لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

مراحل صادرات کالا به روسیه چگونه است؟ 

صادرات به روسیه

فهرست مطالب

روسیه به عنوان یکی از پهناورترین کشورهای جهان شناخته میشود که با کشورهای گوناگونی همسایگی دارد . همچنین این کشور به علت همسایگی با 14 کشور اروپایی و آسیایی  یکی از مهمترین کشورهای اوراسیا در نظر گرفته میشود. لازم است بدانید به این علت که این کشور یکی از سردترین نقاط جهان به شمار میرود، در نتیجه کشت و زراعت بسیاری از محصولات کشاورز در این کشور میسر نخواهد بود و لازم است که جهت تأمین نیازهای کشاورزی خود با سایر کشورها تجارت نماید و محصولات را به کشور خود وارد کند. اما این نکته نیز قابل توجه است که واردات و صادرات  کالا به روسیه سختی های مربوط به خود را داشته و بعضی از شرایط و قوانین حتماً در حین صادرات کالا به روسیه بایستی مورد توجه قرار گیرد. در نتیجه در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص قصد داریم تا به مهمترین موارد در باب اقلام صادراتی به روسیه بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

شرایط صادرات کالا به روسیه

صادرات کالا به روسیه و همچنین سایر کشورها به عنوان حساس ترین و مهمترین کار در هنگام خرید اقلام صادراتی به روسیه در نظر گرفته میشود،که نیازمند داشتن اطلاعات کافی در مورد قوانین صادراتی و وارداتی آن کشور میباشد. لازم است بدانید روسیه برخلاف بیشترین رقیب  سیاسی خود همانند چین و آمریکا، صنعت قدرتمندی ندارد و همین امر موجب گشته است تا صادرات کالا به روسیه بیش از سایر کشور باشد.

روسیه با انعقاد توافقنامه با ایران، شرایط را به نحوی مهیا ساخته است تا بازرگانان ایرانی با بهره مندی از این اصول و قوانین بتوانند صادرات کالاهای خود را به نحوی نوین به روسیه انجام بدهند. بر حسب توافقنامه انعقاد شده بانک توسعه صادرات کشور ایران، دو توافقنامه با بانک ملی روسیه (RFC) انعقاد کرده میباشد که جهت بازرگانان صادرکننده اقلام صادراتی به روسیه تسهیلات معادل با 100 میلیون یورویی در نظر گرفته شده میباشد. لازم است بدانید استفاده از این نوع تسهیلات الزام به برقراری شرایطی است که در ادامه به هر یک از آنها خواهیم پرداخت :

  • انعقاد قرارداد میان کشور صادرکننده و واردکننده کالا از ایران به روسیه
  • ارسال نسخهای از توافقنامه به بانک ملی روسیه یا همان RFC
  • تأیید توافقنامه توسط بانک ملی کشور روسیه و انجام ارزیابی های لازم توسط بانک
  • اخذ و ارائه  تأییدیه بانک روسیه به بانک توسعه صادرات کشور ایران
  • ارائه اسناد و مدارکات مربوط به ترانزیت کالا به وسیله صادرکننده ایرانی به بانک توسعه صادرات کشور ایران در جهت تأیید معامله
  • معامله مدارکات توسط هر بانک ایران و روسبه
  • انتقال وجه میان دو بانک و در نهابت انتقال آن به حساب صادر کننده ایرانی
صادرات کالا به روسیه
صادرات کالا به روسیه

گام به گام مراحل صادرات به روسیه

جهت انجام صادرات کالا به روسیه از ایران، لازم است تا در مرحله ابتدایی صادر کننده و فروشنده محصول و اقلام صادراتی به روسیه، آن را در بازارهای حوزه بین المللی و نیز بازارهای روسیه معرفی نماید تا بتواند وارد کننده این محصول را پیدا نماید. در این مرحله صادر کننده کالا موظف میباشد و تا کالای شخصی خود را در بازارهای روسیه به وسیله بازاریابی معرفی نموده و به فروش برساند. بعد از انجام فروش و معامله کالا به وسیله صادرکننده به خریدار و وارد کننده کالا ارائه میگردد. پس از آن صادر کننده کالا ملزم است تا پیش فاکتور را جهت خرید این محصول تهیه نماید و تمامی اطلاعات از نوع کالا، تعداد آن و قیمت معامله شده را درج نماید و به خریدار ارائه دهد.

بعد از آن صادر کننده محصول خود، آن را آماده ارسال خواهد کرد. در این مرحله صادر کننده کالا میتواند با مراجعه به کمیسیون قیمت گذاری کالا، قیمت نهایی محصول خود را تعیین کرده و به اطلاع وارد کننده خود برساند. بعد از آن در صورتی که محصول جهت صادرات نیاز به اخذ مجوزاتی از وزارت صمت کشاورزی، صنعت و یا سایر وزارت ها داشته باشد، صادر کننده موظف میباشد تا مجوزات لازم را کسب نماید.

در نهایت با ارسال مجوزات لازم، کالای صادراتی به گمرک اظهار شده و بعد از ارزیابی نهایی کالا در گمرک، جواز صادراتی جهت صادرات صادر میشود. در این مرحله بایستی توافقنامه حمل و بیمه کالا نیز بسته گردد تا کالا بدون هیچ نوع آسیبی به مقصد برسد. در نهایت بعد از بازرسی کالا در مقصد و مبدأ، کالا برای صادرات آماده و به مقصد صادر میگردد.

اقلام صادراتی به روسیه کدامند؟

کشور روسیه سالانه کالاهای بسیاری از کشورهای گوناگون وارد کرده و کالای زیادی را هم صادر میکند و به همین علت نیز صادرات محصول به روسیه بسیار بیشتر از دیگر کشورهاست. کشور چین یکی از کشورهای فعال در زمینخ صادرات کالا به روسیه است که به علت مرز زمینی زیادی با روسیه و از طریق حمل و نقل زمینی اتفاق میافتد. همچنین چین یکی از اصلی ترین کشورهای وارد کننده و صادر کننده اقلام صادراتی به روسیه است.

با بررسی شواهد صادرات کالا به روسیه، بعد از کشور چین که مهمترین قطب صادرات به روسیه را از آن خود کرده است، به ترتیب پس از آن کشورهای آلمان، کشور آمریکا، کشور ایتالیا، کشور فرانسه، کشور ژاپن، کره جنوبی، اکراین و دیگر کشورها از اصلی ترین فعالان در حوزه اقلام صادراتی به روسیه را به خود اختصاص داده اند.

اقلام صادراتی به روسیه
اقلام صادراتی به روسیه

لیست مدارک لازم جهت صادرات

لازم است در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که شرایط، مجوزات مربوطه و همچنین مدارک لازم جهت صادرات کالا به روسیه و نیز انواع کالا های صنایع غذایی، صنایع دستی، کالاها و تجهیزات دام و … متفاوت است. همچنین در مواردی علاوه بر مدارکات موجود اخذ مجوزاتی از سازمان بهداشت، استاندارد و یا راه ضروری و مهم است. در نتیجه در ادامه به مهمترین مدارکات جهت واردات اقلام صادراتی به روسیه خواهیم پرداخت.

  • مهمترین مدرک اخذ  کارت بازرگانی از اتاق ها و سازمان های بازرگانی به نام صادر کننده میباشد.
  • دریافت مجوزات صادرات و واردات این مورد برای هنگامی کاربرد دارد که جهت صدور کالا موافقتی از سوی وزارت بازرگانی اعلام نشده باشد.
  • اخذ و دریافت انواع گواهی ها اعم از گواهی بهداشت و قرنطینه برای کالاهای مانند دامی ، کالاهای نباتی و …
  • دریافت و اخذ گواهی استاندارد جهت کالای که مشمول مقررات اجباری استاندارد صادراتی میباشد.
  • اخذ و دریافت گواهی انرژی اتمی که به این مجوزات گواهی های مرسوم نیز گفته می گردد.
  • تهیه لیست عدل بندی یا پکینگ لیست هنگامی که اقلام گوناگون باشد.
  • و سایر موارد مانند بیمه کالا، برگه ترخیصیه ، پروفرما و..

قوانین و مقررات گمرکی روسیه جهت واردات و صادرات

لازم است بدانید روسیه نیز همانند سایر کشورها در هنگام صادرات کالا به روسیه دارای قوانین سخت و محکمی میباشد. همچنین گمرک آستاراخان که به عنوان یکی از مهم ترین گمرک ها بین ایران و روسیه در نظر گرفته و ترخیص و ورود کالاهای گوناگون به وسیله این گمرک صورت میگیرد و زیر نظر اداره گمرک روستف میباشد. لازم است بدانید سیاست و قوانین گمرکی روسیه دارای 4 ویژگی بسیار مهم میباشد که عبارتند است از؛

  • تعرفه و عوارض گمرکی پایین در واردات اقلام فنی
  • انجام آسان فرایند ترخیص کالا گمرکی
  • کنترل و ارزیابی دقیق گمرکی بعد از ترخیص محصول
  • توسعه و پیشرفت گمرکی و انجام انواع صادرات و واردات در بین کشورهای مشترک منافع

کشور روسیه به شکل کامل به عضویت سازمان تجارت جهانی در آمده است و کلیه قوانین و اصول مربوطه را پذیرفته است. همچنین روسیه هیچ منعی در مورد صادرات و واردات اقلام صادراتی به روسیه ندارد مگر در موارد خاص که مربوط به نفت و گاز باشد. همچنین معمولاً مالیات کالاهای صادراتی که 18-20% میباشد به صادر کننده بازگشت داده میشود. در حالت کلی نیز مالیات کالاها متغیر نیست و درصد کمی از ارزش کالا میباشد.

مهمترین نکاتی که باید درباره صادرات به روسیه بدانید

رعایت بعضی نکات در هنگام صادرات کالا به روسیه بسیار مهم است و در صورتی که به این نکات توجه نشوند، امکان بازگشت محصول یا دیپورت آن به کشور صادر کننده بسیار بالا خواهد بود. لازم است بدانید همان گونه که قبلاً نیز گفته شد کشور روسیه به عنوان کشوری شناخته میشود در واردات نفت و گاز و همچنین مشتقات آن دارای قوانین و اصول سختگیرانه ای است که بایستی به آن به شکل ویژه توجه شود. علاوه بر این مورد وجود مشکلات و موانعی که در هنگام صادرات به وجود خواهد آمد ، باید به نحوه دقیق مورد بررسی قرار گیرد و همچنین در صدد رفع آن برآییم. همچنین میتوان نکات مهمی که در صادرات کالا به روسیه بسیار مهم و قابل توجه میباشد عبارت است از:

  • توجه داشتن به زمان طلایی در ارسال مواد غذایی و دارویی و دیگر مواد حساس
  • حضور نمایندگان صادر کننده و وارد کننده کالا در هنگام بارگیری و ترخیص نمودن کالا از گمرک
  • استفاده از وسایل نقلیه مناسب جهت ترانزیت کالا و استفاده از کامیون های دارای یخچال در صورت حمل بارهای دارویی و غذایی حساس به انواع دما اعم از سرد و گرم
  • در دسترس بودن تمامی برگه ها معامله انواع کالاها در گمرک
  • بهکارگیری افراد مورد اعتماد در بحث ترخیص کالا از گمرک
  • آگاهی کامل از ممنوعیت موجود در امورات صادرات و واردات کالاها به کشورهای مبدأ و مقصد
  • پیگیری و پیشبرد فرایندها مرحله به مرحله به شکل قانونی در حوزه صادرات و واردات

لازم به ذکر است در حالت کلی کشور روسیه نیز مانند دیگر کشورهای جهان دارای قوانین سخت و محکمی است که هر کشور صادر کننده و یا وارد کننده کالا مستلزم به رعایت این قوانین است.

حداقل سرمایه برای صادرات به روسیه

یکی از چالش های مهم در امر صادرات کالا به کشور روسیه و یا هر کشور دیگری مسئله سرمایه است. افرادی که قصد صادرات کالا به کشور روسیه را دارند به خصوص افراد تازه کار در حوزه صادرات کالا بهتر است این کار را با حداقل سرمایه ممکن انجام دهند. اما حداقل سرمایه برای واردات کالا از کشور روسیه چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال لازم است عوامل گوناگونی را بررسی نمایید زیرا حداقل سرمایه لازم برای صادرات کالا به روسیه یک رقم ثابت نیست و برای محاسبه آن باید عوامل گوناگونی را در نظر گرفت.

عوامل زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تعیین حداقل سرمایه لازم برای صادرات کالا به کشور روسیه  دخیل هستند. یکی از مهم ترین این عوامل، نوع کالایی است که تاجر قصد صادر کردن آن به روسیه را دارد. عامل موثر بعدی هزینه های گمرکی صادرات کالا است. این هزینه ها شامل مواردی چون حقوق و عوارض گمرکی ، هزینه دریافت مجوزات لازم، ثبت سفارش کالا و.. است.

از دیگر عوامل تاثیر گذار در تعیین حداقل سرمایه لازم می توان به هزینه حمل و نقل اشاره کرد. افرادی که قصد صادرات کالا به کشور روسیه را دارند می توانند برای اطلاع یافتن از حداقل سرمایه لازم برای صادرات به روسیه با توجه به نوع کالا و دیگر عوامل موثر به کارشناسان مجرب ما در گروه ققنوس ترخیص مراجعه نموده و با ارائه مدارک لازم از میزان دقیق این هزینه مطلع شوند.

بهترین روش حمل بار به روسیه

امکان حمل کالا از ایران به روسیه با سه روش زمینی، هوایی و دریایی امکان پذیر است. اما زمانی که در رابطه با بهترین روش حمل بار از ایران به روسیه صحبت می کنیم، برای یافتن بهترین روش لازم به موقعیت جغرافیایی هر دو کشور نکاهی بیاندازیم. موقعیت جغرافیایی کشور روسیه در شمال دریای خزر است، در واقع دو کشور ایران و رسیه دارای مرز آبی با یکدیگر می باشند و بندر های گوناگونی چون بندر نوشهر، بندر انزلی، بندر شمالی امیر آباد، بندر فریدون شهر و.. و همچنین بنادری در جنوب ایران به سمت بنادر سنت پترزبورگ، بندر نوروسیسک و…. ، راه های ارتباطی آبی بین این کشور هستند.

علاوه بر این مسئله مقایسه مزیت هایی که در هر کدام از روش حمل و نقل نسبت به حمل و نقل دریایی وجود دارد همچون عدم محدودیت در وزن بار، هزینه ی حمل و نقل مقرون به صرفه و … همگی نشان دهنده این مسئله است که بهترین روش برای حمل و نقل وصادرات محموله تجاری از کشور ایران به روسیه، استفاده از روش حمل و نقل دریایی است. تاجران می توانند با استفاده از روش حمل و نقل دریایی با توجه به فاصله کوتاه بین دو کشور، محموله های تجاری خود را از ایران به کشور روسیه صادر نمایند.

چالش های تجارت با روسیه

با توجه به این که دو کشور روسیه و ترکیه بر سر ماجرای نابود شدن بمب افکن سوخو 24 روسیه توسط جنگنده اف 16 ترکیه مشکلات زیادی با یکدیگر پیدا کرده اند و روسیه تحریم هایی را بر علیه کشور ترکیه تصویب کرده است، بر اساس مذکرات انجام شده کشور ایران در روابط تجاری با روسیه جایگزین کشور ترکیه شده و قرار است از ظرفیت های خالی بازار روسیه استفاده کند. اما در مسیر تجارت مشترک بین دو کشور چالش هایی وجود دارد. کارشناسان مربوطه پس از انجام بررسی های لازم این چالش ها را 6 مورد تشخیص داده اند که شامل موارد زیر می باشد:

  • نظام ارزش کذاری بالای محصولات تجاری ایرانی در گمرک کشور روسیه
  • وجود نقاط ضعف در زمینه بازاریابی و شناخت ظرفیت های موجود در بازار روسیه
  • نداشتن استاندارد های مشترک بین دو کشور در زمینه بهداشت
  • وجود مشکلاتی در زمینه دریافت رویداد
  • تمایل مصرف کنندگان روسی به محصولات تجاری اروپایی
  • نبودن اعتماد بین تاجران ایرانی و روسی

جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص به شکل کامل و جامع به نحوه صادرات کالا به روسیه و همچنین چگونگی واردات اقلام صادراتی به روسیه پرداخته شد. ما در این مطلب تلاش کردیم علاوه بر موارد گفته شده توضیح کامل و مفصلی در مورد شرایط صادرات به روسیه و مراحل انجام آن را برای شما عزیزان شرح دهیم تا بتوانید با خیالی آسوده و هر چه بهتر به صادرات کالا به روسیه بپردازید. در نهایت لازم است بدانید ققنوس ترخیص بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان در زمینه های گوناگون اعم از ترانزیت و ترانشیپ کالا، ترخیص کالا از گمرک، ثبت سفارش کالا، اخذ مجوزات و مدارک لازم از سازمان های معتبر و.. میتواند در این راه همراه شما تاجران و بازرگانان عزیز باشد. با ما در ارتباط باشید.

برای صادرات کالا به روسیه چه شرایطی باید مهیا شود؟

از جمله شرایط لازم برای صادرات کالا به روسیه می توان به مواردی همچون تنظیم قرار دارد بین دو کشور ایران و روسیه در جهت واردات و صاردات، ارسال توافق نامه بین دو کشور برای بانک ملی روسیه (RFC )، انجام ارزیابی و تایید شدن توافق نامه توسط بانک ملی روسیه، ارسال تاییدیه بانک روسیه برای بانک صادرات ایران، ارسال مدارک حمل کالا توسط صادر کننده به بانک صادرات برای تایید معامله، معامله اسناد بین دو بانک ایران و روسیه، انتقال وجه خرید کالا بین دو بانک و واریز برای صادر کننده اشاره نمود.

برای صادرات کالا به کشور روسیه به چه مدارکی نیاز است؟

از جمله مدارک لازم برای صادرات کالا به کشور روسیه می توان به مواردی همچون کارت بازرگانی، دریافت مجوز صادرات و واردات، دریافت گواهی های گوناگون مانند گواهی بهداشت، دریافت گواهی استاندارد برای کالاهایی که نیاز به گواهی استاندارد اجباری دارند، لیست عدل بندی، بیمه نامه، برگه ترخیصیه، پروفرما، گواهی مبداء و … اشاره نمود.

ویژگی های گمرک روسیه در زمینه صادرات کالا از ایران چیست؟

گمرک روسیه در راستای صادرات کالا از ایران دارای چهار ویژگی مهم می باشد که از جمله این ویژگی ها می توان به مواردی همچون عوارض گمرکی پایین برای واردات کالاهای فنی، روندی آسان برای ترخیص کالا از گمرک، بررسی و کنترل دقیق بعد از ترخیص کالا  صادرات و واردات انواع کالا بین کشورهایی که منافع مشترک دارند با توسعه گمرک اشاره نمود.

در هنگام صادرات از گمرک به چه نکاتی باید اشاره کرد؟

از جمله نکاتی که در هنگام صادرات کالا به روسیه باید به آن توجه شود می توان به مواردی همچون توجه به زمان طلایی در هنگام ارسال کالاهای حساس و مواد غذایی، وجود نمایندگانی از دو طرف معامله در حین بارگیری و ترخیص، استفاده از مناسب ترین روش حمل و نقل و ابزارها، تهیه تمامی مدارک مورد نیاز، استفاده از افراد مطمئن برای ترخیص کالا از گمرک، اطلاع از قوانین، محدودیت ها و ممنوعیت های صادراتی و وارداتی دو کشور، پیگیری از روند واردات و صادرات کالا به صورت مرحله به مرحله و کاملا قانونی در حیطه کاری دو کشور و… شاره نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط