لوگو-ققنوس-ترخیص

۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱

هزینه و تعرفه های ترخیص کالا چگونه محاسبه می شود؟

تعرفه های ترخیص کالا

فهرست مطالب

همانطور که می دانید، واردات کالا شامل هزینه ‌های مختلفی می باشد که تعرفه های ترخیص کالا بخشی از این هزینه‌ ها است. داشتن اطلاعات دقیق از تعرفه های واردات کالا اهمیت بالایی دارد؛ چون اگر از این هزینه ‌ها اطلاعات دقیقی نداشته باشید و استعلام تعرفه گمرکی را دریافت نکرده باشد، ممکن است کالای شما مدت‌ زمان زیادی در انبار گمرک بماند و باعث هدر رفتن زمان و هزینه‌ شما شود.

هزینه‌ های گمرک بسته به نوع کالا، نوع ترخیص کالا و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت است؛ به همین علت تعیین میزان دقیق تعرفه های ترخیص کالا از گمرک امکان‌ پذیر نیست؛ اما اطلاع از انواع هزینه ‌های واردات کالا و نحوه محاسبه این هزینه ها اهمیت زیادی دارد. در این مطلب از ققنوس ترخیص به توضیحاتی درباره‌‌ هزینه‌ ترخیص کالا و چگونگی محاسبه آن پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

چه عواملی در تعرفه های ترخیص کالا تاثیرگذار است؟

برخی عوامل در افزایش یا کاهش تعرفه های ترخیص کالا تاثیرگذار هستند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

کشور سازنده کالا

یکی از نکاتی که شما به عنوان فعال حوزه واردات و ترخیص کالا باید به آن توجه داشته باشید، محل تولید کالای وارداتی است. تعرفه های ترخیص کالا به شرایط جغرافیایی نیز وابسته می باشد. به طور مثال، ارزش کالای اروپایی از کالای چینی حدودا 40 درصد بیشتر است. بنابراین، یکی از مواردی که می تواند تا حد زیادی بر روی تعرفه های ترخیص کالا شما موثر باشد، کشور سازنده کالای مورد نظر می باشد.

 ارزش ثبت شده در TSC

به دلیل برخی سوء استفاده ها، دایره ارزش گمرک منحصرا اقدام به ارزش گذاری کالا ها میکند. همچنین فاکتور خرید شما توسط گمرک مورد بررسی قرار میگیرد. هنگام اظهار ارزش باید حواسمان به بیش بود و کم اظهاری باشد. در صورت رعایت نکردن هر یک از موارد ذکر شده مشمول پرداخت جریمه یا مشکلات ارزی خواهیم شد، پس باید همیشه ارزش ثبت شده در سامانه را در نظر بگیریم.

حقوق ورودی

حقوق ورودی مهمترین عامل تاثیرگذار بر تعرفه های ترخیص کالا محسوب می شود. برای کالاهایی که مواد اولیه محسوب می شوند و تولید آن ها در داخل کشور بسیار کم است و یا اصلا تولید نمی شوند، حقوق ورودی کمتری (در حد 5 یا 10 درصد) لحاظ خواهد شد. این موضوع بخاطر سهولت بیشتر در حوزه واردات و تامین نیاز کشور به آن کالا می باشد. همچنین ممکن است حقوق ورودی برخی کالاها بیشتر باشد. این امر با هدف رونق تولید داخلی انجام می شود.

توجه به گمرکات تخصصی

یکی دیگر از نکات تاثیرگذار در تعرفه های واردات کالا، توجه به گمرک هایی است که برای کالاهای خاص در نظر گرفته شده است. این موضوع تا حد زیادی به شناخت درست کالایتان بستگی دارد. زمانی که کالای خود را درست بشناسید می توانید با مراجعه به گمرک، استعلام تعرفه گمرکی را بگیرید و در هزینه ها صرفه جویی کنید. اما زمانی که ما این گمرک ها را نشناسید و کالایتان را به گمرکی ارسال کنید که توانایی ترخیص آن را ندارد، مجبورید دوباره کالای خود را به گمرک تخصصی مربوطه منتقل کنید. پس لازم است قبل از هر چیز گمرکات مورد نیاز را با توجه به کالای خود شناسایی نمایید.

استعلام تعرفه گمرکی
استعلام تعرفه گمرکی

حمل و نقل و تاثیر آن در تعرفه های ترخیص کالا

کالاهای مختلف بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی می شوند. عوامل زیادی در تعرفه های واردات کالا می توانند موثر باشند. نوع کالای شما، مبدا و مقصد از مهم ترین عوامل تاثیرگذار هستند. بسته به معیارهای مورد نظر، ممکن است هر کالایی شرایط خاصی داشته باشد. برای مثال زمانی که می خواهید کالای سبکی را در کمترین زمان ممکن انتقال دهید، بهترین گزینه حمل و نقل هوایی است. پس توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است. همچنین به منظور واردات کالاهای تحریم شده که مستقیم به ایران حمل نمی شوند، روش کراس استافینگ می تواند تعرفه های واردات کالا را تغییر دهد.

تعرفه های واردات با حقوق گمرکی چه تفاوتی دارند؟

یکی از اشتباهات تازه کاران حوزه واردات کالا، این است که فکر می‌ کنند تعرفه های ترخیص کالا همان حقوق گمرکی است؛ از این رو استعلام تعرفه گمرکی را جزو برنامه های خود قرار می دهند. اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که از لحاظ قانونی حقوق گمرکی یک هزینه کاملا جدا از تعرفه های ترخیص کالا و تعرفه های واردات کالا است و مبلغ پرداختی آن نیز مستقیم به دولت نمی‌ رسد. در ادامه با توضیح حقوق گمرکی متوجه تفاوت آن با تعرفه های ترخیص کالا می ‌شوید.

در واقع رسیدگی به کالای شما از طرف گمرک، هزینه ‌هایی برای این سازمان و سازمان‌هایی دیگر مانند بیمه دارد که این هزینه‌ ها در نهایت در فاکتوری به نام حقوق گمرکی از شما دریافت می‌ شود. همانطور که می دانید این پول توسط گمرک دریافت می ‌شود و به حقوق گمرکی معروف است؛ اما سهم هر کدام از سازمان‌ های مربوط به خدمات رسانی به کالای شما مشخص است. جهت استعلام تعرفه گمرکی باید بدانید که شما پولی بابت خدمات نمی‌ پردازید بلکه مبلغ مشخصی را به عنوان حق دولت از واردات، به گمرک پرداخت می کنید.

 حمل کالا از چین به روش پست اکسپرس

روش پست اکسپرس همان خدمات پست به همراه شرایط و مزایای خاص می ‌باشد. مزایای زیاد پست اکسپرس باعث جلب توجه و جذب افراد زیادی شده است. این نوع پست در سطح بین ‌المللی نیز طرفداران زیادی دارد و افراد برای ارسال بسته‌ های خود به سایر کشورها از این روش استفاده می ‌کنند. یکی از مهم‌ ترین ویژگی ‌های پست اکسپرس، انتقال مرسولات پستی با بیشترین سرعت ممکن و با امنیت بسیار بالا می ‌باشد. به عنوان یک بازرگان باید به این نکته دقت داشته باشید که در روش پست اکسپرس به دلیل مسئولیت سنگین شرکت پست و ارائه شرایط ویژه، تعرفه های واردات کالا در مقایسه با سایر روش های پستی بیشتر می شود. 

گاهی اوقات مدت زمان دریافت کالاها از طریق پست اکسپرس به 24 ساعت می ‌‌‌‌رسد؛ در حالی که این پروسه در پست ‌های عادی و حتی پست های پیشتاز حدود ۳ تا ۵ روز کاری طول می کشد. بنابراین بازرگانان و تجار با استفاده از روش پست اکسپرس به راحتی و در کوتاهترین زمان می توانند کالاها و حتی مدارک خود را ارسال کنند.

منظور از تعرفه واردات چیست؟

تعرفه های واردات کالا یکی از مباحث بسیار مهمی است که هر کسی که مشغول تجارت بین ‌المللی است، باید آن را به صورت کامل درک کرده باشد و با پیچیدگی های مختلف آن آشنا باشد. خیلی از افراد تازه کار در حوزه واردات کالا، با توجه نکردن به تعرفه‌ های ترخیص کالا اقدام به خرید و وارد کردن کالا به کشور می کنند. خیلی از اوقات کالای مورد نظر به گمرک رسیده و در انبار نگهداری می شود؛ اما به دلیل عدم توانایی تاجر در پرداخت تعرفه های ترخیص کالا، بار در انبار گمرک می ماند.

تعرفه‌ های ترخیص کالا در نظر افرادی که با تجارت بین ‌المللی آشنا نیستند، معنا‌های متفاوتی دارد. خیلی از افراد فکر می‌کنند که منظور از تعرفه‌ های واردات کالا همان تعرفه های ترخیص کالا است. اما معنای دقیق تعرفه های ‌واردات کالا، کد معرفی کننده هر گروه کالا در دفترچه منتشر شده از طرف اداره گمرک است. در واقع وقتی گفته می شود که تعرفه‌ واردات فلان کالا را پرداخت کردیم، یعنی مبلغی که تعرفه آن کالا در دفترچه بیمه مشخص شده بود پرداخته شده است. باید به این موضوع توجه کنید که تعرفه کالا یک کد چند رقمی است و خودش یک مبلغ مشخص نیست.

تعرفه های واردات کالا
تعرفه های واردات کالا

به کدام شرکت بازرگانی جهت ترخیص کالا اعتماد کنید؟

همان‌طور که اطلاع دارید کسب اطلاع از تعرفه های ترخیص کالا و تعرفه های واردات کالا کار ساده ‌ای نیست و نیاز به تخصص و تبحر در حوزه‌ ترخیص کالا دارد. اگر بازرگانی بدون تسلط کافی اقدام به واردات و ترخیص کالا کند، ممکن است منجر به هدر رفتن هزینه و زمان شما شود و محموله شما در انبار باقی بماند. ققنوس ترخیص یک شرکت بازرگانی معتبر است که با در اختیار داشتن کارشناسان زبده، آماده‌ ارائه مشاوره و خدمت ‌رسانی به بازرگانان گرامی در زمینه‌ استعلام تعرفه گمرکی کالا و تعرفه های واردات کالا می باشد.

برای این که بتوانید تمام مراحل ترخیص کالا را به صورت قدم به قدم یاد بگیرید به مقاله آموزش ترخیص کالا مراجعه فرمایید.

جمع بندی

در بحث واردات کالا یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه بازرگانان است، هزینه های مربوط به ترخیص کالا می باشد. ترخیص کالا به دلیل نکات ریزی که دارد، موجب سردرگمی بازرگانان شده و باعث می شود که آن ها ندانسته مرتکب اشتباهاتی در امر ترخیص شوند؛ این اشتباهات خسارت های زیادی را برای شما بازرگانان به همراه خواهد داشت. در این مقاله نکات تخصصی مربوط به تعرفه های ترخیص کالا از گمرک را بررسی کردیم.

توجه به نکات گفته شده و یادگیری آن ها موجب خواهد شد تا بازرگانان در امر واردات و به خصوص در زمینه ترخیص کالا دچار ضررهای جبران ناپذیر نشوند. اتلاف وقت نیز یکی از هزینه های مهم و سنگین هر بازرگان محسوب می شود. برای اینکه از بروز ضررهای احتمالی جلوگیری کنید، می توانید از کارشناسان ما در این زمینه کمک بگیرید. همچنین می توانید از خدمات دیگر ققنوس ترخیص مانند ترخیص از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام،  ترخیص کالا از گمرک امانات پستی، اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا و غیره نیز استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط