لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

پرداخت حساب باز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پرداخت حساب باز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فهرست مطالب

در شرایط امروزی کشور تأمین مالی به عنوان یکی از مهم‌ترین الزامات تجاری در نظر گرفته می‌شود که جهت دستیابی به افزایش رونق تولید و نیز تحقق اقتصاد مقاومتی بایستی مورد بررسی و بازبینی واقع گردد. از این رو استفاده از انواع روش ‌های پرداخت بین‌ المللی می‌تواند در این زمینه بسیار کارآمد قرار بگیرد. در این مورد می‌توان گفت از مهم‌ترین روش‌های پرداخت بین المللی ، پرداخت حساب باز می‌باشد که در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص قصد داریم تا به آشنایی با آن و دیگر روش‌ های پرداخت بین‌ المللی بپردازیم. در نتیجه اگر شما عزیزان قصد آشنایی بیشتر با انواع روش‌های پرداخت بین المللی را دارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پرداخت بر اساس حساب باز در تجارت چگونه است؟

با توجه به گفته بسیاری از کارشناسان تجاری اقتصاد در سطح کشور ایران، بانک محور است. همچنین به گفته رئیس کل بانک مرکزی بیش از ۹۰ درصد از تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی به وسیله سازمان‌های بانکی صورت می‌گیرد؛ اما لازم است بدانید که با توجه به کمبود نقدینگی در اکثر صنایع کشور و نیز وجود مشکلات متعدد نظام بانکی و بودجه دولت با مشکلات گوناگونی مواجه است.

در نتیجه خدمات مالی سنتی می‌تواند بخش کوچکی از طیف گسترده نیازمندی‌های صنایع را پوشش دهد و از این رو اگر بخواهیم خدمات تأمین مالی را گسترش دهیم بایستی به دیگر روش‌ های پرداخت بین المللی بسنده کنیم. در واقع می‌توان گفت منظور از زنجیره تأمین مالی کلیه اعمالی است که موجب می‌شود تا مواد اولیه به کالاهای نهایی تبدیل گردد و به دست مشتریان برسد.

در این زمینه می‌توان گفت یک زنجیره می‌تواند شامل تأمین کلیه مواد اولیه، حمل مواد اولیه به محل تولید انبار نمودن مواد، استفاده از مواد اولیه جهت ساخت محصولات، توزیع کالاهای تولید شده و در نهایت رسیدن کالا به دست مصرف کنندگان می‌باشد.

در نتیجه استفاده از روش تأمین مالی پرداخت حساب باز صورت می‌گیرد که در این روش به خریدار و فروشنده این امکان داده می‌شود تا با بهره‌گیری از انواع برات و بدون استفاده از ضمانت شبکه بانکی معامله نماید. در نتیجه می‌توان گفت با توجه به گزارشات حجم تراکنش‌های حساب باز حدود ۸۰ درصد را به خود اختصاص داده است و روز به روز در حال افزایش است.

در کشور ایران نیز سامانه کشوری کسب و کار راه اندازی شده و یکی از اصلی‌ترین کاربردهای آن تأمین مالی زنجیره تأمین در نظر گرفته می‌شود.

در این سامانه تأمین مالی بر حسب تأمین تجاری صورت می‌گیرد و از اعتبار به جای پول نقد بهره‌گیری می‌گردد و از اعتبار به جای پول نقد استفاده می‌شود و با این شیوه تأمین مالی در موضوع مورد استفاده قرار می‌گیرد و این به معنای صرفه اقتصادی و هدف گذاری برای تأمین مالی خواهد بود.

پرداخت حساب باز
پرداخت حساب باز

روش‌های پرداخت بین المللی چیست؟

در تجارت‌های بین‌الملل انواع گوناگونی از روش‌های پرداخت بین المللی وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

پیش پرداخت نقدی: روش پرداخت هزینه بر مبنای اطمینان

یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین روش‌های پرداخت بین‌المللی روش پیش پرداخت نقدی در نظر گرفته می‌شود که با توجه به اعتماد بین دو طرف توافقنامه صورت می‌پذیرد. در روش پیش پرداخت خریدار بایستی خطر پرداخت کل هزینه را بپذیرد و مبلغ را به طور کامل با درخواست محصول برای فروشنده کالا ارسال نماید. در این روش کاملاً مشخص است که بیشتر ریسک متوجه خریدار کالا می‌باشد. در واقع اگر فروشنده اقدام به ارسال کالا نکند یا کالا کمتر از حد قانونی معیوب و خراب باشند، مشکلات فراوانی برای خریدار به وجود می‌آید.

 در نتیجه یکی از مهم‌ترین رکن‌های انجام انواع معاملات بین‌المللی با توجه به روش پیش پرداخت این مورد است که بین کشور خریدار و فروشنده از نظر واردات و صادرات منع قانونی وجود نداشته باشد.

پرداخت حساب باز: بهترین روش خرید بین‌المللی از نظر خریدار کالا

یکی از انواع روش‌های پرداخت بین‌المللی پرداخت حساب باز می‌باشد که می‌توانیم این نوع از روش را در مقابل روش پیش پرداخت نقدی در نظر بگیریم. در واقع در این روش ابتدا خریدار درخواست تهیه کالا را خواهد داد، سپس فروشنده محصولات مورد نظر او را بسته‌بندی و با استفاده از انواع روش‌های حمل و نقل از گمرک برای خریدار کالا ارسال خواهد کرد. از این رو عملیات پرداخت پس از رسیدن کالا و همچنین ظرف مدت زمانی معین شده که دو طرف معامله با یکدیگر به توافق رسیدند، بایستی صورت بگیرد.

لازم است بدانید که شرط اول در این نوع از روش‌های پرداخت بین المللی نیز وجود اطمینان کامل میان فروشنده و خریدار است و همچنین فروشنده باید دقیقاً مطابق با مقررات انتقال ارز در سطح کشور خریدار معامله را انجام دهد. پرداخت حساب باز یکی از پر کاربرد ترین انواع روش‌های پرداخت بین‌المللی است که در آن خریدار کمترین ریسک و همچنین فروشنده بیشترین ریسک را متحمل خواهد شد.

انواع روش پرداخت اعتبار اسنادی یا وصولی جهت اطمینان کامل طرفین توافقنامه

اعتبار اسنادی به عنوان یکی از روش‌های پرداخت بین ‌المللی صورت می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت اعتبار اسنادی به روش‌های گوناگونی از جمله برگشت پذیر و برگشت ناپذیر صورت می‌گیرد. در روش اعتبار اسنادی خریدار حق فسخ اعتبار را خواهد داشت یا از هر شیوه‌ای می‌تواند آن را تغییر دهد. در هر دو صورت فروشنده ریسک بالایی را متحمل می‌گردد اعتبار اسنادی غیر قابل بازگشت انجام هرگونه تغییری در معامله اولیه بایستی با توافق و گفتگوی مجدد صورت بگیرد. از این رو خریدار بدون امضا و تأیید طرف دیگر معامله حق دست‌کاری در آن را نخواهد داشت.

با توجه به پیچیده بودن این روش به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم تا با کارشناسان و ما در شرکت ققنوس ترخیص مشورت نمایید تا متحمل ضرر نشوید. همچنین نوع دیگری از انواع اعتبار اسنادی که به آن اعتبار اسنادی غیرقابل باز برگشت تأیید شده گفته می‌شود. در این روش فروشنده کالا از سوی بانک مورد توافق تضمین‌های قابل توجهی را دریافت خواهد کرد و معامله بدون کوچک‌ترین ریسکی انجام خواهد شد.

روش حساب باز چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم یکی از روش‌های پرداخت بین المللی، روش حساب باز می‌باشد. در این روش شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند به سادگی و به شکل الکترونیکی پرداخت‌های خود را به تأمین‌کنندگان و همکاران خود الحاق نمایند که این امر می‌تواند به بهبود روابط تجاری در زنجیره تأمین مالی کمک فراوانی نماید. علاوه بر موارد گفته شده روش حساب باز می‌تواند جهت انجام تراکنش‌های مالی بین المللی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

این روش به شرکت‌ها و افراد این امکان را خواهد داد تا به سادگی و با کمترین هزینه تراکنش‌های مالی خود را در سطح بین المللی به انجام برسانند که این امر می‌تواند به تسهیل تجارت بین‌المللی و همچنین افزایش همکاری‌های مالی بین کشورها کمک نماید.

همچنین می‌توان گفت از دیگر کاربردهای پرداخت حساب باز عبارت است از:

  • پرداخت فروشگاهی به شکل کاملاً آنلاین
  • پرداخت به تأمین کنندگان و همکاران بین‌المللی
  • انجام تراکنش‌های مالی بین‌المللی
  • و…
روش‌ های پرداخت بین المللی

تفاوت پرداخت بر اساس حساب باز و برات ساده

در واقع می‌توان گفت روش حساب باز روشی از انواع روش‌های پرداخت بین المللی  که فروشنده شناخت و اعتماد کاملی به خریدار دارد و کشور خریدار نیز از شرایط اقتصادی و سیاسی بسیار مطلوبی برخوردار می‌باشد. در نتیجه با توجه به وجود اعتماد و اطمینان در روابط طرفین فروشنده اقدام به حمل و نقل کالا برای خریدار نموده و اسناد را نیز مستقیماً برای خریدار ارسال خواهد کرد. لازم به ذکر است که بارنامه یا سند هم در این روش مستقیماً به نام خریدار صادر خواهد شد و پس از آن خریدار با در ارائه اسناد و مدارک حمل، می‌تواند کالا را از گمرک ترخیص نماید.

این روش از نظر منفعت خریدار بهترین روش پرداخت وجه در نظر گرفته می‌شود؛ اما برای فروشنده در صورت عدم تحقق محاسبات فروشنده در پرداخت وجه با مشکلات ارزی و یا بانکی مواجه خواهد شد.

در مقابل روش برات ساده است که بسیار شبیه روش پرداخت حساب باز می‌باشد با این تفاوت که فروشنده جهت کاهش ریسک عدم پرداخت وجه محصول در موعد معین شده به وسیله خریدار اسناد و برات صادر شده به عهده خریدار را به ضمیمه دستور نحوه تحویل مدارک از طریق بانک مورد توافق برای خریدار ارسال خواهد کرد. لازم است بدانید که روش برات وصولی به دو نوع تقسیم می‌گردد که شامل روش براتی ساده و روش برات اسنادی است.

در روش وصولی ساده، فروشنده کالا تنها برات صادر شده بر عهده خریدار را از طریق بانک جهت دریافت کالا ارسال می‌کند. ویژگی این روش برای فروشنده امکان پیگیری کامل خواهد بود. در روش وصول اسنادی برات به ضمیمه اسناد حمل و دستور نحوه وصول برای خریدار ارسال خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص به انواع روش‌های پرداخت بین ‌المللی مانند پرداخت حساب باز پرداخت برات و مواردی از این قبیل پرداخته شد. شما عزیزان می‌توانید جهت کسب هرگونه اطلاعات مورد نیاز در زمینه واردات و ترخیص کالا با کارشناسان ما در شرکت ققنوس ترخیص تماس حاصل فرمایید. همچنین می‌توانید تمامی امورات گمرکی خود را به کارشناسان ما در این شرکت بسپارید. شرکت ققنوس ترخیص مفتخر از با داشتن بیش از یک دهه سابقه در زمینه واردات و ترخیص کالا خدماتی مانند ثبت سفارش کالا، تأمین و تخصیص ارز، ترانزیت و ترانشیپ کالا، دریافت کلیه مجوزات مربوطه و مواردی از این قبیل را برای شما عزیزان به انجام برساند.

پرداخت حساب باز چه نوع پرداختی است؟

در این روش خریدار درخواست جهت تهیه کالا را به فروشنده خواهد داد و سپس فروشنده محصولات وی را برای او می‌فرستد. در این روش بایستی اطمینان و اعتماد کامل میان خریدار و فروشنده وجود داشته باشد.

انواع روش‌ های پرداخت بین المللی چیست؟

مهم‌ترین انواع روش‌ های پرداخت بین المللی شامل شامل پیش پرداخت نقدی، پرداخت حساب باز و پرداخت اعتبار اسنادی یا وصولی در نظر گرفته می‌شود.

مهم‌ترین کاربردهای پرداخت حساب باز چیست؟

مهم‌ترین کاربرد پرداخت حساب باز شامل پرداخت به شکل کاملاً آنلاین، پرداخت به تأمین کنندگان و همکاران بین‌المللی وی و انجام کلیه تراکنش‌های مالی بین‌المللی می‌باشد.

بهترین روش از روش های پرداخت بین المللی از نظر خریدار کالا کدام روش است؟

بهترین روش از نظر خریدار کالا پرداخت حساب باز که یکی از انواع روش‌های پرداخت بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود، است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط