لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

واردات نمونه کالا / نحوه واردات سمپل از چین به ایران

واردات نمونه کالا

فهرست مطالب

تجارت بین المللی و حوزه واردات کالا فعالیتی است که در راستای برطرف کردن نیازهای یک کشور انجام می شود و تاجرانی که اقدام به وارداتی کالا می نمایند، باید علاوه بر این که برای به دست آوردن سود بیشتر کالاهای باکیفیت وارد کشور کنند، باید در هنگام واردات کالا یک سری استانداردهای و قوانینی که در رابطه با کیفیت کالاهای وارداتی از سوی دولت وضع شده است را رعایت کنند. از این رو لازم است قبل از انجام واردات اصلی کیفیت کالاها بررسی شود و برای این کار می توان از سرویس واردات نمونه کالا استفاده کرد. گروه ققنوس ترخیص برای اشنایی تاجران تازه کار و کم تجربه با واردات سمپل و اهمیت و مزایایی که استفاده از نمونه بار یا سمپل در حوزه واردات کالا برای تاجران دارد اقدام به تهیه این مقاله نموده است.

نمونه بار یا سمپل به چه کالاهایی گفته می شود؟

نمونه بار یا سمپل در امر تجارت چیست؟ این سوالی است که برای افراد تازه وارد به حوزه تجارت بین المللی زیاد پیش می آید و ما در این جا قصد داریم این سوال را برطرف کنیم. وقتی که یک تاجر فعال در حوزه ی واردات کالا قصد دارد کالایی را به کشور خود وارد کند نیاز دارد آن کالا را از طریق روش های مختلف آزمایشگاهی بررسی نماید تا از کیفیت و اصالت کالاها بر اساس متریال هایی که مد نظر خریدار است مطمئن شود؛ از این رو خریدار تعدادی از کالاهایی را که قصد خرید آن ها را به صورت عمده دارد، به عنوان نمونه بار یا سمپل تحت عنوان واردات نمونه کالا به کشور وارد می کند تا از طریق واردات سمپل کیفیت و متریال کالاها را مورد آزمایش قرار دهد.

نمونه بار یا سمپل
نمونه بار یا سمپل

حمل و نقل بین المللی سمپل بار چگونه صورت می گیرد؟

در روند واردات سمپل به دو نکته باید به طور ویژه توجه نمود: نکته اول این است که در روند واردات نمونه کالا تاجران چند کالای انگشت شمار را جهت ازمایش و بررسی به کشور وارد می کنند و از آن جایی که استفاده از یک کانتینر کامل برای جابه جایی چند کالا بزرگ است، تاجران می توانند از سرویس حمل خرده بار استفاده نمایند که از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر است. نکته دومی که باید به آن توجه شود این  است که جابه جایی نمونه بار یا سمپل باید با سرعت انجام شود تا تاجران با مشاهده نتیجه بررسی ها تصمصم بگیرند قصد واردات کالا را دارند یا خیر در نتیجه سریع ترین روشی که می توان برای انجام این کار استفاده کرد روش پست بین المللی هوایی اکسپرس می باشد.

استفاده از پست بین المللی هوایی اکسپرس برای واردات نمونه کالا گزینه ی بسیار مناسبی می باشد زیرا روش پست اکسپرس مزایای زیادی را به همراه دارد که از جمله آن ها می توان به مواردی چون قیمت مقرون صرفه، روش انتقال سریع، روش ایمن و مطمئن برای انتقال کالاهای با ارزش، بسته بندی کردن سمپل یا نمونه بار توسط این پست بر اساس روش های استاندارد و.. اشاره کرد.

مزایای استفاده و واردات نمونه کالا

استفاده از نمونه بار یا سمپل برای تاجران و بازرگانان مزایای زیادی به دنبال دارد و باعث می شود کسب امتیازهای زیادی برای این افراد می شود به همین دلیل تاجران زیادی قبل از این که واردات قطعی کالای مورد نظر خود را با تناژ بالا انجام دهند، اقدام به واردات نمونه کالا می نمایند. از جمله مزایایی که استفاده از واردات سمپل به دنبال دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از بررسی و آزمایش نمونه بار یا سمپل تاجران از کیفیت کالا مطمئن می شوند.
  • با استفاده از واردات نمونه کالا تاجران می توانند با تامین کنندگان مختلفی آشنا شده و با مقایسه محصولات آن ها بهترین فرد را برای خرید کالا انتخاب کنند.
  • در صورتی که نتیجه بررسی و آزمایش سمپل مورد قبول تاجر نباشد، هزینه زیادی برای واردات آن پرداخت نکرده است؛ اما در صورتی که محموله اصلی وارداتی به کشور وارد شود و در مرحله دریافت گواهینامه بازرسی از استاندارد های لازم را به دست نیاورد تاجران باید بابت هزینه حمل و نقل عودت کالا خسارت دهند.
  • در صورتی که واردات سمپل انجام شود، اما کیفیت محموله وارداتی اصلی با نمونه کالا متفاوت باشد تاجران می توانند از فروشنده شکایت کرده و خسارت دریافت نمایند.

نمونه بار یا سمپل برای چه کالاهایی ضروری نمی باشد؟

به طور معمول روند استفاده از واردات نمونه کالا شامل همه کالاهای تجاری نمی شود و تاجران تنها برای واردات بعضی از کالاهای تجاری وارداتی از سرویس واردات سمپل استفاده می کنند تا از کیفیت آن ها اطمینان حاصل کنند. در واقع کالاهایی که از کمپانی ها و برندهای معروف و معتبر دنیا و یا نمایندگی های آن ها خریداری می شوند نیازی به ارسال نمونه بار یا سمپل برای خریداران ندارند، مانند کمپانی هایی که ماشین آلات و دستگاه های سنگین و غول پیکر صنعتی را تولید می کنند؛ اما کالاهایی که از تولید کنندگان کوچک در بازارهای پر رقابت خریداری می شوند باید با استفاده از سرویس نمونه بار یا سمپل مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و سپس خریداری شوند.

واردات سمپل
واردات سمپل

هزینه های واردات و ترخیص نمونه کالا از گمرک

در روند واردات نمونه کالا در صورتی که تعداد کالاهایی که به عنوان نمونه بار یا سمپل وارد کشور می شوند به اندازه ای باشد که به عنوان کالای تجاری محسوب نشود و یا کارشناس ارزیاب گمرک تشخیص دهد که کالای وارد شده صرفا یک نمونه کالا است و با هدف بررسی کیفیت وارد کشور شده است هزینه ای به عنوان حقوق ورودی گمرکی برای واردات سمپل در نظر گرفته نمی شود، اما در صورتی که کارشناس ارزیاب گمرک به این نتیجه برسید که کالای وارد شده به کشور با هدف مصرف به کشرو وارد شده است بر اساس نوع کالا و با استفاده از کد تعرفه کالا ، ارزش آن محصول را تعیین کرده و باید برای ترخیص آن کالا از گمرک حقوق ورودی گمرکی پرداخت شود.

آموزش مراحل واردات کالای تجاری

زمانی که یک شخصیت حقیقی و یا حقوقی با دریافت کارت بازرگانی قصد واردات کالا به کشور را دارد باید در راستای واردات کالا مراحلی را به ترتیب و به درستی انجام دهد. مراحل واردات کالا شامل موارد زیر می باشد:

انتخاب کالا

اولین اقدام یک شرکت تجاری و یا شخصیت حقیقی در زمینه واردات کالا از دیگر کشورها انتخاب کالا است. در این مرحله تاجر وظیفه دارد با تحقیق و بررسی لازم در بازار کشور مقصد کالایی را برای خرید از کشورهای خارجی و واردات انتخاب نمایند که واردات آن علاوه بر برطرف کردن نیاز کشور، سود بالایی را برای وارد کننده به دنبال داشته باشد.

انتخاب کشور مبداء

مرحله دوم واردات مربوط به انتخاب کشور مبداء برای تهیه کالای مورد نظر می باشد. بازرگانان در این مرحله موظف هستند بر اساس قوانین و مقررات صادرات و واردات، کشوری را برای خرید و واردات کالا انتخاب نمایند که تجارت با آن ممنوع اعلام نشده باشد.

سورسینگ و منبع یابی

سومین مرحله از واردات کالا مربوط به سورسینگ و منبع یابی می باشد. در این مرحله وارد کننده وظیفه دارد در کشور مورد نظر خود یکی از بهترین فروشندگان و یا تامین کنندگان کالایی که قصد خرید و واردات آن را دارد انتخاب کند. تاجران می توانند با گذر از این مرحله به دو هدف مهم برسند؛ هدف اول از منبع یابی پیدا کردن فروشنده ای معتبر و قابل اطمینان است؛ که خریدار بتواند با خیال راحت هزینه خرید کالا را پرداخت نموده و کالایی درست مطابق با قرار داد تنظیم شده تحویل بگیرد. هدف دوم بازرگانان از منبع یابی پیدا کردن کالای مورد نظر خود با کیفیت و قیمت مناسب نسبت به سایر تامین کنندگان در کشور مورد نظر است.

برای منبع یابی راه های گوناگونی وجود دارد اما مطمئن ترین راه در این زمینه استفاده از سرویس منبع یابی گروه تجاری ققنوس ترخیص است. کارشناسان این شرکت با استفاده از روش های مخصوص خود می توانند معتبر ترین فروشنده و همچنین مناسب ترین کالا را در کشور مورد نظر خریدار پیدا کنند.

درخواست نمونه کالا یا سمپل

درخواست نمونه کالا یکی از روش های اطمینان حاصل کردن از کیفیت کالای فروشنده است. این روش که انجام آن برای خرید تمامی کالا های تجاری ضرورت ندارد معمولا در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که خریدار برای اولین بار به فروشنده کالای مورد نظر برای خرید مراجعه کرده است و سابقه خرید دیگری از این فروشنده را ندارد.

تنظیم قرار داد

مرحله بعدی واردات کالای تجاری مربوط به تنظیم قرار داد بین فروشنده و خریدار می باشد. در این مرحله طرفین قرار داد باید بر سر تمامی بندهای مد نظر خود مذاکرده و توافق نمایند و نتیجه مذاکرات خود را در قرار داد درج نمایند. یکی از بندهای مهم قرار داد در رابطه با قوانین اینکوترمز است. بر اساس هر کدام از قوانین اینکوترمزی که دو طرف قرار داد بر اساس توافق انتخاب می کنند مسئولیت فروشنده و خریدار مشخص می شود.

گواهی بازرسی کالا

بازرسی کالا یکی از سرویس های شرکت ققنوس ترخیص است. بر اساس این سرویس تاجران می توانند از کارشناسان گروه ققنوس ترخیص درخواست نمایند قبل از بارگیری محموله تجاری خریداری شده، محموله را بازرسی کنند و از کیفیت و استانداردهای محموله بر اساس بندهای ذکر شده در قرار داد اطمینان حاصل نمایند. بعد از انجام این بازرسی در صورتی که محموله تجاری استانداردهای مورد نظر خریدار را داشته باشد توسط بازرس تایید شده و گواهی بازرسی کالا صادر می شود.

حمل و نقل محموله تجاری

مرحله بعدی مربوط به بارگیر، حمل و نقل و تخلیه محموله تجاری می باشد. در این مرحله بر اساس هر کدام از قوانین اینکوترمز که مورد توافق طرفین قرار داد باشد، فروشنده و یا خریدار وظیفه دارند به یکی از شرکت های حمل و نقل کشور مبداء مراجعه نموده و با انتخاب یکی از روش های حمل و نقل بر اساس نوع محموله تجاری، قرار داد حمل و نقل را با شرکت مورد نظر تنظیم نموده و محموله تجاری با به سمت کشور مقصد ارسال نمایند. تاجران می توانند در این مرحله از سرویس حمل و نقل بین المللی گروه تجاری ققنوس ترخیص استفاده نمایند.

ترخیص کالا

مهم ترین مرحله در بین مراحل واردات کالای تجاری مربوط به ترخیص کالا از گمرک کشور مقصد می باشد. این مرحله نیازمند مدارک مختلفی است که صاحب کالا و یا نماینده قانونی آن باید برای تهیه هر کدام از آن ها به ارگان های مختلفی مراجعه نماید و مراحل گوناگونی را پشت سر بگذارد تا موفق به ترخیص و تحویل محموله تجاری از گمرک شود؛ بر همین اساس مرحله ترخیص کالا از گمرک به پیچیده ترین مرحله واردات کالا تبدیل شده است.

تاجران می توانند برای ترخیص محموله های تجاری خود از گمرک به ترخیص کاران و حق العمل کاران حرفه ای و مجرب گروه ققنوس ترخیص مراجعه نمایند. ترخیص کاران و حق العمل کاران این گروه می توانند با استفاده از دانش، مهارت و تجربه خود در زمینه ترخیص کالا از گمرک، محموله های تجاری وارداتی را با توجه به نوع آن ها در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه از گمرک ترخیص نمایند.

اهمیت درخواست نمونه کالا از چین

واردات کالاهای تجاری یکی از پر ریسک ترین فعالیت های تجاری در جهان به شمار می آید زیرا همیشه این امکان وجود دارد که فروشنده به طمع به دست آوردن سود بیشتر، کالاهایی با کیفیت پایین تر از کالای سفارش داده شده را برای خریدار ارسال نماید؛ در چنین شرایطی اهمیت ارسال نمونه کالا از چین مشخص می شود. زمانی که فروشنده اقدام به ارسال نمونه کالا نماید، خریدار نمونه ارسال شده را آزمایش کند و کیفیت و اصالت کالا مورد تایید قرار بگیرد، فروشنده موظف می شود محموله اصلی را مطابق با کیفیت نمونه کالا ارسال نماید زیرا در غیر این صورت خریدار مدرک محکمی برای شکایت از فروشنده دارد.

در رابطه با واردات بعضی از محموله های تجاری به کشور در صورتی که محموله تجاری وارد شده به کشور دارای استانداردها و کیفیت سفارش داده شده توسط خریدار نباشد، در صورتی که صاحب کالا تصمیم به بازگرداندن محموله تجاری به کشور مبداء را نماید به دلیل مسائل گوناگونی مانند فاصله بین دو کشور مبداء و مقصد، هزینه بیمه، هزینه تخلیه و بارگیری کالا و… دچار خسارت جبران ناپذیری خواهد شد. این گونه موارد باعث پر رنگ شدن اهمیت  درخواست نمونه کالا از فروشنده قبل از پرداخت هزینه محموله اصلی و ارسال آن شده است. تاجران با درخواست یک سمپل یا نمونه کالا و انجام آزمایش ها و بازرسی های لازم می توانند این گونه ریسک ها را در روند تجارت های بین المللی از بین ببرند.

نحوه واردات نمونه کالا از چین

زمانی که تاجران به فروشنده درخواست ارسال نمونه کالا بدهند معمولا فروشنده یک نمونه کالا برای خریدار ارسال می کند. سمپل یا همان نمونه کالا باید با سرعت و در کوتاه ترین زمان ممکن برای خریدار ارسال شود زیرا خریدار قصد آزمایش و تست نمونه کالا را دارد تا بتواند هر چه سریعتر سفارش نهایی خود را قطعی کرده و یا از آن صرف نظر نماید. در این شرایط سریع ترین روش ارسال کالا به کشور مقصد استفاده از روش حمل و نقل هوایی است. استفاده از این روش با توجه به تک بودن کالا که وزن و حجم کم تری پیدا می کند، مقرون به صرفه خواهد بود.

جمع بندی

هدف ققنوس ترخیص از تهیه این مقاله معرفی کردن سرویس نمونه بار یا سمپل به تاجران تازه کار است. هدف این است که این افراد با اهمیت و مزایایی که واردات سمپل دارد آشنا شوند و از این سرویس در راستای به دست آوردن سود بیشتر و داشتن تجارتی مطمئن استفاده نمایند. در صورتی که افراد در راستای موضوع واردات نمونه کالا به اطلاعات بیشتری نیاز دارند می توانند از طریق راه های مختلف ارتباطی با کارشناسان گروه ققنوس ترخیص تماس حاصل کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

تاجران می توانند در راستای ترخیص نمونه بار یا سمپل از ترخیص کاران گروه ققنوس ترخیص کمک بگیرند، همچنین میتوانند در راستای این که کالایی که قصد واردات آن را دارند نیاز به واردات نمونه کالا دارد یا خیر از مشاوره های کارشناسان این گروه تجاری بهره مند شوند.

استفاده از سمپل یا نمونه کالا چه مزیت هایی برای تاجران به دنبال دارد؟

مزیت های استفاده از سمپل شامل مواردی چون اطمینان یافتن از کیفیت کالا، مقایسه محصولات تولید کنندگان مختلف، جلوگیری از خسارت دیدن تاجران، حذف هرینه حمل و نقل محموله تجاری در صورت مورد تایید نشدن، داشتن مدرک مستدل برای خریدار در صورت یکی نبودن کیفیت نمونه کالا با محموله اصلی و … اشاره نمود.

برای خرید و واردات چه کالاهایی نیاز به درخواست نمونه کالا از فروشنده نیست؟

در هنگام واردات کالاهایی که برای خرید آن ها لازم است به کمپانی های معتبر دنیا مراجعه نمود نیازی به درخواست نمونه کالا نیست اما در رابطه با کالاهایی که آن ها را با مراجعه به فروشنده ها و تامین کنندگان کوچک تهیه می  شوند درخواست نمونه کالا ضروری است.

تاجران برای واردات هر محموله تجاری به کشور چه هزینه هایی پرداخت می کنند؟

از جمله هزینه هایی که تاجران و صاحبان کالا در هنگام واردات هر محموله تجاری موظف به پرداخت آن هستند می توان به مواردی همچون هزینه خرید کالا، حقوق ورودی گمرک، سود بازرگانی، مالیات های مختلف، هزینه ثبت سفارش کالا، هزینه انبار داری، هزینه بیمه محموله، هزینه حمل و نقل، بارگیری و تخلیه کالا و.. می توان اشاره نمود.

تاجران برای واردات کالا به کشور چه مراحلی را طی می کنند؟

از جمله مراحل واردات محموله تجاری به کشور که تاجران باید برای واردات هر گونه کالایی طی نمایند می توان به مواردی همچون انتخاب کالا، انتخاب کشور، منبع یابی، درخواست نمونه کالا، تنظیم قرار داد خرید، بازرسی کالا در کشور مبداء، تنظیم قرار داد حمل و نقل، بارگیری، ارسال و تخلیه کالا، انجام فرایند ترخیص محموله تجاری و تحویل و خروج آن از گمرک اشاره نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط