لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

نحوه ثبت شکایت الکترونیکی از گمرک چگونه است؟

شکایت الکترونیکی از گمرک

فهرست مطالب

یکی از مسائل مهمی که هر تاجر در راستای تجارت بین المللی خود به طور مداوم با آن سر و کار دارد اداره گمرک می باشد و تاجران چه در زمینه صادرات کالا و چه در زمینه واردات کالا باید برای ورود و خروج کالاهای خود از کشور از این سازمان عبور کنند. از این رو هر تاجری باید از تمامی قوانین و مقررات مربوط به اداره گمرک اطلاع کامل داشته باشد تا فعالیتی خلاف این قوانین انجام نداده و متحمل پرداخت جریمه نشود، اما این مسئله دو جانبه می باشد و اطلاع از قوانین و مقررات گمرک باعث می شود تا تاجران علاوه بر حد و حدود فعالیت های مجاز خود از وظایف گمرک نیز اطلاع پیدا کرده و در صورت هر گونه تخلف و کم کاری از سوی گمرک به شکایت الکترونیکی از گمرک بپردازد. از این رو ققنوس ترخیص در جهت آشنایی شما همراهان گرامی اقدام به تهیه مقاله‌ای در خصوص نحوه شکایت الکترونیکی از گمرک و ثبت شکایت الکترونیکی از آن نموده است.

دلایل شکایت از گمرک چیست و چه زمانی به آن نیاز دارید؟

همان طور که در بالا نیز به این مسئله اشاره شد، اداره گمرک دارای یک سری قوانین و مقررات می باشد که هدف از ایجاد و وضع این قوانین مشخص کردن حد و مرز فعالیت های مجاز برای تاجران و همچنین خود سازمان گمرک می باشد. با توجه به قوانین وضع شده هر کدام از دو طرف فرایند تجارت (تاجران و گمرک) در صورتی که به قوانین احترام نگذاشته و آن ها را رعایت نکنند، به صورتی قانونی با آن ها برخورد خواهد شد و تاجران می توانند به شکایت الکترونیکی از گمرک بپردازند. از جمله وظایفی که گمرک در راستای تجارت بین المللی موظف به رعایت آن می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اداره گمرک وظیفه دارد مطابق با قوانین وضع شده به ترخیص کالاهای وارداتی به کشور بپردازد و در صورت کامل بودن مدارک صاحب کالا، محموله وارد شده به گمرک را در موعد مشخص شده و بدون فوت وقت تحویل صاحب محموله دهد.
  • گمرک باید به اعمال قوانین مربوط به صادرات و واردات کالا در خصوص محموله صادراتی و وارداتی بپردازد و سیاست های دولت را در این زمینه اجرا کند.
  • بر روند ورود و خروج کالاها از مرز به طور جدی و دقیق نظارت داشته باشد.
  • گمرک وظیفه دارد تمامی مدارکی را که تاجران باید در جهت ترخیص کالا به گمرک تحویل دهند به طور تمام و کمال بدون هیچ کاستی از تاجران بخواهند.
  • از روند ورود و خروج کالا به داخل و خارج از کشور گزارش کامل تهیه نموه و به سازمان هایی که گمرک را تحت نظارت دارند تحویل دهند.
  • با کنترل روند ورود و خروج کالا از انجام هر گونه قاچاق و یا احتکار کالا جلوگیری نماید.
  • در جهت کمک به تولید ملی و افزایش رونق اقتصادی به طور جدی به اعمال ممنوعیت های وارداتی و ورود کالاهایی که به تولید ملی آسیب خواهد رساند، نظارت و از انجام آن جلوگیری کند.
  • -و..

در صورتی که اداره گمرک در انجام هر کدام از این وظایف خود چه در قبال تاجران و چه در قبال دولت کوتاهی کند، باعث می شود تا از طرف سازمان های بالاتر که اداره گمرک را تحت نظر دارند بازخواست شود و از طرف تاجران نیز شکایت الکترونیکی از گمرک صورت می گیرد و تاجران اقدام به ثبت شکایت الکترونیکی در راستای تخلف انجام شده از طرف گمرک می پردازند.

نحوه شکایت الکترونیکی گمرک
نحوه شکایت الکترونیکی گمرک

دو روش ثبت شکایت الکترونیکی از گمرک چیست؟

تاجران در روند تجارت بین المللی زمانی که با تخلف از سوی گمرک مواجه می شوند، می توانند برای انجام شکایت الکترونیکی از گمرک به دو روش عمل کنند و شکایت خود را در سامانه مربوطه به ثبت برسانند. از جمله راه های ثبت شکایت الکترونیکی می توان به دو مورد اشاره کرد:

  • روش اول ثبت شکایت الکترونیکی با استفاده از شماره سریال اظهار نامه می باشد که در این روش تاجران با ورود به قسمتی که مربوط به اظهارنامه است، فرایند شکایت خود را در سامانه مربوط به ثبت شکایت گمرکی انجام داده و آن را به ثبت می رسانند.
  • روش دوم شکایت الکترونیکی از گمرک بدون استفاده از شماره سریال اظهارنامه می باشد. در این روش تاجران تنها با استفاده از وارد کردن نام گمرک در سامانه مربوط به ثبت شکایت الکترونیکی فرایند شکایت خود را انجام داده و آن را به ثبت می رسانند.

معرفی سامانه رسیدگی به شکایات گمرکی

سازمان گمرک کشور در راستای خدمات دهی بهتر به تاجران و مراجعه کنندگان به گمرک جهت ترخیص کالا اقدام به راه اندازی سامانه ای به نام سامانه پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرک کرده است. وظیفه این سامانه رسیدگی به هر گونه شکایت و اعتراضی که تاجران نسبت به یکی از گمرک های سراسر کشور دارند است زیرا این سامانه بر روند کار گمرک و نمایندگان آن و همچنین تاجرانی که به این نهاد دولتی مراجعه می کنند، نظارت دارد و تاجران می توانند به راحتی در هر یک از مراحل ترخیص کالا که از طرف گمرک با مشکل مواجه شدند به این سامانه مراجعه کرده و نحوه شکایت الکترونیکی از گمرک را انتخاب و به انجام برسانند.

تاجران باید برای ثبت شکایت الکترونیکی خود در سامانه پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرک به آدرس club.irica.co مراجعه نمایند و مراحل ثبت شکایت در این سامانه را پشت سر بگذارند و منتظر رسیدگی این سامانه به اعتراض و یا شکایت خود نسبت به گمرک باشند.

نکاتی که در هنگام ثبت شکایت الکترونیکی از گمرک باید بدانید

زمانی که یک تاجر به قصد انجام شکایت الکترونیکی از گمرک به سامانه پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرک مراجعه می کند، باید به نحوه شکایت الکترونیکی از گمرک به طور دقیق مسلط باشد و به یک سری از نکات در روند ثبت شکایت خود دقت کند. همچنین تاجران می توانند برای اطمینان از درست انجام شدن نحوه شکایت خود انجام این کار را به ققنوس ترخیص واگذار نمایند. از جمله نکاتی که لازم است تاجران در زمینه شکایت الکترونیکی از گمرک به آن توجه کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نکته اول این است که مدت زمان بین ثبت شماره کوتاژ با زمانی که تاجر اقدام به ثبت شکایت الکترونیکی از گمرک می نماید نباید از 72 ساعت کم تر باشد.
  • نکته دوم این است که در استفاده از روش ثبت سریال اظهارنامه برای انجام شکایت الکترونیکی از گمرک نباید اظهارنامه ابطال شده باشد و یا مدت اعتبار آن به پایان رسیده باشد.
  • نکته سوم در خصوص نحوه شکایت الکترونیکی از گمرک این است که از هر شماره سریال اظهارنامه فقط یک بار می توان استفاده نمود.
  • و ..

آموزش ثبت شکایت الکترونیکی از گمرک

برای این که تاجران به طور کامل با نحوه شکایت الکترونیکی از گمرک آشنایی داشته باشند و بتوانند در هنگام نیاز با اطلاعات کامل اقدام به انجام این فرایند نمایند، ققنوس ترخیص در این قسمت به آموزش این فرایند پرداخته است. روال کاری به این صورت است که تاجران ابتدا باید به سامانه پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرک به نشانی http://club.irica.co  مراجعه نمایند و اقدام به ثبت نام در این سامانه نمایند.

قدم بعدی برای ثبت شکایت الکترونیکی در این سامانه انتخاب یکی از دو روش ثبت شکایت یعنی ثبت شکایت با استفاده از سریال اظهارنامه و یا بدون استفاده از سریال اظهارنامه و تنها با استفاده از نام گمرک مورد نظر می باشد. قدم بعدی مربوط به نوع شکایت است، تاجر با مشخص کردن نوع و دلیل اعتراض و شکایت خود و به ثبت رساندن آن در سامانه پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرک منتظر نتیجه شکایت خود می شود. تاجران می توانند تمامی مراحل انجام این کار را به یکی از کارشناسان و یا ترخیص کاران گروه ققنوس ترخیص واگذار نمایند تا از انجام هر گونه خطا و اشتباه در انجام این روند توسط تاجران کم تجربه جلوگیری شود.

ترخیص کالا از گمرک
ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کار رسمی گمرک چه وظایفی دارد؟

قبل از این که در این قسمت به بررسی وظایف یک ترخیص کار رسمی گمرک بپردازیم بهتر است جهت آشنایی بیشتر به ارائه یک تعریف کلی از عبارت ترخیص کار گمرک بپردازیم. ترخیص کار گمرک شخصیتی حقیقی و یا حقوقی است که با داشتن یک وکالت نامه قانونی از جانب وارد کننده کالاهای وارداتی و یا صاحب کالاها اقدام به ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک می نماید. فردی که به عنوان ترخیص کار رسمی از جانب صاحب کالا مامور به ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک می شود انجام یک سری وظایف را بر عهده دارد که از جمله این وظایف یک ترخیص کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فردی که مسئولیت ترخیص کالاهای یک تاجر از گمرک را بر عهده می گیرد وظیفه دارد قبل از ورود کالاهای وارداتی به کشور نسبت به دریافت کلیه اسناد و مدارک و همچنین مجوزهای مورد نیاز جهت ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک اقدام نماید.
  • ترخیص کار گمرک موظف است از سریع ترین روش ها برای ترخیص کالای تاجران استفاده کند تا کالاها با صرف هزینه و زمان کم ترین از گمرک ترخیص شوند.
  • ترخیص کار کالا باید از تجربه کافی در زمینه ترخیص کاری و یا حق العمل کاری برخوردار باشد.
  • ترخیص کار موظف است از تمامی قوانین و مقررات مربوط به ترخیص کالا از گمرک اطلاع داشته باشد و اطلاعات خود را به طور مداوم به روز کند.
  • ترخیص کار رسمی گمرک موظف است در صورت بروز هر گونه مشکل و یا انجام تخلف از سوی اداره گمرک به انجام شکایت الکترونیکی از گمرک اقدام نماید.
  • و….

منظور از دپوی کالا چیست؟

دپو یک واژه ی فرانسوی می باشد و معنی آن جمع کردن کالا در یک محیط است و معادل فارسی این واژه انبار کردن کالا می باشد. دپو کردن به این منظور است که یک یا چندین محموله را به دلایل خاصی در یک محیط سر باز یا سر پوشیده نگهداری نمایند. این کار ممکن است در محیط های مختلفی همچون معادن، کارگاه های صنعتی و یا گمرک انجام شود. از جمله دلایلی که موجب دپو شدن کالا در گمرک می شود می توان به مواردی چون ترافیک موجود برای ترخیص کالا در گمرک ها، طولانی شدن فرایند تهیه مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا، تسویه نکردن صاحبان کالا با گمرک و.. اشاره نمود.

کم اظهاری در امور گمرک

فردی که قصد انجام تجارت بین المللی و واردات کالا به کشور را دارد باید برای دریافت اجازه ی ورود و مصرف کالا در داخل کشور از مرحله ترخیص کالا عبور نماید؛ گذر از این مرحله به این معنا است که صاحبان کالا باید با مراجعه به سامانه جامع امور گمرکی و ارائه تمامی اطلاعات مربوط به محموله تجاری خود فرایند تنظیم اظهارنامه را انجام دهند و بر اساس نوع کالا، تعداد کالا، کد تعرفه گمرکی کالا و کاربرد کالا در داخل کشور که همگی در اظهار نامه باید ذکر شود، میزان ارزش محموله تجاری و هزینه هایی گمرکی که به این محموله تعلق می گیرد مشخص می شود.

اما گاهی اوقات شاهد این مسئله هستیم که صاحبان کالا برای این که هزینه های کم تری را تحت عنوان حقوق و عوارض گمرکی بپردازند، تعداد محموله تجاری خود  را کم تر از میزان اصلی اظهار می نماید که به این کار در اصطلاحات گمرکی کم اظهاری کالا گفته می شود و در صورتی که کارشناسان گمرک از این مسئله مطلع شوند، فردی که مرتکب این کم اظهاری شده است نه تنها باید عوارض مربوط به کالاهای اظهار نشده را بپردازد بلکه باید جریمه این کار را نیز پرداخت نماید.

بیش اظهاری کالا در امور گمرک

یکی دیگر از تخلفاتی که صاحبان کالا ممکن است در رابطه با فرایند ترخیص کالا از گمرک مرتکب شوند فرایند بیش اظهاری کالا می باشد. بیش اظهاری کالا همان طور که از نام آن نیز مشخص می باشد فرایندی است که در آن فرد تنظیم کننده اظهارنامه سعی دارد مبلغ پرداخت شده برای خرید کالاهای وارداتی را بیش از میزان واقعی اعلام نماید.

با توجه به این که یکی از معیارهای محاسبه ی حقوق گمرکی تعداد کالاهای وارداتی است اما هدف فردی که اقدام به بیش اظهاری کالا نموده است، دریافت تسهیلات بانکی یا همان ارز نیمایی بیشتر از میزان مورد نیاز واقعی است. در صورتی که کارشناسان گمرک از این تخلف مطلع شوند فرد اظهار کننده نه تنها باید میزان تسهیلات ارزی اضافه ای را که دریافت نموده است بازگرداند، بلکه موظف به پرداخت جریمه ی تعیین شده از سوی گمرک نیز می باشد.

گاهی اوقات نیز شاهد این مسئله بوده ایم که افراد با استفاده تخلف بیش اظهاری کالا در روند واردات محموله های تجاری، قصد پول شویی و خارج کردن ارز از کشور را داشته اند.

جمع بندی

ققنوس ترخیص به عنوان یکی از شرکت های فعال در زمینه خدمات مختلف ترخیص کالا به تاجران اقدام به تهیه مقاله ای در راستای نحوه ثبت شکایت الکترونیکی از گمرک نموده است تا اطلاعات مفید را در این زمینه در اختیار تاجران تازه کار و کم تجربه قرار دهد و علاوه بر ارائه خدمات گوناگون این افراد را در این زمینه راهنمایی کند. در صورتی که به عنوان یک تاجر کم تجربه به اطلاعات بیشتری در رابطه با ثبت شکایت الکترونیکی از گمرک نیاز دارید، می توانید به کارشناسان ما در ققنوس ترخیص مراجعه نمایید و همچنین از خدمات ترخیص کاران مجرب و با تجربه ما در زمینه ترخیص کالا از گمرک استفاده نمایید.

به چند روش می توان از گمرک به صورت الکترونیکی شکایت نمود؟

برای شکایت الکترونیکی از گمرک به دو روش می توان اقدام نمود: روش اول استفاده از شمار سریال اظهار نامه در صفحه مربوط به شکایت است و روش دوم استفاده از نام گمرک مربوطه در صفحه شکایت و بدون نیاز به شماره سریال اظهار نامه می باشد.

در هنگام ثبت شکایت نامه الکترونیکی به چه نکاتی باید توجه نمود؟

از جمله نکات بسیار مهم در هنگام ثبت شکایت الکترونیکی می توان به مواردی چون فاصله بیشتر از 72 ساعت بین ثبت شماره کوتاژ و ثبت شکایت الکترونیکی، توجه به مدت اعتبار اظهار نامه و باطل نبودن آن در هنگام ثبت شکایت نامه و.. می توان اشاره نمود.

کم اظهاری کالا چه فرایند است؟

کم اظهاری کالا یک نوع تخلف گمرکی از سوی فرد اظهار کننده کالا می باشد که در طی آن فرد اظهار کننده با کم تر اعلام کردن تعداد کالاها تلاش می کند ارزش گمرکی کالا و در نتیجه های گمرکی را کاهش دهد که البته با مشخص شدن این تخلف باید علاوه بر پرداخت کامل هزینه های گمرکی جریمه نیز بپردازد.

بیش اظهاری کالا چیست؟

بیش اظهاری کالا یکی دیگر از تخلف های گمرکی از سوی فرد اظهار کننده کالا است که در طی آن فرد اظهار کننده مبلغ خرید کالاهای وارد شده را بیش از میزان واقعی نشان می دهد تا تسهیلات بانکی بیش تری را دریافت نماید و البته اهداف دیگری نیز می تواند از این کار داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط