لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

واردات مانیتور از چین / راهنمای گام به گام واردات و ترخیص

واردات مانیتور از چین

فهرست مطالب

این روزها به علت پیشرفت چشمگیر و قابل توجه علم تکنولوژی کار با کامپیوتر و کاربرد قطعات کامپیوتر به مراتب بسیار بیش از قبل شده است. در نتیجه نیازمندی کشور ما ایران به لوازم جانبی کامپیوتر و قطعات وابسته به آن مانند مانیتور بیش از گذشته می‌باشد. لازم است بدانید در حال حاضر بیشترین واردات قطعات کامپیوتر در کشور ایران در دست تاجران است که به واردات مانیتور از چین و دبی می‌پردازند. در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص سعی داریم تا به مطالبی در مورد ترخیص مانیتور از گمرک بپردازیم. پس لطفا تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

آیا واردات مانیتور به ایران سود آور است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت واردات مانیتور از چین به دلایلی برای تاجران و بازرگانان مطرح است. در نتیجه به این دلیل تاجران و بازرگانان زیادی به واردات قطعات کامیپوتر از چین روی آورده اند. علت پر‌سود بودن واردات و ترخیص مانیتور از گمرک و دبی به مواردی بستگی دارد، این موار عبارتند از:

  • تهیه و خرید نمایشگر و مانیتور با گارانتی طولانی مدت و همیچنین کیفیت و کمیت بالا
  • تامین کلیه قطعات کامپیوتری مانند monitor با قیمتی بسیار مقرون به صرفه و انجام واردات آن‌ها با کمترین هزینه قابل پیش بینی
  • تهیه مانیتور کامپیوتر از شرکت ها و سازمان ها معتبر و قابل مطرح در بین کشورها
  • توجه نمودن به مقدار نیاز بازار در سطح کشور
واردات قطعات کامپیوتر
واردات قطعات کامپیوتر

بهترین کشور جهت واردات مانیتور به ایران کدام است؟

این روزها با توجه به نیاز بالای بازار کشور ما،  ایران واردات مانیتور از چین و واردات قطعات کامپیوتر هر روز درحال افزایش می‌باشد . اما در این مورد این نکته حائز اهمیت است که متاسفانه تولیدات داخلی این قطعات در ایران به قدری کم و محدود است که توانایی برطرف نمودن نیاز مردم را نخواهد داشت. همین امر موجب شده است که بازرگانان و وارد کنندگان کالا دست به انجام واردات مانیتور از چین به کشور ایران زدند.

لازم است بدانید این نکته قابل توجه است که جدا از نیازمندی و احتیاجات بازار های داخلی و مردم به واردات قطعات و ترخیص مانیتور از گمرک، واردات قطعات کامپیوتر و این قسم از کالاها، سود بسیار بالایی را برای تاجران و بازرگانان به همراه خواهد داشت. اما عامل  اصلی و مهم واردات مانیتور از چین و دبی این مورد است که امارات متحده عربی هیچ گونه مبلغی و تعرفه قابل توجهی را به عنوان حقوق یا حتی مالیات از واردکنندگان این قطعات دریافت نخواهد کرد.

به همین علت بازرگانان و تاجران ایرانی جهت فعالیت خود در عرصه واردات مانیتور، این شهر تجاری و بزرگ را به عنوان مبدا خود در نظر گرفته اند و از این راه سود کلانی را به‌ دست خواهند آورد.

راهنمای واردات مانیتور به ایران

واردات مانیتور از چین و سایر کشورهای عربی مانند دبی برای بازرگانان و تاجران ایرانی منفعت و سود بسیار زیادی را به همراه دارد؛ از این رو به همین علت است که قطعات کامپیوتر همانند مانیتور و صحفه نمایشگر از جمله کالاها و محصولاتی هستند که بسیار مورد توجه مصرف‌کنندگان و بازارهای داخلی قرار می‌گیرند. همین امر موجب شده است تا این شغل در میان افراد با استقبال بالایی همراه باشد و محبوبیت زیادی پیدا کند و جزو اقدامات پر درآمد نام برده گردد.

اما در این حین، بایستی به این نکته توجه داشته باشید که جهت واردات و ترخیص مانیتور از کشور گمرک نیاز است تا به یکسری از نکات مهم توجه داشته باشید و آن ها را با دقت بالا رعایت کنید. از جمله نکات مهم می‌توان در رابطه با واردات قطعات کامپیوتر مانند مانیتور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

دریافت و اخذ کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی اولین مرحله جهت انجام واردات مانیتور از چین و سایر کالا ها در نظر گرفته میشود. در این زمینه بایستی بازرگانان و فعالان در این حوزه به نمایندگی های مربوطه مراجعه کرده و نسبت به دریافت کارت بازرگانی خود اقدام کنند.

آشنایی با اصول و مقررات روز واردات

لازم است بدانید بعضی مقررات و قوانین بر حسب نیاز هر کشوری مرتبا در حال تحول است در نتیجه جهت پیشبرد یک تجارت اقتصادی و پرسود بایستی که ابتدا واردکننده به شکل روزانه از اخبار و اطلاعات مربوط به زمینه فعالیت خود آطلاعات لازم را به روز رسانی کند.

درخواست ارسال پرفرما یا پیش فاکتور

درخواست پروفرما یا همان پیش فاکتور به عنوان یکی از فرایندهای اساسی مراحل واردات مانیتور از چین محسوب میگردد که از آن جهت ثبت سفارش و ترخیص مانیتور از گمرک نیز استفاده میشود. پیش فاکتور سندی به عنوان سندی در نظر گرفته میشود که توسط فروشنده برای فرد خریدار ارسال گشته و در آن در مورد مشخصات کامل کالای وارداتی توضیح داده می شود.

ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا از جمله مهمترین مراحل واردات قطعات کامپیوتر مانند مانیتور محسوب میگردد.  در این  مرحله بایستی واردکننده کالا به سامانه ثبت سفارش کالای وزارت صمت مراجعه نموده و درخواست خود را برای واردات کالای مورد نظر ارائه داده؛ زیرا بعضی از کالاها ممکن است دارای ممنوعیت وارداتی باشند. در نتیجه لازم است که قبل از خرید کالا و انجام سایر مراحل واردات مانیتور از چین درخواست واردات کالا توسط کارشناسان وزارت صمت بررسی گردد.

انجام ترانزیت و بیمه کالا

ترانزیت کالاها همواره به روش های گوناگون حمل بار مانند حمل بار جادهای، حمل بار ریلی، حمل بار هوایی و دریایی گفته میشود که بایستی بسته به مبدا کالای مورد نظر یکی از این شیوه ها را انتخاب کنید.

ترخیص کالا از گمرک

پس از انجام مراحل بالا، کالای مورد نظر وارد گمرک خواهد شد. اکنون بایستی شخص با آگاهی از قوانین ترخیص مانیتور به گمرک مراجعه نموده و با ارائه مدارک مورد نیاز اقدام به ترخیص کالا از گمرک نماید.

در ادامه لازم است بدانید جهت همکاری و انجام اقدامات با سازمان ها و نمایندگی های تامین کننده و ترخیص مانیتور از گمرک و همچنین افراد متقاضی جهت واردات قطعات کامپیوتر  توجه و دقت داشته باشید تا نمایندگی را که انتخاب کرده‌‌اید، مانیتورهایی با قیمتی مقرون به صرفه و مناسب همراه با کیفیت و کمیت  بسیار بالا، تست شده و بدون هیچ‌ نوع مشکل را اختیار شما بازرگان عزیز قرار دهد. شما می‌توانید در این زمینه از مشاوران مجرب گروه تجاری ققنوس ترخیص مشاوره های لازم و کاربردی را بدست آورید.

ترخیص مانیتور از گمرک
ترخیص مانیتور از گمرک

راهنمای ترخیص مانیتور از گمرک

مراحل و انجام فرایندهای مربوط به پروسه ترخیص مانیتور از گمرک برای بسیاری از تاجران و صادرکنندگان این محصول از  اهمیت بالایی برخوردار است . شما به عنوان متقاضی  واردات مانیتور از چین یا نماینده فرد صاحب کالا در هر کدام از پروسه و مراحل انجام اعمال وارداتی و صادراتی با بعضی از واحدهای گمرکی مواجه خواهید شد. در نتیجه نیاز است در هر کدام از این پروسه ها یک سری از فعالیت‌ ها را با دقت بیشتری انجام دهید. لازم است بدانید جهت واردات قطعات کامپیوتر بایستی مراحل و رویه‌های آن را بر حسب مراجعه به واحدهای گوناگون گمرک که به ترتیب به شکل زیر هستند، انجام دهید.این اعمال عبارتند از:

مرحله اول: تنظیم مدارک

جهت ترخیص مانیتور از گمرک بایستی بدانید چه مدارکی را فراهم کنید؟ این سری مدارکات شامل مدارکاتی مانند اظهارنامه واردات مانیتور از چین ، عکس کارت بازرگانی ، قبض انبار کالا ، بارنامه کالا ، ترخیصیه، فاکتور خرید، پروفرما یا  پیش فاکتور، دریافت مجوز ثبت سفارش و … میشود.

مرحله دوم: دریافت شماره کوتاژ در دایره احراز هویت

پس از تنظیم مدارکات و ثبت اطلاعات اولیه در مرحله پیش، این مرحله اظهار کالا اختصاص خواهد داشت. همچنین میتوان گفت کوتاژ به معنای ثبت اظهارنامه واردات یا صادرات کالا در گمرک میباشد.

مرحله سوم: کنترل و ارزیابی محصولات

در ادامه فرآیند ترخیص مانیتور و واردات قطعات کامپیوتر با توجه به مسیر تعیین شده برای محصول، کنترل و ارزیابی کالا صورت خواهد گرفت.

مرحله چهارم: دریافت مجوزات لازم

در این مرحله مجوزات لازم که توسط کارشناس با توجه به نوع کالا معیین گردیده است بایستی تکمیل گردد. مجوز استاندارد، مجوز بهداشت، مجوز قرنطینه و … از جمله مجوزات لازم جهت واردات مانیتور ازچین در این بخش است.

مرحله آخر: ترخیص کالا از گمرک

بعد از آنکه شخص همخپه کارهای مربوط به ترخیص مانیتور از گمرک را انجام داد، می تواند بیجک انبار را از انبار دار گمرک دریافت نماید و در نهایت کالای خود را از گمرک ترخیص نماید.

لیست مجوزات مورد نیاز جهت ترخیص مانیتور از گمرک (مجوز ثبت سفارش و استاندارد)

در رابطه با این مورد می‌توان گفت تمامی افراد اعم از حقوقی و حقیقی جهت واردات مانیتور از چین نیازمند ارائه اسناد و مدارک معتبری به اداره گمرک می‌باشند تا روند ترخیص مانیتور از گمرک به شکل درست و اصولی صورت پذیرد.  از مهمترین اسناد مربوط به واردات قطعات کامیپوتر مانند مانیتور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مجوز استاندارد

لازم است بدانید جهت واردات مانیتور از چین و ترخیص آن از گمرک نیازمند اخذ مجوز استاندارد می‌باشد. در این بین لازم است به این نکته توجه داشته باشید که جهت اینکه شما تاجران عزیز بتوانید کالای خود را از اداره گمرک اخذ  کنید و یا برای سازمان گمرک از کالای های وارد و یا صادر شده شما اطلاعات جامع تری را برآورد کند، به مجوز استاندارد نیاز دارید.

همچنین در هنگام اخذ مجوز استاندارد نامه نگاری هایی که بین اداره گمرک و سازمان استاندارد صورت می‌گیرد، نشان دهنده این موضوع خواهد بود که کالای شما استانداردهای لازم و حیاتی را دارا است . البته به این‌نکته توجه داشته باشید که اگر کالاهای وارداتی شما کمتر از 5 عدد باشد،  گمرک از شما این مجوز را دریافت نخواهد کرد.

  • مجوز ثبت سفارش کالا

مجوز ثبت سفارش مجوزی است که در ابتدای اقدام جهت واردات و یا صادرات کالا ها اعم از کالاهای دولتی و غیر دولتی لازم و ضروری است . در نتیجه تاجران و فعالان در حوزه واردات مانیتور کامپیوتر بایستی این مجوز را اخذ کرده و نسبت به معتبر شدن آن اقدام نمایند.

تعرفه گمرکی مانیتور در ایران

تعرفه گمرکی جهت  سیاست گذاری ها و اصول هر کشوری تعریف گشته است که و اجرای در هر کشور وارد کننده و صادر کننده الزامی در نظر گرفته می‌شود. لازم است بدانید نمانکلاتور به عنوان نام دیگر تعرفه گمرکی در نظر گرفته می‌شود که بر استس قائده ای منظم و مشخص به گروه ها و زیر واحدهای کوچک ترین و کوچک و بزرگ تقسیم شده است. در نتیجه ارزیابی تعرفه گمرکی در هنگام واردات قطعات کامپیوتر و ترخیص مانیتور از گمرک جهت شناسایی، تعریف و تعیین جایگاه آن  کالا بسیار مهم و حیاتی است.

همچنین لازم است بدانید هر کدام از انواع مانیتور ها دارای طرفه مخصوص به خود می باشد بعضی از تعرفه های گمرکی مانیتور ها عبارتند از:

  • مانیتورها و پروژکتورهای یکپارچه نشده با دستگاه گیرنده تلویزیونی با تعرفه گمرکی 85284211
  • مانیتور با صفحه نمایش 14 تا نهایت 19 اینچ با تعرفه گمرکی 85284210

چرا برای واردات و ترخیص مانیتور از ققنوس ترخیص استفاده کنید؟

ققنوس ترخیص که به عنوان یکی از زیرمجموعه های شرکت تجاری و ترانزیتی خدمات حمل بار هوایی ققنوس است، با داشتن پروانه حق العمکاری  به عنوان کارگزار و ترخیص کار رسمی گمرک به شکل تخصصی خدمات ترخیص مانیتور از گمرک را ارائه مینماید.

این شرکت با داشتن مشاوران زبده و مجرب در زمینه واردات مانیتور از چین و همچنین سایر اقلام و کالاها از سایر کشور ها می‌تواند پاسخ و انتخابی مناسب و درست در زمینه واردات قطعات کامپیوتر نظیر مانیتور را به شما عزیزان ارائه دهد. در نتیجه شما می‌توانید با خیالی آسوده به انجام امورات ترخیص مانیتور از گمرک بپردازید؛ چرا که شرکت ما تا انتهای انجام کار همراه شما عزیزان خواهد بود.

ممنوعیت های موجود جهت واردات مانیتور

جهت انجام واردات و ترخیص مانیتور محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد که در ابتدای کار بایستی با این موارد آشنایی کامل داشته باشید، تا در نهایت بتوانید کالای خود را از گمرک ترخیص نمایید.

مهم‌ترین موارد ممنوعیت واردات مانیتور به کشور به شرح زیر می‌باشد:

واردات مانیتور بدون داشتن نمایندگی

واردات مانیتور بدون داشتن نمایندگی واردات مانیتور بدون نمایندگی داشتن ممنوع می‌باشد. این عملکرد با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای وارد کنندگان اعمال شده است. به این صورت که اگر شما نمایندگی معتبری در زمینه واردات و ترخیص نداشته باشید نخواهید توانست به انجام واردات مانیتور از چین و یا سایر کشورها روی آورید.

داشتن دو نمایندگی همزمان برای یک کالا

از دیگر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های موجود در زمینه واردات مانیتور داشتن همزمان دو نمایندگی جهت یک کالا می‌باشد، که این امر ممنوع تلقی می‌شود. این به این معنی می‌باشد که شما برای دو کالای متفاوت یک نمایندگی دارید و این امر ممنوع است.

آیا واردات مانیتور استوک خوب است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت واردات مانیتور امری سودآور می‌باشد، چرا که سود آن به مواردی مانند قیمت واحد محصول، هزینه های مربوط به حمل و نقل، تعرفه‌ها و عوارض گمرکی و هزینه‌های مرتبط با آن بستگی دارد. از این رو اگر مانیتور خریداری شده توسط شما با کیفیت و دارای قیمت مناسبی باشد، می‌تواند برای کار شما سودآور در نظر گرفته شود.

همچنین شما عزیزان می‌توانید جهت محاسبه سود واردات و ترخیص مانیتور هزینه‌های واردات را با قیمت فروش محصول مقایسه نمایید تا در نهایت بتوانید اطلاعاتی را از میزان سود کالای خود به دست آورید. همچنین می‌توان گفت با توجه به اینکه قطعات استوک گاهی تحت کمپانی و شرکت‌های بسیار معتبر و اصیل ساخته شده است از ارزش بسیار بالایی برخوردار است از این رو این کالا بسیار مناسب و درخور انجام فعالیت‌ها می‌باشد.

مزایا و معایب واردات مانیتور استوک

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به مهم‌ترین مزایا و معایب واردات و ترخیص مانیتور استوک بپردازیم.

مهم‌ترین مزایای مانیتور استوک عبارتند از:

از آنجایی که کالای استوک به معنای مستهلک شده نمی‌باشد. با توجه به سرویسات و تعمیرات می‌توانید به افزایش طول عمر مفید این کالا کمک کنید و پس از خرید می‌توانید سال‌های زیادی از آن استفاده کنید. این امر موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد. این مورد به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت واردات مانیتور استوک در نظر گرفته می‌شود که بایستی به آن توجه ویژه‌ای شود.

از دیگر مزایای واردات مانیتور این می‌باشد، که در صورتی که شما صاحب یک صنعت باشید پس از خرید مانیتورهای استوک وارداتی نسبت به مانیتورهای نو دارای سود بیشتری خواهید شد، چرا که در نهایت هزینه بیشتری برای موارد دیگری باقی خواهد ماند و شما می‌توانید هزینه‌ای که قرار است صرف خرید کالاهای نو نمایید را صرف موارد دیگری که بسیار مهمتر می‌باشند کنید و این نیز می‌تواند مزیت بسیار خوبی برای تاجران و بازرگانان باشد.

مهمترین معایب واردات مانیتور استوک عبارتند از:

با توجه به اینکه مانیتورهای استوک ممکن است از نظر کیفیت اندازه و یا سایر استانداردها در مقایسه با مانیتورهای موجود در بازار در سطح پایین‌تری قرار داشته باشد، این امر موجب کاهش طول عمر مفید آنها خواهد شد.

نداشتن خدمات پس از فروش

یکی دیگر از دیگر معایبی است که در مورد مانیتورهای استوک وجود دارد، این است که در این نوع از مانیتورها خدمات تعویض و یا تعمیر به خریدار تعلق نخواهد گرفت و اگر قطعه‌ای از آن خراب شود دیگر ضمانتی برای تعمیر آن توسط شرکت فروشنده وجود نخواهد داشت.

نحوه خرید عمده مانیتور

جهت خرید عمده مانیتور بایستی مراحل انجام خرید را به طور کامل به انجام برسانید و همچنین می‌توانید به چند روش روی آورید که مهمترین آنها عبارتند از:

انتخاب تامین کننده معتبر

شما عزیزان می‌توانید از طریق اینترنت و یا مراجعه به سایت‌هایی مانند علی بابا به دنبال تامین کنندگان معتبری جهت خریدار عمده مانیتور بگردید. این بخش از واردات از جمله حل مهم آن در نظر گرفته می‌شود چرا که انتخاب مناسب‌ترین تامین کننده به شما در کسب سود بالا و انجام صحیح امورات گمرکی کمک خواهد کرد.

حضور یافتن در نمایشگاه‌ها

حضور در نمایشگاه‌های صنعتی می‌تواند به شما عزیزان در مورد انتخاب بهترین تولید کننده کمک کند. چرا که شما عزیزان با حضور پیدا کردن در نمایشگاه‌های مختلف و آشنایی با تامین کنندگان گوناگون خواهید توانست بهترین انتخاب را در زمینه تامین کننده کالا داشته باشید و این امر موجب می‌شود تا به شکلی بهتر به انجام واردات بپردازید.

بهره‌گیری از مشاوران

شما عزیزان می‌توانید از مشاوران شرکت‌های بازرگانی مانند شرکت ققنوس ترخیص جهت تامین کالا و پیدا کردن تامین کنندگان مناسب کمک بگیرید. مشاوران شرکت‌های بازرگانی مانند شرکت ققنوس ترخیص به شما عزیزان کمک خواهد کرد تا در زمینه واردات اطلاعات جامعی را به دست بیاورید و بتوانید انجام واردات مانیتور از چین را به خوبی به انجام برسانید.

بهترین روش های حمل و نقل مانیتور به ایران

روش‌های متفاوتی جهت حمل و نقل مانیتور به ایران وجود دارد که با توجه به نیاز و استفاده می‌توانید یکی از این روش‌ها را در نظر بگیرید.

مهمترین این روش‌ها عبارتند از:

حمل و نقل دریایی

این روش به علت هزینه کمتر نسبت به سایر روش‌ها بسیار مورد توجه وارد کنندگان مانیتور قرار می‌گیرد و یکی از بهترین روش‌ها جهت واردات مانیتور می‌باشد. این روش از طریق وسایل دریایی و آبی مانند انواع کشتی‌ها و یا تجهیزات پیشرفته دریایی دیگر به انجام خواهد رسید و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود هر کدام از آنها را انتخاب کنید.

حمل و نقل هوایی

این روش به افرادی پیشنهاد می‌شود که قصد دارند کالای خود را با سرعت بالایی به مقصد برسانند. همچنین این روش چون امنیت بسیار بالایی را در بر خواهد داشت برای افرادی که قصد واردات کالاهای با ارزش مانند مانیتور به ایران را دارند بسیار مناسب است.

حمل و نقل ریلی

این روش که به عنوان یکی از روش‌های حمل و نقل زمینی در نظر گرفته می‌شود برای افرادی مناسب می‌باشد که قصد دارند کالاهای خود را از شهرهای نزدیک به ایران وارد نمایند. این شیوه حمل و نقل نیز برای واردات قطعات کامپیوتر مناسب است.

جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص تلاش نمودیم تا شما عزیزان و تاجران را به نحوه واردات قطعات کامپیوتر مانند مانیتور از چین آشنا سازیم‌. همانطور که در این مطلب اشاره شد، فرایند ترخیص مانیتور از گمرک روندی پیچیده و گاهی سخت فرسا می‌باشد. در نتیجه شما عزیزان می‌توانید با مطالعه این مقاله و سایر مقالات ققنوس ترخیص با روند ترخیص کالا از گمرک آشنایی پیدا کنید تا در عرصه تجارت به موفقیت های بزرگی دست یابید.

همچنین لازم است بدانید شرکت ققنوس ترخیص با بیش از یک دهه سابقه درخشان ترخیص کاری و نیز خدمات ارزنده مانند ثبت سفارش کالا، حمل و نقل و ترانزیت کالا، خدمات ارز و تخصیص آن، امورات مربوط به اخذ مجوزات و.. می‌تواند شما تاجران و بازرگانان تازه وارد را یاری رساند.

آیا واردات مانیتور به ایران سودآور است؟

بله. در واقع می‌توان گفت با توجه به اینکه این قطعه به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطعات کامپیوتر در نظر گرفته می‌شود و به علت تحریم‌های فراوان واردات آن بسیار سودآور است.

بهترین روش جهت واردات مانیتور چیست؟

حمل و نقل دریایی به علت اینکه هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌ها دارد، روش مناسبی جهت واردات و ترخیص مانیتور می‌باشد.

مهمترین مزایای واردات مانیتور چیست؟

مقرون به صرفه بودن و اقتصادی بودن خریداری این کالت به عنوان مهم‌ترین مزیت واردات مانیتور از چین در نظر گرفته می‌شود‌.

چگونه می‌توان به واردات عمده مانیتور پرداخت؟

از طریق روش‌هایی مانند انتخاب تامین کننده معتبر و حضور یافتن در نمایشگاه‌ها و همچنین استفاده از مشاوران می‌توان به واردات مانیتور پرداخت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط