لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

تنظیم دوراظهاری واردات چیست و چگونه انجام میگیرد؟ (راهنمای جامع تصویری)

تنظیم دوراظهاری واردات

فهرست مطالب

بخشی از دغدغه افرادی که در زمینه واردات کالا فعالیت می کنند، این است که مراحل ترخیص کالاهای وارداتی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. با توجه به اینکه در چند سال اخیر تلاش به الکترونیکی کردن بسیاری از تشریفات گمرکی شده است، تنظیم دوراظهاری واردات اولین و یکی از مهمترین مراحلی است که باید به درستی در سامانه جامع تجارت صورت بگیرد تا بتوانید سایر مراحل ترخیص کالا را دنبال کنید؛ بنابرای لازم است اطلاعات دقیق و کاملی از مسائلی همچون تنظیم دوراظهاری واردات، دوراظهاری گمرکی و تنظیم اظهارنامه گمرکی داشته باشید. با ما همراه باشید تا در ادامه تمامی نکاتی که باید در رابطه با چگونگی دوراظهاری واردات بدانید را به طور جامع برای شما توضیح خواهیم داد تا بدون هیچ مشکلی بتوانید این مراحل را طی کنید.

معرفی مراحل ترخیص کالاهای وارداتی و تنظیم دوراظهاری واردات

همانطور که میدانید برای رسیدن به مرحله آخر ترخیص کالا از گمرک بایستی مراحلی را طی کنید. طی کردن این مراحل برای افرادی که دانش آن را دارند خیلی هم سخت نخواهد بود. ما در ادامه چارت مراحل ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک را بیان می کنیم تا بدانید در صورت اقدام چه مراحلی را باید طی کنید. اگر بخواهیم به طور مختصر ترخیص کالا از گمرک را در یک عبارت شرح دهیم، می توان اینگونه گفت که ترخیص کالا یعنی فراهم کردن و ارائه مدارک مورد نیاز به گمرک برای آسان تر شدن واردات کالا از طرف صاحب کالا و اجرای تمامی مراحل ترخیص کالا. در ادامه هشت مرحله اصلی ترخیص از گمرکات کشور را بیان می کنیم.

مراحل ترخیص کالا از گمرک چیست؟
مراحل ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ثبت اظهارنامه از طریق EPL

مراحل ترخیص کالا بعد از ورود کالا به هر کدام از گمرکات کشور، آغاز می شود. اولین قدم برای این کار، تنظیم اظهارنامه گمرکی واردات و ثبت اطلاعات کالا در سیستم گمرکی کشور است. تنظیم اظهارنامه گمرکی از طریق سامانه اینترنتی EPL می باشد که تقریبا تمامی گمرکات به آن وصل هستند. برای اینکه بتوانید تنظیم دوراظهاری واردات را انجام دهید، نیاز به ثبت برخی اطلاعات شخصی دارید و پس از آن شمار‌ه‌ای را تت عنوان شماره شبا دریافت خواهید کرد.

دریافت کوتاژ

دومین مرحله، احراز هویت کالا و اظهار کالا است. وظیفه انجام این کار با بخش احراز هویت گمرک است. سندهای دریافت شده از صاحب کالا و یا نماینده اش در بخش احراز هویت گمرک بررسی می شود. در صورت تایید اسناد، کوتاژ درج می شود. هر اظهارنامه ای دارای یک شماره کوتاژ مخصوص است و بعد از صدور آن، اظهارنامه تایید خواهد شد.

تعیین مسیر گمرکی

پس از  تنظیم دوراظهاری واردات و دریافت شماره کوتاژ، گمرک بعد از بررسی اطلاعات وارد شده مسیری را جهت عبور کالا انتخاب میکند. گمرک به دلیل کمبود نیروی انسانی و صرفه جویی در هزینه، سه مسیر متفاوت را برای بررسی کالاها تعیین می کند که هر کدام از این مسیرهای سبز، زرد و قرمز گمرکی فرایندهای متفاوتی برای بررسی کالاها دارند.

کنترل و ارزیابی کالا

کنترل و ارزیابی کالا به دو صورت انجام می شود. اولین حالت این است که بسته ها توسط ارزیاب گمرک بررسی می شود و با اسناد مطابقت داده می شود. دومین حالت، بررسی اسناد توسط رئیس سرویس گمرک است. به این صورت که ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و… در قسمت ارزیابی گمرک بررسی می شود.

اخذ مجوزهای لازم

در این مرحله، مجوزهایی مثل استاندارد، بهداشت، قرنطینه، مجوز تجهیزات مخابراتی و رادیویی، تجهیزات پزشکی، جهاد، وزارت راه، مالیات و … ارائه می شوند.

بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس

کارشناس سرویس در این مرحله تمامی اسناد و الزامات ورود را بررسی می کند. رئیس سرویس امضاها و روند نهایی پرونده را بررسی می کند و در انتهاء تایید نهایی نیز توسط خود او انجام می شود.

پرداخت صندوق و صادر شدن سند ترخیص کالا

در این مرحله صاحب کالا و یا نماینده آن، مبلغ اعلام شده از گمرک را به حساب گمرک واریز می کند. بعد از ارائه فیش پرداختی، پروانه سبز گمرکی برای ایشان صادر خواهد شد.

خروج کالا از گمرک

بعد از کنترل پروانه سبز گمرکی، بیجک باربری صادر می شود. صدور بیجک باربری نشان می دهد که کالا به صاحب آن و یا نماینده آن تحویل داده شده است و بارگیری می تواند انجام شود.

اهمیت تنظیم اظهارنامه گمرکی

اظهارنامه گمرکی سندی است که تمام اطلاعات مربوط به بسته‌ها و کالاهای وارد شده یا خارج شده از کشور در آن ثبت می شود. بعد از تنظیم اظهارنامه گمرکی و ارائه آن، اگر  مغایرتی میان اظهارنامه و لیست کالاها وجود نداشته باشد، مجوز لازم برای خروج کالا از گمرک صادر می شود. تنظیم اظهارنامه گمرکی اهمیت بسیاری دارد زیرا تا زمانی که اظهار نامه کالا ارائه نشود، ترخیص آن امکان پذیر نیست.

تنظیم دوراظهاری واردات و ارائه آن، برای اطلاع رسانی به گمرک است تا گمرک در جریان باشد که کالای وارد شده دقیقا چیست، حجم و وزن آن چقدر است، تعداد کالاها چند عدد است، میزان ارزش کالای وارد شده چقدر است و از همه مهم تر این که ماهیت کالای وارد شده چیست. اگر اظهارنامه با اطلاعات وارد شده کالا مطابقت داشته باشد، اجازه ترخیص و خروج از گمرک را خواهد گرفت. اگر اظهارنامه ارائه شده برای واردات کالا حاوی اطلاعات غلط باشد یا محتویات اظهارنامه با محتویات کالا هم خوانی و مطابقت نداشته باشد، وارد کننده موظف است بر اساس قانون مقداری تفاوت جریمه و هزینه را پرداخت کند. در صورتی که صاحب بار و کالا به منظور پرداخت عوارض کمتر، اقدام به استفاده از سایر تعرفه ها کند، جریمه های سنگینی را باید پرداخت کند.

منظور از دوراظهاری واردات چیست ؟

برای انجام تشریفات گمرکی که در نهایت منجر به ترخیص کالا از گمرک می شود، لازم است که اطلاعات کالا و یا جزئیاتی که برای گمرک مهم است ارائه شود. شما با استفاده از سامانه هوشمند جامع گمرکی می توانید از دوراظهاری واردات استفاده نمایید و عملیات واردات و حتی ترانزیت کالا را انجام دهید. با استفاده از دوراظهاری گمرکی و انجام عملیات و تکمیل اظهار نامه، سند SAD برای شما صادر خواهد شد.

آموزش تنظیم دوراظهاری واردات کالا در سایت EPL

تنظیم دوراظهاری واردات کالا مراحلی دارد که در ادامه مرحله به مرحله را توضیح خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

دریافت اطلاعات از سامانه جامع تجارت

بعد از اینکه مراحل لازم را طی کردید و پس از آن شناسه اظهار در سامانه ثبت سفارش (سامانه جامع تجارت به نشانی www.ntsw.ir) را دریافت کردید، این امکان برای شما  به وجود می آید که ورود اطلاعات در سامانه گمرک الکترونیکی را آغاز نماید. ابتدا شناسه اظهار را در بخش شماره پیگیری ثبتارش نوشته، سپس وارد مرحله بعدی شوید.

دوراظهاری گمرکی چیست
دوراظهاری گمرکی چیست

پرینت برگه پیش اظهار

این پرینت، به منظور ارائه شکل کلی از اظهار نامه در اختیار کاربر قرار داده می شود. کاربران می توانند با پرینت گرفتن از این صفحه، اطلاعات اولیه را روی این کاغذ ثبت نمایند و در زمان مناسب به وارد کردن اطلاعات در سامانه اقدام نمایند. پرینت از اطلاعات ثبت شده هنگام تنظیم دوراظهاری واردات به انجام راحتتر سایر مراحل ترخیص کالا کمک خواهد کرد.

تکمیل اطلاعات اظهار

در این مرحله، با ورود اطلاعات اظهارنامه، اطلاعات مربوط به هر کالا به صورت اختصاصی وارد می شود.

اضافه کردن مدارک

جهت اضافه کردن مدارک جدید، کافیست گزینه اضافه کردن سند را انتخاب کنید و سپس مدارک خود را اضافه کنید.

تنظیم دوراظهاری واردات
تنظیم دوراظهاری واردات

در صورتی که با متن نوشته شده در قسمت قوانین موافق هستید، گزینه پذیرش را انتخاب کرده و وارد مرحله نهایی بشوید.

در این بخش، اسناد آپلود شده به نمایش در آمده و اطلاعات اظهاری برای ثبت شدن و دریافت شماره سریال سامانه هوشمند، آماده می شوند.

مدارک مورد نیاز جهت تنظیم اظهارنامه واردات کالا

طبق اطلاعیه ای که توسط گمرک صادر شده، مدارک ضمیمه اظهارنامه های گمرکی در صورتی پذیرفته خواهند شد که اطلاعات مربوط به مشخصات کالا طبق فرمت های استاندارد شده بین المللی به گمرک اظهار شود و تنظیم اظهارنامه گمرکی باید به گونه ای باشد که شامل تمامی موارد مانیفست، پیش فاکتور، سیاهه خرید و فهرست عدل بندی باشد. همچنین باید در تنظیم اظهارنامه گمرکی، تمامی اطلاعات لازم جهت اعمال مقررات گمرکی وجود داشته باشد حتی اگر کالا پس از آن که وارد گمرک شد مفقود شود.

سامانه EPL چیست ؟

سامانه EPL مخفف شده Electronic Packing List است و با نام سامانه جامع گمرکی شناخته می‌شود. EPL سامانه هوشمندی است که با آخرین فناوری ‌های روز طراحی ‌شده است تا در عین اینکه عملکرد ساده ای داشته باشد، کارایی بسیار بالایی در فرایند تجارت ایفا کند. این سامانه، اولین بار در سال 1392 به‌ صورت تستی در یکی از گمرک ها مورد استفاده قرار گرفت و پس از موفقیت در تست، در گمرک‌ های دیگر هم فعال شد. در حال حاضر در تمام گمرک ‌ها، این سامانه فعال سازی شده است. با دسترسی به سامانه EPL، افرادی که تاکنون کار ترخیص کالا انجام نداده‌اند، به‌ راحتی می‌توانند مراحل ترخیص کالا را ببیند و کالای خود را از هر گمرکی در کشور ترخیص کنند.

نحوه ورود به سامانه جامع گمرکی (EPL)

برای ورود به سامانه EPL باید وارد نشانی اینترنتی این سامانه به آدرس epl.irica.ir شوید و پس از ورود، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. برای دریافت رمز عبور، باید به صورت حضوری به گمرک مراجعه کنید و کد فعال سازی خود را برای استفاده از سامانه تحویل بگیرید. به عنوان اشخاص حقوقی کد ملی مدیر عامل به عنوان شناسه ملی استفاده می شود و برای اشخاص حقیقی کد ملی به عنوان نام کاربری مورد استفاده قرار می گیرد. برای شرکت ها که به عنوان اشخاص حقوقی شناخته می شوند، نام کاربری و رمز عبور دیگری هم فعال می شود. پس از وارد شدن به سامانه EPL، می توانید امور گمرکی خود را انجام دهید.

اظهارنامه گمرکی توسط چه کسانی باید تنظیم شود ؟

 مالک کالا  اظهارنامه را می تواند شخصا و یا از طریق نماینده قانونی خود تنظیم کند. فرد دیگری که می تواند تنظیم اظهارنامه گمرکی را انجام دهد، دلال گمرک است. دلال گمرک فردی حرفه‌ای است که اداره گمرک به او اجازه داده تا کالا را ترخیص کند. به این صورت او می تواند اظهارنامه گمرک را در رابطه با کالاهایی که متعلق به او نیست، تنظیم کند.

بخش های مختلف سامانه جامع امور گمرکی (epl)

سامانه جامع امور گمرکی یکی از سامانه های بسیار مهم در زمینه امور گمرکی و تجارت است که با هدف سرعت بخشیدن به امور گمرکی و صرفه جویی در وقت و زمان صاحبان کالا و کارمندان گمرک طراحی شده است، از این رو اسن سامانه دارای زیر سامانه های گوناگونی می باشد و می توان عملیات های گوناگونی را در زمینه تجارت های داخلی و خارجی در این سامانه به انجام رساند. از جمله زیر بخش های مختلف سامانه جامع امور گمرکی می توان به قسمت های زیر اشاره نمود:

زیرسامانه تجارت داخلی

این زیر سامانه مربوط به تمامی معاملاتی است که در داخل کشور و بین خریداران و فروشندگان داخلی برگزار می شود. تاجران در هنگام انجام معاملات تجاری در داخل کشور، برای انجام امور مربوط به تجارت خود باید به این بخش مراجعه نمایند.

زیر سامانه تجارت خارجی

این زیر سامانه مربوط به امور تجارت های بین المللی است که بین دو کشور صورت می گیرد و تاجران باید برای انجام مواردی چون دور اظهاری و ثبت سفارش کالا، تنظیم دوراظهاری واردات و گمرکی و دیگر امور لازم در راستای تجارت خارجی به این بخش مراجعه نمایند.

سامانه نیما

سامانه نیما یکی دیگر از زیر سامانه های موجود در سامانه جامع امور گمرکی است که برای تامین و تهیه ارز مورد نیاز در معاملات بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. سامانه نیما که مخفف عبارت نظام یک پارچه معاملات ارزی است با هدف نزدیک کردن میزان عرضه و تقاضای ارز در روند واردات و صادرات طراحی و راه اندازی شده است و بستری امن برای تهیه ارز به شمار می آید.

بخش مربوط به شناسه کالا

زیر سامانه شناسه کالا بخشی است که تاجران می توانند با مراجعه به آن کالای قاچاق را از کالای غیر قاچاق تشخیص دهند. در واقع هر کالا دارای یک شناسه، کد رهگیری یا همان بارکد می باشد که به منزله ی شناسنامه کالا است؛ از این رو تاجران برای برسی شناسه کالایی که قصد خرید آن را دارند و یا خریداری نموده اند می توانند به این بخش از سامانه epl مراجعه نمایند.

بخش مربوط به انبارها

بخش مربوط به انبارها یکی دیگر از زیر سامانه های موجود در سامانه epl  است. این سامانه اطلاعات کاملی از تمامی انبارهای موجود در کشور را نمایش خواهد داد؛ در واقع افرادی که دارای انبارهای مورد استفاده برای نگهداری کالاهای تجاری هستند موظف اند اطلاعات انبارهای خود را در این سامانه ثبت نمایند.

زیر سامانه مربوط به دریافت مجوزها

تاجران برای تنظیم دوراظهاری واردات و همچنین ترخیص محموله تجاری خود از گمرک نیاز به دریافت یک سری مجوز خواهند داشت که بسته به نوع کالای وارداتی و یا صادراتی متفاوت خواهد بود، که در این زمینه می توانند از سامانه مربوط به دریافت مجوزها استفاده نمایند.

اهمیت ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک با توجه به این مسئله که سازمان گمرک در هر کشوری نقش بسیار مهمی را ایفا می کند از اهمیت بالایی برخوردار است. سازمان گمرک یکی منابع درآمد اصلی دولت به شمار می آید و فرایند ترخیص کالا یکی از مهم ترین بخش ها و در روند واردات و صادرات کالا به شمار می آید زیرا با انجام این فرایند اهداف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گوناگونی عملی خواهد شد.

کارشناسان گمرک در عملیات ترخیص کالا از گمرک با انجام بازرسی دوراظهاری گمرکی و آزمایش های گوناگونی که با توجه به نوع کالا بر روی محموله تجاری انجام می دهند، اهداف و برنامه های دولت را در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به اجرا در می آورند، که از جمله این اهداف می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حمایت کردن از صنایع و تولیدات داخلی کشور
  • حفاظت از بهداشت و سلامت جامعه و مردم
  • حفظ عقاید و مقدسات فرهنگی و دینی جامعه
  • کنترل کردن روند قاچاق و احتکار کالا و جلوگیری از آن
  • مبارزه با پولشویی
  • مبارزه با تروریسم و جرایم آن ها
  • به دست آوردن آمار دقیق از محموله های تجاری وارداتی و صادراتی
  • کنترل و رعایت قوانین و استانداردهای بین المللی
  • کنترل میزان ارز ورودی و خروجی از کشور
  • جلوگیری از تخلف در مورد مالیات هایی که به محموله های تجاری وارداتی و صادراتی تعلق می گیرد.
  • و …

مهمترین مدارک ترخیص کالا

با توجه به دلایل ذکر شده در بالا، فرایند ترخیص کالا از گمرک یکی از فرایندهای بسیار مهم در امر تجارت بین المللی می باشد و صاحبان کالا باید مدارک گوناگونی را برای طی کردن این مرحله حساس از تجارت خود تهیه نمایند و در روند تهیه آن ها نهایت دقت را به کار گیرند؛ زیرا ارائه اطلاعات غلط در هنگام تنظیم دوراظهاری واردات و تهیه هر کدام از مدارک مورد نیاز باعث ایجاد مشکل در روند ترخیص کالا از گمرک خواهد شد. از جمله مدارک مورد نیاز در روند ترخیص کالا و تنظیم دوراظهاری واردات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کارت بازرگانی
  • کد ثبت سفارش کالا
  • بیمه نامه محموله تجاری
  • بار نامه محموله تجاری
  • قبض انبار
  • گواهی ترخیصیه کالا
  • برگ سبز گمرکی
  • مجوزهای مورد نیاز با توجه به نوع کالا و کاربرد آن
  • فاکتور و پیش فاکتور محموله تجاری
  • گواهی مبداء
  • پکینگ لیست یا فهرست عدل بندی
  • گواهی نامه استاندارد
  • گواهی بازرسی کالا
  • و ….

کلام پایانی

نحوه ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک نیز با پیچیدگی هایی همراه است. ما در این مقاله سعی کردیم در ابتدا تعریفی جامع از مراحل ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک به شما ارائه دهیم. در ادامه به مواردی همچون اهمیت تنظیم دوراظهاری واردات و مدارک مورد نیاز جهت تنظیم آن اشاره کردیم و تعریف دقیقی از دوراظهاری کالا شرح دادیم و نحوه آن را آموزش دادیم.

همچنین مفهوم سامانه EPL و نحوه ورود به این سامانه را برای شما عزیزان به طور کامل توضیح دادیم. امید است با مطالعه این مقاله بهره کافی را برده باشید. برای اینکه اطلاعات خود را در این حوزه ها افزایش دهید، می توانید به وبلاگ ققنوس ترخیص مراجعه کرده و مقالات مختلف را مطالعه کنید؛ همچنین می توانید در صورت نیاز با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

چگونه می توان از دوراظهاری گمرکی استفاده کرد و عملیات واردات و ترانزیت کالا را انجام داد؟

از طریق سامانه جامع امور گمرکی (EPL) میتوانید نسبت به تنظیم اظهارنامه گمرکی اقدام کنید.

چرا نیاز به پرینت اطلاعات اظهارنامه دارید؟

پرینت اطلاعات واردات شده هنگام تنظیم دوراظهاری واردات به شما کمک میکند تا در مراحل بعدی دسترسی راحتتری به اطلاعات موجود ثبت شده داشته باشید.

اولین قدم برای ترخیص کالاهای وارداتی چیست؟

تنظیم اظهارنامه گمرکی واردات و ثبت اطلاعات کالا در سیستم گمرکی کشور، اولین قدم برای ترخیص کالا وارداتی است.

سامانه EPL اولین بار در چه سالی مورد استفاده قرار گرفت؟

این سامانه، اولین بار در سال 1392 در یکی از گمرک ها آزمایش شد و پس از اینکه نتیجه مطلوبی از آزمایش حاصل شد، در گمرک‌ های دیگر هم فعال سازی شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط