لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

لجستیک در تجارت بین الملل و انواع آن چیست؟

لجستیک در تجارت بین الملل

فهرست مطالب

لجستیک تعریفی است، که به تازگی ردپای آن در زندگی روزمره افراد و به ویژه در روابط بازرگانی و بین الملل مشاهده می‌شود. در واقع لجستیک به معنای مدیریت فرآیند جمع آوری، ذخیره و انتقال کالا از مبدا به مقصد است. به طور کلی می‌توان گفت لجستیک بخشی از زنجیره تامین است که وظیفه جابجایی یک محصول و رساندن آن به دست گیرنده را بر عهده دارد. مفهوم لجستیک در تجارت بین الملل، لجستیک حمل و نقل و لجستیک در بازرگانی مفاهیم دیگری هستند که در ادامه این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص به شما ارائه میشود تا بتوانید با خدمات گروه تجاری ققنوس انجام اموری مانند ترخیص کالا را به آسانی انجام دهید.

تعریف لجستیک در تجارت بین الملل چیست؟

همانطور که اشاره کردیم لجستیک دارای مفاهیم متعددی می‌باشد. مثلاً تعریف لجستیک در بازرگانی به معنای انتقال کالا، حمل و نقل کالا، انتقال مسافر یا اطلاعات آنها از مبدا تعیین شده به مقصد تعیین شده می‌باشد. در واقع می‌توان گفت لجستیک لغتی لاتین است که معادل فارسی آن به معنای پشتیبانی و آماده سازی می‌باشد. البته لازم به ذکر است، لجستیک مفهومی معادل با شاخه از علوم نظامی را نیز دارد که این مفهوم مرتبط با نگهداری و حمل و نقل مواد و تجهیزات در علوم نظامی است .

معرفی انواع لجستیک در تجارت بین الملل

لازم به ذکر است که لجستیک در تجارت بین الملل و همچنین لجستیک حمل و نقل از تعریف خاص خود برخوردار هستند و دارای انواعی نیز می‌باشد، که قصد داریم در ادامه به انواع لجستیک بپردازیم پس با ما همراه باشید.

لجستیک در بازرگانی چیست
لجستیک در بازرگانی چیست

لجستیک کلان

روش لجستیک کلان زیرمجموعه لجستیک در تجارت بین الملل می‌باشد که به مسائل لجستیکی فرابنگاهی می‌پردازد. لجستیک در بازرگانی را نیز می‌توان هم ارز با لجستیک کلان به شمار آورد. به طور کلی لجستیک در بازرگانی به موضوعات لجستیکی و زنجیره تامین در سطح کلان می‌پردازد که غالبا آن را با نام‌ لجستیک فرابنگاهی می‌شناسیم.

لجستیک خرد

در مقابل لجستیک کلان، لجستیک خرد قرار دارد که به لجستیک کارخانه و شرکت می‌پردازد.

لجستیک معکوس

لجستیک معکوس همانطور که از نام آن مشخص است، روندی برعکس لجستیک را طی می‌کند‌‌ که در آن به بازگشت کالا از مقصد به انبار مبدا مشخص شده پرداخته می‌شود. به کلی می‌توان گفت لجستیک معکوس فرایند کنترل، اجرا و برنامه‌ ریزی کالا را از فرستنده به گیرنده را امکان می‌بخشد.

لجستیک سبز

لجستیک سبز به فرایندهای گفته می‌شود که در جهت کاهش اثرات محیط زیست و فرایند های حمل و نقل صورت می‌گیرد. در این عرصه از راهکارهای متعددی جهت کاهش تاثیر آلودگی های زیست محیطی به کار گرفته می شود و مواردی مانند بهره مندی از حمل هوایی بار و عدم استفاده از وسایل نقلیه دودزا را می‌توان در این عرصه بررسی کرد.

لجستیک نظامی

لجستیک نظامی در طول تاریخ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است، چرا که یک ارتش بدون داشتن منابعی قدرتمند کاملاً بی دفاع است. از این‌ رو افسران نظامی جهت تامین و مدیریت این منابع در تلاشند تا منابع را به بهترین شکل و با بازدهی بالا به منبع مورد نظر خود برسانند. لجستیک نظامی زیرمجموعه لجستیک حمل و نقل است، همچنین لازم به ذکر است لجستیک نظامی از مهمترین انواع لجستیک می‌باشد.

تاریخچه پیدایش لجستیک

لجستیک در ابتدا بر مبنای علوم نظامی بوده است تا با ایجاد آموزش های لازم برای افرادی که در جنگ و رزم شرکت نکرده بودنند، بتوانند افراد مسلح و جنگاوران قدرتمندتری را به وجود آورند. اما بعدها لجستیک با مفاهیم جدیدتری مانند لجستیک در تجارت بین الملل، لجستیک در بازرگانی و لجستیک حمل و نقل پا به عرصه وجود گذاشتد که هدف اصلی آنها رساندن کالا و محصولات از مبدا تعیین شده به مقصد می‌باشد.

نقش لجستیک در زنجیره تامین

لجستیک از نقش برجسته ای در زنجیره تامین برخوردار است. نقش لجستیک در زنجیره تامین در روابط لجستیک در تجارت بین الملل و لجستیک حمل و نقل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از مهمترین وظایف لجستیک در زنجیره تامین، در عرصه لجستیک در بازرگانی و تجارت بین المللی می‌توان به مواردی مانند مدیریت واحدهای اجرایی درون سازمان و واحدهای خارج از سازمان، بهینه سازی فرآیندهای لجستیکی، مدیریت حل بحران و.. اشاره کرد. که این موارد تنها گوشه‌ای از توانایی های لجستیک در زنجیره تامین می‌باشد.

مدیریت زنجیره تامین شامل چه مواردی میشود؟

زنجیره تامین با علامت اختصاری Scm، به فرایندهای گفته می‌شود که به تامین مواد اولیه اجزای سازمان، که سازمان در طی ساخت محصول و ارائه خدمات محصول به مشتریان نیاز دارد می‌پردازد. به بیان ساده تر می‌توان گفت هدف مدیریت زنجیره تامین بهبود عملکرد لجستیک در تجارت بین الملل و زنجیره تامین سازمان ها است. به طور کلی می‌توان گفت مدیریت زنجیره تامین اطلاعات دقیقی را برای زنجیره تامین فراهم خواهد آورد که این امکان را به تولید کنندگان می‌دهد تا محصولاتی را تولید و توزیع کنند که قابل فروش است.

لجستیک حمل و نقل

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم نقش لجستیک در حمل و نقل و لجستیک در بازرگانی بسیار پررنگ و مهم است. لجستیک حمل و نقل انواع مختلفی دارد که به طور کلی به دو شکل اصلی لجستیک کلان و لجستیک خرد دسته بندی می‌شود که در ابتدای مقاله به صورت کامل با این دو نوع لجستیک آشنا شدیم‌.

لجستیک در انبارداری

یکی از مهمترین فرآیندهای لجستیک در تجارت بین المللی و لجستیک حمل و نقل، انبارداری می‌باشد؛ چرا که با آن انبارداری مناسب و اصولی می‌توان کیفیت محصول خود را حفظ کرد و ایجاد آسیب به آنها جلوگیری کرد. از این رو بسیاری از شرکت های بزرگ تجاری اقدام به تاسیس انبارهای لجستیکی کردند تا بتوانند سلامت کالای خود را تضمین کنند. انبارداری درست را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیشرفت لجستیک در تجارت بین الملل به شمار آورد‌.

تفاوت لجستیک و حمل و نقل

شاید شما هم واژه لجستیک و حمل و نقل را معادل یکدیگر می‌دانید، اما لازم به ذکر است که دانید این دو واژه با یکدیگر تفاوت دارند در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بهتر این دو واژه بپردازیم.

لجستیک و حمل و نقل دو بخش بسیار مهم لجستیک در تجارت بین الملل و لجستیک حمل و نقل هستند که با یکدیگر متفاوت بوده و بسیاری از افراد این دو واژه را به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت حمل و نقل به معنای جابجایی کالا می‌باشد، اما لجستیک نقش مدیریت حمل و نقل داخلی و خارجی کالا از مبدا به مقصد را بر عهده دارد. این اصطلاحات گاها به جای دیگر استفاده می‌شوند اما لازم به ذکر است که این دو مفاهیم متفاوتی را در زنجیره تامین به خود اختصاص داده اند.به طور کلی لجستیک و حمل و نقل هر دو نقش انتقال محصولات از یک مکان به مکان دیگر را بر عهده دارند.

لجستیک حمل و نقل
لجستیک حمل و نقل

بارنامه هوایی چیست؟

بارنامه هوایی در لجستیک حمل و نقل به رسیدی گفته می‌شود که از سمت شرکت های حمل و نقل هوایی جهت تخلیه و بارگیری محصولات ارائه می‌شود. همچنین بارنامه هوایی شامل اطلاعات آدرس فروشنده، مشخصات دقیق گیرنده، کد فرودگاه مقصد و مبدا، کد بارنامه، نام شرکت حمل و نقل کننده و چگونگی پرداخت هزینه باربری می‌باشد.

خدمات لجستیک در تجارت بین الملل چیست؟

می‌توان گفت لجستیک در تجارت بین الملل به معنای ارائه خدمات انتقال کالا از مبدا به مقصد می‌باشد. بسیاری از سازمان ها در جهان وجود دارند که وظیفه حمل و نقل کالا و خدمات دیگر را برای شرکت های دیگر انجام می‌دهند به طور مثال می‌توان گفت، فرض کنید دو شرکت در حال مبادله کالا هستند، در این بین شرکت سومی نیز وجود دارد که جابجایی کالا و خدمات آن دو شرکت را بر عهده می‌گیرد. از این رو این دو شرکت که به عنوان مبدا و مقصد شناخته می‌شوند، مستقیم وارد پروسه حمل و نقل و حواشی نمی‌شود و شرکت سوم این اقدامات را برای آنها انجام خواهد داد. خدمات لجستیک حمل و نقل می‌تواند مزایای خوبی برای افراد به همراه داشته باشد.

ارکان لجستیک

لجستیک از سه رکن اصلی تشکیل شده است که مهمترین آنها عبارتند از:

لجستیک ورودی

این نوع از لجستیک به فرایند جابجایی مواد از تامین کنندگان اصلی مواد اولیه به تولیدکنندگان گفته می‌شود. لازم است بدانید اغلب مدیریت لجستیک ورودی شامل انواع سفارش مواد اولیه می‌باشد، تا متقاضیان بتوانند مواد مورد نیاز جهت تولید کالاهای خود را تهیه نمایند.همچنین توزیع کنندگان، کالاهای مورد نیاز خود را تامین نمایند و محصولات در نهایت به دست مشتریان برسد.

لجستیک خروجی

این نوع از لجستیک به انتقال کالاهای تکمیل شده و دیگر کالاها به مرحله بعدی زنجیره تامین کالا اشاره خواهد داشت. در واقع می‌توان گفت لجستیک خروجی فرایندهای انتقال کالاها از تولیدکنندگان انبادار، مراکز توزیع کننده محصول و نیز ارسال آنها به مشتریان را در بر میگیرد.

لجستیک معکوس

از دیگر ارکان مهم لجستیک، لجستیک معکوس می‌باشد. لازم است بدانید فرایند های لجستیکی معکوس هنگامی اتفاق خواهد افتاد که کالاها خراب و یا آسیب دیده باشد و نیاز به تعمیر داشته باشند یا هنگامی که عمر مفید کالاها به پایان رسیده باشد و نیاز به روش های دفع خاصی داشته باشد.

مدیریت لجستیک چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت ساده ترین و پر کاربردی ترین تعریف برای مدیریت لجستیک به این صورت می‌باشد که هماهنگ کننده برنامه ها در طی زنجیره تامین که برعهده مدیریت لجستیک است که می توان این برنامه ها را به شکل زیر خلاصه کرد:

  • مدیریت سفارش های ورودی
  • هماهنگی‌های لازم با واحد انبارداری
  • کنترل کالا و موجودی آن
  • مدیریت حمل و نقل کالا
  • برنامه‌ریزی جهت تقاضا و عرضه
  • تحقیق و بررسی خواسته های مشتری و بازار

در نتیجه می‌توان گفت با توجه به نقش هایی که تعریف نموده ایم، نقش مدیریت لجستیک در زنجیره تامین بسیار حساس و حیاتی در نظر گرفته می‌شود، چرا که اهمیت این نقش به این علت است که عدم هماهنگی های موجود در انجام فرایند های ذکر شده می‌تواند در گام های بعدی زنجیره تامین موجب ایجاد اختلال در مسیر گردد. در نتیجه یک مدیران لجیتیک بایستی بتواند با استفاده از ابزار های لجستیکی، از ایجاد این موانع جلوگیری به عمل آورد.

سه ویژگی مهم مدیریت لجستیک

مدیریت لجستیک بایستی همانند یک مدیر اعمال و ارکان لجستیکی را به طور کامل به انجام برساند. از این رو دارای وظایف اساسی و مهمی در این زمینه می‌باشد که از مهمترین ویژگی های مدیریت لجستیک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

مدیریت انبارداری

از جمله ویژگی های مهم مدیریت لجستیک مدیریت انبارداری می‌باشد، که در این زمینه بایستی برنامه ریزی و مدیریت انبار، هماهنگ های لازم در چرخه های سفارش و جهت دهی به آنها را به انجام برساند.

مدیریت زنجیره تامین محصول

از دیگر ویژگی های مدیریت لجستیک، مدیریت زنجیره تامین می‌باشد که در این زمینه بایستی با ایجاد برقراری ارتباط بین تامین کنندگان، تولید کنندگان و خرده فروشان اعمال لجستیکی را به انجام برساند.

 مدیریت حمل و نقل کالا

از دیگر ویژگی های مدیریت لجستیک مدیریت حمل و نقل کالا می‌باشد و در این زمینه از وظایفی مانند پیگیری کمیت، کیفیت و هزینه های حمل و نقل، برنامه ریزی مسیرها و مدیریت ارتباط با مشتریان را برعهده دارد.

جمع بندی

در این مقاله با مفهوم لجستیک آشنا شدیم و از اهمیت لجستیک حمل و نقل و لجستیک در تجارت بین الملل آگاه شدیم. با توجه به مقاله متوجه شدیم که حمل و نقل از اهمیت بسیار بالایی در عرصه تجارت برخوردار است. همچنین در این مقاله به تفاوت لجستیک و حمل و نقل نیز پرداختیم و آگاه شدیم که حمل و نقل و لجستیک اموری وابسته به یکدیگرند که مدیریت آن جهت انجام فعالیت های خود به حمل و نقل نیاز دارد. از این رو جهت به کارگیری بهتر از لجستیک در بازرگانی توجه شما را به ققنوس ترخیص جلب می‌کنیم که یکی از شرکت فعال در زمینه ترخیص کالا و حمل و نقل بین المللی میباشد.

مهمترین ویژگی مدیریت لجستیک چیست؟

 مهمترین این ویژگی ها شامل مدیریت انبارداری، مدیریت زنجیره تامین محصول و مدیریت حمل و نقل کالا می‌باشد.

تعریف مدیریت لجستیک چیست؟

مدیریت لجستیک را می توان به عنوان هماهنگ کننده برنامه ها در طی زنجیره تامین کالا تعریف نمود.

مهمترین انواع لجستیک چیست؟

مهمترین آنها شامل لجستیک ورودی، لجستیک خروجی و لجستیک معکوس می‌شود.

تفاوت میان لجستیک و حمل و نقل چیست؟

لجستیک به معنای مدیریت حمل و نقل کالاست در حالی که حمل و نقل به معنای جابجایی محصول می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط