لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

نحوه تشخیص کالای قاچاق / 0 تا 100 روش های تشخیص کالای تقلبی

نحوه تشخیص کالای قاچاق

فهرست مطالب

با اینکه قوانین زیادی در مورد ورود و خروج کالاها از گمرکات وجود دارد، باز هم عده‌ای از راه‌های مختلف انواع کالاها را قاچاقی وارد کشور می‌کنند. از این رو بسیاری از مصرف کنندگان هنگام خرید در بازار نگران هستند که کالای خریداری‌شان قاچاق باشد. نگرانی در مورد نحوه تشخیص کالای قاچاق در مورد کالاهای بادوامی چون لوازم دیجیتال خیلی بیشتر است.

در این راستا نهادهای فعال در حوزه واردات مانند گمرک، طبق قوانین و مقررات گمرکی، روش های تشخیص کالای تقلبی را به مصرف‌کنندگان معرفی می‌کنند تا بتوانند از اصالت و قانونی بودن کالاها مطمئن شوند. در این مقاله از ققنوس ترخیص قصد داریم به توضیح مطالبی راجع به نحوه تشخیص کالای قاچاق بپردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

نحوه تشخیص کالای قاچاق به طور صحیح و حرفه ای

بسیاری از مواقع لازم است که بتوانید کالای قاچاق را تشخیص دهید؛ زیرا برخی کالاهایی که موقع خرید با آن‌ها مواجه می‌شویم، بر خلاف قوانین و مقررات گمرکی و به صورت قاچاق به کشور وارد شده‌اند. روش‌هایی در مورد نحوه تشخیص کالای قاچاق وجود دارد که به راحتی می‌توانید با کمک آنها به مشاهده استعلام کالای قانونی یا غیرقانونی بپردازید.

اولین و ساده‌ترین راه از روش های تشخیص کالای تقلبی، شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷*۴* می‌باشد. سپس باید به ترتیب گزینه‌های سامانه جامع گارانتی و استعلام گارانتی را انتخاب نمایید. در مرحله بعد با وارد نمودن شماره رهگیری، می‌توانید اطلاعاتی در مورد اصل یا تقلبی بودن کالا مشاهده کنید. شماره رهگیری یک کد منحصر به فرد می‌باشد که بر روی بسته‌بندی هر محصول قابل مشاهده است. مثلا اگر قصد بررسی یک تلفن همراه را دارید، باید در ان قسمت، کد IMEI تلفن را بنویسید.

روش دیگر در ارتباط با نحوه تشخیص کالای قاچاق، استفاده از نرم‌افزار سامانه جامع تجارت است. این نرم‌افزار در آپ مارکت‌های مختلف قابل دسترسی می‌باشد. اهداف عمده تهیه سامانه جامع تجارت، یکپارچه‌سازی و دسترسی راحت‌تر به خدمات تجاری با رعایت قوانین و مقررات گمرکی است.

سامانه جامع گارانتی یکی دیگر از روش های تشخیص کالای تقلبی و قاچاق است. جهت استفاده از این سامانه به آدرس اینترنتی irangs.ir مراجعه کنید و به قسمت استعلام اصالت گارانتی کالا وارد شوید. سپس شماره رهگیری را وارد و استعلام آن کالا را مشاهده نمایید و قاچاق یا اصل بودن آن را تشخیص دهید.

روش دیگر، وجود بخش معرفی برندها و گارانتی‌ها در سایت ایران جی اس می‌باشد. برندها و گارانتی‌هایی که در این سامانه معرفی می‌گردند، نمونه‌های معتبری می‌باشند که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آن را پیوسته نظارت و کنترل می‌کند.

روش های تشخیص کالای تقلبی
روش های تشخیص کالای تقلبی

کالای قاچاق

بطور کلی، اگر واردات و صادرات کالایی از لحاظ قانونی ممنوع باشد و افراد بدون رعایت شروط و مقررات قانونی کشور، به خرید و فروش آن بپردازند، به آن، کالای قاچاق می‌گوییم. در حقیقت یکی از روش های تشخیص کالای تقلبی این است که واردات آن کالا از طریق گمرک و با پرداخت حقوق ورودی انجام نشود. قوانین و مقررات گمرکی، به منظور نحوه تشخیص کالای قاچاق، انواع کالای قاچاق را به شکل زیر دسته‌بندی می‌کند:

انسان

در قوانین بین‌المللی، قاچاق انسان در دو مفهوم؛ یکی انتقال غیر قانونی انسان جهت کسب منفعت و دیگری از روی اجبار و با هدف بردگی انجام می‌شود.

فرآورده‌های نفتی

 البته هر سال میزان زیادی سوخت و فرآورده‌های نفتی بدلیل سود حاصل از قیمت متفاوت آن‌ها بین کشورهای مختلف، صادر می‌گردد. برای کسب اطلاع از نحوه تشخیص کالای قاچاق می‌توانید با کارشناسان ققنوس ترخیص در ارتباط باشید.

فلزات گران‌بها

تجارت طلا، نقره و پلاتین طبق قوانین و مقررات گمرکی فقط وقتی قانونی است که با استفاده از رسید بانک مرکزی و مطابق با آیین‌نامه پول و اعتبار باشد. مطالعه قوانین، یکی از روش های تشخیص کالای تقلبی است.

اتومبیل

هر نوع خودرویی که بدون مشخصات راهنمایی و رانندگی به کشور وارد گردد.

چای و برخی از محصولات کشاورزی

مجوز ورود چای صرفا برای چایی می‌باشد که اگر بعد از ورود با نمونه داخلی مخلوط گردد و به فروش برسد. نحوه تشخیص کالای قاچاق ارتباط تنگاتنگی با قوانین تجاری کشور دارد.

دخانیات

علت اصلی قاچاق دخانیاتی چون توتون، تنباکو و سیگار، کمبود تولید داخلی آنهاست.

ارز

نقل و انتقال کلیه پول‌های نقد معتبر در سطح بین‌المللی و نیز تمام ابزارهای پرداختی خارجی قاچاق محسوب می‌شوند..

سلاح و مهمات

بخاطر خطرات بسیار برای امنیت کشور ممنوعیت وارداتی دارند. مطالعه قوانین و مقررات گمرکی از مهم‌ترین روش های تشخیص کالای تقلبی است.

ابزارآلات ماهواره‌ای

شامل رسیور، ال ان بی، آنتن و دیگر محصولات مشابه، قاچاق می‌باشند.

فرآورده‌های چوبی

انتقال چوب و زغال‌ از درختان فاقد پروانه. می‌توانید در مورد نحوه تشخیص کالای قاچاق از راهنمایی‌های گمرکات کشور نیز استفاده کنید.

فرآورده‌های دریایی

انتقال منابع آبزی فقط با هدف تحقیق و با مجوز شیلات مجاز، و در غیر اینصورت قاچاق است.

دسته‌ای از حیوانات

واردات و صادرات حیوانات وحشی، نادر و پرندگان شکاری طبق قوانین و مقررات گمرکی قاچاق محسوب می‌شود.

دارو

واردات و صادرات دارو بدون موافقت وزارت بهداشت قاچاق است. از روش های تشخیص کالای تقلبی، توجه به مجوزات ورود آنهاست.

آثار فرهنگی و تاریخی

معامله کلیه اشیاء تاریخی که ارزش ملی دارند، ممنوع است.

مشروبات الکلی

هر گونه معامله و نگهداری این کالاها قاچاق و جرم است.

آیا کالاهای بدون کد رهگیری، امکان پیگیری دارند؟

در کنار برخی کالاها که در بحث نحوه تشخیص کالای قاچاق راجع به آنها گفتیم و دارای کد رهگیری بودند، 38 گروه کالا را داریم هنوز کد رهگیری ندارند. با این وجود رهگیری و تشخیص قاچاق بودن این گروه‌ کالاها هم با روش‌های دیگری انجام می‌شود. بر اساس قوانین و مقررات گمرکی این محصولات اسناد خرید و فروشی دارند که در سامانه جامع تجارت ثبت می‌باشد.

در این روش از روش های تشخیص کالای تقلبی، با کمک اسناد محصولی که دپو شده است می‌توان فهمید که یا کالا احتکاری است یا اینکه اسناد آن در سامانه ثبت نشده است. همچنین اگر کالا به افراد غیر مرتبط فروخته شود هم می‌توان متوجه این موضوع شد.

تفاوت تشخیص کالای قاچاق با کمک کد رهگیری با روش رهگیری اسناد تجاری در این است که تاریخ تولید کالا در اسناد مشخص می‌باشد و روی کالا درج شده است. با این حال کد رهگیری دارای امکانات بیشتری است و نحوه تشخیص کالای قاچاق با استفاده از آن بسیار راحت‌تر می‌باشد. تا جایی که به عنوان مثال می‌توان پیگیری نمود که چرا بر روی کالایی که شش ماه گذشته تولید شده است، قیمت جدید ثبت کرده‌اند؟

استقبال تولیدکنندگان، از جمله شرکت‌های تجاری نیز، از سیستم رهگیری کالای تولیدی خود خوب است و به پیروی از قوانین و مقررات گمرکی آن را مطالبه می‌نمایند. در این راستا محاسبه شاخص شفافیت نیز با توجه به میزان خرید به فروش انجام می‌گردد. افراد با شاخص شفافیت پایین، نمی‌توانند کالای جدید خریداری نمایند. شما می‌توانید جهت اطلاع کامل از روش های تشخیص کالای تقلبی با کارشناسان ققنوس ترخیص ارتباط برقرار کنید.

کد رهگیری با شناسه کالا چه تفاوتی دارد؟

شناسه کالا کدی است که به طور جداگانه به هر کالا تعلق می‌گیرد. در برخی موارد، بعد از اینکه شناسه کالاها صادر گردید، لازم است شمارنده‌ای هم برایشان تعیین شود که به این شمارنده، کد رهگیری می‌گویند و در نحوه تشخیص کالای قاچاق کاربرد دارد. کالاهایی که در تعداد و انواع بسیار زیاد تولید می‌شوند، مانند شکلات، دستمال کاغذی و غیره به کد رهگیری نیازی ندارند و رهگیری این کالاها به روش دیگری انجام می‌شود.

همچنین پس از صدور شناسه برای یک کالا، تولید کننده و واردکننده این امکان را دارند که در سامانه شناسه کالا، برای برند خود یک شناسه مختص بگیرند. قوانین و مقررات گمرکی در مورد واردات و صادرات کالاها به کد رهگیری اهمیت می‌دهد تا کالا قاچاق نباشد.

بنابراین در حالی که شناسه کالا مختص یک قلم جنس است، کد رهگیری به عنوان شمارنده آنهاست. کد رهگیری به عنوان یکی از روش های تشخیص کالای تقلبی برای کالاهای بادوام و سرمایه‌ای مثل خودرو، قطعات یدکی و … که از نظر ایمنی دارای اهمیت هستند و بخاطر قیمت بالایشان موضوع قاچاق مطرح است، کاربرد دارد. اخیرا کد رهگیری برای سیگار و سخت افزار موبایل و بسیاری اقلام جدید دیگر ابلاغ شده است. تولیدکنندگان و واردکنندگان موظفند خودشان را با این سیستم هماهنگ نمایند.

قوانین و مقررات گمرکی
قوانین و مقررات گمرکی

مهمترین قوانین و مقررات گمرکی

حال که با نحوه تشخیص کالای قاچاق آشنا شدید، در این قسمت به بیان مهم‌ترین قوانین گمرکی می‌پردازیم:

ماده 1

مقررات واردات و صادرات کالا و کلیه خدمات مربوط به آن برای تمامی صادرکنندگان، واردکنندگان و افراد مشمول قانون و مقررات، بر اساس این قانون تعیین و تمامی قوانینی که با آن مغایرند لغو می‌شود.

برای اطلاع از روش های تشخیص کالای تقلبی از راهنمای گمرک یا شرکت‌های تجاری معتبر کمک بگیرید.

ماده 2

بطور کلی کالاهای صادراتی و وارداتی طبق قوانین و مقررات گمرکی شامل سه گروه زیر هستند:

  • کالای مجاز: صدور یا ورود آن با رعایت ضوابط، به اخذ مجوز نیاز دارد.
  • کالای مشروط: صدور یا ورود آن با کسب مجوز مجاز است. (توجه به این دسته بندی‌ها در نحوه تشخیص کالای قاچاق موثر است).
  • کالای ممنوع: صدور یا ورود آن بر اساس شرع مقدس اسلام یا طبق قانون ممنوع است.

ماده 3

طبق قوانین و مقررات گمرکی برای صادرات و واردات کالا به شکل تجاری باید از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، کارت بازرگانی دریافت کنید. سپس وزارت بازرگانی باید این کارت را تایید کند.

در روش های تشخیص کالای تقلبی، توجه به قانونی یا قانونی بودن کالا ملاک است و کارت بازرگانی، واردات و صادرات شما را قانونی می‌کند.

ماده 4

از وظایف وزارت بازرگانی این است که هر ساله تغییرات کلی آئین نامه اجرایی این ماده از قانون و جداول ضمیمه قوانین و مقررات گمرکی را قبل از اتمام سال، برای استفاده در سال بعد با تصویب هیات وزیران برای اطلاع عموم منتشر کند. همچنین تغییرات موردی را نیز در طول سال با مشورت دستگاه‌های مربوطه اعلام دارد.

کالای متروکه چیست؟

در واقع می‌توان گفت تعریف کالای متروکه به این صورت است که کالای متروکه کالایی است که ظرف مهلت قانونی از گمرک ترخیص نشده است و در این مورد تفاوتی میان کالاهای وارداتی و یا صادراتی وجود نخواهد داشت. همچنین می‌توان گفت کالای متروکه کالایی است که صاحب آن به هر دلیلی جهت ترخیص آن به گمرک مراجعه نکرده است و یا اگر مراجعه کرده است در ارائه اسناد و مدارکی که لازم است به گمرک تحویل دهد، تأخیر نموده و یا این امر ممکن است به علت عدم ارائه مجوزات مورد نیاز باشد.

لازم به ذکر است یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب متروکه شدن کالاهای وارداتی و صادراتی می‌شود کمبود میزان نقدینگی تاجران می‌باشد. از این رو شرکت ققنوس ترخیص در این زمینه اعتبارات لازم را به شما عزیزان خواهد داد تا بتوانید کالای خود را پیش از متروکه شدن از گمرک ترخیص نمایید. همچنین میزان توقف هر کالا از تاریخ اظهارنامه اجمالی جهت صادرات و واردات چهار ماه خواهد بود و در صورتی که برای انجام تشریفات گمرکی در این مدت زمان اقدامی نگردد، کالا به عنوان کالای متروکه تلقی خواهد شد.

همچنین می‌توان گفت یکی از عوامل دیگر در متروکه شدن کالا عدم تأییدیه مجوز استاندارد و مجوز بهداشت آن می‌باشد که در این مورد نیز شرکت ققنوس ترخیص می‌تواند مجوزات لازم را برای شما عزیزان اخذ و دریافت نماید.

شناسه و کد رهگیری برای همه کالاها اجباری است؟

در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت شناسه کالا برای اکثر کالاها اجباری خواهد بود؛ اما شناسه و رمز رهگیری برای تمامی کالاها اجباری نخواهد بود. در واقع می‌توان گفت دریافت شناسه کالا برای محصولاتی مانند مواد شیمیایی، محصولات معدنی، فولاد محصولات، پتروشیمی، قطعات خودرو، ام دی اف، نخ، الیاف و منسوجات، تلفن همراه، سه گروه از لوازم خانگی، محصولات سلولزی، بعضی از مصالح ساختمانی، شکر، ماکارونی، قند، روغن خام و نباتی، کره نباتی، شیر، گوشت مرغ، حبوبات، چای، لاستیک، گوشت قرمز، پودر لباسشویی، لوازم آرایشی و بهداشتی و روغن موتور اجباری می‌باشد.

 در نتیجه تاجر و بازرگان جهت واردات و یا صادرات هر کدام از این محصولات بایستی شناسه و کد رهگیری کالا را دریافت نماید. همان‌طور که گفته شد دریافت شناسه و کد رهگیری برای تمامی کالاها اجباری و الزامی نمی‌باشد اما کالاهای نام برده به عنوان کالاهایی در نظر گرفته می‌شوند که ارائه شناسه کالا برای آنها اجباری می‌باشد.

شناسه کالا چیست؟

در واقع می‌توان گفت شناسه کالا یا کد کالا که به آن بارکد نیز گفته می‌شود به عنوان شناسنامه کالا در نظر گرفته می‌شود. این شناسنامه متمایز کننده کالای غیر قاچاق و قاچاق می‌باشد. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که دریافت این شناسه برای کلیه کالاها اجباری می‌باشد و نحوه دریافت این شناسه با ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران و پس از آن ورود به قسمت شناسه کالا صورت می‌پذیرد.

لازم است بدانید که سامانه جامع تجارت کالا به همین منظور راه‌اندازی شده است تا تاجران و بازرگانان بتوانند به آسانی شناسه کالای خود را دریافت نمایند.

همچنین شما عزیزان می‌توانید با بهره‌گیری از خدمات شرکت ققنوس ترخیص انجام اموراتی شبیه دریافت شناسه کالا را به متخصصان و مشاوران باتجربه ما در این گروه بسپارید تا در کمترین زمان ممکن شناسه کالای شما را در اختیارتان قرار دهد.

جمع بندی

امروزه بسیاری از مردم به دنبال اطلاع از نحوه تشخیص کالای قاچاق می‌باشند و این موضوع به یک نگرانی عمده برای مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. زیرا قوانین و مقررات گمرکی به دسته بندی این نوع کالاها پرداخته و افرادی که به واردات و صادرات یا خرید و فروش آنها بپردازند، مجرم شناخته می‌شوند. بنابراین لازم است واردگنندگان کالا به این دسته بندی ها توجه کنند تا به تجارت کالای قاچاق و تقلبی نپردازند.

ققنوس ترخیص در این راستا می‌تواند به شما کمک کند تا با روش های تشخیص کالای تقلبی به قانونی یا غیر قانونی بودن کالای مورد نظر پی ببرید. دیگر خدمات ما در این باره استعلام کالا از سامانه جامع گارانتی و سامانه جامع تجارت یا با کمک کد رهگیری است. اگر هر گونه سوال و نظری در رابطه با کالای قاچاق یا شناسه کالا داشتید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تفاوت کد رهگیری با شناسه کالا چیست؟

 در واقع شناسه کالا کدی است که به صورت جداگانه برای هر کدام از کالاها در نظر گرفته می‌شود اما کد رهگیری کدی است که به عنوان شمارنده برای کالا در نظر گرفته می‌شود.

آیا وجود شناسه و کد رهگیری برای کلیه کالا اجباری است؟

خیر. وجود شناسه و کد رهگیری برای اکثر کالاها لازم است اما برای بسیاری از کالاها نیز وجود شناسه و کد رهگیری لازم نمی‌باشد.

نحوه تشخیص کالای قاچاق چگونه است؟

کالای قاچاق را می‌توان به دو صورت تشخیص داد، اولین و ساده‌ترین روش تشخیص آن شماره‌گیری کد دستوری *4*7777#  و دومین روش ترخیص کالای قاچاق استفاده از نرم‌افزار سامانه جامع تجارت می‌باشد.

کالای قاچاق شامل چه کالاهایی می‌تواند باشد؟

 قاچاق شامل با کالاهایی مانند فرآورده‌های نفتی، فلزات گرانبها، اتومبیل، دخانیات، انواع ارز  سلاح و مهمات، ابزارآلات ماهواره‌ای و فرآورده‌های چوبی صورت گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط