لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

گواهی مبدا چیست و چه کاربردی دارد؟

صدور گواهی مبدا

فهرست مطالب

یکی از گواهی‌های مهم که اخذ آن در امورات  بازرگانی لازم و ضروری است ، گواهی مبدا نام دارد. به طور کلی کار صدور گواهی مبدا به این شکل است که با آن خواهید فهمید که کالا و محموله شما در چه مکانی ساخته شده است و نیز با استعلام گواهی مبدا به اطلاعات لازم در این مورد پی خواهید برد. همچنین می‌توان گفت  صدور گواهی مبدا برای مواردی مانند صادرات کالا، به شکل جداگانه و مستقلی تهیه و تنظیم خواهد شد. در این مقاله  از سوی شرکت ققنوس ترخیص سعی داریم تا به طور کلی شما عزیزان را با استعلام گواهی مبدا و هر آنچه که بایستی در مورد آن و موارد مرتبط با آن بدانید، همانند انواع گواهی و مراحل دریافت آن و چگونگی صدور گواهی مبدا را برایتان توضیح دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

گواهی مبدا چیست؟

اگر کمی به کلمه گواهی مبدا با دقت و توجه بیشتری نگاه کنیم، متوجه این امر خواهیم شد که گواهی مبدا که به آن Certificate of origin نیز گفته می‌گردد، در واقع همان سندی می‌باشد که نشان دهنده این امر است که کالا در چه محلی و منطقه ای ساخته شده است و این کار به وسیله اتاق بازرگانی که در آنجا محصول و کالا تولید گشته است صورت می‌گیرد. در نتیجه صدور گواهی مبدا نیز توسط این اتاق بازرگانی انجام میگیرد. انجام و چگونگی صدور گواهی مبدا به زمان‌ های بسیار دور برمی‌گردد، اما با توجه به اطلاعاتی که در دست می‌باشد صدور گواهی مبدا در کنار تاییدات لازم به سال ۱۹۲۳ میلادی مطابق و همزمان با تشکیل و تاسیس کنوانسیون بین المللی کشور ژنو و همراه با تدوین اصول و قوانین در این خصوص رایج گشته است.

صدور و استعلام گواهی مبدا در کشور ما ، ایران به وسیله اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صورت می‌گیرد.

گواهی مبدا
گواهی مبدا

نقش گواهی مبدا در ترخیص کالا

گواهی مبدا یا به عبارتی بهترcertificate of origin برای خریداران و متقاضیان از اهمیت ویژه و بسیار بالایی برخوردار می‌باشد؛ چرا که بسیاری از هویت و مشخصات محصول در آن درج گشته است. علاوه بر این موارد، جزو مدارکات با اهمیتی به شمار می‌آید که تولید کننده یا فروشنده کالا طبق توافقی که انجام داده‌ است، آن را گیرنده یا همان خریدار کالا فرستاده تا از به این وسیله بتواند محصولات و کالاهای خود را به راحتی از سازمان گمرک ترخیص کند. در این بخش از مقاله توجه شما را به این نکته نیز جلب خواهم کرد که شرکت ققنوس ترخیص با سابقه ای درخشان در زمینه اخذ مجوزات لازم جهت ترخیص کالا می‌تواند صدور گواهی مبدا را برای شما عزیزان به آسانی فراهم آورد. شما عزیزان میتوانید جهت استعلام گواهی مبدا و صدور آن از یاری متخصصان زبده ما در شرکت ایران بهره مند شوید.

گواهی مبدا چند نوع دارد؟

در ادامه مقاله قصد داریم به شکل کامل و مفصل به انواع گواهی مبدا بپردازیم و توضیحات لازم در مورد چگونگی صدور گواهی مبدا را برایتان شرح دهیم. گواهی مبدا انواع گوناگونی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • گواهی GSP

این نوع گواهی که در واقع همان مخفف Global system of trade preferences در نظر گرفته می‌شود، جهت صادرات به کشورهایی نظیر  کشور آمریکا، کشور ژاپن، کشور ترکیه، کشور قرقیزسان، قزاقستان و سایر کشورهای اروپایی که ۲۸ مورد در این مورد به حساب نخواهند آمد، استفاده می‌گردد. همچنین لازم به ذکر است این نوع گواهی با نام گواهی مبدا نوع A نیز شناخته می‌گردد.

  • گواهی PTA

استعلام گواهی مبدا از نوع PTA جهت صادرات به کشور هایی مانند کشور پاکستان در نظر گرفته می‌شود.

  • گواهی CSTP

این نوع گواهی از انواع معروف دیگر گواهی‌ ها می‌باشد که بیشتر برای کشورهایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که با کشور ایران توافقاتی در این خصوص انجام داده‌ باشند.

لیست هزینه و تعرفه های صدور گواهی مبدا

با توجه مصوبه که مورخ ۱۱ بهمن سال ۱۳۹۰ توسط هیئت رئیسه اتاق بازرگانی کشور ایران و مصوبه جلسه مورخ ۳۰ اسفند سال ۹۰ توسط هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تایید شد، هزینه صدور گواهی مبدا فرم A به ازای هر فقره اظهارنامه  صادراتی یا وارداتی تا مبلغ ۲۰۰ هزار دلار که معادل با ۲۵۰ هزار ریال است و در صورتی که مجموع مبالغ اظهارنامه‌ بیش از ۲۰۰ هزار دلار گردد، به ازای هر ۱۰۰ هزار دلار مبلغ ۵۰ هزار ریال افزوده خواهد گردید. همچنین در صورتی که با توجه به درخواست خریداران اتاق بازرگانی اقدام به صدور و استعلام گواهی مبدا تجمیعی گردد، هزینه صدور گواهی مبدا تجمیعی به ازای هر نوع بارنامه یا پروانه گمرکی معادل ۲۵۰ هزار ریال محاسبه و اخذ میشود.

اطلاعاتی درج شده در گواهی مبدا

اطلاعات مندرج و ثبت شده در هنگام صدور گواهی مبدا به صورت زیر می‌باشد:

  • عنوان و یا  همان تایتل گواهی مبدا
  • نام و محل کشور سازنده محصول
  • اسم کشور و سازنده‌ که این گواهی را صادر نموده است
  • مشخصات کامل فرستنده و فروشنده محصول
  • نوع وسیله باری جهت حمل و نقل و اطلاعات کامل آن
  • تعداد اقلام کالا و محصول
  • نوع بسته بندی
  • شماره سریال درج شده در فاکتور
  • تاریخ دقیق به همراه مهر و امضاء مسئول

مراحل صدور گواهی مبدا

مراحل صدور گواهی مبدا به ترتیب، به صورت زیر است:

مرحله اول:

در ابتدای انجام مراحل استعلام گواهی مبدا بایستی به سایت سامانه های یکپارچه هوشمند اخذ کارت بازرگانی که همانطور که از نامش پیدا است، سامانه‌ای با ایجاد یکپارچه برای مواردی مربوط به اخذ کارت بازرگانی می‌باشد مراجعه گردد. دو روش جهت ورود به این سامانه  وجود دارد که پیشنهاد ما به شما این است که با استفاده از کارت بازرگانی که در صفحه ورود با نام کارت هوشمند مشخص گشته است، انجام بپذیرد.

سپس پس از ورود به صفحه مربوطه جهت کارت بازرگانی صفحه‌ را می‌توان مشاهده کنید که اطلاعات صاحب کارت و مشخصات کلی کارت در آن‌جا آورده گشته است و عملیاتی که صورت گرفته است در سمت راست مشاهده می‌گردد. جهت دریافت و صدور گواهی مبدا، بایستی روی گزینه صدور گواهی مبدا جدید کلیک نمایید.

پس از انجام دادن آن، صفحه‌ برای شما نمایان خواهد شد که در بالای آن تمامی مراحلی که بایستی جهت استعلام گواهی مبدا انجام بگیرد، نوشته گشته است، بایستی در اینجا شماره سریال اظهار نامه صادراتی خود را به طور کامل و  دقیق و علاوه بر آن ارزش دلاری مشخص شده  را در محل هایی که مشخص شده است وارد کرده و سپس  روی گزینه مربوط به ثبت اظهار نامه را کلیک کنید.

پس از اینکه که روی گزینه ثبت اظهار نامه  کلیک کردید کادری پایین تر از آن با نام ردیف سریال اظهار نامه گمرکی نمایش داده خواهد شد که مشخصات کلی مورد نظر در آنجا وارد  قرار داده می‌گردد.

استعلام گواهی مبدا
استعلام گواهی مبدا

مرحله دوم:

این مرحله مربوط به مشخصات کلی کارت بازرگانی می‌باشد که در آن با توجه به اطلاعات کاملی که در خصوص زمان اخذ کارت بازرگانی وارد نموده اید، اطلاعات مورد نظر کارت نمایش داده خواهد شد و نیاز می‌باشد تا شماره تلفن متقاضی جهت دریافت استعلام گواهی مبدا، در کادر وارد گردد و سپس روی گزینه انجام مرحله بعد کلیک کنید.

مرحله سوم:

در این مرحله لازم است تا مشخصات عمومی صدور گواهی مبدا را به شکل صحیح و با توجه لازم پر نمایید. همچنین لازم به ذکر است که در بخش مشخصات گیرنده، بایستی اطلاعات را به زبان لاتین یا همان انگلیسی به طور کامل وارد کنید. همچنین در کادر “اطلاع به”، به جای وارد نمودن دوباره اسم گیرنده، می‌توانید از عبارت same as consignee استفاده کنید.

مرحله چهارم:

در این مرحله وارد بخش مشخصات حمل و نقل می‌شویم. در این مرحله بایستی نکات ضروری مربوط به حمل و نقل و همچنین شماره بارنامه را وارد نمایید و پس از آن به مرحله دیگر گذر کنید.

مرحله پنجم:

 این مرحله به مشخصات کالاها مربوط است که در اینجا بایستی تک تک محصولات جهت صدور گواهی مبدا در اظهار نامه را وارد و ثبت نمایید. همچنین جهت ثبت کالا نیاز می‌باشد تا روی علامت جستجو بزنید، در آنجا انواع لیست کالاها برای شما به نمایش در خواهد آمد که با زدن کد مربوط به کالاها و کلیک نمودن روی گزینه جستجو کالا، کالاها به شما نشان داده می‌گردد. همچنین کادرهایی را که با علامت ستاره و به رنگ قرمز نشان داده خواهد پر کردن آن‌ها ضروری است.

مرحله ششم:

در مرحله بایستی مدارک و اسناد مورد نیاز را در سیستم خود بارگذاری نمایید و سپس با کلیک نمودن روی مربع‌ های کوچک که با علامت فلش مشخص گشته است، فهرست مدارک و اسناد برای شما باز خواهد گردید. در فهرست باز شده بارگذاری نمودن اطلاعات اظهارنامه گمرکی و نیز بارنامه جهت صدور گواهی مبدا ضروری و الزامی می‌باشد.

مرحله هفتم:

این مرحله مربوط به شیوه پرداخت‌ها می‌باشد که لازم است صورت بگیرد. اما لازم است بدانید که این پرداخت‌ها بایستی در زمان مراجعه به اتاق بازرگانی انجام بپذیرد و تنها مدارکی که مورد نیاز می‌باشند را بارگذاری شود. از بخش مدارک دریافت شده نیز متوجه خواهید شد که آیا همه مدارک شما بارگذاری شده است یا خیر. همچنین در اینجا مشخصاتی که گواهی از آن‌ها چاپ صورت خواهد گرفت تعیین می‌گردد.

نوع گواهی که بایستی صادر گردد، در این مرحله برای شما بر حسب کشور مقصد مشخص خواهد گردید. فرم سه برگی جهت کشورهای اروپایی و فرم مربوط به شش برگی جهت کشورهای آمریکایی برای شما صادر خواهد شد؛ البته بعد از بررسی‌های مورد نیاز برای‌ شما پیامک خواهد آمد.

مرحله هشتم:

در این مرحله که به عنوان آخرین مرحله جهت صدور گواهی مبدا در نظر گرفته می‌شود، تمام اطلاعات وارد شده برای شما قابل نمایش می‌باشد. همچنین شما می‌توانید با اطلاعات نمایش داده شده آن‌ها را چک نمایید و مطمئن شوید که در اطلاعات وارد شد مورد غلطی را وارد نکرده‌ باشید و سپس از آن اقدام به کلیک نمودن گزینه ثبت نهایی کالا نمایید. بعد از تایید نهایی برای شما پیامی ظاهر خواهد شد که می‌توانید آن را چاپ نمایید.

چه کسی مسئول صدور گواهی مبدا است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت مراجع شما عزیزان جهت صدور گواهی مبدا اتاق های بازرگانی صنایع و معادن در نظر گرفته می‌شود و همچنین لازم است بدانید در مناطق آزاد سازمان منطقه آزاد اقدام به صدور و استعلام گواهی مبدا خواهد کرد.

نحوه دریافت حضوری گواهی مبدا

گواهی مبداء یکی از اسناد مهم در روند تجارت بین المللی به شمار می آید. این سند مهم تجاری را می توان به دو روش حضوری و غیر حضوری در کشور مبداء که محصول تجاری مورد نظر در آن تولید شده است تهیه نمود. دریافت گواهی مبداء به صورت حضوری به این صورت است که فروشنده و یا خریدار باید برای تهیه این مدرک به یکی از نهادهای مربوطه مانند اتاق بازرگانی صنایع و معادن مراجعه نمود. در صورتی که محل تولید محصول مورد نظر در مناطق آزاد باشد، برای تهیه گواهی مبداء می توان به سازمان منطقه آزاد مراجعه کرد و این گواهی را دریافت نمود.

اهمیت گواهی مبدا از نظر خریدار

اهمیت گواهی مبداء از نظر خریدار بسیار زیاد می باشد. اهمیت این گواهی برای خریدار به خاطر کاربرد این سند است که از سوی کشور محل تولید محصول مورد نظر صادر می شود. از جمله دلایل اهمیت گواهی مبداء برای خریدار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به طور معمول خریدار در روند تولید محصول مورد نظر حضور نداشته و اطلاعی از اصالت و کیفیت کالا ندارد و در هنگام تنظیم قرار داد محصول آماده را خریداری می کنند. در این شرایط صدور گواهی مبداء باعث اطمینان یافتن خریدار از اصالت و کیفیت کالا می شود.
  • دلیل دیگری که می توان برای میزان اهمیت گواهی مبداء برای خریدار به آن اشاره نمود در رابطه با روند ترخیص کالا است. گواهی مبداء یکی از مهم ترین مدارک ترخیص کالا به شمار می آید و نبود آن می تواند روند ترخیص کالا را متوقف سازد.

اهمیت گواهی مبدا از لحاظ مقامات کشور مقصد

اهمیت گواهی مبدا در روند تجارت بین المللی از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. یکی از جنبه های اهمیت گواهی مبداء در رابطه با مقامات کشور مقصد است. دلیل اهمیت گواهی مبداء برای مقامات کشور مقصد از جنبه تایید شدن محل ساخت محصولات مورد نظر مهم است. ارگان های مختلفی مانند بانک، گمرک، وزارت خانه ها، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و دیگر نهاد های مربوطه با توجه به نوع محموله تجاری وارداتی لازم است تا گواهی مبدا را رویت کرده و از محل ساخت محصول مورد نظر اطمینان حاصل نمایند و سپس اقدامات لازم را در خصوص واردات و ترخیص محموله تجاری انجام دهند.

از میان سازمان های نام برده شده گواهی مبدا برای گمرک، وزارت‌خانه های صنعتی و بانک ها بیشترین اهمیت را دارا است.

سامانه گواهی مبدا

افرادی که قصد دارند گواهی مبداء را به صورت غیر حضوری و با مراجعه به سامانه گواهی مبداء دریافت نمایند می توانند این کار را با مراجعه به آدرس cscs.chambertrust.ir انجام دهند. این سامانه برای تاجران و کلیه افرادی که قصد دریافت گواهی مبدا به جهت صادرات کالا را دارند مزیت های گوناگونی را به دنبال دارد. استفاده از سامانه صادراتی گواهی مبداء باعث می شود گواهی مبداء پس از صدور از سازمان هایی همچون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، به صورت الکترونیکی به هر کدام از پایگاه های گمرکی  سراسر کشور که مورد نظر صاحب کالا است ارسال شود.

جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص تلاش نمودیم شما را به طور کامل و به طور مفصل با گواهی مبدا آشنا کنیم، همچنین برای شما عزیزان به طور کامل به چگونگی ثبت نام جهت دریافت گواهی مبدا به صورت توضیحات کامل نیز داده شد تا در نهایت بتوانید به راحتی جهت این کار اقدام کنید.

همچنین شما عزیزان می‌توانید اگر در این زمینه مشکلی داشتید با مشاوران زبده ما در شرکت ققنوس ترخیص ارتباط برقرار کرده تا آن‌ها راهنمایی‌های لازم را برایتان شما همراهان عزیز انجام دهند. همچنین لازم است بدانید ققنوس ترخیص علاوه بر ارائه مشاوره به شما عزیزان می‌توانند در ثبت سفارش کالا، ترخیص کالا ، اخذ مجوز رسمی از سازمان های مورد تایید، تامین ارز بین المللی یاری رسان شما عزیزان باشد.

سند گواهی مبدا شامل چند نوع می باشد؟

از جمله انواع گواهی مبداء می توان به مواردی همچون گواهی مبداء GSP  که به عنوان گواهی مبداء نوع A  شناخته می شود و برای صادرات کالا به آمریکا و ۲۸ کشور اروپایی استفاده می شود، گواهی مبداء PTA  برای صادرات به کشورهایی نظیر پاکستان استفاده می شود و گواهی مبداء CSTP  که برای صادرات به کشورهایی که دارای توافقاتی بر سر گواهی مبداء با ایران هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

چه نوع اطلاعاتی در سند گواهی مبدا درج می شود؟

از جمله مواردی که در سند گواهی مبداء درج می شود می توان به مواردی همچون عنوان گواهی، نام کشور و محل تولید کالا، نام و مشخصات سازنده محصول، اطلاعات دقیق و کامل فروشنده و فرستنده محموله تجاری، نوع وسیله نقلیه ای که برای حمل محموله تجاری استفاده می شود با اطلاعات کامل، تعداد کالاهای تجاری، بسته بندی کالاها، شمار سریال فاکتور و … اشاره کرد.

برای دریافت حضوری گواهی مبدا به کجا باید مراجعه کنیم؟

از جمله ارگان هایی که می توان برای دریافت گواهی مبداء به آن مراجعه کرد می توان به مواردی همچون اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، منطقه ویژه اقتصادی که در مجموع ۱۹ منطقه است، سازمان دریا نوردی و بنادر و همچنین سازمان منطقه آزاد که در مجموع ۶ منطقه در کل کشور است اشاره نمود.

چرا گواهی مبدا برای خریدار اهمیت دارد؟

دلایل گوناگونی وجود دارد که باعث می شود گواهی مبداء برای خریدار مهم باشد که از جمله این دلایل می توان به نیاز به این مدرک در روند ترخیص محموله تجاری از گمرک و همچنین اطمینان حاصل کردن خریدار از اصالت و کیفیت کالا در حین ساخت اشاره نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط