لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

مراحل واردات کالا به ایران از صفر تا صد

مراحل واردات کالا به ایران

فهرست مطالب

یکی از راه حل هایی که امروزه یک کشور برای رفع نیاز های داخلی خود به آن روی می آورد استفاده از روش واردات کالا می باشد. روی آوردن به این روش به جای تولید داخلی به این دلیل است که شرایط تولید بعضی از کالاها داخل کشور وجود ندارد و وارد کردن بعضی از کالاها نسبت به تولید داخلی آن ها مقرون به صرفه تر است، از این رو ققنوس ترخیص در راستای آشنایی شما همراهان گرامی با مراحل واردات کالا به ایران اقدام به تهیه این مقاله کرده است تا به عنوان یک تاجر قبل از اقدام به آغاز فعالیت تجاری به طور کلی با چگونگی واردات کالا و همچنین واردات کالاهای پرسود آشنایی کامل پیدا کنید و با اطلاعات کافی به میدان تجارت برون مری قدم بگذارید.

ققنوس ترخیص در این مقاله قصد دارد در راستای چگونگی واردات کالا شما را با مسائلی چون مراحل واردات کالا به ایران به زبان ساده، شرایط واردات کالا به کشور، انواع کالاهای پرسود، آشنایی با قوانین مربوط به واردات کالا به کشور، پیش نیاز های لازم برای روند واردات کالا، پیدا کردن منبع های خرید خارجی مناسب، نحوه خرید و مذاکره با فروشنده، روند حمل کالاهای وارداتی، اهمیت فرآیند ترخیص کالا از گمرک و …. آشنا کند.

مراحل واردات کالا به ایران به زبان ساده

همانطور که در بالا نیز اشاره شد واردات کالا روندی است که یک کشور در جهت رفع نیازهای داخلی خود به آن نیاز دارد تا از این جهت به تامین کالاهایی که شرایط تولید آن در داخل کشور به دلایل مختلف وجود ندارد و یا وارد کردن آن نسبت به تولید آن مقرون به صرفه تر است بپردازد، از این رو در این قسمت به معرفی مراحل واردات کالا به ایران به زبان ساده می پردازیم. مراحل واردات کالا به صورت زیر می باشد:

مراحل واردات کالا به ایران
مراحل واردات کالا به ایران

دریافت کارت بازرگانی

اولین مرحله در روند واردات کالا به ایران مربوط به دریافت کارت بازرگانی می باشد. کارت بازرگانی از جمله مهم ترین مدارکی است که یک تاجر در روند تجارت برون مرزی به آن احتیاج پیدا می کند و می تواند با داشتن این کارت از یک سری مزایا در زمینه تجارت خود بهره مند شود. کارت بازرگانی دارای دو نوع حقیقی و حقوقی می باشد.

انتخاب حیطه فعالیت قبل از شروع مراحل واردات کالا به ایران

دومین مرحله برای اقدام به واردات کالاهای پرسود به ایران مربوط به انتخاب محل فعالیت می باشد. تاجران موظف هستند قبل از شروع فعالیت تجاری خود این مسئله را تعیین کنند که قرار است حوزه فعالیتی آن ها کجا باشد، در این صورت مشخص می شود که تاجر قرار است با کدام کشور و یا کشورهایی جهت واردات کالاهای پر سود تجارت کند.

شناخت قوانین و مقررات کشور مبداء و مقصد

یکی دیگر از مراحل پروسه واردات کالا به ایران شامل شناخت قوانین تجاری و حقوقی کشور می باشد. تاجران برای داشتن یک تجارت پرسود و جلوگیری از ایجاد مشکلات محقوقی باید از تمامی قوانین مربوط به مسائل تجاری چه در کشور خود و چه در کشور مقصد اطلاع داشته باشند. از آن جایی که نوع کالاهای وارداتی و صادراتی در کشور مربوط به نیازهای روزانه کشور می باشد و این نیاز ها مدام در حال تغییر است قوانین مربوط به تجارت نیز بسته به نوع نیاز های کشور تغییر می کند برای همین تاجران باید از قوانین تجاری به صورت به روز اطلاع داشته باشند.

انتخاب کالای وارداتی

یکی دیگر از مراحل واردات کالا به ایران شامل انتخاب کالایی است که تاجران قصد وارد کردن آن به کشور را دارند. از این رو تاجران باید شرایط کشور های مختلف حوزه فعالیت خود را در رابطه با فروش کالای مورد نظر مورد بررسی قرار دهند تا به از میان آن ها بهترین شرایط خرید را برای در راستای واردات کالاهای پرسود پیدا کنند.

درخواست پیش فاکتور

مرحله بعد در راستای چگونگی واردات کالا مربوط به درخواست پیش فاکتور می باشد. تاجران در روند واردات کالا باید اقدام به تهیه یک سری مدارک نمایند که در این راستا نیاز به پیش فاکتور دارند، از این رو خریدار باید از فروشنده بخواهد که پیش فاکتور مربوط به کالاها را به او تجویل دهد تا اقدام به انجام دیگر مراحل مربوزه به واردات کالا نماید. پیش فاکتور ازجمله مهمترین مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک و اسناد لازم برای حمل و نقل کالا نیز میباشد.

ثبت سفارش کالا؛ از  مهمترین مراحل واردات کالا به ایران

از دیگر مراحل واردات کالا به ایران مربوط به ثبت سفارش کالا می باشد. ثبت سفارش کالا یکی از مهم ترین مراحل واردات کالا می باشد. در این مرحله تاجران کالاهایی که قصد خرید آن ها را دارند در سامانه جامع تجارت ثبت می کنند و منتطر مجوز ورود کالاها به کشور از طرف این سامانه می مانند. این کار به این دلیل است که بعضی از کالاها دارای ممنوعیت و یا محدودیت هایی هستند که باید از این نظر توسط کارشناسان مربوطه بررسی شود.

تخصیص ارز و پرداخت وجه

مرحله بعدی از مراحل واردات کالا به ایران مربوط به تخصیص ارز و پرداخت وجه کالاهای خریداری شده می باشد. در این مرحله تاجران با مراجعه به بانک مورد نظر خود و ارائه مدارک مورد نیاز اقدام به دریافت ارز دولتی یا ارز ترجیحی می نمایند. چگونگی گذر از این مرحله در صورت کامل بودن مدارک و شرایط مربوط به نوع کالاهای وارداتی می باشد، زیرا بعضی از کالاها شامل ارز ترجیحی و بعضی دیگر شامل ارز دولتی می شوند.

بیمه و حمل و نقل

یکی دیگر از مراحل واردات کالا مربوط به حمل و نقل کالاها از کشور مبداء به مقصد و تهیه بیمه نامه برای کالاهای وارداتی می باشد. فروشنده و خریدار در روند تجارت باید بسته به نوع کالاها و شرایط خریدار یکی از راه های حمل و نقل را انتخاب کرده در این راستا با یک شرکت حمل و نقل قرار داد بسته و اقدام به تهیه بیمه نامه برای جلوگیری از خسارت به کالاها در هنگام حمل و نقل نمایند.

ترخیص کالا از گمرک

از جمله مهم ترین و پیچیده ترین مراحل واردات کالا به ایران می توان به مرحله ترخیص کالا از گمرک اشاره کرد. کالای وارداتی برای این که در کشور مقصد مورد استفاده قرار بگیرد باید ابتدا به گمرک وارد شده، مراحل مختلفی را در گمرک در طی کند و در صورت نبود مشکل از گمرک ترخیص شود. تاجران باید این مرحله را به دقت پشت سر بگذارند.

وضعیت واردات کالا در ایران

در رابطه با چگونگی واردات کالا به ایران و در جهت واردات کالاهای پرسود از چین یکی از نکاتی که باید توسط تاجران موردی بررسی قرار بگیرد تا تجارت پرسودی را تجربه کنند، توجه به آمار و ارقام مربوط به واردات کالا و همچنین اسامی کشور هایی است که واردات کالا از آن ها انجام می شود، تاجران با بررسی این گونه مسائل می توانند اطلاعات مفید زیادی در راستای تجارت برون مرزی و علی الخصوص در زمینه واردات کالا به دست آورد.

در رابطه با واردات کالا به ایران این گونه می توان گفت که بیشتر حجم کالاهای وارداتی مربوط به کشور های آسیای شرقی همچون چین، امارات، ترکیه، کره، آلمان و …. می باشد. کالاهای وارداتی از این کشورها شامل کالاهای مختلفی همچون  اتومبیل، لوازم یدکی ماشین، لوازم آرایشی بهداشتی، مواد شیمیایی مورد نیاز در صنعت، تلفن همراه و … می باشد.

واردات کالاهای پرسود از چین
واردات کالاهای پرسود از چین

چه کالاهایی برای واردات سودآور هستند ؟

یکی از مسائل مهمی که در زمینه تجارت و چگونگی واردات کالا باید تاجران به طور کامل به آن توجه کنند در رابطه با انتخاب و واردات کالاهای پرسود است. تاجران برای این که بتوانند در راستای واردات کالاهای پرسود فعالیت کنند و تجارتی سود آور در این راستا داشته باشند باید با نیاز های بازار آشنایی کامل داشته باشند و چگونگی واردات کالا را بر اساس نیاز بازار در زمان درست تنظیم کنند زیرا نیاز بازار داخلی کشور در هر دوره تغییر می کند و تنها با شناخت درست بازار مصرف می توان تجارتی سود آور داشت. از جمله کالاهای که برای واردات سودآور هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شارژر های بی سیم تلفن همراه
  • انواع مختلف آیفون های تصویری
  • ساعت های هوشمند
  • انواع مختلف دوربین های امنیتی
  • دوربین های عکاسی
  • انواع مختلف رینگ لایت ها ( چراغ های LED حلقه ای )
  •  انواع مختلف اسپیکر های هوشمند
  • مدل ها  برندهای مختلف تلفن همراه
  • برندها و مدل های مختلف لپ تاپ
  • لوازم جانبی تلفن همراه
  • انواع لوازم الکترونیکی مانند برد های گوناگون
  • لوازم یدکی لپ تاپ و کامپیوتر
  • سوزن دستگاه نساجی
  • و ……

آشنایی با قوانین واردات کالا به ایران

یکی از مسائلی که در زمینه چگونگی واردات کالا به ایران باید به آن توجه شود در رابطه با قوانین و مقررات واردات کالا می باشد. آشنایی با قوانین و مقررات واردات کالا یکی از مهم ترین کارهایی است که یک تاجر باید انجام دهد و اطلاعات خود را این زمینه به طور مرتب به روز کند زیرا با توجه به این مسئله و همگام ساختن روند تجارت خود با قوانین و مقررات مربوط به واردات کالاهای پرسود می تواند تجارتی موفق داشته باشد و از بروز هر گونه مشکلات حقوقی در این زمینه جلوگیری کند. از جمله آیین نامه ها و قوانین و مقرراتی که در این زمینه باید به آن ها توجه شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • قوانین و مقررات صادرات و واردات: که در 24 ماده مختلف تدوین شده و در سال 1372 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.
  • آیین نامه اجرایی قوانین و مقررات صادرات و واردات: که در 46 ماده تدوین شده و توسط هیئت وزیران در سال 1373 به تصویب رسیده است. این آیین نامه پیرو قوانین و مقررات صادرات و واردات تدوین شده است.
  • قوانین و آیین نامه امور گمرکی: که شامل یک سری نکات در رابطه با ترخیص کالا از گمرک و فرایند های گمرکی می باشد و در سال 1390 توسط مجلس شورای اسلامس تصویب شده است.
  • کتاب مقررات صادرات و واردات: که شامل نکاتی در رابطه با واردات کالا و تعرفه های کالاهای وارداتی می باشد. اطلاعات این کتاب هر سال به روز شده و تجدید چاپ می شود.
  • بخشنامه های اجرایی: که شامل مهم ترین قوانین در حوزه واردات کالا می باشند و تاجران را با جزئی ترین نکات در زمینه چگونگی واردات کالا آشنا می کنند.
  • و ….

پیش نیازهای ضروری برای شروع مراحل واردات کالا به ایران

برای این که به عنوان یک تاجر در زمینه واردات کالاهای پرسود فعالیت کنید باید قبل از آغاز فعالیت تجاری خود با مراحل واردات کالا به ایران و قوانین و مقرراتی که در این زمینه در هر دو کشور مبداء و مقصد در زمینه تجارت برون مرزی تعیین شده است آشنایی کامل داشته باشید و همچنین مدارکی را که در زمینه واردات کالا، از ابتدای کار تا انتهای کار نیاز دارید را طی یک برنامه ریزی منظم در مراحل مختلف به دست آورید تا در روند اصلی کار تجارت و واردات کالا مشکلی ایجاد نشود. فراموش نکنید بهتر است در این زمینه قبل از آغاز کار به یکی از مشاوران ققنوس ترخیص مراجعه کرده و از اطلاعات این گروه در زمینه واردات کالا بهره مند شوید و با اطلاعاتی دقیق از فعالیت های تجاری و پیش نیاز های ضروری واردات کالا قدم در این راه بگذارند.

کارت بازرگانی

یکی از مدارک مهمی که در رابطه با تجارت های برون مرزی باید توسط تاجران فراهم شود کارت بازرگانی می باشد. کارت بازرگانی کارتی است که داشتن آن برای هر تاجر به معنای دریافت اجازه تجارت برون مرزی از سوی کشور می باشد. همان طور که در طی توضیح در رابطه با مراحل واردات کالا به ایران نیز توضیح داده شد کارت بازرگانی به دو دسته افراد حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد که دریافت آن برای هر کدام از افراد این دو دسته نیازمند شرایط و مدارک خاص می باشد. کارت بازرگانی برای افرادی که قصد وارد کردن کالاهای پر سود را به داخل کشور دارند علاوه بر اینکه یک مجوز به حساب می آید دارای مزیت ها و کاربرد های گوناگونی می باشد.

افرادی که قصد دریافت کارت بازرگانی دارند باید به اتاق بازرگانی شهرستان محل فعالیت خود فرم درخواست کارت بازرگانی را ارائه دهند و تمامی شرایط و مدارک خواسته شده در فرم را تهیه نمایند تا درخواست آن ها بررسی و در صورت دارا بودن شرایط مورد نظر کارت بازرگانی به آن تعلق خواهد گرفت. کارت بازرگانی یک مدرک دارای مدت اعتبار می باشد و اعتبار آن بین یک تا پنج سال بسته به شرایط فرد متقاضی و تشخیص کارشناسان اتاق بازرگانی می باشد.

یافتن بهترین تامین کننده خارجی

یکی از دغدغه های اصلی هر تاجر در زمینه چگونگی واردات کالا در رابطه با پیدا کردن یک تامین کننده خوب و قابل اعتماد است زیرا پیدا کردن یک تامین کننده مطمئن می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی پیشبرد یک تجارت داشته باشد. تاجران برای این که بتوانند تامین کننده قابل اطمینانی پیدا کنند راه های مختلفی را پیش رو دارند از جمله این راه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از اینترنت و سایت های مرتبط مانند سایت علی بابا، سایت ایبی، خرید از سایت آمازون و …
  • استفاده از تماس تلفنی
  • شبکه های اجتماعی و گروه های مختلف
  • حضور در نمایشگاه های بین المللی
  • استفاده از خدمات شرکت های بازرگانی همچون گروه تجاری ققنوس

تاجران با استفاده از هر کدام از این راه ها می توانند با تامین کنندگان فعال در زمینه کالای مورد نظر خود ارتباط برقرار کنند اما برای این که از مورد اعتماد بودن تامین کننده اطمینان حاصل کننده باید به ویژگی های یک تامین کننده مورد اطمینان توجه کنند. برای این کار می توانند در رابطه با تامین کننده تحقیق کرده و از سوابق کاری و مشتریان راضی وی اطلاعات کشب کنند. یک تامین کننده خوب باید بتواند کالاهایی خود را با قیمت و کیفیت مناسب به مشتریان خود ارائه دهد و در عین حال خوش قول باشد. بهتر است در انتخاب تامین کننده افرادی انتخاب شوند که دارای امکانات هستند و می توانند محصول مورد نظر خریدار را در هر تعداد که بخواهد در زمان کوتاه به او تحویل دهد.

مذاکره و خرید کالا

در راستای چگونگی واردات کالا علاوه بر پیدا کردن یک تامین کننده خوب یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشت نحوه مذاکره خریدار با فروشنده و تاثیر آن در روند معامله می باشد. یک تاجر خوب فردی است که بتواند در زمینه واردات کالاهای پرسود به درستی با فروشنده مورد نظر خود صحبت کند و معامله را بر اساس شرایطی که خودش می خواهد به سرانجام برساند. برای این که به عنوان یک تاجر بتوان با فروشنده کالاها مذاکره کرده باید به نکات مختلفی توجه کرد که یکی از آن ها شناخت آداب و رسوم کشور فروشنده است.

با توجه به این نکته خریدار می داند که چگونه باید با فروشنده ارتباط بر قرار کند. خریدار و فروشنده باید در روند مذاکره در رابطه با مسائل مختلف معامله مانند قیمت کالاها، کیفیت کالاها، نحوه و زمان ارسال کالاها، روش پرداخت هزینه کالاها و دیگر مراحل واردات کالا به ایران که به فروشنده مربوط می شود صحبت کنند. بهتر است تاجران قبل از آغاز فعالیت تجاری خود با فنون مذاکره در این زمینه آشنا شوند، همچنین افراد می توانند در این زمینه با استفاده از مشاوره های ققنوس ترخیص به انجام مذاکرده با تامین کنندگان بپردازند، علاوه بر این تاجران می توانند روند پیدا کردن تامین کننده قابل اطمینان و همچنین مذاکره با آن را به گروه ققنوس ترخیص واگذار نمایند.

حمل کالای خریداری شده به ایران

یکی دیگر از مراحل واردات کالا به ایران که در بالا نیز به آن اشاره شده است مربوط به حمل و نقل کالاها از کشور مبدا تا کشور مقصد می باشد. در این مرحله بر فروشنده کالاها با مراجعه به یکی از شرکت های حمل و نقل بین المللی کالاهای خریداری شده را برای خریدار ارسال می کند. برای حمل و نقل کالاها روش های مختلفی مانند حمل و نقل به روش هوایی، حمل و نقل به روش دریایی و حمل و نقل به روش زمینی وجود دارد. هر کدام از این روش ها دارای مزیت ها و معایبی می باشد که دو طرف معامله با توجه به شرایط محموله خود و مطابقت آن با یکی از روش های حمل و نقل یکی از آن ها را انتخاب می کنند.

علاوه بر این در انتخاب روش مناسب برای حمل و نقل در روند چگونگی واردات کالا یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه کرد مربوط به شرایط کشور مقصد و کشور مبداء می باشد که تاثیر زیادی بر روش حمل و نقل کالا دارد. تاجران می توانند در راستای حمل و نقل کالاهای خود از خدمات حمل و نقل گروه تجاری ققنوس استفاده نمایند.

اهمیت ترخیص کالا از گمرک

اهمیت ترخیص کالا از گمرگ در مراحل واردات کالا به ایران مربوط به نقش این نهاد در روند واردات و صادرات و تاثیر آن بر سیاست های اقتصادی کشور است. گمرک یک نهاد دولتی می باشد که دولت با هدف نظارت بر روند صادرات و واردات کشور و همچنین اجرای سیاست های اقتصادی خود در نحوه تجارت برون مرزی آن را تاسیس کرده است. دولت وظیفه دارد بر روند ورود و خروج کالا به کشور نظارت کامل داشته باشد و از این طریق از ورود و خروج هر گونه کالای قاچاق جلوگیری کند، علاوه بر این گمرک در روند ترخیص کالا، کالاهای وارداتی و صادراتی را از لحاظ کیفیت، سلامتی یا آلودگی و … بررسی می کند.

گمرک بر اساس قوانین صادرات و واردات برای ورود و خروج هر گونه کالایی یک تعرفه گمرکی و حق ورودی تعیین کرده است که با توجه به حجم کالاهایی که در طول 24 ساعت به گمرک وارد می شود و همچنین متفاوت بودن تعرفه گمرکی هر نوع کالا، مجموعه این حقوق ورودی و تعرفه میزان قابل توجهی می باشد که کمک بسیاری به اقتصاد کشور می کند.

چگونگی ترخیص کالا از گمرک
چگونگی ترخیص کالا از گمرک

تعرفه گمرکی یا تعرفه کالا چیست ؟

در مراحل واردات کالا به ایران زمانی که کالاها وارد گمرک می شوند بر اساس هر مرحله ای که طی می کنند، صاحب کالاهای وارداتی باید هزینه ای را به گمرک پرداخت کند، علاوه بر این در ازای کالاهایی که وارد می شود هزینه ای مبنی بر مالیات از کالاهای وارداتی دریافت می شود که به مجموعه این هزینه ها تعرفه گمرکی گفته می شود. در صورتی که در روند ترخیص کالا از گمرک مشکل ایجاد شود که علت ایجاد آن از جانب صاحب کالاها باشد ممکن است صاحب کالاها از طرف گمرک جریمه شود و هزینه ای دیگر بر کل مجموع هزینه هایی که وی باید بپردازد افزوده شود. از جمله مواردی که کالاها با گذر از آن مرحله هزینه ای را به صاحب کالا متحمل می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه تخلیه و بارگیری
  • هزینه حمل و نقل در گمرک
  • کرایه انبار داری
  • هزینه آزمایشگاه (در صورت نیاز)
  • هزینه بازرسی های مختلف
  • و …..

انواع ریسک های مراحل واردات کالا به ایران

مراحل واردات کالا به ایران با ریسک های مختلفی همراه است که در صورت عدم مدیریت هر کدام از مراحل با دقت فراوان و به درستی ممکن است هر کدام به یک معضل بزرگ تبدیل شود، از این رو بهتر است افرادی که قصد وارد کردن کالا به کشور را دارند این امر مهم را به شرکت های تجاری _ بازرگانی فعال در این زمینه همچون ققنوس ترخیص واگذار کنند تا کارشناسان مجرب و با تجربه این گروه با در نظر گرفتن همه ی ابعاد و جوانب کار به درستی و با کمترین هزینه کالاهای تاجران را به کشور وارد کنند، علاوه بر این تاجران می توانند با استفاده از مشاوره های گروه ققنوس ترخیص ریسک های مختلف موجود در مراحل واردات کالا به ایران را مورد بررسی قرار دهند و از بروز آن ها جلوگیری کنند.

از جمله ریسک هایی که ممکن است در مراحل واردات کالا به ایران برای تاجران ایجاد شود می توان به مواردی زیر اشاره کرد:

  • عدم تشخیص تامین کننده قابل اطمینان
  • گران شدن قیمت کالاها پس از فرایند تخصیص ارز
  • ایجاد مشکل و هنگام بارگیری در گمرک کشور مبداء یا در مسیر حمل و نقل
  • و …..

جمع بندی

در این مقاله از ققنوس ترخیص تلاش شده برای آشنایی هر چه بیشتر شما تاجران گرامی با ابعاد و زوایای گوناگون تجارت بین المللی در زمینه چگونگی واردات کالا به ایران مسائل مختلف را به طور کامل توضیح دهیم که از جمله آن ها می توان به توضیح درباره مراحل واردات کالا به ایران اشاره کرد. در صورتی که در زمینه هر کدام از مسائل و مراحل واردات کالاهای پرسود به ایران نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید به کارشناسان ققنوس ترخیص مراجعه کرده و از خدمات و اطلاعات آن ها استفاده کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط