لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

تعیین تعرفه و ارزش کالا

محاسبه تعرفه های ترخیص کالا از گمرکات ایران به یکی از چالش برانگیزترین امور برای افراد فعال در این حوزه تبدیل شده است. از آنجا که تعیین تعرفه و ارزش کالا حساسیت های خاص خود را دارد، ققنوس ترخیص با برخورداری از تیمی مسلط برای چگونگی تعیین تعرفه و ارزش گذاری انواع گروه های کالایی، تعرفه های دقیق را در اختیار تجار و بازرگانان گرامی قرار خواهد داد تا بدون نگرانی از بروز اشتباه، به ثبت سفارش بازرگانی و سایر مراحل ترخیص کالا از گمرکات کشور بپردازند. تعیین تعرفه و ارزش کالا علاوه بر دریافت مجوز ثبت سفارش، برای محاسبه هزینه های گمرکی نیز کاربرد دارد که باید توسط افراد مسلط بر این امور صورت بگیرد.

تعیین-تعرفه-و-ارزش-کالا

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

فهرست مطالب

ارزش گمرکی کالا چیست ؟

تعیین تعرفه و ارزش کالا از جمله مهمترین عواملی است که در محاسبه قیمت تمام شده کالاهای وارداتی حائز اهمیت است و تمامی تجار و بازرگانانی که نسبت به واردات کالا اقدام می نمایند، باید اطلاعات کاملی جهت تعیین ارزش کالا داشته باشند. در پاسخ به سوال ارزش گمرکی کالا چیست؟ به طور خلاصه میتوانیم بگوییم که ارزش گمرکی تمامی هزینه هایی که واردات یا صادرات کالا با خود به همراه دارد را شامل میشود. نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که تعیین ارزش کالا باید توسط کارشناسانی ماهر صورت بگیرد و همه شرایط از جمله بسته بندی در هر وزن و حجمی لازم است مورد بررسی قرار بگیرند.

به عبارتی دیگر، ارزش گمرکی کالا همه هزینه های مبدا تا مقصد حمل کالا را شامل میشود و این هزینه ها میتوانند قیمت خرید کالا، هزینه های بیمه، حمل و نقل بار، هزینه های استفاده از امتیاز نقشه و هزینه های مبوط به افتتاح حساب باشد. در نهایت با بررسی و محاسبه تمامی هزینه ها، کالا ارزش گذاری خواهد شد و یک کد ۴ رقمی تحت عنوان ارزش گمرکی به هر کالا اختصاص می یابد که همان ارزش هر واحد کالا میباشد. به سبب این که تنها با به همراه داشتن ارزش گمرکی کالا و تعرفه ها قادر به انجام اولین مراحل واردات و ترخیص کالا خواهید بود و محاسبه کلیه این مبالغ به دقت بالایی نیاز دارد، نقش کارشناسان جهت تعیین تعرفه و ارزش کالا پررنگ تر خواهد بود.

با توجه به این که حساسیت اداره گمرک در بررسی قیمت و ارزش کالاهای وارداتی بسیار بالاست، هر کالایی که وارد گمرک میشود باید از پیش ارزش گذاری شده باشد. خدمات تعیین تعرفه و ارزش کالا که توسط تیم متخصص ققنوس ترخیص ارائه میگردد، این امکان را به شما میدهد تا از محاسبه دقیق تمامی هزینه ها اطمینان داشته باشید و بتوانید ادامه روند ترخیص کالا را به راحتی پشت سر بگذارید. علاوه بر این، تعیین ارزش کالا مانند هر مرحله دیگری از ترخیص کالا از قوانین و دستورالعمل های خاصی پیروی میکند؛ در نتیجه تعیین تعرفه و تعیین ارزش کالا نیازمند برخورداری کامل از قوانین این حوزه است.

هزینه های مورد نیاز جهت تعیین تعرفه و ارزش کالا

ارزش کالا تمامی هزینه های واردات یا صادرات کالا را شامل میشود و از آنجا که برای تعیین ارزش کالا نیاز به همه هزینه حمل و نقل تا بیمه و… کالا دارید، لازم است به برخی از مهمترین فاکتورها در تعیین تعرفه و ارزش کالا توجه داشته باشید و مبالغ خواسته شده را به کارشناسان ققنوس ترخیص تحویل دهید. مهمترین فاکتورهایی که برای تعیین ارزش کالا نیاز دارید، شامل وسایل حمل و نقل کالا از گمرک مبدا تا گمرک مقصد، بیمه‌ای که در طول مسیر برای کالا در نظر گرفته شده است، قیمت خود کالا، هزینه حمل و نقل بین المللی کالا با وسیله نقلیه و ناوگان های خارجی، هزینه های بیمه کالا، قیمت اولیه خرید کالا و تمامی هزینه های افتتاح حساب و دریافت اعتبار میشود.

در صورتی که نیاز به هر گونه راهنمایی در خصوص محاسبه هزینه های واردات و ترخیص کالا داشتید یا میخواهید از قیمت ترخیص کالاهای خود مطلع شوید و ارزش کالاهای وارداتی خود را بدانید، تیم کارشناسان ما در ققنوس ترخیص آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند. شما میتوانید اسناد و مدارک مورد نیاز مانند پروفرما، پکینگ لیست و بروشور کالا را برای ما ارسال بفرمایید و مشاوره های لازم جهت ترخیص کالا را دریافت نمایید.

منظور از بیمه نامه گمرکی کالا چیست؟

از اهمیت بیمه در روند ترخیص کالا از گمرک به هیچ عنوان نمیتوان غافل شد؛ زیرا هر لحظه ممکن است آسیب یا خسارتی طی انجام تشریفات گمرکی باعث بروز خسارت های مالی یا از بین رفتن کالا شود. با توجه به این که بیمه نامه انواع متعددی دارد، شما میتوانید بسته به نیاز و شرایط محموله خود، نسبت به تهیه انواع بیمه نامه گمرکی اقدام نمایید. برای هر وارد کننده‌ای که میخواهد از جبران آسیب ها خسارت های احتمالی در طول مراحل ترخیص کالا از گمرک مطمئن باشد، بیمه نمودن کالاهای وارداتی را پیشنهاد میکنیم. بیمه کردن کالاها با هزینه هایی همراه است، اما برخورداری از بیمه نامه گمرکی برای واردات کالا الزامی میباشد و از مهمترین فاکتورهایی است برای ترخیص کالا نیاز دارید.

بیمه نامه گمرکی از بخش های مختلفی تشکیل شده است و در هر قسمت باید اطلاعات خواسته شده درج شوند. به طور کلی در بخش مشخصات بیمه نامه باربری، مشخصاتی مانند نام بیمه گذار، تاریخ پایان قرارداد، نام بیمه گذار، مبدا و مقصد حمل، نوع وسیله حمل کننده، قیمت کالای بیمه شده و مقدار کالا ذکر میشوند. سایر اطلاعاتی که باید در بیمه نامه درج شوند شامل موضوع بیمه، تاریخ آغاز و پایان بیمه، میزان حق بیمه و تعهد بیمه گر درصورت وقوع آسیب میشود.

از انجا که بیمه نامه براساس کاربرد و شرایط انواع متعدی دارد، انواع بیمه حمل کالا به صورت زیر است :

  • بیمه باربری داخلی
  • بیمه باربری بین المللی
  • بیمه باربری ترانزیت
  • بیمه باربری وارداتی
  • بیمه باربری صادراتی
  • بیمه باربری دریایی
  • بیمه باربری زمینی

هزینه بیمه گمرک را چگونه حساب کنیم؟

هزینه بیمه گمرک را طبق یک فرمول مشخص مانند سایر هزینه های گمرکی و ترخیص کالا میتوانید محاسبه کنید، اما برای محاسبه آن به ارزش ریالی کالا نیاز دارید. از آنجا که تعیین تعرفه و ارزش کالا به تمامی هزینه های بیمه، حمل و نقل و قیمت کالا بستگی دارد، در محاسبه هزینه بیمه گمرک و سایر مبالغ به اندازه کافی دقت داشته باشید تا دچار اشتباه نشوید و در روند واردات و ترخیص کالا با مشکلات جدی مواجه نشوید.

۰.۵ درصد ارزارزش ریالی کالا به عنوان بیمه گمرک در نظر گرفته میشود و این بیمه متعلق به زمان تحویل و ترخیص بار شما در گمرک میباشد. به عنوان مثال، اگر ارزش کالای شما هزار دلار است و هزینه حمل و نقل آن ۲۰۰ دلار محاسبه شده باشد، ابتدا باید براساس نرخ ارز، ارزش ریالی آن را حساب کنید. در واقع اگر فرض کنیم ارزش کالا ۴ میلیون تومان و هزینه حمل بار ۸۰۰ هزار تومن است، بیمه آن برابر با ضرب ۰.۵ درصد در مجموع ارزش ریالی کالا و کرایه حمل بار خواهد بود.

نحوه ارزش گذاری کالا در گمرک

برای این که بتوانیم ارزش گمرکی کالاهای بدون فاکتور را تعیین و محاسبه کنیم تا بتوانید در مراحل بعدی واردات و ترخیص کالا از آن بهره مند شوید، باید به قوانین خاص این حوزه توجه داشته باشیم. قوانینی که در زمینه محاسبه و تعیین ارزش کالاهای بدون فاکتور مطرح است، شامل ارزش محاسباتی، ارزش معاملاتی کالاهای مشابه، ارزش معاملاتی کالاهای یکسان، ارزش استنباطی کالا و بررسی معکوس کالا میشود. چنانچه در تعیین ارزش کالا یا تعیین تعرفه با مشکلاتی مواجه شدید یا با این روند به خوبی آشنا نیستید، کارشناسان ما در ققنوس ترخیص به تمامی این گونه قوانین و شرایط واردات و ترخیص کالا به ویژه تعیین تعرفه و ارزش کالا مسلط هستند و میتوانند در سریع ترین زمان ممکن و با بررسی اسناد شما، ارزش گمرکی کالاهای مورد نظر را تهیه کنند.

تعریف سود بازرگانی چیست؟

هنگام محاسبه هزینه های ترخیص کالا و تعیین تعرفه و ارزش کالا، حتما با مبلغ سود بازرگانی مواجه شده‌اید. در محاسبه و تعیین ارزش کالا به محاسبه سود بازرگانی نیاز داریم و آشنایی با معافیت ها و نحوه محاسبه آن برای هر تاجر یا بازرگانی ضروری است. به طور خلاصه در پاسخ به سوال سود بازرگانی چیست؟ میتوانیم بگوییم که به نوعی مالیات غیرمستقیم محسوب میشود و ارتباطی با حقوق گمرکی ندارد. این مبلغ براساس قوانین تجارت بین المللی و طی تصویب نامه وزرا صادر میگردد و دولت میتواند با توجه به سیاست هایی که در این حوزه در نظر دارد، سود بازرگانی هر کالا را افزایش یا کاهش دهد.

دریافت سود بازرگانی از صاحب کالا به صورت ریالی میباشد و این مبلغ تنها از کالاهای وارداتی که به صورت قطعی وارد کشور شده‌اند و به منظور مصرف در کشور اظهار و از گمرک ترخیص میشوند، اخذ میگردد. مبلغ سود بازرگانی برای واردات برخی کالاها صفر میباشد و به عبارتی دیگر، برخی کالاهای وارداتی از پرداخت سود بازرگانی معاف هستند؛ اما به این معنا نیست که سایر هزینه های گمرکی شامل آنها نمیشود. شرکت ها و موسسات دانش بنیان، اختراعی و نوآوری، فناوری و اطلاعات و شرکت های تولید کننده محصولات اشتغال زا از پرداخت این مبلغ معاف هستند. علاوه بر این، با تشخیص هیئت دولت و به جهت افزایش اشتغال سود بازرگانی در بندر بوشهر، هرمشهر، آبادان و جزیره هرمز شامل تخفیفاتی میشود و این امر به کاهش هزینه های ترخیص کالا از این بندرها کمک بسیاری میکند.

نحوه محاسبه سود بازرگانی میتواند براساس وزن، حجم و تعداد کالا باشد، اما آنچه در گمرکات ایران رایج است، محاسبه سود بازرگانی براساس وزن است که به آن ارزش کالا هم میگوند. زمانی که میخواهیم سود بازرگانی کالا را براساس CIF محاسبه کنیم، مجموع ارزش خالص کالا را با کرایه حمل بار و هزینه ثبت سفارش را به دست می اوریم. اهمیت محاسبه سود بازرگانی علاوه بر تعیین تعرفه و ارزش کالا، در محاسبه حقوق ورودی گمرک نیز میباشد؛ چرا که برای حقوق ورودی نیاز به جمع حقوق گمرکی و سود بازرگانی داریم.

تعیین ارزش گمرکی کالاهای بدون فاکتور چگونه است؟

تعیین تعرفه و ارزش کالا از جمله مهمترین مواردی است که گمرک برای صدور مجوز ترخیص کالا به آن نیاز دارد و پیش از ترخیص کالا از گمرک، اولین مراحل واردات کالا نیز به شماره ارزش گمرکی نیاز دارند. با توجه به این که تعیین ارزش گمرکی و تعیین تعرفه کالا یکی از مهمترین اقدامات در زمینه واردات کالا به شمار میرود و به عوامل متعددی نظیر نوع کالا، کیفیت کالا، کشور تولید کننده، هزینه های حمل و نقل، هزینه باربری، هزینه های تولید، بیمه و.. بستگی دارد، پروسه‌ای حساس و تخصصی محسوب میشود و براساس برخی فاکتورها میتواند به روش های مختلفی انجام بگیرد.

از انجا که تعیین تعرفه و ارزش کالا برای افراد واجد شرایط امکان پذیر است و بسیاری از تجار ترجیح میدهند چنین اموراتی را به متخصصین ما بسپارند، کارشناسان ققنوس ترخیص میتوانند ارزش گمرکی کالاهای وارداتی یا صادراتی شما را از طریق سه روش که شامل موارد زیر میشوند، تعیین کنند:

  • تعیین ارزش گمرکی کالا براساس فاکتور ارائه شده توسط صاحب کالا

از جمله روش هایی که با استفاده از آن میتوانین ارزش گمرکی کالا را جهت واردات یا ترخیص کالا از گمرک تعیین و محاسبه کنیم، استفاده از هزینه هایی که در پروفرما (فاکتور) ارائه شده توسط فروشنده ارائه شده‌اند. همانطور که میدانید، اخذ پروفرما از فروشنده بسیار حائز اهمیت است و از اولین مرحله واردات تا خروج کالا از گمرک به این سند خرید نیاز خواهید داشت. با توجه به این که تمامی جزئیاتی که با فروشنده در رابطه با خرید کالا به توافق رسیده‌اید، در فاکتور درج خواهد شد، میتوانیم به راحتی از قیمت درج شده در فاکتور استفاده نماییم و ارزش گمرکی کالا را به دست آوریم.

  • تعیین ارزش گمرکی با استفاده از تعرفه کالا و سوابق TSC

کد شناسه کالا یا TSC، یک عدد ۴ رقمی است که طبق مشخصات فیزیکی، فنی، شیمایی و نوع کالاها به آنها اختصاص می یابد. برای دریافت کد شناسه کالا باید به سامانه TSC مراجعه کرده و پس از دریافت آن، نسبت به تعییر ارزش گمرکی کالا با استفاده از کد شناسه کالا اقدام نمایید. سامانه TSC بانک اطلاعاتی کاملی از تمامی ارزش های کالاهای بازرگانی و تولیدی و تحت اختیار گمرک میباشد. شما به راحتی با مراجعه به این سامانه میتوانید ارزش گمرکی کالاهای وارداتی یا صادراتی خود را ببینید؛ البته مراحل خاصی دارد که به آموزش آنها نیز میپردازیم.

  • تعیین تعرفه و ارزش کالا با ایجاد تقاضای کتبی در اداره گمرک

اگر نتوانید با استفاده از دو روش قبلی ارزش گمرکی کالا را تعیین کنید، طبق شرایط خاصی اداره گمرک کالا را بر اساس سود بازرگانی، حقوق گمرکی و شرایط ورودی کالای خریداری شده توسط وارد کنندگان تعیین و محاسبه میکند. در صورتی که اسناد و فاکتورهای ارائه شده توسط صاحب کالا اعتبار و سندیت نداشته باشد، قیمت عمده با توجه به کشور مبدا و بازارهای داخلی محاسبه خواهد شد و بعد از کسر سود بازرگانی، حقوق گمرکی، عوارض و سایر هزینه های گمرکی مبلغ آن تعیین میشود. از این رو، تعیین دقیق ارزش و تعرفه کالا جهت جلوگیری از ضرر و زیان مالی بسیار مهم است.

 

چه عواملی در تعیین تعرفه و ارزش کالا موثرند؟

با توجه به این که میتوان گفت ارزش کالا تمامی هزینه های ابتدا تا انتهای واردات کالا اعم از ارزش سیف، هزینه های گشایش اعتبار، هزینه های گمرکی و سود بازرگانی را شامل میشود، تمامی این مبالغ بر ارزش کالا در تعیین تعرفه و ارزش کالا موثر خواهند بود. در واقع طبق قوانین و مقررات گمرکی، ارزش گمرکی کالاهای وارداتی با هزینه زیر تعیین و محاسبه خواهد شد:

  • ارزش سیف کالا یا همان قیمت خرید کالا در مبدا، همراه با هزینه حمل و نقل بار، باربری، هزینه های بیمه
  • هزینه های مربوط به گشایش اعتبار یا واریز برات
  • هزینه های مربوط به استفاده از نقشه، علامت بازرگانی، مدل یا استفاده از سایر حقوق مربوط به کالا
  • سود بازرگانی که با استفاده از تعرفه گمرک و نرخ ارز محاسبه میگردد. (مبلغ سود بازرگانی بسته به نوع کالاها میتواند متفاوت باشد)

ارزش سیف (CIF) کالا چیست و چگونه محاسبه میشود؟

هنگام محاسبه هزینه های گمرکی قطعا با بهای سیف کالا مواجه خواهید شد و بدون محاسبه آن، با مشکلاتی در روند محاسبه هزینه های ترخیص کالا و تعیین ارزش کالا رو به رو میشوید. تمامی محاسبات گمرکی مانند حقوق گمرکی، عوارض گمرکی و سود بازرگانی بر مبنای ارزش کالا انجام میشوند و آنچه جهت تعیین تعرفه و ارزش کالا حائز اهمیت است، آگاهی از هزینه هایی نظیر بهای سیف کالا و نرخ ارز و.. میباشد؛ چرا که اولین قدم در انجام محاسبات گمرکی و به طور کلی شروع فرایند ترخیص کالا، محاسبه ارزش کالا میباشد و تعیین ارزش گمرکی بدون محاسبه ارزش سیف کالا امکان پذیر نخواهد بود.

نکته دیگری که بالاتر هم اشاره کردیم، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و برخی عوارض گمرکی میباشند که طبق ارزش گمرکی کالاها اخذ میشوند؛ در نتیجه، تعیین صحیح ارزش کالا در گمرک به دلیل تاثیر بر سایر محاسبات گمرکی بسیار حائز اهمیت است. براساس قوانین و مقررات و طبق ماده ۱۰ قانون امور گمرکی، ارزش کالا تمامی هزینه های مربوط به افتتاح اعتبار، حق استفاده از نقشه و تمامی هزینه های کالا از صدور تا ورود آن به اولین دفتر گمرک از جمله بهای سیف کالا را شامل میشود.

تعیین ارزش کالا با استفاده از فاکتور خرید یا سایر اسناد و مدارک تسلیمی صاحب کالا انجام میگیرد و طبق نرخ ارز و برابری های اعلام شده توسط بانک مرکزی، در روز تسلیم اظهارنامه محاسبه میشوند. در رابطه با محاسبه ارزش سیف کالا که جهت محاسبه ارزش گمرکیبسیار مهم است، باید بگوییم که این بها از مجموع ارزش کالا، بیمه و کرایه حاصل میشود. بدین ترتیب، ابتدا برای تعیین ارزش کالا در گمرک، هزینه حمل کالا، قیمت پرداخت شده برای خرید کالا و هزینه های بیمه را مشخص میکنیم. ارقام به دست آمده معمولا از روی اسناد و مدارک تسلیم شده توسط خریدار که به وسیله بانک گواهی شده‌اند، به گمرک اظهار خواهد شد.

در آخر، ارزش های اظهار شده جهت بررسی صحت یا عدم صحت آنها توسط گمرک و با استفاده از فرمول ها بررسی و ارزیابی خواهد شد. در صورتی که اشتباهی در اظهارنامه گمرکی وجود نداشته باشد و اسناد و مدارک اظهار شده دچار نقص نباشند، مجوز انجام سایر مراحل ترخیص کالا توسط گمرک صادر خواهد شد.

روش های مختلف اخذ حقوق ورودی گمرک

ممکن است برای شما سوال شده باشد که هدف از تعیین تعرفه و ارزش کالا چیست؟ شما برای انجام محاسبات گمرکی به ویژه محاسبه حقوق ورودی گمرک به تعیین ارزش کالا نیز دارید و به طور کلی، بدون محاسبه ارزش کالا قادر به محاسبه و پرداخت حقوق ورودی که از مهمترین هزینه های گمرکی است، نخواهید بود. اخذ حقوق ورودی به سه روش صورت میگیرد که یکی از آنها بر مبنای ارزش کالا میباشد. به عبارتی دیگر، تعیین تعرفه و ارزش کالا داراید و جنبه بسیار مهم است که یکی از آنها تعیین ارزش برای مقاصد گمرکی و وصول حقوق ورودی و جنبه دیگر مربوطبه تعیین ارزش برای مقاصد غیر گمرکی مانند جلوگیری از خروج ارز و .. میباشد.

  • اخذ حقوق ورودی براساس درصدی از ارزش کالا
  • اخذ حقوق ورودی گمرک به روش خاص
  • اخذ حقوق ورودی گمرک به صورت مختلط

این سه روش از جمله روش های محاسبه و اخذ حقوق ورودی میباشند که شرایط خاص خود را دارند. با استفاده از روش دریافت حقوق ورودی گمرک به صورت خاص، این مبلغ از کالاهای وارداتی طبق وزن، تعداد، کمیت و حجم کالا اخذ میشود؛ اما در روش های اخیر محاسبه حقوق ورودی گمرک، به ارزش کالا و کیفیت کالاها توجهی نشده و مبالغ بدون انعطاف پذیری و به صورت ثابت دریافت شده‌اند.

این روش مشکلاتی با خود به همراه دارد که شرایط را برای افراد قشر ضعیف و کم درآمد سخت میکند. از آنجا که میزان پرداخت حقوق ورودی گمرک پرداختی برای اقشار کم درآمد و پردرآمد به یک اندازه اخذ میباشد، به لحاظ عدالت اجتماعی روش مناسبی به شمار نمیرود و در بسیاری از کشورهای جهان نیز همچنان از شیوه اخذ حقوق ورودی براساس ارزش کالاها استفاده میکنند.

دولت ها معمولا به سه دلیل حقوق ورودی گمرک را بر مبنای ارزش کالا دریافت میکنند و این روش را به سایر موارد ترجیح میدهند. دلایل استفاده از این روش شامل موارد زیر میشوند:

  • ساده و راحت تر بودن محاسبه درآمدهای قابل وصول از این روش، نسبت به حقوق ورودی خاص که با استفاده از حجم یا وزن کالا محاسبه میگردد.
  • این روش منصفانه تر میباشد و میزان حقوق ورودی برای کالاهای ارزان قیمت و گران متفاوت خواهد بود.
  • کاربرد حقوق ورودی بر مبنای ارزش در مذاکرات بین المللی به منظور کاهش تعرفه های گمرکی، راحت تر و قابل فهم تر است.

شناسه کالا چیست؟

شناسه کالا همان بارکد کالاست که کدی ۱۴ رقمی میباشد و توسط همین کد، تمامی کالاها به صورت اختصاصی در سامانه شناسه کالا طبقه بندی و مورد شناسایی قرار میگیرند. تمامی کالاهای خاص و یونیک و اصل که تولید و به کشور وارد میشوند، دارای این کد میباشند و در واقع شناسه کالا، وجه تمایزی میان کالاهای قاچاق که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، میباشد. دریافت شناسه کالا از این لحاظ حائز اهمیت است که برای انجام مراحل تجاری اعم از ثبت سفارش بازرگانی، تعیین تعرفه و ارزش کالا، ترخیص کالا از گمرک، انبارداری و حمل و نقل بار به آن نیاز پیدا خواهید کرد و این کد برای پیگیری فعالیت های تجاری برون مرزی الزامی میباشد.

به عنوان وارد کننده یا تولید کننده‌ای که قصد فعالیت در زمینه تجارت های خارجی را دارد، حتما باید مطابق با زمان بندی مشخصشده در قوانین و دستورالعمل های تعیین شده، وارد سامانه شناسه کالا شوید و شناسه کالاهای مورد نظر خود را دریافت و بر روی بسته بندی کالا نصب کنید. دریافت شناسه کالا تنها با ثبت نام در سامانه جامع تجارت و با استفاده از این سیستم امکان پذیر خواهد بود. علاوه بر این، تنها واجدین شرایط و افرادی که دارای کارت بازرگانی میباشند، میتوانند وارد سامانه جامع تجارت ایران شوند و اقدامات لازم از جمله دریافت شناسه کالا، ثبت سفارش بازرگانی و.. را انجام دهند.

راهنمای گام به گام دریافت شناسه کالا

به منظور ثبت شناسنامه و دریافت شناسه کالا باید چندین مرحله را طی کنیم تا بتوانیم موفق به دریافت کد ۱۴ رقمی مورد نیاز شویم. برخورداری از شناسه کالا این امکان را برای شما فراهم میکند تا بتوانید نسبت به تعیین تعرفه و ارزش کالا اقدام نمایید و سایر محاسبات گمرکی را جهت ترخیص کالا از گمرک انجام دهید. اگر واجد شرایط و دارای کارت بازرگانی هستید، میتوانید مراحل زیر را به ترتیب جهت دریافت شناسه کالا دنبال کنید. در غیر این صورت، کارشناسان ققنوس ترخیص آماده هستند تا علاوه بر انجام صحیح این مراحل، ارزش کالا و تعرفه های گمرکی را جهت واردات کالاهای مورد نظر شما تعیین کنند.

مرحله اول: ورود به سامانه جامع تجارت

کاربران بعد از دریافت نام کاربری و رمز عبور صحیح و با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز، میتوانند وارد سامانه جامع تجارت ایران به نشانی www.ntsw.ir شوند و نام کاربری و رمز عبور خود را در فیلدهای مربوطه برای استفاده از خدمات این سایت وارد کنند. برای ورود به سامانه تجارت، بر روی نوار آبی رنگ بالای صفحه و گزینه ورود کلیک کنید و کد ملی (نام کاربری) و کلمه عبور (رمز) را وارد نمایید.

مرحله دوم: تعیین نقش

در این مرحله از دریافت شناسه کالا لازم است تا صلاحیت مرتبط با ثبت کالا (تولیدی یا وارداتی) را انتخاب کنید. اگر دارای کارت بازرگانی هستید، نقش بازرگان را انتخاب نمایید تا پس از استعلام کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت، دسترسی شما برای ثبت شناسه کالای وارداتی در عملیات دریافت کد شناسه کالا ایجاد شود.

مرحله سوم: ثبت کالای وارداتی

به ازای هر مورد از کالاهای وارداتی، یک شناسه کالا به صورت اختصاصی صادر میگردد و در صورت ثبت صحیح اطلاعات توسط کاربر و صدور شناسه کالای متناظر، بقیه کاربران هم میتوانند از همان کد شناسه کالا استفاده نمایند. در واقع امکان اخذ شناسه کالای جدید برای آن کالا توسط سایر افراد وجود نخواهد داشت.

برای اخذ شناسه کالاهای وارداتی، بعد از ورود به سامانه جامع تجارت و انتخاب یکی از نقش های بازرگان، در منوی شناسه کالا، گزینه فهرست کالاهای وارداتی را انتخاب کنید. با باز شدن صفحه جدید، گزینه ثبت کالای جدید را انتخاب کنید تا بتوانید فرم ثبت اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نمایید. در اخر و با دریافت شناسه کالا میتوانید نسبت به تعیین تعرفه و ارزش کالا اقدام نمایید. دراین مرحله باید پروسه زیر را به ترتیب در سامانه دنبال کنید تا کد شناسه کالا برای شما صادر شود:

  • سرفصل کالای مورد نظر خود را جستجو و مشاهده نمایید.
  • کدهای بین المللی کالا و تناظرات طبقه بندی از کاربر دریافت میشود.
  • فیلدهای اجباری را تکمیل نمایید. مقادیر انتخاب شده، شناسنامه کالای توصیف شده را تشکیل میدهند.
  • درصورت تمایل میتوانید فیلدهای اختیاری را تکمیل کنید.
  • در صورت لزوم میتوانید مستنداتی را در سامانه بارگذاری نمایید.
  • شناسنامه کالا را مجددا بررسی کنید و پس از اطمینان از اطلاعات ثبت شده، گزینه ثبت را انتخاب کنید.
  • با کلیک بر روی گزینه ثبت، شناسنامه اظهار شده نهایی میشود و شناسه کالای متناظر شناسنامه صادر میگردد.

مرحله چهارم: شناسه تکمیلی

شناسه تکمیلی، شناسه‌ای ۱۶ رقمی با پیششماره ۱۳ رقمی شناسه کالای متناظر میباشد که در صورت مقداردهی فیلدهای اختیاری (تکمیلی) کالا توسط متقاضی تولید میشود؛ از این رو، به ازای هر شناسه کالا (کد ۱۳ رقمی) امکان دریافت ۹۹۹ شناسه تکمیلی وجود دارد. توجه داشته باشید که در حال حاضر از شناسه تکمیلی در فرایندهای تجاری استفاده نمیشود، با این حال اگر کسب و کاری نیاز به تعریف کد با اطلاعاتی بیشتر از شناسه کالا دارد، میتواند از این قابلیت سامانه شناسه کالا در فعالیت های داخلی خود استفاده کند.

مرحله پنجم: کپی درخواست

متقاضیان جهت سهولت در ثبت کالا با مشخصات یکسان میتوانند از قابلیت کپی درخواست در سامانه شناسه کالا استفاده کنند. برای این کار، ابتدا از فهرست کالاهای وارداتی در لیست کالاهای ثبت شده خود، گزینه کپی درخواست را انتخاب نمایید. پس از کلیک بر روی این گزینه، فرم ثبت کالای جدید با مقادیر شناسه کالای انتخاب شده به متقاضی نمایش داده خواهد شد. کاربر در  برگه های مختلف، تغییرات مد نظر خود نسبت به شناسه کالای کپی شده را اعمال و بعد از اتمام مراحل، گزینه ثبت را انتخاب میکند.

 

جمع بندی

همیشه محاسبات گمرکی از اصلی ترین دغدغه های تجار و بارگانان بوده است و از آنجا که قوانین و دستورالعمل های بسیار متنوع و متغیری در این حوزه وجود دارند، اغلب با مشکلات زیادی مواجه میشوند. در محاسبه و پرداخت هزینه های واردات و ترخیص کالا، چند فاکتور از اهمیت بسیار بالایی برخور دارند که بدون محاسبه انها قادر به انجام اولین مراحل از تشریفات گمرکی نخواهید بود. ثبت سفارش بازرگانی از جمله شروط اولیه واردات و ترخیص کالا به شمار میرود و یکی از مهمترین فاکتورهای مورد نیاز آن، تعیین تعرفه و ارزش کالا میباشد.

تعیین تعرفه و ارزش کالا بدون توجه به بهای سیف کالا، هزینه بیمه و کرایه حمل ممکن نیست و تمامی این مبالغ باید با حساسیت بالا محاسبه و تعیین شوند، چرا که بی دقتی و عدم توجه میتواند سبب ضرر و زیان بسیاری شود. از این رو، کارشناسان ققنوس ترخیص آماده هستند تا با استفاده از کارت بازرگانی خود و با برخورداری از دانش و اطلاعات کافی، ارزش گمرکی کالاهای وارداتی شما را محاسبه و صفر تا صد مراحل ترخیص کالا از اغلب گمرکات کشور را به انجام برسانند. خدمات ققنوس ترخیص را در نظر داشته باشید و برای دریافت پاسخ سوالات خود، همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام

تعیین ارزش کالا با جمع بهای سیف، هزینه حمل تا مقصد، هزینه بیمه تا مقصد و کل هزینه های مربوطه تعیین می‌گردد. همچنین جهت تعیین ارزش کالا اولین ملاک گمرک فاکتور صاحب کالا می‌باشد.

تعیین ارزش کالا بر اساس فاکتور صاحب کالا، به وسیله سامانه TSC و سوابق ارزشی کالا و یا براساس تقاضای کتبی گمرک امکان پذیر است .

تعیین تعرفه کالا موجب کاهش هزینه های ترخیص کالا از گمرک می‌شود؛ از این رو تاجران و بازرگانان بهتر است در ابتدای انجام هر گونه عملیات تجاری، با تعیین تعرفه گمرکی آن آشنایی داشته باشند.

به طور کلی تعیین ارزش کالا شامل هزینه هایی مانند هزینه حمل و نقل کالا، هزینه های بیمه، هزینه خرید کالا در مبدا و سایر هزینه هایی از این قبیل می‌گردد.

به طور کلی نمی توان زمان دقیقی را جهت تعیین ارزش کالا در نظر گرفت، اما تعیین ارزش کالا با توجه به عواملی مانند حجم کالا، نوع کالا و مواردی از این قبیل و همچنین نوع روش انتخابی جهت تعیین ارزش کالا متفاوت خواهد بود.

ارزش گمرکی عبارت از بهای خرید کالایی که در مبدا صورت گرفته است. همچنین هزینه بیمه حمل و نقل هم شامل ارزش گمرکی شامل نیز می‌گردد.

یکی از مناسب ترین روش ها جهت تعیین ارزش کالا مراجعه به شرکت های فعال در حوزه فعالیت های تجاری و بازرگانی می‌باشد تا بتوانید به راحتی به آسانی به تعیین ارزش کالای خود بپردازید.

ارزش گمرکی جهت ترخیص کالا بسیار مهم و حیاتی است؛ چرا که با در نظر گرفتن ارزش گمرکی میتوان هزینه های ترخیص کالا را کاهش داد و به صورت دقیق تری به انجام امورات مربوط به ترخیص کالا پرداخت.

جهت تعیین ارزش کالا ارائه مدارکی مانند فاکتور خرید کالا، گواهی مبدا کالا، اسناد و مدارکات تاییدیه توسط گمرک جهت معتبر بودن کالا لازم و ضروری است.

دانستن این نکته مهم است که اگر فردی تازه کار هستید، بهتر است جهت تعیین ارزش کالا با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت نمایید. همچنین تعیین ارزش کالا فرایندی محاسباتی است، در نتیجه باید به طور تخصصی به انجام آن بپردازید.