لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

واردات و صادرات فرش / سود صادرات فرش دستباف در سال 1402

واردات و صادرات فرش

فهرست مطالب

در بخش صنایع دستی ایران، صادرات فرش از گذشته یکی از حوزه‌های پرطرفدار و همیشه فعال بازرگانان ایران است. امروزه نیز با وجود کاهش مراودات تجاری با بسیاری از کشورها بخاطر محدودیت‌های بین‌المللی که موجب کاهش صادرات صنایع دستی شد، صادرات فرش دستباف هنوز ادامه دارد. واردات و صادرات فرش برای همه کشورها جایگاه ویژه و سودآوری خوبی دارد. در این بین صادرات فرش ایران در سطح بین‌ المللی شهرت دارد و تقاضا برای فرش دستباف ایرانی همیشه وجود دارد. زیرا فرش، صنعتی آمیخته به فرهنگ و هنر یک ملت است و علاقه‌مندان به فرهنگ اقوام همواره به دنبال فرش‌های نفیس ایران زمینند.

از این رو می‌توان گفت سود صادرات فرش دستباف برای فعالان آن به دلیل جذابیت فرش ایران برای مردم کشورهای خارجی بسیار رضایت‌بخش است. شما می‌توانید برای اطلاع از قوانین و مراحل تجارت فرش در این مطلب با ققنوس ترخیص همراه باشید.

نحوه واردات و صادرات فرش

همه می‌دانید که قبل از شروع هر پروژه کاری، بهترین عملکرد این است که برای آن برنامه‌ریزی کنید و با توجه به تمام جوانب کار وارد عمل شوید. در این صورت ضررهای احتمالی به حداقل و سود حاصل به حداکثر خواهد رسید. در این قسمت به مهمترین نکات و برنامه‌ها برای صادرات فرش ایران اشاره می‌کنیم:

  • اول در زمینه صادرات فرش اطلاعات کافی کسب کنید.
  • یک مقصد مناسب برای صادرات انتخاب کنید و با آداب‌ و رسوم آنجا آشنا شوید.
  • برای کسب سود صادرات فرش دستباف با برنامه‌ریزی و در نظرگرفتن کل جوانب، مراحل کار را انجام دهید.
  • برای حفظ جایگاه در بازارهای خارجی در واردات و صاردات فرش، به شیوه صحیح قیمت‌گذاری کنید.
  • کیفیت فرش و مناسب بودن قیمت را برای مشتریان تضمین کنید.
  • هزینه‌های جانبی را در کنار صادرات فرش ایران برآورد نمایید.
  • برای فروش بیشتر از تبلیغات موثر استفاده کنید.
  • در بهترین کشورهای مقصد، نمایشگاه فرش برگزار نمایید.

با توجه به این مواردی که اشاره کردیم باید مراحل واردات و صادرات این کالای فرهنگی را دنبال کنید و با بررسی و محاسبه دقیق هزینه‌ها، سود صادرات فرش دستباف را از دست ندهید. برای مثال می‌خواهید به کشور ترکیه فرش دستباف صادر کنید، در حالی که خودتان تولیدکننده نیستید؛ در این حالت اول باید تحقیق کنید چه نوع فرشی در ترکیه بیشتر مورد مصرف است. سپس به مقدار کافی فرش با قیمت مناسب، جهت صادرات تهیه کنید.

پس اگر مایل به فعالیت در حوزه واردات و صادرات فرش هستید و تولیدکننده نیستید، ابتدا یک منبع مناسب برای خرید تعداد زیادی فرش با قیمت مقرون به صرفه بیابید. اما اگر خودتان تولیدکننده فرش می‌باشید، برای صادرات فرش از ایران کاملا اصولی و با برنامه وارد شوید و توجه به هزینه‌ها و علایق کشور مقصد را فراموش نکنید.

صادرات فرش ایران
صادرات فرش ایران

قوانین صادرات فرش ایران

همانطور که برای انجام هر کسب و کاری باید قوانین و مقرارت تعریف شده برای آن کار را رعایت کرد، در مورد تجارت فرش نیز همین‌گونه است. برای اینکه به تجارت فرش بپردازید و سود صادرات فرش دستباف را کسب کنید، به مدارک و اسناد اولیه‌ای چون کارت بازرگانی برای شروع نیاز دارید. این مورد در واقع اصلی‌ترین شرط ورود به دنیای تجارت می‌باشد. تهیه شناسنامه فرش صادارتی مورد دیگری است که باید اقدام کنید.

همچنین برای واردات و صادرات فرش باید از تعرفه فرش و سایر مقررات و بخش‌نامه‌های صادرات و واردات صنایع دستی کاملا مطلع باشید. یعنی جدا از قوانین عمومی برای تجارت هر کالایی، باید بدانید که در حوزه فرش‌ مقررات خاصی وجود دارند. مثلا فرش بافته شده از الیاف مصنوعی و نخ‌های رنگ شده آن‌ها کیفیت مناسبی ندارند و این نوع فرش را نمی‌توانید به عنوان گزینه‌ای برای صادرات فرش ایران در نظر بگیرید. از سویی هم مطابق با آیین نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادارت کالا ، علاوه بر تجار، مسافرین نیز می‌توانند به ازای هر نفر تا 24 متر مربع فرش دستباف را برای مصرف شخصی یا فروش از ایران خارج کنند.

موانع موجود جهت واردات و صادرات فرش

در طول چند دهه گذشته به خاطر تحریم‌های اقتصادی، موانعی بر سر راه کسب سود صادرات فرش دستباف از ایران ایجاد شده است. در این شرایط واردات و صادارت این کالا از ایران با مشکلاتی مواجه است، زیرا فرش‌های چینی و هندی که با کیفیت پایین، بازار را تصاحب کردند و فرش اصیل ایرانی با تمام کیفیتش کمی از قافله عقب ماند.

علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی، کم توجهی‌های داخلی مانند عدم توجه به ظرفیت داخلی، عدم بررسی بازار عرضه و تقاضا و ناآشنایی با فرهنگ مشتریان کشورهای مختلف و … موجب کاهش صادرات فرش ایران در سطح بین‌المللی شده است. البته دولت در تلاش است تا با حضور در نمایشگاه‌های بین اللملی این مشکل را حل کند.

با توجه به اینکه کشورهای اروپایی و آسیای شرقی از مشتریان دائمی فرش ایران بودند، و ایالت متحده نیز از بزرگترین مشتریان فرش‌های دستبافت ایرانی بود. اما امروزه متاسفانه به دلایل سیاسی ارتباطی با ایران ندارد و این نیز از مشکلات واردات و صادرات فرش در ایران است.

سود صادرات فرش دستباف بهتر از فرش ماشینی است، زیرا یکی دیگر از مهمترین مشکلات، نبود مواد اولیه برای نساجی جهت بافت فرش ماشینی است. مواد اولیه فرش در داخل کشور امکان تولید ندارد و در شرایط تحریم و نوسانات ارز، این مواد با قیمت‌های بالایی وارد کشور می‌شوند تا به دست کارخانه‌های بافت فرش ماشینی برسند. این موضوع باعث افزایش قیمت فرش می‌شود و تولید کننده قادر نیست میزان صادرات فرش را زیاد کند.

بنابراین موارد زیر را می‌توان مهم‌ترین موانع پیش‌رو برای صادرات فرش ایران دانست:

  • شناخت نداشتن از بازارهای جهانی و نیازها و سلایق مردم
  • یکسان‌سازی بازارهای هدف فرش ماشینی و دستباف
  • عدم آگاهی تولیدکنندگان و صادرکنندگان در مورد مفاهیم واردات و صادرات فرش و تجارت بین‌المللی
  • تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات پرداخت‌های ارزی در برابر سود صادرات فرش دستباف

مدارک لازم جهت واردات فرش

در پروسه صادرات فرش ایران مراحلی طی می‌شود که در هر مرحله مدارکی برای انجام این تجارت و ارائه در زمان ترخیص تهیه می‌گیرد. جمع‌آوری این مدارک به این صورت است که فرد صادرکننده ابتدا با تهیه فرش به مقدار کافی با یک شرکت حمل‌ و نقل قرارداد می‌بندد. سپس با اقدام برای بیمه کالای صادراتی، گواهی بیمه را دریافت می‌کند. بعد از آن باید گواهی بازرسی کالا و گواهی مبدأ را که برای واردات و صادرات فرش نیاز است را دریافت کند.

در مرحله بعد با مراجعه به اتاق بازرگانی فاکتور فروش و گواهی تأییدیه کالا را هم تهیه کند؛ مسئولین در اتاق بازرگانی مدارکی چون تصویر بارنامه، فاکتور فروش و کپی پروانه گمرکی را بررسی می‌کنند و گواهی مبدا را صادر می‌نمایند. شما با در دست داشتن این مدارک می‌توانید به واردات و صادرات انواع فرش بپردازید و از سود صادرات فرش دستباف استفاده کنید.

صادرات فرش به کدام کشورها انجام میگیرد؟

صادرات فرش ایران، درآمدزایی خوبی برای تجار و کشور دارد، تا جایی که می‌توان آن را جزء کسب‌و‌کار‌های پر درآمد دانست. مردم کشور‌های زیادی در سراسر دنیا، خریدار فرش‌های دستباف و اصیل ایرانی می‌باشند. یکی از رموز موفقیت در واردات و صادرات فرش، شناخت بزرگ‌ترین کشور‌های خریدار فرش است، اگر با این شناخت به صادرات فرش ایران بپردازید کارتان آسان‌تر و با ریسک کمتری همراه خواهد بود. طبق گزارش‌ها کشور‌هایی که بیشترین آمار واردات فرش ایرانی و تولید سود صادرات فرش دستباف را برای ایران دارند، عبارتند از: آلمان، ژاپن، دبی و امارات، ترکیه و آمریکا.

شما می‌توانید از طریق یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل، فرش‌های صادراتی خود را‌ به این کشور‌ها از مسیر مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی ارسال نمایید. با توجه به شرایط شما، گاهی ممکن است حمل و نقل ترکیبی امن‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش ارسال باشد. برای صادرات فرش ایران می‌توانید با بررسی بازار فروش فرش در کشور‌ مورد نظر، از متخصصین حمل‌و‌نقل بین‌المللی مشاوره بگیرید تا روش‌ مناسب ارسال را به شما معرفی کنند.

سود صادرات فرش دستباف
سود صادرات فرش دستباف

سود صادرات فرش دستباف

گفتیم که واردات و صادرات فرش سودآوری کلانی دارد؛ به ویژه فرش ایرانی که ذات هنر بافت و تولید آن زاییده دستان هنرمند بافندگانیست که طرح‌هایی با محتوای فرهنگی و با معنا می‌بافند. به همین دلیل ایران در کنار کشورهای هند، مصر پاکستان، چین و افغانستان در گروه کشورهای بزرگ تولیدکننده و صادرکننده فرش قرار دارد. تقریبا یک ششم از سهم بازار فرش جهان متعلق به صادرات فرش ایران است؛ برای همین باید با شناسایی دقیق بازار و جامعه هدف این کالا، از درآمد هنگفت آن برای صادرکنندگان غافل نشویم.

در واقع چیزی که تجار را تریب به فعالیت در این حوزه می‌کند، سود صادرات فرش دستباف است. اما درعین‌حال این بازار بسیار پر رقیب می‌باشد، در نتیجه شما برای فعالیت در این حوزه حتما باید مهارت کافی کسب کنید و بازاریابی فرش در جهان را بیاموزید تا متحمل ضرر و زیان نشوید. کشورهایی مانند آمریکا، امارات، آلمان، ژاپن، لبنان، استرالیا، کانادا و قطر با واردات فرش دستباف و ماشینی به کشورشان سود زیادی برای ما به ارمغان می‌آورند.

کد تعرفه گمرکی ترخیص فرش

هر فعال تجاری در زمینه واردات و صادرات فرش باید از تعرفه گمرکی فرش دستباف و ماشینی مطلع باشد. غالبا کد تعرفه گمرکی کلیه فرش‌ها در ردیف 5701 تا 5705 قرار دارند. ولی برای آنکه شما در این مورد به مشکل برنخورید و طبق جدیدترین مقررات تعرفه‌ها پیش بروید، تعرفه انواع فرش را جهت صادرات فرش ایران برایتان آورده‌ایم:

  • تعرفه گمرکی برای ترخیص فرش‌های بافته از پشم یا موی نرم (کرک) حیوان جهت کسب سود صادرات فرش دستباف برابر با ۵۷۰۱۱۰۱۹ می‌باشد.
  • کد تعرفه مربوط به فرش‌های بافته شده از سایر مواد نساجی که به عنوان کف‌پوش یا فرش دیواری، فرش رومیزی یا برای سایر مصارف مبلمان به کار می‌رود برابر است با ۵۷۰۱۹۰ .
  • کد تعرفه گمرکی مربوط به واردات و صادرات فرش و ترخیص گلیم، سوماک وکارمانی برابر با ۵۷۰۲۱۰ می‌باشد.
  • تعرفه گمرکی کف‌پوش‌های ساخته شده از الیاف نارگیل جهت صادرات فرش ایران برابر با ۵۷۰۲۲۰ می‌باشد.
  • کد تعرفه‌ گمرکی برای ترخیص کف‌پوش‌های آماده نشده از جنس پشم یا کرک، و آماده شده از مواد سنتتیک و مصنوعی برابر است با: ۵۷۰۲۹۹ تا ۵۷۰۲۳۱. اگر خواهان کسب سود صادرات فرش دستباف هستید با ققنوس ترخیص در ارتباط باشید.
  • تعرفه گمرکی فرش و سایر کف‌پوش‌ها از مواد نسجی، منگوله باف و آماده مصرف از نوع پشمی برابر با 570310، نوع نایلونی برابر با 570320، و از نوع سایر مواد مصنوعی در ردیف‌های 570330 و 570390 قرار دارند.
  • تعرفه گمرکی برای واردات و صادرات فرش و ترخیص فرش و سایر کف‌پوش‌ها از جنس نمد، منگوله باف‌نشده یا پرزپاشی نشده در ردیف ۵۷۰۴ قرار دارد.
  • کد تعرفه جهت ترخیص و صادرات فرش ایران از نوع، جاجیم‌ها، کف‌پوش‌ها از مواد نسجی و آماده مصرف برابر با ۵۷۰۵ می‌باشد.

انواع فرش صادراتی از ایران

با توجه به این که فرش یکی از پایه های اصلی صنایع دستی در ایران به شمار می آید، انواع مختلفی از آن به خارج از کشور صادر می شود. افرادی که قصد صادرات این کالای معروفی ایرانی به دیگر کشورها را دارند بهتر است با انواع مختلف فرش صادراتی آشنایی کامل داشته باشند. انواع فرش های ایرانی صادراتی شامل موارد ذکر شده در زیر می باشد:

  • انواع مختلف فرش های ۷۰۰ شانه
  • فرش های ۱۲۰۰ شانه
  • انواع فرش های ۱۲۰۰ شانه گل برجسته
  • فرش های وینتیج
  • فرش های چهل تیکه ۷۰۰ شانه
  • فرش های چهل تیکه ۱۲۰۰ شانه
  • فرش های مدل فانتزی
  • انواع فرش های گرد ماشینی
  • انواع گبه فرش
  • انواع گلیم فرش
  • انواع مختلف تابلو فرش
  • فرش ۱۲۰۰ شانه مدل شکارگاه
  • فرش ۱۲۰۰ شانه مدل رویای صبا
  • فرش ۱۲۰۰ شانه مدل ترنج عروس
  • فرش ۱۲۰۰ شانه مدل مینیاتور
  • فرش ۱۲۰۰ شانه مدل مشاهیر
  • فرش ۱۲۰۰ شانه مدل آبشار
  • فرش ۱۲۰۰ شانه مدل یاسمین
  • فرش ۱۲۰۰ شانه مدل گنبد افلاک
  • فرش ۱۲۰۰ شانه مدل شاه چراغ
  • و …

چرا برای ترخیص فرش از گمرک به ققنوس ترخیص نیاز داریم؟

مرحله ترخیص فرش از گمرک یکی از مراحل پیچیده و دشوار در میان مراحل مختلف واردات و صادرات فرش به داخل و خارج از کشور است. علت دشواری این مرحله دلایل گوناگونی است که از جمله آن ها می توان به تهیه مدارک مختلف از ارگان های گوناگون، بر آورد هزینه ها، به کار بردن دقت عمل بالا و … اشاره کرد.

گروه بازرگانی ققنوس ترخیص به عنوان یکی از شرکت های بازرگانی فعال و معتبر در کشور با استفاده از کارشناسان مجرب به افرادی که قصد فعالیت های بازرگانی در زمینه صادرات و واردات فرش دارند خدمات گوناگونی را ارائه می دهد، در نتیجه مرحله ترخیص فرش از گمرک به آسانی برای صادر کنندگان و وارد کنندگان به انجام خواهد رسید. از جمله خدمات گروه ققنوس ترخیص در زمینه ترخیص فرش از گمرک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام تشریفات گمرکی مربوط به واردات و صادرات قطعی و موقت
  • انجام امور مربوط به ثبت سفارش فرش در سامانه epl
  • اعمال معافیت های گمرکی در رابطه با محموله فرش
  • تهیه مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص فرش
  • انجام امور مربوط به دریافت مجوز های بانک مرکزی و تخصیص ارز
  • ترخیص کردن کالاهای قبض شده از گمرک
  • برآورد هزینه های گمرکی
  • و…

مجوزهای واردات و ترخیص فرش

روند واردات و ترخیص فرش از گمرک به مدارک گوناگونی نیاز دارد که یکی از این مدارک شامل مجوزها‌‌می شود. ارگان های مختلفی وجود دارند که لازم است در رابطه با واردات فرش به کشور با صدور مجوز موافقت خود را اعلام نمایند. از جمله مجوزهای مورد نیاز در روند واردات و ترخیص فرش از گمرک می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

  • مجوز ورود فرش به کشور
  • کارت بازرگانی که به منزله اجازه فعالیت بازرگانی برای وارد کننده است.
  • مجوز ثبت سفارش فرش در سایت epl
  • مجوز بهداشت
  • مجوز وزارت سمت
  • مجوز استاندارد
  • بارنامه که مجوز حمل و نقل بین المللی محموله تحاری بین دو کشور مبداء و مقصد است.
  • مجوز خروج از گمرک
  • و..

گمرکات تخصصی ترخیص فرش

روند ترخیص فرش از گمرک با توجه به ترافیک موجود در گمرک های سراسر کشور می تواند مدت زمان ترخیص را طولانی نماید، بر همین اساس بعضی از گمرک های داخلی کشور برای سرعت بخشیدن به روند ترخیص فرش از امکانات جدید و به روزی استفاده کی کنند؛ به معنای دیگر این گمرک های اقدام به ترخیص تخصصی فرش نموده اند. از جمله گمرک هایی که اقدام به ترخیص تخصصی فرش نموده اند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

گمرک سهلان

گمرک سهلان که با نام منطقه ویژه اقتصادی سهلان نیز شناخته می شود از جمله گمرک های مهم کشور در زمینه ترخیص فرش است. این گمرک در ۱۵ کیلومتری مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این گمرک دارای ۲۰۵۲ هکتار مساحت است. یکی از دلایلی که باعث می شود وارد کنندگان فرش این گمرک را برای ترخیص محموله خود انتخاب کنند امکانات ترانزیتی این گمرک است زیرا این گمرک در مجاورت جاده بین المللی ایران ترکیه قرار گرفته است،

یک خط راه آهن سراسری از داخل این گمرک عبور می کند و همچنین با فرودگاه تبریز تنها ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. این مسئله باعث برقراری ارتباط این گمرک با مراکزی تولیدی ایران و کشورهایی چون عراق، ترکیه، ارمنستان، اروپا و … شده است، در نتیجه وارد کنندگان فرش می توانند فرش های وارداتی خود را به آسانی به این گمرک منتقل کرده و پس از ترخیص با استفاده از امکانات حمل و نقل گمرک سهلان، به دی۷گر نقاط کشور منتقل کنند.

گمرک بازرگان

یکی دیگر از گمرک های اختصاصی ترخیص فرش، گمرک بازرگان است. این گمرک که تنها یک کیلومتر با شهر بازرگان فاصله دارد در استان آذربایجان غربی راه اندازی شده است و با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد گزینه بسیار مناسبی برای ترخیص فرش می باشد. گمرک بازرگان یک گذرگاه مرزی بسیار مهم بین دو کشور ترکیه و ایران است و علاوه بر ترخیص فرش های وارداتی می توان در زمینه صادرات فرش به کشورهای چون ترکیه و کشورهای اروپایی از این گمرک بهره برد.

ساکنین ترکیه این گمرک را با نام « مرز گوربولاغ » می شناسند. این گمرک دارای وسعتی به مساحت چهار هزار متر مربع است. این گمرک یکی از فعال ترین گمرک های زمینی کشور در زمینه ترخیص فرش شناخته شده است.

گمرک شهید رجایی

گمرک شهید رجایی در بندر عباس یکی دیگر از گمرک های اختصاصی برای واردات و ترخیص فرش به شمار می آید. این گمرک که در سال ۱۳۷۶ راه اندازی شده است یکی از بزرگ ترین و مهم ترین گمرک های کشور شناخته می شود. یکی از دلایل اهمیت این گمرک موقعیت جغرافیایی آن، داشتن بندر و دسترسی به راه های آبی است که باعث تشویق وارد کنندگان فرش در استفاده از این گمرک می شود.

استفاده از این گمرک برای تاجرانی که با استفاده از حمل و نقل دریایی قصد جابه جایی محموله های وارداتی و صادراتی فرش خود را دارند می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد زیرا کشتی های باری می توانند به راحتی در بندر گمرک شهید رجایی پهلو بگیرند، در نتیجه ترخیص محموله های فرش از این گمرک سود اقتصادی بالایی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر موقعیت جغرافیایی این گمرک در روند ترخیص فرش، امکانات و تجهیزات به کار رفته در آن در روند ترخیص سریع فرش بسیار تاثیر گذار است.

جمع بندی

فرش، کالایی بسیار پرکاربرد در منازل است و با توجه به کیفیت بالا و زیبایی فرش‌های ایران، هند، ترکیه و چین، مردم سایر کشورها خواهان استفاده از این فرش‌ها هستند. به همین جهت بسیاری از افراد به تجارت این کالا می‌پردازند و در این بین سود صادرات فرش دستباف ایرانی هم توجه تجار ایرانی را جلب کرده است.

گفتیم که جهت واردات و صادرات فرش، آشنایی با قوانین و مقررات گمرکی و نیز آشنایی با فرهنگ و علایق کشور مقصد مهم است. همچنین باید با اخذ مجوز و گواهی‌نامه‌های لازم، استانداردهای بهداشتی و ایمنی کشور مبدا و مقصد رعایت شود. علاوه بر این موارد انتخاب شرکت حمل و نقل و مراحل ترخیص برای صادرات فرش ایران نیز بسیار با اهمیت است. ققنوس ترخیص به همراه حمل‌ونقل بین‌المللی ایمن، و اخذ همه مجوز‌های لازم برای حمل محموله شما آماده انجام کامل مراحل ترخیص کالای شماست. جهت ترخیص فرش های دستباف و ماشینی از تمام گمرکات کشور با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تعرفه گمرکی فرش های وارداتی شامل چه کدهایی است؟

از جمله کدهای تعرفه گمرکی مربوط به ترخیص فرش از گمرک می توان به مواردی چون کد ۵۷۰۱۱۰۱۹ برای ترخیص فرش های دستبافت با موی نرم حیوانات، کد ۵۷۰۱۹۰ برای ترخیص فرش های بافته شده از مواد نساجی، کد ۵۷۰۲۱۰ برای ترخیص فرش های  وارداتی و صادراتی طرح گلیم، سوماک و کارمانی و …. اشاره کرد.

چه مدارکی برای واردات و ترخیص فرش از گمرک لازم است؟

از جمله مدارک لازم برای واردات و ترخیص فرش از گمرک می توان به مواردی چون کارت بازرگانی، گواهی مبداء، بار نامه، برگ سبز گمرکی، بیمه نامه، فاکتور فروش، بیمه نامه و …. اشاره کرد.

طرح های فرش صادراتی شامل چه مواردی است؟

از جمله انواع طرح هایی که برای فرش صادراتی در نظر گرفته می شود می توان به طرح های آبشار ۱۲۰۰ شانه، مدل شکارگاه ۱۲۰۰ شانه، مدل گنبد افلاک ۱۲۰۰ شانه، مدل یاسمین ۱۲۰۰ شانه، مدل شاه چراغ ۱۲۰۰ شانه، مدل مشاهیر ۱۲۰۰ شانه و.. اشاره کرد.

کدام گمرکات برای واردات و ترخیص فرش تخصصی شده اند؟

از جمله گمرک های تخصصی در زمینه واردات و ترخیص فرش می توان به مواردی همچون گمرک بازرگان، گمرک سهلان، گمرک شهید رجایی و …. اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط