لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

شرایط واردات خودرو کارکرده به ایران در سال 1402

شرایط واردات خودرو کارکرده به ایران

فهرست مطالب

خودروهای سواری که به کشور وارد می شوند در دو دسته خودروهای صفر و خودروهای کارکرده قرار می گیرند. با وجود این که محصولات هر دو دسته شامل خودروهای سواری است اما با توجه به نو و دست دوم بودن آن ها، شرایط واردات خودروهای هر یک از این دسته ها متفاوت می باشد. بر همین اساس شرکت هایی که قصد واردات خودروهای سواری به کشور را دارند لازم است شرایط واردات خودرو کارکرده و صفر را فراهم نموده تا بتوانند اجازه این فعالیت تجاری از را از سازمان های مربوطه همچون وزارت صمت دریافت نمایند.

شرایطی که واردکنندگان باید بر اساس قوانین تجارت بین المللی کشور برای واردات خودروهای کارکرده و صفر ایجاد نمایند شامل موارد گوناگونی است و رعایت تمامی آن ها الزامی می باشد. بر همین اساس گروه ققنوس ترخیص با تهیه این مقاله قصد آموزش شرایط واردات خودرو کارکرده و صفر به تاجران تازه کار و بی تجربه در این زمینه را دارد.

شرایط واردات خودرو کارکرده

درباره شرایط واردات خودرو کارکرده در سال گذشته حواشی مختلفی ساخته شده بود که باعث افزایش قیمت خودروهای اسقاطی و کارکرده شده بود. به طور مثال شایعاتی درباره داشتن گواهی اسقاطی خودرو و امکان واردات یک دستگاه خودرو کارکرده با استفاده از هر کد ملی ایجاد شده بود، اما دولت با اقدام به موقع و تکذیب کردن این شایعات باعث کاهش مجدد قیمت خودروهای اسقاطی شد. دولت برای جلوگیری از این گونه شایعات یک سری قوانین و آیین نامه هایی را در رابطه با شرایط واردات خودرو کارکرده تصویب کرده است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • واردکننده باید با کارت بازرگانی فعالیت تجاری خود را آغاز کند.
  • واردات این خودروها با ارز شخصی ممنوع است.
  • نهایت سقف مجاز برای حجم موتور خودروهای کارکرده وارداتی زیر 2500 سی سی است.
  • دریافت مجوز حفاظت محیط زیست و مجوز سازمان ملی استاندارد برای واردات این خودروها ضروری است.
  • عمر کاری خودروهای وارداتی باید زیر 5 سال و حداقل مسافت طی کرده آن ها 100 کیلومتر باشد.
  • در هنگام ثبت سفارش محموله خودروهای وارداتی داشتن گواهی اسقاط ضروری است.
  • مرحله ثبت سفارش باید قبل از ورود محموله به کشور انجام شود.
  • شرکتی شرایط واردات خودرو کارکرده را دارند باید از وزارت صمت تاییدیه خدمات پس از فروش دریافت کند.
  • خودروهای وارداتی از نظر فنی و موتوری باید با استانداردهای چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ای.مارک اروپا و یورو 5 و 6 منطبق باشند.
  • و …
شرایط واردات خودرو کارکرده
شرایط واردات خودرو کارکرده

چه کسانی می توانند واردات خودرو کارکرده را انجام دهند؟

بر اساس مقررات و آیین نامه های وضع شده از سمت ارگان های دولت، افرادی که شرایط واردات خودرو کارکرده به کشور را دارند، افرادی هستند که دو ابزار مهم برای این کار را در اختیار داشته باشند. این دو ابزار شامل کارت بازرگانی به نام واردکننده و مشخص کردن محل تامین ارز مورد استفاده برای واردات است.

البته به غیر از این دو ابزار شرایط دیگری نیز برای این افراد وضع شده است. به طور مثال مالک خودروی وارداتی کارکرده باید تا ۵ سال از خودرو خود استفاده کند زیرا در صورت فروش آن در بازه زمانی کمتر از ۵ سال موظف به پرداخت مالیات نامتعارف به سازمان مالیات کشور خواهد شد.

لیست خودروهای مجاز وارداتی در سال 1402

در چهارمین مرحله عرضه خودروهای وارداتی حدود 11 خودروی خارجی برای ورود به کشور مجاز شناخته شده است که در سامانه یک پارچه در تاریخ 27 آبان ماه 1402  از آن ها رونمایی شده است. این 11 خودرو توسط شرکت هایی که اجازه و شرایط واردات خودرو کارکرده را دریافت کرده اند همچون کرمان خودرو، معین خودرو ایرانیان، ماموت خودرو، مکث موتور و کوشا خودرو نگین وارد کشور شده اند. در جدول زیر به بررسی این 11 خودرو خواهیم پرداخت.

لیست خودروهای مجاز وارداتی در سال 1402

شرایط واردات خودروهای صفر به ایران

در رابطه با شرایط واردات خودروهای صفر به داخل کشور برخلاف شرایط واردات خودرو کارکرده ، شرایطی از سمت دولت و مدیران اجرایی ارگان های دولتی مشخص شده است. اما مانند شایعاتی که برای شرایط واردات خودرو کارکرده ایجاد شده است، برای واردات خودروهای صفر نیز اخبار گوناگونی به گوش می رسد. در این قسمت برای پایان دادن نسبی به سردرگمی افرادی که قصد واردات خودرو صفر به کشور را دارند به معرفی قوانینی که به صورت رسمی از سمت دولت در این زمینه اعلام شده است و همچنین شایعات قدرت مند نزدیک به این قوانین خواهیم پرداخت.

  • در زمینه قیمت اولویت واردات خودروهای صفر با مواردی است که قیمت آن ها زیر 10 هزار یورو باشد. سقف مجاز خودروهای وارداتی صفر از نظر قیمت تا 20 هزار یورو است.
  • اولین قدم برای واردات خودروهای صفر به کشور انجام مرحله ثبت سفارش کالا است.
  • خودروهای صفر وارداتی فقط در بورس کالا ارائه می شوند
  • سود بازرگانی خودروهای وارداتی توسط گروهی شامل وزارت صمت، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، طبق ارزش خودروهای وارداتی، بر اساس مابه التفاوت قیمت بورس کالا و قیمت پایه تعیین می شود.
  • وزارت صمت وظیفه دارد شرایط لازم برای تولید داخلی آن دسته از خودروهای وارداتی که قیمت آن ها زیر 10 هزار یورو است را فراهم نماید.
  • واردات خودرو به عنوان سرمایه گذاری خارجی در صورتی که در شبکه حمل و نقل عمومی از آن ها استفاده شود مجاز خواهد بود.
  • شرایط واردات خودرو کارکرده به مناطق آزاد تجاری و مناطق صنعتی این است که ماشین های باید از نوعی برقی باشند و واردکنندگان موظف خواهند بود ایستگاه شارژ برای این ماشین ها ایجاد نمایند.
  • مواردی همچون چگونگی تامین ارز و تخصیص آن، روش تایید صلاحیت های فنی خودرو و خدمات پس از فروش واردکنندگان توسط وزارت صمت و بانک مرکزی با همکاری یکدیگر مشخص می شود.
واردات خودرو به ایران
واردات خودرو به ایران

تعرفه گمرکی واردات خودروهای کارکرده 1402

کد تعرفه گمرکی یکی از کدهای بسیار مهم در روند ترخیص و شرایط واردات خودرو کارکرده از گمرک است. زمانی که این خودروها وارد کشور شوند یک سری هزینه های گمرکی یا همان مالیات های غیر مستقیم دارند که میزان و درصد آن ها بر اساس تعرفه ای که برای هر کالا در نظر گرفته شده است مشخص می شود.

با توجه به این که تعداد محموله های تجاری وارداتی و صادراتی که برای ترخیص به گمرک وارد می شوند زیاد است و ترافیک کاری سنگینی در این نهاد ایجاد می کند، دولت برای سرعت بخشیدن به روند ترخیص کالا با استفاده از کدهای تعرفه گمرکی، روند تعیین درصد مالیات غیر مستقیم هر کالای وارداتی را تسریع کرده است. به گونه ای که هر کالا یک کد تعرفه گمرکی مخصوص به خود دارد. این کد مشخص می کند که کالای وارداتی در کدام یک از 10 طبقه کالاهای وارداتی قرار گرفته و درصد مالیات گمرکی آن چه مقدار است.

در رابطه با شرایط واردات خودرو کارکرده، چون ارزش این خودروها از نوع صفر و کار نکرده آن کمتر است برای خودروهای کارکرده کد تعرفه گمرکی مجزا از خودروهای وارداتی صفر مشخص شده است. کد تعریف شده برای این دسته از خودروها بر اساس حجم موتور خودروهای بنزینی می باشد. در جدول زیر به این تعرفه ها اشاره نموده ایم:

تعرفه گمرکی واردات خودروهای کارکرده 1402

شرکت های مجاز برای واردات خودرو های دست دوم

همان طور که در ابتدای مقاله به این مورد اشاره کردیم، شرایط واردات خودرو کارکرده موارد مشخصی است بنابراین شرکت هایی که متقاضی واردات این گونه خودروها هستند باید تمامی شرایط لازم برای واردات خودروهای کارکرده را فراهم نمایند. شرکت هایی که در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده و شرایط واردات خودرو کارکرده را دارند و برای انجام این کار مجاز شده اند شامل موارد زیر می باشند:

  • شرکت زامیاد
  • شرکت مایان دیزل
  • شرکت آتین پارت
  • شرکت ایساکو
  • شرکت سایپا یدک
  • شرکت ماموت خودرو
  • شرکت وایرا دیزل
  • شرکت پیلسان
  • شرکت گواه
  • شرکت کوشا خودرو نگین
  • شرکت پرشیا خودرو
  • شرکت دیران خودرو
  • شرکت خدمات فنی رنا
  • شرکت کرمان خودرو
  • و …

جمع بندی

شایعاتی که در سال گذشته در رابطه با شرایط واردات خودرو کارکره و صفر منتشر شده بود موجب سردرگمی بسیاری از واردکنندگان این محصول تجاری شد. بر همین اساس مسئولین دولت در مصاحبه های مختلف به اعلان شرایط واقعی واردات این دسته خودروها که از سمت دولت تعیین و تصویب شده است پرداخته اند. این کار باعث شد مسیر اصلی واردات خودروهای کارکرده و صفر مشخص شود. در کنار اطلاع رسانی های دولت در این زمینه شرکت های بازرگانی مختلفی همچون گروه ققنوس ترخیص به ارائه مشاوره های بازرگانی و اطلاع رسانی مراجعین و واردکنندگان در زمینه واردات خودروهای کارکرده و صفر پرداخته است.

شرایط واردات خودرو کارکرده برای واردکنندگان این محصول تجاری چیست؟

از جمله شرایطی که برای واردات این گونه خودروها لازم است فراهم شود می توان به مواردی همچون داشتن کارت بازرگانی، ممنوعیت واردات با ارز شخصی، ارائه خدمات پس از فروش از سمت واردکننده و دریافت تاییدیه آن از وزارت صمت، واردات خودروهایی با عمر کمتر از 5 سال و … اشاره کرد.

چه خودروهایی برای ورود به کشور مجاز شناخته شده اند؟

از جمله خودروهای مجاز برای ورود به کشور می توان به مواردی همچون  Elentra، Accent، Creat از گروه هیوندا، Coralla 1500 cc از گروه تویوتا، Sonet از گروه کیا و … اشاره کرد.

تعرفه گمرکی خوردوهای کارکرده به چه صورت است؟

تعرفه گمرکی خودروهای کارکرده بنزینی بر اساس حجم موتور بر واحد سی سی تعیین می شود. به طور مثال برای ماشین هایی با حجم کمتر از 1000 سی سی 20 درصد مالیات، برای ماشین هایی با حجم بین 1001 تا 1500 سی سی 70 درصد مالیات و … در نظر گرفته  می شود.

کدام شرکت های برای واردات خودروهای دست دوم مجاز شناخته شده اند؟

از جمله شرکت هایی که توانسته اند با فراهم کردن شرایط واردات خودرو کارکرده اجازه واردات آن ها را از وزارت صمت و دیگر مراجعه مربوطه دریافت کنند می توان به شرکت هایی چون ایساکو، مایان دیزل، تیتان دیزل، زامیان، آتین پارت، کوشا نگین خودرو، سایپا یدک و … اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط