لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

تفاوت واردات قطعی با واردات موقت کالا چیست؟

شرایط واردات کالا

فهرست مطالب

از گذشته تاکنون یکی از مهمترین فعالیت‌های تجاری هر کشور، واردات کالا از کشورهای مختلف سراسر جهان بوده است. واردات کالا به دلیل تامین برخی نیازهای جامعه صورت می‌گیرد و از آنجا که همواره تولید همه محصولات در تمام کشورها فراهم نیست و به امکانات کافی و گاهی شرایط جغرافیایی مناسب نیاز دارد، استفاده از انواع روش‌های واردات کالا به توسعه و رفاه کشورها کمک بسیاری می‌کند؛ بنابراین بخش مهمی از فعالیت‌های تجاری برون مرزی هر کشور به آگاهی از شرایط واردات کالا بستگی دارد و لازم است تجار و بازرگانانی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند، با انواع روش‌ها به ویژه واردات قطعی، واردات موقت و ترخیص کالا از گمرک به خوبی آشنا شوند. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از ققنوس ترخیص را جهت کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر دنبال کنید.

شرایط واردات کالا به کشور چیست؟

شرایط واردات کالا از گذشته تاکنون به منظور رفع نیازهای جامعه و توسعه اقتصادی کشورهای مختلف صورت می‌گرفته و امروزه نیز یکی از مهمترین فعالیت‌های تجاری هر کشور محسوب می‌شود؛ بنابراین واردات کالا نقش بسزایی را در تامین نیازهای جامعه و توسعه و پیشرفت اقصادی کشورها ایفا می‌کند و بی‌توجهی و ناکارآمدی در این امر می‌تواند سبب بروز مشکلات بزرگی برای دولت‌ها شود. حضور تجار و بازرگان در انجام فرایند واردات و صادرات به تسریع امور تجاری و بازرگانی بین المللی کشورها کمک بسیاری می‌کند و از آنجا که مسئولیت‌ها و شرایط واردات کالا بسیار است، لازم است با شناخت کامل از قوانین، دستورالعمل‌ها، شرایط و نیازهای جامعه انجام بگیرند.

به طور کلی خوب است بدانید به زمانی که یک کالا، محموله یا خدمات از طریق منطقه گمرکی یک کشور به کشور دیگری وارد می‌شود و در ازای آن تبادلاتی میان خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد، فرایند واردات کالا گفته می‌شود. در بازرگانی خارجی انواع روش‌های واردات وجود دارند که عبارتند از واردات قطعی، واردات موقت، ترانزیت داخلی، ترانزیت خارجی و کالاهای مرجوعی. به دلیل اهمیت بسیار شرایط واردات کالا، واردات قطعی و واردات موقت و شیوه ترخیص چنین کالاهایی از گمرک، در ادامه با ما جهت بررسی بیشتر تفاوت‌ها، مدارک مورد نیاز و روش انجام هر یک از آنها همراه باشید.

شرایط واردات قطعی و موقت کالا
شرایط واردات قطعی و موقت کالا

فرایند واردات کالا چه مراحلی را شامل می‌شود؟

فرایند واردات موقت و شرایط واردات کالا همانند هر فعالیت دیگری در زمینه تجارت‌های برون مرزی، نیازمند انجام برخی مراحل به صورت اصولی و دقیق دارد. توجه به این مراحل از سردرگمی تجار و بازرگانان به طور چشمگیری می‌کاهد و کمک می‌کند علاوه بر کاهش هزینه‌های اضافی، سود بیشتری هم کسب کنند و دچار خسارات مالی نشوند؛ به همین منظور اگر قصد فعالیت حرفه‌ای و دست در این حوزه را دارید در کنار افراد متخصص و کارشناسان مسلط، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در ابتدا تولید کننده یا فروشنده و کشوری که قصد خرید از آن را دارید، به خوبی بشناسید.
  • جزئیات کالا و قیمت آن را به خوبی بررسی کنید.
  • اگر حجم کالای وارداتی شما زیاد است، حتما درخواست نمونه محصول داشته باشید.
  • به نیاز بازار داخلی و سپس نوع و تعداد محصول انتخابی خود توجه کنید.
  • از  فروشنده درخواست پیش فاکتور با ذکر تمام جزئیات داشته باشید.
  • از تعرفه گمرکی کالای وارداتی و شرایط واردات آن به خوبی اطلاع داشته باشید؛ برای این امر می‌توانید از خدمات تعیین تعرفه ققنوس ترخیص استفاده کنید.
  • مقدار تخفیف در قیمت نهایی کالا را بررسی کنید.
  • میزان سرمایه کافی و نحوه تامین آن را در نظر داشته باشید.
  • با فروشنده درباره شیوه پرداخت و نحوه حمل و انتقال محموله توافق کنید.
  • اسناد و مدارک مورد نیاز واردات قطعی یا موقت کالا و مجوزهای ترخیص کالا از گمرک را تهیه و جمع آوری کنید.
  • اسناد و مدارک مربوط به حمل کالا، تامین ارز و بازرسی را دریافت کنید.
  • پیگیر تمام مراحل تولید و واردات کالا باشید.
  • تمام هزینه‌ های گمرکی را پرداخت و جهت محاسبه دقیق هزینه‌های ترخیص کالا از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.
  • مراحل ترخیص کالا از گمرک و تعهدات ارزی و مالیاتی را به دقت جهت ورود قانونی بار به کشور دنبال کنید.

منظور از واردات قطعی کالا چیست؟

اگر محصول یا کالایی به صورت دائم و به منظور مصرف در کشور وارد شود، واردات قطعی کالا صورت گرفته است. واردات قطعی  شامل مراحلی همچون ثبت سفارش کالا ، تهیه پیش فاکتور، تنظیم اظهارنامه گمرکی و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی می‌شود و در خرید کالا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه واردات، امکان مصرف دائمی کالای وارده به قلمروی گمرکی کشور را فراهم می‌کند و می‌توان با انجام تشریفات و پرداخت مالیات و حقوق ورودی، مراحل ترخیص کالا از گمرک را به سرانجام رسانید. همچنین براساس شرایط واردات کالا، قوانین و مقررات گمرکی هزینه‌هایی نظیر سود بازرگانی، حقوق و عوارض ورودی تنها از واردات قطعی محصولات اخذ می‌شوند.

انواع روش‌های واردات قطعی کالا

شرایط واردات کالا به صورت قطعی و انواع روش‌های آن می‌توانند باتوجه به انتخاب شیوه پرداخت متفاوت باشند و هر یک از آنها در موقعیت‌های مختلف کاربردی هستند؛ البته لازم است به طور کامل قبل از شروع فعالیت تجاری مورد بررسی قرار بگیریند تا مشکلات جدی و آسیب‌های جبران ناپذیر رخ ندهد.

واردات کالا با ارز آزاد برای گشایش اعتبار اسنادی ، واردات از محل ارز خریداری شده توسط بانک عامل جهت افتتاح اعتبار، ورود کالا در مقابل صادرات از محل پروانه صادراتی و به اسم فرد صادر کننده (غیرقابل واگذاری)، واردات در برابر صادرات با ارائه پروانه صادراتی و به نام شخص صادرکننده (واگذاری رسمی فقط یکبار)، ورود کالا بدون انتقال ارز از طریق مصوبات کمیسیون 4 نفره مستقر در وزارت بازرگانی، واردات بدون انتقال ارز از طریق فهرست اقلام مجاز تعیین شده و ورود کالا بدون انتقال ارز از محل سرمایه گذاری خارجی از جمله روش‌های موجود جهت واردات قطعی کالا می‌باشند.

معرفی مدارک مورد نیاز جهت واردات قطعی

در جریان شرایط واردات کالا به صورت قطعی نیاز به برخی اسناد و مدارک گمرکی واردات و ترخیص کالا از گمرک دارید که از شرایط واردات کالا می‌باشند و پیشنهاد می‌کنیم پیش از شروع فعالیت تجاری خود نسبت به آنها اطلاعات کافی کسب کنید تا در وقت و هزینه خود به طور چشمگیری جلوگیری کنید. موارد زیر از جمله مدارک مورد نیاز برای انجام این امور هستند:

کارت بازرگانی

کارت بازرگانی از مهمترین مدارکی است که افراد فعال در حوزه تجارت حتما به آن نیاز پیدا می‌کنند. این کارت نوعی مجوز است و فعالیت قانونی شما را جهت واردات و صادرات کالا به اثبات می‌رساند؛ اما از آنجا که نحوه اخذ آن فرایندی زمان بر و دشوار است، بسیاری از تجار فعالیت‌های تجاری و ترخیص کالای خود را به شرکت‌های بازرگانی و حق العملکاران دارای کارت بازرگانی می‌سپارند تا به راحتی محموله خود را دریافت کنند.

اظهارنامه گمرکی

برای هر شرایط واردات کالا و صادراتی نیاز به معرفی کالای خود به سازمان گمرک دارید تا بازرسی‌ها و کنترل‌های لازم انجام شوند. برای چنین فرایندی لازم است فرم اظهارنامه گمرکی را در سامانه تجارت به آدرس www.ntsw.ir تکمیل نمایید تا کدهای لازم را دریافت و طی انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک تحویل دهید.

قبض انبار

قبض انبار از دیگر مدارک مورد نیاز جهت واردات قطعی، شرایط واردات کالا و ترخیص کالا می‌باشد که پس از دریافت محموله به انبار، توسط مسئول انبار صادر می‌گردد و سندی است که مالکیت اجناس شما و حضور آنها در انبار را ثابت می‌کند. مشخصات کالا نظیر وزن خالص و ناخالص، تعداد بسته و حجم محموله و مشخصات گیرنده کالا از جمله اطلاعاتی هستند که در قبض انبار درج و توسط مسئول مربوطه تائید و امضا می‌شوند.

گواهی مبدا

گواهی مبدا (certificate origin) از جمله اسناد بین المللی است که تولید و ارسال کامل کالاهای وارد شده در کشور کشور تولید کننده و مبدا را تائید می‌کند و به نوعی اظهارنامه برای صادر کننده محصولات و از جمله شرایط واردات کالا نیز به شمار می‌رود.

پروفرما اینویس (فاکتور)

پروفرما اینویس یا فاکتور از جمله اسناد و مدارک مهمی است که توسط فروشنده برای خریدار با ذکر تمامی شرایط واردات کالا و جزئیات ارسال می‌شود. این فاکتور اطلاعاتی همچون شیوه پرداخت، روش حمل و انتقال محموله، قیمت کالا، شرایط تحویل و اطلاعات کیفی و کمی درباره کالا را در خود جای داده است و باید به دقت توسط خریدار جهت جلوگیری از اشتباه مورد بررسی قرار بگیرد.

بارنامه

از دیگر مدارک لازم و ضروری جهت واردات قطعی، شرایط واردات کالا و ترخیص کالا از گمرک می‌توان به بارنامه اشاره کرد. این سند اطلاعاتی درباره حمل و نقل کالا را شامل می‌شود و لازم است توسط فروشنده به گیرنده جهت انجام تشریفات گمرکی و بارگیری محموله صادر شود.

اعلامیه ارز، پروفرما یا پیش فاکتور، سند ثبت سفارش کالا، پکینگ لیست یا فهرست عدل بندی و بیمه نامه نیز از دیگر مدارک مورد نیاز شرایط واردات قطعی کالا می‌باشند که باید برای فرایند قانونی و بدون مشکل به سازمان‌های مربوطه ارائه شوند. علاوه بر این، فرم 23 اظهارنامه و فرم ۰۲۲-۲-م از اظهارنامه کالاهای ورودی یا گمرکی از جمله فرم‌های مورد نیاز برای تکمیل و ثبت هستند.

منظور از ورود موقت کالا چیست؟

به طور خلاصه به واردات کالای معین در مدت زمان مشخص بدون نیاز به پرداخت حقوق ورودی گمرکی، واردات موقت کالا گفته می‌شود. در چنین شرایطی به شرط خروج دوباره محموله از کشور، نیازی به پرداخت حقوق ورودی نخواهد بود؛ اما باید اظهارنامه را تنظیم و تشریفات ترخیص کالا را انجام دهید. بنابراین یکی از انواع روش‌های ورود کالا به کشور، واردات موقت می‌باشد که واردکننده موظف به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی نیست و می‌تواند کالای خاصی را در مدت زمان مشخص و به منظور هدفی معین وارد قلمروی گمرکی کشور کند. همچنین در نهایت پس از اتمام مدت زمان تعیین شده، محموله باید به کشور صادر کننده بازگردد.

ترخیص کالا از گمرک
ترخیص کالا از گمرک

دلایل و شرایط واردات موقت کالا

کالاهای خاصی می‌توانند به صورت موقت و تحت مدت زمان معینی وارد کشور شوند. چنین کالاهایی با هدف مشخصی که در ادامه معرفی می‌کنیم امکان واردات موقت را دارند و لازم است پس از اتمام مهلت به کشور مبدا بازگردانده شوند. دستگاه‌های عکسبرداری و فیلمبرداری پس از اخذ مجوز از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، کالاهای مورد نیاز برای نمایشگاه‌های بین المللی و جلسات، دستگاه‌های مربوط به مطالعات علمی، تربیتی، آموزشی، فنی و مهندسی نقشه برداری، دستگاه‌های لازم در ساخت اسکله، سد، راه‌سازی، لایروبی، حفاری، استخراج و اکتشاف، دستگاه‌های لازم جهت راه اندازی کارخانجات و تاسیسات صنعتی، دستگاه‌های مورد نیاز جهت تعمیر ماشین آلات، تجهیزات لازم برای پروژه‌های عمرانی، وسایل و لوازم امدادی، هواپیما جهت ارائه خدماتی مثل سم پاشی و مسافربری، واردات موقت خودرو، هواپیما، کشتی و کانتینر و دام برای تعلیف از جمله کالاهایی هستند که ورود موقت به کشور برای آنها امکان پذیر است.

مراحل ارزیابی و بازرسی کالاهای ورود موقت

همانطور که اشاره کردیم، شرایط واردات کالا به صورت قطعی همانند واردات قطعی و به منظور انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک، نیاز به تنظیم و ثبت اظهارنامه گمرکی دارید. پس از تنظیم اظهارنامه، عملیات ارزیابی و بازرسی مشخصات کالا جهت بررسی تطابق اطلاعات آغاز می‌شود و لازم است تمام مشخصات ورود و خروج به طور دقیق در فرم اظهارنامه درج شوند. علاوه بر این ممکن است بخشی از کالا یا ماشین آلات وارد شده پلمپ شوند و هنگام بازگشت به کشور مبدا و خروج از کشور، تمام پلمپ‌ها بررسی و با اسناد و مدارک ورودی تطابق داده شوند.

مدت زمان قانونی توقف کالا از شرایط واردات کالا

خوب است بدانید با ورود کالا به گمرک، مدت زمان توقف کالا توسط گمرک مشخص و در پروانه گمرکی ذکر می‌گردد. از آنجا که کالاهای خاص با اهداف متفاوتی وارد کشور می‌شوند، نمی‌توان مدت معینی را برای انواع کالاها جهت واردات موقت بیان کرد؛ به عنوان مثال کالاهایی که برای شرکت در نمایشگاه‌ها وارد می‌شوند، یک ماه مهلت دارند و این زمان برای دستگاه‌های مورد نیاز در ساخت نیروگاه و تاسیسات بیشتر و طولانی‌تر است. توجه داشته باشید اگر در مهلت مقرر کالا را از کشور خارج نکنید، مشمول مقررات قاچاق می‌شود و کالا قاچاق محسوب خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم با آگاهی کامل از شرایط واردات کالا و با کمک کارشناسان ققنوس ترخیص شروع به فعالیت تجاری بین المللی خود کنید.

فرم های مورد نیاز جهت صادرات قطعی

با توجه به این مسئله که واردات قطعی محموله های تجاری به کشور به معنای ماندگاری دائم کالای وارداتی می باشد و هدف از واردات آن کالا به کشور استفاده از کالای مورد نظر می باشد، تاجران موظف هستند چند نمونه فرم را در راستای انجام این نوع از واردات تهیه نمایند. از جمله فرم های مورد نیاز در روند شرایط واردات کالا می توان به فرم هایی زیر اشاره نمود:

  • فرم اظهار نامه که به فرم شماره ۲۳ نیز شناخته می شود.
  • فرم اظهار نامه  کالاهای ورودی یا گمرکی که فرم شماره ۰۲۲-۲-م نیز شناخته می شود.
  • و …

ورود موقت کانتینر چیست؟

علاوه بر شرایط واردات کالا،به طور عمده محموله های تجاری وارداتی در داخل کانتینر قرار داده شده و سپس فرایند حمل و نقل و صادرات شان آغاز می شود، اما نکته ای که در این میان باید به آن توجه شود این است که کانتینرهایی که برای جابه جایی محموله های تجاری وارداتی از آن ها استفاده می شود در دو دسته جای می گیرند: دسته اول کانتیرهایی که به همراه محموله های تجاری خریداری می شوند و مالک آن ها صاحب محموله تجاری می باشد، که در این صورت باید کانتین ها را نیز همچون محموله های تجاری در فرم اظهار نامه ثبت نمود.

دسته دوم کانتینرهایی هستند که مالک آن ها شرکت کشتی رانی است. این نوع کانتینرها برای ورود به هر کشور نیاز به سند ورود موقت دارند، زیرا باید پس از فرایند ترخیص کالا و تخیله کالاهای وارداتی از درون آن ها توسط خطوط کشتیرانی به کشور مقصد برگردانده شوند. صاحبان کالا برای استفاده از این گونه کانتینرها می توانند سند ورود موقت آن ها را از شرکت کشتیرانی دریافت نمایند.

پروسه صادرات قطعی کالا

برای انجام صادرات قطعی کالا به خارج از کشور لازم است تا مراحل زیر به صورت دقیق طی شود:

  • بازاریابی: در این مرحله فروشنده کالا باید به تمامی اصول خرید و فروش کالای مورد نظر در بازار جهانی آشنایی داشته باشد و در اصل راه های نفوذ به بازارهای جهانی را پیدا کند.
  • دریافت مجوز: افرادی که قصد صادرات محموله های تجاری خود به خارج از کشور را دارند باید برای دریافت یک سری مجوز در این راستا اقدام نمایند.
  • صدور پروفرما: پروفرما از جمله اسناد مورد نیاز در روند صادرات است که در آن اطلاعات کاملی از خریدار، فروشنده، بندهای قرار داد و کالاهای معامله شده درج شده است.
  • تهیه و ارسال کالا: در این مرحله صادر کننده موظف است محصولات معامله شده را در مدت زمان قید شده در پروفرما و بر اساس استانداردهای ذکر شده در آن تهیه، بسته بندی و ارسال نماید.
  • بازرسی کالا: پس از ارسال کالا باید یک بازرس بر اساس استانداردهای مورد قبول طرفین محموله تجاری را بازرسی و تایید نماید.
  • کسب گواهی مبداء: پس از تایید محموله صادراتی، فروشنده باید فاکتور محموله تجاری را بر اساس پروفرما صادر کرده و با مراجعه به سازمان بازرگانی گواهی مبداء را دریافت نماید.
  • اینکوترمز: با توجه به مشکلاتی که ممکن است در نسیر حمل و نقل برای محموله تجاری اتفاق بی افتد فروشنده گان کالا باید قبل از صادر کردن نهایی محموله، قرار داد حمل و نقل محموله تجاری را تحت نظر قوانین اینکوترمز که مسئولیت هر دو طرف معامله را نسبت به محموله تجاری تعیین می کند را منعقد نمایند.
  • اظهارنامه صادراتی: فروشنده باید تمامی اطلاعات مربوط به خود و محموله تجاری صادراتی را به گمرک اظهار  نماید.
  • ارسال کالا به کشور مبداء
  • دریافت گواهی صدور محموله تجاری از شرکت حمل و نقل

کلام پایانی

شما تجار و بازرگانان عزیز با شناخت قوانین و شرایط واردات کالا می‌توانید تا حد زیادی به تسریع امور تجاری مربوطه کمک کنید؛ اما لازم است بدانید این مراحل به ظاهر ساده به نظر می‌رسند و در عمل فرایند اخذ مجوزها و جمع آوری مدارک می‌تواند بسیار سخت و دشوار باشد. همواره پیشنهاد می‌کنیم فرایند واردات موقت و صادرات موقت را به متخصصان این حوزه بسپارید تا افرادی که تسلط و تخصص کافی در زمینه قوانین و مقررات بین المللی و داخلی دارند، بتوانند تمام امور را به بهترین شکل به پایان برسانند. شرکت ققنوس ترخیص با ارائه خدماتی جهت ترخیص کالا از گمرک و مشاوره‌های بازرگانی همواره همراه شما خواهند بود و می‌توانید از اتمام صحیح و به موقع امور تجاری و بازرگانی خود کاملا مطمئن باشید.

ثبت سفارش کالا چگونه صورت میگیرد؟

جهت ثبت سفارش کالای وارداتی خود باید به سامانه جامع تجارت و بخش مربوطه مراجعه کنید.

برای تنظیم اظهارنامه گمرکی به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

تنظیم و ثبت اظهارنامه گمرکی از اولین و مهمترین مراحل ترخیص کالا از گمرک میباشد و جهت تکمیل آن باید اطلاعاتی همچون جزئیات کالا، بسته بندی و مشخصات گیرند و فرستنده را درج کنید.

مدت زمان تعیین شده جهت واردات موقت چقدر است؟

این مدت زمان برای هر کالایی متفاوت است و با توجه به کابرد کالا میتواند کم یا زیاد باشد و نمیتوان مهلت دقیق آن را مشخص کرد.

آیا واردات قطعی نیاز به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی دارد؟

بله، برخلاف ورود موقت جهت واردات قطعی کالا به کشور باید تمام هزینه‌ها و حقوق و عوارض گمرکی را به طور کامل پرداخت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط