامیه تامین ارز

پس از این که بانک عامل اطلاعات منشأ ارز را بررسی نمود اعلامیه تأمین ارز صادر می شود.

مرحله سیزدهم: ترخیص کالا از گمرک

در این مرحله واردکننده شماره رهگیری اعلامیه تامین ارز را به گمرک ارائه و محموله تجاری خود را ترخیص می کند.

مرحله چهاردهم: رفع تعهد

در این مرحله لازم است واردکننده به جهت رفع تعهد و دریافت تضمین های لازم به بانک عامل مراجعه نماید.

پروانه صادراتی ترخیص کالا
پروانه صادراتی ترخیص کالا

مدارک لازم جهت دریافت پروانه صادراتی گمرک

برای دریافت پروانه صادراتی ترخیص کالا به مدارک گوناگونی نیاز است که از جمله آن ها می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

  • کارت بازرگانی معتبر به نام صادر کننده محموله تجاری
  • تهیه مجوز صدور
  • دریافت مجوز بهداشت، مجوز قرنطینه، مجوز استاندارد، مجوز انرژی اتمی و … با توجه به نوع کالای صادراتی
  • لیست عدل بندی
  • اطلاعات گمرک مبدأ
  • کد ملی صادر کننده
  • نرخ ارز
  • مدارک و اطلاعات بانکی
  • کد مربوط به کشور صادر کننده
  • کد مربوط به کشور مقصد
  • قبض انبار
  • بارنامه
  • بیمه نامه
  • و …

جمع بندی

با توجه به این که صادرات کالا یکی از راه های درآمد زایی در کشور است آشنایی با پروانه صادراتی ترخیص کالا به عنوان یکی از مدارک بسیار در روند صادرات برای صادرکنندگان بسیار ضروری می باشد. بر همین است در این مقاله تلاش کرده ایم اطلاعات کاملی را درباره شیوه تهیه پروانه صادراتی ترخیص کالا، مدارک مورد نیاز برای این کار، مراحل واگذاری پروانه صادراتی ترخیص کالا و … به شما صادرکنندگان تازه وارد به این حرفه حیاتی کشور معرفی نماییم.

صادرکنندگان کالاهای تجاری به خارج از کشور می توانند با سپردن روند تهیه پروانه صادراتی ترخیص کالا به ترخیص کاران حرفه ای ما در گروه ققنوس ترخیص و بهره مندی از دیگر خدمات ما در زمینه‌ پروانه صادراتی گمرک خود را بدون هیچ گونه نگرانی دریافت نمایند.

برای دریافت پروانه صادراتی ترخیص کالا به چه مدارکی نیاز است؟

از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه صادراتی گمرک می توان به مواردی چون کد ملی صادرکننده،  کارت ملی صادرکننده، مجوزهای مورد نیاز، لیست عدل بندی، قبض انبار، مدارک بانکی، نرخ ارز، بیمه نامه و …. اشاره کرد.

صادرات موقت چگونه انجام می شود؟

روش صادرات موقت برای صادرات کالاهایی که قرار است با هدف تکمیل، تعمیر، شرکت در نمایشگاه های بین المللی و … از کشور خارج شود با دریافت سپرده از صادر کننده توسط گمرک انجام می شود و مدت زمان خروج کالا در پروانه صادراتی ترخیص کالا درج می شود.

چگونه می توان پروانه صادراتی ترخیص کالا را تهیه نمود؟

برای تهیه پروانه صادراتی ترخیص کالا لازم است مدارک مورد نیاز به گمرک ارائه شود، با یکی از روش های حمل محموله به گمرک منتقل شود و با تکمیل مدارک و دریافت مجوزهای لازم پروانه صادراتی ترخیص کالا صادر شود.

صادرات قطعی کالا چه نوع صادراتی است؟

در این روش کالاها صادراتی با قصد فروش به کشورهای خارجی از گمرک و مرزهای کشور خارج می شوند بر همین اساس دیگر اجازه ورود به کشور را نخواهند داشت. در این روش تنها هزینه های مربوط به تشریفات گمرکی پرداخت خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط