لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

چگونه می‌توانیم به مدت زمان ترخیص کالا از گمرک سرعت ببخشیم؟

زمان ترخیص کالا از گمرک

فهرست مطالب

یکی از دغدغه های بازرگانان مدت زمان ترخیص کالا از گمرک است و اصلی ترین سوالی که در خصوص امور تجاری و سوددهی بیشتر در تجارت کالاها این است که ترخیص کالاها در گمرک چقدر زمان می ‌برد؛ این موضوع در حوزه واردات و صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است. در پروسه پرداخت هزینه ترخیص کالا و طی کردن مراحل تشریفات گمرکی شرایط و قوانینی وجود دارد که انجام آن ها بسیار وقت گیر است. پس طبیعی است که این سوال برایتان پیش بیاید که ترخیص کالا از گمرک چقدر زمان میخواهد. بنابراین بهترین کار آشنایی با قوانین و مراحل ترخیص کالا و کمک گرفتن از افراد متخصص مانند ترخیص کار گمرکی است. ما در این مقاله از ققنوس ترخیص در این مقاله قصد داریم به این سوال شما پاسخ دهیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

یکی از بهترین راه هایی که از طریق آن می توانید درباره زمان ترخیص کالا از گمرک اطلاعات کسب کنید، آشنایی با قوانین و مراحل تشریفات گمرکی مربوط به ترخیص کالا در گمرک است. بعد از مراجعه به گمرک و انجام تشریفات خاص اداری و ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز، باید منتظر بمانید تا کار ترخیص کالای شما به اتمانم برسد؛ این کار در حوزه تجارت بین الملل نیاز به وقت زیادی دارد.

طبیعتاً زمانی که شما با فردی که در خارج از کشور است قرارداد می بندید و قصد معامله دارید، باید شرایط مورد نیاز برای انتقال محموله را فراهم کنید؛ به همین منظور، شما باید اطمینان حاصل کنید که محموله را با حمل و نقلی مناسب و در مدت زمان تعیین شده انتقال دهید. بنابراین، برای اطلاع از مدت زمان ترخیص کالا باید اطلاعات دقیق و جامعی درباره مراحل تشریفات گمرکی کسب کنید.

چه عواملی در مدت زمان ترخیص کالا از گمرک تاثیر دارند؟

محاسبه زمان ترخیص کالا از گمرک به عوامل مختلفی وابسته است که در ادامه به بخشی از آن ها می پردازیم.

مراحل تشریفات گمرکی
مراحل تشریفات گمرکی

مدیریت زمان دریافت اسناد مربوط به ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا یک پروسه طولانی است. برای طی مراحل تشریفات گمرکی، هر مرحله به دریافت مجوز نیاز دارد که باید آن ها را قبل از ورود محموله به کشور آماده کنید. پس اولین قدم برای سرعت بخشیدن به مدت زمان ترخیص کالا از گمرک این است که مجوزهای لازم را از در مدت زمان مشخصی تهیه کنید؛ زیرا عدم دریافت به موقع مجوزهای قانونی ترخیص کالا که بخشی از مراحل تشریفات گمرکی هستند، می تواند پروسه ترخیص شما را کند کرده و شما را متحمل پرداخت جریمه های سنگینی کند.

آشنایی با مجوزهای استاندارد مربوط به تشریفات گمرکی

همان طور که گفتیم زمان ترخیص کالا از گمرک به بررسی قوانین و مراحل تشریفات گمرکی وابسته است که باید در طی آن ها مجوزهای لازم را دریافت کنید. برخی از مجوزها از جمله مجوز بهداشت، مجوز وزارت ارتباطات، مجوز مبارزه با مواد مخدر و سایر مجوزهای لازم هستند. این مجوزها نشان می دهند که کالاهای وارداتی شما زیر نظر مراجع قانونی کشور خریداری شده و به صورت قانونی از مرز گذشته و وارد کشور شده است.

مراجعه به گروه های بازرگانی و ترخیص کاران گمرک

هر چقدر که شما سریع تر با یک گروه بازرگانی نظیر حرفه‌ای نظیر ققنوس ترخیص قرارداد ببندید، زودتر می توانید به هدف خود برسید؛ این مورد به زمان ترخیص کالا از گمرک سرعت زیادی می بخشد.

اهمیت حضور ترخیص کار

همانطور که قطعا می‌دانید، پروسه ترخیص کالا از گمرک از مراحلی تشکیل شده که هر مرحله مستلزم رعایت برخی اصول و قواعد می‌باشد. عدم آشنایی و تجربه کافی با مراحل تشریفات گمرکی در زمینه تجارت بین المللی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود که در نهایت فرایند تجاری را سخت ‌تر و دشوارتر می‌ کند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم جهت جلوگیری از بروز چنین مسائل و مشکلاتی به یک ترخیص کار گمرکی حرفه‌ای و معتبر مراجعه کنید. عدم برخورداری از اطلاعات و تجربه کافی از مراحل تشریفات گمرکی می ‌تواند منجر به افزایش زمان ترخیص کالا از گمرک و در نتیجه افزایش هزینه‌ های گمرکی شود.

بیشتر شدن مدت زمان نگهداری کالا در انبار گمرک سبب افزایش هزینه‌ های انبارداری خواهد شد و در نهایت ضررهای سنگین مالی را در پی دارد. در این صورت، تاجر مجبور می شود با افزایش قیمت محصول، خسارت‌های خود را جبران کند؛ به همین منظور برای کاهش زمان به یک ترخیص کار گمرکی نیاز است.

همانطور که گفتیم، ترخیص کار گمرکی در تمام مراحل تشریفات گمرکی کنار شما خواهد بود. از آنجا که ترخیص کالا پیچیدگی‌ های خاص خود را دارند، حضور یک ترخیص کار گمرکی به شما کمک خواهد کرد تا نیازهای خود را بشناسید. ترخیص کار گمرکی با ارائه مشاوره ‌های تجاری، در توسعه تجارت شما تاثیر بسزایی دارد.

درواقع، ترخیص کار گمرکی وظیفه رفع مشکلات واردات کالا و صادرات کالا را دارد و واسطه میان گمرک و تجار به شمار می‌ رود. همچنین، برای تنظیم اظهارنامه گمرکی و تهیه اسناد و مدارک لازم جهت ارائه به سازمان های مربوطه می‌توانید از ترخیص کار گمرکی کمک بگیرید. علاوه بر این، شما جهت طبقه بندی محصولات و پرداخت مالیات و تعرفه‌ های گمرکی نیز نیاز به افرادی دارید که دانش و تجربه کافی در این زمینه دارند و می‌توانند به حفظ امنیت کالا و تحویل به موقع آن به مشتری کمک کنند.

ترخیص کار گمرکی
ترخیص کار گمرکی

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا چیست؟

شما به عنوان یک بازرگان در تمامی مراحل تشریفات گمرکی به مجوزها و اسناد متعددی نیاز دارید تا قانونی بودن فعالیت تجاری خود را به ثابت کنید و محکوم به ارتکاب تخلفات قانونی نشوید. از این جهت، در هر مرحله از مراحل تشریفات گمرکی، لازم است اسناد و مدارک لازم را جمع آوری کرده و آن ارائه نمایید. بنابراین در این زمینه، اسناد و مدارک مختلفی را باید به سازمان های مربوطه ارائه دهیم. سپس، گمرک با بررسی مدارک اجازه دریافت کالاها را صادر کرده و در نهایت شما می توانید کالاهای خود را دریافت کنید. اسناد و مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک شامل مدارک مختلفی است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مدارک مربوط به بارنامه
  • سند ترخیصیه
  • اسناد و مدارک مبدا کالا
  • فاکتورهای خرید کالا
  • مدارک مربوط به اعلامیه های تامین ارز
  • مدارک و اسناد پروفرما یا پیش فاکتور
  • اسناد ثبت سفارش در سامانه تجارت
  • لیست عدل بندی
  • اسناد مربوط به پرداخت هزسنه های شرکت های حمل و نقل
  • مدارک مربوط به به بیمه حمل و نقل کالاها
  • اسناد مربوط به بیمه گمرکی کالاها
  • پروانه بهره برداری کالاها
  • کاتالوگ ها و بروشورهای مربوط به کالا
  • مجوزهای مربوط به واردات کالا
  • کارت بازرگانی بازرگانان
  • مجوزهای مربوط به بهداشت و سلامت
  • مجوز حق العمل کاری یا وکالت نامه قانونی برای ترخیص کاران و نمایندگان قانونی

ترخیص کالا از گمرک یعنی چه؟

یکی از مهم ترین فرایندهای مربوط به واردات کالاها، فرایند ترخیص کالاها از گمرک می باشد؛ هر بازرگانی که قصد واردات کالاهایی را از سایر کشورها دارد، باید با توجه به قوانین و مقررات موجود، اقدام به آزادسازی بار نماید؛ در غیر این صورت، ممکن است کالاهای وارد شده با مشکلاتی همچون قاچاق بودن مواجه شوند.

به دلیل اهمیت زیاد مراحل تشریفات گمرکی، نیاز است که فعالان این حوزه، با اطلاع از جوانب قانونی اقدام به انجام آن نمایند. بنابراین، در خصوص نحوه و زمان ترخیص کالا از گمرک باید به مسائلی  همچون دارا بودن مجوزهای لازم و تهیه مدارک مورد نیاز توجه داشت. به عبارتی ترخیص کالا یعنی آماده سازی و ارائه مدارک لازم به منظور تسریع صادرات و واردات به کشور به نمایندگی از صاحب کالا و انجام مراحل تشریفات گمرکی مانند پرداخت هزینه ها و تحویل گرفتن محموله.

سند ترخیصیه چیست؟

صاحبیا نماینده قانونی کالا که می‌خواهد کالا را از گمرک ترخیص کند، باید از طرف مؤسسات حمل و نقل حواله نامه ای به عنوان گمرک ارائه نماید که به وسیله آن، مؤسسه حمل و نقل اجازه می‌ دهد صاحبیا نماینده قانونی کالا، آن را از گمرک تحویل گیرد. به عبارتی سند یا حواله تحویل کالا به صاحب کالا یا نماینده آن است که به عنوان گمرک با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه صادرمی گردد. به طور کلی سند ترخیصیه به صورت الکترونیکی صادر می شود؛ به این صورت که شرکت حمل کننده کالا با ثبت مشخصات صاحب کالا از طریق سامانه جامع امور گمرکی، مالکیت کالا را به او منتقل می کند.

روش های افزایش مهلت ترخیص کالا

در این مورد لازم است به این نکته توجه داشته باشید که صاحبان کالا می‌توانند با اخذ مجوز و همچنین موافقت گمرک کالای خود را مدت زمان بیشتری در گمرک نگهداری نمایند. لازم به ذکر است که حداکثر مدت زمان توقف هر نوع کالایی از تاریخ اظهارنامه آن به مدت چهار ماه خواهد بود. اگر ظرف این مدت زمان صاحب کالا جهت انجام تشریفات و فرایند گمرکی اقدام نکند کالا به عنوان کالای متروکه در نظر گرفته می‌شود اما لازم است بدانید که در صورت وجود علت موجه به درخواست فروشندگان کالا می‌توان تا مدت ۴ ماه دیگر با پرداخت هزینه های موجود مانند هزینه انباری مدت زمان را تمدید کرد.

همچنین از موارد دیگری که می‌توان مدت زمان ترخیص کالا را افزایش داد به این صورت می‌باشد که مدت زمان مجاز نگهداری محصول در انبار های گمرکی به مدت ۳ ماه می‌باشد. از این رو در صورت تقاضای کتبی صاحبان کالا و با آوردن علت موجه به تشخیص کارشناسان گمرک می‌تواند مدت زمان ترخیص را تا حداکثر دو ماه تمدید کند. اما اگر بعد از این مدت زمان، مجدد صاحب کالا جهت انجام تشریفات گمرکی اقدام نکند کالا به عنوان کالای متروکه در نظر گرفته می‌شود.

چه عواملی سبب تاخیر در انجام فرایند ترخیص کالا میشوند؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت موارد زیادی موجب تاخیر در انجام فرآیندهای ترخیص کالا از گمرک خواهد شد، که بعضی از این عوامل به قبل از اظهار کالا برمیگردد و برخی دیگر به بعد از اظهار کالا بر خواهد گشت. از این رو در ادامه به مهمترین موارد تاخیر در انجام فرایند گمرکی قبل و بعد اظهار خواهیم پرداخت.

عواملی که بعد از اظهار کالا موجب تأخیر انجام فرآیندهای گمرکی می‌شود عبارتند از:

  • عدم ارائه کد رهگیری
  • طولانی شدن انجام عملیات صدور مجوزات قانونی
  • عدم پرداخت حقوق ورودی

همچنین مهمترین مواردی که موجب تاخیر در انجام فرایند های گمرکی قبل از اظهار کالا می‌گردد، عبارتند از:

  • نداشتن مجوزاتی مانند ثبت سفارش کالا
  • وجود مشکلات اسنادی و بانکی
  • عدم داشتن کارت بازرگانی
  • پایان یافتن مهلت مقرر در ثبت مجوزات

دلایل متروکه شدن کالا

در قسمت های قبل با کالای متروکه آشنا شدیم. از این رو شاید این سوال نیز ذهن شما عزیزان را نیز درگیر کرده باشد که علت دقیق متروکه شدن کالا چیست؟ در نتیجه اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که مهم‌ترین و اصلی‌ترین موردی که موجب متروکه شدن کالا در گمرک خواهد شد، عدم مراجعه صاحبان کالا به گمرک جهت ترخیص انجام فرآیندهای گمرکی می‌باشد.

اما لازم است بدانید گاهی مراجعه نکردن به گمرک جهت ترخیص کالا می‌تواند به دلایل متنوعی نیز باشد، که در ادامه به بعضی از این موارد اشاره خواهیم نمود:

  • صاحب کالا اسناد و یا مدارکات مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک را به شکل کامل ارائه نکرده باشد.
  • صاحب کالا اقدامات ضروری برای دریافت و صدور مجوزات واردات کالا را انجام نداده باشد.
  • صاحب کالا نقدینگی لازم جهت پرداخت هزینه های ترخیص کالا از گمرک را نداشته باشد.

جمع بندی

همان‌طور که می دانید امروزه گمرک نقش بسیار مهمی را در واردات کالاها ایفا می کند. بازرگانان پس از وارد کردن محصولات به کشور ابتدا باید محصولات را به گمرک انتقال دهند و پس از آن مدارک و اسناد مورد نیاز را به کمرک ارائه داده و کالاها را در بازار عرضه کنند. ما در این مقاله سعی کردیم در مورد مدت زمان ترخیص کالا از گمرک اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم تا بتوانید در مدت بسیار کم محصولات خود را از گمرکات خارج کنید.

بنابراین، با مطالعه این مطلب می توانید از خسارت های احتمالی جلوگیری کنید. همچنین می توانید از دیگر خدمات ققنوس ترخیص در زمینه تشریفات گمرکی بار مرجوعی، ثبت سفارش بازرگانی، ترخیص کالا از گمرک بازرگان و غیره نیز بهره ببرید.

مهمترین مواردی که موجب تاخیر در انجام فرایند ترخیص کالا می‌شود، چیست؟

عدم ارائه کد رهگیری، طولانی شدن انجام عملیات صدور مجوزات، عدم پرداخت حقوق ورودی، نداشتن مجوزات و مواردی از این قبیل.

مهمترین دلیل متروکه شدن کالا چیست؟

عدم مراجعه صاحبان کالا جهت ترخیص کالا از گمرک مهمترین دلیل متروکه شدن کالا از گمرک می‌باشد.

ترخیص کالا از گمرک به چه معناست؟

ترخیص کالا به معنای انجام فرآیندهای گمرکی و آزادسازی کالا از گمرک می‌باشد.

مهمترین مدارک جهت ترخیص کالا از گمرک چیست؟

مهمترین مدارکات عبارتند از: سند ترخیصیه کالا،  فاکتورهای خرید، اعلامیه‌ای تامین ارز، اسناد ثبت و سفارش کالا، لیست عدل بندی، بارنامه و مواردی از این قبیل.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط