لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

دامپینگ در بازار بین المللی چیست و چه نقشی دارد؟

دامپینگ در بازار بین المللی

فهرست مطالب

به طور کلی می‌توان گفت منظور از دامپینگ در تجارت، فروش محصولی با قیمتی کمتر از قیمت استاندارد آن می‌باشد به گونه ای که برای تولیدکنندگان این محصول در همان کشور صرفه اقتصادی نداشته باشد. دامپینگ در بازار بین المللی به بازار شکنی یا قیمت شکنی نیز معروف است که این اصطلاح کاربرد بسیار زیادی در تجارت و بازرگانی نیز دارد. هدف اصلی دامپینگ خروج رقبا از میدان رقابت و در اختیار گرفتن سهام بازار است. در این مقاله که از سوی ققنوس ترخیص انگاشته شده است به موارد شناخت دامپینگ در بازار بین المللی و انواع دامپینگ پرداخته می‌شود همچنین کارشناسان مجرب ما در ققنوس ترخیص راهنمای شما خواهند بود تا به سوالات شما در مورد دامپینگ و نقش آن در خصوص ترخیص کالا پاسخ دهند.

دامپینگ در بازار بین المللی چیست؟

به تازگی بعضی از کشور ها به سیاست های مخربی روی آورده اند که به نام دامپینگ شناخته می‌شود. دامپینگ در بازار بین المللی موجب آسیب به کشور، وارد کننده محصول می‌شود. اگرچه لازم به ذکر است گاهی در مدت زمان کوتاه دامپینگ در تجارت موجب رضایت و خشنودی مصرف کنندگان خواهد بود، اما این امر به شکل غیرمستقیم بر بازارهای داخلی کشور تاثیر خواهد گذاشت و آسیب فراوانی برای تولیدکنندگان داخل را به همراه خواهد داشت؛ در نتیجه اگر شما نیز خواهان کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دامپینگ در بازار بین المللی هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سه مورد از انواع دامپینگ در بازار بین المللی

ترجمه مقاله به انواع دامپینگ خواهیم پرداخت چرا که دامپینگ در انواع گوناگونی انجام می شود که هر کدام از آنها ویژگی خاص خود را دارد. انواع دامپینگ عبارتند از :

دامپینگ یا بازار شکنی بلند مدت

دامپینگ در بازار بین المللی به معنای بازار شکنی نیز شناخته می‌شود. منظور از دامپینگ بلند مدت این است که بعضی از تولیدکنندگان داخلی بیشترین سود بازار را متعلق به خود نمایند. این نوع دامپینگ در بلند مدت و به صورت مستمر صورت می‌گیرد و اثرات آن نیز بلند مدت خواهد بود.

دامپینگ یا بازار شکنی ویران‌گر

این نوع دامپینگ در بازار بین المللی به عنوان دامپینگ کوتاه مدت به شمار می‌آید. در این نوع دامپینگ، افرادی کالاها را با قیمتی کمتر در بازارهای خارجی به فروش می‌رساند، که نرخ آن در بازارهای داخلی آن کشور بسیار کمتر است؛ از این‌ رو فروشندگان واقع در همان بازار ضرر زیادی را متحمل می‌شوند تا بتوانند سود بیشتری کسب کنند و تبدیل به فروشنده انحصارگر می‌شوند‌.

دامپینگ یا بازار شکنی فصلی

این دسته از انواع دامپینگ، زمانی اتفاق میافتد که یک کالا به صورت تصادفی یا اتفاقی در بازارهای کشور دیگر با قیمت کمتری در بازارهای آن کشور به فروش میرسد.که هدف از این کار به این دلیل است که کشور میزان تولیدات اضافه را به فروش برساند تا از انباشته شدن کالاها جلوگیری شود. دامپینگ گاهی با تغییرات فصل و به طور تصادفی رخ می‌دهد.

دامپینگ در تجارت
دامپینگ در تجارت

انواع دامپینگ چگونه تشخیص داده میشود؟

جهت تشخیص دامپینگ در بازار بین المللی و تجارت باید به مواردی توجه داشت که از جمله این موارد می‌توان به محصولی مشابه آن محصول، تشخیص قیمت صادراتی، تشخیص ارزش عادی کالا و تعیین ارزش کالا و مقایسه قیمت صادراتی با ارزش عادی آن است که در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

محصول مشابه آن محصول

محصول مشابه با محصولی که مورد دامپینگ قرار مقایسه می‌شود. سپس با تعیین خسارت وارد شده به واسطه فروش دامپینگ، محصول مشابه به عنوان محصول یاد می‌شود که توسط یکی از صنایع تولیدی داخلی به واسطه فروش دامپینگ آسیب دیده، تولید شده باشد. لازم به ذکر است که هر دو این محصولات باید کاملاً مشابه باشند تا مقایسه درستی بین این دو صورت بگیرد.

تشخیص قیمت صادراتی

بعد از انتخاب کالاهای مشابه باید نسبت به تشخیص قیمت صادراتی این کالاها اقدام کنیم.

ارزش عادی محصول

ارزش عادی محصول به معنای بهای محصول مشابه‌ای است که در کشور صادر کننده مصرف می‌شود و هزینه آن در جریان تجارت تعیین می‌گردد. موافقتنامه دامپینگ در بازار بین المللی به شکل غیرمستقیم تصریح می‌کند که جهت صادرات، بهای محصول کشور صادر کننده به کشور وارد کننده است

مقایسه قیمت صادرات و ارزش عادی

بر اساس قواعد ذکر شده تعیین شده است که بهای این دو یعنی قیمت صادرات و ارزش عادی آن باید با یکدیگر مقایسه شود. مقایسه باید در یک سطح مشابه تجاری صورت بگیرد. لازم به ذکر است که در هر مورد باید هزینه های مدیریتی و فروش نیز لحاظ گردد و تفاوت هایی مانند مالیات، مقدار فروش، مشخصات ظاهری محصول و موارد مهم دیگر در میزان بهای این دو محصول تاثیر می‌گذارد.

دامپینگ چه تاثیری در اقتصاد دارد؟

شاید بسیاری از افراد از پدیده دامپینگ در تجارت که در اطراف ما در حال وقوع است اطلاع نداشته باشیم. اما لازم است بدانید بسیاری از کالاها مانند فولادی که جهت ساختن ساختمان ها استفاده می‌شود، پنل های خورشیدی که روی سقف خانه ها قرار می‌گیرد، محصولات کشاورزی میوه ها و.. همه اینها جز کالاهایی هستند که اکثراً ممکن است از اجناس وارداتی خارجی باشد.

دامپینگ در بازار بین المللی زمانی اتفاق رخ می‌دهد که یک کشور کالاهای خود را در کشور خارجی به قیمت کمتر صادر کند، از این رو بر اساس توافقنامه سازمان تجارت جهانی، دامپینگ امری پسندیده به شمار نمی‌آید، اگرچه تا زمانی که موجب صدمه به صنعت داخلی در کشور بازرگانی نشود ممنوع نخواهد بود.

اما لازم به ذکر است برخی از کشورها تاثیر دامپینگ در تجارت را تشخیص داده و دامپینگ محصولات مختلف را غیر قانونی می‌دانند، چرا که دولت در تلاش است از شرکت هایی که ممکن است به صورت بالقوه به علت تاثیر دامپینگ در بازار بین المللی شکست بخورد، حافظت کند.

مزایا و معایب دامپینگ در اقتصاد کشورها

دامپینگ در بازار بین المللی و همچنین در تجارت از مزایا و معایبی برخوردار است که در ادامه به بررسی  مزایا و معایب انواع دامپینگ می‌پردازیم. از مزایای دامپینگ در تجارت میتوان به این موارد اشاره کرد که کشور فروشنده، کالاهای خود را با قیمت پایینی عرضه میکند و از این نظر می‌تواند رقبای خود را در مسیر رقابت کنار بزند، البته این کار زمانی به نفع شرکت است که کشور علاوه بر صادرات خود یارانه های حمایتی را وضع کند. همچنین از دیگر مزایای دامپینگ در تجارت می‌توان گفت کشوری که اقدام دامپینگ می‌کند می‌تواند بازارها را به طور بلند مدت در اختیار خود داشته باشد .همچنین بعضی از کشورها از دامپینگ به عنوان افزایش اشتغال و درآمدزایی استفاده می‌کنند.

علاوه بر مزایای دامپینگ در بازار بین المللی دامپینگ دارای معایبی نیز می‌باشد، از معایب دامپینگ این است که این امر موجب تخریب اقتصاد کشور می‌شود. رقیب های تجاری در زمینه کالاهای مرغوب از سهام بازار خارج شده و بازار به دست کالاهای بی کیفیت می‌افتد. همچنین می‌توان گفت از تاثیرات مهم دامپینگ در بازار بین المللی به وجود آمدن بحران بیکاری در کشور است چرا که تولید کنندگان داخلی تولیدات خود را متوقف می‌نمایند.

انواع دامپینگ چیست
انواع دامپینگ چیست

دلایل استفاده از دامپینگ در بازار بین المللی و تجارت

از دامپینگ در تجارت استفاده های زیادی می‌شود  و گاهی استفاده از دامپینگ برای برخی از کشورها ضرورت می‌یابد. دلایل زیادی موجب این مسئله خواهند بود که از مهمترین آنها عبارتند از: حضور یافتن در سهام بازار های خارجی به منظور در دست گرفتن انحصار آن ها، خارج کردن رقبا که در زمینه تولید همان محصول فعالیت دارند از میدان رقابت، ضربه زدن به اقتصاد کشور مقصد، فروش تولیدات مازاد از کشور جهت جلوگیری از کاهش قیمت آن، دسترسی به سهام بازار کالای مربوطه و فروش کالاهای که به علت نداشتن کمیت خوب از تقاضای خوبی برخوردار نیستند.

توافق نامه ضد دامپینگ چیست؟

همانطور که در ذکر کردیم دامپینگ می‌تواند در مواردی بسیار زیان آور باشد. از این رو جهت جلوگیری از هرگونه آسیب از سوی دامپینگ، سیاست هایی با عنوان توافقنامه ضد دامپینگ در کشورها وضع شده است، که بعضی از آنها به شرح زیر می‌باشد. از جمله سیاست هایی که جهت جلوگیری از آسیب دامپینگ به وجود آمده است، این مورد است که کشور بایستی از روش‌های موافقت نامه های تجاری اقدام نماید.

در این هنگام زمانی که دو طرف به توافق کامل با یکدیگر برسند، می‌توانند به شکل کاملاً صحیح با یکدیگر رقابت کنند و از دامپینگ جلوگیری به عمل آورد. همچنین به نقل از سازمان تجارت بین المللی به کار گرفتن کشور آمریکا از ابزارهای ضد دامپینگ علیه بسیاری کشورهای تحت سلطه آن در سطح جهان خلاف این مورد است.

درنتیجه هر گاه کشوری قصد داشته باشد تا از ابزارهای توافق نامه بین المللی ضد دامپینگ علیه واردات یک محصول و یا کالایی خاص استفاده کند، بایستی تمامی مستندات ضروری که جهت اثبات کاهش قیمت اتفاقی و غیر منطقی آن محصول را جمع آوری نماید تا در نهایت ارائه دهد. همچنین لازم به ذکر است که در طول سال‌ های گذشته کشور آمریکا جهت موارد گوناگونی از این ابزارها استفاده کرده است.

سیاست های ضد دامپینگ چیست؟

سازمان کل تجارت جهانی، انجام عملیات دامپینگ یا به عبارتی بهتر همان بازار شکنی را به این جهت که باعث خسارات و آسیب بسیار جدی به صنعت داخلی کشور های وارد کننده کالا می‌گردد، را ممنوع نموده است. چرا که از دامپینگ یا بازارشکنی می‌توان در جهت وسیله ای برای مورد استعمار قرار دادن اقتصادی کشورهای در حال پیشرفت به وسیله کشورهای صنعتی و قدرتمند استفاده کرد، تا در نهایت این کشور ها بتواند بازار داخلی آنها را تحت نظارت و سلطه خود قرار دهند.  

از این رو تعداد بسیار زیادی از کشورها در سطح جهان که اقتصاد آنها تحت این عمل دچار مشکلات مالی و اقتصادی گشته است، به فکر ترفندهایی جهت حذف دامپینگ شده اند. از جمله کشورهایی که اقدام به انجام سیاست های ضد دامپینگ کرده است، کشور آمریکا می‌باشد که جهت جلوگیری از پای درآمدن فولاد خود در برابر فولاد کره و ژاپن تلاش به حمایت از تولیدکنندگان داخلی خود به وسیله پرداخت هزینه هایی با عنوان یارانه های حمایتی و همچنین انجام اعمالی مانند معافیت مالیاتی را برای آنها به وجود آورده است.

همچنین در مقابل واردات فولاد در کشور از ژاپن و کره تعرفه های بسیار بالایی را وضع کرده است تا در نهایت با استفاده از این روش قیمت محصولات وارداتی بسیار بیشتر از محصولات داخلی در سطح کشور آمریکا گردد و مردم به خریداری فولاد ساخت آمریکا روی آوردند. همچنین در نهایت این امر موجب فروش فولاد آمریکا در سطح آن کشور خواهد شد.

از جمله سیاست های دیگری که جهت جلوگیری از این نوع بازار شکنی یا دامپینگ انجام شده است ، در سطح کشور ایران می‌باشد که جهت افزایش فروش محصولات و تولیدات داخلی خود نسبت به کالاهای مشابه چینی اقدام به حمایت از تولید کنندگان داخلی در سطح کشور، از طریق پرداخت هزینه های مالیاتی آن ها و همچنین ترویج خط تولید شده است تا در نهایت بتواند واردات داخلی خود را بر واردات کالاهای چینی اولویت بخشد.

چه زمانی دامپینگ رخ میدهد؟

موارد بسیار زیادی وجود دارد که موجب انجام دامپینگ در سطح بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد. گاهی ممکن است یک انحصارگر جهت فروش بیشتر کالاهای خود دست به انجام دامپینگ بزند. همچنین از دیگر موارد مهم جهت انجام دامپینگ می‌توان به مواردی زیر اشاره کرد؛

فروش کالاهای اضافه

گاهی یک انحصارگر ممکن است با تولید بیش از حد کالاهای خود روبرو شود. در نتیجه فرد تلاش می‌کند تا کالای مازاد را با قیمت کمتری بفروشد.

گسترش صنعت و تجارت

گاهی نیز ممکن است یک انحصارگر جهت پیشرفت صنعت و تجارت به دامپینگ متوسل گردد. زیرا هنگامی که صنعت گسترش یابد، می‌تواند مزایای اقتصادی داخلی و خارجی را برای وی به همراه داشته باشد که این امر در نهایت منجر به اعمال افزایش سود نیز خواهد شد.

ایجاد روابط جدید

گاهی انحصارگر جهت توسعه روابط تجاری جدید در خارج از کشور اقدام به انجام دامپینگ خواهد داد. از این رو کالای خود را با قیمت بسیار پایین در بازار خارجی می‌فروشد و در نهایت رابطه جدیدی در بازار بین کشورها برقرار خواهد کرد.

جمع بندی

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم دامپینگ در بازار بین‌المللی، به قیمت شکنی نیز معروف است. به طور کلی معنی واژه دامپینگ به معنای فروش و یا صادرات یک کالا به کشورهای اطراف و دیگر با قیمتی پایین تر از قیمت همان کالا در آن کشور می‌باشد. دامپینگ به عنوان یکی از واژگان خاص اقتصادی به شمار می‌آید که به ویژه در تجارت بین الملل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است .در این مقاله تلاش کردیم  اطلاعات جامعی را در مورد مفهوم واژه دامپینگ، انواع دامپینگ، تاثیر دامپینگ در اقتصاد کشور و همچنین مزایا و معایب دامپینگ بر اقتصاد را شرح دهیم.

امیدواریم موارد گفته شده در این مقاله بتواند به شما در انجام تجارت بین الملل کمک کند. همچنین لازم به ذکر است که مشاوران مجرب ما در شرکت ققنوس ترخیص آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند تا امورات تجاری خود را به ویژه ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام ، بازرگان و سایر گمرکات کشور را به آسانی انجام دهید.

دامپینگ چیست؟

به طور کلی می توان دامپینگ را با عنوان فروش کالا با قیمتی کمتر از قیمت استاندارد آن تعریف نمود به نحوی که صرفه اقتصادی برای خریداران نداشته باشد.

مهمترین انواع دامپینگ شامل چه مواردی می‌گردد؟

از امهمترین انواع دامپینگ میتوان به دامپینگ بلندمدت، دامپینگ ویرانگر و دامپینگ فصلی اشاره کرد.

به چه علت انحصارگر دست به انجام دامپینگ میزند؟

به دلایلی متنوعی مانند فروش کالاهای اضافه، گسترش صنعت و تجارت و ایجاد روابط جدید انحصارگر به انجام دامپینگ خواهد آورد.

سیاست های ضد دامپینگ با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

این سیاست ها با هدف فروش کالاهای داخلی که از قیمت مناسب تری نسبت به کالاهای وارد شده خارجی برخوردارند انجام می‌پذیرد تا خریداران به خرید کالاهای داخلی روی آورند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط