لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

دبیرخانه گمرک ایران

دبیرخانه-گمرک-ایران

فهرست مطالب

مقدمه

در ابتدای مقاله می‌توان گفت دبیرخانه گمرک ایران به عنوان یک سازمان دولتی در نظر گرفته می‌شود که مسئولیت نظارت و اجرای قوانین مربوط به صادرات و واردات کالا و همچنین خدمات مربوط به آن را بر عهده دارد. همچنین این سازمان نقش بسیار مهمی در تنظیم تجارت بین‌الملل و تسهیل ترددهای مرزی دارد. در نتیجه اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دبیرخانه گمرک ایران هستی در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص همراه ما باشید.

معرفی دبیرخانه گمرک ایران

در نتیجه با توجه به این بخشنامه‌ها باید نسبت به اخذ مجوزات اقدام نمود. گاهی اوقات ممکن است طبق این بخشنامه‌ها تجارت و واردات بعضی از کالاها ممنوع باشد. از این رو در تعریف سازمان شورای همکاری گمرک، سازمانی دولتی عنوان گشته است که مسئول اجرای قوانین گمرک و همچنین دریافت حقوق و عوارض گمرکی می‌باشد. این تعریف به تمامی سازمان‌های اصلی و تابعه دبیرخانه گمرک ایران نیز اطلاق می‌گردد.

پنجره واحد تجارت فرامرزی دبیرخانه گمرک ایران

پنجره واحد تجارت فرامرزی که تحت نظارت دبیرخانه گمرک ایران می‌باشد. پنجره تجارت فرامرزی در طی قرن اخیر به عنوان یکی از مشخصه‌های اصلی جهت پیشرفت و ورود تکنولوژی به صنعت تجارت و بازرگانی، واردات و صادرات در نظر گرفته می‌شود. همچنین با راه‌اندازی پنجره تجارت فرامرزی تا حد زیادی در هزینه‌ها و زمان صرفه‌جویی می‌گردد.

همچنین این پنجره به تاجران و بازرگانان این امکان را می‌دهد که در یک قالب استاندارد اطلاعات ضروری را وارد نمایند. همچنین با این دستگاه در تجارت و بازرگانی به راحتی می‌توان کلیه قوانین و مجوزات را دریافت نمود.

مزایا پنجره تجارت فرامرزی

راه اندازی هر نوع سیستمی در عرصه تجارت به طوری اندازی هر نوع سیستمی در صادرات و واردات و به طور کلی رت و بازرگانی مزایایی و معایبی دارد در این مطلب به مزایای راه‌اندازی پنجره تجارت فرامرزی اشاره می‌کنیم در واقع می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین مزایای راه اندازی پنجره تجارت فرامرزی عبارت است از:

کاهش هزینه و کاهش زمان در تجارت و بازرگانی

  • حذف و کم نمودن تشریفات گمرکی و اداری در انجام مراحل ترخیص کالا
  • با راه‌اندازی این سیستم تجارت بین‌المللی بهبود پیدا کرد.
  • با راه اندازی این سیستم بسیاری از فعالیت‌های تجاری آسان‌تر شده است.
  • بالا رفتن امنیت صادرات و واردات کالا کاهش فساد و پول‌شویی در حوزه واردات و صادرات
  • به وجود آمدن یک سیستم واحد و یکپارچه در تجارت کشور
  • دسترسی آسان به اطلاعات
  • ارتقای شفافیت در امور تشریفات گمرکی
  • افزایش درآمدهای حاصل از گمرک
  • جلوگیری از قاچاق کالا
  • پیگیری تخلفات گمرکی
  • ارتقا سیستم ترانزیت و حمل و نقل کالا
  • و…

دبیرخانه گمرک چه وظایفی دارد؟

دبیرخانه گمرک ایران با راه‌اندازی پنجره تجارت فرامرزی مجموعه‌ای از امکانات را نیز به آن افزود که مهم‌ترین این امکانات عبارت است از:

  • اتصالات الکترونیک به بارنامه
  • پایشگری بسیاری از کالاهای ترانزیتی
  • انجام خدمات مربوط به الکترونیک
  • پروژه درب خروج هوشمند
  • راه اندازی بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی از تجارت فرامرزی
  • امکان دریافت گواهی بازرسی به وسیله سیستم تجارت فرامرزی
  • تبادل اطلاعات توسط این پنجره با سازمان‌ها و بنادر گمرکی
  • استفاده از کیف پول گمرکی
  • الکترونیک شدن نظارت‌های گمرکی
  • و…

لیست گمرکات مهم ایران

دبیرخانه گمرک ایران دارای گمرکات زیادی در سطح کشور می‌باشد که هر کدام از آنها در بخش‌های متنوعی احداث گردیدند و روزانه حجم عظیمی از کالاها را جابه‌جا می‌نمایند. به طور کلی می‌توان گفت گمرکات ایران به چند دسته تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آنها عبارت است از:

گمرکات هوایی ایران

از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین گمرکات ایران، گمرکات هوایی می‌باشد. از گمرکات هوایی زمانی استفاده می‌گردد که کشور مقصد از کشور مبدأ فاصله زیادی داشته باشد هرچند هزینه روش حمل و نقل هوایی بسیار بالا می‌باشد؛ اما امنیت، سرعت و امکان جابجایی سریع کالاها با این روش موجب افزایش آمار ترخیص کالا از طریق گمرکات هوایی کشور شده است.

مهم‌ترین گمرک هوایی ایران عبارت است از:

گمرک فرودگاه امام خمینی

گمرک فرودگاه امام خمینی که تحت نظارت دبیرخانه گمرک ایران می‌باشد. به عنوان برجسته‌ترین گمرک هوایی در سطح کشور در نظر گرفته می‌شود که بخش عمده‌ای از کالاهای وارداتی از طریق مرز هوایی از این گمرک بارگیری و ترخیص می‌شود. همچنین وجود در دسترس بودن حمل و نقل جاده‌ای، انبارهای بزرگ، سرعت بالای ترخیص کالا موجب افزایش استفاده از گمرک فرودگاه امام خمینی شده است.

گمرکات زمینی ایران

کشور ایران با داشتن ۵۴۴۰ کیلومتر مرز زمینی، در رتبه هفتم جهان از نظر طول مرز زمینی قرار گرفته است. از این رو رشد و افزایش تجارت از طریق گمرکات زمینی نیز برای کشور فراهم گشته است. ایران بیش از ۲۰ پایانه مرزی دارد که این گمرک‌ها تحت نظارت دبیرخانه گمرک ایران مشغول به فعالیت هستند.

مهم‌ترین گمرکات زمینی ایران عبارت است از:

گمرک شهریار

نخستین گمرک زمینی زمینی پایتخت یعنی گمرک شهریار در نظر گرفته می‌شود که در سال ۱۳۵۵ در کیلومتر ۷ جاده قدیم تهران کرج احداث گردید. همچنین می‌توان گفت گمرکاتی مانند غرب تهران، نمایشگاه و جنوب تهران زیر مجموعه گمرک شهریار می‌باشند. وجود موقعیت جغرافیایی مناسب و امکانات گمرک شهریار موجب تأثیر در فرایند امور گمرکی و ترخیص شده است. بسیاری از کالاها مانند مشتقات نفت و گاز، انواع فرش و مواردی از این قبیل از طریق گمرک شهریار وارد کشور می‌گردد.

گمرک بازرگان

 گمرک بازرگان با وسعت ۴۰۰۰ متر مربع به عنوان مهم‌ترین گمرک زمینی کشور در نظر گرفته می‌شود. این گمرک در یک کیلومتری مرز بازرگان شهرستان ماکو و در استان آذربایجان غربی واقع گشته است. از مهم‌ترین دلایل اهمیت گمرک بازرگان شامل آب و هوای معتدل آن در تمامی فصول می‌باشد که موجب آسانی در فرایند تجارت محصولاتی مانند مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارو شده است.

همچنین دلیل دیگر مجاورت مرز بازرگان با کشور ترکیه می‌باشد که اهمیت این گمرک برای تاجران را بسیار بالا برده است. همچنین این کشور علاوه بر ترکیه با کشورهای گرجستان، ارمنستان، روسیه، آذربایجان و غیره نیز واردات انجام می‌دهد. بسیاری از کالاها مانند انواع پارچه، پلاستیک، درب‌های خودکار، انواع سنگ، خشکبار، تجهیزات ساختمانی و غیره از طریق این گمرک ترخیص می‌گردد.

گمرک غرب تهران

یکی دیگر از گمرکات مهم زمینی که تحت نظارت دبیرخانه گمرک ایران می‌باشد. گمرک غرب تهران است که در ۱۰ کیلومتری جاده قدیم تهران واقع گشته است.

دسترسی بسیار مناسب گمرک غرب به ناوگان ریلی و راه‌های مهم ارتباطی موجب شده است تا این گمرک به عنوان اولین انتخاب تاجران جهت واردات و صادرات در نظر گرفته شود. همچنین امنیت بسیار بالا انبارهای بزرگ، داشتن کارکنان زبده، موقعیت بسیار مناسب و تجهیزات مناسب از دیگر مزایای گمرک غرب تهران است.

گمرکات دریایی و بندری ایران

بیشترین حجم مبادلات کالا از طریق گمرکات دریایی شکل می‌گیرد. این گمرکات نیز تحت نظارت دبیرخانه گمرک ایران می‌باشند. هزینه بسیار مناسب حمل و نقل دریایی و امکان جابه‌جایی کالاهایی با حجم بسیار بالا موجب محبوبیت صادرات و واردات کالا از طریق گمرکات دریایی گشته است. بنادر از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی کشورهایی است که دارای مرز آبی می‌باشند. موقعیت جغرافیایی کشور ما موجب شده است تا از شمال و جنوب به بنادری متصل باشیم.

مهم‌ترین گمرکات دریایی ایران عبارت است از:

گمرک چابهار

تنها بندر اقیانوسی ایران بندر چابهار واقع در کرانه دریای عمان می‌باشد که به عنوان یکی از بنادر اصلی تجارت بین‌الملل در نظر گرفته می‌شود. این بندر با کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و هند در ارتباط است. همچنین موقعیت بسیار عالی این بندر و وجود آب‌های عمیق موقعیت مناسبی را جهت پهلوگیری فراهم آورده است.

گمرک شهید رجایی بندرعباس

گمرک شهید رجایی از دیگر بنادر تجاری مهم دبیرخانه گمرک ایران می‌باشد که در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد. موقعیت منحصر به فرد گمرک شهید رجایی و دسترسی به آب‌های آزاد به واسطه خلیج فارس مهم‌ترین ویژگی گمرک شهید رجایی می‌باشد. همچنین مجاورت آن با مناطق آزاد قشم کیش و سایر بنادر و بهره‌مندی از امکانات و تجهیزات آنها بندر شهید رجایی را به منطقه‌ای خاص تبدیل کرده است.

گمرک بوشهر

گمرک بوشهر نیز یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری ایران در نظر گرفته می‌شود که بیشترین مرز دریایی با خلیج فارس را دارد. این گمرک قدمتی بسیار دارد و همین موضوع موجب گشته است تا از آن به قدیمی‌ترین بندر خلیج فارس یاد نمایند. این بندر از جنوب، شمال و غرب به خلیج فارس راه دارد.

سؤالات متداول

تعریف دبیرخانه گمرک ایران چیست؟

در تعریف آن می‌توان گفت دبیرخانه گمرک ایران به عنوان سازمان دولتی است که مسئولیت اجرا و نظارت قوانین مربوط به تجارت کالاهای بین‌المللی را بر عهده دارد.

پنجره واحد تجارت فرامرزی چیست؟

در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت پنجره تجارت فرامرزی سامانه‌ای است که می‌توان در آن کلیه اطلاعات کالا را ثبت نمود که این امر موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها خواهد شد.

پنجره تجارت فرامرزی چه مزایایی را برای تاجران به همراه دارد؟

مهم‌ترین مزایای پنجره تجارت فرامرزی شامل کاهش زمان و هزینه، کاهش تشریفات گمرکی، بهبود دستگاه تجارت بین‌الملل، دسترسی آسان به اطلاعات دریافتی و مواردی از این قبیل می‌شود.

مهم‌ترین گمرکات بندری ایران کدام گمرکات هستند؟

مهم‌ترین گمرکات دریایی ایران شامل گمرک چابهار، گمرک شهید رجایی بندرعباس و گمرک بوشهر می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص تلاش کردیم تا به طور مختصر به دبیرخانه گمرک ایران بپردازیم و همچنین شما عزیزان را با مزایای دبیرخانه گمرک ایران و امکانات آن آشنا سازیم. در انتهای مقاله به مهم‌ترین گمرکات ایران نیز پرداخته شد. امید است با مطالعه این مقاله بتوانید اطلاعات کامل و جامعی را به دست آورید.

همچنین شما عزیزان می‌توانید امورات گمرکی خود را به کارشناسان ما در شرکت ققنوس ترخیص بسپارید تا از خدمات شرکت ققنوس ترخیص، شامل ثبت سفارش کالا، تأمین و تخصیص ارز دریافت تمامی مجوزات، مشاوره بازرگانی و مواردی از این قبیل می‌گردد، بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط