لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

نحوه رفع تعهدات ارزی چگونه است؟

نحوه رفع تعهدات ارزی

فهرست مطالب

نحوه رفع تعهدات ارزی یکی از قسمت های مهم در روند صادرات کالا به خارج از کشور است زیرا؛ انجام این کار مزایای زیادی را برای صادرکننده و همچنین دولت به همراه دارد. از جمله مزیت این کار برای صادرکننده می توان به بخشودگی مالیاتی حاصل از صادرات اشاره کرد که مبلغ قابل توجهی خواهد بود. از طرفی دیگر رفع تعهدات ارزی منجر به بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور و رونق گرفتن صنعت می شود.

بر همین اساس ققنوس ترخیص با تهیه این مقاله تلاش کرده است علاوه بر معرفی مسئله تعهدات ارزی صادرکنندگان، به روش هایی که از سوی بانک مرکزی برای نحوه رفع تعهدات ارزی ایجاد شده است اشاره نماید. با مطالعه این مقاله صادرکنندگان می توانند اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب نمایند.

منظور از رفع تعهدات ارزی چیست؟

برای این که مشخص شود « نحوه رفع تعهدات ارزی » چه معنایی دارد و چگونه است، قصد داریم ابتدا درباره « تعهدات ارزی » تعریف مشخصی را ارائه کنیم و سپس با علم بر این مسئله درباره رفع آن توضیحات لازم را ارائه دهیم.

روند صادرات و واردات کالا دو نوع فعالیت تجاری مخالف یکدیگر و در عین حال مکمل هم هستند. واردات کالا روشی است که موجب ورود محصولات تجاری و خدمات به داخل کشور می شود و در عین حال ارز را از چرخه اقتصادی کشور خارج می کند. مخالف این روش، روش صادرات است که موجب خروج محصولات تجاری و خدمات شده و در عوض ارز را به کشور و چرخه اقتصادی وارد می کند و موجب رشد و پیشرفت اقتصاد کشور می شود.

اما این رشد و پیشرفت در صورتی انجام می شود که صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند، در غیر این صورت رشد و پیشرفتی حاصل نخواهد شد. بر همین اساس دولت در سال 1397 قانونی را تصویب کرد که به موجب آن صادرکنندگان کالا مشمول طرح تعهدات ارزی شدند یعنی، وظیفه دارند در قبال ارز حاصل از فعالیت صادراتی خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.

اکنون براساس این تعریف فرایند بازگردانی ارز به چرخه اقتصاد کشور توسط صادرکنندگان محصول و خدمات همان رفع تعهدات ارزی این افراد است. بانک مرکزی برای نحوه رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان روش هایی را در نظر گرفته است و در ازای انجام این کار، طرح معافیت از پرداخت مالیات شامل حال آن ها می شود.

نحوه رفع تعهدات ارزی
نحوه رفع تعهدات ارزی

روش های رفع تعهدات ارزی

بانک مرکزی برای نحوه رفع تعهدات ارزی روش های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است. صادرکنندگان می توانند یکی از این روش ها را که سود بیشتری برای شان به همراه دارد را با در نظر گرفتن شرایط خود انتخاب نموده و تعهدات ارزی خود را رفع نمایند. روش هایی رفع تعهدات ارزی که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم بر اساس بسته سیاسی برگشت ارز دریافتی از روند صادرات و مصوبه کمیته ماده 2 شورای عالی هماهنگی اقتصادی است. این روش ها به شرح زیر است:

روش های رفع تعهدات ارزی

مراحل رفع تعهدات ارزی

در میان روش های مختلفی که در بالا برای نحوه رفع تعهدات ارزی به آن اشاره کردیم، روش اول یعنی فروش ارز در سامانه نیما یک روش غیر حضوری و اینترنتی است که انجام آن نیاز به آموزش خواهد داشت. بر همین اساس در این قسمت به آموزش این روش خواهیم پرداخت.

رفع تعهدات ارزی با استفاده از فروش ارز در سامانه نیما به صورت زیر است:

ورود به سامانه نیما

در قدم اول لازم است یکی از مرورگرهای گوگل را باز کرده و آدرس سامانه نیما را در قسمت سرچ گوگل وارد کنید. دامنه این سامانه ntsw.ir می باشد. پس از نمایش صفحه اصلی سایت در بالای صفحه و گوشه سمت چپ گزینه ورود و در وسط نوار بالای صفحه گزینه ثبت نام قرار داد. در صورتی که صادرکننده قبلا در این سامانه ثبت نام نکرده می تواند ابتدا گزینه ثبت نام را انتخاب کرده و پس از انجام آن دیگر مراحل را دنبال نماید.

ثبت عرضه فروش ارز

پس از کلیک روی گزینه ورود صفحه جدیدی باز شده و فیلد نام کاربری و کلمه عبور را نمایش می دهد. لازم است صادرکننده اطلاعات خود را وارد کرده و سپس گزینه ورود را انتخاب کند. در صفحه نمایش داده شده منوی عملیات ارزی وجود دارد. لازم است از این منو گزینه کشویی مدیریت عملیات ارزی و سپس گزینه فروش ارز انتخاب شود. در صفحه جدید که نمایش داده می شود باید بر روی گزینه ایجاد عرضه جدید کلیک شود. 

صفحه دیگری نمایش داده می شود که حاوی فیلدهای اطلاعات ارز است. صادرکننده باید اطلاعات ارزی که قصد فروش آن را دارد در این فیلدها وارد کرده و روی گزینه ثبت و تمام کلیک نماید.

بررسی و قبول پیشنهاد صرافی برای فروش ارز

در این مرحله لازم است یک صرافی در این سامانه برای صادرکننده پیشنهاد خرید ارز را ثبت کند. برای مشاهده این درخواست و پاسخ به آن لازم است به قسمت عرضه ها مراجعه و در ردیف معامله در جدولی که در پایین صفحه نمایش داده می شود کلیک شود. در صفحه نمایش داده شده لازم است قیمت ارز مورد نظر، نام بانک، شماره حساب، شماره شبا و نام صاحب حساب وارد شود و برای قبول پیشنهاد صرافی بر روی گزینه انتخاب کلیک کرد.

پس از انجام مراحل بالا برای بررسی جزئیات معامله و اطلاع یافتن از واریز وجه می توان از صفحه اصلی حساب کاربری و جدول پایین صفحه قسمت معاملات اقدام کرده و در صورت مورد تایید بودن اطلاعات روی دکمه تایید و صدور حواله ارزی کلیک کنند.

اتمام فرایند فروش ارز

اکنون نحوه رفع تعهدات ارزی به روش فروش ارز در سامانه نیما به پایان رسیده و صادرکننده می تواند برای بازپس گیری مالیات پرداخت کرده خود از گمرک اقدام نماید.

سامانه رفع تعهدات ارزی چیست؟

آیا برای رفع تعهدات ارزی سامانه به خصوصی وجود دارد؟ امروزه با توجه به اینترنتی شدن بسیاری از امور و مزیت هایی که این روش به دنبال دارد، افراد برای انجام بسیاری از کارهای خود به دنبال سامانه های به خصوص هستند. رفع تعهدات ارزی با استفاده از سامانه و به روش اینترنتی یکی از این امور به حساب می آید.

در پاسخ به سوال بالا باید گفت تنها نحوه رفع تعهدات ارزی با استفاده سامانه و تنها سامانه ایجاد شده برای انجام این کار سامانه الکترونیک نیما است. این سامانه به نشانی ntsw.ir برای انجام امور مختلف مربوط به خرید و فروش ارز راه اندازی شده است. در بالا به روش استفاده از این سامانه برای رفع تعهدات ارزی اشاره شده است.

سامانه رفع تعهدات ارزی
سامانه رفع تعهدات ارزی

خدمات رفع تعهدات ارزی توسط ققنوس ترخیص

اهمیت دادن به روند نحوه رفع تعهدات ارزی یکی از قسمت های مهم صادرات کالا است زیرا بی توجهی و اهمال کاری نسبت به این مسئله باعث موجب حذف صادرکننده از بخشودگی مالیاتی خواهد شد. بر همین اساس گروه ققنوس ترخیص در راستای رفع تعهدات ارزی خدمات گوناگونی را به صادرکنندگان ارائه می دهد. که از جمله مهم ترین این خدمات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطلاع رسانی به صادرکنندگان از قوانین و مصوبه های وضع شده درباره تعهدات ارزی و رفع آن، زیرا در مواردی دیده شده که صادر کننده بدون داشتن این تعهدات اقدام به نحوه رفع تعهدات ارزی کرده است.
  • پیشنهاد راه حل مناسب برای نحوه رفع تعهدات ارزی
  • انجام امور لازم برای رفع تعهد در هر یک از روش ها
  • و …

جمع بندی

روند واردات و صادرات دو فعالیت تجاری بین المللی و مکمل یکدیگر هستند. واردات باعث برطرف کردن نیاز کشور به محصولات و خدماتی است امکان تولید آن ها در داخل کشور به طور کامل یا به حد کافی نیست. از طرفی دیگر صادرات با فروش محصولات و خدمات تولید شده در داخل کشور باعث ورود ارز و برطرف کردن نیاز مالی کشور خواهد شد. در نتیجه هر دوی این فعالیت های لازم و ضروری است. اما انجام آن ها در صورتی مثمرثمر خواهد بود که تمامی ابعاد و زوایای آن شناخته شده و به درستی به آن ها عمل شود.

نحوه رفع تعهدات ارزی یکی از ابعاد مهم صادرات به شمار می آید. گروه ققنوس ترخیص به عنوان یکی از شرکت های فعال در زمینه ترخیص کالاهای وارداتی و خدمات مربوط به تعهدات ارزی می تواند خدمات گوناگونی را در این زمینه به صادرکنندگان ارائه دهد. صادرکنندگان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه رفع تعهدات ارزی به کارشناسان مجرب و متخصص ما در گروه ققنوس ترخیص مراجعه نمایند.

رفع تعهدات ارزی چیست؟

تعهدات ارزی به معنی مسئولیت صادرکننده برای بازگرداندن ارز به چرخه اقتصادی کشور است و زمانی که این کار را انجام دهد به این معنی است که تعهدات ارزی خود را انجام داده است.

برای نحوه رفع تعهدات ارزی چه روش هایی ایجاد شده است؟

از جمله روش هایی که بانک مرکزی برای نحوه رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان در نظر گرفته است می توان به مواردی همچون فروش ارز در سامانه نیما، واردات در برابر صادرات، واگذاری تعهدات ارز به دیگران، تهاتر کالا به کالا، پرداخت تسهیلات ارزی و … اشاره کرد.

صادرکنندگان برای نحوه رفع تعهدات ارزی به چه سامانه ای مراجعه نمایند؟

سامانه ای که برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان و به طور کلی خرید و فروش ارز راه اندازی شده است سامانه نیما می باشد.

روش رفع تعهدات ارزی در سامانه نیما چگونه است؟

صادرکننده باید وارد این سایت به آدرس ntsw.ir شده و با ورود به حساب کاربری خود از منوی عملیات ارزی، مدیریت عملیات ارزی، فروش ارز و ایجاد عرضه جدید، اطلاعات مربوط به ارز را وارد کرده و پس از دریافت درخواست از سمت صرافی در صورت قبول درخواست قیمت مورد نظر و اطلاعاتی بانکی خواسته شده را در فیلدهای مربوطه وارد کند. سپس با تایید اطلاعات گزینه صدور حواله ارزی را انتخاب و ارز حاصل از صادرات خود را به فروشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط