لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

سامانه ارزش کالا (TSC) چیست؟ ( راهنمای کامل)

سامانه ارزش کالا

فهرست مطالب

سامانه TSC یا همان سامانه ارزش کالا در واقع سامانه ای میباشد که جهت جستجو و ثبت ارزش صادراتی و وارداتی در نظر گرفته میشود. لازم به ذکر است این بانک اطلاعاتی جهت جلوگیری از بروز اشتباه در اظهارنامه و تعیین ارزش کالا در نظر گرفته شد و برای کم اظهاری ایجاد گشته است.

سامانه ارزش کالا به شما کمک خواهد نمود تا در اظهار مواردی شامل پرداخت جریمه هایی نشوید. به عنوان مثال هنگامی که ما قصد خرید کالایی و محصولی را داریم، بایستی بدانیم که این محصول در گمرک ایران به چه میزا ارزش گذاری گشته است. همچنین این کلمه مخفف Tariff specification code به معنای شناسه ارزش کالا میباشد. در ادامه این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص همراه ما باشید تا به شکل مفصل تر به این سامانه ارزش کالا بپردازیم.

تمام مواردی که باید در مورد سامانه ارزش کالا tsc بدانید

به طور کلی میتوان گفت سامانه ارزش کالا در واقع کدی چهار رقمی میباشد که در انتهای هر ردیف از انواع کالاهای پیش بینی شده و نشان دهنده ارزش گمرکی کالا در نظر گرفته میشود. در واقع این کد برحسب مدل و مشخصات فیزیکی، شیمیایی و فنی کالا جهت تعیین ارزش کالا در نظر گرفته میشود.

همچنین علاوه بر این موارد سامانهای جهت مدیریت انواع این کدها طراحی گشته است که بانک اطلاعاتی وسیعی از ارزش کالاهای بازرگانی ایجاد نموده است. لازم به ذکر است که کاربرد این سامانه یکسان نمودن مولفه های ارزش گذاری کالا میباشد. به نحوی  که از اعمال سلیقه افراد به شکل کامل جلوگیری به عمل آورده شود و پرونده های اختلافی که مربوط به کمیسیون رسیدگی اختلافات مهم گمرکی است، کاهش پیدا کنند.

در سامانه ارزش کالا انواع محصولات و کالاها، ارزش گذاری شده و مشخصات کلی فروشنده کالا به شکل دقیق ضبط گشته و امکان جستجو در میان انبوه اطلاعات نیز وجود دارد.سامانه تعیین ارزش کالا نیز علاوه بر کاهش چشمگیر و بسیار بالای اختلافات گمرکی موجب رعایت عدالت مالیاتی و نیز یکسان نمودن تعیین ارزش گمرکی میباشد. همچنین این سامانه انجام درست فرایند  ترخیص کالا از گمرک را سریعتر و آسان تر نموده تا به شکل روان سازی تجاری انجام پذیرد.

سامانه ارزش کالا
سامانه ارزش کالا

سیستم تعیین ارزش کالا چیست؟

ارزش کالا یا همان شناسه ارزش گمرکی Tariff specification code در واقع عددی ۴ رقمی میباشد که جهت تعیین ارزش کالا ها اعم از کالاهای وارداتی و صادراتی تعریف گردیده است. همچنین یکی از مهم ترین نکات در هنگام ترخیص کالا از گمرک تعیین نمودن دقیق تعرفه کالا از کتاب مقررات صادرات و واردات میباشد.

لازم است در این مورد این نکته را یادآور شویم که عدم دقت در تعیین تعرفه کالا می تواند منجر به  بروز اختلاف بسیار بالای گمرکی گردد و ناچارا پرونده به کمیسیون رسیدگی به اختلاف گمرکی ارجاع داده شود. در نتیجه به همین علت دریافت تعرفه درست و قانونی و همچنین تعیین ارزش کالا به صورت دقیق مأخذ ورودی کالا به وسیله شناسه ارزش گمرکی یا همان TSC میباشد که میتواند از بروز انجام این اختلافات جلوگیری به عمل آورد.

همچنین میتوانیم بگوییم ارزش گمرکی کالا یا تعیین ارزش کالا یعنی هر نوع هزینه های که جهت یک کالا تا رسیدن به مقصد صرف میگردد که این مبلغ را تماما بایستی صاحب کالا پرداخت نماید. همچنین هنگام تعیین ارزش کالا هزینه خرید در مبدا از کالا، انواع هزینه های حمل و نقل، انواع هزینه های بیمه، انواع هزینه های مربوط به افتتاح حساب و حتی نوع بسته بندی را نیز شامل میگردد.

در واقع سامانه ارزش کالا همچنین نسبی میباشد که میتواند به عوامل گوناگونی از جمله کیفیت کالا، کشور محل تولید کالا، مبدا و مقصد کالا و مواردی از این قبیل بستگی داشته باشد. با این تعاریف میتوان گفت، تعیین ارزش کالا اهمیت بسیار بالایی پیدا خواهد کرد و تاجران و بازرگانان بایستی توجه ویژه ای به این مورد داشته باشند.

همچنین همانطور که گفته شد ارزش گمرکی یک کد چهار رقمی میباشد که به کالاها اختصاص داده شده، نامیده خواهد شد. در واقع ارزش هر کالا و محصول وابسته به این کد چهار رقمی میباشد.

هدف از TSC چیست؟

در واقع میتوان گفت سامانه ارزش کالا یا همان TSC دارای اهداف متنوعی میباشد. از مهمترین اهداف سامانه تعیین ارزش کالا عبارتنداز؛

به روز و کار آمد کردن انواع سیستم های گمرکی و در کنار آن ها موازی نمودن با فرایندهای تجارت جهانی و روان سازی فعالیت های گمرکی از جمله مواردی میباشد که همواره در زمینه فعالیت ها و اهداف سازمان گمرک قرار گرفته است. همچنین میتوان گفت در اطلاعیه ای که به امضای فرود عسگری معاون فنی و امور گمرکی رسیده است.

در واقع ذکر کننده این موضوع است که: با عنایت و توفیق به نامگذاری سال جدید با عنوان و نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و انجام پیرو تأکیدات مقام ریاست سازمان گمرک ایران، در جهت ایجاد فرایند واحد در بررسی و تعیین نمودن ارزش سازمان گمرک ایران اقدام به طراحی و بهره برداری نمودن از سامانه ارزش کالا یا همان Tarrif specification code شده است که به اختصار با همان TSC نشان داده میشود.

نحوه کار سامانه ارزش کالا

در واقع میتوان گفت سامانه TSC یا سامانه ارزش کالا به شما اجازه خواهد داد تا به بانک های اطلاعاتی جامعی از تعیین ارزش کالاهای تولیدی و همچنین کالاهای بازرگانی دسترسی داشته باشید که سازمان گمرک ایران آن را راهاندازی و طراحی کرده است. لازم به ذکر است هدف از طراحی و بهرهبرداری سامانه ارزش کالا موجب افزایش سریع و نیز ایجاد رویه هماهنگ و مشابه گمرکی جهت مشخص نمودن و تعیین ارزش کالا بوده است.

نحوه کار این سامانه به این گونه است که به تاحران و صاحبان کالا اجازه خواهد تا به ارزشهای مشابه در سطح گمرکات کشور دست پیدا نمایند و بدین وسیله از حجم مقدار پروندههای اختلافی به مقدار قابل توجی کاسته خواهد شد. در سامانه ارزش کالا به آدرس اینترنتی tsc.irica.co شما عزیزان میتوانید به انواع و اقسام متفاوت کالاها، مشخصات تولیدکننده و ارزش آنها به صورت کاملا دسته بندی شده، دسترسی داشته باشند و به راحتی در بین آنها جستجو نمایید.

 لازم به ذکر است سامانه الکترونیکی ارزش کالا یا TSC گمرک از اختلافات ناشی از تعیین کردن این ارزش تا حدود بسیار زیادی کم خواهد کرد. چرا که هر شخص خواهد توانست جهت اثبات ارزش کالای خود یک مدرک معتبر داشته باشد که نتیجه آن کاهش اختلافات ناشی از تجارت خواهد بود.

تعیین ارزش کالا
تعیین ارزش کالا

اهمیت tsc یا ارزش کالا چیست؟

همانطور که در بخش های این مقاله نیز بیان شد اهمیت TSC در فرآیند ایجاد دولت الکترونیک و نیز همچنین به روز نمودن سیستم های گمرکی جهت موازی نمودن با فرآیندهای تجارت های سطح جهانی و همچنین تسریع در انجام فعالیت های گمرکی از جمله اقداماتی مانند تعیین ارزش کالا میباشد که دولت و اداره گمرک در زمینه فعالیت های خود قرار خواهند داد.

در نتیجه همین جهت ایجاد نمودن رویه ها و فرایندهای واحد در خصوص بررسی نمودن و تعیین ارزش کالاها اداره گمرک اقدام به طراحی نمودن سامانه ای در این خصوص با نام سامانه ارزش کالا یا TSC کرده است تا شما تاجران و بازرگانان بتوانید به راحتی ارزش کالای وارداتی و یا کالای صادراتی خود را در این سامانه جستجو کنید.

چه اطلاعاتی در سامانه ارزش کالا وجود دارد؟

یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی در زمینه تعیین  ارزش کالا در سامانه TSC تعرفه گمرکی یا به عبارتی بهتر همان اچ اس کد خواهد بود. در واقع میتوان گفت اگر تعرفه کالای اعلام شده شما با ماهیت کالا مغایرت بالایی داشته باشد شناسه ثبت شده نادرست خواهد بود.

از موارد دیگری که جهت ثبت اطلاعات کالا در سامانه ارزش گذاری کالا مهم و ضروری است عبارتند از: شناسه کالا ، شرح کالا به طور دقیق ، ارزش گذاری دقیق کالا، انواع کشورهای سازنده کالا، برند دقیق کالا، مدل و مشخصات فنی کالاها، نوع و واحد کالا، چگونگی خرید کالا، میزان درصد حقوق ورودی کالا ، تاریخچه اصلی کالا، سابقه استاندارد کالا و مواردی از این قبیل که همه این موارد جهت مشخص نمودن ارزش TSC کالاها مهم و حیاتی میباشد.

نحوه ثبت شناسه و تاثیرات آن در سامانه TSC

ثبت شناسه در سامانه TSC دارای روند مخصوص به خود می باشد که لازم است افرادی که قصد ثبت شناسه کالای خود در این سامانه را دارند با این روند آشنا شوند. برای ثبت شناسه کالا در سامانه TSC می توان قبل از اظهار محموله تجاری به گمرک و یا حتی بعد از اظهار محموله تجاری به گمرک اقدام نمود.

روند ثبت شناسه کالا در سامانه TSC به این صورت است که صاحب کالا باید تمامی مدارک لازم از جمله فاکتور خرید کالاهای تجاری را به همراه درخواست ثبت شناسه محموله مورد نظر در سامانه TSC به این سامانه ارائه دهد. آدرس سامانه TSC برای ثبت شناسه کالا wwww.tsc.irica.co می باشد. برای ثبت شناسه کالا در سامانه TSC لازم است فاکتور خرید محموله تجاری دارای مهر سفارت باشد.

استفاده از سامانه TSC در روند تجارت بین المللی و ثبت شناسه کالا در آن تاثیرات زیادی را برای صاحبان کالا به دنبال دارد. یکی از مهم ترین این تاثیرات که در این مقاله قصد داریم به آن اشاره نماییم مربوط به تخلفات گمرکی است. ثبت شناسه کالاهای وارداتی و صادراتی این مزیت را دارد که از هر گونه بیش اظهاری کالا و همچنین کم اظهاری کالا در گمرک جلوگیری خواهد کرد.

البته توجه به این نکته لازم است که علاوه بر ارزشی که برای هر نوع کالای وارداتی و صادراتی در سامانه TSC ثبت شده است، صاحبان کالا باید برای ترخیص محموله تجاری خود از گمرک تعرفه اصلی کالای خود را نیز پیدا کنند زیرا تعرفه ثبت شده در ساماه TSC ملاک عمل نیست.

نکات مهم در هنگام ثبت شناسه در سامانه TSC

در هنگام ثبت درخواست در سامانه TSC توجه به یک سری از نکات مهم می تواند انجام این فرایند گمرکی را برای صاحبان کالا و نمایندگان آن ها بسیار آسان نماید؛ همچنین بی توجهی به این نکات مهم می تواند باعث ایجاد مشکلات گوناگون در روند ثبت درخواست شناسه کالا در سامانه TSC شود. نکات مهم ثبت شناسه در سامانه TSC  شامل موارد زیر است:

  • درخواست خود را برای ثبت شناسه کالا در این سامانه به درستی وارد نمایید.
  • تعرفه ای که برای ثبت کالاهای خود در این سامانه استفاده می کنید باید با سال ثبت درخواست مطابقت داشته باشد و دچار تغییر نشده باشد.
  • در قسمت توضیحات لازم شرح مختصری از نوع محموله تجاری خود بنویسید.
  • هیچ کدام از فیلد های موجود را خالی نگذارید.
  • توضیحات مربوط به محموله تجاری خود را به صورت فارسی بنویسید.
  • در هنگام پر کردن فرم درخواست از علامت های بی ربط استفاده نکنید.
  • می توانید انجام این کار را به کارشناسان حرفه ای ما در گروه ققنوس ترخیص واگذار نمایید.
  • در صورتی که چندین خطا در فرم درخواست وجود داشته باشد در هنگام ثبت اطلاعات با مشکل و محدودیت مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از این مشکل قبل از ثبت نهایی اطلاعات چندین بار فرم پر شده را مطالعه نمایید.

فرایند ارزش گذاری کالا

ارزش گذاری محموله های تجاری وارداتی و صادراتی یکی از مهم ترین مراحل برای ترخیص محموله تجاری وارداتی و صادراتی از گمرک است. در این مرحله که توسط کارشناسان حرفه ای و توانمند گمرک انجام می شود با بررسی های دقیقی که بر روی اسناد و مدارک مربوط به محموله تجاری انجام می شود، ارزش گمرکی محموله تجاری مشخص می گردد.

برای انجام این کار صاحب کالا موظف است تمامی اطلاعات مربوطه به محموله تجاری را به همراه تمامی صورت حساب های جزئی و کلی که تا زمان رسیدن محموله تجاری به گمرک به دلایل مختلف به ارگان های گوناگون پرداخت نموده است را به کارشناسان گمرک تحویل دهد.

کارشناسان گمرک با استفاده از مدارک و همچنین کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران، با مراجعه به بخش تعرفه های کالاهای وارداتی و صادراتی مجاز، ارزش هر نوع از کالاهای تجاری وارداتی و صادراتی را تعیین می کنند. کارشناسان گمرک نیاز دارند برای ارزش گذاری دقیق محموله های تجاری وارداتی و صادراتی و در نهایت تعیین هر یک از مالیات ها و هزینه های گمرکی، بهای سیف و تمامی هزینه های تهیه محموله تجاری را بررسی نمایند.

جمع بندی

واردات کالا فرایند بسیار پیچیده و مفصلی میباشد. در نتیجه هر تاجر و بازرگانی ترجیح خواهد داد تا کارش با دردسر و آسیب هرچه کمتر، بازدهی و سود بسیار بالاتر و زمان محدودتر انجام و صورت شود. همچنین تکنولوژِی و ابزارهای علمی که در جوامع امروزی به کمک انسان آمده است تا بتواند آسان تر به اهداف خود برسد.

در نتیجه بهترین عمل برای یک تاجر و بازرگان، استفاده از سامانه های پیشرفته و روش های نوین حمل و نقل مانند سامانه ارزش کالا میباشد. همچنین در طی مبادلات بین المللی مهمترین هدف سود میباشد و مبلغ کل فروش خرید. در نتیجه ارزش گمرکی کالا به اندازه کل مبادله ارزش اهمیت و ارزش دارد.

تعیین ارزش کالا الزاما بایستی توسط کارشناسان متخصص و زبده صورت شود تا کار به اختلاف و پرونده سازی و معطلی ها و هزینه های بیهوده نرسد.در نتیجه در این زمینه کارشناسان شرکت ققنوس ترخیص آماده ارائه بهترین خدمات برای تعیین ارزش کالا میباشند تا بدون هیچ نوع اشتباهی، بتوانید هزینه ها را با استفاده از سامانه ارزش کالا محاسبه و سایر فرایند ترخیص کالا را در کنار تیم ترخیص کار حرفهای ایران ترخیص به انجام برسانید.

از دیگر خدمات شرکت ایران ترخیص میتوان به ترانزیت و ترانشیپ کالا، ارائه مشاوره آموزشی به تازه کاران، ارائه ارز و موارد مشابه میباشد.

در سامانه TSC برای ثبت اطلاعات چه مواردی ثبت می شود؟

از جمله اطلاعاتی که در سامانه TSC ثبت می شود می توان به مواردی همچون کد HS، شناسه کالا، توضیحی مختصر در رابطه با کالا، ارزش کالا، تعیین کشور سازنده محموله تجاری، برند مربوط به کالا، مشخصات کالا به صورت فنی و دقیق، تعداد کالا، نوع کالا، واحد کالا، روش خرید کالا، میزان حقوق ورودی تعیین شده برای محموله تجاری، تاریخچه کالا و …. اشاره نمود.

دلیل راه اندازی سامانه TSC چیست؟

سامانه TSC با اهداف گوناگونی راه اندازی شده است. به صورت کلی در رابطه هدف راه اندازی سامانه TSC می توان به انجام امور گمرکی با سرعت بالا و بر اساس آخرین تغییرات، مطابق با استانداردهای جهانی اشاره نمود. راه اندازی این سامانه باعث شده است تا سیستم های گمرکی به صورت کاملا روان و موازی با فعالیت های گمرک جهانی انجام شوند.

تاثیرات استفاده از سامانه TSC چیست؟

استفاده از سامانه TSC تاثیرات زیادی را به دنبال دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به جلوگیری از یک سری تخلفات گمرکی مانند بیش اظهاری کالا و همچنین کم اظهاری کالا اشاره نمود. به طور کلی استفاده از این سامانه توسط صاحبان کالا باعث می شود از هر گونه اشتباه سهوی و عمدی در فرایند های گمرکی جلوگیری شود.

در هنگام ثبت شناسه در سامانه TSC به چه نکاتی باید توجه کرد؟

از جمله نکات مهمی که لازم است در روند ثبت شناسه در سامانه TSC به آن توجه شود می توان به مواردی همچون ثبت درست درخواست، ارائه شرح مختصر درباره محموله تجاری، استفاده از زبان فارسی، پر کردن تمامی فیلدهای فرم مربوطه، چک کردن اطلاعات وارد شده قبل از تایید و ثبت نهایی، استفاده از کد تعرفه ی مربوط به کالای مورد نظر بر اساس آخرین تغییرات سال، واگذاری این روند به کارشناسان حرفه ای گروه ققنوس ترخیص و …. اشاره نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط