لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

حمل یکسره کالا در گمرک چگونه انجام می‌گیرد؟ (راهنمای کامل)

حمل یکسره کالا

فهرست مطالب

به طور کلی می‌توان گفت حمل یکسره در گمرک، به این معنا است که ورود و یا خروج کالا از اماکن گمرکی بدون آنکه در گمرک، کالا تخلیه و یا تحویل داده شود. در نتیجه با توجه به تعریف، حمل یکسره کالا، هنگام انجام روند گمرکی از وسیله و ابزار حمل و نقل در انبار تخلیه نخواهد شد و تمام اقدامات مربوط به تشریفات گمرکی روی وسیله حمل و نقل انجام خواهد گرفت. در این مقاله از سوی شرکت ققنوس ترخیص همراه شما هستیم، تا به چگونگی فرایند حمل یکسره کالا و شرایط حمل یکسره بپردازیم. پس همراه ما باشید.

حمل یکسره کالا در ثبت سفارش یعنی چه؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد ورود و یا خروج کالا از گمرک بدون تحویل و یا تخلیه از ابزار آلات حمل و نقل، حمل یکسره بار گفته می‌شود. لازم است بدانید حمل یکسره در گمرک در هنگام انجام اعمالی مانند ثبت سفارش به معنای انتقال کالا از مبدا تا مقصد بدون ایجاد توقف، مکث و همچنین  بدون تخلیه در گمرک می‌باشد. شرایط حمل یکسره در گمرک های کشور ثابت است و متفاوت از حمل بار به صورت عادی نمی‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که قبض انبار در روش حمل یکسره کالا، شامل هزینه ها و مخارج خدمات حمل و نقل می‌باشد که روی وسیله نقلیه صادر می‌گردد.

لازم به ذکر است که در حمل یکسره در گمرک، جهت محاسبه هزینه می‌توان هزینه های مربوط به انبارداری، هزینه تخلیه و بارگیری را در نظر نگرفت، چرا که یکی از شرایط حمل یکسره این است که کالا بدون تخلیه از گمرک خارج می‌شود.

 از این رو نیاز به انبار، تخلیه و بارگیری مجدد نخواهد داشت. لازم است بدانید حمل یکسره کالا روندی گمرکی نیست و در اصول و قوانین جدید امور گمرکی تعریف از حمل یکسره در گمرک، نوعی روندی گمرکی، به معنی انتقال کالای گمرک نشده از گمرک مرز مبدا به گمرک مقصد می‌باشد، که این تعریف اصلاح شده است.

لازم به ذکر است یکی از مهمترین کاربردهای روش حمل یکسره کالا، برای کالاهای میباشد که ممکن است هنگام بارگیری و تخلیه دچار آسیب و سانحه شود. همچنین حمل یکسره در گمرک، برای کالاها و محموله های فساد پذیر مانند مواد غذایی و یا کالاهایی که مصرف کننده به آن نیاز فوری دارد مانند ترخیص تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی به کار گرفته می‌شود.

همچنین از دیگر استفاده های حمل یکسره در گمرک برای کالاهای می‌باشد که به علت نبود امکانات و تجهیزات کافی در گمرک و یا بندر ها امکان بارگیری و تخلیه مجدد آنها وجود ندارد، از این رو بهترین روش برای این کالاها استفاده از حمل یکسره کالا می‌باشد .

لازم است بدانید، اگر شما تاجر و بازرگانی هستید که به تازگی ها در عرصه واردات و صادرات کالا قدم گذاشته‌اید و نیاز به حمل یکسره کالا دارید، بهتر است تا با مشاوران شرکت های تجاری که در این حوزه فعال هستند، مشورت نمایید. از این رو پیشنهاد ما به شما این است که از خدمات و مشاوره بازرگانی ققنوس ترخیص بهره مند شوید، تا بتوانید شرایط حمل یکسره را به آسانی بیاموزید و حمل یکسره کالا را در تجارت خود به کار بگیرید.

حمل یکسره در گمرک
حمل یکسره در گمرک

نحوه ترانزیت داخلی حمل یکسره در ثبت سفارش

ترانزیت داخلی در حمل یکسره کالا، برای انتقال محموله گمرک نشده از یک گمرک داخلی به گمرک داخلی دیگر میباشد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت در ترانزیت گمرک داخلی، محموله در گمرک مقصدی که با بارنامه شده است تخلیه و انبارنامه آن صادر میگردد. همچنین اگر صاحب کالا و یا نماینده وی تقاضای ارسال و یا ترانزیت کالا به گمرک دیگری در سطح کشور را داشته باشد، می‌تواند با ارائه قبض انبار خود رویه ترانزیت کالا را دز حمل یکسره در گمرک انجام دهد. همچنین لازم به ذکر است در صورت موافقت بندر و یا صنعت کشتی‌رانی صاحب کالا می‌تواند برای حمل یکسره کالا بدون قبض انبار نیز اقدام کند.

مراحل انجام تشریفات گمرکی در حمل یکسره

مراحل و شرایط حمل یکسره اندکی متفاوت با حمل و نقل کالا به صورت عادی میباشد. همانطور  پیشتر گفته شد، در حمل یکسره کالا از مبدا تا مقصد اگر وارد گمرک شود و اجازه حمل یکسره کالا را داشته باشد، بدون اینکه کالا از وسیله حمل و نقل و یا خودرو تخلیه و به انبار تحویل داده شود، تشریفات گمرکی روی همان وسیله انجام می‌پذیرد. همچنین لازم به ذکر است که قبض انبار در روش حمل یکسره کالا روی وسیله حمل و نقل صادر می‌گردد.

همانطور که می‌دانید در این روش به علت نبود هزینه های اضافی مانند هزینه تخلیه کالا، بارگیری و همچنین انبار هزینه ها بسیار کمتر از روش معمول حمل کالا می‌باشد. لازم است بدانید هزینه ها در شرایط حمل یکسره باید به صورت جداگانه و به تفکیک پرداخت شود، اما نسبت به هزینه تخلیه، بارگیری و انبارداری کالا بسیار کمتر است و از این رو روش حمل یکسره در گمرک به نفع بسیاری از بازرگانان و تاجران میباشد. شرکت ققنوس ترخیص با سالها تجربه در حوزه ترانزیت کالا می‌تواند یاری‌رسان شما در امورات مربوط به حمل یکسره در گمرک باشد.

حمل و نقل یکسره مناسب چه نوع کالاهایی میباشد؟

همانطور که گفته شد شرایط حمل یکسره این است که کالاهای تجاری در گمرک، تخلیه و نیز بارگیری نمی‌شوند و انجام عملیات مربوط  به تشریفات گمرکی و امور تجاری و بازرگانی روی همان وسیله نقلیه انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است، حمل یکسره بیشتر برای کالاهایی در نظر گرفته می‌شود که، گمرک و بنادر تجهیزات و امکانات لازم جهت نگهداری آنها را ندارند.

  همچنین یکی دیگر از کالاهایی که بیشتر برای حمل و نقل آنها از حمل یکسره در گمرک استفاده می‌گردد، کالا فاسدشدنی و فسادپذیر هست، چرا که این کالاها مدت زمان کمتری نیاز دارند؛ از این رو، می‌تواند برای تاجران و بازرگانان فعال در این حوزه راهگشای باشد. همچنین حمل یکسره در گمرک برای کالاهایی که ممکن است هنگام تخلیه و بارگیری دچار صدمه و خسارت شوند نیز به کار گرفته می‌شود.

تفاوت ترانزیت به داخل با ترانزیت داخلی در چه چیزی است ؟

اگر شما افرادی هستید که به صورت تخصصی با حمل و نقل کالا و امور گمرکی آشنا نیستید، احتمالا بارها کلمه ترانزیت کالا، ماشین ترانزیت، راننده ترانزیت موارد مشابه این را چه از زبان افراد گوناگون و چه از رسانه های مختلف شنیده‌اید. بسیاری از افراد، ترانزیت را معادل صادرات و واردات کالا در نظر می‌گیرند.

اگر در سایت های مختلف نیز سرچ کنید خواهید یافت که گاهی به اشتباه اصطلاح ترانزیت را به معنای حمل بار بین شهری توسط شرکت های باربری تعریف کرده‌اند.  این در حالی است که چنین تصوری از مفهوم ترانزیت کالا اشتباه است و همچنین با چیزی که در قوانین و اصول گمرکی تعریف شده است، بسیار متفاوت است.

ترانزیت داخلی و ترانزیت به داخل دو مفهوم مجزا از یکدیگر هستند، که ترانزیت داخلی کالای گمرک نشده از یک گمرک داخلی در کشور به گمرخانه های دیگر در همان کشور انتقال می‌یابد. اما ترانزیت به داخل که به عنوان حمل یکسره نیز شناخته میشود، زمانی انجام می‌شود که  کالای گمرکی نشده از گمرک خانه ورودی به گمرک خانه مقصد بارنامه در داخل کشور با همان وسیله حمل و نقل منتقل می‌گردد. در این روش با تقاضای حمل کننده کالا، پروانه ترانزیت داخلی صادر می‌گردد.

لازم به ذکر است که نقطه مشترک روش حمل یکسره کالا با ترانزیت داخلی در این است که در هر دو روند کالا گمرک نشده می‌باشد. ولی لازم است بدانید که با توجه به این نقطه مشترک،  روش حمل یکسره کالا و ترانزیت داخلی تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند.

تفاوت ترانزیت داخلی با حمل یکسره کالا در این است که در حمل یکسره، به همان صورت که از مبدا گمرک خانه در کشور حمل شده است، باید به همان شکل در گمرک خانه مقصد که در بارنامه مشخص شده است، تحویل و تخلیه شود. در نتیجه کالای حمل شده هنگامی که به اولین گمرک خانه مرزی در شهری که در بارنامه عنوان شده  شده است، برسد مجاز به صدور پروانه ترانزیت داخلی می‌باشد.

اما در ترانزیت داخلی ابتدا کالا در گمرک خانه مقصد بارنامه تخلیه شده و در مرحله بعد صاحب کالا بایستی مراجعه کرده و با ارائه دلایل موجه می تواند درخواست ترانزیت کالا به گمرگ خانه دیگری بدهد. تفاوت دیگر این دو در این است که در روش حمل یکسره حمل کننده، تقاضا کننده ترانزیت کالا می‌باشد.

در صورتی که در ترانزیت داخلی صاحب کالا یا نماینده او موظف به ترانزیت خواهد بود. همچنین بارنامه در روش حمل یکسره به منزله اعطای وکالت نامه و نمایندگی جهت تنظیم کردن اظهارنامه ترانزیت داخلی میباشد، که تمام اختیارات را به حمل کننده کالا می‌دهد و دیگر است وکالتنامه رسمی از وی مطالبه نخواهد شد.اما در روش ترانزیت داخلی چنانچه تقاضاکننده، شخصی غیر از صاحب کالا باشد، ابتدا باید به وکالتنامه رسمی و محضری را از صاحب کالا اخذ کند.

شرایط حمل یکسره
شرایط حمل یکسره

تشریفات گمرکی کالاهای ترانزیت به داخل چگونه صورت میگیرد؟

جهت انجام تشریفات گمرکی کالاهای ترانزیت به داخل و یا همان حمل یکسره کالا شرکت ترانزیت داخلی، حمل کننده کالا و یا نماینده قانونی صاحب کالا اقدام به ارائه اسناد و مدارک و همچنین ارائه درخواست خود به گمرک مرزی می‌نماید و بعد از تایید مدارک از سمت گمرک اقدام به تنظیم اظهارنامه می کند. لازم به ذکر است که انجام تشریفات گمرکی با شرایط حمل یکسره برای کالاهایی ترانزیت به داخل در گمرک به عنوان تشریفات غیر قطعی شناخته می‌شود.

حقوق و عوارض گمرکی کالاهای ترانزیتی چگونه محاسبه می گردد؟

لازم به ذکر است که برای کالاهای ترانزیتی، حقوق و عوارض گمرکی و تعرفه گمرکی دریافت نخواهد شد. اما برای اطمینان پیدا کردن سازمان گمرک از اینکه کالا از کشور خارج می‌شود و نیز این که در داخل کشور به فروش گذاشته نمیشود، از صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی یا همان سازمان حمل بیمه نامه کالا، سندی دریافت می‌شود و تا زمان خروج قطعی کالا این سند نزد گمرک خواهد ماند.

لازم به ذکر است که نحوه استفاده از بیمه نامه در شرایط حمل یکسره اینگونه آمده است که بیمه نامه در قالب بن های ۱۰ ملیونی صادر گردد و با توجه به ارزش کالا، از سازمان حمل و نقل و یا نماینده قانونی صاحب کالا دریافت شود که به عنوان بن ترانزیت شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است که هزینه و شرایط حمل یکسره نسبت به هزینه و شرایط حمل کالا به صورت عادی متفاوت است. از این رو می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ ما در ققنوس ترخیص مراجعه نمایید.

مزایای حمل یکسره کالا

حمل یکسره کالا در واقع یک نوع خاص از رویه گمرکی کالا است که استفاده از آن یک سری مزیت های را برای صاحب کالا به دنبال خواهد داشت؛ که لازم است صاحبان کالا از این مزیت های آگاهی داشته و محموله های تجاری خود را با استفاده از این روش از کشور مبداء به کشور مقصد جابه جا کنند. از جمله مزیت هایی که روش حمل یکسره کالا به دنبال دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آسان شدن روند صادرات و واردات کالا
  • نیازی به معطلی برای بازرسی کالا وجود ندارد.
  • می توان با استفاده از این روش به طور کامل واسطه ها را حذف نمود.
  • در این روش شاهد مرجوع شدن و عودت محموله تجاری از کشور ثالث نخواهیم بود.
  • هزینه هایی که برای واردات کالا باید به شرکت واسطه پرداخت شود با استفاده از این روش به صاحب کالا تحمیل نمی شود.
  • با توجه به یکسره بودن این روش نیازی به نگرانی در رابطه با بازرسی کالا در کشور ثالث نیست.
  • با توجه به این که در این روش تشریفات گمرکی بر روی وسیله نقلیه انجام می شود در نتیجه یک سری هزینه هایی که صاحب کالا موظف به پرداخت آن است حذف می شود.
  • و ….

حمل یکسره شامل چه هزینه هایی می شود؟

در روش حمل یک سره محموله تجاری با توجه به ویژگی ها و مزیت های استفاده از این رویه گمرکی، صاحب کالا از پرداخت بعضی از هزینه های واردات کالا با استفاده از روش حمل و نقل ترانزیت معاف خواهد شد، اما در قبال پرداخت سایر هزینه های واردات محموله تجاری به کشور مسئول خواهد بود. از جمله هزینه هایی که صاحب کالا با استفاده از رویه گمرکی حمل یکسره کالا باید بپردازد هزینه های خدماتی حمل و نقل، هزینه مربوط به بیمه کردن محموله تجاری، هزینه انبار داری که نسبت به واردات کالا بدون استفاده از این رویه گمرکی، هزینه بسیار مناسبی خواهد بود و.. اشاره نمود.

زمانی که صاحبان کالا برای حمل و نقل محموله تجاری خود از رویه گمرکی حمل یک سره استفاده می کنند از پرداخت یک سری از هزینه ها مانند حقوق و عوارض گمرکی در گمرک ورودی کشور مقصد معاف خواهند بود. البته این معافیت از پرداخت این هزینه ها در صورتی است که صاحب کالا و یا نماینده قانونی او باید سندی را به عنوان تعهد برای خروج محموله تجاری گمرک ورودی و به فروش نرسیدن محموله در کشور به این ارگان ارائه دهند.

آیا برای ترخیص یکسره کالا نیاز به مشاوره ققنوس ترخیص دارید؟

صاحبان کالا برای واردات یک سری از کالاهای خاص می توانند از رویه گمرکی حمل یکسره کالا استفاده نمایند و از مزیت های این رویه گمرکی در روند واردات کالا به کشور بهره مند شوند؛ اما در رابطه با تشخیص این کالاها و شرایطی که امکان استفاده از این رویه گمرکی را برای صاحب کالا فراهم می کند، نیاز به نظر کارشناسانه است؛ در این زمینه کارشناسان و مشاوران گروه ققنوس ترخیص گزینه مناسبی برای صاحبان کالا می باشند.

صاحبان کالا می توانند با مراجعه به کارشناسان گروه ققنوس ترخیص از مشاوره های متخصصان مجرب ما در رابطه با شرایط محموله های تجاری خود و امکان استفاده از رویه گمرکی حمل یک سره محموله های تجاری استفاده نمایند. برای استفاده از این رویه گمرکی کالای وارداتی باید جزو کالاهایی باشد که نام آن در لیست کالاهای مجاز برای حمل یک سره قرار گرفته باشد.

برای مثال برای حمل و نقل کالاهایی که امکان فساد آن ها به راحتی فراهم می شود و یا کالاهایی که امکان خسارت و آسیب دیدن آن ها در صورت تخلیه و بارگیری چند باره وجود دارد از رویه گمرکی حمل یکسره استفاده می شود. استفاده از این رویه گمرکی نیاز به اسناد و مدارک عملیات های گمرکی خاصی دارد و صاحبان کالا می توانند از اطلاعات لازم در این زمینه توسط کارشناسان گروه ققنوس ترخیص آگاه شوند.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله اشاره شد حمل یکسره کالا در ثبت سفارش به معنای انتقال یا حمل و نقل کالای وارداتی از گمرک مبدا به همراه بارنامه و وسیله حمل و نقل اولیه تا مقصد ارائه شده در بارنامه بدون تخلیه و توقف در گمرک می‌باشد. همانطور که ذکر کردیم در این روش پروانه ترانزیت داخلی صادر خواهد شد. شرایط حمل یکسره بیشتر برای کالاهایی صدق می‌کند و مورد استفاده قرار می‌گیرد، که افراد به آنها نیاز فوری دارند. از این رو تاجران و بازرگانان فعال در این حوزه بهتر است تا با بهره گیری حمل یکسره اقلام مورد نیاز را در کمترین زمان ممکن وارد کشور نمایند.

در این مطلب از سوی مقاله گروه ققنوس ترخیص تلاش کردیم تا با ارائه کلیه موارد در مورد حمل بار یکسره و شرایط بار یکسره اطلاعات جامعی را در اختیار شما بگذاریم. البته در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، می‌توانید به کارشناسان گروه ققنوس ترخیص رجوع کنید. همچنین لازم به ذکر است، بازرگانان عزیز می‌توانند از خدمات متنوع شرکت بازرگانی ققنوس ترخیص که از جمله مهمترین آنها، ترخیص کالا از گمرک می‌باشد، بهره مند شوند.

روند ثبت سفارش کالا با استفاده از رویه گمرکی حمل یک سره چگونه انجام می شود؟

روند ثبت سفارش کالا برای محموله های تجاری که با استفاده از رویه حمل یک سره جابه جا می شوند به این صورت است که کالای وارداتی بدوند تخلیه از روی وسیله نقلیه باید روند بررسی های گمرکی طی کند و بدون مکث و توقف در انبار از گمرک خارج شود. شرایط بازرسی کالاهایی که با استفاده از این رویه گمرکی وارد کشور می باشند با دیگر محموله های تجاری تفاوتی نداشته و در تمامی گمرک های کشور به صورت ثابت است.

برای چه کالاهایی می توان از روش حمل یک سره استفاده نمود؟

کالاهایی که جزء لیست حمل یک سره قرار می گیرند باید دارای شرایط به خصوصی باشند تا شامل دریافت مجوز حمل یک سره شوند. از جمله این شرایط می توان به مواردی همچون کالاهایی که امکان فاسد شدن آن ها در صورت تخلیه از وسیله نقلیه وجود دارد، کالاهایی که در صورت تخلیه و بارگیری مجددا دچار آسیب و خسارت می شود، کالاهایی که تجهیزات لازم برای تخلیه و بارگیری آن ها وجود ندارد و … اشاره کرد.

رویه حمل یک سره کالا با ترانزیت داخلی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ترانزیت داخلی کالا به روشی گفته می شود که محموله تجاری وارد یکی از گمرک های کشور شود و سپس به درخواست صاحب کالا با دلایل معتبر به یکی دیگر از گمرک های کشور منتقل شود. در این روش تهیه اظهار نامه توسط صاحب کالا و یا با وکالت نامه رسمی او به فردی دیگر تهیه می شود و محموله در گمرک اول تخلیه و سپس بارگیر می شود. اما در روش حمل یک سره بارنامه به منزله وکالت نامه برای حامل محموله است و محموله تجاری به صورت مستقیم پس از یک توقف کوچک در گمرک اول، بدون تخلیه با صدور پروانه ترانزیت داخلی به سمت گمرک مقصد درج شده در بارنامه می رود.

پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در روش حمل یک سره چگونه است؟

محموله های تجاری که با استفاده از روش حمل یک سره به کشور وارد می شوند در گمرک ورودی کشور از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف هستند و در اصطلاح بدون مکث و توقف از این گمرک خارج شده و با دریافت پروانه ترانزیت داخلی به سمت گمرک مقصد ذکر شده در بارنامه حرکت می کنند. تا تشریفات گمرکی و روند ترخیص را در گمرک مقصد انجام دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط