لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

فاکتور رسمی فروش کالا چیست؟

فاکتور رسمی فروش

فهرست مطالب

به عنوان یک بازرگان حتما مطلع هستید که برای ترخیص کالا تهیه اسناد مورد نیاز الزامی است. فاکتور رسمی فروش یکی از مهمترین اسناد مالی محسوب می شود. ثبت این اسناد برای حسابرسی و بررسی وضعیت درآمد، اهمیت زیادی دارد. نحوه صدور فاکتور رسمی فروش برای مشتریان می‌ تواند یک پروسه زمان ‌بر باشد؛ اما داشتن آن الزامی است. استفاده از اسنادی مانند فاکتور ارزش افزوده به شما کمک می‌کند تا به موقع و به طور کامل پول خود را دریافت کنید. فاکتور رسمی فروش قانونی بودن هزینه خدمات و کالاهایی که شما ارائه می ‌دهید را اثبات می کند.

همچنین از آنجایی که انجام امور مالیاتی دارای اهمیت بسیار زیادی است، برای ثبت و صدور دقیق آن به نرم افزارهای مربوطه در این زمینه نیاز است. ما کارشناسان ققنوس ترخیص در این مقاله مطالب کاملی را در این خصوص ارائه می دهیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

فاکتور رسمی چیست؟

فاکتور رسمی فروش به فاکتوری می گویند که مورد تایید سازمان امور مالیاتی باشد و برای طرفین معامله بعد از ارائه به سازمان امور مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد. طبق قانون تمامی واحدهای تجاری که دارای فاکتور ارزش افزوده هستند، موظفند در قبال عرضه کالا و خدماتشان صورت حسابی شامل مشخصات طرفین طبق استاندارد سازمان امور مالیاتی صادر کنند؛ در فاکتور رسمی فروش مشخصات طرفین معامله در جایگاه مخصوص خود عنوان شده است و دارای مهر و امضا می باشد.

در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از فاکتور ارزش افزوده به عنوان یک ابزار مهم اقتصادی به منظور جلوگیری از فرارهای مالیاتی، شفاف سازی درآمدها و مبادلات فعالان اقتصادی استفاده می شود.

مهمترین دلیل ارائه فاکتور ارزش افزوده از سوی فعالان اقتصادی، ایجاد شفافیت در معاملات و خرید و فروش‌ ها است. این مورد، کار دولت را در خصوص بررسی فعالیت های اقتصادی کشور و اخذ مالیات مربوطه آسان می کند. تمام بنگاه های تجاری موظف به صدور فاکتور رسمی فروش برای تمامی کالاها و خدماتشان می باشند و در صورت امتناع از آن مشمول جریمه خواهند شد.

فاکتور ارزش افزوده
فاکتور ارزش افزوده

فاکتور رسمی شامل چه مشخصاتی است؟

  • نحوه صدور فاکتور رسمی فروش برای اشخاص حقوقی به این صورت است که فاکتور باید شامل مشخصات کد اقتصادی، شناسه ملی، آدرس، تلفن و کد پستی باشد. همچنین، شرکت فروشنده نیز باید دارای گواهی ارزش افزوده باشد.
  • فاکتور رسمی فروش برای اشخاص حقیقی باید حاوی کدملی، آدرس و تلفن باشد
  • فاکتور ارزش افزوده باید تمامی اطلاعات خریدار و فروشنده را دارا باشد؛ کد اقتصادی، آدرس و شماره ملی از دیگر مشخصاتی است که باید در فاکتور عنوان شود.
  • از مهمترین مسائل در نحوه صدور فاکتور رسمی فروش، شماره سریال می باشد که در نمونه فاکتورهای دستی باید به رنگ قرمز چاپ شده باشد و قابل شناسایی باشد. در نمونه های نرم افزاری می بایست از نرم افزارهای مورد تایید دارایی استفاده شود تا تمامی سریال ها به صورت پشت هم قرار گیرد.
  • ارائه امضا و مهر مورد تایید فروشنده در تمامی فاکتورها الزامی می باشد.
  • تمامی فاکتورهای فروش باید فاقد هر گونه خط خوردگی باشند.
  • توضیح کامل کالا و خدمات معامله شده، با ذکر تعداد و قیمت کالا یا خدمات
  • در صورت ارائه تخفیف باید قبل از محاسبه مالیات تخفیف را اعمال کرد
  • فاکتور رسمی فروش باید اصل باشد و کپی آن مورد قبول نمی باشد.

تفاوت فاکتور رسمی فروش با غیررسمی در چیست؟

فاکتور رسمی فروش و فاکتور غیررسمی نامی آشنا برای همه کسانی است که در زمینه واردات کالا و صادرات کالا فعالیت دارند. هر فردی که مشغول کسب و کار در واحدهای تجاری است حتماً با انواع فاکتور از جمله فاکتور رسمی فروش و فاکتور غیررسمی سر و کار دارد و می داند که فاکتور ارزش افزوده سندی است که ضمن خرید یا فروش کالا از طرف فروشنده به خریدار تحویل داده می شود. همانطور که قبل تر عنوان شد، فاکتور رسمی فروش دارای ساختار خاصی است و با استانداردهای دارایی همخوانی دارد.

در صورتی که فاکتور غیررسمی استانداردهای فاکتور رسمی را ندارد و صرفا جهت اطلاع خریدار می باشد. در فاکتورهای غیررسمی، تنها اطلاعات کالا و مبلغ کالای مورد نظر درج می ‌شود و هیچ اطلاعاتی از شرکت، مهر یا امضا در فاکتورهای فرعی ثبت نمی ‌شود.

فاکتورهای فروشگاهی که در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می گیرد از جمله فاکتورهای غیررسمی محسوب می شوند؛ منظور از مصرف کننده نهایی شخص حقیقی است که کالا و خدمات را برای مصارف شخصی استفاده می کند و آن ها را برای عرضه به دیگران استفاده نمی کند. از دیگر فاکتورهای غیررسمی می توان به فاکتورهای انبار و فاکتورهای شخصی اشاره کرد. در ادامه به تفاوت های بیشتری از فاکتور رسمی فروش و و فاکتور غیررسمی اشاره می کنیم.

شماره حساب فاکتورهای رسمی و غیررسمی

شماره حساب فاکتور رسمی فروش و فاکتور غیررسمی متفاوت است. بهتر است قبل از واریز هر فاکتور شماره حساب صحیح را بررسی کنید.

واریز دقیق فاکتورهای رسمی

فاکتور رسمی فروش دقیقا باید مشابه با مبلغ فاکتور واریز شود. مشکلی که واحد حسابداری و مالی به کرات اعلام می‌کند، واریز غیر دقیق این فاکتورها از سمت مشتری است.

اطلاعات مورد نیاز برای صدور فاکتور اصلی و فرعی

جزئیات و اطلاعات لازم برای صدور فاکتور اصلی شامل اسم مجموعه به صورت کامل، آدرس دقیق مجموعه، کد پستی مجموعه، شماره ثابت مجموعه، شناسه ملی، کد اقتصادی و شماره ثبت می باشد.

اطلاعات لازم برای صدور فاکتور فرعی نیز شامل آدرس به صورت کامل، شماره ثابت به همراه شماره همراه شخص رابط، نام و نام خانوادگی شخص رابط و اسم شرکت یا شخصی که باید در فاکتور قید شود است.

چگونه فاکتور رسمی دریافت کنیم؟

امروزه با وجود استفاده گسترده از نرم افزارهای حسابداری، نحوه صدور فاکتور رسمی به کار ساده ای تبدیل شده است. به این صورت که با استفاده از سیستم حسابداری، می توانید به طور اتوماتیک فاکتور ارزش افزوده را نوشته و آن را چاپ کنید. به طور کلی در حال حاضر می توانید با استفاده از نرم افزارهای حسابداری انواع فاکتور شامل فاکتورهای فروشگاهی، فاکتورهای رسمی، فاکتورهای شرکتی، پیش فاکتورها، فاکتورهای غیررسمی، فاکتورهای مالیاتی، فاکتورهای انبار، فاکتورهای شخصی و فاکتورهای نمایشی را به سرعت صادر کنید.

فاکتور صوری چیست و چگونه شناسایی می شود؟

فاکتور صوری ابزاری غیرقانونی برای عملیات حساب سازی می باشد که به شکل صدور فاکتور رسمی فروش و با چهره قانونی اجرا می شود؛ اما نوع استفاده و کاربرد فاکتور صوری با فاکتور ارزش افزوده متفاوت است. مودیان مالیاتی وقتی کالایی را خریداری می‌ کنند مالیات می‌ دهند و زمانی که کالایی را می‌ فروشند نیز مالیات آن را می پردازند؛ در این شرایط این شرکت‌ ها فاکتور صوری ارائه می ‌دهند که نشان دهند مالیات خرید پرداخت شده است تا به عنوان اعتبار در زمان فروش منظور شود.

شماره اقتصادی یکی از ابزارهای مهم نظارتی دولت ها درباره مسائل اقتصادی است؛ با این حال برخی از افراد دارای شماره اقتصادی، این کد را در قبال دریافت پول در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهند و از این طریق سودجویی می‏ کنند. در برخی موارد نیز بدون اینکه معامله‌ ای انجام شود یا کالا، خدمات و یا پولی رد و بدل شود، برای فرار از ارائه هزینه ها یا درآمدهای واقعی و کتمان فعالیت های اقتصادی اقدام به سفارش فاکتور‌های جعلی به جای فاکتور رسمی فروش می ‌شود.

تخلفات کد فروشی و صدور فاکتورهای صوری تنها به اینجا ختم نمی شود؛ در برخی مواقع از فاکتور‌های صوری برای دریافت اعتبار و تسهیلات سوء استفاده شده است. نحوه شناسایی فاکتورهای صوری به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • بررسی اینکه فروشنده برای کالا و خدمات غیر فعال اقدام به صدور فاکتور نکرده است و کد ملی خود را به درستی اعلام کرده است
  • بررسی نوع و منطبق بودن فعالیت صادر کننده فاکتور با کالا و خدمات مندرج در فاکتور
  • بررسی مدارک پرداخت شامل کپی چک های بانکی شرکت یا فیش های واریزی
  • بررسی اسناد حمل مانند بارنامه جاده ای و بیجک
  • بررسی اعتبار فاکتور ارزش افزوده
نحوه صدور فاکتور رسمی
نحوه صدور فاکتور رسمی

پیش فاکتور چیست؟

مطالب مورد نیاز درباره فاکتور رسمی فروش را به طور کامل بیان کردیم. در این بخش از مقاله به نوع دیگری از فاکتور با عنوان پیش فاکتور از مهمترین مدارک ترخیص کالا می پردازیم. پیش فاکتور صورت حسابی است که در آن قیمت کالا به وسیله فروشنده برای مشتری ارائه می شود. اطلاعاتی که معمولا در یک پیش ‌فاکتور درج می شوند شامل تاریخ صدور، مهلت اعتبار، مشخصات خریدار، مشخصات فروشنده، نام و نوع کالا، ویژگی های فیزیکی یا شیمیایی کالا، ارزش کالا، کد کالا، مشخصات بسته بندی، کشور مبدأ، تاریخ و نحوه حمل کالا، نحوه تحویل کالا و هزینه بیمه می باشد.

به عبارتی دیگر پیش‌ فاکتور سندی ‌است که ‌فروشنده مجموع شرایط خود را جهت صدور کالاهای موردنظر به وارد کننده اعلام می کند. خریدار با دریافت این سند می تواند به منظور اخذ مجوزهای لازم جهت وارد کردن آن کالا اقدام نماید.

کاربرد صدور فاکتور رسمی برای چه کسانی است؟

فاکتور رسمی یکی از مدارک مورد مهم در امور تجارت است که صدور آن هم برای فروشنده و هم برای خریدار لازم می باشد. هر شرکت بزرگ و یا کوچک و هر فرد حقیقی و یا حقوقی که مشمول نظام مالیاتی ارزش افزوده می شوند باید برای مشتریان خود فاکتور رسمی صادر نمایند. در روند صدور فاکتور رسمی تفاوتی ندارد که نوع کالای دریافت شده چیست و چه ارزشی دارد، حتی در صورتی که معامله ی انجام شده بین طرفین بر سر یک خدمت ارائه شده از سوی فروشنده به خریدار باشد نیز فروشنده موظف است برای خریدار یک فاکتور رسمی بر اساس تمامی استانداردهای اداره مالیات صادر نماید.

در صورتی که در یکی معامله کالا و یا خدمات فروشنده از صدور فاکتور رسمی امتنا کند، بر اساس قوانین موجود یک مرتکب جرم شده است. در اصل این گونه می توان گفت که صدور فاکتور رسمی هم برای فروشنده و هم برای خریدار کاربرد دارد.

فاکتور رسمی به چه صورت باید چاپ شود؟

به دلیل این که فاکتور رسمی یک سند مالی به حساب می آید زمانی که فروشنده این سند را برای خریدار صادر می نماید، باید برای چاپ کردن آن از یک سری شرایط استاندارد که در رابطه با چاپ فاکتور رسمی وضع شده است پیروی کند. از جمله شرایطی که در هنگام چاپ فاکتور رسمی باید رعایت شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در صورت استفاده از پرینتر باید از کاغذ تحریر 80 گرمی استفاده شود و در صورت نوشتن دستی فاکتور رسمی باید از کاغذ تحریر 60 گرمی استفاده شود.
  • برای صدور فاکتور رسمی باید از کاغذهایی در سایز a4 و یا a5 استفاده شود.
  • معمولا برای چاپ فاکتور رسمی از کاغذهایی با جنس کاربن لس استفاده می کنند تا در هنگام پر کردن فاکتور صفحه زیرین آن نیز از اطلاعات مورد نظر پر شود و یک نسخه برای فروشنده و یک نسخه برای خریدار تهیه شود.
  • فاکتور رسمی می تواند به در کاغذهای سفید و یا رنگی چاپ شود.
  • و ….

فاکتور فروش چه ارزش قانونی دارد؟

فاکتور فروش یکی از اسناد مالی و تجاری به حساب می آید که در یک معامله بر سر کالا و یا خدمات از طرف فروشنده برای خریدار صادر می شود. این فاکتور بر اساس اطلاعاتی که در آن درج می شود دارای ارزش قانونی می باشد و هر چقدر که اطلاعاتی که باید در آن درج شود ناقص باشد از ارزش قانونی این سند کاسته خواهد شد. از جمله اطلاعاتی که در فاکتور درج شده و باعث ارزش قانونی این سند می شود می توان به مواردی همچون نوع کالا یا خدمات، تعداد کالا و یا سرویس خدماتی ارائه شده به خریدار، تاریخ دریافت خرید کالا و یا خدمات، هزینه کالا و یا خدمات، نام فروشنده و یا شرکت، نام خریدار، مهر و امضاء فروشنده برای تایید کردن فاکتور و.. اشاره نمود.

به دلیل این که فاکتور فروش یکی از اسناد مثبته به حساب می آید و در هنگام بر آوردهای مالی، در هنگام شکایت به مراجعه قانونی در خصوص معامله ی انجام گرفته، در هنگام ترخیص محموله های تجاری از گمرک و.. مورد استفاده قرار می گیرد از ارزش قانونی برخوردار است.

جمع بندی

همانطور که گفتیم، فاکتور رسمی فروش امروزه یکی از مهمترین مدارک مربوط به تجارت است. این سند مالی، ستون فقرات برای برنامه‌ریزی مالی و پیش نیاز اصلی برای در نظر گرفتن جریان روان نقدینگی در یک مجموعه است. فاکتور ارزش افزوده حاوی اطلاعاتی درباره چیستی و چگونگی کالای مورد معامله است. در واقع مبدا، مبلغ و تاریخ معامله کالای مورد نظر در آن ثبت می شود. به خاطر اهمیت فاکتور ارزش افزوده در معاملات و پیگیری خریدهای انجام شده و از همه مهم تر به دلیل اهمیت فاکتور رسمی فروش برای سازمان امور اقتصاد و سازمان امور مالیاتی، داشتن آن الزامی است.

در این مطلب به نکات مهمی درباره فاکتور رسمی فروش و جزئیات مربوط به آن مانند نحوه صدور فاکتور رسمی اشاره کردیم. امید است با مطالعه این مقاله بتوانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. شما می توانید از دیگر خدمات ققنوس ترخیص مانند ترخیص کالا از گمرک شهریار، ترخیص کالای قبض شده در فرودگاه امام، گشایش اعتبار اسنادی، تشریفات گمرکی بار مرجوعی، اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا و غیره نیز بهره ببرید.

چه اطلاعاتی را باید در فاکتور رسمی ثبت نمود؟

از جمله اطلاعاتی که باید در فاکتور رسمی درج نمود می توان به مواردی چون درج کد اقتصادی، کد ملی، کد پستی و آدرس برای خریداران حقوقی و کد ملی، آدرس و شماره تلفن برای اشخاص حقیقی اشاره نمود. همچنین در فاکتور های دارای ارزش افزوده باید اطلاعات فروشنده و خریدار ثبت شود. فاکتور باید دارای شماره سریال، مهر و امضاء فروشنده، فاقد خط خوردگی، دارای توضیحات کافی درباره نوع کالا و خدمات و نسخه اصلی باشد.

چگونه می توان فاکتور های صوری را شناسایی نمود؟

از جمله عواملی که می توان در هنگام شناسایی فاکتورهای صوری به کار برد می توان به مواردی چون کد ملی فروشنده کالا و یا خدمات، بررسی نوع فعالیت و تجارت فروشنده با نوع کالا و یا خدمات درج شده در فاکتور، بررسی مدارک واریز مانند کپی چک و یا فیش های واریز، بررسی مدارکی حمل مانند بارنامه و یا بیجیک، بررسی اعتبار فاکتور بر اساس ارزش افزوده و… اشارده نمود.

چه شرایطی در هنگام چاپ فاکتور های رسمی باید رعایت شود؟

از جمله شرایطی که باید در هنگام چاپ فاکتورهای رسمی رعایت شود می توان به مواردی چون سایز کاغذ در اندازه های a4 و یا a5، جنس کاغذ که معمولا باید کاربن لس باشد، وزن کاغذ تحریر که باید برای چاپ با پرینتر 80 گرمی و برای دست نویس 60 گرمی باشد، جدول بندی های مورد نیاز بر اساس کاربرد فاکتور و … اشاره نمود.

فاکتور فروش رسمی با فاکتور فروش غیر رسمی چه تفاوتی دارد؟

از جمله تفاوت های موجود میان فاکتور فروش رسمی و غیر رسمی می توان به مواردی چون وجود ساختارهای مطابق با استانداردهای دارایی در فاکتور رسمی که فاکتور غیر رسمی فاقد آن است، تنها وجود اطلاعاتی چون نوع کالا و مبلغ آن در فاکتور غیر رسمی، وجود تفاوت در شماره فاکتورهای رسمی و غیر رسمی و …. اشاره نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط