لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

واردات در مقابل صادرات چگونه انجام میگیرد؟

واردات در مقابل صادرات

فهرست مطالب

در تجارت بین المللی حالت های مختلفی از سود و زیان برای واردکنندگان و صادرکنندگان ایجاد می شود بر همین اساس دولت با کمک نخبگان اقتصاد کشور و همچنین بررسی راهکارهای تجاری کشورهای دیگر روش های مختلفی برای تجارت بین المللی در نظر گرفته است. این روش ها هر کدام در حالت ها و شرایط مختلف می تواند راه نجاتی برای تاجران به حساب آید. روش واردات در مقابل صادرات یکی از روش های سودآور در حرفه تجارت بین المللی است.

وارد کنندگان و صادرکنندگان می توانند در شرایط به خصوصی از روش تجاری واردات در مقابل صادرات و یا دیگر روش ها بهره برداری کرده و سودهای بالایی را از تجارت خود به دست آورند. اما نکته مهمی که در زمینه استفاده از روش واردات در برابر صادرات و یا دیگر روش های تجاری لازم است به آن اشاره شود امر آموزش است. استفاده از این روش یا دیگر روش ها نیاز به یادگیری همه جانبه خواهد داشت. توجه به مسئله آموزش باعث شده گروه ققنوس ترخیص با تهیه این مقاله، روش واردات در برابر صادرات را به تاجران تازه کار و ناآشنا در این زمینه آموزش دهد.

واردات در مقابل صادرات چیست؟

برای تجارت بین المللی چندین روش مختلف وجود دارد که یکی از آن ها روش واردات در مقابل صادرات است. اما نحوه تجارت در این روش چگونه است؟ برای آشنا شدن با این روش لازم است ابتدا یک تعریف کلی از روند واردات و صادرات کالا به داخل و خارج از کشور داشته باشیم.

واردات و صادرات کالا دو فعالیت تجاری مکمل یکدیگر هستند و هر کدام به نوعی باعث پیشرفت صنعت و چرخه اقتصادی کشور می شود. در روش واردات محصولات مصرفی و یا مواد اولیه مورد نیاز صنعتگران وارد کشور می شود. برعکس این روند در روش صادرات اتفاق می افتد و تمامی محصولات و خدماتی که توسط صنعتگران و متخصصین داخلی ساخته و تهیه شده است به خارج از کشور صادر شده، تبدیل به ارز می شود و به داخل کشور باز می گردد.

حالا با وجود تعریف بالا، درک اتفاقی که در روند واردات در مقابل صادرات می افتد آسان تر خواهد بود. در این روش واردکننده با استفاده از ارز تامین شده توسط صادرکننده اقدام به واردات مواد اولیه مورد نیاز برای صنعت می کند و سپس محصول تولیدی صنعتگران و متخصصان ایرانی توسط صادرکننده به خارج از کشور ارسال شده و موجب ورود مجدد ارز به داخل کشور می شود.

به این ترتیب چرخه صنعت و اقتصاد کشور همیشه در حال فعالیت بوده و در عین حال پیشرفته و گسترده می شود. روش واردات در مقابل صادرات یکی از روش های رفع تعهدات ارزی نیز به حساب می آید و مسئولیت وارد کردن ارز به داخل کشور را از عهده صادرکننده رفع می کند.

واردات در مقابل صادرات
واردات در مقابل صادرات

مزایای واردات در برابر صادرات

واردات در مقابل صادرات مزیت های زیادی برای کشور و همچنین تاجران بین المللی دارد، اما استفاده از این مزیت ها در صورتی امکان پذیر است که هر دو روند واردات و صادرات بتواند سودآوری یکسان و یا تقریبا یکسان داشته باشد.

مزیت های واردات در مقابل صادرات در صورتی قابل استفاده است که در مقابل واردات مواد اولیه به کشور و میزان ارز خارج شده، همان میزان یا حتی بیشتر از محصولات تولید شده در داخل کشور به فروش برسد و به عبارت دیگر موجب بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور شود. روش واردات در برابر صادرات باید به گونه ای از سمت تاجر مدیریت شود که روند واردات موجب ارتقاء فعالیت های صادراتی شود. یکی از مزیت های حاصل از این روش برای تاجران به دست آوردن امتیاز بالا و کسب معافیت مالیاتی است و همچنین مزیت این کار برای کشور شامل پیشرفت اقتصادی و توسعه صنعتی خواهد بود.

گروه های کالایی مختلف واردات

بر اساس آخرین بخش نامه ها و قوانینی که در زمینه واردات کالا به داخل کشور وضع شده است، کالاهایی که اجازه ورود به داخل کشور را دارند در چند گروه کالایی مختلف دسته بندی شده اند. شناخت این گروه های کالایی برای واردکنندگان قدیمی و تازه وارد به این حرفه بسیار ضروری است زیرا وارد کردن کالاهای ممنوعه علاوه بر زیان مالی شامل مشکلات قانونی نیز خواهد شد. در جدول زیر به این گروه های کالایی اشاره شده است:

گروه های کالایی مختلف واردات

توضیحات بخشنامه واردات در مقابل صادرات

استفاده از روش واردات در مقابل صادرات در صورتی برای تجارت بین المللی امکان پذیر است که هم واردکنندگان و هم صادرکنندگان از قوانین و بخش نامه های وضع شده در این زمینه اطلاع داشته و به آن ها عمل کنند.

بر اساس این قوانین صادرکننده باید اطلاعات ثبت شده درباره پروانه کسب و کار خود را در اختیار واردکننده مورد نظر خود قرار دهد تا واردکننده بتواند ارز حاصل از کالاهای تولید شده را که توسط صادرکننده ثبت سفارش شده است را منتقل نماید.

قانون بعدی درباره اطلاعات طرفین معامله است. در روند واردات در مقابل صادرات یک طرف کار واردکننده ایرانی و طرف دیگر صادرکننده ایرانی است. این دو طرف وظیفه دارند اطلاعات خود را در اختیار سازمان تجارت و توسعه قرار داده تا توسط این سازمان به درستی بررسی شود.

در قانون دیگری از این بخش نامه آمده است، وقتی که واردکننده قصد استفاده از ارز حاصل از فعالیت تجاری صادرکننده را داشته باشد، در این صورت صادرکننده می تواند برای بازپس گیری آن ارز را به صورت دلخواه پس بگیرد. برای این کار هر دو طرف باید برای ثبت سفارش واردات در مقابل صادرات در به سامانه جامع تجارت مراجعه کنند.

ثبت سفارش در روش واردات در برابر صادرات چگونه است؟

صادرکنندگانی که برای رفع تعهدات ارزی خود روش واردات در مقابل صادرات را انتخاب می کنند تا با قرار دادن ارز حاصل از صادرات در اختیار واردکننده این تعهد را از عهده خود بردارند، لازم است این کار را در چهارچوبی خاص و براساس قوانین وضع شده انجام دهند. برای انجام اصولی این کار لازم است مراحل زیر انجام شود:

  • در قدم اول صادرکننده باید برای ثبت سفارش واردات در مقابل صادرات به سامانه نیما مراجعه کند. در این مرحله ابتدا باید بانک عامل را انتخاب نمود و سپس روی گزینه « از محل صادرات برای تامین ارز » کلیک کرده و روند ثبت سفارش را به پایان برساند. اکنون لازم است یک درخواست مربوط به « ارز اشخاص- از محل صادرات » را به خاطر گواهی ثبت آماری بدهد.
  • مرحله بعد بستگی به تایید گواهی ثبت آماری از طرف بانک عامل دارد. در صورتی که این گواهی تایید شود این بانک از صادرکننده درخواست ارائه اطلاعات پروانه صادراتی را می کند.
  • در این مرحله بانک عامل اطلاعات گواهی را در سامانه تامین ارز ثبت می کند.
  • مرحله آخر مربوط به اقدامات مربوط به واردات کالا از کشورهای خارجی و تعیین میزان ارز مورد نیاز برای این واردات در چهارچوب قانون است.
ثبت سفارش در واردات در برابر صادرات
ثبت سفارش در واردات در برابر صادرات

واردات در مقابل صادرات چه زمانی پیشنهاد می شود؟

واردات در مقابل صادرات به عنوان یکی از روش های سودآور در حرفه تجارت بین المللی شناخته شده است اما لازم است درباره این روش به یک نکته کلی نیز اشاره کنیم که روش واردات در برابر صادرات باید در زمان مناسب و درباره محصول مناسبی استفاده شود زیرا در غیر این صورت موجب زیان و خسارت طرفین معامله این روش تجاری می شود.

در روش واردات در مقابل صادرات، واردات کالا و یا مواد اولیه ای که پس از تولید بازار فروش خوب و طرفداران زیادی ندارد، سودآور نخواهد بود. از این روش باید برای واردات مواد اولیه کالاهایی استفاده کرد که تولید آن ها موجب رشد و پیشرفت اقتصاد کشور خواهد شد. به طور مثال اگر تولید کننده داخلی به دلیل تعیین قیمت نهایی برای محصول تولیدی خود دچار ضرر شود می توان با استفاده از روش واردات در مقابل صادرات هزینه های نهایی محصول را کنترل کرده و خسارت تولید کننده را کاهش داد.

جمع بندی

آشنایی درست و اصولی با مفهوم واردات در مقابل صادرات و دیگر جنبه های این روش مانند نحوه انجام آن، زمان درست استفاده، آشنایی با قوانین وضع شده درباره این روش تجاری و… باعث می شود امکان خطا و اشتباه واردکنندگان و صادرکنندگان در استفاده از روش واردات در برابر صادرات به صفر برسد. بر همین اساس گروه ققنوس ترخیص به عنوان یکی از شرکت های بازرگانی فعال و معتبر کشور به واردکنندگان و صادرکنندگانی که به استفاده از این روش تجاری تمایل داشته باشند خدمات گوناگونی همچون مشاوره بازرگانی، انجام امور ثبت سفارش در سامانه نیما و… را ارائه می دهد.

واردات در برابر صادرات چه مفهومی دارد؟

در این روش صادرکننده با صادرات کالا به خارج از کشور باعث ورود ارز به کشور می شود و برای رفع تعهدات ارزی خود این ارز را در اختیار واردکننده می گذارد تا با استفاده از آن مواد اولیه صنعتی و کالاهای مورد نیاز کشور را تامین کند. تولید کننده با استفاده از کالاهای وارداتی محصول و خدمات تولید کرده و موجب صادرات دوباره خواهد شد و به همین ترتیب اقتصاد کشور رشد می کند.

واردات در برابر صادرات چه مزیتی دارد؟

این روش مزیت های زیادی دارد. مزیت این کار برای تاجران معافیت مالیاتی خواهد بود و مزیت حاصل برای کشور، رشد و شکوفایی و ایجاد مشاغل بیشتر برای جوانان است.

گروه کالایی وارداتی لوازم کشاورزی شامل چه محصولاتی است؟

از جمله محصولاتی که به عنوان گروه کالایی لوازم کشاورزی وارد کشور می شوند می توان به مواردی همچون ماشین برداشت، گاه آهن صنعتی، ماشین علف زنی، خاک ورز، کمباین و … اشاره نمود.

برای روش واردات در برابر صادرات چه قوانین وضع شده است؟

از جمله قوانینی که در این زمینه وضع شده است می توان به موردی همچون اختیار صادرکننده برای شیوه و نوع دریافت ارز معاملاتی خود اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

یک پاسخ

  1. مطالب مفید و ارزنده ای را به اشتراک گذاشتید از شما بابت تهیه و ارائه مطالب سپاسگزارم. امیدوارم مطالب به روزتر و جامع تری‌در خصوص رفع تعهد ارزی نیز ارائه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط