لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

مراحل اخذ معافیت گمرکی / چگونه مجوز معافیت گمرکی دریافت کنیم؟

مراحل اخذ معافیت گمرکی

فهرست مطالب

آیا در مورد معافیت گمرکی اطلاعی دارید؟ می‌دانید که چه کالاهایی معاف گمرکی هستند؟ آیا با مراحل اخذ معافیت گمرکی آشنایی دارید؟ همانطور که می‌دانید واردات و صادرات کالا توسط دولت‌ها در هر کشوری کنترل می‌شود و قوانین و مقررات زیادی برای آن وضع شده است. وضع قوانینی در جهت ممنوعیت ورود برخی کالاها و ایجاد راهکارهایی برای تسهیل ورود کالاهای دیگر نمونه‌هایی از تصمیم دولت‌هاست.

مثلا دسته‌ای از کالاها وجود دارند که در داخل کشور تولید نمی‌شوند، و دولت برای تسهیل واردات آنها، به این کالاها مجوز معافیت گمرکی می‌دهد. به این معنی که واردکننده می‌تواند با طی مراحل اخذ معافیت گمرکی، بدون پرداخت حقوق گمرکی به واردات آن کالاها بپردازد. در این مقاله با ققنوس ترخیص باشید تا به پاسخ تمام سوالات خود پیرامون معافیت گمرکی برسید.

مراحل اخذ معافیت گمرکی

به طور کلی می‌دانید که برای کدام نوع کالاها معافیت گمرکی تعلق می‌گیرد. ولی برای دریافت این معافیت نیاز به آشنایی با قوانین شمول و مراحل دریافت آن هستید.

پس در ابتدا شما را با مراحل اخذ معافیت گمرکی آشنا می‌سازیم تا بدانید طی چه مراحل و تهیه چه مدارکی برای دریافت این مجوز نیاز است. مراحل دریافت مجوز معافیت گمرکی عبارتند از:

  • ثبت درخواست این مجوز در سایت
  • دریافت کد رهگیری
  • مراجعه به سازمان صنعت و معدن
  • اعلام کد رهگیری به کارشناس مربوطه
  • استعلام اینترنتی کارشناس جهت کنترل عدم تولید داخلی کالای مورد نظر شما برای واردات
  • ارسال درخواست شما به کارتابل استان (اخذ مدارک و استعلام دوباره از طرف ستاد)
  • تعهد محضری متقاضی و واردکننده
  • برگزاری جلسه‌ای جهت این که حکم معافیت گمرکی برای کالای مورد نظر صادر شود
  • اعطای کد رهگیری 14 رقمی و ارائه آن به گمرک و پایان مراحل اخذ معافیت گمرکی

مجوز معافیت گمرکی در برخی موارد به صورت موقت هم قابل دریافت است. برای این منظور کالاهای مجاز به دریافت این مجوز، برای هدف خاصی مانند: کالای نمایشگاهی، تعمیری، پزشکی و… از کشور صادر می‌شوند و پس از پایان انجام پروسه تعیین شده و زمان معین به کشور بازگردانده می‌شوند. در کل واردات موقت نیز از پرداخت حقوق ورودی معاف می‌باشند. ولی تنظیم و ارائه اظهارنامه و انجام امور گمرکی جهت واردات موقت لازم است.

مراحل اخذ معافیت گمرکی
مراحل اخذ معافیت گمرکی

آیا برای واردات کالا نیاز به مجوز داریم؟

شما به عنوان یک تاجر نیازی به مجوز برای واردات کالا ندارید ولی برخی از کالاها هستند که دولت دریافت یکسری مجوزهایی را برای وارداتشان لازم می‌داند. برای مثال اگر کالای شما مشمول طرح معافیت گمرکی است باید مجوز معافیت گمرکی دریافت کنید. شما می‌توانید انجام مراحل اخذ معافیت گمرکی کالای خود را به ققنوس ترخیص بسپارید.

دسته‌ای از کالاهای عمومی مانند: محصولات غذایی، لبنی، گیاهی، حیوانی و داروها، انواع برندهای معتبر کیف، کفش، چمدان و اسباب بازی و محصولاتی که باید قانون کپی رایت در مورد آنها رعایت شود مانند سی دی، دی وی دی و نوار کاست به مجوزهای خاصی نیاز دارند.

در کل برای انجام کلیه امور تجاری، شما باید یک شماره وارد کننده داشته باشید؛ در این صورت شما به عنوان دریافت کننده نهایی کالا شناخته خواهید شد. در این مورد داشتن شماره کد اقتصادی نیز کفایت می‌کند. چنانچه هیچ کدام از این شماره های کارت بازرگانی یا شماره کد اقتصادی را نداشتید، با شماره تامین اجتماعی خود هم می‌توانید در این زمینه کار کنید.

ممکن است برخی از شما مایل نباشد که این شماره را به شرکت حمل و نقل و کشتیرانی بدهد، و کالای وارداتی هم فقط برای مصرف شخصی‌ با ارزش کمتر از 2500 دلار است. در این صورت شما کالایتان را توسط حق العملکار گمرکی ترخیص می‌کنید و می‌توانید از کارت بازرگانی یک شخص ثالث برای واردات آن کالا استفاده کنید. دریافت مجوز معافیت گمرکی هم برای کالاهای غیر تجاری و دسته‌ای از کالای دیگر لازم است.

انواع معافیت های گمرکی

انجام مراحل اخذ معافیت گمرکی برای واردات کالاهایی که سازمان وزارت صنعت، جهت حمایت از تولید داخلی آنها را مشمول معافیت گمرکی نموده، ضروریست. فهرست کالاهایی که در این دسته قرار می‌گیرند  هر ساله تغییر می‌کند و تعرفه های گمرکی آنها نیز با به روز رسانی سالانه پرداخت می‌گردد.

در بسیاری از مواقع، مشکلاتی و خسارات در تجارت به خاطر عدم آشنایی با مراحل و نداشتن تجربه کافی در این زمینه است. حال بیایید ببینیم انواع معافیت های گمرکی کدامند:

  • واردات مواد اولیه تولید برخی کالاها
  • واردات کالاهایی که در حوزه تخصصی شرکت باشند
  • واردات تجهیزات آزمایشگاهی نیز مشمول دریافت مجوز معافیت گمرکی است
  • واردات ماشین آلات خط تولید جهت افزایش تولید کالاهای دانش بنیان

چه کالاهایی مشمول معافیت گمرکی می شوند؟

مطابق با قانون تصویبی جهت حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان، کالاهای غیر تجاری شامل معافیت گمرکی هستند. کالای تجاری، کالایی است که در حد انبوه تهیه می‌شود و در محصولات روتین و تولیدی شرکت‌ها استفاده می‌گردد. بنابراین کالاهای غیر تجاری با طی مراحل اخذ معافیت گمرکی و دریافت مجوز آن وارد می‌شوند.

برای مثال، واردات مواد اولیه دارو که در حد گرم و برای مصرف یک سال و تولید انبوه به میزان هزاران قرص و کپسول به وسیله یک داروسازی انجام می‌شود، مشمول حق گمرکی دانش بنیان و مجوز معافیت گمرکی نمی‌باشد. همچنین واردات قطعات الکترونیکی جهت استفاده در کالاهای تولیدی شرکتی در حیطه الکترونیک، یا واردات باتری شارژر برای استفاده یک شرکت در حوزه تولید UPS مشمول معافیت گمرکی نیستند.

دسته بندی کالاهای دارای معافیت گمرکی به قرار زیر است:

  • واردات کالایی در حوزه تخصصی شرکت و یا موسسه به مقدار کم به منظور مهندسی معکوس
  • مواد اولیه، کالاها و قطعات لازم که بصورت خیلی محدود و فقط به منظور انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه وارد می‌شوند. واردات این مواد در حد ساخت نمونه اولیه و پایلوت از کالاها و خدمات دانش بنیان مشمول طی مراحل اخذ معافیت گمرکی هستند.
  • واردات تجهیزات آزمایشگاهی و تست و کنترل کیفیت که تنها به شرط استفاده غیرتجاری و با هدف تجهیز بخش تحقیق و توسعه شرکت یا موسسه انجام شود. البته به شرطی که آن تجهیزات در داخل کشور تولید نشوند. این قانون اخذ مجوز معافیت گمرکی شامل دستگاه‌های مستعمل و دست دوم نیز می‌شود.
  • واردات ماشین آلات خط تولید به منظور افزایش تولید کالاهای دانش بنیان و به شرطی که با هدف غیرتجاری استفاده شوند. این دستگاه هم به شرطی که در داخل کشور تولید نمی‌شود مشمول این طرح است و دستگاه‌های مستعمل و دست دوم را هم در بر می‌گیرد.
مجوز معافیت گمرکی
مجوز معافیت گمرکی

درخواست معافیت گمرکی چگونه است؟

برای این که بتوانید معافیت گمرکی را بگیرید،  باید بدانید که روند درخواست و انجام مراحل اخذ معافیت گمرکی چگونه است.

  • به طور کلی اولین اقدامی که لازم است انجام دهید تکمیل فایل تعهدنامه دریافت معافیت عوارض حقوق گمرکی و سود بازرگانی شرکت ها و موسسات دانش بنیان است.
  • سپس همراه با این فرمی که تکمیل کردید، باید اطلاعات لازم در مورد کالایی که برایش تقاضای مجوز معافیت گمرکی دارید از طریق پروفایل شرکت در سایت دانش بنیان بارگذاری کنید.
  • سپس موضوع را از دبیرخانه معاونت علمی پیگیری نمایید.
  • در این مرحله پرونده شما به کارگزاران مجاز ارزیابی و معافیت گمرکی ارجاع داده می‌شود. معاونت علمی به بررسی پرونده و درخواست شما می‌پردازد و فایل اکسلی جهت تکمیل ارسال می‌گردد.
  • در این مرحله از مراحل اخذ معافیت گمرکی، شما باید این فایل ارسالی را بررسی کنید و گزارش را به معاونت علمی ریاست جمهوری ارسال نمایید.
  • در صورت پذیرش درخواست شما توسط تیم بررسی کننده در معاونت علمی ریاست جمهوری، موارد برای اعمال معافیت به اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال می‌گردد.

مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالاهای مشمول معافیت گمرکی

تهیه مدارک برای ترخیص کالاهایی که مشمول معافیت گمرکی هستند مرحله بسیار مهمی می باشد و لازم است با نهایت دقت انجام شود، زیرا وجود هر گونه اشتباه و نقص در اطلاعات و مدارک ترخیص کالاهای مشمول معافیت گمرکی می تواند این روند را به تاخیر انداخته و با مشکل روبه رو سازد. از جمله مدارکی که صاحب کالا و یا نماینده قانونی او باید برای ترخیص کالاهای مشمول معافیت گمرکی تهیه نمایند می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره نمود:

  • مجوز صنعتی ( با توجه به نوع کالا )
  • دریافت مجوز ثبت سفارش کالا در سامانه epl
  • بار نامه که مجوز حمل و نقل محموله تجاری بین دو کشور مبداء و مقصد است.
  • پیش فاکتور محموله تجاری که درخواست رسمی خریدار برای فروشنده است و تمامی معیارها و استانداردهای مورد نظر خریدار در آن ذکر شده است.
  • اعلامیه تامین ارز و مجوزهای لازم برای تخصیص ارز از بانک مرکزی
  • فاکتور خرید کالا که تمامی مشخصات مربوط به محموله تجاری در آن درج شده است.
  • کاتالوگ  کالا که معرفی کننده محصول و روش استفاده از آن است.
  • گواهی مبداء که نشان دهنده هویت کالا و کشور تولید کننده آن است.
  • و ….

نکات مهم جهت صدور معافیت گمرکی

در هنگام صدور مجوز معافیت گمرکی در رابطه با محموله های تجاری مختلف نکاتی وجود دارد که بی توجهی به آن ها می تواند مشکلات گوناگونی را برای ثاحب کالا ایجاد نماید. از جمله نکات مهم جهت صدور معافیت گمرکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مدارک تهیه شده باید خوانا و قابل رویت باشد و به درستی اسکن شده و در سامانه جامعه امور گمرکی بارگذاری شود.
  • کالاهای وارداتی به طور مثال ماشین آلات خط تولید در صورتی که نو باشند و امکان تولید در داخل را نداشته باشند مجوز معافیت گمرکی را دریافت می کنند.
  • در صورتی که صدور معافیت گمرکی تایید شود نیاز به تعهد نامه محضری بر اساس موارد ذکر شده در مدارک می باشد.
  • و ….

چرا برای واردات کالاهای مشمول مجوز معافیت گمرکی به کارشناسان ققنوس ترخیص نیاز دارید؟

محموله های تجاری که شامل طرح معافیت گمرکی می شوند لازم است با رعایت اصول خاصی روند ترخیص از گمرک را طی کرده و اجازه خروج از گمرک را دریافت نمایند. اصولی که لازم است در روند ترخیص کالاهای مشمول معافیت گمرکی رعایت شود می تواند روند ترخیص این گونه کالاها را سرعت بخشیده و هزینه های اضافی ترخیص کالا را کاهش دهد، اما این مسئله در صورتی رخ خواهد داد که  از افراد با تجربه و متخصص همچون کارشناسان گروه ققنوس ترخیص کمک گرفته شود.

استفاده نکردن از کارشناسان گروه ققنوس ترخیص در روند ترخیص کالاهای مشمول معافیت گمرکی، در صورتی که صاحب کالا از تجربه و اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نباشد و یکی از مراحل را تا آخر به انجام نرساند و یا به اشتباه انجام دهد می تواند هزینه های اضافه گوناگونی را به صاحب کالا تحمیل نماید. این مسئله می تواند علاوه بر نداشتن سود، روند واردات کالا را به روندی زیان آور تبدیل نماید.

جمع بندی

در پایان مطلب مربوط به مراحل اخذ معافیت گمرکی باز خاطر نشان می‌کنیم که دریافت معافیت های گمرکی اصول و مقررات خاص خود را دارد و عدم رعایت آن‌ها می‌تواند منجر به خسارت‌های مالی، زمانی یا حقوقی بری شما شود. از این رو بهتر است با اطلاع و آگاهی کافی درباره روش دریافت مجوز معافیت گمرکی و با در نظر گرفتن اصول تعیین شده حرکت کنید.

حتما دقت نمایید که با انجام اشتباه این اصول، پروسه واردات با مشکل مواجه می‌شود و ممکن است حتی هزینه های اضافی برایتان به همراه داشته باشد. پس پیشنهاد می‌کنیم انجام مراحل اخذ معافیت گمرکی را به کارشناسان ققنوس ترخیص بسپارید تا آنها با تجربه و تخصص در این زمینه، به راحتی این مجوز را برای شما دریافت کنند. ققنوس ترخیص تمام کالاهای مشمول معافیت گمرکی را از کلیه گمرکات کشور برای شما ترخیص می‌کند.

چه مدارکی برای ترخیص کالاهای شامل معافیت گمرکی لازم است؟

از جمله مدارک لازم برای ترخیص کالاهای شامل معافیت گمرکی می توان به مواردی همچون مجوز ثبت سفارش کالا، مجوز صنعتی، بار نامه، پیش فاکتور، فاکتور، قبض انبار، اعلامیه تامین ارز و …. اشاره کرد.

علت اهمیت حضور کارشناسان ققنوس ترخیص در روند ترخیص کالاهای مشمول معافیت گمرکی چیست؟

اهمیت حضور کارشناسان ققنوس ترخیص در روند ترخیص کالاهای مشمول معافیت گمرکی به خاطر جلوگیری از زیان مالی صاحب کالا و همچنین کوتاه کردن روند ترخیص این گونه کالاها از گمرک است.

چه نکاتی برای دریافت معافیت گمرکی محموله های تجاری لازم است رعایت شود؟

از جمله نکات مهم در هنگام صدور حکم معافیت گمرکی می توان به مواردی همچون خوانا بودن اطلاعات درج شده در مدارک، نو بودن و غیر قابل ساخت بودن کالاهای وارداتی در داخل کشور و …. اشاره کرد.

چگونه می توان درخواست معافیت گمرکی کرد؟

برای درخواست معافیت گمرکی لازم است تعهد نامه مربوط به معافیت عوارض گمرکی و سود بازرگانی تکمیل شود، اطلاعات کالا ثبت شود، اطلاعات توسط کارشناس مربوطه بازرسی می شود، گزارش بازرسی به معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه داده شود و در نهایت در صورت تایید اطلاعات درخواست قبول خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط