لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

درب خروج گمرک چیست و چه وظایفی دارد؟

درب خروج گمرک

فهرست مطالب

در ابتدای مقاله می‌توان گفت سازمان گمرک، محلی است در مرزهای کشور ها واقع شده است که بر اساس قوانینی که در  هر کشور وجود دارد، می‌توان از این محل کالا و خدمات به سایر کشور ها ارسال و یا از سایر کشور ها وارد نمود. در نتیجه ما در این مطلب از سوی شرکت ققنوس ترخیص قصد داریم تا شما عزیزان را با درب خروج گمرک و نحوه ترخیص کالا از گمرک آشنا سازیم تا در نهایت خروج کالا از گمرک برای شما عزیزان به شکل آسان تری محقق گردد. در ادامه همراه ما باشید.

درب خروج گمرک چیست؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت صاحب محصول یا نماینده قانونی وی که به عنوان حق العملکار گمرک شناخته می‌شود، بعد از دریافت پروانه جهت ترخیص کالا از گمرک توسط ترخیص کار خود بایستی جهت اخذ مجوز بارگیری به درب خروج گمرک مراجعه کرده تا در نهایت مسئول درب خروج گمرک بعد از بررسی اجمالی مندرجات پروانه خروج کالا از گمرک، مجوز بارگیری را صادر کند.

همچنین صاحبان کالا بایستی جهت بارگیری با مدارکات مربوطه، به انبارها که در بنادر به عنوان زیر ساخت سازمان های بنادر و دریانوردی که در گمرکات زمینی زیر ساخت انبارهای عمومی می‌باشد مراجعه کرده و بعد از تسویه دفاتر مربوطه، نسبت به بارگیری محصولات و کالاها اقدام و انباردار پس از صدور بیجک گمرکی ، اجازه خروج کالا از گمرک را از انبار مربوطه صادر نماید تا در نهایت صاحب کالا جهت ترخیص کالا از گمرک و ترخیص به درب خروج گمرک مراجعه نماید. در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است، درب خروج کالا از درب گمرک مشکلاتی را ایجاد نماید.

اگر ماشین‌های سنگین و بزرگ جلوی درب خروجی توقف نمایند، ترافیک سنگینی به وجود خواهد آمد؛ چرا که کالاهای وارداتی به وسیله ماشین‌های سبک و سنگین حمل می‌گردد و اگر این ماشین‌ها همزمان باهم شروع به حرکت نمایند، موجب شلوغی و ایجاد مشکل خواهد شد. ممکن است نیز جهت ساخت درب گمرک هزینه زیادی اعمال شده باشد، اما ساخت جایگاهی که روند ترخیص کالا از گمرک را راحت‌تر کند، بسیار مهم می‌باشد.

خروج کالا از گمرک
خروج کالا از گمرک

وظایف درب خروج گمرک

درب خروج گمرک هنگام خروج کالا از گمرک امری مهم و حیاتی است. از این رو درب خروج گمرک دارای وظایفی می‌باشد که مهمترین این وظایف عبارتند از:

بررسی فیزیکی بسته، یکی از وظایف درب خروج می‌باشد که در نتیجه آن بایستی کالا دارای ایرادات فیزیکی نباشند. همچنین بازدید ظاهری در جهت انطباق تعداد بسته‌ها و کالاها و نیز همخوانی اطلاعات درج گردیده شده با اظهار‌نامه انجام بپذیرد.

گاهی اوقات ضروری است که محتوای چند عدد از بسته‌ها در درب خروج گمرک باز گردد تا این اطمینان حاصل گردد که اطلاعات درج شده در اظهارنامه صحیح می‌باشد؛ در نتیجه این یکی دیگر از وظایف درب خروج گمرک است‌.

گاهی لازم می‌باشد مشخصات کالاهای بررسی شده و تعداد آنها ثبت گردد. امضای برگه و نوشتن نام و نام خانوادگی فرد بررسی کننده نیز الزامی می‌باشد. مورد دیگری که بایستی حتما انجام بپذیرد، نمونه گیری از محصولات بررسی شده و ثبت اطلاعات در اظهار‌نامه در نظر گرفته می‌شود. مامور اداره هنگام ترخیص کالا از گمرک وظیفه دارد، مشکلات و اشکالات مربوط به کالا را پس از بررسی آن در درب خروج گمرک با دقت ویژه را یادداشت کند.

دلیل ارزیابی کالا در درب خروج

علت ارزیابی کالا ها در درب خروج، ارزیابی دقیق کالاها می‌باشد. این امر به علت حجم بسیار بالای قاچاق در کشور ایران صورت می‌گیرد. لازم است بدانید  نزدیک به ۴۰ درصد کالاهای وارد شده در مسیرهای قرمز قرار خواهند گرفت. این در درحالی می‌باشد که آمار قاچاق در سطح کشور‌های اروپایی ۱۰ درصد است که رقم کمتری را نسبت به کشور ما نشان خواهد داد.

لیست کالاهایی که ارزیابی آنها ضروری است؟

در این مورد لازم است بدانید در صورتی که هنگام خروج کالا از گمرک در مسیر قرمز قرار گرفته باشد، لازم می‌باشد تا ارزیاب گمرک کالاها را به دقت بررسی نماید. این دسته از کالا‌ها بایستی به دقت مورد بررسی قرار گیرد. سامانه EPL نیز به شکل خودکار که محصولات را مورد بررسی قرار می‌دهد و برحسب شرایط و سوابق اظهارنامه محصول را به یکی از سه مسیر سبز، قرمز یا زرد محول می‌نماید. در این مورد لازم است بدانید کالاهای که در مسیر قرمز قرار می‌گیرند، بیشتر از دو مسیر دیگر می‌توانند دچار آسیب و زیان گردند، که جهت ترخیص کالا از گمرک مدت زمان زیادی لازم است. لازم ذکر است که حداقل ۲۴ ساعت زمان لازم پی‌باشد تا ارزیاب گمرک، بتواند کالا را به دقت بررسی کند تا در نهایت از درب خروج خارج گردد.

 کالاهایی که در مسیر قرمز قرار می‌گیرند احتمالا نیاز به انواع آزمایشگاه و استانداردهای موجود دارد که اسناد ارائه شده، مخدوش می‌باشد و ارزش استنباطی اداره گمرک با ارزش اظهاری تطابق نداشته باشد همچنین به کارت های بازرگانی که تازه اخذ شده و اقدام به واردات نموده‌اند.

در ادامه لازم است بدانید در صورتی که محموله درمسیر سبز قرار گرفته باشد، بدون هیچ نوع تاخیری عملیات خروج کالا از گمرک برای آن صورت می گیرد. شما عزیزان میتوانید جهت بهره مندی از مسیر سبز گمرکی و دریافت و اخذ آن هنگام اظهار کالا با شرکت ققنوس ترخیص ارتباط برقرار نموده تا مشاوران کارآمد ما در این زمینه شما عزیزان را همراهی نمایند.

ترخیص کالا از گمرک چگونه است؟

ترخیص کالا از گمرک دارای فرایند و مراحل چندگانه‌ای می‌باشد. فرایند  خروج کالا از گمرک برای بعضی از شرکت‌های با تجربه، امری ساده و آسان می‌باشد. درعین‌حال ممکن است این امر برای افراد دیگر فعال در حوزه ترخیص کالا از سخت‌ترین امورات یک تجارت باشد.

شرکت ققنوس ترخیص با به همراه داشتن زمینه و سابقه‌ای ارزشمند در این حیطه و با داشتن کادری مجرب و زبده، خدمات ارزنده و مفیدی را به شما  ارائه خواهد داد. این شرکت می‌تواند مسیر قرمز گمرکی را برای شما عزیزان تازه کار د این زمینه تبدیل به فرش قرمز نماید تا روند پیچیده خروج کالا از گمرک، به شکل آسان و اصولی انجام بپذیرد.

همانطور که ذکر شد فرآیند ترخیص کالا از گمرک در کشورهای گوناگون یک فعالیت بسیار مهم اقتصادی می‌باشد که هر بازرگان و تاجر موفقی بایستی به خوبی با این امر آشنا باشد؛ زیرا که کوچکترین بی دقتی در این امر موجب خواهد شد، کالای  وارداتی شما به عنوان کالای قاچاق شناخته گردد و لذا پیامدهای ناخوشایندی را برای تجارت شما به همراه داشته باشد.

در واقع باید بدانید انجام دقیق مراحل ترخیص کالا از گمرک امری مهم و حیاتی در زمینه تجارت های بین المللی در نظر گرفته می‌شود که بایستی تاجران و بازرگانان فعال در زمینه بین الملل با قوانین و مقررات مربوطه ، به خوبی آشنایی داشته باشند. در واقع  شناخت دقیق مراحل خروج کالا از گمرک از درب خروج گمرک  موجب می گردد تا فرآیند جا به جایی محموله در اسرع وقت و به بهترین نحو انجام بپذیرد. به همین جهت در این بخش از مقاله تلاش نمودیم تا شما را با مراحل مهم فرآیند ترخیص کالا آشنا نماییم.

به طور کلی می‌توان گفت مراحل ترخیص کالا را می توان به شکل زیر دسته بندی نمود:

  • اخذ مدارکات مربوط به پروفرما و پکینگ لیست
  • دریافت مجوز ثبت سفارش بازرگانی کالا
  • بیمه کالا و انجام هماهنگی های لازم جهت بازرسی کالا در مبداء و مقصد
  • تشکیل پرونده برای تخصیص و تامین ارز و حواله بانکی
  • ارتباط با سازمان حمل و نقل و ترانزیت بین المللی
  • دریافت مدارکات حمل از سازمان های حمل و نقل بین المللی
  • کامل نمودن اسناد و تشکیل پرونده برای خروج کالا از گمرک
  • تنظیم پیش نویس یا همان دور اظهاری
  • بررسی و تایید کالا و محموله توسط کارشناسان فنی گمرکی و بازرگانی
ترخیص کالا از گمرک
ترخیص کالا از گمرک

لیست تعرفه و هزینه های مورد نیاز جهت ترخیص کالا

هزینه های ترخیص، همانطور که قبلا نیز اشاره شد، مربوط به هزینه هایی می‌باشد که شما عزیزان طی فرایند های اداری و تشریفات خاص گمرکی به اداره های گوناگون و سازمات گمرک یا نهاد گمرکی مربوط به کشور پرداخت می‌نمایید. این هزینه ها معمولا شامل هزینه های بارگیری و تخلیه محموله، باربری و فرایندهای مربوط به انبارداری گمرک، حقوق ورودی سازمان گمرک، مالیات های ورودی محصولات خارجی، انجام صفافی های مربوطه، تعرفه های آزمایشگاهی، کارشناسی کالا می‌شوند.

البته توجه داشته باشید که با توجه به قوانین و اصولات کشور این هزینه ها در کلیه گمرکات کشور به شکل یکسان محاسبه می‌گردد و تفاوت چندانی با یکدیگر نخواهند داشت. در نتیجه بهترین هنگان در محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک ، زمانی می‌باشد که کالاهای شما هنوز به سازمان گمرک کشور وارد نشده است یا بهترین زمان، هنگامی است که شما به تازگی فعالیت تجاری خود را آغاز کرده اید و در همان مراحل ابتدایی خرید و سفارش کالا می‌باشید .

در این موقعیت باید بتوانید هزینه های خروج کالا از گمرک های کشور را با توجه به تعرفه های و هزینه های گمرکی ارائه گشته و دیگر هزینه ها بررسی کرده و در نهایت مبلغ تعیین شده توسط نهاد گمرکی را قبل از ورود کالاهای خود به کشور کنار گذاشته تا در هنگام ترخیص کالاها با کمبود سرمایه و یا جریمه های عدم ترخیص به موقع می توانند هزینه های ترخیص را افزایش دهند، مواجه نشوید.

ارزیاب گمرک کیست؟

در گمرک مسئولیت ها و پست های گوناگونی برای افراد وجود دارد. یکی از این پست ها، پست ارزیاب گمرک است. فردی که در گمرک مسئولیت و سمت ارزیاب گمرک را بر عهده دارد موظف است تمامی محموله های تجاری وارداتی و صادراتی را که به قصد ترخیص وارد گمرک می شوند، به صورت دقیق ارزیابی و بازرسی کند. فردی که به عنوان ارزیاب گمرک شناخته می شود باید از تمامی قوانین و شرایط قانونی کار در گمرک اطلاع داشته باشد.

محموله هایی را که به قصد ترخیص برای واردات و صادرات وارد گمرک شده اند را بر اساس آخرین قوانین و آیین نامه های وضع شده در رابطه با قوانین واردات و صادرات ارزیابی کرده و نتیجه کار خود را به سازمان گمرک گزارش دهد. هدف از انجام این کار جلوگیری از قاچاق کالا، کم اظهاری و بیش اظهاری صاحبان کالا و از همه مهم تر حمایت از تولید کننده داخلی می باشد.

مدارک لازم جهت ترخیص کالا

در هنگام ترخیص کالا از گمرک به مدارک گوناگونی نیاز است. صاحب کالا و یا نماینده قانونی او وظیفه دارد این مدارک را تهیه نموده و در نوبت ترخیص محموله تجاری خود از گمرک به این سازمان ارائه دهد. از جمله مدارک مورد نیاز برای ترخیص محموله های تجاری از گمرک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کارت بازرگانی به نام فردی که برای ترخیص کالا اقدام می کند
  • مجوز ثبت سفارش کالا
  • کد ثبت سفارش کالا ( کد کوتاژ )
  • اظهار نامه گمرکی
  • بیمه نامه محموله تجاری
  • بارنامه محموله تجاری
  • گواهی مبداء
  • کواهی ترخیصیه کالا
  • پیش فاکتور و فاکتور خرید محموله تجاری که لازم است مهر و امضاء فروشنده را داشته باشد.
  • نامه ی برات و یا اعلامیه تامین ارز مورد نیاز برای خرید محموله تجاری
  • پکینگ لیست یا لیست عدل بندی محموله تجاری
  • پروانه بهره برداری شرکت وارد کننده محموله تجاری
  • کاتالوگ و یا بروشور محصول وارداتی به کشور
  • برگ سبز گمرکی
  • دریافت مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه با توجه به نوع کالای وارداتی یا صادراتی مانند مجوز سازمان استاندارد، مجوز سازمان انرژی اتمی، مجوز بهداشت، مجوز قرنطینه نباتی و حیوانی، مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجوز ارشاد و..
  • و …

مدت زمان ترخیص کالا چقدر است؟

یکی از مهم ترین و البته پیچیده ترین مراحل واردات و صادرات کالا مربوط به ترخیص محموله تجاری از گمرک می باشد. در این مرحله یکی از پر رنگ ترین دغدغه تاجران و صاحبان کالا مربوط به مدت زمانی است که روند ترخیص و در نهایت خروج محموله تجاری از گمرک طول خواهد کشید و معمولا این یک سوال همگانی است که مدت زمان ترخیص محموله های تجاری از گمرک چقدر خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کرد که مدت زمان ترخیص محموله تجاری وارداتی و یا صادراتی از گمرک به عوامل گوناگونی مربوط می شود اما مهم ترین این عوامل نوع کالا و شخصی است که روند ترخیص کالا را برعهده دارد.

کالای وارداتی و یا صادراتی با توجه به نوع و میزان حساسیتی که دارد در یکی از سه مسیر گمرکی سبز، زرد و قرمز قرار می گیرد. علاوه بر این مسئله فردی که وظیفه ترخیص محموله تجاری را برعهده می گیرد ( صاحب کالا و یا نماینده قانونی او ) وظیفه دارد برای سرعت بخشیدن به روند ترخیص محموله تجاری از گمرک تمامی مدارک لازم را قبل از رسیدن محموله به کشور تهیه نماید و در هر کدام از مراحل ترخیص کالا با استفاده از دانش ترخیص کاری، مهارت و تجربه از ترفندهای لازم استفاده نماید.

با توجه به اهمیت و نقش پر رنگ فرد ترخیص کار در مدت زمان ترخیص کالا از گمرک، بهترین گزینه در هنگام ترخیص کالا از گمرک استفاده از ترخیص کاران مجرب و حرفه ای ما در گروه ققنوس ترخیص می باشد. ترخیص کاران ما با استفاده از مهارت، دانش و تجربه خود محموله های تجاری شما مشتریان عزیز را در کوتاه ترین زمان ممکن و با کم ترین هزینه از گمرک ترخیص می کنند.

جمع بندی

در این مقاله از سوی ققنوس ترخیص تلاش نمودیم تا شما عزیزان را با نحوه ترخیص کالا از گمرک از درب خروج آشنا سازیم. همانطور که مستحضرید درب خروج گمرک جهت ارزیابی و بازیابی مجدد کالاهایی که نیاز به بازرسی فیزیکی دارند مورد استفاده قرار میگیرد، تا کالاهایی که در مسیر قرمز گمرکی قرار گرفتند، با دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار بگیرند تا در نهایت شما عزیزان بتوانید خروج کالا از گمرک را به آسانی انجام دهید.

در انتهای این مطلب توجه شما عزیزان را به خدمات شرکت ققنوس ترخیص جلب می‌کنیم. در توضیح این مطلب به شکل مفصل تر می‌توان گفت شرکت ایران ترخیص با بیش از چند سال سابقه درخشان در زمینه ثبت سفارشات گمرکی، ترانزیت و ترانزیت کالا، انجام امورات مربوط به حمل و نقل، تامین و تخصیص ارز و مواردی از این قبیل می‌تواند هنگام انجام ترخیص کالا از گمرک همراه شما عزیزان باشد تا عملیات خروج کالا از گمرک به شکل آسان و بهتری صورت پذیرد.

منظور از درب خروج گمرک چیست؟

اصطلاح درب خروج گمرک زمانی به کار می رود که روند بازرسی محموله تجاری به پایان رسیده باشد. در این زمان صاحب کالا و یا نماینده قانونی او که روند ترخیص کالا را انجام داده است باید با تمامی مدارک به مسئول درب خروج مراجعه کند تا این فرد پس از بررسی مدارک مجوز بارگیری و خروج محموله تجاری از گمرک را صادر نماید.

برای ترخیص محموله تجاری از گمرک به چه مدارکی نیاز است؟

از جمله مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک می توان به مواردی مانند کارت بازرگانی، گواهی مبداء، گواهی ترخیصیه، بیمه نامه، بار نامه محموله تجاری، تمامی مجوزات لازم با توجه به نوع کالا، پیش فاکتور و فاکتور خرید، لیست عدل بندی، اظهار نامه گمرکی، برگ سبز گمرکی و …. اشاره نمود.

به چه دلیل کالاهای وارداتی و صادراتی را ارزیابی می کنند؟

از جمله دلایلی که باعث می شود فردی به عنوان ارزیاب گمرک اقدام به بازرسی محموله های تجاری وارداتی و صادراتی نماید می توان به آمار بالای قاچاق کالا اشاره نمود. همچنین ارزیابی کالا از یک سری تخلفات صاحبان کالا مانند دور اظهاری و بیش اظهاری محموله های تجاری جلوگیری می کند. این کار باعث می شود میزان این گونه تخلفات در روند ترخیص کالا از گمرک کاهش یابد.

ترخیص کالا از گمرک شامل چه مراحلی خواهد بود؟

ترخیص کالا از گمرک شامل مراحل متعددی می باشد که از جمله آن ها می توان به مواردی چون دریافت مجوز ثبت سفارش کالا، انجام مرحله ثبت سفارش کالا، هماهنگی برای بازرسی کالا در مبداء و مقصد، انجام امور مربوط به بیمه کالا، تهیه مدارک لازم و تشکیل پرونده برای تخصیص ارز، دریافت مدارک مربوط به حمل و نقل محموله تجاری، تهیه مدارک لازم برای ترخیص و تشکیل پرونده در گمرک، تهیه اظهار نامه گمرکی، تسویه حساب با گمرک و تمامی ارگان های حمل و نقل بیمه و.. اشاره نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط