لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

سامانه جامع گمرکی چیست؟ (نکات و شیوه ورود)

فهرست مطالب

مقدمه

تاجران و بازرگانانی که قصد فعالیت برون کشوری دارند و می‌خواهند در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت موفقیت آمیزی داشته باشند، قطعا می‌دانند که ترخیص کالا مهمترین قسمت در امور بازرگانی و تجاری است. ثبت اظهارنامه هم مهمترین و اولین قدم در فرایند ترخیص کالا است که در سامانه جامع امور گمرکی صورت می‌گیرد. اگر قصد فعالیت در حوزه واردات و صادرات کالا را دارید، لازم است بدانید ثبت دوراظهاری تنها بخشی از اموری است که در سامانه جامع گمرکی انجام می‌شوند؛ بنابراین آشنایی با خدمات، مزایا و چگونگی ثبت نام در سامانه جامع گمرکی یا سایت EPL برای هر تاجر یا حق العملکاری ضروری است. با ققنوس ترخیص در ادامه مقاله همراه باشید تا به صفر تا صد نحوه و مدارک مورد نیاز ثبت نام در EPL، مزایا و خدمات استفاده از این سایت بپردازیم.

آشنایی با سامانه جامع امور گمرکی (EPL)

در طی چند سال اخیر گمرک تلاش کرده تا به صورت الکترونیکی و انلاین اسناد، مدارک و اطلاعات واردکنندگان کالا و خود را دریافت کند تا بتواند رضایتمندی صاحبان کسب و کار و اعتماد آنها را جلب کند. سامانه جامع گمرکی به عنوان انقلابی در زمینه تجارت بین المللی کشورمان یاد می‌شود و راه اندازی این سامانه با برقراری امکان برگذاری مدارک قانونی و مورد نیاز واردات و صادرات کالا توانسته در تسریع فرایندهایی همچون ترخیص کالا از گمرک بسیار تاثیرگذار باشد.

یکی از وظایف گمرک علاوه بر مدیریت بر عرصه تجارت بین المللی، اعمال سیاست‌ها و اقداماتی جهت کاهش هزینه‌های اضافی برای دولت است؛ به همین منظور راه اندازی سایت EPL به تحقق اهداف این سازمان کمک بسیاری کرد. سامانه جامع امور گمرکی امکان انجام 34 عملیات گمرکی را بدون نیاز به مراجعه حضوری فراهم کرده و با مزایای ویژه‌ای که دارد در صرفه جویی میلیاردها تومان و تسهیل بسیاری از فرایندها برای تاجران یا ترخیص کاران موثر بوده است.

برای استفاده از سایت سامانه جامع گمرکی نیاز به تهیه برخی مدارک و ارائه کارت ملی و درخواست خود به نزدیک‌ترین گمرک دارید تا بتوانید رمز ورود، کد EPL و پسورد را دیافت کنید. کد دریافتی و رمز عبور برای ورود به سایت EPL و استفاده از مزایای خدمات این سامانه الزامی هستند. آماده سازی مدارک مورد نیاز ترخیص کالا، ارزش گذاری محصولات وارداتی و صادراتی، ثبت اظهارنامه گمرکی، بارگذاری اسناد و مدارک مربوطه از جمله اموری هستند که در سامانه جامع گمرکی قابلیت اجرایی دارند.

سامانه جامع گمرکی
سامانه جامع گمرکی

مزایای استفاده از سایت سامانه جامع گمرکی

همانطور که اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد فعال در زمینه واردات و صادرات کالا باید با آن آشنا باشند، سامانه جامع امور گمرکی است. این سامانه با ارائه خدمات متنوع، مزایای زیادی را با خود به همراه داشته است. موارد زیر بخشی از مزایای استفاده از سامانه EPL هستند:

صرفه جویی در هزینه‌های گمرکی

استفاده از این سامانه جهت انجام تشریفات گمرکی سبب کاهش مدت زمان انجام امور از 26 روز به 3 در واردات و از 7 روز به یک روز در صادرات شده است که همین امر حدود 23 درصد ارزش تجارت صرفه جویی در چرخه خارجی با خود به همراه داشته است. بر اساس این مقدار و طبق محاسبه‌ای ساده با استفاده از سامانه جامع گمرکی توانسته‌ایم حدود 40 هزار میلیار تومان در بخش واردات صرفه جویی داشته باشیم.

افزایش درآمد گمرک

از آنجا که امور گمرکی نقش اقتصادی پر رنگی دارند، افزایش درآمدهای گمرکی هم در پی راه اندازی این سامانه قابل توجه بوده است، درواقع درآمدهای گمرکی حدود 78 درصد از زمان راه اندازی (سال 1393) رشد داشته‌اند.

انتشار روزانه آنلاین آمار تجارت خارجی

اطلاع از وضعیت کالا حین انتقال به کشور برای هر واردکننده‌ای بسیار حائز اهمیت است. راه اندازی سایت EPL سبب شده تا به محض بارگیری کالا از مبدا و حرکت به سمت کشور، اطلاعات مربوط به آن در سایت قابل دسترسی و بررسی باشد. این شیوه به کنترل بیشتر تمام محموله‌ها بسیار کمک می‌کند و زمان رسیدن کالا به مقصد را زودتر مشخص می‌کند.

مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر

استفاده از سامانه جامع گمرکی و ثبت الکترونیکی تمام اطلاعات و مشخصات کالا در سایت باعث ایجاد کنترل و بررسی بیشتری شده تا از ورود کالای قاچاق و مواد مخدر جلوگیری شود. باتوجه به سیاست‌های اعمالی در کشور جهت کاهش قاچاق کالا و مبارزه با ورود مواد مخدر، این شیوه بسیار موثر بوده است.

پیگیری و شناسایی تخلفات

راه اندازی سایت سامانه جامع امور گمرکی به شکل قابل توجهی در شناسایی تخلفات داشته و در بسیاری از مواقع امکان سواستفاده از کارت‌های بازرگانی را از سودجویان سلب کرده است.

سایر مزایای استفاده از سایت EPL

علاوه بر تمام مواردی که ذکر کردیم، سامانه ای پی ال نقش بسزایی در کاهش تورم و تنظیم بازار هم داشته است. همچنین این سامانه، امور گمرکی را پیش از ورود کالا به گمرک آغاز می‌کند و ترخیص کالا را در کوتاه‌ترین زمان برای شما ممکن می‌سازد. امنیت بالا، تسهیل در تمام تشریفات گمرکی، پیگیری آنلاین فعالیت‌های وارد کننده و صادرکننده کالا، کاهش زمان امور مربوط به صادرات، افزایش چشمگیر درامدهای گمرکی، رصد آنلاین تخلفات، ایجاد پرونده الکترونیک برای دارندگان کسب و کار حوزه گمرک، رهگیری کالا در تمام گمرکات کشور، شناسایی هویت وارد کنندگان و صادر کنندگان کالا، شناسایی تعداد اظهارنامه‌های گمرکی از مهم‌ترین مزایا و خدماتی هستند که سایت سامانه جامع گمرکی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

قابلیت‌های جدید سامانه EPL

آشنایی با مراحل ترخیص کالا، قوانین گمرکی و مراحلی که طی آزادسازی کالا باید به عنوان صاحب کالا یا حق العملکاری که وکالت قانونی دارد بسیار مهم است. اگر تاجری هستید که قصد فعالیت در زمینه تجارت برون مرزی را دارد حتما باید شناخت کافی از سامانه جامع امور گمرکی برای کنترل شرایط داشته باشید. علاوه بر مزایایی که استفاده از این سامانه با خود به همراه دارد، آشنایی با قابلیت‌های جدید اضافه شده به سایت هم بسیار کمک کننده است.

اتصال الکترونیکی بارنامه، راه اندازی بزرگترین بانک اطلاعات خارجی، پروژه درب خروج هوشمند، دریافت گواهی بازرسی به صورت آنلاین، تبادل الکترونیکی اطلاعات میان سازمان بنادر و گمرک، سامانه پیشخوان خدمات الکترونیکی و کیف پول الکترونیکی از جمله قابلیت‌های اضافه شده به سایت هستند که انجام امور مربوطه را برای شما راحت‌تر خواهند کرد.

بخش‌های متفاوت سامانه EPL

برای هرگونه فعالیت بازرگانی که به سامانه جامع گمرکی مراجعه می‌کنید، لازم است به بخش مربوطه فعالیت خود بروید تا بتوانید اطلاعات خواسته را وارد و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید. البته توجه داشته باشید که در ابتدا باید بتوانید از طریق آخرین نسخه مرورگر کروم وارد صفحه اصلی سامانه ای پی ال به آدرس https://epl.irica.ir شوید. علاوه بر این لازم است رمز عبور خود را با مراجعه به نزدیکترین گمرک مجهز به سامانه هوشمند گمرک دریافت کنید.

  • دور اظهاری واردات: برای تکمیل اظهارنامه وارداتی و ارسال آن به گمرک لازم است به این بخش از سامانه مراجعه کنید.
  • دور اظهاری ترانزیت: شما می‌توانید با استفاده از این گزینه نسبت به تکمیل اظهارنامه ترانزیتی اقدام کنید.
  • وکالت: در صورت استخدام یک حق العملکار گمرک، لازم است برای افزودن وکالت خود به او وارد این بخش شوید.
  • اظهارنامه‌های من: با استفاده از این بخش از سایت سامانه جامع گمرکی شما می‌توانید تمام اظهارنامه های قبلی خود را مشاهده کنید.

مدارک لازم برای دریافت رمز عبور EPL

قبل از آموزش صفر تا صد نحوه ثبت نام در سامانه جامع گمرکی، همانطور که اشاره کردیم نیاز به ورود برخی اطلاعات شخصی خود و مشخصات کالای وارداتی دارید که بهتر است از قبل با خود برای تسریع انجام فرایند همراه داشته باشید. با مراجعه به نزدیکترین گمرک به خود و داشتن مدارکی همچون اصل و کپی کارت ملی، شناسنامه، کارت بازرگانی و گواهی عدم سوء پیشینه می‌توانید رمز ورود EPL خود را دریافت کنید. با ارائه این مدارک و دریافت رمز امکان انجام تمام اموری که اشاره کردیم در سامانه برای شما فراهم خواهد شد.

چگونگی ثبت نام در سامانه جامع امور گمرکی

با ورود به صفحه اصلی سایت سامانه جامع گمرکی به نشانی https://epl.irica.ir لازم است در صورت نداشتن عضویت، در سایت ثبت نام کنید. از آنجا که رمز عبور را از گمرک دریافت کرده‌اید، افراد حقیقی باید کد ملی خود را به عنوان نام کاربری و رمز ورود دریافتی را وارد کنند. پس از ورود اطلاعات می‌توانید بخش مورد نظر خود را پیدا کنید؛ اما از آنجا که ثبت اظهارنامه و تکمیل آن در سامانه EPL کمی پیچیده است و نیاز به دقت بالایی دارد، در ادامه به چگونگی ثبت اظهارنامه در ای پی ال می‌پردازیم.

سایت EPL
سایت EPL

ثبت اظهارنامه یا تکمیل دوراظهاری گمرکی در سامانه جامع گمرکی

با ورود به بخش اظهارنامه وارداتی سامانه، کدینگ (کد ملی) خود را وارد و نسبت به تکمیل اطلاعات خواسته شده اقدام نمایید. نام کشور صادرکننده، اطلاعات شخص اظهارکننده، مشخصات وسیله حمل و نقل در زمان ورود، شیوه پرداخت هزینه‌ها، نحوه حمل و نقل کالا، نام گمرک ورودی و تعیین محل تخلیه از جمله اطلاعاتی هستند که برای ثبت اظهارنامه گمرکی باید وارد کنید.

پس از ورود این اطلاعات لازم است مشخصات کالای وارداتی خود را برای معرفی به گمرکی در سایت سامانه جامع گمرکی درج کنید. وزن و ارزش کالا، کد کالا و تعداد واحد آن از مشخصات لازم جهت معرفی محصولات هستند. افزودن این گونه اطلاعات در اثبات قانونی بودن فعالیت شما موثرند. با تکمیل این موارد حتما قوانین و مقررات گمرکی را بررسی کنید تا دچار اشتباهی نشده باشید و پیشنهاد می‌کنیم از کارشناسان مجرب این حوزه جهت ثبت سفارش بازرگانی یا تعیین تعرفه و ارزش کالا کمک بگیرید. با تائید نهایی اطلاعات ثبت شده، کالای شما در مسیر گمرکی برای کنترل بیشتر قرار خواهد گرفت.

اظهارنامه گمرکی چیست؟

یکی از مدارک بسیار مهمی که در روند تجارت بین المللی و ترخیص کالا از گمرک باید توسط تاجران تهیه شود اظهار نامه گمرکی می باشد. وجود این مدرک به قدری پر اهمیت است که حتی مسافرین نیز در هنگام خروج و ورود وسایل شخصی خود به داخل و یا خارج از کشور لازم است تا روند اظهار گمرکی را به صورت شفاهی انجام دهند. اظهار نامه گمرکی مدرکی است که تاجران موظف هستند در آن تمامی اطلاعات مربوط به محموله تجاری وارداتی خود را در آن درج نمایند و پس از تکمیل و تهیه آن این سند را به گمرک ارائه دهند.

اظهار نامه گمرکی به دلیل اهمیت بالایی که در روند واردات محموله های تجاری به کشور و ترخیص آن از گمرک دارد، تا زمانی که توسط تاجران تهیه و به گمرک ارائه نشود هیچ گونه اقدامی از سوی کارشناسان گمرک در  ترخیص محموله تجاری وارداتی انجام نمی شود. در واقع این سند به منزله ی تعهد صاحب کالا نسبت به گمرک در برابر محموله تجاری است که به کشور وارد نموده است و باید اطلاعات وارد شده در این لیست کاملا با مشخصات محموله تجاری وارداتی یکسان باشد.

لیست مدارک مورد نیاز جهت ثبت اظهارنامه

تاجرانی که اقدام به واردات محموله تجاری به کشور می نمایند باید در راستای تهیه سند اظهار نامه گمرکی یک سری مدارک را به ارگان مربوطه ارائه دهند، که البته امروزه تهیه این سند به صورت غیر حضوری و الکترونیکی انجام می شود و تاجران باید برای تهیه این مدرک به سامانه جامع امور گمرکی مراجعه نمایند. از جمله مدارکی که تاجران باید در راستای تهیه اظهار نامه گمرکی به سامانه جامع امور گمرکی ارائه دهند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گواهی مبداء
  • پیش فاکتور
  • بیمه نامه
  • بارنامه
  • کپی کارت بازرگانی
  • گواهی ترخیصیه
  • مجوز ثبت سفارش
  • پروانه بهره برداری
  • اعلامیه تامین ارز
  • وکالتنامه رسمی برای افراد ترخیص کار و حق العمل کار
  • مجوزهای لازم با توجه به نوع محموله تجاری وارداتی
  • لیست عدل بندی
  • و …

کلام پایانی

سامانه جامع گمرکی تنها سامانه موجود برای ثبت قانونی فعالیت‌های تجاری و بازرگانی است که 34 فعالیت متنوع بازرگانی را در خود جای داده است؛ بنابراین بخش مهمی از فرایند ترخیص کالا به شناخت و اطلاعات کافی شما از این سامانه جامع بستگی دارد. همانطور که می‌دانید دقت بالا و تسلط بر تمامی هزینه‌های گمرکی، شیوه ثبت اظهارنامه و پیگیری تمام فرایند ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی و سایر گمرکات فعال کشور بسیار حائز اهمیت است؛ به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم جهت مشاهده برگه خدمات ققنوس ترخیص را در حوزه ترخیص کالا از گمرکات کشور و دریافت مشاوره‌های بازرگانی مشاهده کنید.

چگونه وارد سایت سامانه جامع گمرکی شویم؟

از طریق نشانی https://epl.irica.ir وارد صفحه اصلی سامانه شوید و با ورود کد ملی خود به عنوان نام کاربری و رمز عبور، از خدمات سایت استفاده کنید.

رمز عبور سایت سامانه جامع گمرکی را چگونه دریافت کنیم؟

برای دریافت رمز ورود خود، به بخش IT نزدیکترین گمرک به خود مراجعه و با تسلیم درخواست خود نسبت به دریافت پسورد اقدام کنید.

از سامانه جامع گمرکی برای انجام چه امور بازرگانی میتوانیم استفاده کنیم؟

ثبت اظهارنامه واردات کالا و ترانزیت، انتقال وکالت به حق العملکار و مشاهده اظهارنامه‌ای سابق از جمله اموری هستند که در سایت EPL میتوانید انجام دهید.

مدارک لازم برای دریافت رمز عبور چیست؟

هنگام مراجعه به گمرک، کپی و اصل کارت ملی، شناسنامه، کارت بازرگانی و گواهی عدم سوء پیشینه را با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید رمز عبور سامانه جامع گمرکی را دریافت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط