لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

هزینه انبارداری در گمرک چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه انبارداری در گمرک

فهرست مطالب

میزان هزینه ای که باید بابت انبارداری و خدمات بندری و بارگیری پرداخت شود به عنوان تعرفه انبارداری شناخته می‌شود. تعرفه انبارداری یکی از دغدغه‌های اصلی واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات است.شورای عالی بنادر هزینه انبارداری در گمرک چه زمینی و چه هوایی را تعیین می‌کند. لازم به ذکر است که انبار گمرکی به منظور ثبت و ضبط انواع و اقسام کالاهای ورودی و خروجی به گمرک مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این مقاله که از سوی شرکت ایران ترخیص می‌باشد، اطلاعاتی سودمند در مورد هزینه انبارداری در گمرک و تعرفه انبارداری را به به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید با استفاده از خدمات ققنوس ترخیص امور تجاری و ترخیص کالای خود را از گمرک به بهترین شکل ممکن انجام دهید. با ما همراه باشید.

هزینه انبارداری در گمرک چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه انبارداری در گمرک که به عنوان تعرفه انبارداری شناخته می‌شود به چه صورت محاسبه می گردد؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال بپردازیم. در انبار گمرکی زمینی، کالاهای وارداتی به کشور با توجه به تاریخ قبض انبار و بارنامه ۱۰ روز از پرداخت تعرفه انبارداری معاف می‌باشند. انبار گمرکی هوایی در هر حالتی که باشد، تنها ۲ روز معاف از پرداخت تعرفه انبارداری خواهید بود. کانتینرهای ترانشیپی که در بندر امام خمینی تخلیه یا بارگیری می‌شوند، به مدت ۲۰ روز از پرداخت تعرفه انبارداری معاف هستند.

کانتینرهای صادراتی به مدت ۱۰ روز از تعرفه انبارداری و هزینه های انبارداری در گمرک معاف هستند، البته لازم به ذکر است اگر از این تاریخ بیشتر شود، از روز اول تخلیه تا آخرین روز توقف تعرفه انبارداری برای این کالا محاسبه خواهد شد. تعرفه انبارداری کالاهای خطرناک سه برابر تعرفه انبارداری در حالت عادی است. همچنین هزینه انبارداری گمرک به تعداد روزها بستگی دارد و به صورت پله‌ای و مرحله‌ای محاسبه نخواهد شد.

تعرفه انبارداری
تعرفه انبارداری

انبار گمرک چیست؟

انبار محلی جهت نگهداری کالاهای وارداتی و صادراتی می‌باشد، که این کالاها تا زمان انجام تشریفات گمرکی و ترخیص در انبار نگهداری می‌شوند. در واقع انبار گمرک هم به صورت سقف دار و هم به صورت یخچال دار جهت نگهداری کالاهایی که نیازمند مکان سرد هستند وجود دارند و همچنین انبار گمرکی می‌تواند به شکل بی سقف و به صورت کانتینری برای نگهداری از کالاها استفاده شود که هر کدام از این انبارهای گمرکی تعرفه انبارداری خاص خود را دارند.

به طور کلی می‌توان گفت نگهداری کالا در انبار گمرکی طبق قانون ۳ ماه تعیین گشته است. مگر اینکه کالای مربوطه در قسمت فاسد شدنی ها و یا کالاهای خطرناک و آتش گیر قرار بگیرد. همچنین لازم به ذکر است این مدت زمان می‌تواند بر اساس تقاضای صاحب کالا و یا شرکت حمل و نقل بین المللی تا دو ماه دیگر نیز تمدید شود. اگر طی این مدت کالا انجام تشریفات گمرکی خود را آغاز نکند مشمول قانون متروکه خواهد شد. این مدت زمان که به نام زمان توقف شناخته می‌شود، بلافاصله بعد از زمان ورود کالا به گمرک محاسبه می‌شود.

هزینه انبارداری در گمرک به چه عواملی بستگی دارد؟

نگهداری و ذخیره کالا و مواد اولیه در انبار متحمل هزینه هایی به عنوان هزینه انبارداری در گمرک تعرفه انبارداری برای سازمان مربوطه خواهد شد که این هزینه ها از چند بخش تشکیل شده است که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

هزینه های مربوط به قیمت کالا:

به مجموعه مخارجی که جهت خرید کالا به فروشنده پرداخت می‌شود و همچنین مواردی مانند هزینه های حمل، بازرسی کالا در گمرک، دریافت مجوز و… به عنوان هزینه قیمت کالا شناخته می‌شود و تا زمانی که تخفیف کلی برای کالا مطرح نباشد مقدار سفارش کالا در قیمت آن هیچ تاثیری نخواهد داشت.

هزینه بهره سرمایه:

نگهداری کالاها و مواد اولیه در گمرک نیازمند سرمایه و هزینه بالایی است. تعرفه انبارداری در گمرک به عهده سازمان مربوطه می‌باشد. لازم به ذکر است که در پروسه انبارداری تا زمانی که کالا در انبار قرار دارد مشکلی را برای سازمان به بار نخواهد آورد، اما در صورتی که نگهداری کالا در انبار گمرکی طولانی شود ممکن است هزینه های بسیاری را برای سازمان مربوطه به وجود آورد.

هزینه نگهداری کالا:

هزینه انبارداری در گمرک به هزینه های گفته می‌شود که گمرک در برابر نگهداری کالا از سازمان های مربوطه دریافت می‌کند و این هزینه‌ها به هزینه های اجاره انبار، هزینه حمل و نقل کالا و .. اختصاص می‌یابد.

شرایط انبارداری کالا در گمرک

انبار گمرکی شرایط خاص و ویژه ای را جهت نگهداری کالا در نظر می‌گیرد. که یکی از این شرایط مدت زمان مجاز جهت نگهداری کالا است که این مدت زمان از تاریخ تحویل کالا سه ماه است اما این مدت زمان با توجه به تقاضای صاحب کالا یا به علل موجه با تشخیص گمرک با پرداخت کامل هزینه انبارداری در گمرک قابل تمدید است. لازم به ذکر است که شرایط انبار گمرکی برای کالاهای فاسد شدنی نیز متفاوت است و اگر کالا در زمره کالاهای فاسد شدنی قرار بگیرد، با مسئولیت صاحب کالا در گمرک باید به انبارهای مناسب مواد فاسد شدنی منتقل شود؛ در غیر اینصورت مرجع تحویل در این مورد هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.

قبض انبار گمرکی چیست و چه کاربردی دارد؟

قبض انبار گمرک ثبت رسید تحویل کالا عبارت است سندی که تحویل گیرنده کالا یا همان انباردار به موجب آن تحویل کالا را با مشخصات خاصی از گیرنده در تاریخ ورود معنی گواهی می‌کند. این سند یکی از مهمترین گواهی ها در خصوص مالکیت کالا در گمرک می‌باشد. در قبض انبار گمرکی مواردی مانند هزینه انبارداری در گمرک ،تعرفه انبارداری و… انگاشته می‌شود.

معرفی انواع انبار گمرک

انبار گمرکی جزء جدانشدنی اماکن گمرکی هستند و نیز یکی از ارکان اصلی رویدادهای گمرک در سطح جهان به شمار می‌آیند. دسته بندی انواع انبار گمرک جهت حفاظت فیزیکی از کالاها به ویژه در انبار گمرکی و بنادر، بیشتر به ماهیت کالا و گاهی اوقات به نوع بسته بندی آنها مرتبط است؛ از این رو در ادامه قصد داریم شما را با انواع انبار گمرکی آشنا سازیم. همچنین لازم به ذکر است که در هر یک از این انبارها تعرفه انبارداری متفاوت است.

انبار گمرکی
انبار گمرکی

انبارداری کالاهای معمولی

در این نوع از انبار نیازی به استفاده از امکانات و وسایل مخصوصی جهت نگهداری و انبارداری کالا نمی‌باشد چرا که کالاهای معمولی و مقاوم در این نوع انبارها نگهداری می‌شود.

انبارداری کالاهای فاسدشدنی

یکی دیگر از انواع انبار، انبار کالاهای فاسد شونده می‌باشد که در این انبارها دمای محیط تحت کنترل بوده و جهت نگهداری مواد غذایی، مواد دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انبارداری محصولات قابل اشتغال، انفجار و مواد شیمیایی

یکی دیگر از انواع انبار گمرکی می‌توان به انبار مخصوص کالاهای قابل انفجار و قابل اشتغال اشاره کرد. در این نوع از انبارها تدابیر حفاظتی بسیار شدیدی از نظر محل و موقعیت، طراحی ساختمانی ویژه، سیستم های ضد حریق و سایر دیگر امکانات به کار گرفته شده است. لازم به ذکر است که هزینه انبارداری در گمرک برای این قسم از کالاها زیاد است و این انبار گمرکی باید به دور از اماکن عمومی ساخته می‌شود.

انبار گمرکی متروکه

همانطور که در بالا نیز اشاره شد کالاها می‌توانند به مدت سه ماه از ورود به گمرک در انبار نگهداری شود. اما در صورت نیازمندی به زمان بیشتر از دو ماه با موافقت گمرک و پرداخت  هزینه انبارداری در گمرک به مدت دو ماه دیگر نیز در انبارگمرکی نگهداری خواهند شد. اما اگر بعد از این دو ماه کالا فرایندهای تشریفات گمرکی خود را انجام ندهد این کالا جزء کالاهای متروکه محسوب خواهد شد و به انبار متروکه منتقل می‌شود.

مدت مجاز انبارداری در گمرک

مدت مجاز نگهداری کالا در انبار چهار ماه خواهد بود و در صورتی که در این مدت ذکر شده کالا انجام تشریفات قطعی گمرک و وظایفی که بر عهده آن است را انجام ندهد کالا متروکه محسوب می‌شود و به انبار متروکه منتقل میشود. همچنین لازم به ذکر است مدت مجاز نگهداری کالا در انبار گمرکی سه ماه است که در صورت تقاضای کتبی صاحب کالا و با پرداخت هزینه های انبارداری در گمرک می‌تواند این مدت زمان تا حداکثر دو ماه تمدید شود.

هزینه انبارداری کالاهای غیرکانتینری

یکی از هزینه هایی که تاجران در روند تجارت بین المللی و واردات کالا به کشور موظف به پرداخت آن هستند در رابطه با هزینه هایی انبار کردن کالا در گمرک است. اما نکته ای که باید در رابطه با هزینه های انبار کردن کالا به آن توجه شود این است که این هزینه با توجه به عوامل مختلفی متفاوت خواهد بود، که یکی از این عوامل مربوط به انبار کردن کالا بدون کانتینر می باشد.

هزینه کالاهایی که قرار است بدون کانتینر در انبار گمرک انبار شوند با توجه به تناژ، حجم محموله، نوع انبار ( پوشیده، سر پوشیده، محوطه و..)، تعداد کالاها و غیره محاسبه می گردد. تاجران برای این که بتوانند از هزینه دقیق انبارداری کالاهای غیر کانتینری اطلاع پیدا کنند، می توانند به کارشناسان مجرب ما در گروه ایران ترخیص مراجعه کرده و با ارائه اطلاعات مربوط به محموله تجاری خود از از این هزینه اطلاع پیدا کنند.

انبارداری کالاها در گمرک چه مراحلی دارند؟

یکی از مراحلی که تاجران باید در روند ترخیص کالا از گمرک پشت سر بگذارند، مربوط به مراحل انبارداری می باشد که این روند به طور کلی شامل سه مرحله زیر می باشد:

  • تحویل محموله تجاری  به انباردار گمرک
  • نگهداری و محافظت از محموله تجاری در انبار گمرک
  • تحویل گرفتن محموله تجاری از انباردار و خارج کردن آن از انبار

با توجه به این مسئله که ممکن است محموله تجاری وارداتی شامل کالاهای فاسد شدنی یا حساس نسبت به دمای معمولی هوا باشد، در هنگام انتخاب گمرک برای انجام فرایند ترخیص باید نهایت دقت به کار رود تا گمرکی با انبارهای مجهز و مناسب با شرایط محموله تجاری وارداتی انتخاب شود. تاجران می توانند انجام این فرایند را به طور کامل به ترخیص کاران ما در گروه ایران ترخیص واگذار نمایند. ترخیص کاران ما با استفاده از تجربه، دانش و مهارت خود و با در نظر گرفتن نوع محموله تجاری بهترین گمرک را انتخاب کرده و نهایت سرعت را برای ترخیص هر چه سریع تر محموله تجاری و تحویل آن از انبار به کار خواهند برد.

از کجا می توانم اطلاعات بیشتری در مورد هزینه های انبارداری گمرک پیدا کنم؟

یکی از نکاتی که تاجران قبل از آغاز فعالیت های تجاری خود و روند واردات کالا باید انجام دهند، اطلاع پیدا کردن از هزینه هایی است که باید در این فرایند پرداخت نمایند. از آنجایی که یکی از این هزینه ها، هزینه انبار داری گمرک است، روش های مختلفی برای به دست آوردن اطلاعات در مورد هزینه های انبار داری گمرک وجود دارد اما معتبر ترین روش برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در این زمینه مراجعه به کارشناسان مجرب ما در گروه ایران ترخیص می باشد. کارشناسان ما مطابق با آخرین تغییرات اعمال شده در نرخ هزینه های انبارداری گمرک اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را در اختیار افراد قرار خواهند داد.

هزینه دموراژ چیست؟

یکی دیگر از هزینه هایی که ممکن است تاجران در روند تجارت بین المللی مجبور به پرداخت آن شوند، هزینه دموراژ است. این هزینه مربوط به زمانی است که تاجران باید برای جابه جایی محموله تجاری خود از کانتینر استفاده نمایند، در این صورت صاحب کالا باید اقدام به اجاره کانتینر از شرکت حمل و نقل نماید که برای این کار یک قرار داد اجاره نامه بین فرد و شرکت تنظیم می شود و زمان مشخصی برای بازگرداند کانتینر تعیین می شود و همچنین مبلغی را تحت عنوان دموراژ در قرار داد ذکر می کنند که در صورت دیر کرد تاجر در بازگرداندن کانتینر ها باید به شرکت حمل و نقل پرداخت شود. از جمله عوامل موثر بر هزینه دموراژ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تعداد کانتینرهای اجاره شده
  • شرکت حمل و نقلی که کانتینر اجاره داده است
  • نوع کانتینر (هر چقدر از کانتینرهای مجهز تری استفاده شود هزینه دموراژ آن بیشتر خواهد شد. )
  • و ….

جمع بندی

تلاش کردیم تا شما را با یکی از مهمترین دغدغه‌های واردکنندگان و صادرکنندگان کالا یعنی انبارگمرکی و نحوه استفاده آن آشنا سازیم. در این مقاله به بررسی تعرفه انبارداری، هزینه انبارداری در گمرک، انواع انبار و شرایط انبارداری کالا در گمرک پرداخته شد. در صورتی که خواهان کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انبارداری کالا در گمرک می‌باشید، می‌توانید از همراه با کارشناسان مجرب ما در این تیم کمک بگیرید تا با استفاده از خدمات گروه ایران ترخیص بتوانید امورات تجاری خود مانند ترخیص کالا از گمرک را در مدت زمان کمی به انجام برسانید.

هزینه انبارداری گمرک بر چه اساسی محاسبه می شود؟

کارشناسان گمرک برای محاسبه هزینه انبارداری گمرک عوامل مختلفی را در نظر می گیرند که از جمله این عوامل می توان به مواردی چون حجم محموله، وزن محموله، نوع انبار، تجهیزات مورد نیاز برای نگه داری محموله در انبار و … اشاره نمود.

چه شرایطی برای نگه داری کالا در انبار گمرک در نظر گرفته می شود؟

برای این که شرایط نگه داری از محموله تجاری در انبار گمرک مهیا باشد و آسیبی به محموله تجاری وارد نشود تاجر باید تمامی شرایط لازم را به گمرک اطلاع دهد و در صورتی که انبار گنرک مجهز به امکانات لازم نبود، محموله تجاری به انباری مجهز منتقل شود.

انبارهای گمرک به چند دسته تقسیم می شوند؟

معیار های گوناگونی برای تقسیم بندی انبارهای گمرک وجود دارد که بر اساس یکی از این تقسیم بندی ها انبارهای گمرک به دو دسته انبارهای معمولی و انبار کالاهای فاسد شدنی تقسیم می شوند.

چه زمانی تاجران باید هزینه دموراژ را پرداخت نمایند؟

زمانی که تاجران برای جابه جایی محموله تجاری خود از کانتینر استفاده نمایند اما کانتینرهای اجاره شده را دیرتر از زمان تعیین شده به شرکت حمل و نقل بازگردانند، موظف به پرداخت هزینه دموراژ خواهند بود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

دیدگاه ها

2 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر باشه میبخشید ما در زمینه واردات ماشین آلات صنعتی فعال هستیم میخواستم ببینم هزینه انبارداری ما چگونه محاسبه میشود؟
    ممنونم

    1. هزینه ی انبار داری بستگی به زمان ترخیص داره .از زمانی که بار به گمرک میرسه و وارد انبار میشه تا زمانیکه ترخیص بشه هزینه ی انبارداری لحاظ میشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط