لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

حمل و نقل کالای سنگین و فوق سنگین (همه آنچه که باید بدانید)

حمل و نقل کالای سنگین

فهرست مطالب

هر سال میلیون ها کالای سنگین با روش های مختلف در مناطق درون شهری و بین شهری جا به جا می شوند. این کالاها شامل تمام اجسام سنگین از جمله انواع تجهیزات صنعتی، لوازم منزل، محصولات کشاورزی، مواد خام و بارهای دیگر مورد نیاز صنایع می شوند. در واقع هزینه های حمل و نقل کالا نیز با توجه به نوع بار و عوامل مختلف دیگر متغیر می باشد. شما به عنوان یک بازرگان باید درباره جزئیات این موضوع اطلاعات کافی داشته باشید. مثل اینکه هنگام حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین باید لوازمی داشته باشید که بتوانید به راحتی بارها را جابه جا کنید به طوری که دچار آسیب فیزیکی نشوند. ما قصد داریم تا شما را با نکاتی در مورد حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین و روش های آن آشنا کنیم. لطفا با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

حمل و نقل کالای سنگین و فوق سنگین یعنی چه؟

برای اینکه این دو مفهوم را توضیح دهیم، باید بگوییم که در واقع منظور از حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین، این است که برای حمل آن ها به انواع تریلی و ماشین های سنگین نیاز می باشد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که نمی توان کامیون مورد نیاز را بدون اطلاع از وزن محموله مشخص کرد. کامیون های حمل و نقل کالا انواع مختلفی دارند که هر کدام با تناژ معینی به منظور حمل بار به کار گرفته می شوند. برای جا به جایی و حمل و نقل کالا محموله های بیشتر از ده تن، انواع خاور یا کامیون مناسب نیستند؛ برای این نوع محموله ها باید از انواع ماشین های باری جهت جه به جایی آن ها استفاده کرد.

حمل کالای فوق سنگین
حمل کالای فوق سنگین

بارهای سنگین و فوق سنگین چه کالاهایی را شامل می شوند؟

قابل ذکر است که حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین را شرکت های باربری معتبر انجام می دهند. این شرکت ها مجهز به انواع ماشین های باری هستند و می توانند بهترین ماشین و کامیون را متناسب با وزن و ابعاد محموله مورد نظر در اختیار شما قرار دهند. شرکت های حمل بار علاوه بر حمل و نقل کالا، دارای بارنامه و بیمه نامه هستند که از مجوزهای ضروری برای حمل و نقل کالا محسوب می شوند. از دیگر خدمات شرکت های حمل و نقل بین المللی می توانیم به حمل محموله های ترافیکی اشاره کنیم. برای حمل و نقل این نوع  محموله ها، علاوه بر بارنامه و بیمه نامه باید مجوزهای ترافیکی و در صورت لزوم ماشین های اسکورت را نیز در اختیار داشته باشید. در ادامه برخی از انواع بار سنگین و فوق سنگین را عنوان می کنیم.

  • حمل و نقل خانه های از پیش ساخته شده و کانکس
  • حمل و نقل ماشین هایی مانند لودر و بلدوزر
  • حمل و نقل وسایل آهنی در تناژ بالا
  • حمل و نقل دکل های مخابراتی
  • حمل و نقل تجهیزات راه و شهر سازی
  • حمل و نقل انواع مختلف تانکر
  • حمل و منتقل کردن سنگ های معدنی
  • حمل و نقل سازه های بزرگ از جنس فلز

محموله های ترافیکی یعنی چه؟

این دسته از محموله ها کالاهای سنگینی هستند که دارای ابعاد غیر استاندارد هستند. در برخی موارد طول، عرض و یا ارتفاع یک محموله ممکن است بیش از حد مجاز و باشد که جزو محموله های ترافیکی محسوب می شود. برای حمل و نقل کالا به عنوان محموله ترافیکی، از انواع تریلی ها، کامیون ها و بوژی ها استفاده می شود. حمل محموله های ترافیکی نیز در ردیف حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین قرار می گیرد.

همچنین برای حمل و نقل کالا به عنوان محموله ترافیکی نیز باید مجوزهای لازم و ضروری را که به عنوان مجوزهای ترافیکی نیز شناخته می شوند دریافت کرد. مجوزهای ترافیکی توسط وزارت راه به شرکت های باربری معتبر صادر می شود. علاوه بر این، حمل کالای سنگین به عنوان محموله های ترافیکی باید توسط ماشین های اسکورت انجام شود تا در کنار تریلی حمل بار به منظور ایجاد شرایط ایمن حرکت کرده و سایر وسایل نقلیه با آن برخورد نکنند.

معرفی انواع ماشین های حمل بارهای سنگین و فوق سنگین

 همانطور که برای شما توضیح دادیم، به منظور حمل کالای فوق سنگین و حمل کالای سنگین، انواع ماشین های حمل و نقل کالا همچون انواع تریلی، کمرشکن ها، بوژی ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه توضیحات مفیدی را درباره حمل و نقل کالا با هر یک از آن ها می دهیم.

حمل بار با تریلی

تریلی ها انواع مختلفی دارند که برای حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین از آن ها استفاده می شود. از رایج ترین این ماشین ها تریلی ۱۸ چرخ است که برای حمل بار شهری و بین شهری مورد استفاده قرار می گیرد. از اصلی ترین تریلی ها که در حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین می توان از آن ها استفاده کرد موارد زیر هستند.

تریلی کفی

تریلی کفی ساده ترین نوع تریلی می باشد که می تواند بخش وسیعی از کالاها را حمل کند. این نوع تریلی هیچ دیوار یا اتاقی ندارد و به همین دلیل بارگیری ها در آن ساده انجام می شود. به طوری که از هر جهتی  بارگیری روی آن انجام می شود.

تریلی بغل دار

لازم است بدانید که این نوع از  تریلی ها نیز مانند تریلی های کفی  هستند؛ با این تفاوت که در اطراف آن ها دیوارهایی با قابلیت باز و بسته شدن وجود دارد. بارگیری این تریلی ها ساده است و می توان حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین را با استفاده از این تریلی ها انجام داد.

تریلی چادری

تریلی های چادری در واقع همان ترانزیت ها هستند و به منظور حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین گمرکی، شهری و بین شهری از آن ها استفاده می شود. این تریلی ها جهت محافظت از بار، دارای چادرهای پلیمری هستند و برای بارگیری باید پرده های چادری را برداشته و بارگیری را انجام داد. این چادرها به راحتی از بغل باز می شوند.

حمل محموله با کمر شکن

از ماشین های خیلی تخصصی جهت حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین با ظرفیت ۱۶ الی ۸۰ تن شهری و بین شهری و نیز حمل بارهای ترافیکی استفاده می شود؛ این ماشین های تخصصی کمر شکن ها می باشند. کمر شکن ها انواع مختلفی دارند که با توجه به ابعاد و مقدار کالای قابل حمل با هم متفاوت اند.

حمل کالای سنگین با بوژی

بزرگ ترین ماشین های حمل کالای فوق سنگین بوژی ها هستند. بوژوی ها می توانند بارهایی با بیشترین حجم و وزن را حمل کنند. این ماشین ها علاوه بر مقاومت زیاد، به سیستم پنوماتیکی مجهز هستند و نرم و روان حرکت می کنند تا کمترین فشار به بار وارد شود. علاوه بر این، برای حمل و نقل کالای سبک تر، بوژی های با تعداد لاستیک کمتر کاربرد دارند.

مهمترین نکات در حمل بار

اگر بخواهیم اصلی ترین نکات مربوط به حمل بار را برای شما  عنوان کنیم، باید بگوییم که روش های حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین به دو نوع شهری و بین شهری تقسیم می شود که حمل زمینی اصلی ترین روش برای حمل و نقل کالا می باشد. معمولا برای حمل کالاهای صنعتی، کالاهای تجاری و سایر لوازم مانند اسباب کشی منزل و شرکت ها از ماشین های باربری سبک و سنگین با توجه به نوع بار و وزن بار استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که ساعت مجاز برای استفاده از باربرهای سنگین در فضای درون شهری محدود است؛ اما در روش بین شهری از ماشین های سنگین برای حمل و نقل کالا استفاده می شود. به این نکته مهم توجه کنید که در جاده های بین شهری و گمرکی محدودیت کمتری برای تردد ماشین های سنگین وجود دارد.

اهمیت داشتن اطلاعات در زمینه روش های حمل و نقل کالا

پیشنهاد کارشناسان ققنوس ترخیص به شما این است که قبل از هر اقدامی نیاز است که روش حمل و نقل کالای خود را شناخته و نسبت به ارسال کالا و هزینه های باربری دقت زیادی داشته باشید. نکته مهم دیگری که شما به عنوان یک بازرگان باید به آن توجه کنید این است که ممکن است شرکت های حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین در برخی ایام حجم کاری بالایی داشته باشند. پس بهتر است قبل از هر اقدامی جهت حمل کالا، از مدتی قبل برای حمل بار مورد نظرتان برنامه ریزی کنید.

همچنین پیشنهاد ما به شما این است که قوانین هر موسسه و شرکت مورد نظرتان را بررسی و مطالعه کنید. اکثر شرکت های باربری ابتدا توافقات لازم را با مشتری طی می کنند و طبق قوانین معین شده حمل و نقل کالای مشتری را به عهده می گیرند؛ اما برخی از شرکت ها قوانین خاصی ندارند و توافقی انجام نمی دهند.

شما به عنوان یک بازرگان باید بدانید که عوامل مختلفی وجود دارد که در هزینه های نهایی حمل بار موثر هستند؛ از این عوامل می توان به مسافت باربری، نوع کالا، وزن کالا و غیره اشاره کرد. بنابراین، هر شرکت باربری قیمت ثابت و یکسانی برای خدمات رسانی ندارد. به طوری که هر کدام از شرکت های حمل و نقل کالا تعرفه روزانه برای اجاره کامیون دارند. بنابراین پیشنهاد ما به شما فعالان این حوزه این است که با بررسی قیمت حمل بار و خدمات رسانی شرکت های باربری می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید.

نکته دیگری که باید در حمل و نقل کالا در نظر بگیرید کیفیت و نحوه بسته بندی کالا است که می تواند از بار شما در برابر ضربه، جذب رطوبت، تغییر شکل و… محافظت کند. به علاوه، برای واردات و ترخیص قطعات ماشین سنگین میتوانید بر روی خدمات ققنوس ترخیص جهت ترخیص و آزاد سازی بار خود حساب باز کنید.

نحوه ارائه خدمات شرکت ها در زمینه حمل کالای سنگین و فوق سنگین

شرکت های معتبر حمل بار، تخصص زیادی در بسته بندی کالاها دارند؛ به طوری که از ایجاد خسارت های احتمالی جلوگیری می شود و شما می توانید با خیالی راحت کالاهای خود را در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد برسانید. هر کامیونی که برای حمل و نقل کالا تعیین می شود، دارای ظرفیت متفاوتی جهت بارگیری و جا به جایی بار است. بنابراین، انتخاب وسیله نقلیه مورد نظر شما با توجه به مقدار و ابعاد بارتان اهمیت زیادی دارد. انتخاب کامیونی با گنجایش کم باعث افزایش هزینه های باربری می گردد؛ از طرفی اگر کامیونی با گنجایش بالا انتخاب کنید، احتمال آسیب دیدن کالایتان بیشتر می شود.

توصیه ما به شما این است که جهت انتخاب کامیون مناسب، با یک شرکت باربری معتبر مشورت کنید و بررسی های لازم را جهت انتخاب کامیون مورد نیازتان انجام دهید. از دیگر موارد مهم در حمل بار که می توانیم به آن اشاره کنیم، این است که به بیمه شدن وسایل و کالاهای خود اهمیت دهید؛ زیرا احتمال آسیب دیدن برخی کالاها حتی با بسته بندی نیز زیاد است. بنابراین همانطور که گفتیم، بهتر است درباره بیمه شدن کالاهایتان از شرکت های معتبر کمک بگیرید. در نهایت اینکه تجهیزات مورد نیاز را برای حمل و نقل کالای خود در نظر گرفته تا انتقال به داخل کامیون راحت تر انجام شود.

واردات قطعات ماشین سنگین
واردات قطعات ماشین سنگین

هزینه حمل هوایی بار سنگین

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که برای حمل کالاهای سنگین به صورت هوایی عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که در هزینه های این روش حمل موثر می باشند. این عوامل شامل قیمت ارز، نوع و کیفیت خدمات بار، مسافت بین مبدا و مقصد، نوع آژانس هواپیمایی، وزن بار و موارد دیگر می باشد که در هزینه حمل بار هوایی تاثیر می گذارند. در صورتی که بار از نوع سنگین و فوق سنگین باشد، تعرفه حمل آن از انواع بارهای معمولی بیشتر خواهد بود. البته از روش حمل بار هوایی به ندرت برای بارهای فوق سنگین استفاده می شود و این روش با توجه به عوامل و شرایط مختلفی انجام می شود.

بیمه باربری حمل کالاهای سنگین و فوق سنگین

شما به عنوان یک بازرگان باید بدانید که شرکت های معتبر حمل و نقل کالا برای حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین و ترافیکی بیمه نامه صادر می کنند. این بیمه نامه سقف مشخصی ندارد و طبق ارزش مالی محموله و با توجه به نظرات صاحب کالا تعیین می گردد. بنابراین، شرکت حمل و نقل کالا تمامی کالاهای ارسال شده توسط تریلی، کمرشکن و غیره را از ابتدای بارگیری تا زمان تخلیه و تحویل کالا بیمه می کند تا در صورت بروز هر گونه خسارت تمام ضرر وارد شده را جبران کند.

وسایل نقلیه مناسب جهت حمل بار سنگین

برای حمل و نقل بار سنگین با توجه به نوع بار می توان از انواع وسایل نقلیه استفاده کرد. از جمله وسایل نقلیه مناسب برای حمل بار سنگین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کشتی

یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل محموله های سنگین کشتی های حمل بار هستند. حمل و نقل محموله های تجاری با کشتی مزایای زیادی دارد که یکی از این مزایا نبود هیچ گونه محدودیت در زمینه وزن و حجم کالا است. با استفاده از کشتی می توان به راحتی هر گونه محموله های تجاری سنگین را از کشوری به کشور دیگر در صورت وجود دریا و راه های آبی جابه جا نمود.

کامیونت

کامیونت که با نام خاور نیز شناخته می شود از جمله وسایل نقلیه سنگین باید شناخته می شود که برای حمل و نقل بارهای سنگین تا وزن 5 الی 6 تن مناسب است. این وسیله نقلیه که از لحاظ اندازه کمی از نیسان بزرگتر به حساب می آید دارای انواع مختلفی است که از جمله آن ها می توان به کامیونت های مسقف و روباز اشاره کرد.

کامیون ها

کامیون ها یکی از انواع وسایل نقلیه برای جابه جایی انواع بار سنگین هستند که در مدل های مختلفی با توجه به کاربردی که قرار است انجام دهند طراحی شده است اما بدون در نظر گرفتن این مسئله کامیون ها به طور کلی در دو دسته تک محور و دو محور ساخته می شوند.

  • کامیون تک محور

کامیون تک محور یکی دیگر از انواع وسایل نقلیه است که می توان با استفاده از آن بارهای سنگین را جابه جا کرد. این نوع ماشین باربری با توجه به این که در انتهای خود دارای یک محور می باشد با نام کامیون تک محور معروف شده است. این نوع ماشین باربری برای حمل و نقل 10 تن بار ظرفیت دارد و طول آن حدود 5 الی 6 متر می باشد. از جمله دیگر نام هایی که برای این نوع ماشین به کار می رود می توان به مواردی مانند کامیون 10 تن، کامیون 6 چرخ، کامیون تک و … اشاره کرد.

  • کامیون دو محور

کامیون های دو محور یکی از انواع ماشین های باربری است که نسبت به کامیون های تک محور ظرفیت بیشتری دارد و در انتهای خود دارای دو محور است. کامیون های جفت محور توانایی حمل 15 تن بار سنگین را دارند و طول آن ها حدود 7 متر می باشد. از جمله دیگر نام های این ماشین می توان به کامیون 10 چرخ، کامیون 15 تن و … اشاره نمود. هر چقدر بر طول ماشین های باربری اضافه شود راننده باید برای هدایت آن در پیچ ها و موقع دور زدن مهارت بیشتری داشته باشد.

انواع کامیون شامل:

  • کامیون اتاق دار
  • کامیون لبه دار
  • کامیون کفی
  • کامیون مسقف
  • کامیون یخچال دار
  • کامیون تانکر
  • کامیون بونکر
  • کامیون مخلوط کن
  • کامیون کمپرسی
  • و …

تریلی

تریلی یکی از انواع ماشین های باربری است که برای حمل بارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. تریلی ها دارای دو بخش کشنده که به آن اسب نیز گفته می شود و بخش حمل بار می باشد. تریلی ها انواع مختلفی دارند و ظرفیت حمل بار آن ها از 15 تا 22 تن الی 25 تن توانایی حمل بار را دارد. تریلی هایی که برای حمل بار سنگین مورد استفاده قرار می گیرند در انواع دو محور، سه محور، چهار محور، پنج محور، شش محور، هفت محور، هشت محور، نه محور، ده محور، یازده محور، بوژی کش و …. در بخش کشنده می باشد که به اسب متصل می شوند. انواع تریلی بر اساس کارکرد شامل موارد زیر می باشند:

انواع تریلی شامل موارد زیر می باشند:

  • تریلی سقف دار
  • تریلی لبه دار
  • تریلی کفی
  • تریلی یخچال دار
  • تریلی تانکر
  • تریلی حمل خودرو
  • و …

انواع بار سنگین و فوق سنگین

به طور کلی در رابطه با انواع بار سنگین و فوق سنگین لازم است به این نکته اشاره شود، بارهایی که وزن آن بیشتر از 15 تن باشد در دسته بارهای سنگین و فوق سنگین دسته بندی می شوند. از جمله انواع بارهای سنگین و فوق سنگین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محموله آهن آلات در تناژ بالا
  • محموله دکل های مخابراتی
  • تجهیزات راه سازی شامل ماشین الات راه سازی
  • انواع بیل، لودر، بولدزر
  • نوار نقاله
  • سنگ های معدنی
  • کانکس
  • خانه های پیش ساخته
  • انواع تانکر
  • سازه های فلزی
  • و …

مهم ترین نکات در حمل کالای سنگین و فوق سنگین

افرادی که اقدام به حمل و نقل محموله های سنگین و فوق سنگین می نمایند لازم است در این راستا به یک سری نکات در راستای حمل و نقلی ایمن توجه نمایند:

وسیله نقلیه

مهم ترین نکته ای که باید در هنگام جابه جایی محموله های سنگین و فوق سنگین به آن توجه شود انتخاب نوع وسیله نقلیه است. برای حمل بارهای سنگین و فوق سنگین انواع تریلی ها و وسایل نقلیه وجود دارد اما انتخاب وسیله مربوط به نوع کالایی است که باید جابه جا شود. در انتخاب وسیله نقلیه نوع کالا، وزن کالا، حجم کالا، ارتفاع کالا، میزان خطرناک بودن کالا و.. تاثیر گذار است.

بسته بندی مناسب

یک از عواملی که می تواند از آسیب دیدن محموله تجاری سینگین و فوق سنگین جلوگیری کند بسته بندی مناسب کالا می باشد. بعضی از کالاها نیاز به بسته بندی جداگانه ندارند اما کالاهای حساس که در هنگام جابه جایی آن ها خطر آسیب دیدن وجود دارد نیاز به بسته بندی مناسب دارد. بسته بندی کالا باید با توجه به نوع کالا و بر اساس استاندارد انجام شود.

بارگیری اصولی کالا

برای جلوگیری از آسیب دیدن محموله تجاری در هنگام حمل و نقل لازم است محموله تجاری به صورت کاملا اصولی و با دقت در وسیله نقلیه بارگیری شود. بارگیری صحیح کالا نقش مهمی در حفظ ایمنی محموله تجاری دارد.

استفاده از تجهیزات

در هنگام بارگیری محموله تجاری در وسیله نقلیه لازم است که متناسب با نوع محموله تجاری و همچنین نوع وسیله نقلیه از انواع وسایل و تجهیزات ایمنی استفاه شود تا به کمک این وسایل بتوان محموله تجاری را درون وسیله نقلیه ثابت و مهار نمود. با این کار می توان از حرکت محموله تجاری درون وسیله نقلیه در حین حمل و نقل جلوگیری کرد.

بررسی وسیله نقلیه

یکی از اقدامات مهم برای حفظ ایمنی محموله تجاری، بررسی وسیله نقلیه از لحاظ فنی و مکانیکی قبل از حرکت است. در صورتی که وسیله نقلیه در حین حرکت دچار نقص فنی و خرابی شود ممکن است محموله تجاری را دچار آسیب کند.

جمع بندی

همانطور که گفتیم شرکت های حمل و نقل کالا برای انتقال بار سنگین از وسایلی استفاده می کنند که کار حمل را راحت تر می کند. به طور کلی کالاهای سنگین و فوق سنگین کالاهایی محسوب می شوند که برای جا به جایی آن ها به ماشین های بزرگی مانند تریلی ها و کمر شکن ها نیاز است. برای حمل کالای سنگین از روش های مختلفی استفاده می شود که نوع روش مناسب با توجه به ابعاد و تناژ بار تعیین می گردد. دانستن نکاتی از این دست، نیاز به مطالعه دارد. از این رو با مطالعه این مطلب می توانید آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل کنید. شما بازرگانان می توانید از خدمات دیگر ما مانند ترخیص کالا از گمرک شهید باهنر ، ترخیص کالا از گمرک امانات پستی، تشریفات گمرکی بار مرجوعی گشایش اعتبار اسنادی نیز بهره ببرید.

برای حمل بار سنگین از چه وسایل نقلیه ای می توان استفاده نمود؟

از جمله وسایل نقلیه ای که می توان برای حمل و نقل بارهای سنگین و فوق سنگین استفاده نمود می توان به مواردی چون کشتی، کامیونت، انواع کامیون تک محور و دو محور، انواع تریلی دو محور، سه محور، چهار محور و.. در شکل ها و با کاربردهای مختلف استفاده نمود.

برای حفظ ایمنی محموله های تجاری سنگین و فوق سنگین به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای حفظ امینت محموله های تجاری لازم است به مواردی همچون نوع وسیله نقلیه، نوع کالا، سلامت وسیله نقلیه از لحاظ فنی و مکانیکی، استفاده از تجهیزات ایمنی، بارگیری اصولی محموله تجاری، استفاده از بسته بندی استاندارد و مناسب و … توجه نمود.

بیمه باربری محموله سنگین چیست؟

در هنگام حمل و نقل محموله های تجاری سنگین و فوق سنگین ممکن است خطرات گوناگونی برای محموله تجاری ایجاد شود بر همین اساس صاحب کالا می تواند با بیمه کرد محموله تجاری سنگین، ضمانتی برای حفاظت از محموله تجاری خود ایجاد کند.

به کدام نوع محموله ها، محموله ترافیکی گفته می شود؟

محموله ترافیکی شامل محموله ای می شود که دارای وزن بالا و حجم و ابعاد غیر استاندارد و زیاد نسبت به وسیله نقلیه باشد. برای حمل و نقل این گونه محموله ها باید تمامی مجوز های لازم دریافت شده و تمامی نکات مهم در راستای حمل این گونه محموله ها رعایت شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط