لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

رویه کارنه تیر و قوانین مربوط به آن چیست؟

رویه کارنه تیر

فهرست مطالب

در راستای ورود به هر کاری آشنا شدن با اصطلاحات تخصصی آن کار و قوانین و ضوابط رایج در آن حرفه برای افراد تازه کار لازم و ضروری می باشد. در حرفه تجارت بین الملل نیز یک سری اصطلاحات و قوانین وجود دارد که آشنایی با آن ها در راستای آسان شدن روند تجارت برای تاجران لازم و ضروری می باشد. اصطلاح کارنه تیر در حمل و نقل یکی از آن اصطلاحات است که افراد باید به طور کامل و دقیق با آن و مطالب مرتبط با آن آشنا شوند. از این رو، ققنوس ترخیص برای معرفی اصطلاح رویه کارنه تیر به تاجران تازه کار به ارائه اطلاعاتی در رابطه با انواع کارنه تیر، عهد نامه کارنه تیر، هزینه کارنه تیر، قوانین کارنه تیر، اعتبار سند تیر و.. پرداخته است و افراد با مطالعه این مقاله می توانند اطلاعات خود را در زمینه رویه کارنه تیر افزایش دهند.

رویه کارنه تیر چیست؟

آشنایی با بعضی از قوانین و راه کارها در هر حرفه ای می تواند باعث آسان سازی انجام آن فرایند شود. کارنه تیر از جمله این راه کار ها می باشد که می توان روند واردات تجاری کالا و صادرات کالا را با استفاده از آن سرعت بخشید. در گذشته هنگامی که تاجران پس از بررسی روش های حمل و نقل تصمیم به انتخاب روش حمل بار زمینی و ترانزیت می گرفتند وسیله حامل محموله باید در گمرک هر کشوری که در سر راهش قرار داشت برای بازرسی متوقف می شد و با پرداخت هزینه های لازم فرایند بازرسی را پشت سر می گذاشت، این شرایط علاوه بر این که باعث می شد محموله دیرتر از موعد به مقصد برسد باعث ایجاد هزینه های اضافه برای صاحب کالا نیز می شد، اما امروزه با وجود رویه کارنه تیر این مشکل برطرف شده است.

کارنه تیر در حمل و نقل یک سند در چهارچوب کنوانسیون تیر می باشد. به موجب این سند زمانی که محموله خریداری شده در کشور مبداء در وسیله نقیله زمینی بارگیری شود، قسمت بار وسیله نقلیه پلمپ می شود و این پلمپ تنها پس از رسیدن محموله به کشور مقصد باز می شود و دیگر نیازی نیست که با گذر وسیله نقلیه از هر کشور فرایند بازرسی گمرکی کالا یک بار تکرار شود. بلکه به تعداد کشورهایی که در مسیر حمل کالا از کشور مبداء به سمت کشور مقصد است، سند کارنه تیر برای حمل و نقل تهیه می شود تا در هنگام عبور محموله از گمرک هر کشور رویه کارنه تیر به مراجعه مربوطه ارائه شود.

کارنه تیر در حمل و نقل
کارنه تیر در حمل و نقل

کنوانسیون تیر چیست؟

اروپائیان پس از جنگ جهانی دوم در راستای بهبود بخشیدن به شرایط اقتصادی خود و احیای مجدد آن باید اقدام به صادرات محصولات و مصنوعات خود به کشورهای همسایه می نمودند و بهترین روش برای انجام این کار استفاده از روش حمل و نقل و زمینی بود از این رو در سال ۱۹۴۹ کنوانسیون تیر بین چند کشور ایجاد شد تا بر روند حمل و نقل بین المللی محموله های تجاری به روش زمینی نظارت داشته باشد. مزیت های این طرح باعث شد تا در تاریخ ۱۵ ژانویه سال در ۱۹۵۹ در ژنو سوئیس پس از انجام یک سری مذاکرات تحت نظره کمیته حمل و نقل زمینی UN/ECE، کمیسیون گمرکی راجع به حمل و نقل بین المللی کالا در جاده تحت عنوان کارنه تیر اجرایی شود.

۱۵ سال بعد در سال ۱۹۷۵ با انجام یک سری اصلاحات در روند کار این کمسیون، کنوانسیون تیر ۷۵ جای آن را گرفت و با سطح کاری گسترده تری از کنوانسیون تشکیل شده در سال  ۱۹۴۹ و بر اساس  پیشرفت های صنعتی ایجاد شده به کار خود در راستای بهبود شرایط حمل و نقل زمینی محموله های تجاری ادامه داد.

سند کارنه تیر چه مشخصاتی را شامل می شود؟

عهد نامه کارنه تیر یا همان رویه کارنه تیر سندی است که توسط کنوانسیون تیر تهیه شده است. رویه کارنه تیر سندی است که نسخه اصلی آن به زبان فرانسه تهیه می شود و برای سهولت کار افرادی که قصد دارند از این سند استفاده کنند، چند صفحه از این سند به ترجمه این سند به زبان کشور مقصد اختصاص پیدا می کند. سند کارنه تیر سندی است که در 2 برگ تنظیم می شود و برای هر محموله تجاری حداقل 6 برگه و حداکثر 20 برگه از طرف کنوانسیون تیر ارائه می شود.

هر دفترچه کارنه که صادر می شود برای یک سفر و حمل یک محموله از کشور مبداء به سمت کشور مقصد می باشد. هنگامی که برای یک محموله تجاری سند کارنه صادر می شود، آن سند شامل ماشین حمل، محموله تجاری و کلیه واحدهای متصل به ماشین حمل می باشد. بر روی سند کارنه تیر یک سری شماره اسناد منفصل وجود دارد که باید در گمرک هر کشور در هنگام بازرسی اسناد جدا شود.

منظور از کارنه دو پاساژ چیست؟

یکی از انواع کارنه تیر که در این مقاله با آن آشنا می شوید کارنه دو پاساژ می باشد. کارنه دو پاساژ نیز مانند کارنه تیر سندی برای تردد آسان خودروها از کشوری به کشور دیگر می باشد؛ اما تفاوت آن با رویه کارنه تیر در این است که سند کارنه تیر مخصوص ترانزیت و حمل و نقل کالای تجاری از کشوری به کشور دیگر می باشد، اما کارنه دو پاساژ به منظور استفاده خودرو های سواری شخصی ایجاد شده است. افرادی که قصد دارند با خودرو شخصی خود و از راه زمینی به سفرهای خارج از کشور بروند باید برای اجازه تردد بدون نیاز به این که در گمرک هر کشور اظهارنامه تنطیم کنند و بازرسی های گمرکی را پشت سر بگذارند اقدام به دریافت کارنه دو پاساژ نمایند.

این سند گمرکی به وسیله کانون های جهانگردی کشورهای ملحق گمرکی که در سال 1954 در نیویورک تاسیس شد صادر می شود. کارنه دو پاساژ یک دفترچه گمرکی برای عبور و تردد آسان از کشورهایی که بین کشور مبداء و مقصد قرار گرفته اند می باشد. این دفترچه بر اساس تعداد کشورهایی که بر سر راه افراد وجود دارد تعداد صفحات متفاوت از پنج برگ تا بیست و پنج برگ خواهد داشت و برای دریافت این سند 300 نمایندگی فعال در سرتاسر دنیا قرار گرفته است. مدت اعتبار کارنه دو پاساژ از زمان صدور آن تا حداکثر 12 ماه پس از صدور می باشد. برای افرادی که اقدام به دریافت این دفترچه نموده و به هر دلیلی از آن استفاده نکرده اند، امکان تمدید اعتبار این دفترچه وجود دارد.

هزینه کارنه تیر

هزینه رویه کارنه تیر یک هزینه متغیر است که عوامل گوناگونی در تعیین آن نقش دارند. برآورد عوامل مختلف موثر در هزنه انواع کارنه تیر بر عهده کنوانسیون تیر می باشد، این کنوانسیون با برآورد عوامل مربوطه به صورت سالانه هزینه مربوط به کارنه تیر در حمل و نقل مربوط به هر کشور را برآورد کرده و به آن کشور ابلاغ می کند. میزان هزینه ای که در سال 2021 به عنوان هزینه کارنه تیر کشور ایران محاسبه شد برای دفترچه کارنه تیر 6 برگی 57/31 دلار بوده و برای دفترچه کارنه تیر 14 برگی به میزان 77/54 دلار بوده است. البته افرادی مقیم ایران که قصد دریافت این سند گمرکی را دارند باید بر اساس نرخ دلار در کشور این هزینه را پرداخت نمایند و سند مورد نظر خود را از نمایندگی کانون های جهانگردی کشورهای ملحق گمرکی که در تهران قرار دارد دریافت نمایند.

قوانین رویه کارنه تیر در حمل و نقل

کنوانسیون تیر برای استفاده تاجران از انواع کارنه تیر یک سری قوانین وضع کرده است که لازم است تاجران قبل از اقدام برای دریافت این دفترچه از این قوانین آگاهی پیدا کرده و سپس اقدام به رویه کارنه یر نمایند. از جمله قوانین کارنه تیر می توان به قوانین زیر اشاره کرد:

  • بر اساس قوانین کارنه تیر در حمل و نقل محموله تجاری باید در کشور مبداء بارگیری شده و در کشور مقصد تخلیه شود و وسیله نقلیه حامل محموله تجاری اجازه بارگیری کالای جدیدی را در میانه راه ندارد.
  • وسیله نقلیه ای که برای جابه جایی محموله از کشور مبداء تا کشور مقصد انتخاب می شود باید استانداردهای کنوانسیون تیر را داشته باشد و مورد تایید نماییدگی های این کنوانسیون در سرتاسر کشور واقع شود.
  • دفترچه کارنه تیر صادر شده برای حمل یک محموله تجاری، وسیله نقلیه حامل و تمامی واحدها و کالاهای درون آن را تحت پوشش خود قرار می دهد.
  • رویه کارنه تیر باید دارای تاریخ اعتبار باشد.
  • در صورتی که قبل از رسیدن وسیله نقلیه حامل محموله تجاری مدت اعتبار رویه کارنه تیر به پایان برسد، تا زمان رسید کالا به مقصد رویه کارنه تیر صادر شده برای ارائه به گمرک های موجود در مسیر قابل استناد می باشد و می شود از آن استفاده کرد.
  • هر رویه کارنه تیر تنها برای یک محموله تجاری قابل استفاده می باشد.
  • در صورتی که وسیله حامل محموله تجاری در مسیر خود از کشور مبداء به سمت کشور مقصد از کشوری عبور کند که عضو کنوانسیون تیر نباشد رویه کارنه تیر در گمرک های آن کشور به حالت تعلیق در می آید.
  • و ..

اعتبار سند TIR چقدر است؟

مدت زمان اعتبار رویه کارنه تیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ از این رو در این قسمت به ارائه توضیح در رابطه با آن می پردازیم. در گذشته مدت اعتباری که به رویه کارنه تیر تعلق می گرفت تنها به مدت 75 روز بود و پس از آن مدت اعتبار این دفترچه به پایان می رسید؛ اما از تاریخ 1397/4/19 (شمسی) بر اساس اطلاعات گزارش شده از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور برای دفترچه های 6 برگی و 14 برگی رویه کارنه تیر این مدت زمیان از 75 روز به 120 روز افزایش یافته است.

انواع کارنه تیر
انواع کارنه تیر

لیست اهداف رویه کارنه تیر

هدف از تشکیل هر سیستمی رسیدن به یک سری اهداف در راستای فرایندی است که توسط آن سیستم انجام می شود. در رابطه با کنوانسیون تیر و انواع رویه کارنه تیر نیز این مسئله صدق می کند و تاسیس کنندگان این سیستم از تشکیل آن به دنبال تحقق یک سری اهداف بوده اند. از جمله اهدافی که در این سیستم دنبال می شود می توان به این مورد اشاره کرد که هدف از تشکیل این سیستم بالا بردن امنیت کالاهایی که از طریق روش حمل و نقل زمینی و ترانزیت حمل می شوند، بهبود روند کنترل و نظارت بر حمل و نقل کالا، کم کردن زمان حمل و نقل کالا و سرعت بخشیدن به این روند، کم کردن هزینه های اضافی که تاجران متحمل پرداخت آن بودند و.. بوده است.

انواع مزیت های سیستم کارنه تیر

استفاده از انواع رویه کارنه تیر مزیت های گوناگونی را برای تاجران در انتخاب روش حمل و نقل زمینی به دنبال دارد که در این قسمت به چند مورد از این مزیت ها اشاره خواهیم کرد:

  • جابه جایی محموله تجاری از کشور مبداء تا کشور مقصد بدون نیاز به تضمین های اضافی برای گمرک های موجود در مسیر
  • کاهش هزینه های اضافی که باعث افزایش یافتن سود حاصل از تجارت می شود
  • کاهش یافتن زمان حمل و نقل کالا و سریع تر رسیدن محموله به مقصد
  • جلوگیری از هر گونه ایجاد خسارت در روند بازرسی های پی در پی در گمرک های مختلف
  • استفاده از روش های استاندارد در حمل و نقل محموله های تجاری
  • تضمین حقوق و عوارض گمرکی
  • تسهیل در امور حمل و نقل بین المللی و ترانزیت
  • جلوگیری از ترافیک های بی مورد در مسیرهای بازرسی کالا
  • و..

نحوه تکمیل کارنه تیر به چه صورت است؟

جهت تکمیل فرم کارنه تیر بایستی به مواردی در این زمینه توجه ویژه داشته باشید. لازم است بدانید اتاق صنایع و معادن بازرگانی ایران، جهت رسیدگی بهتر به سوالات مراجعان سرویسی را با عنوان کارنه تیر راه اندازی نموده است. در این مورد سوالات مربوط به چگونگی اجرای کنوانسیون تیر به وسیله تلفن، ایمیل و.. که برای متقاضیان مطرح خواهد شد پاسخ داده می‌شود. لازم است بدانید کارنه تیر از صفحه روی جلد، سند مانیفست زرد رنگ کالای غیر گمرکی، ۲ عدد وله در رنگ های سفید و همچنین سبز، گزارش جلد آخر و تایید شده با ته چک جداشدنی تشکیل شده است.

در این مورد توجه داشته باشید که کارنه تیر ۶ و ۱۴ وله موجود است و هر عملیات تیر به یک جمله که یک برگ آن سفید و برگ دیگر آن سبز می‌باشد. نیاز دارد. همچنین هنگام تکمیل کردن کارنه تیر باید به مواردی توجه داشته باشید که بعضی از این موارد عبارتند از:

  • پاک نمودن یا باز نویسی در کارنه تیر مجاز نمی‌باشد و اشتباهات بایستی ضربدر زده شود.
  • اطلاعات هر کانتینر یا خودرو بایستی به شکل جداگانه ذکر گردد.
  • تاریخی در کارنه تیر درج می‌گردد بایستی شامل فرمت سال، ماه و همچنین روز باشد.

مجوز کارنه تیر را چگونه دریافت کنیم؟

اگر بخواهیم کارنه تیر را به زبان ساده تری توضیح دهیم، بایستی بگوییم که تیر به عنوان سندی گمرکی در نظر گرفته می‌شود که در کشور مبدا برای ترانزیت و عبور کالا صادر می‌گردد. این مجوز را بایستی از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اخذ کرد. همچنین می‌توان گفت کارنه تیر ممکن است به وسیله مقامات مربوطه کشوری که سازمان در آن تاسیس گشته است نیز صادر گردد و یا یک صادرکننده کالا تایید شده در کشور مبدا صدور کارنه تیر را برعهده داشته باشد تا در نهایت متقاضی بتواند کارنه تیر را دریافت نمایید.

خدمات ققنوس ترخیص جهت ترخیص کالا از گمرکات کشور

لازم است بدانید بهترین عملکرد و راهکار جهت اینکه بتوانید کلیه مراحل ترخیص کالا را به طور کامل و صحیح به اتمام برسانید، همکاری با یک شرکت ترخیص کالا معتبر در این زمینه می‌باشد که می‌تواند در تسهیل امور گمرکی و انجام فرآیندها یاری رسان شما عزیزان باشد. شرکت ققنوس ترخیص با بیش از چند سال سابقه در زمینه ترخیص کالا از انواع گمرکات فعال کشور نظیر گمرک فرودگاه امام خمینی، گمرکات فعال بندرعباس، گمرک بندر امام خمینی، گمرک امانات پستی و دیگر گمرکات کشور می‌تواند خدمات ارزنده ای را به شما عزیزان ارائه دهد.

همچنین از دیگر خدمات شرکت ققنوس ترخیص انجام صحیح و تسهیل در انجام امور گمرکی، تضمین امنیت کالا، مدیریت هزینه های ترخیص کالا و مواردی از این قبیل می‌باشد. چرا که شرکت ققنوس ترخیص با جلوگیری به عمل آوردن از هر نوع اشتباهی در فرایند ترخیص کالا می‌تواند ترخیص گمرک را از گمرکات فعال کشور برایتان به ارمغان بیاورد.

جمع بندی

هدف گروه ققنوس ترخیص از تهیه این مقاله معرفی افراد تازه وارد و کم تجربه در حوزه تجارت بین الملل می باشد؛ از این رو به معرفی یکی از اصطلاح ها و راه کارهایی که شناخت آن باعث تسهیل در روند جابه جایی کالا و حمل و نقل محموله تجاری از کشور مبداء به کشور مقصد می باشد تحت عنوان رویه کارنه تیر پرداخته است.

مراجعه کنندگان به این مقاله در صورتی که به اطلاعات بیشتری در رابطه با کارنه تیر در حمل و نقل و انواع کارنه تیر و همچنین دیگر موضوعات مرتبط در حرفه تجارت نیازمندند می توانند به کارشناسان مجرب گروه ققنوس ترخیص مراجعه کرده و از اطلاعات، خدمات و مشاوره های دقیق و حرفه‌ای ما در حوزه ترخیص کالا، استعلام قیمت ترخیص کالا، مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا و.. استفاده نمایند.

کارته تیر چیست؟

کارنه تیر به زبان ساده به عنوان سندی گمرکی در نظر گرفته می شود که در کشور مبدا کالا جهت ترانزیت و عبور محصولات صادر خواهد شد.

اعتبار اسنادی چیست؟

اعتبار اسنادی یا LC به عنوان نوعی تعهد بانکی به طرفین توافقنامه های بین المللی شناخته می‌شود.

به چه مواردی در هنگام تکمیل نمودن کارنه تیر باید توجه داشته باشیم؟

مهمترین این موارد شامل نکاتی است که به عنوان مثال می‌توان گفت بازنویسی و پاک کردن در کانتینر مجاز نیست ، اطلاعات هر کانتینر بایستی کامل ذکر گردد و تاریخ ذکر شده بایستی دارای فرمت ماه، سال و روز باشد.

اعتبار اسنادی مدت دار به چه معناست؟

در این نوع از انواع اعتبارات اسنادی بانک مربوطه مبلغ اعتبار را بعر از مدتی که در سند نیز تعیین شده است، از بانک گشاینده دریافت و اخذ خواهد نمود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاه ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط