لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ورود موقت کانتینر چیست؟ (راهنمای 0 تا 100)

ورود موقت کانتینر

فهرست مطالب

آنچه در این مطلب از سوی شرکت ققنوس ترخیص خواهید خواند، در مورد ورود موقت کالا و همچنین ورود موقت کانتینر می‌باشد. لازم است در وهله اول به این مورد توجه داشته باشید که واردات موقت کالا، به عنوان یکی از رویه های گمرکی در نظر گرفته می‌شود که به موجب این سند وارد کننده کالا بدون پرداخت نمودن تعرفه  گمرکی و عوارض، کالاهای خاص و محدودی را برای مدت زمان خاص و طی یک هدف خاص وارد کشور می‌نماید. همچنین کالاهای ورود موقت کانتینر و کالا بعد از اتمام مدت زمان تعیین شده، دوباره به کشور تامین کننده آن کشور صادر خواهد شد.

ورود موقت کانتینر به چه معناست؟

در تعریف ورود موقت کالا چنین آمده است که در واقع ورود موقت کالا، روندی گمرکی می‌باشد که به بعضی از کالاها به قصد خروج دوباره آن از کشور بدون پرداخت حقوق گمرکی و نیز عوارض وارد قلمرو گمرکی می‌گردد. لازم است بدانید ورود موقت کانتینر به دسته بندی های زیر تقسیم می‌گردد:

  • کالاهایی نظیر انواع ماشین آلات برای تعمیر و یا تولید و همچنین بسته بندی صادراتی FOR INWARD PROCEESS
  • جهت نمایش در نمایشگاه ها
  • وسایل حمل و نقل مانند خودرو  هواپیما،کشتی یا انواع کانتینر
  • ورود موقت دام جهت تعلیف
ورود موقت کانتینر
ورود موقت کانتینر

دلایل ورود موقت کالا

ورود موقت کالا و کانتیر دلایل بسیار زیادی را شامل می‌شود. مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • شرکت دادن کالا و محصولات در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی
  • پشتیبانی از انواع دستگاه‌های فیلم‌ برداری و عکس‌برداری هوایی و به همراه فیلم‌های آن‌ها، پس از ارائه موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی سازمان نیروهای مسلح
  • انواع دستگاه‌های مطالعات علمی و یا آموزشی، تربیتی، کتاب های فنی و مهندسی نقشه‌برداری، انواع دستگاه‌های سد سازی، دستگاه اسکله سازی، دستگاه های مخصوص لایروبی، دستگاه های راه‌سازی، واردات دستگاه حفاری ، استخراج معادن و اکتشاف در انواع پروژه‌ها و طرح‌های ویژه
  • دستگاه‌های مناسب جهت نصب و سوار نمودن کارخانجات و تاسیسات صنعتی و مشابه آن
  • دستگاه‌های مورد نیاز جهت تعمیر کردن ماشین‌آلات و دستگاه‌های مرتبط با آن
  • ورود موقت کالا برای انجام پروژه‌های عمرانی (مانند تجهیزات ساخت و سازی در جاده‌ها)
  • وسایل و لوازم امدادی در جهت کمک‌های بشر دوستانه
  • انواع هواپیماها جهت امور خدماتی از قبیل دستگاه های سم‌پاشی و دستگاه های مسافری
  • انواع ظروف و لفاف‌های آماده جهت بسته‌بندی کالاهای صادراتی و وارداتی

چگونه می توانم از ورود موقت کانتینر استفاده کنم؟

لازم است در این مورو  بدانید که جهت ورود و یا ترخیص انواع کالاها در ورود موقت کالا، بایستی به طور مستقیم نسبت به صدور و دریافت مجوز ورود موقت کانتینر اقدام حاصل فرمایید. در نتیجه این امر می‌توان چنین به عرض رساند که صاحب کالا یا ترخیص کار باید موافقت های لازم سازمان گمرک ایران را برای ورود موقت کانتینر اخذ کند.

شما که به عنوان صاحب کالا هستید بایستی اظهارنامه مرتبط با ورود موقت کالا را تنظیم نمایید و به سازمان گمرکی که کالا و یا محموله در آن تخلیه گشته است ارائه دهید، سپس در ادامه انجام مراحل دریافت مجوز ورود موقت کانتیتر بایستی اداره گمرک پس از اظهار کالا عملیات ارزیابی و نیز تطبیق مشخصات کلی کالا با اسناد و مدارکات مربوطه انجام دهد.

همچنین لازم به ذکر است در این مرحله جهت ورود موقت کانتینر باید سایر مدارکات مورد نیاز برای ترخیص ورود موقت کانتینر عبارتنداز :

اخذ و ارائه فرم های اظهارنامه کالا، ارائه پکینگ لیست کالا، ارائه فاکتور اصلی کالا، ارائه بارنامه کالا، قبض انبار، اسناد لازم ،ارائه پروانه بهره برداری کارخانه مربوطه، ارائه مجوزات ورود موقت کالا، کارت بازرگانی صاحب کالا مواردی از این قبیل را تحویل دهد.

انواع کانتینرهای تحت مالکیت

انواعی از کانتینرها که در ورود موقت کالا به کار گرفته می‌شوند، می‌توانند تحت مالکیت افراد گوناگونی باشند و در شرایط مختلفی استفاده و مورد کاربرد واقع شوند. در بعضی از موارد خاص کانتینرها متعلق به فروشنده کالا یا فرستنده است. در نتیجه فروشنده می‌تواند یک شخص یا شرکت در نظر گرفته شود که محصول خود را در داخل کانتینرهای مخصوص قرار بدهد و در نهایت برای مشتری ارسال کند. بسیاری از سازمان های بزرگ به علت فروش بسیار بالایی که دارند، به سراغ خرید انواع کانتینرهای باربری خواهند رفت. در نتیجه این کانتینرها برای فرستنده کالا می‌باشد و پس از اینکه محصول به دست مشتریان رسید، کانتینرها به شرکت پس داده خواهند شد.

در بیشتر موارد فرستنده یک انبار مخصوص در شهرهای بندری را دارد  که کانتینرهای خود را در آن جای خواهد داد. این کانتینرها در انبارهای بندر باقی خواهند ماند تا بار بعدی فرستنده آماده ارسال شود. این چرخه مرتبا ادامه پیدا خواهد کرد و ارسال کالا به نقاط مختلف جهان صورت خواهد گرفت.

زمان مناسب جهت صدور سند ورود موقت

لازم است در این مورد این نکته را یادآور شویم که مدت زمان مناسب جهت صدور گواهی مبدا بسته به نوع کالا متفاوت خواهد بود و در این باره نمیتوان مدت زمان زمان مشخصی را در نظر گرفت. لازم است بدانید زمان مناسب جهت صدور ورود موقت کالا به طور کلی بین 2 تا 3 روز کاری می‌باشد.

مدت زمان مجاز نگهداری کالاهای ورود موقت

لازم است در این مورد این نکته را در نظر داشته باشید که در ابتدا ورود کالا به گمرک، مدت زمان توقف کالا مشخص می‌گردد و این مورد در پروانه گمرکی قید خواهد شد. لازم است بدانید از آنجا که مدت زمان  توقف محصولات بر مبنای ورود  گوناگون است، نمی توان یک مدت زمان مشخص را تعیین نمود.

به عنوان مثال می‌توان گفت  کالاهایی که جهت شرکت در انواع نمایشگاه وارد می‌گردد برای مدت زمان یک ماه و در ادامه دستگاه هایی که جهت احداث نیروگاه و ساختن تاسیسات وارد می‌گردد، چندین ماه و یا چندین سال می‌باشد. در نتیجه می‌توان گفت مدت زمانی جهت صدور پروانه ورود موقت کانتینر در نظر گرفته می‌گردد که به تقاضای ترخیص کار گمرک یا صاحب کالا در  پروانه ورود موقت کالا قابل تمدید می‌باشد. همچنین می‌توان گفت در صورتی که با توجه به مهلت مقرر شده ورود موقت کانتینر یا کالا از کشور خارج نگردد، مشمول مقررات قاچاق خواهد شد.

ورود موقت کالا
ورود موقت کالا

مراحل واردات موقت کالا چیست؟

انجام ورود موقت کالا دارای مراحلی می‌باشد. مهمترین مراحل ورود موقت کانتینر عبارتند از:

  • درخواست کردن گواهینامه ATA از انجمن های تضمین کننده ورود موقت کالا به وسیله صادر کننده
  • جمع آوری و نگهداری تضمین یا سپرده از وارد کننده کالا
  • ارائه و اخذ گواهینامه ATA به اداره گمرک
  • بررسی محصولات و گواهی توسط گمرک و انجام ترخیص کالا

بعد از آن کالا و محصوله می‌تواند از طریق دریا، هوا یا هر نوع کانال دیگری وارد گردد. لازم به ذکر است در صادرات کالاهایی که به شکل موقت وارد شده است بایستی به چند نکته توجه نمود: تا هنگامی که کالا در مدت زمان اختصاص یافته مجدد صادر می‌شود، هیچ نوع هزینه یا مالیاتی به آن تعلق نخواهد گرفت.

عدم صادرات همه یا بعضی از کالاهایی که به شکل موقت وارد شده اند و در گواهینامه آنها ذکر شده اند، منجر به پرداخت مالیات می‌گردد و کشور وارد کننده بایستی انواع هزینه ها و خدمات گمرکی را بپردازد. مدت زمان تعیین شده جهت صادرات مجدد کالاهای درج شده در گواهینامه ATA  نباید بیش از تاریخ انقضای آن محصول باشد.

اسناد و مدارک لازم جهت ورود موقت کانتینر

جهت انجام ورود موقت کانتینر مدارکات و اسنادی لازم می‌باشد. چرا که اخذ این اسناد و مجوزات به منزله اقدام نمودن جهت ورود موقت کانتیر در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه از مهمترین مدارک مورد نیاز جهت ورود موقت کانتینر میتوان به موارد زیر اشاره نمود؛

  • تصویر کارت بازرگانی معتبر محصول
  • ارائه عکس کارت اقتصادی مربوط به شرکت معتبر
  • ارائه معرفی نامه و یا انواع وکالتنامه های اظهارکننده حق العملکار گمرکی
  • تصویر کارت حق العملکاری معتبر یا نماینده وی
  • ارائه نمودن پروانه بهره برداری کالا
  • ارائه بارنامه محصول
  • ارائه ترخیصیه کالا
  • قبض انبار محصول
  • پیش فاکتور یا پروفرما
  • گواهی بازرسی و ارزیابی کالا
  • فاکتور خرید کالا
  • لیست عدل بندی یا صورت بندی
  • گواهی مبدا مربوط به کالا
  • بیمه نامه مربوط به کالا و موارد مشابه‌.

مالکیت کانتینرها چگونه است؟

کانتینرها یکی از ابزارهای مهم و موثر در تجارت بین المللی هستند. این ابزارها از نظر مالکیت به دو دسته ی کانتینرهای coc و کانتینرهای soc تقسیم می شوند:

  • کانتینر coc به آن دسته از کانتینرهایی گفته می شود که مالکیت آن ها با شرکت حمل و نقل یا همان کشتی رانی باشد. این نوع کانتینرها پس از تنظیم قرار داد حمل و نقل و بارگیری کالا در اختیار صاحب کالا قرار می گیرد. صاحب کالا در رابطه با این نوع کانتینرها وظیفه دارد کانتینر را قبل از تمام شدن فری تایم تعیین شده به شرکت مالک بازگرداند؛ در غیر این صورت صاحب کالا موظف به پرداخت هزینه دموراژ خواهد شد. در مدت زمانی که این کانتینر در اختیار صاحب کالا است مسئول هر گونه خسارتی است که به کانتینر وارد شود.
  • کانتینر soc به آن دسته از کانتینرهایی گفته می شود که مالکیت آن ها با صاحب کالا باشد. این نوع کانتینرها در هنگام تحویل گرفتن محموله تجاری به همراه محتویات داخل شان به صاحب کالا فروخته می شود. در اصل این گونه می توان گفت که این نوع از کانتینرها به عنوان یک محصول تجاری به خریدار محموله تجاری فروخته می شود. در این صورت خریدار موظف است اطلاعات مربوط به کانتینر را نیز در هنگام تهیه اظهار نامه گمرکی در این فرم قید کند.

کاربرد ورود موقت کانتینر

ورود موقت کانتینر به گمرک یکی از راه های خارج کردن کانتینر از گمرک است. زمانی که محموله تجاری به همراه کانتینر وارد محوطه گمرکی می شود لازم است برای خارج کردن کانتینر از گمرک روند اظهار کانتینر به گمرک انجام شود. این روش برای خارج کردن کانتینر از گمرک زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که مالکیت کانتینر در اختیار شرکت کشتی رانی باشد و کانتینر پس از خارج شدن از محوطه گمرک به کشور مبداء بازگردد.

در این شرایط شرکت کشتی رانی موظف است مجوز ورود موقت کانتینر به کشور مقصد را دریافت کرده و آن را در هنگام تحویل کانتینر به صاحب کالا به او ارائه دهد؛ صاحب کالا نیز باید این مجوز را در هنگام اظهار کانتینر، به گمرک کشور مقصد تحویل دهد تا کانتینر اجازه خروج از گمرک را دریافت کند.

فرایند ترخیص موقت برای کالای نمایشگاهی

کالاهایی که دارای کد IRC نیستند و با هدف شرکت در یک نمایشگاه بین المللی وارد کشوری غیر از کشور محل تولید می شوند باید روند خاصی را برای ترخیص از گمرک طی نمایند. این محصولات به طور معمول دارای دو دسته متقاضی هستند. گروه اول متقاضیانی که در کشور مقصد شرکت نمایندگی دارند و گروه دوم متقاضیانی که فاقد شرکت نمایندگی در کشور مقصد می باشند. روند ترخیص موقت برای کالاهای نمایشگاهی برای هر دو دسته به این صورت که:

  • ابتدا باید متقاضی تقاضای ترخیص موقت محصولات نمایشگاهی را به صورت کتبی برای دبیرخانه اداره کل ارسال نمایند.
  • در قدم دوم درخواست به کارشناس ارجاع داده می شود.
  • در مرحله بعد لازم کارشناس محصول مورد نظر را از لحاظ کیفی تایید نماید.
  • در مرحله بعد در صورتی که کالای مورد نظر تایید شود مجوز ترخیص موقت محصول برای گمرک ارسال خواهد شد و در صورت عدم تایید کیفی محصول درخواست متقاضی رد خواهد شد.

حقوق گمرکی و عوارض کالای ورود موقت

به طور کلی محموله های تجاری که با دریافت مجوز ورود موقت به کشور مقصد وارد محوطه گمرکی می شوند از پرداخت هزینه هایی همچون حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف خواهند بود و نیازی به پرداخت این هزینه های جهت دریافت اجازه خروج از گمرک را ندارند. اما این معافیت فقط در رابطه با عوارض گمرکی و سود بازرگانی خواهد بود. محموله هایی که با مجوز ورود موقت به کشور مقصد وارد می شوند؛ لازم است برای دریافت اجازه خروج از گمرک هزینه هایی چون هزینه انبارداری ، هزینه باربری، هزینه تخلیه کالا، هزینه بیمه ، هزینه خدمات بازرسی محصولات و.. را پرداخت نمایند.

در صورتی که این نوع از محصولات تجاری در زمان تعیین شده از کشور مقصد خارج نشوند، هزینه ای به عنوان جریمه نیز به دیگر هزینه های گمرکی واردات موقت این گونه از محموله های تجاری اضافه خواهد شد و مسئول پرداخت آن فرد متقاضی واردات این کالا ها خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله از سوی ققنوس ترخیص تلاش نمودیم تا  شما عزیزان را به طور کامل با چگونگی ورود موقت کالا و همچنین ورود موقت کانتینر آشنا سازیم. همچنین در ادامه مقاله به نحوه استفاده ورود موقت کانتینر پرداخته شد. به موارد مفصل و ویژه ای در مورد ورود موقت کانتینر مانند مواردی از قبیل انواع کانتینر های تحت مالکیت نیز پرداخته شد.

امید است شما عزیزان با بهره‌گیری از مطالب گفته شده در این مقاله بتوانید به اطلاعات جامعی در این زمینه دست پیدا کنید. همچنین شرکت ققنوس ترخیص همواره با ارائه خدماتی مانند مشاوره بازرگانی، ترانزیت و ترانشیپ کالا، اخذ مجوزات رسمی از سازمان های گوناگون و مواردی از این قبیل در کنار شما عزیزان خواهد بود.

برای ورود موقت کالا به چه مدارکی نیاز است؟

از جمله مدارک لازم برای ورود موقت کالا می توان به تصویر کارت بازرگانی، تصویر کارت اقتصادی شرکت، تصویر کارت حق العمل کاری، بارنامه، بیمه نامه، قبض انبار، فاکتور خرید، لیست عدل بندی، گواهی  مبداء، گواهی بازرسی و … اشاره نمود.

زمانی که در مجوز ورود موقت کالا تعیین می شود چقدر است؟

مدت زمانی که هر کالا با دریافت مجوز ورود موقت به کشور مقصد می تواند در آن کشور باقی بماند بسته به نوع محصول، دلیل ورود کالا به کشور مقصد و کاربرد محصول می باشد. بر همین اساس نمی توان زمان یکسانی را برای ورود موقت محصولات تجاری به کشور مقصد تعیین نمود.

روش پرداخت حقوق گمرکی کالاهای ورود موقت به کشور چقدر است؟

کالاهایی که با دریافت مجوز ورود موقت به کشور مقصد وارد می شوند از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف خواهند بود اما هزینه هایی مانند هزینه انبارداری، باربری، تخلیه و.. باید برای خروج کالا از گمرک پرداخت شوند.

مالکیت کانتینرهای تجاری به چه صورت است؟

مالکیت کانتینرهایی که برای حمل و نقل محموله های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند به دو صورت خواهد بود. کانتینرهای COC  که مالکیت آن ها بر عهده شرکت کشتی رانی خواهد بود که با تنظیم قرار داد در اختیار صاحب کالا قرار می گیرد و همچنین کانتینرهای SOC  که مالکیت آن ها بر عهده خود خریدار خواهد بود و باید کانتینر را به عنوان یک کالای تجاری به گمرک اظهار نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط