لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

ثبت انبار در سامانه و همه آنچه که باید بدانید

ثبت انبار در سامانه

فهرست مطالب

یکی از مسائلی که در زمینه ترخیص کالا از گمرک باید مورد بررسی قرار بگیرد و لازم است که تاجران تازه کار و کم تجربه درباره آن اطلاعات کسب کنند درباره انبار داری و سامانه جامع انبارها در روند ترخیص کالا از گمرک می باشد، زیرا روند ثبت انبار در سامانه جامع انبارها روندی پیچیده و طولانی می باشد، از این رو گروه ققنوس ترخیص در این مقاله اقدام به ارائه مطالب کاملی در راستای ثبت انبار در سامانه، آموزش کامل ثبت نام در سامانه انبار ها، وظایف یک انبار دار، اصول انبار داری، بهترین روش های انبار داری، روش استعلام کالا در سامانه جامع انبار داری و… کرده است وافراد می توانند با مطالعه این مقاله به پاسخ بسیاری از سوالات خود در رابطه با انبار داری پاسخ دهند.

ثبت انبار در کدام سامانه صورت می گیرد؟

هر تاجری که قصد دارد محموله تجاری خود را برای مدتی در انبار نگهداری کند باید اقدام به ثبت انبار در سامانه نماید. سامانه ای که تاجران برای ثبت انبار باید به آن مراجعه نمایند سامانه جامع انبارها نامیده می شود. سامانه جامع انبارها سامانه ای است که توسط دولت به منظور اجرای سیاست جلوگیری از قاچاق و هر گونه احتکار کالا در کشور تاسیس شده است. با ثبت نام کردن انبارهایی که حاوی کالاهایی هستند که با عبور از مراحل قانونی وارد کشور شده اند با کشف انبارهای ثبت نشده در سامانه مورد نظر می توان کالاهای قانونی را از کالاهای قاچاق به راحتی تشخیص داد.

در سامانه جامع انبارها می توان کلیه مراکزی که کالا به آن وارد شده مدتی نگهداری شده و سپس از آن خارج شده است را ثبت نام کرد. از جمله این مراکز می توان به سیلوها، سردخانه ها، سوله ها و …. اشاره کرد. توجه به این نکته ضروری است که تاجران برای دریافت مدیریت بارنامه و همچنین صدور بیمه نامه گمرکی به ثبت انبار خود در سامانه جامع انبارها نیاز دارند.

سامانه جامع انبارها
سامانه جامع انبارها

آموزش کامل ثبت نام در سامانه جامع انبارها

برای ثبت انبار در سامانه مورد نظر باید طی چند مرحله اطلاعات انبار و خود را به عنوان فرد حقیق یا حقوقی در سامانه جامع انبار ها وارد نمایید. نحوه ثبت نام کردن در سامانه مورد نظر به این صورت است که ابتدا به سامانه جامع انبارها به نشانی nwms.ir مراجعه کرده و سپس مراحل زیر را برای ثبت انبار مورد نظر در این سامانه طی می کنید:

مرحله اول

ابتدا باید به عنوان یک فرد حقیقی یا حقوقی شماره تلفن و کد ملی خود را در سامانه جامع انبارها وارد نمایید. توجه به این نکته لازم است که برای ثبت نام در این سامانه باید از شماره تلفنی استفاده کنید که با شماره ملی شما در شبکه تلفن های همراه ثبت شده باشد.

مرحله دوم

در این مرحله برای شماره ای که در سامانه جامع انبارها در مرحله اول ثبت نموده اید یک پیامک که حاوی یک کد چهار رقمی است از طرف سامانه ارسال می شود. صاحب شماره باید کد دریافت شده را در سامانه وارد کند و سپس بر روی گزینه تایید کلیک نماید. ارسال این کد به این منظور است که سامانه مطمئن شود صاحب کد ملی و فرد استفاده کننده از شماره تلفن یک نفر است.

مرحله سوم

در این مرحله باید مشخصات هویتی خود را به عنوان یک فرد حقیق یا حقوقی در سامانه جامع انبارها وارد نمایید. برای این کار باید ابتدا مشخص کنید که یک شخصیت حقیقی هستید و یا یک شخصیت حقوقی.

  • ثبت نام برای شخصیت حقیقی : در صورتی که برای یک شخصیت حقیقی اقدام به ثبت نام انبار در سامانه مورد نظر نموده اید باید گزینه « می خواهم برای شخصیت حقیق اطلاعات را ثبت کنم » را فعال کنید و سپس شماره شناسنامه صاحب کد ملی، جنسیت و تاریخ تولد را وارد کرده و بر روی گزینه تایید کلیک نمایید. پس از تایید نام و نام خانوادگی صاحب کد ملی نمایش داده می شود که باید آن را تایید کرده و وارد مرحله بعدی ثبت نام شوید.
  • ثبت نام برای شخصیت حقوقی : در صورتی که برای یک شخصیت حقوقی ( شرکت دولتی یا شرکت خصوصی ) اقدام به ثبت نام انبار در سامانه مورد نظر نموده اید باید گزینه « می خواهم برای شخصیت حقوقی اطلاعات را ثبت کنم » را فعال کنید و سپس شماره شناسنامه صاحب کد ملی، جنسیت، تاریخ تولد و شناسه ملی شرکتی (برای شرکت های خصوص 11 رقمی و برای شرکت های دولتی 7 رقمی) که برای او اقدام به ثبت نام انبار در سامانه نموده اید را وارد کرده و بر روی گزینه تایید کلیک کنید. پس از تایید باید نام و نام خانوادگی صاحب کد ملی و نام شرکت نشان داده شود.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم از ثبت انبار در سامانه، باید اطلاعات انباری که قصد ثبت نام آن در سامانه جامع انبارها را دارید وارد نمایید. در این مرحله باید اطلاعاتی شامل کد پستی انبار، نام واحد، شماره تلفن ثابت انبار، نوع واحد، نوع واحد از نظر مالکیت، حیطه فعالیت انبار، نوع مالکیت شخص و موقیت جغرافیایی انبار را در سامانه مورد نظر وارد نمایید.

  • در صورتی که انبار دارای کد پستی نباشد امکان ثبت نام انبار در سامانه مورد نظر وجود ندارد.
  • موقعیت جغرافیایی انبار را می توان به دو روش تعیین کرد: 1- موقعیت جغرافیایی انبار را بر روی نقشه پیدا کرده و آن را تایید کنید. 2- طول و عرض جغرافیایی انبار را در فیلدهای مخصوص وارد کرده و گزینه جستجو را انتخاب کنید تا سامانه با استفاده از نقشه هوایی موقعیت جغرافیایی انبار را پیدا کند و در صورت درست بودن موقعیت پیدا شده آن را تایید کنید.

پس از طی کردن مراحل بالا باید فرد حقیقی (یا وکیل او) یا فرد حقوقی به سازمان صنعت، معدن، تجارت شهر یا استان محل فعالیت خود مراجعه کرده و با ارائه مدارکی چون کارت ملی، شناسنامه صاحب انبار یا مدیر عامل انبار، مجوز بهره برداری از انبار، سند مالکیت انبار یا اجاره نامه انبار، اطلاعاتی را که در سامانه جامع انبارها به ثبت رسیده است را تایید کند. در صورتی که یک از فرایند ثبت نام انبار در سامانه مورد نظر بگذرد و تایید اطلاعات به صورت حضوری انجام نشود انبار به صورت خودکار غیر فعال خواهد شد. تاجران می توانند ثبت انبار در سامانه مورد نظر را به گروه ققنوس ترخیص واگذار کرده و از پیشبرد درست و اصولی این کار اطمینان خاطر داشته باشند.

مراحل ثبت انبار و دریافت کد انبار داری چگونه است؟

هدف از ثبت نام انبار در سامانه جامع انبار داری دریافت کد انبارداری از این سامانه می باشد. پس از این که فرد حقیقی و یا فرد حقوقی اطلاعات خواسته شده در سامانه جامع انبارها را وارد کرد، بعد از گذشت 24 ساعت از ثبت نام سامانه جامع انبارها یک کد شناسایی برای انبار مورد نظر به سامانه انبار داری گمرک ارسال می کند.

معرفی انواع انبار جهت نگهداری کالاها

انبارها دارای انواع مختلفی هستند و در سامانه جامع انبارها در دسته بندی های گوناگونی قرار می گیرند که از جمله آن ها می توان به انواع انبار بر اساس شرایط فیزیکی، انواع انبار بر اساس موجودی و انواع انبار بر اساس خدمات اشاره کرد، در واقع انبارها بر اساس ساختاری که دارند، بر اساس کالاهایی که در خود نگهداری می کنند و بر اساس خدماتی که به افراد ارائه می دهند دسته بندی می شود و هر کدام از این دسته ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. هر تاجر باید بر اساس شرایط محموله تجاری که قصد نگهداری آن در انبار را دارد نوع انبار را انتخاب کند.

انبارها بر اساس شرایط فیزیکی

  • انبار پوشیده: بر اساس دسته بندی سامانه جامع انبارها انبار سر پوشیده به انباری گفته می شود که تمامی ابعاد آن بسته می باشد.
  • انبار سر پوشیده: انبار سر پوشیده به انباری گفته می شود که فقط دارای سقف و ستون می باشد و دور و اطراف آن باز و بدون هر گونه پوششی می باشد.
  • انبار باز: انبار باز به انبارهایی گفته می شود که هیچ گونه پوششی در بالا و اطراف محموله تجاری ندارد. از این گونه انبارها برای نگهداری انواع خودرو و ماشین آلات استفاده می شود.

انواع انبار بر اساس موجودی عبارتند از :

  • انبار مواد اولیه
  • انبار لوازم مصرفی
  • انبار محصولات در حال ساخت
  • انبار محصولات ساخته شده
  • و..

انباردار چه وظایفی دارد؟

به فردی که مسئولیت یک انبار به او سپرده می شود انبار دار می گویند. انباردار بسته به نوع انباری که به او سپرده شده است وظایف مختلف را بر عهده دارد. از جمله وظایفی که یک انبار دار بر عهده دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل کردن و مدیریت روند ورود و خروج کالا و ثبت آن
  • کنترل کردن موجودی محصولات انبار
  • تحویل گرفتن کالاهای وارد شده به انبار و گرفتن امضا و مدارک مربوطه
  • چک کردن محموله های دورن انبار بر اساس مدارک مربوط به محموله
  • مشخص کردن مکان مناسب در انبار برای هر محموله با توجه به مشخصات محموله
  • گزارش دادن به کارفرما در راستای موجودی انبار برای شارژ کردن مجدد موجودی
  • چک محموله ها و انجام مراقبت های لازم برای جلوگیری از هر گونه آسیب، فساد و شکستگی
  • شماره گذاری و طبقه بندی کردن کالاهای موجود در انبار
  • آمارگیری سالانه و ماهانه از موجودی انبار
  • تهیه گزارش مالی در مورد موجودی انبار و قیمت محصولات
  • تهیه گزارش ادواری و ارائه آن به مسئولین انبار
  • نصب و استفاده از سیستم های رایانه ای در امور انبار و تهیه گزارش موجودی
  • ارسال کالاها به خارج از انبار بر اساس تاریخ تولید و انقضاء برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات و جلوگیری از ضرر
  • تطبیق دادن درخواست ورود و خروج کالا بر اساس موافقت و رای و نظر صاحبین انبار و کالاهای درون آن
  • و..
نحوه ثبت انبار
نحوه ثبت انبار

اصول انبارداری چیست؟

یکی از وظایفی که یک انبار دار باید به خوبی از آن اطلاع داشته باشد شامل اصول انبار داری می باشد. تنها با اطلاع داشتن از اصول انبار داری می توان به درستی وضعیت انبار را کنترل و مدیریت نمود. از جمله اصولی که انتظار می رود در انبارهای ثبت شده در سامانه جامع انبار ها رعایت شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرار دادن محموله های تجاری در مکان های درست در انبار بر اساس طبقه بندی و ردیف بندی: در یک انبار ممکن است محموله های تجاری زیادی از تاجران مختلف باشد و یا در انبارهای خدماتی لازم است انباردار در طول روز کالاهای زیادی را به درخواست کنندگان تحویل دهد؛ از این رو لازم است روند طبقه بندی در انبار رعایت شود.
  • چیدمان درست کالاها در انبار داری : کالاها باید از لحظه ورود به انبار بر اساس میزان تقاضا، حجم و اندازه و.. درست و با نظم و ترتیب چیده شوند و گرنه امکان گم شدن کالا استفاده نکردن از آن تا زمان انقضاء کالا وجود دارد.
  • چک کردن مدارک کالاها با خود محموله در لحظه ورود کالا به انبار و ارائه گزارش در صورت وجود مغایرت
  • بسته بندی کالاها در هنگام خروج
  • ثبت کردن تاریخ دقیق ورود و خروج کالا از انبار
  • انتخاب درست کالا برای خروج از انبار
  • اشغال کردن کم ترین فضا توسط محموله وارد شده به انبار با چیدمان درست
  • طبقه بندی کالاها بر اساس کالاهای ضروری، استانداردهای هر نهاد
  • ایجاد فضای مناسب برای حرکت ماشین آلات و جابه جایی کالاها

معرفی بهترین روش های انبارداری

برای این که بتوان بر روی موجودی داخل انبار و روند ورود و خروج محموله های تجاری در انبارهای ثبت شده در سامانه جامع انبارها کنترل و نظارت کامل داشت روش های مختلفی برای اداره انبار ابداء شده است که انبار دار بسته به عوامل مختلف مانند محل کار، میزان تقاضا، شرایط کالاها و.. انتخاب کنند. از جمله روش های انبار داری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چیدمان محموله های وارد شده به انبار با در نظر گرفتن حداکثر موجودر انبار بر اساس حروف الفبا: در این روش باید با استفاده از کاتالوگ محموله ها و شماره اجناس درون آن چیدمان را پیش برد که البته معایبی چون اشغال فضای زیاد را به دنبال دارد.
  • چیدمان محموله های وارد شده به انبار با در نظر گرفتن حداقل موجودر انبار بر اساس حروف الفبا: این روش مشابه روش قبلی می باشد با این تفاوت که از اتلاف فضا در انبار جلوگیری می کند. البته این روش نیز دارای معایبی مانند جابه جا شدن اجناس قبلی با ورود اجناس جدید و .. می باشد.
  • چیدمان کالا بر اساس ترتیب ورود کالا به انبار: در این روش از تمامی فضای انبار می توان استفاده کرد و همیشه مکانی برای کالاهای جدید از قبل در نظر گرفته می شود.
  • چیدمان کالا بر اساس ترتیب ورود کالا به انبار با استفاده از سیستم شماره قفسه: در این روش اقدام به تقسیم بندی انبار می نمایند و به هر قسمت شماره ای تعلق می گیرد. این روش نسبت به روش های قبل عمل کرد بهتری دارد.

استعلام کالا در سامانه جامع انبارها چگونه است؟

یکی از مزایایی که ثبت انبار در سامانه ها برای افراد به دنبال دارد این است که افراد می توانند به راحتی در رابطه با استعلام کالا در سامانه جامع انبارها اقدام نمایند. برای انجام استعلام کالا در سامانه جامع انبارها باید ابتدا به صفحه این سامانه با مراجعه به آدرس nwms.ir وارد شوید، پس از ورود گزینه مربوط به « استعلام واحد » را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه سایت فرم مربوط به استعلام واحد را برای شما نمایش می دهد که باید بر اساس اطلاعات خواسته شده در فرم کد پستی انبار، شناسه ملی و کد امنیتی موجود در فرم را وارد کرده و گزینه تایید را انتخاب کنید تا نتیجه استعلام واحد برای شما به نمایش در بیاید.

سامانه جامع انبارها

کلیه اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی که از انبارها جهت نگهداری و ذخیره کالای خود در سراسر کشور استفاده می‌کنند، با توجه به اقدامی که از سوی سازمان های مربوط به دولت جهت جلوگیری از انجام جرایمی مانند قاچاق و احتکار صورت گرفته است، همواره باید تمامی اطلاعات هویتی کالای خود را در سامانه جامع انبارها به آدرس nwms.ir ثبت نمایند.

جهت ثبت اطلاعات تنها کافی است تا شرایط ثبت نام را رعایت کرده و در نهایت منتظر مانده تا کلیه اطلاعات صادر شده آنها از سوی وزارت مربوطه تایید گردد. همچنین می‌توان گفت با توجه به افزایش از جرایمی مانند احتکار و همچنین قاچاق کالا، دولت راهکارهایی را جهت جلوگیری از انجام این موارد به کار گرفته است و در نهایت سامانه ای را با عنوان سامانه جامع انبارها راه اندازی کرده است.

لازم است بدانید این سامانه جهت سازماندهی بهتر به انبارهای محصولات گوناگون در سرتاسر کشور ارائه گشته است. در نتیجه می‌توان با دسترسی به این سامانه اطلاعات کالا را در انبار های سراسر کشور در اختیار داشت. ثبت اطلاعات کالاها در سامانه جامع انبارها به شکل اینترنتی می‌باشد و دولت با دسترسی که به این محیط دارد بایستی از انجام جرایمی مانند قاچاق و احتکار جلوگیری به عمل آورد و همچنین جهت جلوگیری از ورود غیرقانونی انواع کالاها انباردار کالا، بایستی کلیه کالاهای خروجی و دریافتی انبار را در این سامانه ثبت و ضبط نماید.

مهمترین نکات درباره سامانه جامع انبارها

هنگام ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها بایستی به نکاتی در این مورد توجه داشته باشید. از جمله نکات مهم که رعایت آن بسیار مهم و ضروری است این مورد است که تنها بهره بردار واحد بایستی به ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها اقدام کند و انباردار و یا مالک نباید این اقدام را انجام دهند.

در ادامه شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که بهره بردار چه کسی است؟ در واقع می‌توان گفت بهره‌بردار شخص یا اشخاص حقیقی و یا حقوقی هستند که از واحد انبار استفاده می‌نمایند و همچنین نگهداری و مدیریت انبار بر عهده آنها می‌باشد. همچنین بهره بردار با انباردار و مالک تفاوت دارد. مالک کالا فردی است که مالک کالای موجود در انبار می‌باشد و مسئولیتی در قبال نگهداری آن ندارد و انبارداری نیز تنها مسئول بررسی، ثبت ورود و خروج کالا از انبار می‌باشد، در نتیجه با بهره بردار فرق دارد.

همچنین دقت داشته باشید که هنگام ثبت اطلاعات در سامانه امور جامعه انبارها تمامی اطلاعات را به شکل کاملاً صحیح وارد نمایید چراکه در صورت وجود مغایرت بایستی هزینه غرامت را پرداخت کنید.

مزایا و معایب سامانه SSO

بهره گیری از سامانه sso در فرایندهای ثبت انبار مزایای بسیار زیادی را برای کاربران و متقاضیان به همراه دارد. از این رو در این بخش از مقاله قصد داریم تا با بررسی این سوال که سامانه ‌sso چه مزایا و معایبی دارد، بپردازیم. در نتیجه همراه ما باشید. در ابتدا به بررسی مهمترین مزایای سامانه sso خواهیم پرداخت. از مهمترین مزایای سامانه sso می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکان قابلیت مدیریت کلیه اطلاعات در کنار احراز هویت با یکپارچه سازی اطلاعات هویتی و همچنین اعتبارنامه های مدیریت
  2. سهولت در انجام استفاده از آن و عدم نیاز به وارد نمودن رمزهای عبور به صورت پشت سرهم
  3. امنیت بالا با کاهش احتمال حملات آسیب‌زا هکرها
  4. کاهش مسئولیت واحدهای آی تی با انجام خودکارسازی کلیه موارد مرتبط با نام کاربری فرد و کلمه عبور

در کنار این مزایا این سامانه معایبی را نیز دارد، که مهمترین معایب قابل توجه سامانه sso به شرح زیر می‌باشد:

  1. وجود‌ نداشتن امکان همگام سازی با بعضی از اپلیکیشن های مطرح
  2. امکان قطع اتصال و یا مشکل در احراز هویت در چند سیستم
  3. درصورت وجود مشکل امنیتی دسترسی به کلیه حساب ها و برنامه ها و همچنین سایت های شما در صورت پی بردن به رمز عبور میسر خواهد بود.

جمع بندی

هدف گروه ققنوس ترخیص از تهیه این مقاله آشنایی تاجران تازه کار با یکی دیگر از ابعاد فرایند ترخیص کالا می باشد که لازم است تاجران با این بعد از این فرایند نیز به طور کامل و دقیق آشنا شوند. در صورتی که در خصوص انبار داری و دیگر مسائل مربوط به این موضوع به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می توانید به کارشناسان ما در گروه ققنوس ترخیص مراجعه کنید.

ققنوس ترخیص در تنها در این مورد بلکه در راستای دیگر ابعاد تجارت بین المللی و ترخیص کالا آماده ارائه خدمات گوناگونی همچون ترخیص کالا از گمرک های سراسر کشور همچون گمرک امانات پستی، گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام، گمرک شهید باهنر، گمرک بازرگان، اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا، مشاوره بازرگانی، گشایش اعتبار اسنادی، ثبت سفارش بازرگانی، تعیین تعرفه و ارزش گذاری، دریافت ارز مبادله ای و نیمایی و.. می باشد.

انبار ها بر اساس شرایط فیزیکی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

انبار ها بر اساس شرایط فیزیکی به سه دسته انبار پوشیده، انواع سرپوشیده و انبار باز تقسیم بندی می‌شوند.

مهمترین وظایف انباردار چیست؟

از مهمترین وظایف انباردار می‌توان به کنترل کالا، تحویل کالا، چک کردن کالاهای دریافتی، شماره گذاری و طبقه بندی انواع کالاها و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

مهمترین مزایای استفاده از سامانه sso چیست؟

امنیت بالا، سهولت در انجام کار، امکان مدیریت اطلاعات کالاها، کاهش مسئولیت های آی تی و مواردی از این قبیل.

مهم ترین نکته در هنگام ثبت کالا در سامانه جامع امور انبارها چیست؟

مهم ترین نکته این مورد است که اطلاعات بایستی توسط بهره بردار واحد ثبت گردد و این کار نمی‌تواند توسط صاحب کالا یا انباردار انجام بپذیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط