لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

لیست گمرکات ایران: 9 گمرک اصلی جهت ترخیص کالا را بشناسید

لیست گمرکات ایران

فهرست مطالب

سازمان گمرک در واقع محلی است که در مرزهای کشورها وجود دارد. با توجه به قوانینی که هر کشوری دارد، میتوان از طریق گمرکات کالا و خدمات دیگری به کشور ها ارسال نمود و یا از طریق دیگر کشور ها وارد نمود؛ ما در این مقاله قصد داریم از سوی شرکت ققنوس ترخیص به لیست گمرکات ایران و هر آنچه راجع به آن باید بدانید آشنا شوید. همچنین در مورد گمرک و نحوه ترخیص کالا آشنا شوید. در ادامه همراه ما باشید.

گمرک چیست؟

سازمان گمرک در بسیاری از کشور های جهان مرجعی جهت دریافت تعرفه های گمرکی و حقوق ورودی کالا ها در نظر گرفته میشود. در  واقع میتوان گفت کشور ایران نیز به همین شکل میباشد و سازمان گمرک وظیفه کنترل ورودی و خروجی انواع کالاها، افراد، حیوانات و سایر موارد از سایر مرزهای کشور را دارد.

در واقع میتوان گفت به طور کلی سازمان گمرک وظیفه دریافت انواع مالیات ها ، واردات و صادرات کالاها و محصولات و همچنین فراهم کردن امنیت و تسهیل امورات تجاری را عهده دار میباشد. که در ادامه این مطلب به شکل گسترده تر به لیست گمرکات ایران جهت ترخیص کالا را به شما توضیح خواهیم داد.

تعریف کلی گمرک ایران چیست؟

گمرک ایران نهادی ضروری و کارآمد میباشد که جهت تامین درآمد و تسهیل تجارت و همچنین حفاظت از مرزها جهت حکومت در نظر گرفته میشود. گمرک ایران سازمانی بسیار بزرگ میباشد که وظیفه کنترل عبور و مرور و جا به جایی انواع کالاها و مسافران را در سطح بین المللی مدیریت مینماید. در نتیجه میتوان گفت دولت نیز جهت اجرای انواع برنامه ها و سیاست های اقتصادی و مالی و اجتماعی خود به سازمانی قدرتمند مانند سازمان امور گمرکی نیازمند میباشد که به شکل کارآمد و موثر امور را پیگیری  کند.

ترخیص کالا
ترخیص کالا

اهمیت انجام تشریفات ترخیص کالا از گمرک

شاید با شنیدن تشریفات گمرکی برایتان این سوال پیش آمده است که منظور از تشریفات گمرکی چه چیزی میباشد؟ در این مورد به این نکته توجه داشته باشید که این کار در راستای ترخیص کالا از گمرک میگیرد. در نتیجه همانطور که اشاره نمودیم تشریفات گمرکی بر حسب قوانین و آییننامه های مخصوص و ویژه ای انجام خواهد گرفت که یکی از مهمترین اقدامات لازم جهت انجام تشریفات گمرکی تنظیم اظهارنامه و ارائه آن به سازمان گمرک میباشد.

در نتیجه هنگامی که قصد انجام این کار را داشته باشید که کالا یا محصولاتی را به کشور وارد نمایید یا به انجام صادرات و واردات آن بپردازید، بایستی آن کالا از گمرک عبور کند که در نهایت به مجموعه این اقدامات تشریفات گمرکی گفته خواهد شد.

در این راستا، میتوان گفت سازمان دولت قوانین و مقرراتی را جهت امور گمرکی وضع نموده است. در نتیجه علت صادرات و واردات محصولات نیازمند دانش در امورات گمرکی میباشد و بدون تسلط به انجام مراحل تشریفات گمرکی و مراحل ترخیص کالا، صادرات و واردات برایتان خیلی سخت خواهد نمود. در نتیجه  داشتن یک مشاوره بازرگانی حرفه ای در این زمینه میتواند شما را در راستای انجام مراحل تشریفات گمرکی و معرفی کامل لیست گمرکات ایران بسیار راهنمایی نماید.

همچنین تعداد بسیار بالایی از افرادی که نمیتوانند کالای خود را در بازه زمانی کوتاهی از سازمان گمرک ترخیص نمایند، از قوانین گمرکی و تشریفات گمرکی بی اطلاع خواهند بود. لازم است بدانید جهت ترخیص کالا هزینه های بسیار زیادی وجود دارد.

این سازمان بجهت ترخیص کالا از گمرک هزینه هایی را اخذ میکند که در واقع به عوارض گمرکی گفته میگردد. در حقیقت میتوان گفت سازمان گمرک پس از دریافت این هزینه به شما اجازه خروج کالا از گمرک را صادر خواهد نمود.

معرفی لیست مهمترین گمرکات ایران

گمرکات مشهور ایران به طور کلی به 5 گمرک اصلی تقسیم میشود که در ادامه به معروف ترین لیست گمرکات ایران میپردازیم. این گمرکات عبارتند از:

گمرک شهید رجایی بندرعباس

همانطور كه در این مورد اطلاع داريد، گمرک شهيد رجایی به عنوان یکی مهمترین گمرکات ایران در نظر گرفته میشود. لازم است بدانید بندر عباس بزرگترين گمرک از لحاظ حجم واردات محصولات و کالاها ميباشد، در نتیجه به طور کلی میتوان كه هفتاد درصد واردات کل کشور از طریق آن انجام ميگيرد. در نتیجه با توجه به اينكه شعار اين سازمان بر اساس جلب اعتماد مشتریان، انواع قانون مداری، حفظ اسرار تجاری و انجام وظیفه ها کالاها در سريعترين زمان و كمترين هزينه در نظر گرفته میشود.

اين سازمان با داشتن پرسنل مجرب و ماهر در گمرک شهيد رجایی آماده ارائه خدمات در اين گمرک میباشد. مدیریت این سازمان پيشنهاد خواهد داد جهت كاهش هزينه واردات انجام مراحل ترخيص کالا از اولين گمرک ورودي صورت خواهد گرفت، چرا که در صورت ترانزيت كالا و انجام مراحل ترخیص کالا از گمرکات داخل کشور موجب افزايش هزينه ها و عدم جبران خسارت خواهد شد.

و به علت جا به جایی و ترانزيت كالا هزينه هایی نظیر دموراژ و هزينه های مربوط به انبارداري، هزینه های مربوط به برگشت دادن كانتينر و یا هزينه كارمزد سازمان حمل و نقل به هزينه ها افزوده خواهد شد،  تازه هنگامی كه وارد كننده کالا اين هزينه ها را متحمل گردد در گمرک مقصد بايستی به شکل مجدد اين هزينه ها را پرداخت کند. در نتیجه بعضی از صاحبان محصول به علت عدم آگاهی مناسب از اين هزينه ها با سفارش ترخيص كار خود اقدام به ترانزيت و حمل و نثل کالا مینمایند كه اين شرکت ها گاهی اعتقادی به چنين كاري ندارد؛ مگر در مواقع ویژه، چرا که سود خود را در سود بيشتر وارد كننده و همچنین كاهش هزينه او خواهد دانست.

گمرکات ایران
گمرکات ایران

گمرک شهید باهنر بندرعباس

گمرک شهید باهنر یکی از گمرکات فعال بندرعباس میباشد که در شمال خلیج فارس و همچنین در نزدیکی مناطق آزاد کیش و قشم واقع گشته است. لازم است این نکته را یادآور شویم که پس از گمرک شهید رجایی این گمرک به عنوان مهمترین گمرک فعال در جنوب کشور در نظر گرفته میشود. در نتیجه میتوان گفت گمرک شهید باهنر به عنوان یکی از قدیمی ترین و معروفترین گمرکات فعال ایران در نظر گرفته میشود که در میان لیست گمرکات ایران در رتبه های اول قرار میگیرد. گمرک شهید باهنر دارای دارای ۱۲ اسکله میباشد و در فاصله 1501 کیلومتری استان تهران واقع گشنه است.

 میزان فعالیت تجاری سالانه گمرک شهید باهنر در گذشته ، به 8000 تن نیزرسیده است. لازم به ذکر است در سال ۱۳۴۶ با توجه به موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه و  مناسب گمرک شهید باهنر ، اقدام به ساخت اسکله سورو در بندرعباس نموده اند که همین نام، اسم اولیه گمرک شهید باهنر فعلی در نظر گرفته شد. همین امر موحب شده است که از سال های دور بسیاری از بازرگانان و تاجران این گمرک را جهت ترخیص کالای خود انتخاب نمایند. همچنین جایگاه فعلی این گمرک در میان ۳ گمرک برتر استان میباشد. فعالیت گمرک شهید در زمینه های متفاوت صادرات کالاهای غیر نفتی، انواع حمل و نقل مسافرتی و حمل و نقل جهت ترخیص کالا میباشد.

گمرک فرودگاه امام خمینی

در میان لیست گمرکات ایران، گمرک فرودگاه امام خمینی نیز به عنوان یکی دیگر از گمرکات فعال در نظر گرفته میشود . لازم به ذکر است گمرک فرودگاه امام خمینی، در 6 زمینه فعالیتی تعریف میگردد:

  • حوزه اول و دوم فرودگاه امام مربوط به امور تجاری است.
  • حوزه سوم این فرودگاه به امانات پستی تعلق میگیرد.

حوزه چهارم مربوط به امور مسافرتی میباشد و حوزه پنجم و ششم آن به امور تخصصی نفت میپردازد. به طور معمول میتوان گفت بستههای  باری در اندازه های کوچک و متوسط، به وسیله هوایی وارد و صادر میگردد و بسیاز کمتر شاهد جابه جایی انواع محموله های بزرگ با سرویس های حمل و نقل هوایی میباشیم.

گمرک بوشهر

بوشهر به عنوان هفدهمین استان بزرگ ایران محسوب میگردد و نیز یکی از قدیمی ترین  گمرکها محسوب میگردد که لیست گمرکات ایران جای گرفته است . این استان دارای 700 کیلومتر مرز دریایی با کشورهای گوناگون میباش که این نیز به نوبه خودش نوعی رکورد به شمار میآید. همچنین وجود انواع نیروگاه اتمی در این بندر به رونق هر چه بیشتر و بیش از پیش این بندر افزوده است و به همین علت به پایتخت انرژی در ایران لقب دارد.

گمرک بندر امام خمینی

گمرک بندر امام خمینی نیز یکی از بزرگترین بندر ایران در نظر گرفته میشود که دارای 34 اسکله است. همچنین این بندر دارای اداره ی بندر و کشتیرانی و گمرک میباشد و بزرگترین بندر تجاری کشور نیز به شمار میرود . لازم است بدانید طول اسکله تجاری بندر امام خمینی حدود هفت کیلومتر میباشد و سی تا چهل میلیون تن کالا را در سال تحت پذیرش و پوشش قرار میدهد.

  بندر امام خمینی دارای 522000 متر مربع انبار مسقف میباشد و کوتاهترین و مطمئن ترین مسیر جهت حمل بار زمینی و حمل کالا از کشورهای عراق، کشور ترکیه، کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیا، میباشد که این بندر را به عنوان یکی از مهمترین مراکز تجاری ایران تبدیل نموده است .

گمرک خرمشهر

گمرک خرمشهر با کد گمرکی 40202 یکی از گمرکات مهم کشور است. گمرک خرمشهر یکی از گمرک های قدیمی ایران است و تا قبل از جنگ تحمیلی ایران و عراق حدود 90 درصد از واردات کشور را از این گمرک ترخیص می کردند، اما امروزه از این گمرک بیشتر برای واردات محموله های تجاری مربوط به بخش خصوصی کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

گمرک خرمشهر به عنوان دومین گمرک کانتینری کشور شناخته می شود و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه آزاد تجاری – صنعتی اروند واقع شده است و با چندین کشور همسایه در جنوب ایران، با استفاده از راه های دریایی و زمینی دارای مرز است.

گمرک خرمشهر ویژگی های گوناگونی دارد که باعث شده تاجران زیادی این گمرک را برای ترخیص محموله های تجاری خود انتخاب کنند. وجود این مزیت ها باعث شده آمار ترخیص محموله های تجاری وارداتی از این گمرک به 4000 تا 6000 تن کالا در طول روز برسد. از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وجود تجهیزات پیشرفته جهت ترخیص کالا
  • 25 درصد تخفیف برای سود بازرگانی
  • نقل و انتقال سریع محموله های تجاری با استفاده از راه های دریایی
  •  زمینی و راه آهن

گمرک شهریار

گمرک شهریار از جمله گمرک های فعال بسیار مهم در استان تهران است که در سال 1355 با افزایش میزان واردات و صادرات به کشور راه اندازی شد. این گمرک که یکی از چند گمرک حیاتی تهران را تشکیل داده است در بزرگراه فتح، شهرک خلیج فارس، بلوار خلیج فارس، انتهای خیابان بهشتی واقع شده است.

بر اساس آمار های به دست آمده میزان ترخیص کالا در سال 1395 از گمرک شهریار به میزان 540 تن و به ارزش سه میلیارد و هفتصد بوده است و در مجموع محموله های تجاری مربوط به 96 کشور مختلف در این سال از این گمرک ترخیص شده اند.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث جذب تاجران به سمت گمرک شهریار شده است که از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تاسیس این گمرک در پایتخت
  •  دسترسی آسان گمرک شهریار به فرودگاه های امام و خمینی و مهر آباد
  • امکان استفاده از خطوط ریلی سراسر کشور
  • رعایت استانداردهای لازم در حین ترخیص
  • ایمنی بالا در حین کار

گمرک غرب تهران

گمرک غرب تهران با کد 10200 یکی از گمرک های مهم پایتخت است که در منطقه 21 استان تهران و در کیلومتر 10 جاده قدیمی تهران – کرج احداث شده است. گمرک غرب تهران به عنوان یکی از گمرک های دیپلماتیک کشور شناخته می شود زیرا به خاطر موقعیت مکانی و قرار گرفتن در بین دو آزاد راه فتح و آزادگان به گمرک اختصاصی سفارت خانه های کشور تبدیل شده است. بر اساس آمارهای به دست آمده گمرک غرب تهران توانایی پوشش 1900 نوع کالای تجاری در زمینه صادرات را به دست آورده است.

فعالیت هایی که در گمرک غرب تهران در زمینه صادرات و واردات کالا انجام می شود شامل موارد زیر می شود:

  • واردات قطعی محموله های تجاری
  • واردات موقت کالا
  • صادرات قطعی محموله های تجاری
  • صادرات موقت محموله های تجاری
  • کارنه تیر مبداء و مقصد
  • گمرک قضایی
  • ترانزیت مبداء خارجی
  • و …

گمرک بازرگان

گمرک بازرگان به کد گمرکی 30100 یکی از گمرک های مرزی کشور است که با فاصله یک کیلومتری از شهر مرزی بازرگان که از جمله توابع شهرستان ماکو است در استان آذربایجان غربی احداث شده است. موقعیت مکانی گمرک بازرگان و نزدیکی آن به ترکیه باعث شده تا این گمرک به گذرگاهی برای ارتباط با کشورهای اروپایی تبدیل شود. این مسئله باعث شده توجه بسیاری از تاجران به این گمرک مرکزی جلب شود.

این گمرک روزانه محل تردد مسافران داخلی و خارجی و کامیون های حامل محموله های وارداتی و صادراتی بوده است. گمرک بازرگان با استفاده از ریر مجموعه هایی همچون گمرک یلدشت، گمرک صنم بلاغی و بازارچه های ساری مو باعث شده تا روند ترخیص کالا و صادرات برای تاجران با سرعت و پیچیدگی های کمتری انجام شود.

کد گمرک تهران

هر یک از گمرک های احداث شده در پایتخت دارای کد گمرکی مخصوص به خود می باشد.

  • کد مربوط به گمرک تهران 10300
  • کد مربوط به گمرک غرب تهران 10200
  • کد مربوط به گمرک شهید باهنر 50200
  • کد مربوط به گمرک فرودگاهی امام خمینی 10103

جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص به شکل مفصل به لیست گمرکات ایران که جهت ترخیص کالا به کار گرفته میشود، پرداختیم. همچنین در این مقاله تلاش نمودیم تا شما را با تعریف کلی سازمان گمرک آشنا سازیم . در نهایت قصد داریم تا به خدمات شرکت ققنوس ترخیص خواهیم بپردازیم که یکی از آنها ترخیص کالا از انواع گمرکات میباشد.

این شرکت با دارا بودن نیروهایی مستقر در کل کشور آماده است تا جهت ترخیص کالاهای شما در اسرع وقت اقدام نماید و مانع از به تاخیر افتادن امورات بازرگانی شما شود. از دیگر خدمات شرکت میتوان به ترانزیت و ترانشیپ، ثبت سفارش کالا، اخذ مجوزات قانونی و معتبر اشاره نمود.

مهم ترین گمرکات کشور شامل کدام یکی از گمرک ها است؟

از جمله گمرک های مهم کشور می توان به مواردی همچون گمرک شهید رجایی، گمرک شهید باهنر در بندی عباس، گمرک فرودگاهی امام خمینی، گمرک بوشهر،  گمرک بندی امام خمینی، گمرک شهریار، گمرک خرمشهر، گمرک بازرگان، گمرک غرب تهران و … اشاره نمود.

مزیت های گمرک خرمشهر شامل چه مواردی می باشد؟

از جمله مزیت های گمرک خرمشهر که باعث می شود تاجران این گمرک را برای ترخیص محموله های تجاری وارداتی و صادراتی خود انتخاب نمایند شامل مواردی چون استفاده از تجهیزات پیشرفته در هنگام ترخیص کالا، ارائه 25 درصد تخفیف به محموله های بازرگانی در هنگام محاسبه سود بازرگانی محموله های ترخیص شده از این گمرک، جابه جایی محموله های تجاری با سرعت بالا با استفاده از راه های زمینی، ریلی و دریایی در این گمرک و … اشاره نمود.

در گمرک غرب تهران چه نوع فعالیت هایی در زمینه واردات و صادرات انجام می شود؟

از جمله فعالیت های تجاری که در گمرک غرب تهران انجام می شود می توان به مواردی همچون واردات قطعی کالا، صادرات قطعی کالا، واردات موقت محموله های تجاری، صادرات موقت محموله های تجاری، ترانزیت خارجی مبداء، کارنه تیر مبداء، کارنه تیر مقصد و …. اشاره نمود.

علت جذب تاجران و مراجعه آن ها به گمرک بازرگان چیست؟

مهم ترین عاملی که باعث می شود تاجران گمرک بازرگان را برای ترخیص محموله های تجاری وارداتی و صادراتی خود انتخاب نمایند موقعیت جغرافیایی گمرک بازرگان است زیرا این گمرک در نزدیکی مرز ترکیه راه اندازی شده است و به عنوان گذرگانی مناسب برای ارتباط با کشور های اروپایی شناخته می شود. همچنین وجود زیر مجموله هایی مثل گمرک یلدشت و … باعث سرعت بخشیدن به روند ترخیص و واردات و صادرات کالا در این گمرک شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط