لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

نرخ ارز گمرک برای ترخیص کالا چقدر است؟

نرخ ارز گمرک

فهرست مطالب

نرخ ارز گمرک چیست؟ چه تاثیری در امور مربوط به تجارت بین المللی دارد؟ برای پاسخ به این سوالات لازم است به این مسئله اشاره کرد که در روند واردات و صادرات محصولات تجاری عوامل زیادی دخیل هستند که بی توجهی به هر کدام از آن ها می تواند در روند تجارت بین المللی تاجران موانعی ایجاد نماید. یکی از این عوامل در رابطه با نرخ ارز گمرک است که با توجه به نقشی مهمی که دارد به صورت مستقیم بر سود و زیان تاجران تاثیر می گذارد. بر همین اساس لازم است تاجران در رابطه با این مسئله که به آن نرخ ارز برای ترخیص کالا از گمرک گفته می شود نیز اطلاعات کافی داشته باشند.

این مسئله باعث شده ققنوس ترخیص با تهیه این مقاله نرخ ارز برای ترخیص کالا را به شما عزیزان به طور کامل و جامع معرفی نماید.

نرخ ارز گمرک چیست؟

نرخ ارز گمرک چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت نرخ ارز گمرک مهم ترین عامل در روند واردات و صادرات کالا به داخل و خارج از کشور است زیرا تعیین کننده ارزش کالا و هزینه های گمرکی می باشد. به عبارتی دیگر نرخی است که بانک مرکزی در خصوص واردات و صادرات کالا و بر اساس نرخ ارز روزانه بازار آزاد آن را تعیین می کند اما نسبت به نرخ ارز روزانه بازار آزاد تفاوت هایی دارد.

این نرخ که به آن نرخ ارز برای ترخیص کالا نیز گفته می شود معیاری برای تعیین هزینه های گمرکی از جمله مالیات های گمرک، حقوق و عوارض گمرکی و… می باشد و میزان آن برای تعیین هزینه های گمرکی هر کالا با توجه به نوع و کارکردی که در داخل کشور دارد متفاوت خواهد بود.

از جمله تفاوت های موجود میان نرخ ارز روزانه بازار آزاد و نرخ ارز برای ترخیص کالا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نرخ ارز گمرک چیست؟

با توجه به این که واردکننده و صادرکننده در هنگام خرید و فروش کالا چه نوع ارزی را و در چه تاریخی پرداخت و دریافت نمایند هزینه های ترخیص محموله تجاری آن ها با بررسی مدارک محموله تجاری که به گمرک تحویل داده شده است تعیین می شود.

نرخ ارز گمرک
نرخ ارز گمرک

نحوه محاسبه نرخ ارز گمرک در سامانه ets

روند محاسبه نرخ ارز گمرک در سامانه ets به این صورت است که صاحب کالا و یا نماینده قانونی او به این سایت به نشانی fxmarketrate.cbi.ir مراجعه کرده و با استفاده از اطلاعات موجود در فاکتور محموله تجاری مانند نوع کالا، ارز مورد استفاده، تاریخ معامله و… نرخ ارز برای ترخیص کالا را محاسبه نمایند. در قسمت بالای این سایت می توان برای تعیین نرخ ارز گمرک تاریخ مورد نظر خود را انتخاب نمایید. پس از انجام مواردی که به آن اشاره شد نرخ ارز گمرکی به صورت مستقیم به کاربران نشان داده می شود.

نکته ای که لازم است در رابطه با نحوه محاسبه نرخ ارز گمرک در سامانه ets به آن اشاره شود این نرخ هایی که در هر روز کاری در این سامانه به کاربران نشان داده می شود در اصل متعلق به روز گذشته می باشد و این سامانه نسبت به تاریخ رسمی کشور یک روز عقب است.

مزایا و معایب استفاده از ارز مبادله ای برای ترخیص کالا

با توجه به این که نرخ ارز برای ترخیص کالا از گمرک تاثیر بسیار مهمی در میزان سود و زیان حاصل از تجارت دارد، لازم است تاجران در رابطه با تمامی اطلاعات کلی و جزئی این مسئله مطلع شوند. استفاده از نرخ ارز گمرک برای تاجران یک سری مزایا را به همراه دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

مزایا:

  • بالا بودن میزان شفافیت در روش تعیین هزینه های ترخیص کالا
  • افزایش دقت محاسبه در تعیین هزینه های گمرکی
  • کم شدن میزان خطای احتمالی برای برآورد هزینه ها
  • افزایش سرعت در مراحل ترخیص کالا از گمرک
  • و …

معایب:

استفاده از نرخ ارز برای ترخیص کالا معایب کم تری نسبت به مزایای آن دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش هزینه های ترخیص کالا
  • تاخیر در تعیین نرخی ارز گمرکی به دلیل تاخیرات موجود در سامانه ets
  • و …

انواع نرخ ارز برای ترخیص کالا

در هر معامله بدون توجه به داخلی و یا بین المللی بودن آن، اصلی ترین عامل مربوط به وجه پرداختی و هزینه خرید و فروش محصول تجاری می باشد. در معاملات داخلی از وجه رایج کشور استفاده می شود اما در معاملات بین المللی وجه پرداختی یکی از انواع ارزهای رایج در سرتاسر جهان است که نوع آن ( دلار، یورو، یوان، لیر و … ) بسته به توافقات میان خریدار و فروشنده می باشد.

اما نکته مهمی که لازم است در رابطه با ارزی که برای خرید و فروش محصولات تجاری بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد به آن اشاره کرد، دسته بندی است که برای تمامی انواع مختلف ارز در ایران در نظر گرفته می شود.

ارز مورد استفاده برای خرید و فروش محصولات تجاری و بین المللی از هر نوعی که باشد در دو دسته ارز آزاد و ارز مبادله ای تقسیم می شوند. از طرفی دیگر کالاهای وارداتی به کشور در ده گروه تقسیم بندی شده اند که این تقسیم بندی ها با دسته بندی انواع ارزها در دو دسته ارز آزاد و ارز مبادله ای مرتبط هستند. در ادامه با معرفی دو دسته ی ارز آزاد و ارز مبادله ای به این ارتباط اشاره خواهیم کرد.

ارز مبادله ای

ارز مبادله ای نوعی ارز دولتی است و از سمت دولت در مرکز مبادلات ارزی به تاجران تحویل داده می شود. این ارز قابل استفاده برای واردات تمامی محصولات تجاری به کشور نیست.

همان طور که در بالا اشاره کردیم محصولات تجاری در ده گروه مختلف تقسیم بندی می شوند. ارز مبادله ای به عنوان یک ارز دولتی قابل استفاده برای واردات محصولات تجاری گروه اول تا نهم است و شامل حال گروه دهم که متعلق به کالاهای وارداتی لوکس و تجملاتی است نمی شود. این ارز در شرایط خاصی به تاجران تعلق می گیرد و روند دریافت آن با توجه به مراحل اداری، روندی زمان بر خواهد بود.

نرخ ارز برای ترخیص کالا
نرخ ارز برای ترخیص کالا

ارز آزاد

ارز آزاد ارزی است که می توان آن را برای واردات تمامی محصولات تجاری به کشور مورد استفاده قرار داد. این ارز برخلاف ارز مبادله ای به راحتی و در بازار آزاد ارز قابل تهیه می باشد.  

نکته مهمی که لازم است درباره ارز آزاد گفته شود قیمت تبدیل آن از ریال به نوع ارز مورد نظر است، زیرا ارز آزاد قیمت بالاتری نسبت به ارز مبادله‌ای دارد و در اصل ارز مبادله ای برای حمایت از تولیدکنندگان در مقابل واردات با ارز آزاد وارد بازار تجارت بین المللی شده است.

جمع بندی

هدف از انجام هر نوع تجارتی چه داخلی باشد و چه بین المللی، به دست آوردن سود مناسب و جلوگیری از ضرر مالی است. با توجه به این که تجارت های بین المللی سود بیشتری را به دنبال دارد افراد زیادی مشتاق ورود به این عرصه هستند اما یادآوری این نکته لازم است که در روند تجارت بین المللی در صورتی که به تمامی عوامل دخیل در این روند توجه نشود به جای سود، زیان بزرگی را برای تاجران به دنبال دارد.

نرخ ارز گمرک به عنوان یکی از عوامل دخیل در روند تجارت بین المللی با توجه به این که با هزینه های گمرکی در ارتباط است بسیار نقش پر رنگی در این زمینه خواهد داشت بر همین اساس در آشنایی با تعریفی جامع از نرخ ارز برای ترخیص کالا، آشنایی با مزایا و معایب آن و … می تواند درصد خطای واردکننده و در نتیجه زیان مالی او را کم کند. واردکنندگان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نرخ ارز برای ترخیص کالا از خدمات ما در گروه ققنوس ترخیص بهره مند شوند.

نرخ ارز برای ترخیص کالا از گمرک چیست؟

این نرخ که از سوی بانک مرکزی و بر اساس نرخ ارز روزانه آزاد محاسبه می شود عاملی است که در تعیین هزینه های مربوط به ترخیص کالا از گمرک نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد.

ارز مبادله ای چه نوع ارزی است؟

ارز مبادله ای یک نوع ارز دولتی است که برای واردات کالاهای جای گرفته در گروه های یک تا ۹ مورد استفاده قرار می گیرد. این ارز نسبت به ارز موجود در بازار آزاد هزینه کمتری دارد اما دریافت آن نیازمند شرایط خاصی است.

نرخ ارز برای ترخیص کالا چه مزیت هایی برای واردکنندگان دارد؟

از جمله مزیت های نرخ ارز گمرک می توان به مواردی چون شفافیت روند تعیین نرخ ارز، سرعت بالای ترخیص کالا از گمرک، کاهش یافتن میزان خطا در هنگام تعیین نرخ ارز برای ترخیص کالا و … اشاره کرد.

چگونه از طریق سامانه ets نرخ ارز گمرک را تعیین کنیم؟

برای تعیین نرخ ارز برای ترخیص کالا از طریق سامانه ets باید اطلاعاتی چون مبلغ فاکتور خرید، نوع کالای خریداری شده، نوع ارز، تاریخ معامله و … را در این سامانه وارد نموده تا نرخ ارز  مشخص شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط