لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

فروش برگ سبز گمرکی چگونه است؟

فروش برگ سبز گمرکی چگونه است؟

فهرست مطالب

مقدمه

می‌دانید که در عصر امروز شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف به واردات و صادرات کالا در سطح بین‌المللی مشغولند. این واردات و صادرات، به رعایت قوانین و تهیه مدارک خاصی نیاز دارد که تجار ملزم به پیروی از آنها هستند. برای مثال آیا شما تاکنون در مورد دریافت یا فروش برگ سبز گمرکی در دنیای تجارت مطلبی شنیده‌اید؟ برگ سبز گمرکی یکی از مهم‌ترین مدارک ترخیص کالا هنگام فعالیت تجاریست و هر شرکتی که قصد صادرات کالای خود را دارد، باید این مجوز را دریافت کند. بدون آن اجازه خروج و ترخیص کالا از انبار گمرک داده نمی‌شود.

هر کالایی برای ترخیص از گمرک، توسط کارشناسان اداره گمرک بازرسی می‌شود و اگر اسناد، مدارک و بار، مورد تایید بازرسان واقع شد، برگ سبز گمرکی جهت ترخیص آن کالا از انبار گمرک صادر می‌شود. در این مقاله از ققنوس ترخیص به نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی و مسائل پیرامون آن می‌پردازیم.

برگ سبز گمرکی چیست؟

مجوز برگ سبز گمرکی، مدرکی رسمی برای ترخیص کالاست که توسط گمرک کشور صادر می‌‌گردد. این مجوز نشان می‌دهد که کالای وارداتی کاملا قانونی وارد کشور شده و تمام مالیات و عوارض مربوط به آن، پرداخت گردیده است. با توجه به اهمیت و دشواری مراحل دریافت این مجوز، فروش برگ سبز گمرکی یا نحوه دریافت آن همیشه بین تجار از موضوعات مهم تجاری می‌باشد.

در واقع برگ سبز گمرکی مجوز ورود کالاها به کشور است که دریافت آن برای هر نوع کالای وارداتی ضروریست. از آنجا که در تمام مدارک ترخیص کالا ، یک سری اطلاعات مورد نیاز در مورد کالا توسط صاحب کالا درج می‌گردد، برگ سبز گمرکی نیز حاوی اطلاعاتی چون نام کالا، میزان و وزن کالا، مبلغ کالا، مالیات و عوارض مربوطه، کد گمرکی کالا و … می‌باشد.

شما می‌توانید جهت آگاهی دقیق‌تر در مورد اطلاعاتی که باید در این مجوز درج کنید، یا اطلاع از نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی با کارشناسان ققنوس ترخیص ارتباظ برقرار کنید.

فروش برگ سبز گمرکی
فروش برگ سبز گمرکی

فروش برگ سبز گمرکی چگونه است؟

همان‌گونه که در مطالب بالا توضیح دادیم، حتما متوجه شده‌اید، دریافت برگ سبز گمرکی مراحل خاصی دارد. تنظیم و تکمیل اظهارنامه گمرکی، ارائه یک سری مدارک معین و پرداخت هزینه‌های تعیین شده از سوی گمرک قسمتی از این مراحل است. انجام این کار به تخصص و صرف وقت نیاز دارد، ولی نکته مهم، اهمیت دریافت برگ سبز گمرکی مانند کد تعرفه گمرکی یا سایر مدارک ترخیص کالا می‌باشد و شاید افراد تازه کار در نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی نیز دچار اشتباه شوند. پس پیشنهاد می‌کنیم حتما برای این کار از افراد متخصص کمک و راهنمایی بخواهید.

با توجه به تخصصی بودن مراحل دریافت این مجوز، بسیاری از افراد به فکر امکان فروش برگ سبز گمرکی می‌افتند. برای این که بدانید آیا چنین کاری ممکن است یا خیر، باید بدانید اصلا منظور از این مجوز چیست و چه اطلاعاتی در آن وجود دارد؟!

گفتیم که برگ سبز گمرکی یکی از مدارک ترخیص کالا می‌باشد و اطلاعات مهمی راجب کالا دارد و حکم سند خروج کالا از گمرک است. بنابراین در مورد فروش این برگ سبز گمرک که برای خیلی از افراد سوال است باید بگوییم که فعلا و تا کنون امکان فروش این سند وجود ندارد. علت این که نمی‌توان برگ سبز گمرکی را فروخت، این است که این اسناد فقط برای کالاهای خاص و به نام شخص یا شرکت خاصی صادر می‌گردند؛ در نتیجه قابل انتقال به شخص دیگر نیستند.

نحوه محاسبه فروش برگ سبز گمرکی

برای دریافت برگ سبز گمرکی از طریق کد ملی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مدارک ترخیص کالا از گمرک، لازم است که متقاضی مطابق با قانون، هزینه‌هایی را بپردازد. از این رو شاید سوال خیلی از شما نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی باشد. در توضیح این موضوع می‌توانیم بگوییم که با اقدام به دریافت برگ سبز گمرکی، شما باید هزینه‌های مختلفی چون انواع مالیات‌ها مانند مالیات بر ارزش افزوده و هزینه ثبت سفارش، هزینه‌های تخلیه و بارگیری و انبارداری را با توجه به وزن و نوع کالاها پرداخت کنید.

گفتیم که فروش برگ سبز گمرکی هم ممکن نیست، از این رو شما باید با دقت محاسبه این موارد را انجام و خودتان این سند را دریافت کنید. ولیکن برخی مواقع ممکن است هنگام محاسبه هزینه برگ سبز گمرکی، اشتباهاتی پیش آید و صاحب کالا با گمرک، دچار اختلاف گردد.

برای پیشگیری از این شرایط، باید با نحوه محاسبه برگ سبز  آشنا باشید. نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی، یک کار تخصصی است و به همین خاطر، افراد با مشاهده ابهام یا اختلاف در این مورد، با مراجعه به یکی از کارشناسان رسمی دادگستری، نظر تخصصی او را استعلام می‌نمایند. این کارشناسان با تمام مدارک ترخیص کالا و میزان مالیات‌ها، هزینه‌ها و موارد مرتبط کاملا آشنا هستند. مشورت و دریافت نظریات آنها می‌تواند کمک کننده شما هنگام ترخیص کالا از گمرک باشد.

سامانه استعلام برگ سبز گمرکی

دریافت و فروش برگ سبز گمرکی از دغدغه‌های مهم تجار هنگام واردات و ترخیص کالاست. اخیرا دریافت برگه سبز گمرکی به جای مراجعه حضوری به اداره گمرک، از طریق اینترنتی و الکترونیکی قابل انجام است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت پنجره واحد تجارت فرامرزی و تنظیم اظهارنامه گمرکی و طی مراحل قانونی، موفق به اخذ برگ سبز گمرکی شوید. اما شاید بعد از دریافت، بپرسید که چگونه بعدا برگ سبز گمرک را استعلام کنم؟ با نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی که آشنا شدید، پس در این قسمت به نحوه استعلام برگ سبز گمرکی در سایت استعلام آن می‌پردازیم.

  • سایت استعلام برگ سبز گمرکی، همان سایت دریافت آن است؛ ابتدا وارد پنجره واحد تجارت فرامرزی به نشانی اینترنتی  epl.irica.ir/eclشوید.
  • با توجه به عدم امکان فروش برگ سبز گمرکی، صاحبین کالا برای مشاهده و استعلام برگ سبز گمرکی خود، به شماره سریال اظهارنامه که از مهم‌ترین مدارک ترخیص کالاست نیاز دارند. این شماره و رمز دسترسی به پروانه و کد امنیتی را در سایت وارد کنید و گزینه جستجو را بزنید.
  • جهت دریافت رمز دسترسی به پروانه، بعد از اینکه اظهارنامه گمرکی در مرحله صدور مجوز قرار گرفت، متقاضی باید به حساب کاربری خود در سایت epl.irica.gov.ir وارد و سند اظهارنامه را باز نماید. سپس روی گزینه تولید رمز کلیک و رمز را در کادر مربوطه درج کند.
  • سپس با وازد کردن شماره سریال اظهارنامه و رمز دسترسی به این مجوز، می‌توانید کلیه اطلاعات مربوط به برگ سبز گمرکی را مشاهده و از آن پرینت آن بگیرید.

اگر در زمینه استعلام و نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی مشکلی داشتید می‌توانید از کارشناسان ققنوس ترخیص کمک بگیرید.

نحوه دریافت برگ سبز

گفتیم که برگ سبز گمرکی مجوز ورود و از مدارک ترخیص کالاست و دریافت آن برای هر کالای وارداتی ضروریست. از آنجا که تهیه آن از طریق خرید و فروش برگ سبز گمرکی امکان‌پذیر نیست، باید با مراحل دریافت آن آشنا شوید. بطور کلی برای اخذ این مجوز باید 4 مرحله زیر را به درستی طی کنید:

پرداخت مالیات و عوارض

اخذ برگ سبز گمرکی، به شرط پرداخت مالیات و عوارض مربوطه امکان‌پذیر است. مالیات و عوارض بسته به نوع کالا متفاوت است. برای پرداخت این هزینه‌ها باید نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی را بدانید؛ برای مثال جهت واردات خودرو، لازم است علاوه بر مالیات و عوارض، هزینه‌های مربوط به واردات و ترخیص خودرو را هم بپردازید. پرداخت مبلغ مالیات و عوارض، با مراجعه به دفتر گمرک انجام می‌شود. سپس باید اظهارنامه گمرکی را تهیه و با دقت تکمیل نمایید.

درخواست برگ سبز گمرکی

با پرداخت مالیات و عوارض، می‌توانید جهت دریافت برگ سبز گمرکی به دفتر گمرک درخواست بدهید. در برگه درخواست باید اطلاعات کاملی از کالای وارداتی (نام کالا، میزان وزن، مبلغ، مالیات و عوارض مربوطه، کد گمرکی کالا) درج شود. همچنین ارائه اسناد پرداخت مالیات و عوارض به عنوان یکی از مدارک ترخیص کالا، جهت اثبات به گمرک مهم است. جهت کسب اطلاع راجع به نحوه دریافت و امکان فروش برگ سبز گمرکی با کارشناسان ققنوس ترخیص تماس بگیرید.

تأیید درخواست

با ارسال درخواست شما، گمرک به بررسی آن می‌پردازد و در صورت نبود مشکل در نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی و پرداختی‌ها، درخواست را تایید می‌کند. سپس شما با دریافت فیش ازگمرک، هزینه مربوطه را می‌پردازید تا برگ سبز گمرکی برایتان صادر گردد.

نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی
نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی

دریافت برگ سبز گمرکی

با انجام موفقیت‌آمیز مراحل فوق، برگ سبز صادره را تحویل بگیرید و با داشتن سایر مدارک ترخیص کالا، می‌توانید کالاهای خود را کاملا قانونی وارد و ترخیص کنید.

مدارک لازم جهت ترخیص کالا

صاحب کالا یا نماینده قانونی وی، باید اسناد و مدارک زیر را جهت ترخیص کالا از گمرک تهیه کند.

برگ سبز گمرکی

سندی که به معنای ورود قانونی کالا به کشور است و باید با اطلاع از نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی تهیه شود. فروش برگ سبز گمرکی ممکن نیست، زیرا این سند برای هر فرد و کالایی به طور خاص صادر می‌شود.

اظهارنامه

اظهارنامه نوعی از مدارک ترخیص کالا می‌باشد که باید در سامانه EPL ثبت شود و اطلاعات فنی و کیفی در مورد ماهیت و ارزش کالا دارد.

قبض انبار

وقتی محموله به گمرک رسید و شما آن را از انبار تحویل گرفتید، برگه قبض انبار صادر می‌شود.

بارنامه

سندی که اطلاعاتی در مورد تعداد کالاها و کانتینرها، علامت کالا، شرح بسته‌ها، وزن مرسوله و … را دارد.

فاکتور یا سیاهه خرید

از جمله اسناد اصلی در تمام معامله‌های تجاریست و از مدارک ترخیص کالا می‌باشد. فروش فاکتور هم مانند فروش برگ سبز گمرکی ممکن نیست و برای هر معامله و کالایی بطور خاص تهیه می‌شود.

ترخیصیه

این سند نشان‌دهنده تسویه حساب کامل صاحب کالا با شرکت باربری می‌باشد. دانستن نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی در اخذ ترخیصیه موثر است.

گواهی مبدأ

گواهی مبدأ مدرکی است که نشان‌دهنده نام کشور تولید کننده کالاست و به عنوان تأییدیه کشور سازنده و حمل مبدأ می‌باشد.

پیش فاکتور یا پروفرما

انعقاد قرارداد خرید کالا با فروشنده را نشان می‌دهد.

بیمه نامه

اگر مرسوله بیمه بود، باید مدارک مربوط به گمرک ارائه شود. توصیه می‌کنیم در مورد فروش برگ سبز گمرکی و نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی از افراد با تجربه و آگاه به این موضوعات کمک بگیرید.

فهرست عدل بندی

از دیگر مدارک ترخیص کالا که نشان‌دهنده نحوه‌ چیدمان کالا در مرسوله است.

همچنین صاحبان کالا باید اصل و کپی کارت ملی و کارت بازرگانی را ارائه دهند. نماینده قانونی وی نیز باید اصل و کپی از مدارک کارت ملی، وکالت محضری، معرفی نامه گمرک و کارت بازرگانی ارائه دهد. ارائه روزنامه رسمی برای اشخاص حقوقی و جواز تأسیس برای واحدهای تولیدی الزامیست.

کاربردهای برگ سبز

همانطور که بارها گفتیم فروش برگ سبز گمرکی مجاز نیست و تهیه آن به عنوان اسناد مهم ترخیص کالاهای وارده به کشور لازم است. کاربرد آن اثبات قانونی بودن واردات کالا و از همه مهم‌تر اثبات قانونی جهت پرداخت عوارض و مالیات گمرکی کالاهای وارد شده است. در این بین نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی در پرداخت صحیح  این هزینه‌ها بسیار مهم است. از طرفی هم ارائه این مدرک برای صادرات و واردات کالا اهمیت بالایی دارد و شما باید مدارک لازم برای دریافت آن را به صورت حضوری به اداره گمرک تحویل دهید.

برگ سبز گمرکی در زمان بارگیری کالاها، توسط کارشناسان گمرک امضا می‌گردد. سپس با مراجعه به انبار، بیجک گمرکی که از دیگر مدارک ترخیص کالاست صادر می‌شود و کالا اجازه ترخیص دارد.

جمع بندی

در پایان یادآوری می‌کنیم که دریافت برگ سبز گمرکی با مراجعه حضوری به دفتر گمرک و یا از طریق اینترنتی و طی مراحل لازم انجام می شود. این سند بسیار مهم می‌باشد و بدون داشتن آن، واردات و ترخیص کالا غیر قانونی است. فروش برگ سبز گمرکی نیز امکان‌پذیر نیست, چرا که صدور این سند برای کالاهای خاص و افراد و شرکت‌های خاص است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مدارک ترخیص کالا و نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی و فروش آن می‌توانید با مشاوران ققنوس ترخیص از طریق همین وبسایت در ارتباط باشید.

سند برگ سبز گمرکی چیست؟

پروانه یا برگ سبز گمرکی از مهم‌ترین مدارکی است که هر واردکننده باید برای ترخیص کالا از گمرک آن را دریافت کند. این سند اثبات قانونی بودن واردات و ترخیص کالاهاست.

چرا دانستن نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی مهم است؟

افراد ممکن است هنگام محاسبه هزینه برگ سبز گمرکی، اشتباه کنند و با گمرک دچار اختلاف گردند. در این شرایط مجاز به ترحیص کالا نیستند و متحمل ضرر می‌شوند، پس اطلاع از نحوه محاسبه برگ سبز اهمیت دارد.

چگونه می‌توانم برگ سبز گمرکی را دریافت کنم؟

شما می‌توانید با پرداخت مالیات و عوارض در دفتر گمرکی، به سامانه epl مراجعه و درخواست اخذ برگ سبز گمرک را بدهید. با تایید درخواست شما، این سند برایتا ن صادر و قابل پرینت می‌شود.

آیا فروش برگ سبز گمرکی ممکن است؟

خیر. این سند فقط برای کالاهای خاص و افراد و شرکت‌های خاص صادر می‌شود که اطلاعات خاص آنها را دارد و امکان فروش آن وجود ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط