لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

نحوه ثبت درخواست نامه گمرک + پیگیری اسناد گمرکی

نحوه ثبت درخواست نامه گمرک

فهرست مطالب

ترخیص کالا از گمرک یکی از بخش های مهم در تجارت بین المللی است. این بخش از مراحل مختلفی تشکیل شده است که یکی از آن ها مربوط به تهیه و پیگیری اسناد گمرکی می باشد. افراد حقیقی و یا حقوقی که برای تهیه هر کدام از این اسناد و مدارک به خصوص تهیه مجوزهای مورد نیاز، برای ترخیص اقدام می نمایند لازم است در رابطه با روند ثبت درخواست نامه گمرک آشنایی لازم را داشته باشند؛ زیرا درخواست هایی که این افراد در روند ترخیص کالا هر نوع محموله تجاری وارداتی و یا صادراتی از گمرک دارند باید از مسیر مربوط به نامه های گمرکی به دست کارشناسان مربوطه برسد.

بر همین اساس گروه ققنوس ترخیص تلاش نموده است در این مقاله تمامی اطلاعات و آموزش های لازم در رابطه با ثبت درخواست نامه گمرک را به شما همراهان همیشگی گروه تجاری ققنوس ترخیص معرفی نماید.

درخواست نامه گمرک چیست؟

ثبت درخواست نامه گمرک به این معنی است که شخص حقیقی یا حقوقی که همان صاحب کالا و نماینده قانونی او می باشد اسناد و مدارک مربوط به ترخیص محموله تجاری وارداتی یا صادراتی را به منظور بررسی کارشناسان گمرکی در سامانه جامع امور گمرکی قرار دهند. در اصل در روند درخواست نامه گمرک فرد درخواست دهنده هر تقاضایی که در زمینه اختیارات گمرک باشد را از طریق سامانه epl به ثبت می رساند تا توسط کارشناسان مربوطه بررسی شده و پاسخ داده شود.

این کار به طور معمول برای ترخیص هر چه سریع تر محموله های تجاری، دریافت مجوزهای لازم برای ترخیص و یا پیگیری اسناد گمرکی انجام می شود.

ثبت درخواست نامه گمرک
ثبت درخواست نامه گمرک

آموزش نحوه ثبت درخواست نامه گمرک

با توجه به تعریفی که در رابطه با روند ثبت درخواست نامه گمرک در قسمت بالا ارائه کردیم، اکنون می دانید که روند ثبت و پیگیری اسناد گمرکی از اهمیت بسیار بالایی در مرحله ترخیص محموله های تجاری از گمرک برخوردار است. به همین علت لازم است افرادی که قصد ثبت درخواست نامه گمرک در پورتال های گمرک را دارند با این روند آشنا شوند.

ثبت درخواست نامه گمرک به این صورت است که صاحب کالا و یا نماینده قانونی او باید به وب سایت مربوطه وارد شوند. با ورود به صفحه اصلی پورتال گمرک جمهوری اسلامی باید به قسمت مربوط به منوی اصلی رفته و در آنجا بر روی گزینه ثبت و پیگیری اسناد گمرکی کلیک نمایید. صفحه باز شده فرم درخواست ثبت نامه گمرکی است. اکنون باید در هر یک از فیلدهای مربوطه به خصوص فیلدهای ستاره دارد اطلاعات خواسته شده را وارد نموده و نامه را ارسال نموده.

نحوه ثبت درخواست نامه و پیگیری مکاتبات بازرگانی: مرحله به مرحله

افرادی که تاکنون در روند ثبت و پیگیری اسناد گمرکی فعالیت نداشتند و برای اولین بار قصد ثبت درخواست نامه گمرک را دارند، برای انجام این کار نیاز به آموزش مرحله به مرحله خواهند داشت تا بتوانند اسناد گمرکی مربوط به ترخیص محموله تجاری خود را بدون هیچ خطا و اشتباهی بارگذاری نمایند. مراحل ثبت و درخواست نامه گمرک به صورت زیر است:

مرحله اول: ورود به سایت

برای ثبت و پیگیری اسناد گمرکی در مرحله اول لازم است با استفاده از یکی از مرورگر های گوگل مانند کروم، فایرفاکس و… به سامانه رسمی گمرک جمهوری اسلامی به نشانی www.irica.ir مراجعه کنید.

مرحله دوم: انتخاب پورتال گمرک

با ورود به صفحه اصلی این وب سایت سه گزینه مشاهده خواهید کرد که شامل موارد زیر می شود:

  • پنجره واحد تجارت فرامرزی
  • پورتال گمرک جمهوری اسلامی
  • پروژه انتشار بر خط و آزاد اطلاعات

که باید بر روی گزینه پورتال گمرک جمهوری اسلامی کلیک شود.

مرحله سوم: گزینه ثبت و پیگیری مکاتبات

با کلیک کردن بر روی گزینه پورتال گمرک جمهوری اسلامی صفحه اصلی این پورتال باز شده و منوی اصلی این سایت در بالای صفحه نمایش داده می شود. اکنون باید از میان گزینه های مختلف این منو بر روی گزینه « ثبت و پیگیری مکاتبات » کلیک کنید.

مرحله چهارم: ورود به فرم درخواست نامه

صفحه ای که با کلیک بر روی گزینه ثبت و پیگیری مکاتبات باز خواهد شد مربوط به فرم ثبت نامه می باشد. در این فرم فیلدهای مختلفی وجود دارد که خواستار اطلاعات فرد حقیقی، شرکت وارد کننده کالا و … می باشد. پر کردن فیلدهایی که در کنار خود دارای علامت ستاره هستند الزامی است. در این فرم در قسمت مربوط به نام شرکت و شناسه ملی شرکت که هر دو در یک فیلد هستند باید از علامت / استفاده شود.

فیلد مربوط به واحد ستادی/ گمرک اجرایی دارای یک کشور است. با کلیک کردن بر روی آن فرمی که حاوی نام تمامی دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی است نمایش داده می شود. با استفاده از این فرم می توانید نام هر یک از بخش هایی که قصد ارسال نامه به آن را دارید انتخاب نمایید و یا با سرچ نام بخش مورد نظر در قسمت جستجوی فرم و کلیک بر روی گزینه جستجو، آن را پیدا نمایید.

مرحله پنجم: آپلود نامه در سایت

بعد از تعیین بخش مورد نظر نوبت به پر کردن فیلد موضوع نامه می رسد. پس از این کار باید فایل نامه را که از قبل آماده نموده و در سیستم کامپیوتر یا تلفن هوشمند خود فایل آن را ذخیره نموده اید از طریق گزینه Choose File در فرم درخواست نامه بارگیری نمایید.

مرحله ششم: ارسال نهایی

آخرین فیلدی که در فرم درخواست نامه باید پر شود مربوط به کد Captcha می باشد. با وارد کردن این کد در فیلد مربوطه فرم درخواست نامه آماده ارسال است و با کلیک کردن بر روی گزینه « ثبت درخواست » برای بخش مورد نظر در گمرک ارسال خواهد شد.

مرحله هفتم: پیگیری وضعیت نامه

پس از ارسال نامه یک شناسه پیگیری از سمت سایت برای شما در همان صفحه پیش رو ارسال خواهد شد. با استفاده از این کد می توانید با پیگیری اسناد گمرکی از وضعیت نامه ارسالی خود با خبر شوید. برای انجام این کار لازم است وارد لینک پیگیری وضعیت نامه شده و با وارد کردن کد پیگیری و همچنین کد ملی که در فرم درخواست نامه ثبت نموده اید از وضعیت نامه خود مطلع شوید.

پیگیری اسناد گمرکی
پیگیری اسناد گمرکی

کاربردهای درخواست نامه گمرک

روند ترخیص کالا از گمرک از مراحل مختلفی تشکیل شده است و هر کدام از این مراحل چه برای گمرک و کارشناسان آن و چه برای صاحبان کالا و واردکنندگان محموله های تجاری کاربردهایی را به همراه دارد. این مسئله در رابطه با ثبت درخواست نامه گمرک نیز صدق می کند و انجام این کار با هدف و کاربردهای خاصی انجام می شد. از جمله کاربردهایی که باعث می شود صاحبان کالا و یا نمایندگان رسمی آن ها فرایند ثبت و پیگیری اسناد گمرکی را به انجام رسانند می توان به موارد ذکر شده در جدول اشاره نمود:

کاربردهای درخواست نامه گمرک

جمع بندی

روند ترخیص کالا از گمرک به دلیل سخت گیری های گمرک به روندی پیچیده و دشوار تبدیل شده است اما در کنار این پیچیدگی ها روش هایی نیز وجود دارد که صاحب کالا بتواند در صورت بروز مشکل، اعتراض خود را به بخش مربوطه اعلام نماید.

یکی از این راه حل ها روش ثبت درخواست نامه گمرک است. در این روش همان طور که در طول مقاله اشاره کردیم صاحب کالا می تواند هر گونه مشکلی که دارد را به بخش مربوطه ی گمرک اعلام نموده و روند برطرف کردن آن را از سمت گمرک با استفاده از روش پیگیری اسناد گمرکی دنبال نمایند.

این روش ها و مجموعه ی دیگری از راه حل های ترخیص آسان محموله های تجاری از گمرک از جمله مهارت ها و دانشی از که ترخیص کاران حرفه ای و مجرب ما در گروه ققنوس ترخیص از آن برخوردار بوده و با علم به این راه حل ها می توانند محموله های تجاری شما واردکنندگان و تاجران عزیز را در کوتاه ترین زمان ممکن و با پایین ترین هزینه از گمرک ترخیص نمایند.

روش ثبت و پیگیری اسناد گمرکی چیست؟

این روش یکی از راه های بررسی اسناد گمرکی است که صاحبان کالا آن را برای کارشناسان بخش های مختلف گمرک ارسال می کنند. در این روش صاحب کالا و یا نماینده رسمی او با ثبت و پیگیری اسناد گمرکی مشکل و اعتراض خود را به گمرک اعلام کرده و از نحوه بررسی آن مطلع می شوند.

آپلود نامه در پورتال گمرک جمهوری اسلامی چگونه است؟

برای ثبت درخواست نامه گمرک لازم است با ورود به پورتال گمرک و باز کردن صفحه ثبت درخواست نامه گمرک با استفاده از گزینه Choose File فایل مربوط به نامه مورد نظر خود را در فرم درخواست نامه بارگذاری کرده و به بخش مورد نظر ارسال نمایید.

روند پیگیری اسناد گمرکی پس از ارسال نامه چگونه است؟

صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آن ها می توانند برای پیگیری اسناد گمرکی وارد لینک وضعیت نامه شده و با استفاده از کد ملی وارد شده در فرم ثبت درخواست نامه گمرک و کد پیگیری که از سامانه دریافت نموده اند وضعیت درخواست خود را بررسی کنند.

ثبت درخواست نامه گمرک چه کاربردهایی دارد؟

از جمله کاربردهای روش ثبت و پیگیری اسناد گمرکی می توان به مواردی چون درخواست ترخیص سریع کالا، اعتراض به هزینه های گمرکی تعیین شده از سمت گمرک، درخواست زمان توقف کالا در انبار گمرک و … اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط