لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

قانون امور گمرکی چیست؟

فهرست مطالب

مقدمه

انجام هر کاری باید بر اساس یک سری قوانین خاص و در چهارچوب های تعیین شده از طرف دولت و قوانین جامعه باشد. قانون امور گمرکی از جمله قوانین و اصول کاری است که افراد برای فعالیت در حیطه گمرک و هر گونه صادرات و واردات لازم است از آن اطلاع داشته و تمامی فعالیت های خود را بر اساس قانون امور گمرکی تنظیم نمایند.

آشنایی با قانون امور گمرکی تاثیر بسیار مثبتی در روند واردات و صادرات کالا خواهد داشت و از تخلفاتی که غفراد ممکن است از روی نا آگاهی انجام دهند جلوگیری خواهد کرد.

قانون امور گمرکی در واردات و صادرات کالا

قانون امور گمرکی قوانین و آیین نامه هایی هستند که توسط وزرات صنعت، معدن و تجارت تهیه و تنظیم شده است. این وزارت خانه در سال ۱۳۹۴ قانون امور گمرکی را در زمینه صادرات و واردات کالا تهیه نموده و به همراه جدول تعرفه های گمرکی کالا ها منتشر نموده است و دفتر مقررات صادرات و واردات وظیفه بر روز رسانی مداوم این دسته قوانین را بر عهده گرفته است.

قانون امور گمرکی در زمینه صادرات و واردات کالا شامل بند ها و ماده های گوناگونی می باشد که به صورت کاملا دقیقا به تمامی جزئیات دخیل در این دسته فعالیت های تجاری اشاره کرده است. قانون امور گمرکی به طور کلی بیان کننده و معرفی کننده ی کالای مجاز، مشروط و ممنوعه در زمینه واردات و صادرات می باشد. از جمله تعدادی از قانون امور گمرکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  اصطلاحات به کار برده شده در قانون امور گمرکی مفاهیمی است که توسط شورای همکاری گمرکی بروکسل برای کشور های عضو این شورا تهیه و منتشر شده است.
  • هزینه های گمرکی بر اساس ریال محاسبه خواهند شد.
  • حقوق گمرکی کالاهایی که برای تعمیر یا تکمیل به کشور های خارجی صادر می شوند، پس از بازگشت برابر ۱۵ درصد از ارزش کارهای انجام شده دریافت می شود.
  • کالاهای تعمیری در روند صادرات موقت تنها در صورتی که از سمت
  • و ….صنایع وزارت اقتصاد نامه مبنی بر عدم تعمیر در داخل کشور داشته باشند شامل طرح ۱۵ درصدی هزینه های گمرکی می شوند.
  • صاحبان کالا اجازه دارند ظروف مورد استفاده برای واردات کالاهای خود را از کشور خارج نمایند.
  • و ….

حقوق گمرکی چیست؟

بر اساس قانون امور گمرکی وارد کنندگان و صادر کنندگان کالا باید برای ترخیص کالاهای تجاری خود از گمرک هزینه های مختلفی را به این نهاد دولتی پرداخت نمایند. هزینه هایی که صاحبان کالا باید بر اساس قانون امور گمرکی در روند ترخیص پرداخت نمایند حقوق گمرکی نامیده می شود.

حقوق گمرکی شامل هزینه هایی چون مالیات ها و عوارضی است که دولت برای حمایت کردن و یا مسائل مالی از محموله های وارداتی و صادراتی دریافت می کنند. بر اساس قانون امور گمرکی، حقوق گمرکی یک نوع مالیات غیر مستقیم به حساب می آید و میزان آن برای هر محموله تجاری وارداتی بر اساس نوع کالا و شرایط آن متغییر است.

عوارض گمرکی چیست؟

یکی از اصطلاحات مهمی که در میان قانون امور گمرکی تحت عنوان هزینه های گمرکی به آن اشاره می شود عوارض گمرکی است. عوارض گمرکی از جمله مالیات های غیر مستقیم به حساب می آید و در هنگام ورود محموله تجاری وارداتی به گمرکی پرداخت می شود تا روند بازرسی و ترخیص کالا آغاز شود.

میزان عوارض گمرکی بر اساس قانون امور گمرکی برای هر محموله تجاری بر اساس نوع کالای وارداتی متفاوت است و همچنین کشور مبداء نیز در تعیین این هزینه گمرکی نقش مهمی را ایفا می کند .

دریافت عوارض گمرکی از محموله های مختلف وارداتی به کشور با اهداف گوناگونی انجام می شود که از جمله این اهداف می توان به مواردی حفاظت کردن از اقتصاد و مشاغل داخلی کشور، نظارت داشتن بر میزان ورود و خروج کالا به کشور و … اشاره کرد.

کد تعرفه گمرکی یکی از عوامل تعیین کننده میزان عوارض گمرکی است که لازم است در فرم های مختلف گمرکی درج شود، بر همین اساس لازم است در هنگام  تکمیل مدارک به این کد توجه ویژه شود.

اهمیت امور گمرکی در تجارت بین المللی

امور گمرکی با توجه به نقشی که در تجارت بین المللی ایفا می کند از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به قانون امور گمرکی، گمرک به عنوان ناظر بر میزان ورود و خروج کالا به کشور، مدیریت تجارت بین المللی را بر عهده دارد از این رو مسئولیت های گوناگونی دارد که از جمله آن ها می توان به مواردی چون

  • تنظیم کردن قانون امور گمرکی
  • نظارت کردن بر منافع داخلی کشور
  • پاسخ گو بودن در برابر ارگان های حقوق و تجارت بین المللی
  • جابه جایی کالا
  • جلوگیری از قاچاق کالا
  • تعیین مالیات های غیر مستقیم گمرکی
  • و ….

اشاره کرد. تعیین مالیات های غیر مستقیم یکی از مهم ترین قانون های امور گمرکی و از امور مهم گمرکی به شمار می آید زیرا این مالیات ها یکی از منابع مالی دولت است که می توان با استفاده از آن وضعیت اقتصادی و بازارهای داخلی را تنظیم نمود.

پرداخت مالیات در قانون امور گمرکی

بر اساس قانون امور گمرکی محموله های وارداتی و صادراتی در چهارچوب این قوانین موظف به پرداخت مالیات هایی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده، مالیات علی الحساب و … هستند، اما با توجه به این که فعالیت تجاری بین المللی در راستای واردات باشد و یا صادرات، قانون امور گمرکی تفاوت قائل شده است.

افرادی که در زمینه ی واردات محصولات تجاری مختلف هستند موظف اند مالیات های تعلق گرفته به محموله تجاری خود را بر اساس کد تعرفه گمرکی محاسبه نموده و به همراه سود بازرگانی و حقوق گمرکی به این نهاد پرداخت نمایند. اما قانون امور گمرکی برای فعالیت های تجاری صادراتی تفاوت قائل شده است.

بر اساس این قوانین صادر کنندگان کالا  در صورت پرداخت ۹ درصد مالیات خود می توانند پس از رفع تعهدات ارزی خود به کشور که به معنی وارد کردن ارز به کشور در روش های مختلف است، اقدام به استرداد مالیات پرداخت شده مربوط به صادرات از سازمان مالیات نمایند.

تاجران می توانند استرداد مالیات پرداختی خود را به دو صورت حضوری با مراجعه به سازمان مالیاتی کشور و غیر حضوری و اینترنتی انجام دهند. برای انجام این کار لازم است به نشانی www.e-vat.ir  مراجعه شود.

سوالات متداول

امور گمرکی در زمینه تجارت بین المللی شامل چه مواردی است؟

از جمله امور گمرکی که این نهاد در زمینه تجارت بین المللی انجام می دهد می توان به مواردی چون تهیه و تنظیم قانون امور گمرکی، جابه جا کردن کالا، تعیین مالیات های غیر مستقیم، جلوگیری از قاچاق کالا، نظارت بر میزان ورود و خروج کالا و …. اشاره کرد.

نحوه پرداخت مالیات در قانون امور گمرکی چگونه است؟

بر اساس قانون امور گمرکی وارد کنندگان باید مالیات های محموله های تجاری خود را بر اساس نوع کالا و کد تعرفه گمرکی تعیین و پرداخت نمایند اما صادر کنندگان پس از پرداخت تعهدات ارزی خود می توانند برای استرداد مالیات خود اقدام نمایند.

عوارض گمرکی چگونه تعیین می شود؟

از جمله عواملی که در تعیین عوارض گمرکی تاثیر گذار است می توان به مواردی چون کشور مبداء، کد تعرفه گمرکی، ارزش کالا و …. اشاره کرد.

قانون امور گمرکی شامل چه مواردی می شود؟

از جمله موارد گوناگون قانون امور گمرکی می توان به مواردی چون محاسبه هزینه های گمرکی بر اساس ریال، دریافت حقوق گمرکی ۱۵ درصدی از کالاهای شامل طرح صادرات موقت در صورت تکمیل و تعمیر کالا در خارج و … اشاره کرد.

جمع بندی

یکی از اصول مهم برای کسب موفقیت در هر کار و زمینه ای، توجه به قوانین وضع شده برای کار مورد نظر است. افرادی که در حیطه واردات و صادرات کالا فعالیت می کنند بیشترین تعامل را با سازمان گمرک خواهند داشت بر همین اساس اطلاع داشتن از قانون امور گمرکی برای این افراد و به خصوص افرادی که به تازگی قصد ورود به این حیطه را دارند بسیار ضروری می باشد.

وارد کنندگان و صادر کنندگان کالا می توانند برای اطلاع پیدا کردن از قانون امور گمرکی به صورت تخصص در رابطه با کالای مورد تجارت خود به کارشناسان متخصص و حرفه ای ما در گروه ققنوس ترخیص مراجعه نمایند و با استفاده از مشاوره های ما بیشترین سود را از تجارت خود کسب نمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط